
O U V E T U R E
OPUs B A R D O L LI N O
(A N DANTE)

Zoals
het spreekwoord zegt, dat het venijn gewoonlijk in het staartje zit,
zwaait ook de schorpioen met dat lichaamsdeel dat hel wereldberoemd
maakt. Slangen daarentegen, vechten met de blik en de tong vooruit. Dat
is al erg genoeg. Maar migranten die zich niet als gasten in andermans
huis maar als veroveraars gedragen, zijn net schorpioenen. Vriendelijk
in Uw gezicht, tot ze kans zien U met een zwaai van dat achterdeel U en
Uw hele Beschaving naar de andere wereld te helpen.
Vreemdelingehaat
werkt in twee richtingen. Maar de oorspronkelijke richting van de
gasten jegens hun gastheren wordt gewoon verdonkermaand. Zodat alleen de
reactie hierop, het verweer, in beeld mag komen. Dat is niet alleen
stigmatiserend, maar vooral wraakroepend.
En de teller loopt!
Meer woorden maak ik daaraan niet vuil. Ook BDW zal deze bladzijde wel vlug omslaan. Geteld, gewogen en te licht bevonden.
Of, om net als Joëlleke in Bijbelse termen te spreken: Mane, Tekel, Phares

*
Krenk uw burgers niet langer, maar sluit ze in uw armen

*
Zaterdag
wordt Bart De Wever voor de vijfde keer N-VA-voorzitter. Een goed
moment, vond Joël De Ceulaer, voor een actuele doorlichting van zijn
politieke persoonlijkheid. Hij ging praten met vriend en vijand en
brengt in briefvorm verslag uit van zijn zoektocht. In deze vierde en
laatste brief zoomt hij in op de relatie van De Wever met de Berbers in
zijn stad, want die is duidelijk voor verbetering vatbaar.

*
Beste Bart De Wever,
Het
is om te zeggen dat ik de haan al twee keer heb horen kraaien en dat
ik hoop dat de derde keer ons bespaard mag blijven. Een rare
evangelische beeldspraak in een brief die over uw relatie met moslims
gaat, maar zo ben ik tenminste zeker dat u precies begrijpt wat ik
bedoel. Zoals Petrus destijds Jezus driemaal verloochende, zo bent u al
twee keer een belofte aan de Marokkaanse gemeenschap niet nagekomen. U
weet niet waarover ik het heb? Sta me toe dat ik uw geheugen even
opfris.
Twee
jaar geleden, op donderdag 2 april 2015, zat u met Etienne Vermeersch
bij Lieven Van Gils, die toen nog Reyers laat presenteerde op Canvas.
Aanleiding was de uitspraak die u had gedaan in Terzake, over hoe de
Berbers in uw stad een gesloten groep vormen, met een volgens u zwak
georganiseerde islam, en zeer vatbaar zijn voor salafistische
stromingen en dus ook radicalisering.
ETIENNE VERMEERSCH, FILOSOOF

*
Vermeersch
vond dat u dat niet had mogen zeggen. Het is misschien wel juist,
vertelde hij mij toen ik hem opzocht om hierop nog eens terug te
blikken. Een socioloog zou die uitspraken over Berbers gerust mogen
doen. Maar een burgemeester niet, want het is krenkend. Daarmee stoot
hij een deel van zijn burgers voor het hoofd, wat niet goed is.
Vermeersch
kent behoorlijk wat mensen uit die gemeenschap, legde hij uit. Die
mensen hebben een bijzonder rijke cultuur. Daarom heb ik De Wever
tijdens die uitzending van Reyers laat aangeraden om in Antwerpen een
centrum voor de

