
OP DE IJTKIJK

Symbolen in het wedgvekeer zijn altijd duidelijk! Een gesloten overweg, als waarschuwing voor de aanstormende stoomtrein!
Het is de gedroomde inleiding tot dit verhaal. Een stoomlocomotief in
tijnden waar straks zelfs geen bestuurders meer zullen meereizen in al
die gemechaniseerde robots
U kent waarschijnlijk ook de beeldspraak van de gebroken kruik die daarna
geen kruik meer is. Want totaal nutteloos qua inhoud.
Vervang
in die ronkende volzion het woordje kruik door vakbond en we
begrijpen elkaar volkomen. Volkomen maar o zo pijnlijk. Want niet
gebarsten kruiken zijn er voor t gemak van de gebruikers, en niet de
gebruikers voor het gemak van de kruiken
Gebroken en onnutte kruiken zijn voor t containerpark. Maar on-nutte vakbonden horen bij het Klein Gevaarlijk Afval.

Jammer dat de spoorbond geen creatievere alternatieven overweegt om gehoord te worden
*Stakingen
zijn niet prettig. Stakingen in de openbare diensten zijn nog minder
prettig, aangezien ze in eerste instantie niet de geviseerde werkgever
(de regering) treffen, maar wel de argeloze klant (ons allen,
eigenlijk). Die klant wordt daar zelden gelukkig van.
Het
is daarom denkbaar dat in regeringskring stilletjes gejuicht is bij de
nieuwe stakingsaanzegging van de socialistische spoorbond voor begin
oktober. Te oordelen naar de wel zeer enthousiaste verontwaardiging bij
sommigen, is dat zelfs zeer goed denkbaar. Ook de niet-rechtse en zeer
gemiste socialistische voorman Karel Van Miert wist bij leven al dat bij
elke spoorstaking de mensen staan te verrechtsen op het perron.
Eenzijdige perceptieoorlog
Anderzijds
zijn stakingen nooit bedoeld om prettig te zijn. Als sociaal overleg
op niets uitdraait, is het in onze welvaartsstaat toegestaan aan de
zwakkere werknemerspartij om het stakingswapen op te nemen. Met respect
voor de spelregels.
Over
de nieuwe stakingsaanzegging bij het spoor wordt een nogal eenzijdige
perceptieoorlog gevoerd. Is dit de zoveelste spoorstaking, zoals
CD&V-voorzitter Wouter Beke kritisch aanvoert? Hangt ervan af waar
je begint te tellen. In 2016 was het anders, maar dit jaar was er nog
geen enkele stakingsdag op het spoor.
Bezigt
de spoorbond het stakingswapen steevast het eerst om iedereen te
gijzelen, zoals Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert beweert? Wel, het
lijkt er dan toch op dat het voorbije jaar andere wegen bewandeld zijn.
De
waarheid is dat zowat al onze buurlanden ook diegene met een volgens
deze regering voorbeeldig spoorbeleid: Groot-Brittannië, Duitsland
de
voorbije paar jaar soms zelfs wekenlange spoorstakingen hebben gekend.
Dat relativeert het drama over de aankondiging van één mogelijke
stakingsdag.
Blijft de opportuniteitskwestie. De woorden van Karel Van Miert blijven wel waar.
Slechs een excuus
Daarom
is het jammer dat vakbonden zo weigerachtig blijven om alternatieven te
onderzoeken. Een betaalstaking bijvoorbeeld zou juist sympathie en
begrip kunnen opleveren in plaats van wrevel. Zon actie zou alleszins
de staat meer treffen dan de burger.
Dat
er geen wettelijke basis is voor een originelere invulling van het
stakingsrecht is niet meer dan een excuus. Er zijn goede argumenten dat
een betaalstaking als collectieve actie wel degelijk juridisch gedekt
is. De sociale druk speelt dan plots in het voordeel van het personeel,
mocht het bedrijf toch op het onzalige idee komen boetes voor reizigers
of sancties voor stakers te bedenken. Het zou de machtsverhoudingen in
het conflict alleszins danig beïnvloeden.
De
toekomst van de NMBS zoals we die kennen ziet er niet te best uit. Ook
het personeel heeft recht op zijn zeg daarover. Het blijft jammer en
contraproductief dat de spoorbond geen creatievere en effectievere
alternatieven overweegt om gehoord te worden.
*
Bron https://www.demorgen.be/opinie/jammer-dat-de-spoorbond-geen-creatievere-alternatieven-overweegt-om-gehoord-te-worden-b374da0d/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_userid=a763f6b0-8f23-4f0a-bde4-b9f07051b763&utm_content=ochtend&ctm_ctid=&utm_source=demorgen
*
NADER BEKEKEN

