
*
AALST CARNAVAL, DE GRAP DIE MOÉST GEMAAKT WORDEN.
*
doorbraak.be/aalst-carnaval-de-grap-die-moest-gemaakt-worden/?utm_medium=push&utm_source=meldingen
**

*
werd internationaal veroordeeld op basis van een intentieproces.
26 februari 2020 Leestijd 6 minuten
*
carnaval
Laat
ons wel wezen, beste criticaster van Aalst carnaval, u bent een goed
mens. Dat staat buiten kijf. Terecht speelt heel uw wezen op wanneer u
te maken krijgt met de bagatellisering van de zwartste bladzijde uit de
Europese geschiedenis.
Er
is al heel wat inkt gevloeid over de recente Aalsterse stoet en ik
besef maar al te goed dat ik niemand van mening zal doen veranderen.
Iedereen zit in de loopgraaf van het eigen gelijk en zoals met alles
hier te lande loopt die scheidingslijn over communautaire en politieke
breuklijnen. Waarom doe ik dan nog de moeite? Omdat het onrecht dat mijn
geliefde geboortestad aangedaan wordt te groot is.
Een gigantische sociale motor
Laat
me een bekentenis doen. Ook ik vond Aalst carnaval ooit een vreugdeloos
vertoon van gebral en slechte smaak. Dat was zo omdat ik mijn beeld
liet vormen door kranten en journaals. Het is pas later, toen ik me erin
ging verdiepen, dat ik de ware schoonheid ervan ging inzien.
Dat maakt dat Aalst een provinciestad is met de hechtheid van een dorp.
Een
gemiddelde grote carnavalsgroep kan tot 80 000 euro spenderen aan haar
doortocht in de stoet. Dat geld moet ze zelf ophoesten en dat doet ze
door eetfestijnen en fuiven te organiseren. Kan u zich voorstellen wat
voor een gigantische sociale motor heel het gebeuren is? Iedereen in
Aalst zit bij een carnavalsgroep of kent minstens één persoon die er lid
van is. Dat maakt dat Aalst een provinciestad is met de hechtheid van
een dorp. Iedereen kent iedereen en de sociale cohesie is enorm. Denk
carnaval weg en Aalst wordt zoals helaas zoveel steden een naamplaats
waar iedereen op zijn eilandje zit.
Een vrij goed ontwikkeld gevoel van eigenwaarde
Ja
maar het antisemitisme dan?, hoor ik u tegenwerpen. Wel dat is er
niet. Dat is er nooit geweest en dat was er ook in deze stoet niet.
Ik
heb al vele argumenten pro en contra gelezen. Een mens moet nu eenmaal
altijd waakzaam blijven niet in een bubbel te geraken en er zijn toch
wel enkele geweldig creatieve bij. Zo stelde Luckas Vander Taelen, een
man die ik doorgaans zeer waardeer omwille van zijn parler-vrai, in De
Afspraak dat de karikaturen niet konden omdat het een zaak van Goliath
tegen David was.
Nu
zijn ze in Aalst behept met een vrij goed ontwikkeld gevoel van
eigenwaarde Oilsjt een weireldstad maar om de vuurkracht van Aalst
hoger te schatten dan die van Israël, daar gingen in Aalst toch wel
enkele ogen van knipperen.
des Guten zuviel
Een ander argument was dat men enkel mag lachen met machtigen of gelijken. Guess what? In Aalst beschouwen ze de joden als gelijken. Dat is het hele punt.
Zo
waren er ook verschillende personen die de Aalstenaars verweten
onwetend te zijn over de misdaden van het Derde Rijk. Ik heb
schoolgelopen in Brussel en Gent en ik weet hoe men daar naar de mensen
uit de Denderstreek kijkt, ik maak me daar geen illusies over. Maar van
mening zijn dat in de Denderstreek niemand ooit een film, boek of
documentaire over het onderwerp onder ogen kreeg dat is toch een beetje
des Guten zuviel om het in de taal van de bezetter te zeggen.
zoals met alle karikaturen gebeurt dat met dikke neuzen
Maar
de Joodse karikaturen dan? Die waren er. Zoals er karikaturen waren
van bekende politici, Aalstenaars, of andere onfortuinlijken. En zoals
met alle karikaturen gebeurt dat met dikke neuzen, flaporen en andere
attributen. Die koppen zijn recyclage van een vorige editie en zijn dus
nooit gesneden met Joodse fysieke kenmerken in het achterhoofd.
