
IEDER VOLGELTJE, ZELFS HET KLEINSTE

ZINGT ZOALS HET GEBEKT IS
*
Encore si jeune et déjà si corrompu!
Dat
is in t Fransoos een gezegde, dar eigenlijk ten tijde van de Franse
Koningen zeer serieus bedoeld moet zijn geweest. Het wordt ondertussen
Meestal lacherig gebruikt. Gewoonlijk in verband met een of ander koket
jong ding dat wil opvallen.
M.a.w.
het is een gezegde op het lijf geschreven van de hieronder besproken
sprookjes prinses dat zo gemakkelijk spreekt ver
de splinter in
andermans oog, maar daarbij voorbij gaat aan de stevige balken in het
oog van haar geestesgenoten.

*
Wat
het allemaal nog veel erger maakt, is dat de juffrouw, van n uur ver
tegen wind, zo te zijn van de buitenlandse soort is die men in doorsnee
liever kwijt dan rijk is. Omdat die als stamgenote in haar eigen land
als vrouw waarschijnlijk zou staan waar bij ons de borstels staan. Al
moet ik toegeven, dat er in die verre landen ooit ook wereldberoemde en
wondermooie koninginnen zoals

Cleopatra
zijn geweest. Al denk ik eerder jonger volk te moeten voor het voedtlicht brengen. Aan prinsessen zoals de mooie

Sherazade
uit
Duizend en Een Nacht, die in de sprookjeswereld is terecht gekomen dank
zij haar nachtelijke prestaties tussen de lakens van Zeer Groot Volk.
Mevrouw Yasmien Naciri
(°1991) is Molse (Limbirg) met als thuisland Maroc Coco zou inderdaad
Maroc hense roots hebben en is deswegen niet op haar mondje gevallen.
Kakelen is haar job. Ze is, laten we maar zeggen in het bronsgroene
eikenhout met het juiste lichaamsdeel in de boter gevallen. Want bij de
Maroc Haantjes zou ze niet eens mogen piepen als (ik wil het proper houden!)n klein knaagdiertje met spitse snuit. Hier is ze, marketeer(ook wel product manager of. brand manager geheten) zijnde werkzaam bij De Morgen. Ze schrijft daar wissel-colums, zoals U verder zult vernemen.
Zon marketee is gespecialiseerd in marketing: het 'vermarkten' van een product of dienst.
Zij verkoopt beroepsmatig dus veel meer dan wind. Maar ze is geen marketentster.
Gelieve bij dit beroep van marketeerdus
niet te denken aan dat gelijkaardig woord, wat gezegd werd van
vrouwspersonen die bij de vroegere legerbenden te velde optraden voor de
was, de plas en nog wat. Dat marketentsters waren in doorsnee nogal dikwijls van een niet-gewone reputatie. Wikipedia zegr daarover
Een
(ook: marketenzer, zoetelaar of zoetelaarster) was een
kamp-volgster die gerechtigd was om aan soldaten waren te verkopen zoals
drank, voedsel en kleine benodigdheden voor het dagelijks leven. Drank
verkochten ze uit het typische marketentstervaatje dat ze op de heup
droegen.

https://www.google.be/search?q=marketenster&oq=marketenster&aqs=chrome..69i57j0l5.7143j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8
*
In het migratiedebat is het populisme-spook nooit veraf
30-01-18, 06.00u - Yasmien Naciri

