
O U V E R T U R E
OPUs B A R D O L LI N O
(A N DANTE)

Het
is mij dan ook deze keer weer een bijzondere eer en een grot genoegen
aan de geachte lezer van onderhavig nederig kolommetje een Grote
Meneer te mogen voor het voetlicht brengen. Historici en historici, dat
zijn er twee: U moet ze maar weten uit elkaar te houden.

*
Als
de olifant de passie preekt, boer let dan op Uw ganzen. Dat is een
spreekwoord op het lijf geschreven van Haantje-de-Voorste Joël de
Ceu-ke-leure ku.

*
Die smijt in een paar dagen tijd voor de tweede keer met dozijnen bloempotten naar de kop van De Wever. Het zijn 2de
hands bloempotten, hoe raar ook, gevuld met verwekte rode
slinger-hangrozen waar er meer doornen in steken dan bloemblaadjes in de
verwelkte rozenknoppen.
Even niet denken aan de gelijkenis met het wegterende socialisme
.
Denk liever aan de komende vrije val van hun Groten-Rode entente cordiale

*
Wat
echt aanslaat in dit artikel (deze column?) is, dat Den Cleynen
Toebackzak terug wil naar de grotbewoners uit de oertijd, om het
socialisme te promoten. Wist U dat deze zo geweldig verzot was op het
symbolisme?
Och,
veel woorden maken we er hier niet aan vuil. Ze zijn zò al smerig
genoeg. Dat deed Joëlleke Suikerbilleke in onze plaats. Rijmen en
dichten zonder zijn g.t op te lichten. Riekte gij dat ook?

*
BRIEVEN AAN DE WEVER

*
Uw empathie is toch vooral bestemd voor wie sterk op u lijkt, mijnheer De Wever
Aanstaande
zaterdag wordt Bart De Wever voor de vijfde keer N-VA-voorzitter. Een
goed moment, vond Joël De Ceulaer, voor een actuele doorlichting van het
fenomeen dat De Wever onmiskenbaar is. Hij ging praten met vriend en
vijand en brengt in vier open brieven verslag uit van zijn zoektocht.
Vandaag neemt hij ons mee naar het einde van de 18de eeuw, waar de
wortels liggen van de ideologie en het wereldbeeld van De Wever.
*
Beste Bart De Wever,
Soms
is de actualiteit echt een cadeau. Een mens hoefde de voorbije weken
geen dikke boeken te lezen om kennis te maken met de kern van uw
politieke wereldbeeld. Af en toe naar het nieuws kijken volstond. De
begeestering waarmee u en uw partijgenoten de Catalaanse kwestie
beleefden, zei genoeg. Van Sander Loones tot Theo Francken: terwijl ze
Carles Puigdemont en de zijnen verdedigden, hoorde ik hun harten bonzen
tot in de huiskamer. De Catalaanse strijd roept anno 2017, terwijl uw
communautaire project in de koelkast zit, meer emoties op dan het
Vlaams-nationalisme.
U kent die emoties natuurlijk als geen ander. In het begin van de jaren 90, toen
u nog geschiedenis studeerde, geloofde u dat het voor altijd zou
ophouden met regenen de dag dat Vlaanderen onafhankelijk werd. Dat
zeg ik niet, dat zegt Alain Mouton, die toen met u in het KVHV zat, het
Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond. "De Wever was in de eerste
plaats een bevlogen Vlaams-nationalist", zegt Mouton. "Er werd in die
tijd nog betoogd voor amnestie voor collaborateurs. Het trauma van de
repressie was nog niet verwerkt. Zelfbeschikking voor het Vlaams volk,
dat was toen het grote doel."
Ik
ben met Alain Mouton, en een paar andere slimme mensen, gaan praten
omdat ik dat wereldbeeld van u nog eens onder de loep wilde nemen. Hoe
is het gegroeid? Waar staat uw nationalisme voor? Waarom bent u zo
gebeten op links? En vooral: dat mysterieuze 'kostbare weefsel' waar u
het altijd over hebt, wat bedoelt u daar precies mee?
