
O U V E R T U R E
OPUs B A R D O L LI N O
(A N DANTE)

Me
dunkt de ware bedoeling van de eigen Grote Verlichte Verstanden, maar
ook van de Hoger Geplaatste EU van gans het Avondland te hebben
doorgrond. Zoals in voorgaande stukje aangetoond: bij de Brexit Michel
Banner, een Fransman, benoemen als onderhandelaar met de erfvijand
Engeland: als voorbeeld van wereldvreemdheid kan dat tellen!
Tot
hiertoe dacht ik dat Weg met ons een van die later nog met de dood te
bestraffen slogans was van Het Eigen volk Eerst, maar blijkbaar zit de
kwaal veel dieper. Eenmaal Europa herleid tot een soort Land vol Torens
van Babel, waar niemand nog iemand verstaat, is de weg geëffend voor
Iets Nieuws. Waar we nog blij zullen mogen mee zijn, als het enkel een
soort Amerikaans wordt met de warme patat in de mond. Maar de tekenen
wijzen p veel erger. Van de meer dan 200 nieuwe talen, is er niet één
met Angelsaksische roots
Daarbij
vrees ik voor ofwel het Arabisch of het Turks voor volgende generaties.
Het wordt dus, na de Toren van Babel, de Zondvloed
Toch raar dat alles wat vandaag voor de deur staat, reeds voorkomt in dat vervloekte Boek der Wijsheid

*
Andere taal op School

U
spreekt thuis toch wel Nederlands met uw kind? , vroeg de lerares
Nederlands hautain aan de moeder van een Joegoslavische klasgenoot. Het
was in 1982, en de lerares was nog bezig haar studie Nederlands af te
ronden een pijnpuntje voor de vrouw die op het gymnasium lesgaf onder
voorwaarde dat ze haar doctoraal examen zou halen.
De
klasgenoot was een afgestudeerde biologe. En echtgenote van een arts.
Vloeiend in meerdere talen maar niet in het Nederlands. Toch zette ze
de lerares op haar plek: Mijn echtgenoot en ik spreken thuis met onze
dochter de taal waarin wij zijn afgestudeerd. En die taal was niet het
Nederlands. Exit lerares.
Het is het domste wat je van migranten
kunt
eisen: dat ze thuis een taal spreken met hun kinderen die ze zelf niet
beheersen. Hoe kun je communiceren met je kind, als je zelf geen
basiswoordenschat hebt in wat ook voor jou een vreemde taal is? Als je
het verschil tussen hebben en zijn, de en het niet weet?
Kinderen leren met gemak meerdere talen tegelijk, maar als ze die leren
met de hulp van mensen die zelf de taal niet beheersen, wordt er meer
kwaad dan goed gedaan. Het leren van de taal moet je overlaten aan de
plek en de mensen waar die foutloos geleerd kan worden: op school, door
kundige leraren. Tot mijn schrik woedt in
Vlaanderen
de discussie of vreemde talen een plaats moeten krijgen op het
schoolplein en zelfs in het klaslokaal. De verplichting om op school
Nederlands te spreken, zou contraproductief werken. Je vraagt je af of
mensen die dit soort waanideeën ontwikkelen, enig verstand van
communicatie hebben. Of ze niet misschien toch contactgestoord zijn? Dé
manier om te communiceren, dé manier om te integreren, dé manier om
succesvol te zijn, is door de taal van het land waarin men woont, te
beheersen. Het is een misdaad dat kinderen grootgebracht worden zonder
dat ze die taal foutloos spreken en behendig zijn in het vinden van
woorden, het maken van zinnen en het communiceren met hun landgenoten.
Voor de goede orde: met landgenoten bedoel ik niet alleen
mede-migrantenkinderen maar ook andere Vlamingen.
In
Nederland valt het iedereen op, zelfs politici van migrantenpartijen,
dat de jonge generatie migrantenkinderen slechter Nederlands is gaan
spreken. Je kunt er trots op zijn dat je de taal van je ouders land
van herkomst goed beheerst en schijt hebben aan je Nederlandse
taalbeheersing, maar het helpt je niet voort in de maatschappij.
Dat
kinderen en hun ouders daar niet bij stilstaan, is één ding. Dat
politici en onderwijzers daarin meegaan in plaats van te hameren op
correcte en voldoende beheersing van het Nederlands, is een schande.
Sterker nog, ik durf te stellen dat het kindermishandeling is om je kind
de Nederlandse taal niet bij te brengen. Hoe moet hij/zij later in de
samenleving functioneren? Hoe gaat hij/zij een opleiding volgen? Hoe
denkt hij/zij later een baan te vinden? Meertaligheid is een zegen.
Elke taal die je spreekt maakt dat je een extra mens bent luidt een
Turks gezegde. Nou ja, iets in die trant in ieder geval. Elke Europeaan
ervaart hoe fijn het is om het Duits, Frans of Engels te beheersen
alleen al als je in die landen met vakantie bent. Is het dan niet
vanzelfsprekend dat je op school de taal leert spreken die de voertaal
is van het land waarin je woont? Hoe
kan
het dat in het onderwijs besloten wordt om ook andere talen in het
klaslokaal te onderrichten? Hoe kan het dat leraren niet ferm optreden
tegen dit besluit? Hoe kan het dat politici zelfs maar denken hier goed
aan te doen? In Nederland kregen migrantenkinderen in de jaren zeventig
OETC oftewel Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur. Dit omdat er een
veronderstelling heerste dat migranten ooit zouden teruggaan naar hun
land van herkomst; we weten allemaal wat
de
werkelijkheid is geworden. OETC is afgeschaft. In plaats daarvan hadden
migrantenkinderen natuurlijk extra Nederlandse taallessen moeten
krijgen. Dat was in die jaren niet nodig, we leerden het vanzelf wel. Er
was nog geen satelliet-tv die de hele dag Turks het huis in straalde,
er was geen internet dat Turkije dichterbij bracht en er waren gewoon
geen andere kinderen met wie je Turks zou kunnen spreken. Mijn generatie
is goed terechtgekomen ik beheers deze taal dusdanig dat ik er zelfs
mijn brood mee
kan
verdienen. Ook de jongere generatie verdient die kans. En die kans
krijgt ze alleen als op de enige plek waar kinderen Nederlands kunnen
leren, op school, alleen Nederlands wordt gesproken.
Ebru Amar
*
T E O N T H O U D E N
OP ONZE VASTE SCHIJF

In
die zin heeft een zekere Ebru Amar (zie artikel hierboven), zo te zien,
zelf een vreemdeling, nog gelijk ook. Gratis hoog opgeleide immigranten
kunnen (bij uitzondering) een zegen zijn voor hun Gastland. Het
probleem is alleen dat die dan de plaats innemen van eigen mensen die
misschien niet de kans zullen gekregen hebben die studies te betalen
Hoog
opgeleide immigranten zouden er mijns inziens dus best aan doen, de bij
ons opgedane verrijking aan te wenden in hun herkomstanden. Om daar
deze verrijking te verspreiden onder zoveel mogelijk begaafde
mede-landers.
Op
die manier kunnen de Europeanen best de openstaande schuld van de
vroegere roof-kolonisatie afbetalen. Het goud blijft geroofd, maar we
geven er talent voor in de plaats terug

*
(Hemelreiker)
|