
Vandaag Feestdag van Fier Margrietje van Leuven?! Moet dat zijn Fier Lowietje van Leuven?

*
OP DE IJTKIJK
*
Velt U ook overal in de lucht hangend De Kracht van de Verandering? De Nieuwe Vlaamse Arreogantie En Marche lang nog voor Macaroni in Parijs op datzelfde gedacht kwam.

*
Een
van hen, een zekere Ben Weyts zal in de Coburger Vaderlandsche
Geschiedenisboekjes ooit vermeld worden als de NV-Aër die de
verantwoordelijke Ambtenaar heeft uitgevonden die in laagjes de reizigers van A naar B² brengen. I.p.v. van Zoetenaaie via allerlei omwegen naar Mannekensvere
Voordien
echter zullen de reizigers van klein tot groot (betalende) bijscholing
moeten ondergaan om hun eigen omgeving volgens de Nieuwe Invulling te
leren kennen.
Of
dat goed is om de Staatsschuld als n pudding in elkaar te doen zakken?
Best mogelijk. Maar het is in ieder geval positief voor de
tewerkstelling.
Alle neetjes helpen, zei de muis, en ze plaste in zee
*
Wie met openbaar vervoer reist, zal vaker moeten overstappen
*
Combinatie transportmiddelen centraal in hervormingsplan
Ons openbaar vervoer zal er straks helemaal anders uitzien. De Lijn hervormt zichzelf en gaat naar een vervoer in laagjes,
waarbij passagiers via allerlei vervoers-modi op de grote bus- of
tramlijnen moeten geraken. En waarbij die passagier ook vaker zal moeten
overstappen.
De Lijn gaat voortaan voor een gelaagd openbaarvervoersnet. Dat blijkt uit het nieuwe hervormingsplan dat De Morgen kon inkijken. De bovenste laag is het treinnet van de NMBS, dat de ruggengraat blijft van ons openbaar vervoer. Daarna komen het kernnet van bussen en trams, het aanvullend net en het zogenaamde vervoer op maat.
Bij
het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke
centra of in de steden, legt directeur-generaal van De lijn Roger
Kesteloot uit aan De Morgen. Nu kronkelt een bus op weg naar de stad
nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zoveel mogelijk
mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren.
Aanvullend net
Met het aanvullend net
moeten mensen naar de corridors worden gebracht. Via reguliere
buslijnen die vanuit dorpjes en wijken naar de hoofdlijnen lopen. Maar
soms is er zo weinig potentieel voor een busverbinding dat een reguliere
lijn niet te verantwoorden is, meent Kesteloot. Dan spreken we van
vervoer op maat. Nu werden hiervoor belbussen ingezet. Maar we merken dat er nog andere initiatieven bestaan die daar evengoed voor kunnen dienen.
Denk maar aan gemeenten, OCMWs of rusthuizen die zelf busjes inleggen. Bussen van leerlingenvervoer die overdag ongebruikt blijven staan.
Maar het kan evengoed over deel-systemen voor fietsen of autos,
taxicheques voor inwoners van bepaalde afgelegen gebieden. Tot zelfs een Tinder voor bedrijfs-carpoolen.
Bedoeling is dat we met zijn allen, via bussen of andere vervoers-modi, op die snelle corridors geraken. De Lijn wil een soort overkoepelende taxicentrale oprichten om dat in goeie banen te leiden.
Dat
betekent voor de passagier wel dat die vaker zal moeten overstappen,
geeft ook Kesteloot toe. In plaats van de kronkelbus naar de stad te
nemen, zullen we eerst een bus, taxi of deel-fiets moeten nemen om dan
over te stappen op de hoofdlijn naar de stad.
Verkeersdeskundigen
waarschuwen nochtans al langer voor het feit dat moeten overstappen een
grote drempel is voor potentiële reizigers, maar bij De Lijn maken ze
zich sterk dat als de overstappen gegarandeerd worden er geen probleem
hoeft te zijn.
Om
dat te garanderen, wordt de structuur van de vervoersmaatschappij zelf
behoorlijk overhoop gehaald. Nu bestaat die uit vijf provinciale
afdelingen. Die verdwijnen. Alles wat met aankoop, onderhoud,
personeelsbeleid en financiën te maken heeft, wordt gecentraliseerd in
de hoofdzetel.
In
de plaats van die provinciale afdelingen wordt Vlaanderen opgedeeld in
negentien vervoersregios. Daarin zitten vertegenwoordigers van De
Lijn, de afdeling Wegen en Verkeer, het departement Mobiliteit en de
federale instanties NMBS en Infrabel. Maar vooral ook de burgemeesters
van alle steden en gemeenten in die regio. Die vervoersregios mogen
voortaan beslissen over twee laagjes: het aanvullend net en het vervoer
op maat. Ze moeten een mobiliteitsplan opmaken en krijgen voor de
uitvoering daarvan budget vanuit de Vlaamse overheid.
Wie
is er beter geplaatst om te weten wat er ten velde nodig is dan de
lokale besturen? stelt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). Ik
geef hen als het ware een stukje van mijn portefeuille.
Besparingen
Al
benadrukt de minister wel meteen dat die portefeuille gelijk blijft.
Alle nieuwe initiatieven zullen dus ten koste gaan van andere, meer geld
komt er niet. Bovendien moet De Lijn al sinds 2012 elk jaar besparen op
haar exploitatie-budget. Wat de lokale besturen doet vrezen dat ze zelf
middelen zullen moeten ophoesten als ze willen dat er iets beweegt.
Minister Weyts wuift de kritiek weg. Het is de bedoeling dat de lokale
besturen, die al lang vragen om meer betrokken te worden bij het aanbod
van De Lijn, ook hun verantwoordelijkheid nemen en de middelen op de
juiste plaatsen inzetten.
.*
Bron https://www.demorgen.be/binnenland/wie-met-openbaar-vervoer-reist-zal-vaker-moeten-overstappen-b69fb8c6/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_userid=a763f6b0-8f23-4f0a-bde4-b9f07051b763&utm_content=ochtend&ctm_ctid=&utm_source=demorgen
*
NADER BEKEKEN

*
Wat
mij verwondert, is dat DM zomaar regeringsplannen kan inkijken om ze te
commentariëren. De Kabinetten zijn dus niet veilig, en waterdicht,
want bemand dor klappeien
Of
moeten we hier op deze blog eerder vermeden, dat de spoorbonden iets
anders bekokstoven zijn? Zeer efficiënt zou bvb zijn, het Spoor op zn
geheel, rijdend materieel, sporen, IJzeren Weg, overwegen, slagbomen,
stations inbegrepen, te stelen om dat elders te verbergen. Tot De
Bazen die allemaal smeerlappen zijn, toegeven voor de 4-Daagse Werkweek
met behoud van loon. Datzelfde doen met De Lijn als met de NMBS is wat
moeilijker, want straten en pleinen worden nog altijd teveel geteisterd
door andere weggebruikers. Die zich dan zo,der straen en pleinen ofwel
door de velden ofwel in de lucht zouden dienen te verplaatsen.
De
Lijn zou bijvoorbeeld van naam kunnen veranderen. Geen rechte lmijn
meer, maar n compleet ronde cirkel. De Ronde, wat beter hun egoïsme
zou in beeld brengen. Want De Lijn heeft vooral dezelfde pretentie als
de Gebarsten Kruik. De reizigers zijn er voor her, en niet zij voor de
reizigers.
Benneke, Benneke!! Gij ook met al die verlangens naar verantwoordelijkheid bij vaster dan Vastbenoemde Ambtenaren!
**

(Digitalia)
|