
OP DE IJTKIJK
*
Dit
is/was Zondagslectuur voor na de Hoogmis van 10 uur. Rustig de tijd
nemen en U vooral niet verslikken in Uw pintje. Of in Uw cava, zoals in
de Pastorie van Jette.

Ook
op TV de zondagsmis gevolgd in de Kerk van Jette, een deelgemeente van
Bruxellabad s/Zenne? Veel volk. Vooral jonge mensen. Dienst opgeluisterd
met koorzang door n vreemd-aandoende engelenschare. Met rare
hedendaagse kerkmuziek. Als hoogtepunt, in t Ftansoos het
bedankingswoordje van een moslimmer met potsmuts op, die zijn
tevredenheid wilde uitdrukken dat hij als gewaardeerde gast naast de
celebrant en in het koor de dienst had mogen bijwonen. We kregen daarbij
de Koran opgediend. Dat klonk precies als de muezzin boven op de
minaret van Mekka.
Wilt U, net als ondergetekende, de wenkbrauwen fronsen over De Kerk van Jette, wip dan eens binnen bij
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brussel/stotteraar-nederlandstalig-en-een-volle-kerk-a2626465/.
Of
beter: ga ns den boer op, naar dat dorp in de grootstad
Daar heeft de
verrijking inderdaad hard toegeslagen. Is samen te vatten in deze
woorden van het Evangelie hebt Uw naasten vijanden lief.
*
Jihadisten met nazi's vergelijken, prima, maar dan wel met verstand van zaken
*Historicus Ewoud Kieft dient wetenschapsfilosoof Maarten Boudry van antwoord
Zijn
jihadisten haatdragender en gevaarlijker dan nazi's, zoals
wetenschapsfilosoof Maarten Boudry beweert? De Nederlandse historicus en
Mein Kampf-kenner Ewoud Kieft begrijpt niet waar hij het vandaan haalt.
Er
lijkt nog steeds geen ontkomen aan: na elke aanslag, elke dictator die
zijn machtsbasis verder uitbreidt, zijn er altijd wel mensen die de
vergelijking met het nazisme van stal halen. Daar was vorige week
natuurlijk ook werkelijk concrete aanleiding voor. Sterker nog, je hoeft
het helemaal niet meer over 'vergelijking' te hebben als het om de
nationalistische betogers gaat die in Charlottesville met nazivlaggen
liepen, en met fakkels in de hand 'Jews will not replace us'
scandeerden. Deze betogers zijn niet vergelijkbaar met nazi's, ze zíjn
nazi's, dat geven ze zelf als eerste toe. Dan is het niet meer een
kwestie van zinnige terughoudendheid om vergelijkingen met het nazisme
te schuwen, dan is het bizar, en onverantwoord, om het niet te doen.
Trump
kreeg terecht een storm van kritiek op zijn pogingen om het geweld van
de neonazi's te relativeren. Je kunt niet zeggen dat twee partijen
schuld hebben, als één partij openlijk een gewelddadige zuivering van
'rassenvreemde' elementen propageert, in het
Joods-kapitalitisch-communistische complot gelooft, en de dood van een
van de tegenbetogers, Heather Heyer, als een succesvolle afsluiting van
haar manifestatie bestempelt.
Toen
een week later de aanslag in Barcelona volgde, waren er de
gebruikelijke vergelijkingen van de gebruikelijke bloggers en
twitteraars die de islam en het nazisme gelijkstelden. Maar deze keer
viel naast de usual suspects ook een Vlaamse wetenschapsfilosoof op,
Maarten Boudry, die op Twitter en daarna in een interview in De Morgen
stelde dat het jihadisme 'haatdragender en gevaarlijker' is dan het
nazisme. Het veroorzaakte veel ophef in de Vlaamse media.
Irrationele fanatici
Ik
heb er eigenlijk nooit van gehouden, al die nazivergelijkingen die onze
woede en onmacht over terreur en geweld duidelijk moeten maken. En ik
ben de enige niet: vergelijkingen met Hitler luiden zelden een
vruchtbare gedachtewisseling in, meestal het einde, zoals Mike Godwyn al
in 1990 vaststelde. En inderdaad, wat zeg je er eigenlijk mee, als je
iemand in het wilde weg met een nazi vergelijkt? Dat je hem of haar tot
het absolute kwaad rekent. Het is de meest gemakzuchtige manier om een
onderscheid te maken tussen 'wij' en 'zij': 'wij', de weldenkende,
rationele mensen, die zich nooit door zoiets als nationalisme, racisme
en oorlogsretoriek zouden laten meeslepen. En 'zij': de haters, de
irrationele fanatici, wier motieven we niet meer hoeven te begrijpen
vanaf het moment dat we ze met nazi's hebben gelijkgesteld.