Matten van linkse ratten
Laat
ik u eerst en vooral feliciteren met het feit dat u een wereldbeeld
hebt. Dat is niet vanzelfsprekend in de Wetstraat. Ik interviewde ooit
een liberale topper die het verschil tussen 'positieve' en 'negatieve'
vrijheid niet kende u weet vast dat ik dan verwijs naar filosoof
Isaiah Berlin, die daar in 1958 een boek over schreef. Ook de uitleg die
Bruno Tobback ooit gaf over de wortels van zijn ideologie, staat mij
nog scherp voor de geest: volgens hem was het socialisme ontstaan toen
holbewoners besloten dat ze beter samen op mammoeten gingen jagen in
plaats van alleen. Als u over uw ideologie vertelt, neemt u de kijker of
lezer wél altijd ernstig, en dat siert u.
Veel
meer dan een nationalist was u in Leuven nog niet, herinnert Alain
Mouton zich. "Het KVHV bestond toen uit twee strekkingen", vertelde hij
mij. "De strekking-De Wever hield zich alleen bezig met het
nationalisme, ik behoorde tot de strekking die dweepte met het
neoliberalisme van Margaret Thatcher en Ronald Reagan.
Sociaal-economisch waren een aantal kompanen van De Wever toen nog
links. Piet De Zaeger bijvoorbeeld, die nu N-VA-directeur is en de
rechterhand van De Wever."
Erg
luidruchtig zullen uw linkse makkers hun visie niet vertolkt hebben
indertijd, want op de culturele breuklijn bevond het KVHV zich duidelijk
aan de rechterkant. Mouton weet niet of u het zelf ooit geroepen hebt,
maar de favoriete slogan van het KVHV en van de extreemrechtse
Nationalistische Studentenvereniging (NSV) was toen: "Linkse ratten,
rolt uw matten!" Een klassieker: die woorden weerklinken nog altijd als
manifestanten een lezing van uw kroonprins Theo Francken proberen te
verstoren.
U
hield volgens Mouton meer van de practical joke dan van het
sloganbrullen. Zo meent hij zich te herinneren dat u ooit verkleed als
Stasi-agent met een dubbelganger van DDR-dictator Erich Honecker in een
rolstoel opdook aan het hoofdkwartier van Veto, de Leuvense
studentenkrant die werd volgeschreven door leden van de linkse,
zogenaamd politiek correcte goegemeente.
Zulke
grappen illustreerden perfect wat u en de uwen als een diepe
onrechtvaardigheid beschouwden: terwijl de nazicollaborateurs werden
uitgespuwd, heeft een deel van de linkerzijde, op zijn minst
intellectueel, lang gecollaboreerd met het Oostblok filosofen zoals
Jean-Paul Sartre, die in mei '68 erg hip was, zwegen over de vele
ontsporingen. Dat staat u nog altijd voor ogen als u de PVDA typeert als
'restafval van de 20ste eeuw'.
Die
'linkse ratten' zaten begin jaren 90 overal nog aan de knoppen van de
macht, en clubjes zoals het KVHV waren veeleer marginaal. Dat bevestigt
Louis Vos, emeritus hoogleraar en uw oud-promotor. "Het KVHV had toen
geen enkele impact, maar zette zich consequent af tegen de dominantie
van links", vertelde hij mij. "Media, journalisten en ook veel academici
leefden toen nog in de geest van mei '68. Hun visie was dominant en
misschien nogal pretentieus. De Wever is daar altijd consequent tegenin
gegaan."
Tussen
haakjes: wie weet dat behalve partijdirecteur Piet De Zaeger ook uw
Antwerpse N-VA-schepenen Koen Kennis en Fons Duchateau tot dat clubje in
het KVHV behoorden, kijkt met andere ogen naar de scène die zich vijf
jaar geleden afspeelde op het balkon van het Antwerpse stadhuis, toen u
riep: "'t Stad is van ons!" Het klonk als de ontlading van een man die,
samen met zijn oude strijdmakkers, na twintig jaar catacomben voor het
eerst een linkse rat, genaamd Patrick Janssens, écht zijn matten had
doen rollen.
