.OP DE IJTKIJK
*
Laat
er geen verwarring in de geesen komen: het is niet de Christelijke
Westerse wereld die het Arabische Midden Oosten heeft willen inpamen,
maar omgekeerd. En dat wil de islam met alle macht anders blijven
uitleggen. De islam palmt eerst een bepaald gebied in, en als ze daaruit
dan later weer verjaagd worden, riepen ze moord en brand.
Mer
het huidige Europa gaat het precies dezelfde kant uit. Gestolen blijft
verworden, want de vorige eigenaars waren eigenlijk de dieven. Dieven
die weer eens van de voorgaande eigenaars gestolen haddne⦠Grondgebied
is zoals een gegeerde Bruid die telkens weer van hand tot hand wordt
doorgegevenâ¦Alleen wat vandaag telt, is de enige Waarheid.
Het is de redenering die elke dief toepast op de zaken die hij van andere heeft gestolen.
En eerlijk gezegd: zijn wij Westerlingen, ook niet ân heel klein beetje in datzelfde beddeke ziek?

*
Het bredere mohammedaanse
Perspectief
*
Natuurlijk vertoont Cobb zoals iedere goede historicus een opportunistisch trekje.
Bin
Laden en IS refereerden in ieder van hun boodschappen naar âde
kruisvaardersâ die weer eens die arme mohammedaanse bloedjes afslachten.
Dat is een mooi uitgangspunt om te kijken of de mohammedanen die met de
echte kruisvaarders te maken hadden ook zo krijsten.

*
Eén
ding is duidelijk: de Jeruzalem-kruisvaarders zoals wij ze definiëren,
passen niet in de mohammedaanse versie. Die klassieke kruisvaarders
vochten maar aan de periferie van de mohammedaanse rijken. Er is zelfs
geen
Arabische versie van de verovering van Jeruzalem. Mohammedanen zien de
kruisvaarders in een veel breder en feitelijk correcter perspectief. Hun
criminele ideologie vertrekt van het uitgangspunt dat iedere vierkante
centimeter waar ooit een mohammedaan regeerde voor eeuwig en altijd tot
het Dar-al-islam hoort en dat dit territorium voortdurend moet
uitbreiden.
Diezelfde
vierkante centimeter is volgens hen altijd het slachtoffer van
gruwelijke agressie als het mohammedanenjuk afgeworpen wordt door
buitenstaanders of door gekoloniseerde volkeren. Voor moslims zijn de
kruisvaarten een eeuwenlange botsing die soms even stopt, maar altijd
opnieuw begint tot de ongelovige honden en varkens eindelijk de
superioriteit van de ware leer erkennen
en
zich bekeren, of akkoord gaan als tweederangsburgers (dhimmiâs) te
leven. Mohammedanen sluiten soms een wapenstilstand en zelfs vrede en
die toestand kan eeuwen duren, maar ooit moeten die vroegere gebieden
weer naar de âreligie van haat en oorlogâ terug. Iets wat de Israëliâs
goed weten. Van daar hun misprijzen voor de westerse idioten die de bouw
van moskeeën op hun grondgebied toestaan, want die gebouwen
symboliseren verovering.
*
Huurlingen worden christelijke heroveraars
Cobb,
die niet vijandig staat tegenover de islam, moet toegeven dat dit een
ideologie van verovering is, terwijl de klassieke westerse kruisvaarten
wilden heroveren wat christelijk was (en waar nog veel christenen
leefden) en dat is een fundamenteel verschil.
Voor
de mohammedanen beginnen de kruisvaarten dus niet met de tocht naar
Jeruzalem, maar met de in hun ogen veel afschuwelijker gebeurtenissen in
Al-Andalus (het hele Iberische schiereiland) en Sicilië, want die
gebieden zijn tot vandaag uit de mohammedaanse greep gebleven. De
historische mohammedaanse kroniekschrijvers hadden een beter oog voor de
eb en vloed van de geschiedenis dan hun Europese tegenhangers.