In
zijn essay Zinvol geweld heeft Boudry het over de neiging die veel
mensen hebben om 'het kwaad' als onbegrijpelijk af te schilderen, om de
vijand op die manier op afstand te houden. Met de grote lijnen van dat
betoog ben ik het volledig eens. In mijn boek over Mein Kampf en de
aantrekkingskracht van het nazisme constateer ik zelf ook dat we al
decennialang het nazisme op afstand hebben gehouden. En met
moslimterroristen doen we hetzelfde.
Het
is zeker zinvol om de motieven van nazi's, terroristen en alles waar we
voorts nog van gruwen te proberen te begrijpen. Hoe zou je ze anders
kunnen bestrijden? Mijn kritiek op Boudry gaat niet over de grote lijn
van zijn essay, maar over de manier waarop hij vervolgens een poging
waagt om een concrete vergelijking tussen nazisme en jihadisme te maken.
Die vind ik niet overtuigend, en op sommige punten verward en
onsamenhangend. Waar Boudry in zijn essay nog de algemene stelling
verdedigde dat moslimterroristen vergelijkbaar zijn met nazi's omdat
beiden ervan overtuigd zijn dat hun geweld 'zinvol' is, bijt hij zich in
het interview met De Morgen vast in de merkwaardige stelling, die in
zijn essay slechts een onhandige terzijde was, maar waar hij nu zelf een
hoofdzaak van heeft gemaakt, namelijk dat de vijandbeelden van het
nazisme minder absoluut zouden zijn dan die van het jihadisme, omdat
jihadi's nu eenmaal religieus zijn en de nazi's dat niet waren.
"Religieuze ideologieën zoals het jihadisme zijn in regel haatdragender.
Dat komt omdat dat soort ideologieën in heel absolute categorieën
denkt.'
Ik
zeg het nog maar even expliciet: een eerdere onlineversie van dit
artikel leidde tot een reactie van Boudry waarin hij mij verweet dat ik
niet op zijn essay over zinvol geweld inging. Maar daar ligt ons
meningsverschil niet. Die gaat over de vergelijking tussen nazisme en
jihadisme, en daar ging hij juist in het interview met De Morgen veel
uitgebreider op in dan in zijn essay.
Het
is me werkelijk een raadsel waar Boudry het idee op baseert dat juist
op het vlak van religieus fanatisme het nazisme terughoudender zou zijn.
Niet op historisch onderzoek naar het nazisme in elk geval. Historici
als Ian Kershaw, Roger Griffin en Emilio Gentile wijzen al decennialang
op de religieuze kenmerken van het nazisme en fascisme. De term
'politieke religie' is al jaren ingeburgerd om het nazisme te
beschrijven.
Terugval in beschaving
Boudry
haalde in het interview wel de studie Modernity and the Holocaust aan,
van de Amerikaanse socioloog Zygmunt Bauman - een prachtig boek uit de
jaren 80 waarin Bauman zich tegen het toen nog vrij gangbare idee onder
sociologen verzette, dat het nazisme een soort terugval in de beschaving
was, een oprisping van de onderbuik die niets met de westerse
beschaving te maken had. Bauman wees op de rationalistische aspecten
binnen de nazi-ideologie en -organisaties, maar voor Bauman was dat
juist aanleiding om te concluderen dat de sociale wetenschappen zich
niet op het rationalisme zouden moeten blindstaren. Ik vraag me af of
Boudry ook de laatste hoofdstukken van Baumans boek heeft gelezen, want
zijn beweringen impliceren juist het tegenovergestelde, dat er in de
geschiedenis een duidelijke scheiding zou bestaan tussen rationaliteit
en geloofsovertuiging.
Ewoud Kieft
Nog
los van Boudry's gammele bronnengebruik, of eigenlijk alleen zijn
gebruik van theoretische literatuur, lijkt me die gedachte sowieso nogal
naïef. Geloofsovertuiging en rationele deducties gaan hand in hand.
