
O U V E R T U R E
OPUs B A R D O L LI N O
(A N DANTE)

In deze 3de van de vier Open Brieven, zit in de eerste zin, het Ceulelaereke er (met opzet?) kilometers ver naast. De slogan van Het Vlaams Belang is NIET Eigen Volk, maar Eigen Volk Eerst. Wat een wereld van verschil is. Eigen volk eerst
is wat het zegt. Het eigen volk op de eerste plaats. Anderen komen pas
daarna, achteraan. In, bijvoorbeeld, de zorgsector. In de
tewerkstelling. Op het politiek vlak. Vooral dat laatste. Anders nemen
die al gauw het voortouw, zoals bij de burgemeester van grootsteden bij
de Noorderburen. Van Burgemeester rnaar Minister, en van Minister naar
Pacha, Kalief of Sultan. Met, voor wie dat overleefd heeft, Het Eigen
Volk laatst
.
Wie dat anders zegt, heeft loense bijbedoelingen!

Duizend en één Nacht aan de Beurs in Bruxellabad
*
Als
hete Schotse Scheve en Slinxe gedachtengoed al ooit eens zo duidelijk
in zijn kaarten heeft laten kijken, is het wel over de heerlijke
zaligmakende immigratie, door die éne mening, de hunne, voor elk levend
wezen als dogma naar voor te schuiven. Stelt zich alleen de vraag voor
wie die heerlijkheid geldt. Toch niet voor het lijdende Eigen Volk. In
geen enkel geval niet. De discussie kan, volgens De Ceukelare, pas
starten als iedereen de (wilde) immigrante aanvaardt, toejuicht en
verheerlijkt.
Llint mij een beetje Stalinistisch, ja zelfs Hitleriaans!
Daarmee is alles gezegd. Dat BDW zó stom is, zou ik wel eens willen zien. Doen alsof is een beter idee.
Hier
past het om de woorden van de andere club te citeren waarvan BDW niet
wil weten. Die zeggen dat er alleen naar hen, het VB, geluisterd wordt,
als ze er zo brutaal mogelijk tegen aan gaan. Wie daarover minstens
niet wil nadenken, bewijst van slechte wil te zijn. Die dan verkiest dat
de Vlaams Nationalist braaf biddend voor de poort blijft staan.
En van wie zou men doe brutaliteit geleerd hebben? De Gentse Roden drukten dat kort en krachtg zo uit (ik val in herhaling): je moet miene kameroad zijn, of k sloan up joen tote een doorslaand argument waarmee ze toen nog succes boekten ook.
En
neen, Ceukeleurke, de Vlaming is geen Catalaan, geen Rus, geen Duits en
geen Fransman: de Vlaming is Vlaming dien God hemVlaming schiep. De
denkt te doet zoals Vlamingen doen. Wees dus gerust, ook voor BDW is dat
geen nieuws. Hij kent zijn Pappenheimers als geen ander. Hij weet dus
zeer goed, dat de hardliners van het VB al vele jaren van onderen uit de
federale dans leiden. Was er geen VB geweest, dan zou er niet eens een
andere mening bestaan hebben dan die van het Ceukeleurke
Knikken,
zwijgen, en vuisten maken alleen in de broekzakken. Tot De Muren vallen
Maakt dat ondertussen een samenleving gelukkig en welvarend?
Als
BDW het gepresteerd heeft om te staan waar hij staat, heeft hij dat in
hoofdzaak te danken aan die hardliners. En ook n beetje aan zijn eigen
politiek talent. Plus est en Vous.
**
*
BRIEVEN AAN DE WEVER

Die 'club' van u, mijnheer De Wever, lijkt toch een beetje op dat 'eigen volk'
Vandaag,
in zijn derde brief, vraagt hij De Wever wat nu precies het verschil is
tussen de N-VA en Vlaams Belang, en wie er bij die club hoort, waar
N-VA het altijd over heeft.
