10/1911 * - KOLONISATIE Leopold II en de Congo: in Londen moeten de herinnerings-muurplaten weg
.
MAANDAG 19 DECEMBER 2016
Z.URBANIS V., H.ANASTASIUS
H. Samantha

Dirk
van al onzent zit op hotel in Munster en met die donkere dagen zit hij
al vóór zijn eten in den bar. Hij vraagt eerst nen asbak en krijgt nen
dreupel, maar hij wil eigenlijk nen Martini. Dry? vraagt de barman.
Neen t gij, antwoordt Dirk, ge kent gie geen mate. Eins!
**


*

Hoopvol Intermezzo
Wat ben ik blij om bij deze nostalgische korte en koude dagen (met alleen maar Aleppo, bommen en Wintermarkten met mensen die geld uitgeven met hopen)
om de zinnen te kunnen verzetten en een beetje verstrooiïng te hebben
gevonden bij het nobele maar hebberige voorgeslacht van onze huidige
Koninklijke Sires.
*
Troonsafstand op Bekentenis.
Stilte
in de zaal. De deuren gaan dicht. De schijnwerpers vinden een
ineengedoken wenende manspersoon met in zijn linkerhand een in twee
gebroken scepter. Rechts een natte zakdoek. Het snikken houdt op. De
spreker neemt het woord. (Maakt diepe buiging en zegt)
Waarde Werkloze N° 503.181, Sire, Majesteit.
Sire,
het zal U niet verwonderen, dat net we nu weten over de schande die Uw
over-overgrootvader langs vaders kant in Londen ons heeft aangedaan, wij
Vlamingen, hoe hard wij het moeilijk hebben om U als telg van een
roofzuchtige familie, nog verder te respecteren en vorstelijk te betalen
om hele dagen niets te doen. Gelieve het dus voor bekeken te houden en
een andere stiel te zoeken. Het Volk groet U.
(Stampvoetend en schuimend van machteloze woede, verlaat deze de zaal. De spreker vervolgt: )

Hey,
Fluppe, ge vergeet joen slekkestekker en joen klakke. En da lint moeje
wok meepakkn. Ge goat gij moeten leren joen vuiligheid bie joen te
houden, zulle
En hij vervolgt:
*
Geachte Aanwezigen,
Nog
nooit in mijn (lang) leven was er meer reden om alle Zwarte
Afrikaanders, mannen vrouwen en de tussensoort, in het algemeen, en de
Londense studenten aan de Queen Mary University in het bijzonder toch
tenminste één keer echt gemeend te kunnen beboffen. Want gewoonlijk is
het met jullie allemaal kommer en kwel. Omdat hun verre voorouders zich
hebben laten ringeloren door de onze. Omdat de onzen inhaleriger waren
dan de hunne. Marxisten van de PvdA avant-la-lettre, die al de anderen
wilden verheffen, om er vooral zelf beter van te worden. Waarom konden
zij die arme Zwartjes niet gerust laten? Ze waren contenter dan wij en
de bananen groeiden er in t wild aan de bomen! Ze hadden een dak boven
hun hoofd en de zon scheen er hele dagen in het water
Zowel de apen
als de vrouwen liepen er poedelnaakt in de wilde natuur zoals ze geboren
waren. Ze roerden de trom onder elkaar maar ons lieten ze gerust. Iets
wat op zich al een hele verbetering was in vergelijking met de
Aanhangers van de Woestijnprofeet. Die hun vrouwen moeten er bij lopen
als diep ingebusselde apen, klaar voor verzending, en ze vallen ons uit
alle hoeken en kanten voortdurend aan. Moest iedereen blijven waar ze
geboren zijn, de wereld zou veel vlotter draaien. Ge moogt gerust zijn.
Dat
die Congolese simpele zwarte zielen toen onze bloedeigen van bloed
druipende King Kong (meer baard dan King) niet mochten, hebben die al
veel te lang verzwegen. Inderdaad, een Regerend Vorst beledigt men in
die landen zomaar niet. Men kapt hem in twee lijk stoofhout en gooit de
brokken in de soepketel. Dat de koninklijke schurk ondertussen verder
leeft in zn nageslacht, is een speling van de natuur waar ze nog wel
zullen achter komen.
Van
het bekeringswerk der Missionarissen in de Congo is er anders ook niet
veel overgebleven. Dat is de andere kant van de medaille. De bekering
is niet goed aangeslagen. Ze heeft niet gepakt. Neem nu de Zeven
Sacramenten: dat zijn er 7 teveel geworden, want die zijn zelfs bij ons
afgeschaft. Tot en met Het Zevende: het huwelijk. Nu gaat men zo maar
bij elkaar samenhokken. Maar studeert wel verder. En gaan wel om de week
bij een van de ouders (gratis) eten. Zon Liefde duurt liefst niet
voor te lang, want het leven is kort. De kerken blijven leeg en kil. Dus
geen enkele religieus leven meer buitenshuis, dat is allemaal voor de
privé, zodanig is Kerk en Staat gescheiden dat er helemaal geen Kerk
meer is. De vluchtelingen die we ondertussen hebben moeten herbergen,
hadden al die dingen niet graag, want ze voelden zich daardoor hier niet
thuis. Dus hebben wij, om onze integratie met hen te bevorderen ons
ingelepeld, die ook maar achterwege gelaten. En, toegegeven, dat lucht
op. Het Westen wordt weer even primitief als vòòr de Beschaving, de
muziek (en de zeden) werden weer wilder en er komen iedere dag weer
nieuwe afgoden bij. De mensen zijn geen Broeders geworden, zoals
Ludwdig von Beethoven ooit had gedroomd, want ze doen niet anders elkaar
de kop inslaan. Of beter gezegd, de kop afkappen. De vredige dorpkes
en steden uit onze heimat-songs worden nu gerapt en begeleid door
slagwerk om er zelfs al die afgoden horendul van te malen. Maar gelukkig
is daar de Verzorgingsstaat die ruimschoots tussenbeide komt om de
gehoorschade (en de maagdenvliezen) te herstellen.
In Coburgia is de meest sympathieke Minister zelfs de dikste!

