

IEDER VOGEL ZINGT ZOALS HIJ GEBEKT IS
*
Onderstaande
analyse over wereldhandel stamt uit de vrijzinnige sfeer van KNOOPPUNT
DELTA vzw, met wortels zowel in Vlaanderen als bij de Noorderburen.
Delta is al jaren mijn vaste vriend, want ze streven ook (en hoe!)
naar de Hereniging der Vrije Lage Landen bij der See.
Volgens
hun eigen website spreken ze recht voor de raap. En dat is ook zo. Kan
ik getuigen met de hand op het hart. Dat ze n beetje de bal misslaan
inzake de basis van onze Beschaving, het Christelijk (volwassen
geworden) Geloof, is niet hun schuld, maar ligt bij de (tijdelijke)
huidige vrijzinnige overheersing.

Ikzelf
ervaar deze non-religiositeit als een gunstige evolutie van onze
vroegere godsdienst oorlogen richting uitzuivering. Dat soort
oorlogen waren trouwens, onder de Spaanse Overheersing (15561715), de
enige redenen van de staatkundige scheiding tussen Zuid & Noord.

Samen
dus onder de veilige paraplu van het (met Trump) Nieuwe Amerika, als
één Volk tegen de ons opgedrongen verstikkende islamisering. Onze Lage
Landen dienen niet zoals de voorbije Eeuw, als slachtveld voor
internationale afrekeningen, maar als bindmiddel tussen onze Overzeese
vrienden en de rest van ons Europees Vasteland. Van de Noordkaap tot de
Teen van de Laars van Italië, door de speling van het Noodlot
aanschurkend tegen de dreigende muil van de Arabische Wolf.
Ach
ja, daar waar we nog altijd de Bosphorus vinden, daar begon ooit het
onmetelijke Oost Romeinse Rijk. Met Constantinopel (Istanbul) als
hoofdstad
. Iets dat we, met dank aan Obama, voor de volgende duizend
jaar nog even mogen vergeten
..

** ** ** **

AAN HUIS GELEVERDE HOOFDSCHOTEL
**
China komt er aan uitverkoop van Europa?