Een levend organisme
Vandaag
is links bijna een scheldwoord geworden. De erfgenamen van mei '68
zitten hier en daar nog aan de knoppen, maar in de politiek zijn de
bakens wel verzet. Dat is overal zo, dat is gewoon conform de tijdgeest,
maar in Vlaanderen is die paradigmashift toch ook uw verdienste of uw
schuld, het is maar hoe het je bekijkt. U hebt de voorbije tien jaar de
Vlaamse geesten stevig gekneed. Niet zozeer in het Vlaams-nationalisme,
dat nog altijd beperkt blijft tot een harde kern, maar in het
rechts-conservatisme, de ideologie die u hier op de kaart hebt gezet.
Uw
coming-out, dat herinnert haast iedereen zich nog, dateert van augustus
2003, toen u een van de politici was die voor De Standaard een essay
schreven over hun favoriete filosoof. De uwe was Edmund Burke, bekend
als aartsvader van het conservatisme. "Geen politicus in Vlaanderen die
zich conservatief noemt", schreef u. "Een hardnekkige karakterstoornis,
die me in de ogen van velen allicht tot een arrogant en irritant
kereltje maakt, geeft me alleen daarom al zin om het predikaat
conservatief enthousiast te aanvaarden als geuzennaam. Al was het maar
als loutere provocatie van het politiek correct denkende establishment
waaraan ik een gloeiende hekel heb."
Zo
deed het fameuze 'kostbare weefsel', dat later de titel werd van uw
eerste boek, zijn intrede in het politieke discours. Dat weefsel is een
metafoor voor de samenleving, die kort gezegd tussen individu
(liberalen) en overheid (socialisten) staat. Het is volgens u iets
organisch, en dus niet maakbaar. Daarom verzette Burke zich in 1790 zo
fel tegen de Franse Revolutie, die de wereld vanuit het niets wilde
herscheppen.
Ik
ben daarover gaan praten met Ico Maly, de Vlaamse cultuurwetenschapper
die aan de universiteit van Tilburg in 2012 zijn doctoraat maakte over
uw ideologie. Volgens hem situeert uw denken zich in een lange anti
verlichtings traditie. "De radicale filosofen van de verlichting, zoals
Thomas Paine en Condorcet, koppelden de democratie duidelijk aan de
universele mensenrechten", zegt Maly. "Hun grote droom was een globale
revolutie, een steeds verdere opschaling van de democratie, zeg maar,
zodat alle burgers van de wereld uiteindelijk dezelfde individuele
rechten zouden kunnen realiseren."
In
uw wereldbeeld, zegt Maly, is de natie belangrijker dan het individu.
En de natie, dat is voor u uiteraard niet de natiestaat, maar 'het volk'
dat zich zogezegd een gemeenschap voelt. Uw hart gaat niet sneller
kloppen van de Spaanse, maar wel van de Catalaanse natie. Dat de
Catalaanse bevolking erg verdeeld is over het separatisme van Carles
Puigdemont en de zijnen, mag de pret niet drukken. Het recht op
zelfbeschikking boven alles. Nooit eerder hebben u en uw vrienden zo
heftig de verdediging opgenomen van mensen wier rechten mogelijkerwijze
worden geschonden. Uw empathie is toch vooral bestemd voor wie sterk op u
lijkt: u verdedigt het Catalaanse volk, enfin, de Catalaanse
separatist, een tikje enthousiaster dan de Sudanese, Syrische of
Afghaanse vluchteling.
