
VENSTER OP DE WERELD
*
Racisme is mateloos dom. Maar ook rootisme is een verkeerde houding

Etienne Vermeersch
is emeritus hoogleraar filosofie aan de Universiteit Gent.
*
Door
de recente gebeurtenissen in verband met het Turkse referendum komt een
betoog dat ik sinds 2002 houd tegen rootisme opnieuw in de actualiteit.
Men kan 'rootisme'
definiëren tegen de achtergrond van de (correcte) definitie van
racisme. Racisme is de overtuiging (en de hiermee samenhangende
houdingen) dat mensen bepaald zijn, veelal in negatieve zin, door een
reeks echte of denkbeeldige eigenschappen die ze, op grond van
biologische afstamming met een groep gemeen zouden hebben. Een racist
definieert andere mensen op grond van hun genetische oorsprong. Hij
overlaadt hen met stigmata, niet op grond van wat ze als persoon zijn,
maar als leden van een groep waartoe zij door hun afstamming zouden
behoren.
Racisme
is mateloos dom omdat de maatschappelijk relevante menselijke kenmerken
niets te maken hebben met biologische groepseigenschappen. Het is ook
afschuwelijk onrechtvaardig en dus immoreel, omdat niemand
verantwoordelijk is voor zijn biologische afstamming.
Wat
ik rootisme noem, is niet zo verderfelijk als racisme, maar het heeft
er een heel verdacht aspect mee gemeen. De term verwijst naar het woord
roots, wortels. Rootisme bestaat erin dat mensen zichzelf op
biologische gronden definiëren: de rootist is overtuigd dat de eigen
identiteit bepaald wordt door biologische afstamming. Als jongeren in
Vlaanderen of Nederland, die hier geboren en getogen zijn, zich toch als
Marokkaan of Turk, binnenkort als Afghaan, beschouwen, dan baseren ze
zich op het feit dat ze biologisch van Marokkanen, Turken, enzovoort
afstammen. Daar waar de racist anderen wegens hun afstamming in een
vakje duwt, plaatst de rootist zichzelf om dezelfde reden in een vakje.
Veelal gaat hierbij de overtuiging gepaard dat men aan de eigen roots
trouw moet blijven, bijvoorbeeld de Marokkaanse, Turkse
nationaliteit,
cultuur, godsdienst.
So far so good. Maaarre
In
feite is dat een tegennatuurlijke houding. Normale mensen identificeren
zich, en voelen zich solidair met andere mensen, op grond van nabijheid
en gemeenschappelijke belangen en risicos. De naaste is die met wie
men het meest nabij is: familie, buurt, werkkring, gemeente
en die
mensen met wie men via belangrijke netwerken verbonden is: dezelfde
scholen, gezondheidszorg, sociale zekerheid, nutsinstellingen,
rechtssysteem, enzovoort. Kortom, de eigen gemeenschap en het eigen
land.
Hmmm .. zeer dicht bij het verfoeielijke nationalisme
Maar dat is een woord dat Vermeersch niet over de lippen krijgt
Wanneer
mensen zich bij voorkeur verbonden voelen met mensen van een ander land
of zich een nationaliteit toedichten, niet op grond van feitelijke
relaties maar op basis van biologische afstamming, dan is dat een uiting
van racisme of minstens van rootisme, en dus te verwerpen.
Men
kan zich wel wereldwijd verbonden voelen met anderen op grond van
aanleg (bijvoorbeeld voor wiskunde), of belangstelling (bijvoorbeeld
voor muziek), of wereldbeschouwing (bijvoorbeeld als atheïst), of
eventueel wegens het aanhangen van dezelfde godsdienst; maar dit alles
heeft niets te maken met biologische groepseigenschappen.
Zolang
het rootisme zich beperkt tot enige sympathie voor het land van
herkomst van de ouders, is dat vrij onschuldig. Als het echter zo ver
gaat dat men de gebeurtenissen in dat land als de eigen gebeurtenissen
ervaart, en de vijandschappen die daar heersen mee beleeft, dan betekent
dit een verraad tegenover het eigen land en de eigen medeburgers.
Het eigen land is dit waarin men geboren is, waarin men is opgevoed en waarin men verder zijn leven wenst te leiden.
Een
dubbele nationaliteit, als die bij enkelingen voorkomt of beperkt
blijft tot de eerste generatie migranten (waarbij het land van oorsprong
wel degelijk hun eigen land is), kan aanvaard worden. Een dubbele
nationaliteit voor mensen die hier geboren en getogen zijn, is niet
evident en als blijkt dat die tot extreme vormen van rootisme leidt,
zoals momenteel bij bepaalde would-be-Turken het geval is, moeten we dat
als een aberratie beschouwen.
Zolang het ideaal van wereldburgerschap
niet gerealiseerd is, blijft het gewone burgerschap van het land
(eventueel regio) uitgedrukt in een unieke formele nationaliteit, de
normale vorm van identificatie en solidariteit, zodra men het niveau van
directe face-to-facecontacten te buiten gaat.
Ik
beschouw het meer en meer als een belangrijke opgave voor de komende
jaren dat we mensen van allochtone afkomst ervan overtuigen dat het
rootisme, zowel om pragmatische als om ethische redenen, een verkeerde
houding is.
*
Ex-Digitaliaanse Bedenkingen
*
. Zolang het ideaal van wereldburgerschap niet gerealiseerd is

