
IEDER VOLGELTJE, ZELFS HET KLEINSTE

ZINGT ZOALS HET GEBEKT IS
*
Even er aan herinneren!
*
U bent toch vandaag niet vergeten bij onze GOLFBREKERTJES
langs te gaan? Zolang dat geen dagelijks vaste gewoonte wordt, kan Uw
grijze massa nooit voldoende aangescherpt worden! Om ze definitief bij
Uw FAVORIETEN te zetten volstaat het dit
bruggetje in te geven. Uw kennis over Amerika (bvb) zal nog nooit zo ad
fundum uitgediept geweest zijn!
http://www.golfbrekers.be/
*
Via een goede relatie viel mij De Tijd, mijn oude liefde, terug in handen. De woorden college en de naam Theo Francken deden d de rest.
U
krijgt vandaag via de overgenomen brontekst een lange boterham
opgediend (waarvoor excuses) met veel geleerde stadhuiswoorden. Het
woord ELITE was er voor mij teveel aan. Zekerlijk,
volledig akkoord: hier op deze Blog is alleen ondergetekende zonder enig
wederwoord aan zet, en dat is iemand die geen pedagoog is.
Integendeel zelfs. Maar tijdens al lange studiejaren aan de Universiteit van het Leven, loopt er niet één Duitse Herder die zich door mij heeft laten africhten. Eb dat waren toch meer dan één generatie van ze. Honden (en kinderen) africhten?
Niks voor mij.. Maar weest gerust. De kinderen zijn op hun plaats
geraakt (en hoe!) en van mijn honden kan ik getuigen dat ze dat ook
zijn. Ieder van die viervoeters en dat waren er minstens 2 of 3 per
generatie waren lijk Vlaamse Leeuwen. Dreigen wel, maar bijten: in
geen geval.
Enfin, geniet maar eerst van onderstaande dagschotel opgdiend door de Chefs van de Pedagogie.

*
Ik wil geen directeur zijn in de school van Theo Francken'