"Dat
typeert het antiverlichtingsdenken van De Wever, zegt Maly. "Hij zal
het alleen over individuele mensenrechten hebben als hij moslims of
migranten de les wil lezen. Voorts gaat het over volk en natie. Dat is
de kern van zijn nationalistische ideologie: het individu is een deel
van de natie, en moet zich daarnaar schikken. Ieder individu moet helpen
om de natie sterk en glorieus en succesvol te maken. Als de samenleving
bij wijze van spreken een verzameling van individuen is, dan is dat
voor De Wever een probleem. Dan leidt dat tot de degeneratie van het
kostbare weefsel."
Om
het concreet te maken, haalde Maly er een recent krantenartikel bij,
dat mij met heel andere ogen naar uw discours heeft doen kijken. Hij
wees mij op iets dat mij nog nooit zo hard was opgevallen. "Voor De
Wever is de natie een levend organisme", zegt Maly. "En een organisme
kan ziek worden. In een interview met Gazet van Antwerpen over de
problemen in Borgerhout zei De Wever dat onlangs letterlijk, dat het
weefsel 'ontstoken' is, waarmee hij bedoelt dat er te veel moslims
wonen. Democratisch burgerschap is voor De Wever identitair. We zijn
geen burgers van een samenleving omdat we op hetzelfde grondgebied
leven, maar omdat we dezelfde, nationalistische cultuur delen."
Bendes en prostitutie
Ik
was een beetje in de war na dat gesprek met Ico Maly. Bent u nu in de
eerste plaats een nationalist of een conservatief? Zelf hebt u mij, toen
ik u nog kon interviewen, ooit uitgelegd dat nationalisme eigenlijk
geen ideologie is, maar een principe: dat de natie, de gemeenschap dus,
best samenvalt met de staat. Daarom steunt u eerder de linkse Carles
Puigdemont dan de rechtse Mariano Rajoy, de Spaanse premier wiens
beleidskeuzes te vergelijken zijn met die van de regeringen waar uw
partij in zit.
In
Catalonië is het nationalisme eerder links, in Vlaanderen is het
duidelijk rechts. Van de Tsjechische historicus Miroslav Hroch, die u
samen met Louis Vos en uw broer Bruno De Wever ooit uitnodigde voor een
colloquium, hebt u geleerd dat nationalisten pas echt succes kunnen
boeken als ze de sociaal-economische noden van hun natie vertolken de
fameuze 'grondstroom' waar u altijd naar verwijst.
Is
dat nationalisme van u dan conservatief? Dat ben ik gaan vragen aan
Herman De Dijn, emeritus hoogleraar aan de KU Leuven, en een diep
conservatief denker. "De Wever is vooral een nationalist en een
Thatcheriaanse liberaal", zei die toen ik hem vroeg hoe hij uw
wereldbeeld inschat. "Het nationalisme van De Wever, en ook dat van de
Catalanen, gaat vooral over het bewaren van welstand, niet over het
bewaren van tradities, wat voor de echte conservatief altijd primeert.
Als hij een conservatief was, zou De Wever het katholiek karakter van
het katholiek onderwijs beter hebben moeten verdedigen, bijvoorbeeld.
Hij zou euthanasie niet goedkeuren. En hij zou aan echte
armoedebestrijding moeten doen."
Uw
beeld van het kostbare weefsel als een levend organisme vindt ook geen
genade in de ogen van De Dijn. "Ik vind dat een heel gevaarlijke
metafoor", vertelde hij mij. "De Wever creëert de indruk dat er zoiets
bestaat als een gezond, homogeen sociaal weefsel. De echte conservatief
weet dat zoiets nooit bestaan heeft. De samenleving is altijd al een
diverse warboel geweest. Vroeger waren er ook bendes, was er ook
prostitutie, werden er ook drugs gebruikt, waren er ook allerlei groepen
die elkaar haatten. Wie de mensen voorspiegelt dat het sociale weefsel
ooit volkomen gezond kan zijn, wil een utopisch beeld verkopen van iets
wat nooit heeft bestaan en nooit zal bestaan."
Interessant.