*
Beste Bart De Wever,
Het
is met respect dat ik bij het begin van deze brief naar uw vader
verwijs, want het compliment is gemeend. U hebt gepresteerd wat hij
eerder op kleine schaal had gedaan: het Vlaams-nationalisme weggerukt
uit de handen van extremisten. Het is uw broer Bruno, historicus aan de
UGent, die mij vorig jaar in een interview uitlegde hoe dat in zijn werk
ging.
Als
tiener ging uw broer nog mee betogen voor amnestie. Het idee was dat
de Vlaamse collaborateurs geen enkele schuld trof, vertelde hij. Wij
wilden dat schuld en boete volledig werden uitgewist. Hij was lid van
het VNJ, het Vlaams Nationaal Jeugdverbond. Een anti-Belgische,
nationalistische en extreemrechtse jeugdbeweging noemde hij dat. De
groep waartoe ik behoorde, in Kontich, is afgesplitst om een nog
extremere groep te vormen: het Algemeen Vlaams Nationaal Jeugdverbond.
Dat AVNJ greep terug naar de vooroorlogse jeugdbeweging.
Of
dat AVNJ neonazistisch was, vroeg ik uw broer. Ja, die beweging bevond
zich in het neonazistische milieu, antwoordde hij. Dat klinkt zwaar,
want mijn leiders en vrienden bij het AVNJ waren de kwaadsten niet. Maar
wij gingen op kamp naar Duitsland, met de Wiking Jugend, en dat waren
regelrechte neonazis. En nu komt het. Uw broer: Toen mijn vader dat
in de gaten kreeg, heeft hij ervoor gezorgd dat die AVNJ-groep terug
aansluiting vond bij het VNJ. Hij heeft zich daarvoor persoonlijk
geëngageerd en dat is hem ook gelukt.
Iets
vergelijkbaars, maar dan op grotere schaal, hebt u gedaan, mijnheer De
Wever. In de jaren negentig werd het Vlaams-nationalisme gekaapt door
het Vlaams Blok. In 2004 werd die partij zelfs de grootste in het Vlaams
Parlement.

*
In
2006 u was twee jaar voorzitter, de N-VA overleefde dankzij het
kartel met CD&V vroeg ik u wat u vond van Vlamingen die een afkeer
hebben van de Vlaamse identiteit. U zuchtte en zei: Dat is het drama
van de laatste twintig jaar. Door de opmars van Vlaams Belang willen
veel mensen niets meer met het Vlaams-nationalisme te maken hebben.
Zover is het gekomen. Dat is voor mij natuurlijk een benepen positie om
te werken. Maar ik heb geen keuze. Ik zal in deze strijd desnoods ten
onder moeten gaan.
Het
was Stalingrad geworden, zei u, met een verwijzing naar de beslissende
veldslag van WO II. Dat gevoel heb ik als voorzitter van de N-VA. Ik
ben de commandant van de Russen in Stalingrad. En ik moet mij staande
houden tegen de overmacht van het Vlaams Belang. Ik kan alleen maar
hopen dat mijn strijd ook afloopt zoals in Stalingrad, met een
overwinning voor de Russen. Achteruitgaan is geen optie. Het is winnen
of sterven.
U
hebt, tot nader order in elk geval, gewonnen. Dat is mede het resultaat
van het cordon sanitaire: VB-kiezers die niet voor een oppositiepartij
wilden blíjven stemmen, werden door dat cordon wellicht wat afgemat.
Maar, eerlijk is eerlijk, het is ook uw verdienste, want vóór u is geen
enkele politicus erin geslaagd om de VB-kiezer op andere electorale
gedachten te brengen. Daarvoor verdient u krediet.
Maar
hoe hard verschilt uw discours van dat van Vlaams Belang? Bent u niet
een tikje te mild voor de racistische kiezer? En is uw inclusieve
nationalisme echt zo inclusief?