Maar
om nu terug te komen op Leopold II en de arme Negertjes. Wat er in het
Sacrament van De Biecht staat, weet dus bijna iemand meer.

Daar
staat (stond) onder andere in, dat er na de belijdenis ttz het
opbiechten geen absolutie ttz vergiffenis, kon bekomen worden, als er
niet geboet en aan restitutie gedaan werd. In het concreet geval nu van
Polle-met-den-langen-Baart gaat dat zeker niet meer. Doden kunnen,
zonder hun privacy te schenden, net zoals bij het flitsen, niet meer
geflitst, noch beboet worden. Blijft over: de restitutie, ttz het begane onrecht te herstellen. Het gestolene terug te geven.
Die
studenten daar in Londen zouden best de huidige Coburgers in Laken
eens een paar deurwaarders sturen. Das nu nu toch in de mode?! En
daarbij, t is niets meer dan het geld halen waar het zit. En de
coburgers zaten er allemaal nogal welletjes in. Zowel in t geld als in
de overspelige kinderen. Alleen Boudewijn moeten ze gerust laten, want
das een Heilige. Met dank aan zijn eveneens al lang overleden
echtgenote, de Spaande Furie Fabiola di Mora y Aragon. Die was zelfs nog
een achter-achter-achter kleinkind van de Kruisvaarders.
Trouwens,
om de Coburgers eruit en berooid op straat te krijgen kunnen de
Zwartjes op onze steun rekenen. Wij, Vlamingen, de Negers van de Lage
Landen, hebben met die soort ook nog n ferm dik ei te pellen.
Persoonlijk
heb ik altijd n glorende hekel gehad aan al dat zilverpapier dat we
als kind moesten sparen voor de arme negertjes. En vooral die kleine
muntjes (grote waren er niet bij ons) die ons Ma achterliet bij die
knikkende negertjes in al de winkels van de omgeving. Maar vooral was ik
nijdig op die twee Helden, Lippens en Debruyne,
die in de leerboeken Vaderlandsche Geschiedenis zogezegd nog groter
geweest waren dan Stanley en Livingstone, de wereldberoemde Engelse
Ontdekkingsreizigers die elk van hun kant
de Congostoom zouden
ontdekt hebben.