*
Wat
betekent het om de eerste van de klas te zijn als de zesde misschien
beter heeft gewerkt?' Directeur Bart Schollen van het Monfortcollege in
Rotselaar, de school waar Theo Francken zat, huivert voor te veel
competitie tussen leerlingen. ©Debby Termonia
Na
jaren van focus op gelijke kansen moet de lat in het onderwijs weer
hoger, vindt de Vlaamse regering. Theo Francken wil zelfs een eigen
eliteschool oprichten. Maar het onderwijs zet zich schrap. Wij willen
zoveel mogelijk jongeren zo ver mogelijk krijgen, klinkt het in
Rotselaar, waar Francken zelf schoolliep.
Wie
vanop de lange dreef het imposante Montfortcollege in Rotselaar ziet
opdoemen, waant zich even terug in de tijd. Hier stoomde het
Montfortaans seminarie decennialang bollebozen klaar voor hun rol als
toekomstige elite van het land. Toen de eerste leerlingen-priesters er
in 1928 in het Latijn en Grieks werden onderricht, was er geen
verwarming, geen stromend water en geen elektriciteit. De oversten zagen
het als een ideale voorbereiding op het latere missionarisleven.
Hier is ook staatssecretaris Theo Francken (N-VA) gevormd. Toen de reportage-maker Luk Alloo
hem deze week verraste met een bezoek aan zijn vroegere humaniora, trok
de populairste politicus van het land aan de alarmbel over het
onderwijs in Vlaanderen. Na zijn politieke carrière wil Francken zelf
een school oprichten - een zoals zijn Montfortcollege vol gemotiveerde
leerkrachten.
Wanneer
excelleren een slecht woord wordt, vind ik dat er iets grondig mis is
in het onderwijs, zegt Francken, die pedagoog is van opleiding. De
onderwijsslinger slaat volgens hem te ver door richting gelijke kansen.
Ik vind gelijkheid heel belangrijk. Maar dat betekent niet dat iedereen
hetzelfde kan. Het is ook de taak van een school om kinderen maximaal
te laten excelleren.
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie
De
gangen van het Montfortcollege ademen nog altijd die katholieke
onderwijstraditie uit. Wie de trap omhoog wil, kan niet om het grote
Mariabeeld heen. Pas vorig jaar nam de school afscheid van de laatste
pater en zijn de salons met prachtige historische plafonds tot
leraarsvertrekken omgebouwd.
Katholiek regime
Toch
is het college onherroepelijk veranderd sinds de jonge Francken er op
de schoolbanken zat, waarschuwt directeur Bart Schollen. Meer zelfs, hij
zou in de school van Francken geen directeur willen zijn. Als het gaat
om een school waar enkel excellente leerlingen naar een steeds hoger
niveau worden getild, zou ik vriendelijk bedanken. Wij willen zo veel
mogelijk jongeren zo ver mogelijk brengen.
Het Monfortcollege in Rotselaar stoomde ooit de elite van het land klaar.
Het
typeert de omslag die het onderwijs de afgelopen decennia heeft
gemaakt. Vlaanderen bevrijdde zich uit een streng katholiek
onderwijsregime. Het welbevinden van leerlingen is belangrijker en
de leerkracht geldt niet langer als de enige autoriteit. Er kwam in het
maatschappelijk debat en in de onderwijsfinanciering meer aandacht voor
gelijke kansen om te vermijden dat sociale afkomst de sociale toekomst
bepaalt.
Zelfs
een traditionele ASO-school als het Montfortcollege huivert van te veel
competitie. Wat betekent het om de eerste van de klas te zijn als de
zesde misschien beter heeft gewerkt?, vraagt Schollen. We kijken meer
naar de individuele leerwinst van leerlingen. Sommige leerlingen hebben
meer omkadering nodig dan andere. We zorgen voor extra begeleiding
tijdens de lessen of via de zorgleerkrachten. De capaciteiten van elk
kind zijn anders.
Hij
aarzelt en wikt zijn woorden. Ik zeg dit met een zekere schroom, maar
je ziet een tendens in het onderwijs om alle leerlingen op hetzelfde
niveau te krijgen. Dat leidt tot nivellering en uiteindelijk tot de
slechtere onderwijsresultaten van Vlaanderen. Maar zoiets luidop zeggen,
is vloeken in de onderwijskerk.
Elite
Toch
klinkt dat gevloek steeds luider. Dalende onderwijsprestaties leiden
ertoe dat onderwijsexperts aan de alarmbel trekken. De besten worden
niet alleen minder goed, maar een steeds grotere groep haalt ook het
basisniveau niet. Vlaamse scholieren scoren het laagst op de motivatie
om te presteren, blijkt uit de internationale onderwijsvergelijking
PISA. En enkele maanden geleden bleek ook dat de Vlaamse tienjarigen op
het vlak van leesvaardigheid sterk achteruitboeren.
Directeur Monfortcollege
De
slechte resultaten kwamen bij Vlaams minister van Onderwijs Hilde
Crevits (CD&V) keihard aan. Ze roept op tot meer ambitie in het
onderwijs - een roep die in Vlaanderen jarenlang niet door een
onderwijsminister is uitgesproken. De lat moet en zal omhoog, zei ze
gisteren nog in Het Laatste Nieuws.
Conservatieve
stemmen waarschuwen al jaren dat de slinger te ver is doorgeslagen
richting gelijke kansen. Nu krijgen ze ook steun vanuit onverwachte
hoek, zoals Dirk Van Damme, de onderwijstopman van de denktank OESO.
Jarenlang zette hij onder meer als kabinetschef van onderwijsminister
Frank Vandenbroucke (sp.a) de bakens van het Vlaams onderwijs uit. In De
Morgen sloeg hij vorige week een mea culpa. De zorg voor excellente
leerlingen is verwaterd, onbedoeld ook een beetje onder invloed van de
gelijkekansenfilosofie.
Niet
alleen in Vlaanderen leeft dat gevoel, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere
(Artevelde hogeschool). Je ziet hetzelfde debat in Frankrijk, Engeland
of Nederland. Door de jarenlange focus op gelijke kansen was er
inderdaad wat minder aandacht voor de top. De slinger slaat niet
volledig terug, want zelfs de conservatievere stemmen willen nog altijd
zo veel mogelijk leerlingen zo ver mogelijk brengen. Ook de school van
Theo Francken is niet alleen op de elite gericht. Het is eerder een
correctie: de aandacht mag niet langer alléén naar gelijke kansen gaan.
Plus est en vous
Bij
de onderwijs-verstrekkers leidt het tot tandengeknars. De tegenstelling
tussen excellentie en gelijke kansen is vals, vinden ze. Kwaliteit is
onze hoogste prioriteit, zegt Raymonda Verdyck van het
Gemeenschapsonderwijs of GO!. Dat betekent dat we ongeacht de
achtergrond van kinderen inzetten op hun talenten en die zo veel
mogelijk ontwikkelen. Dat kinderen ook graag naar school moeten gaan,
staat niet haaks op excellentie.
Het
katholiek onderwijs benadrukt bijvoorbeeld het plus est en
vous-principe van de jezuïeten die excellentie, terwijl bij de Don
Bosco-colleges de focus op de emancipatie van arbeiderskinderen lag.
Die verschillende pedagogische tradities hebben elkaar bevrucht, zegt
topman Lieven Boeve. Excellentie en emancipatie versterken elkaar. Onze
scholen leggen de lat hoog. Niet alle leerlingen zullen over die lat
raken, maar het is wel onze taak om zo veel mogelijk leerlingen zo dicht
mogelijk bij de lat te brengen. Elke school doet dat op haar manier.
Onderwijs
is voor Boeve niet zomaar synoniem voor gelijke kansen. We willen dat
alle leerlingen - los van hun achtergrond of capaciteiten - zo veel
mogelijk leren. Maar we kunnen niet voor elke leerling naar een gelijke
uitkomst streven. Precies daarom zijn we wantrouwig tegen
overheidsinmenging die naar eenheidsworst en gelijkheid streeft.
Ideologische strijd