Het gedrag van de pers
Aalst werd dus internationaal veroordeeld op basis van een intentieproces
Het Kwaad zit hier echt wel in the eye of the beholder.
Zelfs de professionele racisme spotters moesten toegeven dat er nooit
intentioneel antisemitisme gepleegd is, maar dat het er wel zo uitzag.
Aalst werd dus internationaal veroordeeld op basis van een intentie
proces. Het leek op antisemitisme en dat was genoeg.
U
beste criticaster van Aalst carnaval bent het niet met mij eens, want u
hebt de beelden zelf gezien. Ikzelf heb de hele stoet gezien en niets
onfatsoenlijks opgemerkt.
Of
toch. Het gedrag van de pers. De pers was nergens te zien tot er iets
passeerde wat van ver op een Joodse figuur leek en ze stormde naar voor
om de sappigste quote of het foutste beeld te kunnen kaderen. Het
resultaat dat u onder ogen kreeg was een amalgaam van Joodse figuren met
fotos van stoeten uit vorige jaargangen zoals de nazikostuums (die
trouwens toen een aanklacht van links waren tegen het succes van
rechts). Dit alles tot één geheel gekneed dat u moest doen geloven dat
in Aalst enkel nog het Horst Wessellied weerklonk.
Spreken of voor eeuwig zwijgen
Dat
die Joodse karikaturen vorig jaar nogal lomp waren, daar ben ik het mee
eens. Ik als professioneel satiricus zou dat ten zeerste afgeraden
hebben omdat ik de gevoeligheden in deze materie kan inschatten en wist
dat de boodschap volledig zou verdwijnen in kritiek.
Het was het kleine Aalst dat zijn middelvinger toonde
Maar
deze keer, en zo kom ik tot de kern van mijn betoog, kon het niet
anders. Laat ons duidelijk zijn, de karikaturen dit jaar waren niét
gericht tegen de Joden. Hadden de fabrikanten van paaskuikentjes zich
met de stoet gemoeid, dan liep de stoet dit jaar vol paaskuikentjes. Het
was het kleine Aalst dat zijn middelvinger toonde aan diegenen die
meenden te kunnen bepalen wat er in de Aalsterse straten getoond mocht
worden.
Het
was voor Aalst spreken of voor eeuwig zwijgen. Indien Aalst gezwicht
was voor de morele chantage, want dat was het, dan zou volgend jaar het
ware antisemitisme zijn lelijke gezicht getoond hebben.
Een bloedhekel aan gezag
Geviseerde
groep x zou onvermijdelijk gezegd hebben: met ons durf je lachen maar
met de Joden niet he. Dan loopt het u dunnetjes door de broek! De
Aalstenaars zouden ootmoedig moeten toegeven dat het inderdaad zo was.
Wat hen nog restte zou het organiseren van een bloemencorso zijn of een
tandenloos middenstandsgebeuren zoals de Gentse Feesten.
De
mens is een egalitair wezen dat een bloedhekel aan gezag heeft en voor
een Aalstenaar geldt dat maal twee. Laat Aalst Aalst zijn. Laat de
chirurg arm in arm met de straatveger zijn marginaliteit uitschreeuwen.
Laat dit authentieke volksfeest zijn gang gaan. Als het u stoort, kijk er dan niet naar.
Maar
zoals ik al zei, beste criticaster van Aalst carnaval, u bent een goed
mens, en dat meen ik. U bent een goed mens met een groot
rechtvaardigheidsgevoel. Indien ik u niet kon overtuigen, vind dan een
plaats in uw grote hart om ons marginalen te vergeven, we weten nu
eenmaal niet beter.
Erwin vanmol
*

|