218 - CORONA STRAF VAN GOD

*
Maandag 13 april 2020
*
VOOR GESCHRIJFSEL
*
Ja, wijlen Maarten Luther en onze Keizer Karel V zijn nooit de beste maatjes geweest. Neen, het ging niet om de 1ste of om de 3de van de Drie Gs,
maar om de 2dfe, de G van
Geld. En dan weten we meteen welke kant we
moeten op kijken. En daar zijn wij Vlamingen, tot op de dag van vandaag (gezien de Scheiding der Nederlanden) de grootste slachtoffers van.
-
De overheid ziet men (bij deze Gereformeerden) als gezag ingesteld door God: Deze Overheid is Gods dienaar, u ten goede (Romeinen 13)
. Dergelijke houding leidde destijds tot verzet tegen de Duitse Bezetting? Chapeau!!!!
Wij
als Vlaming hebben geleerd dat elk Gezag van God komt, wat ongeveer
hetzelfde is. Maar kronen die op de eigen kop worden gezet, zijn geen
gezag, maar de aanfluiting ervan.
-
Erger
is het, wanneer in onze eigen landen de kerkklokken nu al overstemd
zijn door het schreeuwen van de muezzin in de vele landsvreemde
minaretten. Is wraakroepend, bijna even wraakroepend als de
medeplichtige mediastilte daar omtrent.
Laat daar tenminste traditioneel de Grote Voorjaars Kuis beginnen.
* IRUS EEN STRAF VAN GOD?
https://doorbraak.be/is-het-coronavirus-een-straf-van-god/
Nederlandse Protestanten in traditionele klederdracht