http://www.deltastichting.be/
*
Enkele
Duitse kroonjuwelen zijn in vreemde handen overgegaan. De Geely Holding
van de Chinees Li Shoefoe heeft voor een bedrag van 7,2 miljard euro
9,2 procent van de Daimler-aandelen in handen gekregen. Dit niet voor de
eerste keer trouwens: een tijd geleden kocht de Quwait Investment
Autority zich in voor 6,8 procent van de Daimler-aandelen. Met één
wezenlijk verschil volgens Duitse commentatoren: de zonen van de
woestijn waren als financiële investeerders alleen geïnteresseerd in
hoge rendementen. Dat is bij Li en zijn Geely wel even anders. Geely is
de grootste autobouwer van China, die op zich ook de grootste automarkt
van de wereld uitmaakt: 24 miljoen verkochte autos in 2017 (in de
Verenigde Staten slechts 17 miljoen).
Nochtans
mag het feit dat een Chinese investeerder zich in de Europese automarkt
inkoopt, niet onder de mat worden geveegd. Geely kocht met de steun van
staatsbanken en een staatsfonds in 2010 Volvo over van Ford (1,8
miljard dollar) en in 2017 werd Geely met 8,2 procent de grootste
afzonderlijke aandeelhouder van Volvo Trucks.
Daimler
is qua categorie nog belangrijker, het gaat om de Duitse kroonjuwelen.
Het is zelfs zo belangrijk dat deze deelname in Daimler niet mogelijk is
zonder de zegen van de Chinese KP-leiding en van de Chinese
staatspresident. Dat Li belangrijke aandeelhouder wordt van Daimler past
trouwens perfect in het nieuwe strategische investeringsplan van China.
Officieel strategieplan China 2025
Belangrijk
omdat deze nota niet alleen economische plannen bevat. Zo heeft China
de ambitie om met investeringen en nieuwe ontwikkelingen op eigen
grondgebied 70 procent van de eigen vraag te kunnen waarborgen.
Belangrijk is de nota ook omdat daarin wordt gesteld dat China in 10
sleutelindustrieën wereldmarktleider wil zijn tegen 2025. Daartoe moet
China zich in het buitenland dus inkopen.
Het
gaat niet alleen om technologieën, merknamen of patenten, het gaat in
de eerste plaats om marktmacht, verspreidingskanalen en politieke
invloed. In het verleden kocht China zich met veel succes in bij
lampenproducent Osram, bij machinebouwer Krauss-Maffei (München) of bij
de Augsburgse robotfirma Kuka. Of bij de Zwitsers landbouwchemiereus
Syngentha (voor het recordbedrag van 43 miljard dollar).
Het strategieplan = geopolitiek
Aandeelhouders
die in Europa vooral geïnteresseerd zijn in spreiding van risicos
gecombineerd met korte, hoge rendementen, kunnen met andere woorden
moeilijk op tegen de langetermijnvisie van de Chinezen. En ook
globaliserings-fundamentalisten zoals de Duitse kanselier Angela Merkel
vinden het allemaal oh zo reuze interessant en verrijkend.
Nochtans
zouden de Chinese resultaten en cijfers toch te denken moeten geven. Zo
pompte China alleen al in 2016 ongeveer 75 miljard euro in Europese
havens, in energienetwerken, spoorlijnen en luchthavens. Vooral het
gerichte van investeringen zijn opvallend: Griekenland, Portugal,
Hongarije, Finland. Het is duidelijk dat achter de investeringspolitiek
van Peking een geopolitieke agenda schuilgaat. Alleen: niemand van de
EU-beleidstop ligt er blijkbaar van wakker. Zolang aan het axioma van
het vrije verkeer van geld, mensen en goederen, hét liberaal axioma,
maar niet geraakt wordt.
En de verdedigers van de Mensenrechten?
Het
blijft tevens stil ter linkerzijde, en ook dat is opvallend. Want
steeds meer Europese firmas zijn het slachtoffer van de Chinese
censuur, een censuur die natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. Wiens
brood men eet, diens woord men spreekt
Waar blijven de verdedigers van
de universele mensenrechten?
Bij
de geringste inbreuken op het officiële Chinese Tibet-beleid, of bij
andere gevoelige themas zoals Taiwan steigert China en haalt het
zijn gelijk. Perscampagnes worden opgezet en er wordt met represailles
gedreigd. Daimler kan ervan meespreken: de Duitse firma wilde in haar
publiciteit gebruik maken van een eerder onschuldig citaat van de Dalai
Lama. Dieter Zetsche van Daimler heeft onmiddellijk het boetekleed
moeten aantrekken en startte zijn tocht naar het Chinese Canossa.
Chinese gevoelens worden nu eenmaal niet goedkoop gekwetst.
Het wordt uitkijken met het Rijk van het Midden!
Peter Logghe
*
AAN DE VRUCHTEN

KENT MEN DEN BOOM
*
In
het verleden is het grote China voor ons, in de kleine Lage Landen,
altijd een intelligente betrouwvolle partner geweest. De Christianisatie
echter heeft daar nooit hoge toppen geschoren. Wat bewijst dat er
tussen onze beide volkeren (abstractie gemaakt van het
bevolkings-verschil) een soort van intellectueel evenwicht moet bestaan.
Zie Pater Verbiest (Ardooie) die men daar terecht naar waarde wist te
schatten. Zonder daarbij gelijktijdig Rome klakkeloos het hele land
binnen te halen.
Al
volgt men er (in de Moderne Tijd) de Gregoriaanse Kalender, alleen al
hun eigen jaarkalender bewijst de graad van intelligentie en gaat terug,
net als bij de Oude Egyptenaren, naar de Ruimte en de hemellichamen.
Maar het Begin der Tijden daar ligt verscholen in de Nevelen der Tijden.
Daar waar onze Gregoriaanse Kalender pas begint met de geboorte van
Christus, die toelaat positief te tellen, maar ook negatief
Mij benieuwt uiteraard ook de vergelijking met de Joodse al even oude Jaarzetting.
Alles
weten over de kalender van iedere Beschaving op deze Blauwe Planeet is
volgens mij voor de gewone mens, een onmogelijke opgave. Dergelijk
belezen individu zou aan de hand van deze kennis, misschien wel eens
kunnen wat dieper gaan nadenken
Maar dan komt men uit bij
Tessla
.

Wie
Tessla zegt, zegt Amerika. Waarmee ook deze cirkel van het
handeldrijven rond is. Want hybride voer- of vliegtuigen lopen straks,
dank zij de Chinezen, ook in
Gent zomaar van de lopende band. En dat is
niet het werk van een of andere
Gok-Chinees!
Pater
Verbiest, ooit Onder Keizer van China, astroloog en uitvinder in Peking
van de allereerste stoomauto, had dàt nog moeten kunnen beleven!

Ardooie, standbeeld Pater Verbiest.
*
Hemelrijker
|