Binnen de denkwereld van het katholicisme zijn de onbevlekte ontvangenis
en transsubstantiatie volstrekt logisch. Je kunt met een beroep op de
evolutietheorie de meest krankzinnige dingen beweren (zie de eugenetica,
waarvan de intellectuele aartsvader, Francis Galton, verkondigde dat
het de religie van de toekomst moest worden). Je kunt met de Bijbel in
de hand kruistochten beginnen, of de civil rights movement. En met de
Koran in de hand kun je geweld tegen ongelovigen prediken, of een 'jihad
van liefde' - het gebeurt allemaal.
Maar
Boudry blijft er, ondanks alle kritiek die hij over zich heen kreeg,
heilig van overtuigd dat het nazisme minder gevaarlijk en haatdragend
zou zijn dan het jihadisme, omdat geloof nu eenmaal in absolute termen
denkt, en het rationele nazisme zakelijker zou zijn geweest: 'de
mentaliteit bij de nazi's was die van een tuinier die naar onkruid
kijkt. Dat onkruid moet verdelgd worden maar niet hartgrondig gehaat of
gefolterd'. Alsof een koelbloedige moord met voorbedachten rade minder
zorgwekkend is dan doodslag uit drift (het strafrecht oordeelt daar
anders over).
Het onverbiddelijke 'gij of ik'
Ik
vermoed dat Boudry zich niet heel grondig heeft verdiept in de
nazi-ideologie (de metafoor van de onkruid wiedende nazi komt ook van
Zygmunt Bauman), laat staan Mein Kampf grondig heeft gelezen. Want het
boek waarin Hitler zijn ideologie met de wereld deelde, staat bol van de
absolute vijandbeelden: 'Met den Jood kan men geen enkel compromis
sluiten. Tusschen Jood en niet-Jood kan niets anders bestaan dan het
onverbiddelijke "gij of ik"!' - ik noem maar even een klein voorbeeld.
Want Hitler schilderde Joden consequent als duivels af, en dat bedoelde
hij letterlijk. 'Indien de Jood met zijn marxisme de overwinning behaalt
op de volkeren dezer wereld, dan zal een krans, gevlochten uit de
lijken der geheele menschheid, zijn kroon zijn; dan zal deze aarde
wederom, evenals voor millioenen jaren, van ieder menschelijk leven
ontdaan, zwijgend haar weg door den aether gaan.'
Share
'Ik
vermoed dat Boudry zich niet heel grondig heeft verdiept in de
nazi-ideologie, laat staan 'Mein Kampf' grondig heeft gelezen'
Hitler
gebruikte in Mein Kampf en in zijn toespraken voortdurend religieuze
beelden en redeneringen. De uitroeiingsoorlog tegen de Joden (daar heeft
hij het in Mein Kampf al letterlijk over), was er volgens hem een van
metafysische proporties, en het uiteindelijke doel van de arische mens
(een constructie die uit allerlei occulte bewegingen voortkwam) was om
het 'evenbeeld van de Schepper' te worden. En ja, tegelijkertijd was
Hitler uiterst koelbloedig en pragmatisch - 'rationeel', zo je wil - in
zijn uitleg van zijn politieke tactieken. Net als de propagandisten van
IS en voorheen Al Qaida trouwens. Bin Laden verklaarde openlijk dat
terrorisme een uiterst pragmatisch doel had, namelijk om de integratie
van moslims in het westen tegen te gaan. Wat dat betreft voeren de PVV,
Front National, Vlaams Belang keurig de moslimterroristische agenda uit.
Boudry
merkte in zijn interview met De Morgen wel weer op dat Hitler 'een
christen' was. Dat is volgens mij een onterechte (en wederom
verwarrende) typering van Hitlers religiositeit. In Mein Kampf
propageerde Hitler een natuurreligie die de humanistische elementen
binnen het christendom uitsloot (wat hij ook letterlijk zo benoemde),
wel gebruikte Hitler christelijke termen om zijn nieuwe religie
toegankelijk te maken (hij verklaarde openlijk dat het nazisme een
nieuwe religie moest worden, die het christendom zou moeten vervangen).
Rassenvermenging noemde hij bijvoorbeeld consequent de 'zondeval' en
eenmaal bloedzuiver zou de Arische mens weer het 'evenbeeld van de Heer'
zijn.