Geen klik met het Blok
**
*
Sta
me toe dat ik eerst een andere vraag behandel: gaat u ooit het cordon
sanitaire doorbreken? De kwestie zal steeds prangender worden naarmate
de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 dichterbij komen. Wat als andere
partijen de N-VA aan de kant willen duwen, en u met de hulp van Vlaams
Belang toch een coalitie op de been zou kunnen brengen? Zult u dan
toehappen? Ook in Antwerpen? Als Wouter Van Besien en Kris Peeters u
dreigen te onttronen, gaat u dan praten met Filip Dewinter?
Die
vraag durf ik nu al te beantwoorden: nee. U bent zogezegd een
tegenstander van het cordon sanitaire, maar u zult het wél blijven
eerbiedigen. Zeker in Antwerpen. Ik laat mij vertellen dat u Dewinter
nog meer haat dan Bert Anciaux en dat wil wat zeggen.
Ooit
zat u met hem aan tafel, dat is bekend. In 2003, toen uw partij
verschrompeld was tot die ene Kamerzetel van Geert Bourgeois, hebt u een
paar gesprekken gevoerd met Dewinter, Frank Vanhecke en Gerolf
Annemans. Zoals u toen met iedereen praatte, ook met Open Vld en
CD&V. Maar met het Vlaams Blok is er nooit een echte klik geweest,
wel integendeel: u hebt zich altijd van die partij en haar satellieten
gedistantieerd.
Dat
was in uw studententijd al zo. Van het Vlaams Blok moest De Wever
niets weten, vertelde Alain Mouton, uw oude makker bij het Katholiek
Vlaams Hoogstudenten Verbond, mij. Het Vlaams Blok rekruteerde bij het
NSV, de Nationalistische Studenten Vereniging, en daar wilde het KVHV
niets mee te maken hebben. Ik weet nog dat Koen Kennis, die vandaag
schepen is in Antwerpen, als KVHV-preses altijd wilde dat wij ons
gedeisd hielden als het NSV in de clinch ging met linkse tegenbetogers.
LOUIS VOS, HISTORICUS KU LEUVEN
Mouton
is niet de enige die zich eraan ergert als u in de zak van het Vlaams
Blok wordt gestoken. Ook Louis Vos, uw oud-promotor, en Etienne
Vermeersch, die morgen in mijn laatste brief aan het woord komt, kunnen
niet aanvaarden dat sommigen u weleens een racist of fascist durven te
noemen. Dat ergert mij enorm, vertelde Vos mij toen ik met hem koffie
zat te drinken in Leuven. Ik denk niet dat De Wever zich daardoor uit
het lood laat slaan, want hij is zelf ook niet mals voor anderen, maar
het is totaal oneerlijk. Dat hij de problemen van de multiculturele
samenleving durft te benoemen, vind ik net moedig. Dat is geen reden om
hem een racist te noemen.
Ook
Jan Jambon en Peter De Roover, vandaag boegbeelden van uw partij,
hebben altijd afstand gehouden van Vlaams Blok/Belang. Zij waren het duo
dat in de jaren negentig de Vlaamse Volksbeweging nieuw leven inblies,
iets waarvoor u veel bewondering had. Als ze dat gewild hadden, zouden
ze bij het Blok verkiesbare plaatsen hebben gekregen. Maar dat hébben ze
nooit gewild. Zij zaten, en zitten, op uw lijn.
ICO MALY, CULTUURWETENSCHAPPER
Ook
Ico Maly, cultuurwetenschapper aan de universiteit van Tilburg en
auteur van N-VA. Analyse van een politieke ideologie, het meest
kritische boek dat ooit over u en uw partij verscheen, steekt u niet in
dezelfde zak als Vlaams Blok/ Belang. De visie van De Wever op de natie
als een levend organisme vind je terug bij iemand als Mussolini,
vertelde Maly mij toen ik hem interviewde. Die visie past in een lange
anti-verlichtingstraditie, waarbinnen ook het fascisme groeide. Maar De
Wever is geen fascist, laat dat duidelijk zijn. Een centraal punt bij
fascisme is een cultus van geweld, zoals het NSV dat vroeger deed. Dat
heeft het KVHV bij mijn weten nooit gedaan, en de N-VA ook niet. Dat
onderscheid is fundamenteel, dat moet je erkennen.
