
OP DE IJTKIJK

*
ACTUEEL
Karel Anthonissen
CHRISTUS KONING

*
Elke
zondag gaan mijn kleindochters naar de Chiro. Gelukkig weten de meisjes
niet dat hun sympathieke opa een republikein is die niet veel van
koningen moet weten. En wellicht weten de meeste van de honderdduizend
Chiromeisjes en -jongens ook niet wat het woord Chiro betekent.

*
De Griekse letters chi en rho
(χ en ρ ) staan respectievelijk voor Christus en Rex (koning). Maar het
thema van een goddelijke koning verdween stilaan in de jaren '60; dat
zegt de website van de Chiro zelf.
De idee drong ook pas in de Kerk door in 1925, toen paus Pius XI...

*
...
het feest instelde met de encycliek Quas Primas. In die jaren was het
natuurlijk een heersende opvatting over heel de wereld.
Ook
andere ideologieën meenden dat er een sterke, onfeilbare leider nodig
was. Sinds datzelfde jaar 1925 werd Italië geleid door een duce
(Mussolini) en acht jaar later had Duitsland zijn führer (Hitler). In
België noemde Léon Degrelle zijn autoritaire partij zelfs Rex, met
verwijzing naar de pauselijke encycliek, en zijn streven naar een sterke
leider werd rexisme genoemd.
Elders
was het niet beter: ook in Rusland had 'vadertje' Stalin een
éénpersoons heerschappij gevestigd. En zelfs onze Leopold III zag die
ideeën wel zitten.
Die
tijden zijn voorbij en ze hoeven niet terug te komen. De katholieken
komen er nu mee weg door Johannes 18:36 te citeren: Mijn koninkrijk is
niet van deze wereld. Daar kan ik mee leven.
Ik
heb een grote verdraagzaamheid tegenover alle mogelijke ideologieën en
religieuze denkschema's. Maar als één of ander denkschema nood heeft aan
een 'Grote Baas' in deze wereld, dan moet ik er echt niet van weten.
Er
zijn er tegenwoordig die schreeuwen 'onze Baas is de Grootste' (*). Hun
Baas is ook snel op zijn tenen getrapt en erg wraakzuchtig. Die
schreeuw en andere uitingen van onderworpenheid zijn dan ook bedoeld om
de zogenaamde ongelovigen te intimideren.
En daarom zou ik willen terugschreeuwen. Ga weg!
Waren de jaren '30 en '40 niet erg genoeg?
*
tSCHELDT
Via internet en pdf: 80
65+ en studenten: internet 60
Fortisbank 001 3275577 60 * IBAN BE 73 0013 2755 7760
t Scheldt, Fax- en E-post-krant
uitgegeven door de vzw t Scheldt,
Helenalei 53, 2018 Antwerpen.
Tel: 03 239 70 22 & 0486 05 45 10
E-post: redactie@tscheldt.com
Web: www.tscheldt.be
**
NADER BEKEKEN

*
Zeer,
zeer leerzame lectuur. Omdat het een historisch overzicht biedt. Wat
niet wil zeggen, dat wie tSCHELDT leest, bij definitie dezelfde
meningen deelt als dot bescheiden blogje. En omgekeerd. We leven (tot nader order) in een vrij land. Waar de ware verrijking zoals Karel Anthonissen die aanbiedt, niet genoeg kan aangeprezen worden.
Wat U in deze bijdrage opgediend kreeg, zal wel ergens in een klein hoekje van Uw onderbewustzijn blijven hangen.
Allez, dat was toch de bedoeling.
Is
dit De Waarheid, geheel de Waarheid en niets anders dan de Waarheid,
dat moet U voor Uzelf uitmaken. Maar voor ondergetekende is het bijna de
medische diagnose van de ziekte van onze tijd. Namelijk de neiging
(nijging?), ja, bijna het Godsverlangen dat in iedere mens leeft, als
naar een sterke vaderhand waariaan men zich, lijk in Gods handen, veilig
voelt..
Tja.
Misschien had ik het beter alleen bij dat Christelijk geïnspireerd
Godsverlangen gelaten, want dat is waarop onze Westerse Beschaving
steunt.

*
Dat
spreekt uit iedere torenspits in Vlaanderen, zowel van veldkapel, kerk
of kathedraal. Waar kerktorens staan als spitse vingers die naar de
Hemel wijzen, heerst een duurbevichten vrede in onze dagen.
Maar ik moet toegeven: het Rijk Gods is niet van deze wereld. Dat soort Rijken doet mij denken aan Hitlers Dritte Reich, of erger nog: aan elke primitieve veroverings-imperialisme, waar en hoe ook ter wereld.
Van imperialisme,
om het even of dat van boven of van beneden komt, weet Vlaanderen
genoeg mee ts spreken. Spijtig dat het bij die ene keer is gebleven, dat
wij ons verzet hebben zoaks op 11 Juli 1302.
Waarop
wachten wij om dezelfde partuur nog n keer te herhalen? Kunnen we
achteraf de Leeuw in ons wapenschuld van zwart, naar goud doen
overschilderen
. Gewoon om aan te tonen dat die na 700 jaar eindelijk op
eigen poten staat
.

*
(Digitalia)
|