Het
argument dat Boudry aandraagt, dat in de IS-propaganda veel meer ruimte
is voor wreedheid en marteling, duidt denk ik niet op een fundamenteel
verschil met de nazi-ideologie. In de beginfase van de nazipartij, de
'Kampfzeit', werd terroristisch geweld wel degelijk openlijk
verheerlijkt - ook door Hitler zelf. Toen de partij groter werd besloot
Hitler dat het geweld een legitieme vorm moest krijgen. In Mein Kampf
schrijft hij uitgebreid wat zijn overwegingen daarbij waren: losse
terreuraanslagen waren te versnipperd. Geef het geweld een uniform, dan
kan het ingezet worden om de politieke macht staatfähig te maken.
Veroveren of de macht bestendigen, daar zit het verschil. De wreedheden
van IS duiden veeleer op de kansloze positie waarin de terroristen zich
bevinden. Het is machtsvertoon van de onmachtigen.
Oorlogsromantiek
Dus
ja, er zijn wel degelijk zinnige vergelijkingen te maken tussen de
ideologie van het moslimterrorisme en het nazisme. Beide zijn
kruisbestuivingen tussen (pseudo-)religie en politiek. In mijn boek over
Mein Kampf schrijf ik dat de propaganda van IS veel meer overeenkomsten
heeft met het nazisme dan de retoriek van de PVV, Front National of
Vlaams Belang: oorlogsromantiek, de verheerlijking van martelaarschap,
de strijd van de underdog tegen een oppermachtige vijand, dezelfde
complottheorieën over de Joodse wereldheerschappij.
Maar
degenen die de hele islam gelijkstellen met moslimterrorisme (ik doel
hiermee trouwens niet op Boudry, die dat naar mijn weten nooit beweerd
heeft, maar de discussie die op zijn interview volgde belandde al snel
in deze hoek) ontkennen dat er binnen een religie van meer dan een
miljard aanhangers meerdere stromingen en interpretaties bestaan - alle
moslims die afstand nemen van geweld zijn in hun ogen geen echte moslims
- wederom: een opmerkelijke overeenkomst met de opvattingen van de
terreurplegers zelf. Ik heb na het geweld in Charlottesville nog niemand
de haatideologie van de Ku Klux Klan met het hele christendom horen
gelijkstellen, en dat het christendom daarom verboden moet worden.
Boudry's
kritiek op de vaak voorkomende neiging, om dat wat we gruwelijk vinden
niet te willen begrijpen, om moslimterrorisme en nazisme als een
onbegrijpbaar, mythisch kwaad te behandelen, deel ik van harte.
Natuurlijk zouden we zinnige vergelijkingen moeten kunnen maken tussen
verschillende ideologieën, geloofssystemen en genocides. Maar doe het
alsjeblieft wel met wat kennis van zaken.
Lees ook het antwoord van Maarten Boudry op Ewoud Kieft: "Nazisme en jihadisme zijn geen van beide vormen van 'zinloos geweld'."
Bron https://www.demorgen.be/opinie/jihadisten-met-nazi-s-vergelijken-prima-maar-dan-wel-met-verstand-van-zaken-b804ee7b/?utm_campaign=newsletter&utm_medium=email&utm_userid=a763f6b0-8f23-4f0a-bde4-b9f07051b763&utm_content=middag&ctm_ctid=&utm_source=demorgen
**
NADER BEKEKEN

Oef!
Was me dat n hele boterham. Met het probleem ongeveer als het
probleem met de vraag wat er nu beter is; boordje zonder kaas, of
broodje zonder ham.
De kern van het verhaal is dat wreedheid van alle tijden is, maar met telkens een andere naam. Telkens met een andere uitleg.
Hitler
haatte de Joden, maar eigenlijk viseerde hij Karl Marx, de bedenker van
het Goddeloos Communisme, die een Jood was. Dat socialisme een
zachtere vorm ervan is, ontging hem waarschijnlijk zon beetje.
Resultaat: het ganse Joodse Volk diende vrnichtigt te worden.
Feit is wel, dat Hitler niet meer bestaat (buiten hier en daar wat verregende groepjes late volgelingen),
en dat het moslim extremisme springlevend is. Vandaar dat klein
probleempje, zijn alle moslims geperverteerden, of zijn die
geperverteerde extremisten allemaal moslim?
Kijk, persoonlijk verkies ik broodje-kaas. Want broodje-hesp veronderstelt eens te meer bmederig slachtwerk

*
(Digitalia)
|