De dader wordt vrijgepleit
Tot
zover, mijnheer De Wever, het goede nieuws. Ico Maly is niet zo
enthousiast als vele anderen over het feit dat u kiezers van Vlaams
Belang heeft afgesnoept. De N-VA-natie is inderdaad niet meer louter
ingebed in ras of etnie, aldus Maly. Dat is, behalve de
geweldloosheid, nog een cruciaal verschil met het fascisme. Maar de
vraag of De Wever het cordon sanitaire al dan niet zou doorbreken, vind
ik minder pertinent. Je kunt je beter afvragen of De Wever het cordon al niet doorbroken hééft.
Maly
verwijst naar het Front National in Frankrijk. Is Marine Le Pen minder
radicaal dan haar vader Jean-Marie, of heeft ze het radicale programma
van haar vader aanvaardbaar gemaakt? De Wever zal expliciet racistische
uitspraken vermijden. Hij zal nooit, zoals Dewinter, zeggen dat de poen
van ons pensioen in de pocket van Mohammed zit. Dat compliment gunnen
we hem. Maar zijn idee over het migratiebeleid, het middenveld, de
media, hoe alles en iedereen per se zijn agenda moet overnemen, van de
pers tot een organisatie zoals Unia dat is behoorlijk zorgwekkend.
Wat
mij vooral zorgen baart, is uw visie op racisme en discriminatie. Uw
partijgenote Liesbeth Homans zegt graag dat racisme relatief is, maar
wat weinigen beseffen, is dat u nog vérder gaat. Op een sluwe manier
ontkent u eigenlijk dat racisme en discriminatie de bron van veel
maatschappelijk onheil zijn. U deed dat het duidelijkst bij de lancering
van een boek van politoloog Bilal Benyaich, op zaterdag 21 maart 2015
in het Antwerpse stadhuis. Die dag zette u het hele discours over
racisme en discriminatie op zijn kop.
Vroeger,
toen links nog de toon van het debat zette, werd racisme gezien als de
oorzaak van veel problemen: discriminatie op de arbeidsvloer en op de
huurmarkt, bijvoorbeeld. Gevolg: een gebrekkige sociaal-economische
integratie. U hebt dat schema compleet omgedraaid. Racisme en
discriminatie zijn voor u niet mede de oorzaak, maar het gevólg van een
soms gebrekkige integratie een culturele integratie, dan vooral.
In
deze MeToo-tijden, mijnheer De Wever, zouden we dat victim blaming
noemen: racisme is niet de schuld van de daders, maar van de
slachtoffers. U zult nu zeggen: nee, het is de schuld van het beleid dat
jarenlang geen deftig integratiebeleid voerde, maar goed, u begrijpt
wat ik bedoel de dader zelf wordt de facto vrijgepleit. U hebt met die
racistische Vlaming gedaan wat met de collaborateurs nooit is gelukt: u
hebt hem amnestie verleend. De vroegere Vlaams Blok-kiezer die nu voor
N-VA stemt, en in één moeite door alle Vlamingen die wel eens een
racistische gedachte koesteren, hebben van u absolutie gekregen. U hebt,
in de woorden van uw broer, schuld en boete uitgewist.
Het mysterie van de club
Maar
nu kom ik bij de belangrijkste vraag die ik u vandaag wil stellen. Ik
geef de vraag cadeau aan collegas die u nog wel mogen interviewen: is
uw nationalisme echt zo inclusief als u zegt? Uw punt is bekend. Vlaams
Belang belijdt een etnisch, exclusief nationalisme: een buitenstaander
kan geen lid worden van de club. N-VA belijdt een civiel, inclusief
nationalisme: een buitenstaander kan wél lid worden van de club.