Die
twee kregen reeds een standbeeld (zie afbeelding) op den dijk in
Blankenberge met eerst aan hun voeten n ferme blote negerinne mê neur
al even bloot kiend in heur armen, zoals Wikipedia dat stelt. Dat zwart
aanhangsel werd echter nog voor de inhuldiging (1897) weggekapt, bang
als ze daar toen nog waren voor openbare zedenschennisse. Ze ligt
sedertdien al die jaren werkloos in het Stadsmagazijn. Blankenberge is
wel het Knokke niet van Burgemeester Lippens, en dus mag dat beeld daar
op den Dijk in Blankenberge gerust ook hele gans weg. Want die twee
waren gewoon de helpers van het roofdier dat zich opdrong als weldoener,
maar ons intussen opzadelde met de puinhoop die Congo heet. En waar er,
onder de vorm van Ontwikkelingshulp, nog altijd miljoenen naartoe
gesluisd worden die daar verdwijnen in de zakken van de Ebbenhoute
Elite.
Of
zouden onze huidige regeerders daar misschien elk met n zwart lief
zitten, dat ze er zo graag naartoe vliegen?. Op ons kosten. Of doen ze
daar, hun Koningen achterna, alleen maar voor waar vermaak en is het
business as usual????
** **

Londense universiteit haalt gedenkplaten Leopold II weg na protest

De
Londense Queen Mary University heeft twee gedenkplaten ter ere van
Leopold II laten weghalen. Dat gebeurde na protest tegen het
Congo-bewind van de gewezen Belgische koning, zo melden verschillende
Britse nieuwssites vandaag.
De
gedenktekens aan de 'Octagon Library' werden al in 1887 geplaatst, toen
Leopold II een bezoek bracht aan de Londense universiteit. Hij legde
daarbij ook de eerste steen van het gebouw. Maar in juni hadden zwarte
studenten een petitie opgestart waarin werd opgeroepen tot de
verwijdering ervan. In de petitie werd gesteld dat de "onkritische"
gedenkplaten overgebracht moeten worden "naar een museum over de
genocide, het kolonialisme en imperialisme".
De
platen werden diezelfde maand nog in alle stilte weggehaald. Officieel
gebeurde dat ter "renovatie", maar de Britse media onthullen vandaag dat
er toch gehoor werd gegeven aan het protest. "De omvang en de
zichtbaarheid van de inscripties laten een sterkere associatie (tussen
de universiteit en Leopold II) vermoeden dan werkelijk het geval was.
Daarom werd beslist om ze aan het zicht te onttrekken", zo citeren onder
meer The Times en The Daily Mail een woordvoerder van de universiteit.
De gedenkplaten liggen nu opgeborgen in een archief.
De
aandacht van de Britse media voor de gedenkplaten is onder meer een
gevolg van de ophef die in het land ontstaan was over een standbeeld van
Cecil Rhodes, een negentiende-eeuwse kolonialist die in zuidelijk
Afrika de Britse kolonie Rhodesië had gesticht. De universiteit van
Oxford had begin dit jaar geweigerd in te gaan op de oproep om het beeld
weg te halen.
Koning
Leopold II is internationaal vooral bekend voor het schrikbewind dat
hij van 1885 tot 1908 in zijn privékolonie Kongo-Vrijstaat voerde.
Volgens de Amerikaanse journalist Adam Hochschild heeft zijn beleid er
aan ongeveer 10 miljoen mensen het leven gekost.
Toch
is niet iedereen in het Verenigd Koninkrijk opgezet met het weghalen
van de gedenktekens. "Koning Leopold is geschiedenis. Het heeft geen zin
om zijn daden nu als racistisch te herinterpreteren", zo reageert
professor Alan Smither van Buckingham University.
** **

Dit verhaal van die Londense studenten tegen Leopold II is gewoon het simpele bewijs van het spreekwoord Al vliegt de Leugen nog zo snel, de Waarheid achterhaalt hem wel.
En dat is meteen de gehele waarheid achter de kolonisatie: de
hebberigheid van zowel de Fransen, als de Britten, als de Spanjaarden,
de Portugezen en
de Hollanders. En nu betalen wij de rekeningen
hiervoor. Afrika, dank zij de Marxistische wereldverbeteraars,
overspoelt ons, zoel letterlijk als figuurlijk, en sedert Houssein
Barack Obama in The States regeert, kregen we daar bovenop de zoveelste
invasie van de Islam.
Maar
nu HUN hoop uit het witte Huis zal verdwijnen, mag de wereld met een
bang hartje hopen dat Trump daar weer verandering in brengt. Niet alleen
omdat hij daar de voorbestemde figuur voor is, maar omdat hij over heel
de aardbol de strijdlust doet aanwakkeren van alles en iedereen die
niet
Linx is. t Is te zeggen: de Zwijgende Meerderheid.

In deze wel zeer ouderwetse Hoop wil ik leven en sterven. Nog vele jaren, aan iedereen.


|