188 - DOORBRAAK

*
Maandag 6 april 2020
*
LAGE EMISSIEZONES IN VLAANDEREN
*
https://doorbraak.be/lage-emissiezones-groen-en-n-va-zien-het-anders/?utm_medium=push&utm_source=meldingen

©Shutterstock
Lage emissiezones: Groen en N-VA zien het anders
LEZ onder vuur?
*
Interview - 06/04/2020 David Geens - Leestijd 4 minuten
*
De
aandacht gaat momenteel uiteraard volop naar de coronacrisis, maar dat
wil niet zeggen dat andere dossiers stilliggen. Zo was er vlak voor het
uitbreken van de crisis veel aandacht voor de lage emissiezones.
Lage Emissiezone GentLEG

LEG
Vooral
de LEZ in Gent kwam onder vuur te liggen. Terwijl het systeem duidelijk
nog veel kinderziektes vertoont, werd er al over een uitbreiding
gesproken. Tegelijk stellen de socialisten zich vragen.
Een
LEZ wordt uiteraard altijd in de eerste plaats met de groene partij
geassocieerd. Propere lucht, minder fijn stof, vuile autos uit de
binnenstad lijken inderdaad groene themas. In Gent is daar een
progressief front over gevormd tussen bakfiets-groenen en
Tesla-liberalen. N-VA zit daar in de oppositie en heeft het moeilijker
met de lage emissiezone.
N-VA
kan immers niet ronduit tegen een LEZ zijn. In Antwerpen heeft het
stadsbestuur onder leiding van N-VA-burgemeester Bart De Wever immers
ook een lage emissiezone ingevoerd. In een grootstedelijke omgeving
kan, en ik zeg wel duidelijk kán, een lage emissiezone nut hebben. Dat
zegt Anneleen Van Bossuyt, Kamerlid voor N-VA en fractievoorzitster van
de oppositie in Gent. Metingen wijzen daar duidelijk op een verbetering
van de luchtkwaliteit, maar spijtig genoeg niet op het vlak van fijn
stof.
Fan van lage emissiezones
Groen
daarentegen is een grote fan te noemen van lage emissiezones. Björn
Rzoska, fractieleider voor Groen in het Vlaams Parlement. Een slechte
luchtkwaliteit is een stille moordernaar. Tienduizend mensen sterven per
jaar door luchtvervuiling, voornamelijk in de steden. Volgens Rzoska
treft fijn stof net de zwakkeren in de samenleving: ouderen, kinderen en
zij die enkel maar in de slechte buurten van een stad een huisvesting
kunnen permitteren.
Heeft de invoering van een lage emissiezone dan nog wel veel bijkomend effect?
Voor
de N-VA is een LEZ één van de mogelijkheden en moet ze proportioneel
blijven. Zeker in afweging tegenover andere maatregelen. In Gent was er
ook al het fameuze circulatieplan, met de knips in het verkeer om
autos in het centrum te ontmoedigen. Heeft de invoering van een lage
emissiezone dan nog wel veel bijkomend effect? vraagt Van Bossuyt zich
af.
Rzoska
argumenteert echter dat het net op die manier moet gebeuren. Eerst
geef je sturing aan het verkeer in je stad. Waar wel en niet mag gereden
worden, moet eerst vastgelegd worden. Pas daarna installeer je een lage
emissiezone. Hij kijkt daarbij ook naar voorbeelden uit het
buitenland, waar reeds 200 steden een LEZ installeerden en men na enkele
jaren een daling in fijn stof vaststelden.
Balanceren in argumenten
Voor
N-VA is het natuurlijk moeilijk balanceren in haar argumentatie waarom
ze in Antwerpen voor een lage emissiezone is terwijl ze er in Gent tegen
strijdt. Haar voornaamste argumentatie tegen de LEZ in Gent is dat ze
het buiten proportie vindt omdat er ook al een circulatieplan is.
Je kan de wagen niet uit de stad halen als er niet voldoende alternatieven zijn
Maar
Van Bossuyt stipt ook aan dat het bestuur in Gent beter eerst werk zou
maken van meer mogelijkheden voor een modal shift: Je kan de wagen niet
uit de stad halen als er niet voldoende alternatieven zijn zoals een
degelijk openbaar vervoer, of voldoende park & ride- en randparkings
die aansluiten op dat openbaar vervoer. Ook een aanbod van voldoende
deelfietsen hoort daarin thuis. Als je in Antwerpen het station uitkomt,
kan je er niet naast kijken. Probeer er in Gent maar eens één te
vinden. Het is duidelijk dat er voor N-VA in Gent nog geen sprake kan
zijn van een uitbreiding van de LEZ voor dit in orde is.
Rzoska
is het in wezen hiermee eens. Dit alles heeft geen zin zonder
begeleidende maatregelen. Maar eigenlijk is het de Vlaamse overheid die
de Vlaamse steden in de steek laat. De Lijn zou immers zelf toegeven
geen probleem te hebben met het investeringsritme in nieuw materieel,
maar wel de exploitatiekosten om de steden optimaal te bedienen.
Beter eenduidigheid in reglementering
Beide
partijen zijn het eens dat de verschillen in reglementen tussen de
steden niet bevorderlijk zijn in de aanvaarding van de LEZs. Groen
bereidt op dit moment een nieuw Vlaams decreet voor om dit uniform te
maken in Vlaanderen, zegt Rzoska in primeur aan Doorbraak.
Een
andere veel gehoorde kritiek is dat net sociaal zwakkeren het zich niet
kunnen permitteren om een nieuwere wagen aan te schaffen die voldoet
aan de stengere milieunormen. In Gent vindt men dat ze daar al het
verste in staan. In Antwerpen heeft Groen vanuit de oppositie
voorgesteld om gelijkaardige maatregelen te nemen. Rzoska vindt echter
daarin ook een taak voor Vlaanderen weggelegd. Want het mag voor hem
nooit een keuze worden tussen gezondheid of sociaal beleid.

NA GESCHRIJFSEL
*
Rood-Groen of Groen Rood, zij zijn dus de uitvinders van het
warm water. Want wie begot is er nu tegen gratis gezonde lucht?
Maar
het is ni eenmaal van alle tijden. Lastige kneuteraars moeten immers
altijd duurder speelgoed krijgen. Vooral als iemand anders opdraait voor
de rekening en ze er zelf beter van worden. GAS-boetes, U weet het wel,
spijzen de lege stadskassen waarmee de vele Nieuwkomers- Meeëters
rijkelijk worden onderhouden
Zo cloot men Frederik. Maar niet langer de zelfbewust geworden Post Corona Nieuwe Vlaming.



X
|