Het
beeld van die club duikt ook op bij uw partijgenoten. U vergelijkt
dat soms met een voetbalploeg. In de kleedkamer doet iedereen zijn zin,
op het veld moeten alle spelers de spelregels volgen, anders zal de
ploeg nooit scoren. De vraag is wat u met die spelregels bedoelt, en
ook: wat een mens moet doen om tot die club te mogen behoren?
Ik
vermoed dat de Belgische grondwet en de wetten van het Belgische volk
niet volstaan als spelregels, dat zou een al te liberale invulling van
de club zijn die definitie gebruikte zelfs Dyab Abou Jahjah vroeger.
Op hetzelfde grondgebied wonen volstaat zéker niet je moet niet alleen
op het veld staan, je moet willen meespelen.
Hier
geboren worden, dan? Nee, ook dat volstaat niet. Denk maar aan Fouad
Belkacem, die volgens u vast niet tot de club behoort. Hij werd hier
geboren, maar kreeg als baby de Marokkaanse nationaliteit en werd pas
later ook Belg. Ik denk dat ik mag zeggen dat u hem liefst de Belgische
nationaliteit zou afpakken en naar Marokko zou sturen. Omdat hij de
wetten van het Belgische volk had overtreden? Nee, niet daarom. Want dat
deden Marc Dutroux en Ronald Janssen ook. Op nogal fanatieke wijze.
Ja
maar, zult u zeggen, Marc Dutroux en Ronald Janssen zitten dan ook in
de gevangenis. En dat is waar. Maar ze zitten wel in ónze gevangenis, in
de gevangenis van onze club, om uw beeldspraak te gebruiken. Dat is
namelijk een van de spelregels: wie een andere speler vermoordt of
verkracht, krijgt een rode kaart en moet in de cel. Hij mag dan niet
meer meespelen, maar behoort toch nog bij de club. De club bouwt
gevangenissen om stoute clubleden al dan niet tijdelijk op te sluiten.
Wel een verschil met Fouad Belkacem, die u zelfs niet in de cel van uw
eigen club wil.
U
zegt? Zoek ik spijkers op laag water? Ik denk het niet. Ik denk dat
hier de vinger op de wonde ligt. Die club van u, mijnheer De Wever,
lijkt toch een beetje op dat eigen volk van Vlaams Belang: wie hier
een stamboom heeft, hoort net iets meer en vanzelfsprekender bij de club
dan iemand die ouderlijke of grootouderlijke roots heeft in de
migratie.
ICO MALY, CULTUURWETENSCHAPPER
Jamaar,
zult u zeggen, N-VA-kopstukken Zuhal Demir, Nabila Ait Daoud en Nadia
Sminate hebben een migratieachtergrond en zitten zelfs mee in het
bestuur van de club. En dat is juist. Maar hoort Dyab Abou Jahjah, ooit
Vlaanderens publieke vijand nummer één met zijn Arabisch Europese Liga,
bij de club? Rachida Lamrabet, die vragen heeft gesteld bij het
boerkaverbod? Youssef Kobo, die door de N-VA-meute op sociale media
zolang werd opgejaagd tot hij ontslagen werd? Horen zij ook bij de club?
Goh,
dat hangt ervan af, hoor ik u denken. Willen zij wel deel uitmaken van
de club? Wie mee voetbal wil spelen, moet een beetje zijn best doen. Wie
onze normen en waarden verwerpt, mag toch niet verwachten dat het
clubbestuur enthousiast is. Mja. Maar wat doet u dan met een
stamboomvlaming die uw normen en waarden verwerpt? Wat als ik
bijvoorbeeld zeg dat ik niet bij de club wil behoren? Wat als ik morgen
het boerkaverbod veroordeel? Zoals Eva Brems dat destijds in het
parlement deed, toen ze nog verkozene was voor Groen? U hoeft niet te
antwoorden, hoor, want ik weet het al: Eva Brems en ik horen uiteraard
bij de club. Ook als ik de Vlaamse identiteit verwerp, want dat dwarse
is nu net zo typisch voor de Vlaamse identiteit, nietwaar?