Imazighen-cultuur (****)
op
te richten, met onder meer een museum. Ik heb hem zelfs gezegd dat ik
heel wat mensen ken die hem daarbij kunnen adviseren, en dat ik hem die
namen kon bezorgen. Dat vond hij zeer interessant, zei hij. Hij ging er
eens over nadenken. Maar ik heb er niets meer van gehoord.
De haan kraaide ten tweeden male toen u op vrijdag 15 mei 2015 voor Maghreb TV, te vinden op YouTube, geïnterviewd werd door

de Antwerpse imam
Nordine Taouil.
De
aanleiding was ook toen uw sermoen over de Berbers, dat volgens Taouil
inderdaad veel mensen had gekwetst. Toen hij verwees naar de gewoonte
van de drie Amerikaanse presidenten vóór Trump Clinton, Bush en Obama
om elk jaar een iftar te organiseren in het Witte Huis, om samen met
een moslimdelegatie de islamitische vasten te breken. Was het geen idee,
vroeg Taouil, om dat ook in het Antwerpse stadhuis te doen? U knikte
beleefd en zei dat u erover zou nadenken. Ik zal uw suggestie zeker
bekijken.
Maar opnieuw bleef uw belofte zonder gevolg. Dat wil zeggen: er gebeurde niets.
Een vriend van de joden
Nu
weet ik niet of een iftar in het Antwerpse stadhuis wel zon goed idee
zou zijn, gelet op de neutraliteit die de overheid in ons land beweert
te moeten handhaven. Maar dat u nog werk hebt aan uw relaties met de
moslims in Vlaanderen, en dan vooral de moslims in uw stad, staat buiten
kijf. Omdat ik zelf weinig recht van spreken heb, ben ik daarover gaan
praten met

Ali Kaddouri
en

Brahim Bairi,
twee geëngageerde Antwerpenaren met Berberse roots, die al vaak bij u over de vloer geweest zijn.
Maar
voor ik hen het woord geef, ga ik terug naar uw relatie met de joodse
gemeenschap. Die begon ook op een ongelukkige manier. Eind oktober 2007
noemde u de excuses van Antwerps burgemeester Patrick Janssens (sp.a)
aan de joodse gemeenschap in zijn stad gratuit. Janssens had zich
verontschuldigd omdat het Antwerpse stadsbestuur tijdens de Tweede
Wereldoorlog mee verantwoordelijk was voor de jodenvervolging.
MICHAEL FREILICH, JOODS ACTUEEL