Ik
heb de les goed gevolgd, want Vermeersch is, net als Brutus, een
honorabel man. Ik las een rondje welsprekendheid met als besluit het
eigen grote gelijk. Vermeersch is een scherp verstand, bijna even scherp
als de dolk waarmee Brutus de aangenomen zoon, Julius Caesar zijn eigen
weldoener in de rug neerstak.
Met het verstand dat hij maar heeft gaat ondergetekende proberen er op zijn manier een korte samenvatting van te maken.
We
hebben, in afwachting van het algemeen single-schap, allemaal een
gezin, een lieve vrouw en lieve kinderen: wij vormen een eenheid in een
kern van nog meer verwanten, vrienden en bekenden. Wij vormen een
samenleving, met als basis gemeenschappelijke tradities en
samenvallende oer-oude gemeenschappelijke betrachtingen.
En nu komt het.
Iedereen beschermt zijn gezin (zijn root)
a.h.w. met zijn eigen leven. De verzameling van al deze gevoelens heet
dan Nationalisme, de loefde voor Bloed en Bodem die o zo gemakkelijk
voor vreemde karren wordt gespannen. Die inzet voor de zijnen is een
spontaan gevoel dat ieder mens is aangeboren. Het is niet te koop en wie
hett anders zegt, heeft louche bedoelingen
. Mei 68 is daar het
perfecte voorbeeld van. Met als koploper de Heer Cohn-Bebdit, de
publieke pedofiel-polticus bij de Zuiderburen.
En
daar loopt het mis met Marx en derivaten. Met Struggle for life en
zogeheten lots-verbeteringen door elders, lijk varkens anderen uit de
bak te bijten. Dat is daar het gevolg van. Vermeersch heeft daar een
ander woord voor gevonden, namelijk wereldburgerschap.

Alle
mensen worden broeders, op voorwaarde dat ze allemaal als robots,
hetzelfde denken en schoolmeesterr-achtig gelijk opmarcheren. Liefst
Linx. Dan kan de Elite des te beter Rechts de zakken vullen. Zie de
Clinton Clan in de USA
Want, beste mensen, God is dood. Dood verklaard door de nietige mens, omdat die zelf voor Godje wil spelen.
Als de Mens dus het werk van Tijd en Eeuwigheid (een ander woord voor God) , Icarus achterna, wil verbeteren, dan vliegt die gewoon zijn eigen ondergang tegemoet.

(Digitalia)

|