*
Boeve
lost daarmee een waarschuwingsschot, want dit voorjaar wordt een
belangrijke ideologische strijd beslecht. Dan hakt de politiek knopen
door over de eindtermen en de basis-geletterdheid. De eerste leggen vast
wat zo veel mogelijk leerlingen moeten kennen en kunnen.
De
basis-geletterdheid is een nieuw controlemechanisme vanuit de
politiek op het onderwijs. Het bepaalt voor bijvoorbeeld Nederlands de
minimum-doelen die èlke leerling moet halen. Voor het eerst moeten alle
leerlingen dus voor bepaalde vakken dezelfde inhoudelijke doelen halen.
Net zoals Boeve plaatst het GO! daar vraagtekens bij. De doelen mogen
niet zo gedetailleerd zijn dat er geen ruimte meer is om de vrijheid van
onderwijs in te vullen, zegt Verdyck.
Voor
pedagoog De Bruyckere is de invulling van de basis-eletterdheid een
sleutelmoment voor de vrijheid van onderwijs. De vraag is hoe hoog de
politiek de lat zal leggen. Hoe gedetailleerd wordt die
basis-geletterdheid ingevuld? Vooral de N-VA en CD&V trokken de kar
van de basis-geletterdheid.'
'Voor hen is het een manier om het discours van excellentie te vertalen op de klasvloer. Maar is de politiek bereid om daarvoor met de onderwijs-verstrekkers de strijd over de vrijheid van onderwijs aan te gaan?
https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/ik-wil-geen-directeur-zijn-in-de-school-van-theo-francken/9981459.html
*
*
AAN DE VRUCHTEN KENT MEN DE