Yasmien Naciri. © Bob Van Mol
*
Yasmien Naciri is marketeer en voorzitter van hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met Matthias Somers verschijnt wekelijks.
De
eerste maand van het verkiezingsjaar 2018 is nog niet eens voorbij of
de regerings-partijen hebben hun goede voornemens rond het beleid al
begraven. Wanneer een anekdote van FC De Kampioenen zowat de enige
blikvanger is van de laatste plenaire vergadering in de federale
regering, weet de modale burger hoe laat het is. Naarmate de lokale
verkiezingen naderen, dreigt het kibbel-kabinet meer dan ooit een
regering in slopende zaken te zullen worden.
Migratie, integratie, vluchtelingen, sociale zekerheid, armoede.
Alles
wordt op een hoopje gegooid met een zee aan bedenkelijke uitspraken,
halfslachtige grafiekjes en holle analyses tot gevolg. Sommige politici
lijken zo druk bezig met personal branding, zelfverheerlijking en
minachting van de tegenstanders, dat ze haast vergeten waarvoor ze
daadwerkelijk werden verkozen. Nergens in onze samenleving lijkt het
superioriteits-complex zo buitensporig te zijn als in de politiek.
Het moedeloze midden
Het
populisme-spook is in zon sfeer nooit veraf. Vooral niet wanneer het
over de beladen themas gaat als migratie, vluchtelingen, integratie,
armoede, pensioenen, sociale zekerheid en werkgelegenheid. Intellectueel
eerlijke debatten zijn in deze een utopie. De aversie van links voor
rechts en vice versa maakt een inhoudelijk debat over deze themas
gewoonweg onmogelijk.
Beide blokken slagen er op die manier evenmin in om de eigen standpunten te onderbouwen.
In het ene kamp worden causale verbanden gelegd waar meer dan een
vraagteken achter kan worden geplaatst. En in het andere kamp wordt elke
onderlinge relatie tussen bijvoorbeeld de migratie-achtergrond en de
lage tewerkstellingsgraad weggewuifd. Het huidige links en rechts
slaagt er bijgevolg niet in om het niveau van simplistische verklaringen te overstijgen en ontzegt de burger daarmee het recht op een kwalitatief debat.
Wie
vervolgens alle hoop vestigt op intellectuelen of politici die tussen
al het geroep en getier in staat zijn om een eerlijke, duidelijke én
onderbouwde analyse te maken, zal van een koude kermis thuiskomen. De
zogenaamde middenweg dat een patent zou hebben op de zogenaamde
redelijkheid blijkt voorlopig niet meer dan een toevluchtsoord voor
zij die om diplomatische redenen geen standpunt durven in te nemen. Soms
moet je echter op tafel durven te kloppen en volstaat het niet om
genoegen te nemen met de bloedarmoede aan linker- en rechterzijde om
voor beide kampen benaderbaar te blijven.
Wat
mij betreft kan deze status quo niet langer voortduren. Onze
samenleving heeft gewoonweg nood aan intellectueel eerlijke debatten
zonder dat een partij op de campagneknop hoeft te duwen en dus
gevrijwaard wordt van verkiezings-retoriek. Ondertussen blijf ik wel
geduldig wachten op een generatie politici die met geloofwaardigheid en
gezag een punt zullen zetten achter de systematische verlaging van het
niveau van het politieke debat.
https://www.demorgen.be/dmselect/in-het-migratiedebat-is-het-populismespook-nooit-veraf-beb3725e/
*
AAN DE VRUCHTEN GROOT OF KLEIN

ENT MEN DE BOOM
*
Yasmien Naciri is marketeer en voorzitter van hulporganisatie Amana
Lees k dat goed?
Amana
(volgens Wiki) zou een joods-zionistische religieuze hulp-organisatie
zijn voornamelijk werkzaam op de Westelijke Jordaanoever
.
Dus géén Sherazade, maar n Maroc Hense Joodse?
Wat dan weer vlot in tegenspraak is met de HUMO, dat de vzw Amana beschrijft als n mos slmmerdse Antwerpse hulp-organisatie.
Waar zou de klepel hangen? k en weetet nie, maar mn ellebogen wel. Google Chrome geeft het juiste antwoord
.

Uiteraard
zijn marketeerder-essen de dag van vandaag niet meer dezelfde als in de
jaren 1600. Ondertussen is alles ver-amerikaniseerd en wordt er zelfs
in (brend gemarketeerd. Begrijpe wie kan, die ter zake niet zeer hoog
gekwalificeerd is en geen grote examens heeft moeten afleggen.
Of
is het zò, dat met al die Verrijkers er nergens nog
activiteitsattesten vereist zijn? Tot kort geleden moest n
herbergier, vooral hij een (verplicht) handelsregister kon krijgen, zijn
kennis bewijzen, op zowel zijn of haar vakgebied als op gebied van
administratieve vaardigheden daarover. Dat was zp voor de bakker, de
beenhouwer, de winkelier, de haarkapper, enz
Maar
onder druk van de tsunami van massa-verrijkers is dat allemaal
afgevoerd. Men doet maar op. Zelfs in de kebab is er geen normale
gezondheidsinspectie meer. Men middert er maar op los
.
Enfin,
zeker weten doe ik dat al lang niet meer en als oude quasi totaal
blinde man kom ik niet meer op straatt. Wie het weet mag het zeggen.
Benieuwd wat Kris Peeters, Minister van consumentenzaken, hierover rond de pot zou hangen.!
Zou ibns Jasmijntje ooit de wereldberoemde film gezien hebben, of het boek gelezen De dood van een Handelsreiziger? Die was al handelsreiziger in de States, lang voor het woord marketeer was uitgevonden
.

*
Hemelrijker
|