Practige inleiding toch bij De Morgen! Pakbonden zij ineens spoorbonden geworden. Zou dat soms willen zeggen, dat Het Spoor er is voor de Bonden, zoals de gebruiker er zou moeten zijn or de kruik?
Maar
wat doe je er aan? Slinxen zien de dingen nu eenmaal allemaal onderste
boven en achterste voor. Want zij willen de omgekeerde wereld. Niet de
wereld van elk afzonderlijk individu in de samenleving, maar de
samenleving als een klomp menselijk vlees. Niet eens begaafd met
verstandelijke verùogens en met een vrije wil. Geen evenbeelden van
Engelen, zoals in de Liefde (met hoofdletter!) of in het Godsverlangen,
wat 2 woorden zijn met dezelfde diepere betekenis. Maar integendeel
duivels die er slechts zijn, net als Volgelingen van de Woestijnrover, m
hun dierlijke driften te verzadigen in een geglobaliseerde
eenheidsworst.

Eenheidsworst
.
*
wie
wereldschokkend écht innovatief wil scoren kan onsterfelijke roem
vergaren, door opnieuw het warm water uit te vinden. Door, lijk in
Venetië, in ons waterrijk landje meer gebruik te gaan maken van onze
waterwegen.

In
Venetië rijden vlot en ongedwongen dag en nacht 365/365 de
stadsbussen over de kanalen. Daar is het een drukte van jewelste, maar
alles verloopt opperbest en zonder ongevallen. Want de menselijke
natuur, bewust van het gevaar, kijkt anders naar water dan naar beton
.
Dat is letterlijk te verstaan, want geen beeldspraak. Is vast te stellen
bij iedere vaste halte, waar het bushokje dobbert op een vlonder op
het water.
Zich
verplaatsen van A naar B is gewoon een kwestie van gewoontes. De
bushokjes daar staan aan de waterkant, veulig afgesloten met
opvallende kettingen. Om de zoveel seconden legt de volgende tram of
bus er aan. Het verkeer werkt er lijk een brief op de post doen
Het
geheel draait zelfs beter dan de niet-bemande computer-gestuurde
metro-lijnen van de grootsteden
En nu even praktisch nadenken. Al onze steden zijn (al van in hun oorsprong) aan waterlopen
gelegen. Maak dus van De Lijn gewoon een goed draaiende enorm
uitgebreide kanio-ploeg en in de straten en de buurtwegen zelf vindt U
dan alleen nog maar voetgangers en muilezels. Maar ook gezonde
glüten-vrije lucht om in te ademen.
.
Een
ietwat ruimer opgevatte kano-ploeg zou ook gebruik kunnen maken van de
bestaande stromen en rivieren, en van de vele door menseshanden
uitgegraven kanalen. Met als positief effect, dat de snelwegen weer
vlot berijdbaar zouden worden ipv bezet door stilstaand snelverkeer.
Als
U wat meer natuurgerichte uitleg wilt, denk er dan even aan, dat elk
voorwerp op de grond honderd keer zwaarder weegt dan op het water
. Want
water is sterker dan lucht
.
Met dergelijk verkeer vallen al onze buschauffeurs en treinbestuurders van de ene dag op de andere onder de noemer van varend personeel
en zijn er helemaal geen spoorbonden meer nodig. Maar wordt het leven
weer mooi en zonnig. Want onderweg van Stad Y naar Stad Z hoeft er niet
eens ge-GSMd te worde uit verveling, maar kan er van op elk
achterbalkon lekker een lijntje uitgezet worden
.

*
(Digitalia)
|