*
Twee
dagen later slikte u die woorden in en ging u door het stof. Ik
reageerde zoals ik gebekt ben, en zocht gewoontegetrouw de controverse
op, schreef u in een opiniestuk dat toen zowel in de voormalige als
in de zogenaamde kwaliteitskrant verscheen, in De Standaard én De
Morgen. Tussen haakjes: u had eerder al op joodse tenen getrapt, in
maart 2005, toen u in De Standaard poneerde dat de Holocaust, zoals
historicus Norman Finkelstein schrijft in De Holocaust-industrie, wordt
gebruikt om er voordeel uit te halen.
Gelukkig
bent u zeer goed bevriend met de joods-Antwerpse politicus André
Gantman, vroeger een liberaal, vandaag bij N-VA. Hij bracht u eind 2007
in contact met mensen van Joods Actueel en het Forum der Joodse
Organisaties. En dat werd het begin van een heel mooie vriendschap,
aldus Michael Freilich.
Wij
hebben Bart De Wever toen onder meer in contact gebracht met een man
die het concentratiekamp had overleefd omdat hij zo mooi kon zingen,
vertelde Freilich. De Duitsers hielden hem in leven omdat ze hem graag
hoorden. Die ontmoeting heeft toen een kanteling teweeggebracht bij de
burgemeester. We hebben onze meningsverschillen nog, onder andere over
het verbod op de koosjere slacht, maar na dat moeizame begin is hij een
vriend van de joodse gemeenschap geworden. De deur van het stadhuis
staat altijd voor u open, zei De Wever na zijn aantreden. En zo ervaren
wij dat ook.
Ik
heb Freilich gevraagd of hij een advies heeft voor Antwerpenaren in de
islamitische gemeenschap. Ik zou hen aanraden om de burgemeester de
hand te reiken, zei hij. Ga met hem praten, nodig hem regelmatig uit,
werk aan een duurzame relatie. Ik denk dat mijn moslimvrienden in
Antwerpen nog niet goed genoeg georganiseerd zijn.
Een heel andere Jos
Goed. Dan neem ik u nu graag mee, mijnheer De Wever, naar mijn ontmoeting met Ali Kaddouri en Brahim Bairi, twee van uw sympathieke en hardwerkende stadsgenoten met
wie ik twee weken geleden de hele avond thee heb gedronken. U kent hen
goed, want zij zijn betrokken bij de zogenoemde Zuidwerking van de stad
Antwerpen een vorm van stedelijke ontwikkelingssamenwerking die zich
richt op de dorpen in Marokko waar Marokkaanse Antwerpenaren hun roots
hebben.
Onze
eerste afspraak met De Wever stond gepland in maart 2015, vertelde
Kaddouri mij. We hadden een goede verstandhouding met het vorige
stadsbestuur, en wilden eens poolshoogte gaan nemen of we die dialoog
konden voortzetten. Maar omdat De Wever toen net die uitspraak over de
Berbers deed, hebben wij die afgelast. Drie weken later kregen we een
mail met de uitnodiging om toch eens langs te komen. Sindsdien hebben
wij de burgemeester al verschillende keren ontmoet. Ik denk dat wij de
Berbers zijn die hij het vaakst ziet.
Volgens
Kaddouri hebt u tijdens uw eerste ontmoeting duidelijk gemaakt dat het
niet uw bedoeling was om iemand te kwetsen. Maar hij vond wel dat we
iets moeten doen aan de problemen in de gemeenschap, aldus Kaddouri.
Aan de grote schooluitval, de drugs, de radicalisering hij nam geen
blad voor de mond en vroeg of wij hem daarin volgden. Wij vonden het
goed dat hij dat zei, want ook wij willen die problemen aanpakken. We
hebben ook andere problemen op tafel gelegd: discriminatie, racisme bij
de politie, het Offerfeest en noem maar op. Toen wij hem vroegen of hij
de bouw van een grote moskee in Antwerpen wilde steunen, heeft hij dat
bevestigd. Als dat kon helpen om vooruitgang te boeken, dan was hij
bereid om die stap te zetten. Dat is goed. Helaas is er sindsdien niet
veel gebeurd.
Antwerpen
heeft nog altijd geen moskeebeleid, legde Kaddouri uit. Er zijn nog
maar drie moskeeën in Antwerpen erkend. Twintig dossiers wachten op
erkenning, maar die zitten allemaal vast bij minister Liesbeth Homans,
toch een partijgenote van De Wever. Daardoor hebben die moskeeën geen
geld, en kunnen ze geen degelijk opgeleide imam van bij ons in dienst
nemen. Ze moeten hun toevlucht nemen tot gelukszoekers, importimams die
geen enkele affiniteit hebben met de Antwerpse gemeenschap en de
plaatselijke cultuur, maar die blij zijn met een paar honderd euro per
maand dat halen de leden van de moskee dan zelf op.
Als
het u menens is met de strijd tegen de radicalisering, mijnheer De
Wever, dan is dat moskeebeleid een topprioriteit, heb ik mij laten
uitleggen door Kaddouri. Jongeren vallen in slaap in de moskee, omdat
ze geen woord begrijpen van wat de imam zegt. En de imam begrijpt niets
van de leefwereld van die jongeren. En zo blijven jongeren van de derde
en vierde generatie weg uit de moskee, met alle gevolgen van dien.
Jongeren die dikwijls op zoek zijn naar een identiteit, zonder job, en
die nog worden geviseerd door de politie, voelen zich niet thuis in de
samenleving. Zo kan het uiteindelijk ontsporen. Het politieke discours
speelt daarin ook mee.
Brahim
Bairi vraagt zich af waarom moslims hier zo moeten vechten voor hun
rechten. De islam is in 1974 erkend, maar toch is er nog altijd die
grote terughoudendheid. Die de problemen alleen maar verergert. Dat
begrijp ik niet.
Hoe
belangrijk het discours van politici is, ondervond Bairi toen hij zelf
nog een jonge snaak was, na Zwarte Zondag in 1991. Jarenlang hadden
mijn ouders met hun gezin in vrede samengeleefd met Jos naast de deur.
Altijd vriendelijk, nooit een probleem. Maar na 1991 was alles onze
schuld, lag alles aan de vreemdelingen. De Jos van vroeger was ineens