Maar is dat niet in tegenspraak met wat Ico Maly net zei? "Nee", legde
die uit toen ik nog eens bij hem te rade ging. "De Wever is geen
traditionele conservatief, maar wat je een 'revolutionaire conservatief'
kunt noemen. Hij wil de gezonde, homogene natie als het ware creëren.
Dat zie je vandaag overal bij partijen die ik 'nieuw rechts' noem: een
enorm geloof in de maakbaarheid. De natie is iets wat voortdurend
geconstrueerd moet worden. Ook hier. De meeste Vlamingen herkennen zich
nog niet echt in die Vlaamse natie. Vandaar de culturele strijd die De
Wever en de zijnen voeren."
Van
de kleur van het verkeerslicht, over het logo van de overheid tot het
leeuwtje aan de burgemeesterssjerp: het zijn geen details, maar subtiele
verleidingstrucs om de Vlaamse harten te veroveren. U zult niet rusten tot ieder van ons zich een fiere Vlaming voelt. Of toch bijna ieder van ons, want hoort iedereen er wel bij? Daar kom ik morgen op terug.
Een factuur van Mouton
Ik
probeer een conclusie te trekken. Ofschoon u het altijd erg goed kunt
uitleggen, is dat wereldbeeld van u toch maar een rare cocktail. Een
echte conservatief bent u niet. Een echte nationalist wel, natuurlijk.
Tenminste: op verplaatsing in het buitenland, want in België zitten die emoties in de koelkast, tot u meer draagvlak hebt geschapen.
Wat
blijft er dan over van uw ideologie, vandaag, in eigen land? Wel, het
neoliberalisme, zoals dat door Margaret Thather en Ronald Reagan werd
beleden. Dat zeg ik niet, dat zegt Alain Mouton, uw oude makker bij het
KVHV, die als journalist bij Trends uw beleid beter kan inschatten dan
ik. Hij heeft perfect in de gaten wat Johan Van Overtveldt, zijn oude
hoofdredacteur en uw huidige minister van Financiën, precies bezielt.
"Wat
Van Overtveldt aan het doen is, heet: starve the beast", legde Mouton
mij uit. "Dat is wat Reagan destijds deed in de Verenigde Staten. Je
zorgt er heel bewust voor dat de overheid minder inkomsten heeft, zodat
je uiteindelijk verplicht bent om te besparen. Je verhongert het beest
dat overheid heet. Dat beleid verdedigde ik dus vroeger al, begin de
jaren 90, toen De Wever alleen nog maar met nationalisme bezig was. Maar
ik heb daar toen vaak met hem over gepraat. En kijk nu."
Mouton
lachte eens. "Ik heb ooit gezegd dat ik hem daarvoor een factuur zou
moeten sturen. Maar hij heeft toen al laten weten dat hij die niet zal
betalen."
Morgen, mijnheer De Wever, onderzoek ik het verschil tussen N-VA en Vlaams Belang. Tot dan.
*
Bron & Link
https://www.demorgen.be/politiek/uw-empathie-is-toch-vooral-bestemd-voor-wie-sterk-op-u-lijkt-mijnheer-de-wever-b8039aab/
*
T E O N T H O U D E N
OP ONZE VASTE SCHIJF

*
Hanen kraaien meestal van hoog op n mestvaalt
Hoe meer mest, hoe breder hun orizon. En dat laten ze dan ook graag horen.
Liefde
en haar zijn twee gevoelens die dichte familie zijn aan elkaar. Voor
onstabiele naturen is het dikwijls ze uit elkaar te houden.
Feit
is anderzijds, dat hoge bomen veel wind vangen
Tenminste, zo lang die
rechtstaan. Enne, Joëlleke, U weet het ook: aan een winnende ploeg
dringt men ook geen nieuwe leiders op!
Nu
nog de letter A in de partij-naam door de letter B vervangen, en
klaar is Kees. Nieuw Vlaams Belang klinkt beter dan Niwe Vlaamse
Arrogantie.
*
(Hemelreiker)
|