*
En
dan nu, om af te ronden, mijn hoogst persoonlijke impressies van mijn
hoogst persoonlijke ervaringen. Baten die niet, ze schaden niet.
Pas
op: tot U spreekt een afgewerkt product van het Bisschoppelijk
College Ieper, Afdeling Economie, van halfweg de jaren 50 van vorige
eeuw. Al onze professoren waren Eerwaarde Heren, buiten Pyjama, de
Leraar Turnendi er maar later is bijgekomen. Ja, toen waren de
training-broeken en vesten nog niet zo populair als nu.. En de meeste
van die Eerwaarde Heren, speelden, op de wekelijkse wandelnamidagen,
evengoed voetbal als wij
Wat, met die lange zwaarte soutanes, niet
simpel moet zijn geweest
Shakespeare,
Goethe of Schiller, Lamartine of, Corneille, en zefs
Fabrieksboekhouden doceren, en samen voetbal spelen! Ook niet simpel,
hé. Vooral niet als die Eerwaarde Heren, dan ook in ons buurdorpje de
Vroegmis kwamen lezen voor onze ouders. Of op Zaterdag kwamen biecht
horen
Waarna ze in de Pastorie n glas Lacrimi Christi gingen proeven
bij de Pastoor
Ha die goeie oude collegejaren! Storm und Drang. Ja Ja.
Maar alles met mate. Desnoods uit n purex maatglas.

*
Eerste kanttekening.
Waar is Het Gezag naartoe? Dezelfde weg opgegaan als beleefde
omgangsvormen en Humaan-Christelijjke basisregels. Waar is de Tucht, de
Orde en de Regelmaat naartoe?
Schuif
dan even al die Amerikaanse popcorn, drugs, laptops IPadts en rapper
halve garen aan de kant. Ga liever n frissen neus halen in de velden.
Of doe lijk Witse, zoek n eenzame boom op, ergens in de wijde vlakte
De
schoolmeester/schooljuffrouw in het Lager was in het dorp ooit de meest
belangrijke figuren, na de Pastoor, de Notaris en de Burgemeester.
Aanspreektitel voor iedereen: Meester/Juffrouw, soms gevolgd door hun
familienaam, en in uitzonderlijke gevallen, alleen door hun voornaam.
Meester Daniël. Of Juffrouw Rolande. Moeder Overste van de Meiskesschool
in haar nonnenkap stond bijna even hoog in aanzien aks Meneer Pastoor.
Als
er later bandwerkers, treinmachinisten, notarissen, pastoors, dokters
of advocaten tussen zaten, kwamen die op hun werk nooit, JAMAIS DE LA
VIE, te laat. Of erger, n in Vrije Tijdskledij. Dat laatste al zeker
niet zonder col en plastron in het Parlement. We spraken met twee
woorden, zwegen als volwassenen praatten en voor onze Meerderen hielden
we zelfs de deuren voor ze open.
Natuurlijk,
inzake de Christelijke Leer zagen we in dat soort Colleges het bos niet
meer door de bomen. Maar de basis-principes zijn gebleven. Een
kerkbezoek (ooit verplicht) is er vooral aangewezen om in het eigen hart
te kijken s avonds voor het slapen gaan. U voelt zich, zonder
daarvoor Alice Nahon te heten, uit de macht der gewoonte, precies als
de wierookwolken die zich onder de spitsboog-gewelven verspreiden.

Recht staan?!! Bennkik veel te muug voor
..
*
Tweede kanttekening.
Nu zijn al die Meesters en Juffroouwen door elkaar niets zeggezegde
Leerkrachten geworden. Met als opvallendste verschil, dat Juffrouwen
nu Mevrouwen zijn geworden, zelfs Omas. Ze gedragen zich meestal
allemaal als de gelijken van de jeugd die op de banken zit. Leerkrachten
mogen zelfs met hun achterwerk boven op de voorste bank gaan zitten,
waar ze benen schommelend, gezellog voorlezen wat op Blz 36 van het
leerboek staat. Maar de kennis om kennis door te geven? Hola Paula! Wat
niet in het leerboek staat, gaat hun petje te boven. Worden ze trouwens
ook niet voor betaald!
Moeilijke
woorden uitleggen? Staat nit in het leerplan. De belangstelling
aanwakkeren van hun leerlingen? Staat niet in het leerplan.
Stelling van Pytagoas. U weet wel: die drie ongelijke voerkanten op elke zijde van n driehoek.
1) Waar is dat goed voor?
2) Diene Oude Griek: ooit uitgelegd wie of wat? Zijn afkomst? Zijn bedoelingen? Hoe is diens wijsheid tot ons gekomen?
Niet
op ingaan! Want dan komt de rol vaqn al die Paters en Nonnen die dansen
naar de pijpen van Roe aan bod. En das niet goed voor hun Algemene
Ontwikkeling. Het verleden? Heeft nooit bestaan. Primum vivere, deinde
phfilosofhari