Rond
1050 is Al-Andalus versnipperd in rijke maar kleine mohammedaanse
rijkjes die voortdurend met elkaar vechten. Hun heersers doen een beroep
op die geharde barbaarse christenkoningen die op de onvruchtbare
plateaus in het noorden christelijke koninkrijken handhaafden. In ruil
voor helmen goud komen die graag helpen, zien vervolgens de militaire
zwakheid van die vele moslimrijkjes en veranderen hulp in regelrechte
herovering. Elf jaar later doet één van de mohammedaanse heersers van
Sicilië
ook
een beroep op âFrankenâ, West-Europese huurlingen, en een grote groep
Normandiërs verschijnt, zodat het Iberische scenario zich herhaalt.
Dertig jaar duurt de herovering van Sicilië. Vier jaar voor paus Urbanus
zijn beroemde oproep lanceert, is het eiland weer helemaal in
christelijke handen. De mohammedaanse auteurs schudden hun hoofd, want
die westerse âagressieâ (in hun ogen) kan niet anders dan een straf zijn
van Allah voor hun vrij recente gewelddadige godsdienstige verdeeldheid
tussen soennieten, sjiieten (lange tijd baas in Egypte) en ismaïlieten,
voor alle dynastieke ruzies, voor de opmars van de recent mohammedaans
geworden
Turkse
volkeren. Zowel Europese als Arabische teksten spuien volgens Cobb soms
ongelooflijke nonsens over elkaars levenswijze, maar in de
mohammedaanse teksten valt vooral de minachting op voor die armzalige
barbaren die feitelijk oninteressant zijn
om
er veel aandacht aan te besteden. De Arabieren leggen de klemtoon op
het verschrikkelijke klimaat bij de Franken. Altijd sneeuw en regen en
nooit zon. Ze vergelijken het met het âgematigdâ klimaat in Noord-Afrika
en het Midden-Oosten. De Arabieren zijn bijzonder verbaasd dat die
Franken maar één vrouw hebben die ze nooit ontrouw zijn, want in
West-Europa zijn de vrouwen de baas. Ze vinden de Franken terecht
onhygiënische smeerpoezen. De Arabieren staan ook op vastere grond als
ze de omvang van de eigen gebieden (twaalf keer groter) vergelijken met
die van de armoedzaaiers in die streken van ijs. Commerciële
activiteiten hernemen nu eerst in het Westen en de grootste steden zijn
vuile nesten met enkele tienduizenden inwoners. Handel is een van de
oorzaken van de rijkdom van het moslimgebied met steden als Bagdad (toen
al 800.000 inwoners) en Caïro (500.000 inwoners).
Spiegelbeeld
Ook
de keizer van het Romeinse Rijk (dat wij Byzantium noemen, met
hoofdstad Constantinopel) moet zeer tegen heug en meug een beroep doen
op westerse huurlingen, al weet hij beter. De Normandiërs hebben immers
de âRomeinenâ uit Apulië geschopt.
Eén
Normandiër heeft zelfs een tijd een eigen rijk gesticht in het
Anatolisch gebied van de keizer, tot de Romeinen hem een kop kleiner
maakten. Maar de 75.000 mannen en kampvolgers die in 1096 voor de poort
van Constantinopel staan, heeft de keizer ook niet gevraagd. Die kunnen
best zo vlug mogelijk aan de herovering van de verloren christelijke
gebieden in de Levant beginnen (en die braaf weer aan de keizer geven).
Hier nemen de Arabische auteurs het weer over. Alle slechte
eigenschappen die de westerse kroniekschrijvers aan de mohammedanen
geven, hebben een spiegelbeeld bij de Arabieren. De Franken zijn volgens
hen gewetenloze boeven die niet voor de wreedste schurkendaden
terugdeinzen. Ze sluiten op hun tocht naar Jeruzalem verdragen die ze
nooit respecteren. Ze
bieden
genade aan in ruil voor de overgave van een stad of burcht en moorden
prompt alle inwoners uit of verkopen de mohammedaanse vrouwen en
kinderen als slaven. Ze zijn sluw en spelen moslimheersers en
-heersertjes tegen elkaar uit. Daarbij hebben ze alle geluk van de
wereld, want die heersertjes doen elkaar de duivel aan in plaats van een
gecoördineerde jihad te voeren tegen de indringers. Kortom, het beeld
dat de Arabieren ophangen, gelijkt goed op wat de politiek correcte
westerse historici nog altijd over de kruisvaarders schrijven, of wat
onnozele filmmakers (The Kingdom of Heaven) produceren, want daar is
Salah-al-Din ook de goede.
*
(Wordt vervolg)
|