een heel andere Jos geworden.
Vaker naar de moskee
U
hebt zelf ooit gezegd, mijnheer De Wever, en ik citeer u, dat de
optelsom van heel veel negatieve ervaringen" maakt dat je naar een
cultuur van wantrouwen gaat. U had het dan over de stamboomvlaming die
na negatieve ervaringen met slecht geïntegreerde migranten
racistisch wordt en begint te discrimineren. Als u dat gelooft, denkt u
dan niet dat het omgekeerde ook mogelijk is, dat jonge Vlamingen met een
migratieachtergrond na een optelsom van negatieve ervaringen ook
achterdochtig worden?
ALI KADDOURI, ANTWERPENAAR
Mijn
kinderen gingen tot voor kort naar dezelfde school als die van Bart De
Wever, vertelde Brahim Bairi mij. Ik kwam zijn vrouw regelmatig tegen
aan de schoolpoort, en dat contact was altijd zeer aangenaam. Maar ik
zou de burgemeester eens willen vragen of hij oprecht gelooft dat onze
kinderen later dezelfde kansen zullen hebben. Ik nodig hem nu al uit om
nog eens samen te komen als onze kinderen afgestudeerd zijn. Gelijke
kansen bestaan hier nog niet. Er is nog veel werk aan de winkel.
Let
wel, zowel Kaddouri als Bairi zijn zeer te spreken over de manier
waarop u achter de schermen met hen omgaat. De burgemeester is
hoffelijk en oprecht betrokken, en petit comité gedraagt hij zich als
een burgervader. Helaas doet hij dat niet in het openbaar. Al lijkt zijn
toon de laatste tijd wat minder hard.
Bairi
gaf mij een voorbeeld. Na de aanslagen in Brussel, in maart vorig
jaar, hebben wij met een paar honderd Antwerpenaren, vooral moslims, een
stille optocht gehouden naar de Groenplaats. Achteraf heeft de
burgemeester ons laten weten dat hij dat zeer op prijs stelde. Maar in
het openbaar heeft hij daar niets over gezegd. Dat is jammer.
En
dan is er nog die iftar. Behalve Nordine Taouil wil niemand dat u de
vasten breekt in het stadhuis, maar u zou toch beter een voorbeeld nemen
aan uw minister-president Geert Bourgeois (N-VA), die dat al wel in het
openbaar heeft gedaan, voor de cameras, en met een toespraak waarin
hij benadrukte dat moslims er in Vlaanderen gewoon bij horen.
Voor
zover ik dat heb kunnen nagaan, mijnheer De Wever, hebt u tot dusver
twee keer een iftar bijgewoond. Eén keer in de Roma, in 2015, waar
behalve een verslaggever van Gazet van Antwerpen toen geen pers aanwezig
was. En één keer eerder dit jaar, in een soort carwash annex garage
waarvan de eigenaar elk jaar een iftar organiseert voor de
minderbedeelden. Bairi en Kaddouri waren ook twee keer van de partij.
Dat zou Bart De Wever veel vaker moeten doen, zei Kaddouri. Als ik
burgemeester was, zou ik elke maand een moskee, kerk of synagoge
bezoeken.
Het kostbare weefsel
Mag
ik mij bij dat voorstel van Kaddouri aansluiten, mijnheer De Wever? Zou
het geen idee zijn mocht u aan een betere verstandhouding werken met de
moslims in uw stad? Zij zijn per slot van rekening uw bondgenoten in de
strijd tegen radicalisering en ander onheil. Ga wat vaker met die
mensen praten. Volgens Bairi moet u een voorbeeld nemen aan de Mechelse
burgemeester Bart Somers (Open Vld). Die heeft de stap gezet. Het is
een moeilijke stap, maar hij heeft nu een goede relatie met alle
gemeenschappen in zijn stad, in wederzijds respect en met veel
waardering van iedereen. Die stap moet in Antwerpen nog worden gezet.
Dat De Wever daartoe in staat moet zijn, bewijst zijn recente bezoek aan
Marokko. Dat was een mooi signaal. Hij is de eerste burgemeester die
een bezoek heeft gebracht aan de dorpen waar de roots van veel van zijn
stadsgenoten liggen.
U
hoort het, mijnheer De Wever, alles is nog niet verloren. U zou in de
aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 het kostbare
Antwerpse weefsel een grote dienst bewijzen als u openlijk en
onbeschroomd de banden zou aanhalen met mensen zoals Bairi en Kaddouri.
Als u luidop zou zeggen dat 't Stad van iedereen is. Als u de politieke
polarisering niet meer zou laten ontsporen in de polarisering tussen
bevolkingsgroepen, want niets is nefaster dan dat. Op 22 mei 2006
schreef u nota bene zélf in De Morgen: Polarisering voedt alleen de
uitersten, en vernietigt de democratie.
Bairi
stipte nog iets cruciaals aan. Mijn vader heeft hier 40 jaar gewerkt,
zei hij. Je zou kunnen zeggen dat zijn generatie economisch werd
uitgebuit. Wel, de volgende generaties worden politiek uitgebuit. Wij
worden gebruikt om electoraal te scoren. Wij zijn niet perfect, dat
weten we, maar we willen geen politiek kanonnenvlees zijn, zoals de
Marokkaanse soldaten kanonnenvlees waren in de Tweede Wereldoorlog. Een
gemeenschap moet toch geen holocaust meemaken alvorens ze recht heeft op
respect? Bart De Wever zou de politieke moed moeten hebben om daar
tegenin te gaan.
Ik
denk dat Bairi gelijk heeft. Vroeger, toen u als dwarse en eenzame
conservatief het politieke forum betrad, leed u niet aan electorale
behaagzucht, en durfde u tegen de tijdgeest in te gaan. Tijd om die
houding nieuw leven in te blazen.
En
als u mijn raad niet volgt, volg dan die van Etienne Vermeersch,
nochtans een van de felste islamcritici van Vlaanderen en een man naar
wie u zeker erg opkijkt. Krenk uw burgers niet langer, mijnheer De
Wever, maar sluit ze in uw armen.
Op
deze ronduit melige, maar oprecht constructieve noot sluit ik mijn
brievenmarathon af. Het was mij een groot genoegen. Ik dank u voor uw
aandacht.
Met beleefde groet,
Joël De Ceulaer
*
(****) Imazighen-cultuur:

*
wie in deze afbeelding n gelijkenis ziet met de zespuntige ster van het Volk van Israël, die mag het zeggen

*
Een
wel zeer individuele expressie van een aller individueelste emotie is
volgens mij, dat het Ondermaanse de Geest opvangt van Hierboven, maar
dat de Geest van het Ondermaanse ook terug gekaatst wordt naar Boven
Christenen
noemen dat In de Naam vaqn de Vader, en de Zoon en de H. Geest. Drie
variaties op hetzelfde thema.: eerbied voor de Natuur, waaruit alle
leven voortkomt
.
Dat heeft helemaal niets te zien met
maanziekte!
*.
Bron & Link
https://www.demorgen.be/politiek/krenk-uw-burgers-niet-langer-maar-sluit-ze-in-uw-armen-b7b861f3/
*
T E O N T H O U D E N
OP ONZE VASTE SCHIJF

*
Babbelen
met Slinxen is, net als babbelen met is-lammerds, altijd een hachelijke
bedoening. Die pakken de katten altijd bij de staart en zijn dan
verwonderd dat die zich omdraaien en terug krabben.
Stel
U gewoon even voor dat een groep Catalanen of Vlamingen , op de vlucht
voor de EY*dictatuurn uitwijkt naar Marokko en daar de Wetten wil naar
hun hand zetten. Lang zou daar niet over gepraat worden, maar de koppen
zouden rollen
Waarom laten de Vlamingen dan het omgekeerde toe? .
Vandaag
lijkt het wel onmogelijk om de klok terug te draaien in een soort
Reconquista, een Kruistocht om het eigen land terug te heroveren.
Maar is het dan nodig te overwinnen, om spijts alles voort te proberen?
Ik
ben geen ecologist, maar als de natuur geschonden wordt, is het een Wet
van Meden en Perzen, dat de Natuur vroeg of laat zichzelf opnieuw
uitvindt.
(Hemelreiker)
|