*
Hoe
kan n kind dat allemaal begrijpen? Het respecteren? Gooi dat arm
schaap toch n reddingboei toe, zodat het diene Pyaragoras A.H.W leert
beminnen.
Wiskundig
aangelegd of taalkundig? Hangt n beetje af vvan het kind, maar in
hoofdzaak van de Meesters en de Juffrouwen vanaf het 1ste Stuudiejaar tot en met het Masrerschap
.

*
Derde kanttekening. Straffen en/of belonen. Zou pedagogisch niet goed zijn. Liever de roede sparen zodat men kinderen ken haten.
n
Lichte tik uitdelen? Met de regel op de kindeerkneukels tikken? Is nog
erger dan dierenmishandeling. U krijgt er de Deurwaarder aan huis voor
slagen en verwondingen.
Niet geslaagd? Beroep aantekenen!
Straf
gekregen op school? Teveel hhuiswerk n? Na het werk bij die domme
leerkracht aan huis gaan opspelen. Of opbellen bij de
Directeur+Directrice. Dreigen om van school te veranderen

*
Vierde kanttekening. DT-fouten. Das toch pure pesterij? Zij gaad naar het ball. Was daar mis mee? Zij plaagdt maar wat.
In
n Laatste Jaars thesis dt-fouten gespeurd? Ach ja, hoe zit dat door
ook weer mee? Weten de Heren Docenten dat wel zelf? Het is vlot
geschreven, dikwijls op dubbel spoort, maar allez, om te slagen moet men
niet altijd overwinnen!
Waarom
ook geen Amerikaans van kindsheid tot volwassenheid! Grammatica is daar
zo goed als onbestaande en kijk eens wie het eerst op de maan was!
Begrijpend
lezen. Nog zon geleerde kwakkel. Graag had ik eens n voorbeeld gehad
liefst niet te moeilijk wat niet-begrijpend lezen dan is.
Papegaaiwerk?
Voor
simpelen van geest als ondergetekende, is iets lezen toch kennis nemen
van wat er staat? Of gaat het over de zinsvorm? Onderwerp, gezegde,
lijdend voorwerp als ezelsbruggetje
Nu
begrijp ik ineens waarom er zoveel pretjes staan in onze gazetten! Die
lezen vlotter en beter dan duizend duurbetaalde woorden

Vijfde kanttekening.
Groeten op straat. Of overal elders, buiten de school. Is ten strengste
VERBOTEN. Veel te ouderwets. Afgeschaft, net als God en Zijn Gebod.
Pastoors zijn allemaal gefrustreerde pedofielen. De andere kant
opkijken. Dat is progressief. Luidop uitlaghen? Wordt niet aangeraden,
maar het mag.
Zesde kanttekening.
De Directeur. Ooit voor de kas gestaan? Ooit in de privé gewerkt? 20
jaar en meer op de schoolbanken gezeten, en het volgend schooljaar voor
de klas staan. Tot aan hun pensioen.
Zevende kanttekening.
Verlof. Groot Verlof. Kerstverlof. Krokus. Paasverlof. De laatste 100
dagen. Zuipen! Vrijen. Snipperdagen. Sneeuwklassen. Bosklassen. Het
leven is één groot feest. Opvoeding? Die wordt thuis gegeven, niet op
school!
Achtste kanttekening. De
verloning. Dat kan geen discussie zijn. Want daarvoor zijn er Baremas
en die zijn gebaseerd op de diplomas; niet, zoals in de rivé, op
bekwaamheid. En al zeker niet op inzet. Veiligheid van betrekking. Die
is nergens groter.
Bijklussen
lag iet. Is voorbehouden voor politiekers die soms welals
mandaatdragers meer verdienen dan met hun dagelijkse job in het
Parlement of op de kabinetten. Hoe kan dat proper worden gehouden: het
stinkt een uur ver tegen wind.