foto: ©Reporters
Gezag van de Bijbel zeer sterk voor protestanten in Nederland
Essay - 13/04/2020 Wouter Roorda - Leestijd 7 minuten
Is
het ontstaan en de verspreiding van het coronavirus een straf van God?
In veel protestantse kerken in de Nederlandse Bible-belt is men
daarvan overtuigd.
Grofweg
kun je in Nederland drie soorten protestanten onderscheiden. De meest
rekkelijke (en grootste) groep vind je bij de Protestantse Kerk in
Nederland (PKN). Dan zijn er de Orthodoxen, waarvan de
kerkgenootschappen van oudsher de achterban vormen van de ChristenUnie
(CU). En tenslotte de Bevindelijken. Hiertoe behoren kerkgenootschappen
als de Gereformeerde Gemeenten, Hersteld Hervormden, Oudgereformeerden
en diverse afsplitsingen die in de loop der tijd zijn ontstaan. Deze
gelovigen worden politiek gerepresenteerd door de Staatkundig
Gereformeerde Partij (SGP). Het gaat om een half miljoen mensen, die
vooral wonen in een strook die loopt van Zeeland via het midden van het
land naar de omgeving van Zwolle, de zogenaamde Nederlandse Biblebelt.
Relatief gesloten gemeenschappen
In
bevindelijke kringen wordt sterk gehecht aan het gezag van de Bijbel:
Het onfeilbaar Woord van God met exclusieve, absolute en universele
zeggingskracht, zoals helder verwoord op Wikipedia.
Hoewel
bevindelijk-gereformeerden vooral verkeren in verbanden binnen hun
eigen zuil en veelal te vinden zijn op het platteland in relatief
gesloten gemeenschappen, wil dit niet zeggend dat zij zich bewust
isoleren. Ook niet dat zij, zoals de Amish, moderne uitvindingen niet
accepteren. Integendeel, zo runden de uit bevindelijke kring afkomstige
gebroeders Baan jarenlang een groot softwarebedrijf. De moeite met
televisie bijvoorbeeld komt vooral door de inhoud van de programmas,
niet door het medium op zich.
In bijzondere omstandigheden, zoals nu, heeft de overheid bijzondere bevoegdheden
De
overheid ziet men als gezag ingesteld door God: Zij is Gods dienares, u
ten goede (Romeinen 13). In bijzondere omstandigheden, zoals nu, heeft
de overheid bijzondere bevoegdheden, die dan ook nauwgezet worden
opgevolgd. Dit betekent niet dat men alles maar over zich laat
heenkomen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam er zo steeds meer verzet
vanuit bevindelijke kring tegen de Duitse bezetter.
Vaccinatie
Een
minderheid van de bevindelijken wijst vaccinatie af, waardoor in dorpen
met relatief veel bevindelijk-gereformeerden de afgelopen decennia een
aantal keren de in Nederland vrijwel verdwenen ziekte polio is
uitgebroken en ook mazelen en bof. Vaccineren wil niet zeggen dat
medische behandelingen worden geweigerd, zeker niet als deze
levensreddend zijn. Ook zijn relatief veel mensen uit bevindelijke
kerken werkzaam in medische beroepen.
De
betrekkelijk kleine groep die vaccinatie weigert, ziet het eigen leven
als iets wat in Gods hand is. Vaccineren is dan een blijk van wantrouwen
tegenover God. Er geldt echter ook dat je jezelf en anderen niet
moedwillig in gevaar mag brengen, wat voor de meesten de doorslag geeft
om zich wel te laten inenten. De in bevindelijke kring gehanteerde
belijdenisgeschriften als de Heidelbergse Catechismus, waaraan een groot
gezag wordt toegekend, noemen ziekte iets wat ons niet bij toeval
overkomt.
Loon van de zonde
Binnen
het protestantisme (maar niet alleen daar) worden ziekte en dood gezien
als loon van de zonde: Met de zondeval zijn ook ziekte en dood in de
wereld gekomen. Het gaat voor de meesten dan niet om een persoonlijk
loon, maar iets wat de wereld in het algemeen treft.
Hij
schrijft dat corona een straf van God is voor de zonde van de mensen en
plaatst het virus daarmee in een Oudtestamentische context
In
bevindelijke kring gaat men echter een stap verder. Daar ziet men
ziekte ook als een middel in Gods hand. Een brief van dominee Agteresch
van de Gereformeerde Gemeente Werkendam aan de kinderen van zijn
gemeente zorgde voor veel ophef toen die in handen viel van De Telegraaf.
Hij schrijft dat corona een straf van God is voor de zonde van de
mensen en plaatst het virus daarmee in een Oudtestamentische context
waarin een toornige God onheil op de mensen afstuurt om ze tot bekering
te dwingen. Een in het Algemeen Dagblad opgevoerde pedagoog sprak er
schande van, daarmee het culturele isolement onderstrepend waarin de
bevindelijke zuil steeds meer komt te staan.
Bekering
Gebruikelijker
is echter de visie die andere bevindelijke predikanten deze dagen
verwoorden. Ook zij leggen een verband tussen het sturen van een ziekte
en zonde, maar betrekken dit op het individu en op persoonlijke zonden.
Een
andere mogelijkheid die in bevindelijke kring veel wordt genoemd, is
dat het virus een aanwijzing is dat de Eindtijd is begonnen. De Bijbel
noemt besmettelijke ziekten expliciet als een van de tekenen hiervan.
De
remedie vanuit bevindelijk-gereformeerd perspectief ligt voor de hand:
bekering. De oproep hiertoe kwam het Reformatorisch Dagblad op hoon te
staan, evenals die van het houden van een bidstond. De krant schreef:
In de negentiende eeuw, tijdens heftige uitbraken van cholera, riepen
predikanten hun hoorders op om te doen wat God sprak tot Salomo (2
Kronieken 7:13,14). Als God ziekte zendt, moeten ze zich verootmoedigen,
bidden, Gods aangezicht zoeken en zich bekeren. Als het volk dat zal
doen, zo zal Ik uit de hemel horen en hun zonden vergeven en hun land
genezen.
Megakerken
Zo
vraagt men zich in bevindelijke kring af: Als men alleen weet van een
God van liefde en niet meer van Gods toorn over de zonde en Zijn
rechtvaardige straffen, dan is men wel ver afgedwaald van hetgeen ons in
de Bijbel wordt voorgehouden. Dan heeft men inmiddels een heel ander
Godsbeeld dan de christelijke kerk vanouds heeft gehad.
een link gesuggereerd met de diensten die in megakerken in deze plaatsen worden gehouden
Aanvankelijk
berichtten diverse media dat het coronavirus de Biblebelt zwaar
getroffen had en werd een link gesuggereerd met de diensten die in
megakerken in deze plaatsen worden gehouden. Het feit dat in sommige
gemeenten met een relatief grote bevindelijk-gereformeerde populatie
veel coronagevallen werden geconstateerd, bleek echter niets te maken te
hebben met het te lang door laten gaan van kerkdiensten en het bezoeken
daarvan.
Verzet tegen uitzonderingspositie
Alle
protestantse kerken hebben zich volgens onderzoek van het
Reformatorisch Dagblad strikt gehouden aan de door de overheid
uitgevaardigde maatregelen, waarbij vanaf 12 maart bijeenkomsten van
meer dan 100 personen verboden waren en vanaf 23 maart alle
samenkomsten, met uitzondering van religieuze tot 30 personen. In
seculiere kring is er tegen deze uitzonderingspositie van kerken op
grond van de grondwettelijke godsdienstvrijheid veel verzet.
Tussen
12 maart en 23 maart organiseerden sommige gemeenten nog steeds
diensten in kleinere groepen van minder dan 100 personen, aangezien zij
de regels van de overheid als zodanig interpreteerden. In Staphorst
leidde dit tot grote ophef. Inmiddels zijn veel kerkdiensten online te
volgen, waarbij in de kerk zelf alleen de dominee, een aantal
kerkenraadsleden, de organist en de technische mensen aanwezig zijn.
Islamitisch verzet
Islamitische
kringen volgen de situatie in de kerken met argusogen. Naar aanleiding
van een besmetting na een samenkomst in een verzorgingstehuis in
Sommelsdijk riep burgemeester Aboutaleb van Rotterdam op om alle
kerkdiensten te verbieden. Een bewoonster van 107 jaar herstelde, maar
verschillende andere bewoners overleden. Dat deze besmetting al voor 12
maart had plaats gevonden vertelde Aboutaleb er niet bij.
een tweet de wereld in waarin hij het doorgaan van kerkdiensten in Oldebroek hekelde
Ook
had hij het niet over de Turkse bruiloft met 500 gasten die na die
datum in Den Haag door de politie moest worden opgebroken. Het Haagse
raadslid voor de islamitische Partij van de Eenheid Arnoud van Doorn
stuurde een tweet de wereld in waarin hij het doorgaan van kerkdiensten
in Oldebroek hekelde, terwijl het om een bericht van twee weken eerder
ging en de diensten in die vorm al lang waren gestaakt.
Islamitische
organisaties zijn alert als het gaat om het aan de kaak stellen van
(vermeende) (voor)rechten van christelijke kerken. Het is al gelukt om
de islamitische gebedsoproep gelijk te stellen aan het luiden van de
kerkklokken. Om iedereen een hart onder de riem te steken klonk die
oproep op vrijdag 3 april bij verschillende moskeeën extra luid. Voor
sommigen zal het eerder angstaanjagend dan bemoedigend zijn geweest.

NA GESCHRIJFSEL
*
Corona is niet in de eerste plaats een directe straf van God (die de mens heeft geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis) maar veeleer en zelfs uitsluitend het werk van de Rode CCP. De Chinese Communistische Partij.

*
En dan maar onderling aan het vitten gaan
If you cnn0t beat them, confuse them
 
|