Ik
geef Ico Maly het laatste woord, want hij heeft hier als geëngageerd
lid van de club grondig over nagedacht. Ja, ik ken de redenering van
De Wever, antwoordde hij toen ik hem de clubvraag stelde. Ik ken zijn
verhaal van dat inclusieve nationalisme. En het klopt dat dat het
klassieke bloed-en-bodem-nationalisme overstijgt. Maar het uitgangspunt
dat de stamboomvlaming de echte drager is van de Vlaamse cultuur en
sowieso meer rechten heeft, blijft wél bestaan. De Wever heeft het vaak
over internuptialiteit als streefdoel: echte integratie verloopt
volgens hem via het interculturele huwelijksbed. Met andere woorden: de
kindjes die ik als stamboomvlaming maak, zijn echtere leden van de club
dan kindjes die twee Vlamingen met een migratieachtergrond maken. En zo
komt etniciteit terug op het voorplan.
Morgen,
mijnheer De Wever, ga ik in op uw relatie met de islam, en breng ik
verslag uit van gesprekken die ik heb gevoerd met een paar Marokkaanse
Antwerpenaren.
Groeten van een clubgenoot,
Joël De Ceulaer
Bron & Link
https://www.demorgen.be/politiek/die-club-van-u-mijnheer-de-wever-lijkt-toch-een-beetje-op-dat-eigen-volk-bd1feb4f/
*
T E O N T H O U D E N
OP ONZE VASTE SCHIJF
*
*
Immigranten
met een migratie achtergrond tot in de elfendertigste generatie, (!)
kunnen misschien wel Belg worden, maar Vlaming? Nogal wiedes. Dat Belg
zijn wordt ons vrijelijk toegewopen, gratis op de mpuw gespeld aan ons
en aan iedereen die daar heil in ziet. Het is als een zotskap die wordt
opgezet en die dan, mits goed versierd, goed opbrengt. Leefloon en zo.
Tenminste, voor mensen met een migratie achtergrond. Wie hier geboren en
getogen is, moet als Vlaming het maar zien te redden met een armzalig
pensioentje. Te weinig om te overleven en teveel om er aan dood te gaan.
Een terugblik in de Geschiedenis.
Jacob
Van Artevelde, n Gentenaar die er waarschijnlijk geen punt van maakte
als Vlaming te worden aangesproken omdat eenieder toen wist dat ij
Vlaming was (Coburgia was toen nog niet uitgevonden), heeft het
toendertijd aan den lijve ondervonden. Meer zelfs, hij heeft het met
zijn leven bekocht, want vermoord door het gepeupel vlak bij zijn eigen
(achter)deur. Uit de gratie geraakt, omdat hij onvoldoende gezorgd had
voor het eigen volk. Als historicus zal BD wel niet in dezelfde val
lopen. O het even: een standbeeld krijgt die toch!

Een vroege oud-neonazi?
*
Kijk,
dat is het verschil met alle andere politiekers. BDW kent het ware
verhaal, hij is er zelfs - cum laude in gespecialiseerd.
En
wat ik effenaf vals vind aan het Ceekeleirke, is dat hij de vroeg
gestorven Vader De Wever wel degelijk te berde brengt, maar bedremmeld
zwijgt over diens grafsteen. Waarop in voldoende grote letters
geboekstaafd staat AVV-VVK. En dat nog wel in kruisvorm. Zijn de
tijden enigszins veranderd, de realistische Vlaming is dat niet. Om het
even tot welke club hij behoort. Het wordt alleen hoog tijd, dat Slinx
dat begint in te zien. Het gaat tenslotte ook om HUN welvaart!

*
(Hemelreiker)
|