*
Ha,
het ene onderwijsnet heeft in het ASO klassen m et
2 leerlingen in de
Grieks-Latijnse, n collega in dat andere net heeft klassen met 25
rumoerige tieners in de les wiskunde. Beiden hebben examens te
verbeteren, aanwezig te ziijn tijdens ouderdagen en op deliberatis.
Allemaal hoogst belangrijk, en buiten het lessrooster En neen, het
Onderwijs kent geen overuren
.
De
wedden zijn gelijk, zowel in het Vrij als in het Katholiek onderwijs
Zonder te kijken of er nu 2, 3 of 25 en meer leerlingen in de klas
zitten
Hela! Zou daar misschien een van de (vele) redenen te vinden zijn voor het aldoor talrijker wordend verloop?
Negende kanttekening.
Ouders Echte Vaders & Moeders. Nieuw saengesteld gezinnen. Alleen
staande moedrs. BIL-moeders. Homo- of Lesbische- koppels. Oude of Nieuwe
Belgen? Uit welke middens? Welke of geen religie?
Levensproblemen? Ethiek? De school moet maar oplossen.Thuis heeft daar geen tijd voor.
O,
er zijn enorm veel problemen met de taal?! Hezkandanaa! Is de Taalwet,
net als Het Christendom dan ook al afgeschaft? Thuis leeft men nog
zoals 1.400 jaar geleden!? Concurrentie van de Koranscholen? Problemen
met de kledij: teveel bloot of teveel bedekt? Kopzorgen bij de vleet!
Gescheiden toiletten m/v of alles door hetzelfde gat?
Wij
okeegden in n tweetalig land te leven, met dat Duitstalig kleine
aanhangseltje aan de onderkant. Het behoud van de eigen taal heeft
zweet, bloed en tranen gekost. Ni wordt alles te grabbel gegooid op
mesthoop van de diversiteit. En in t voorbijgaan worden burgerzin en
algemene Kennis de nek omgedraaid.
Daar komen slagersmessen, Antrax, kromzwaarden en Kalasjnikovs uit van voort. Mohammed rules the wives!

*
Tiende kanttekening.
De lat wordt aldoor lager gelegd. Ha jan want hoe anders zouden al die
vele generaties Nieuwkomers aan n diploma geraken? Werken dien al zeker
niet graag, n flink diploma heeft, net als geld, geen geur. Van werken
wordt men dan ook zo muug. Daarvoor bestaan de Sc-ociale
Voorzieningen, zaak hwaarvoor wij, de autochtonen ns krom hebben
gewerkt.
Kortom, volgens de thans heersende mening groeit het geld aan de bomen

*
Om af te sluiten
Het
basiswoord is wederzijdse affectie. Kinderen en opgroeiende jeugd
smachten daar gewoon n0ara. En daarstaan de vakken dan tussen als
bindmiiddel. Wie kennis wil mededelen, moet affectie uitstralen. En
vooral, beseffen in eer en geweten, dat ze voor de m/v klas staan,
waar wel eens Eerste Ministers,, Advocaten, Ingenieurs, Wetenschappers
Dokters en succesvolle Ondernemers zitten. Meer zelfs, dat daar
arbeiders en bedienden tussen zitten, die de welvaart mee helpen
opbouwen. En zonder dewelke het Geloof zonder de Werken, dood is. Waar
iedereen er broodnodig is voor de anderen. Van de weeromstuit, zal de
Jeugd dan in bewondering opkijken naar hij of zij die dat allemaal
mogelijk maakt
Nog
af en tie n vleugje actualiteit toevoegen vergroot de horinzion van
de Jeugd van in de kleuterklas tot aan de Univ.. Alleen bij de feiten
blijven, geen indoctrinatie!
*
Hemelrijker
|