7/1077 * - ZWITSERLAND de Gotthard-Tunnel
.
DINSDAG 13 DECEMBER 2016
H. LUCIA: Siciliaanse (304 gestorven) en patrones van de oogartsen, opticiens en visueel gehandicapten; H.JOOS van BRETAGNE
*
Met Sinte-Lucij
Lengen de dagen een hanegeschrei!
Baziel
komt een brillenwinkel binnen en zegt de verkoopster: Dag Mevrouw, ik
zoek een bril. Heb je misschien entwot biezonders? Jazeker zegt ze
en geeft Baziel een bril om te passen. Baziel zet die bril op en kijkt
naar de verkoopster meteen dwars door haar kleren heen: hij ziet haar
spiernaakt! Das fantastisch zegt hij. Hoeveel moet die bril kosten?
Driehonderd euro zegt de verkoopster. Pak maar in zegt Baziel.
Hij loopt naar buiten en zet meteen die bril op. Er fietsen mannen en
vrouwen voorbij en ... hij ziet ze spiernaakt. Baziel pakt de bus:
iedereen bloot. Komt Baziel thuis
en ziet zijn vrouw en de buurman
Hector spiernaakt op de bank zitten! Hij zet zijn bril af
en ze zitten
nog altijd spiernaakt
Potverdikke, k were wa gekocht zegt Baziel.
k Heb het nog maar tien minuten en t is al naar de vaantjes
*
*

Na
17 jaar is hij er eindelijk. De langste tunnel ter wereld. Die maakt
och hoe egocentrisch geredeneerd weeral dat wij voortaan de reis heen
en terug tussen onze beide Vaderlanden in maar één dag meer zullen
kunnen doen, i.p.v. twee, met telkens die dure overnachting ergens in de
Vogezen. Deo gratias, Zwitserse Spoorwegen, zou ik zo zeggen.
Toen
we daar al die jaren voorbij kwamen, wisten we wel dat er mollengangen
voor 30-Tonners aan het boren was, maar we zagen amper een paar
rangeer-werven waar er druk werd gewerkt. Net zoals een kind dat gebaard
wordt, ging het bijzonderste door in de buik van de bergen
En net
zoals bij een mensenkind, gebeurde het meeste werk s nachts
Ook al
omdat in Zwitserland de syndicaten gewone mensen zijn en geen
super-tjeven.

Het geheel heeft zowat de helft gekost van wat Vlaanderen jaarlijks
afdraagt aan Wallonië. Wat dus wil zeggen, dat Vlaanderen tweemaal het
duurste onderhoudsgeld ter wereld afgesnoept wordt door een inhalerige
ex-partner, de kleine bazige helft van Coburgia in leven te houden.
Gedenk, O Vlaming, hoeveel hiervan Uw eigen individuele bijdrage
bedraagt. Goed zo: en denk daar voortaan aan, als U in het stemhokje
staat.

Ons
werkzame Eigen Volk Eerst zou elk jaar een van zijn overvolle
autostraden kunnen ondertunnelen of er een verdiep opbouwen
Alleen al
met het geld van de totaal nutteloze Scheepslift van Strépi-Thieu had
men 20 jaar geleden de Ring rond Antwerpen kunnen hebben
In de plaats
hebben we stilstaand snelverkeer en de Walen hebben een toeristische
bezienswaardigheid die ligt te verkommeren. Ja Ja, Coburgia is een land
met twee snelheden
. De ene os geblokkeerd en de andere rijdt meer
achteruit dan vooruit.
De Vooruit? Die dient al jaren om er on te feesten!
*
Uit
bittere armoe en bij gebrek aan beter moet ik U vandaag jammer genoeg
een artikel uit GVA serveren, als ik jullie de lang verwachte Alpen Tunnel wil voortellen.
Die
gaat, 57 Km lang van hartje Zwitserland onderdoor het
Gotthardo-massief, tot aan het Meer van Lugano dat even verder uitgeeft
op de Po-vlakte. Waar er vervolgens gewerkt wordt aan de doortrekking
met TGV tot Milano en ja, zelfs tot Rome. Voorlopig dus al ter
beschikking een slaaptrein die (gedeeltelijk)
de 600 Km aflegt in minder dan de helft van de tijd. Dat noem ik dus
geen woorden, maar daden. Zou dat misschien toch liggen bij het goed
besturen van een volksdemocratie? Waar de Zwitsers zelf baas zijn, en
niet die Europese Grote Verlichte Verstanden uit Bruxellabad die het
goed kunnen
zeggen.

** **

Langste spoortunnel ter wereld open voor verkeer
*
De
langste tunnel ter wereld, die het verkeer tussen het noorden en zuiden
van Europa beter moet doen verlopen, is sinds zondag open voor het
verkeer. Dat maakten de Zwitserse Federale Spoorwegen (SBB) bekend.
De
GBT-tunnel (Gotthard-basistunnel) tussen de steden Zürich en Lugano is
57 kilometer lang en steekt het Gotthardmassief in de Alpen door. Het
is Kerstmis!, zei SBB-baas Andreas Meyer na de eerste reis van een
reizigerstrein tussen Zurich en Lugano zondagochtend.
Dankzij
de tunnel genieten onze klanten van goederen- en reizigersvervoer van
een groter aantal en meer betrouwbare verbindingen. Ook wordt hun
reistijd korter, zegt de SBB.
De
Zwitserse bondspresident Johan Schneider-Ammann huldigde de tunnel in
juni in, samen met de Franse president François Hollande, de Duitse
bondskanselier Angela Merkel, de Italiaanse premier Matteo Renzi en de
Oostenrijkse bondskanselier Christian Kern.
De
kolossale onderneming duurde 17 jaar en kostte 11 miljard euro. De
nieuwe Rijn-Alpencorridor verbindt de Noordzee rechtstreeks met de
Middellandse Zee, de haven van Antwerpen met die van Genua. Iedere dag
zullen meer dan 200 goederentreinen door de tunnel rijden, aan 100
kilometer per uur, en een 50-tal reizigerstreinen, aan maximaal 200
kilometer per uur.
Na
de Zwitserse GBT-tunnel zijn de langste tunnels ter wereld de
Seikan-tunnel in Japan (53,9 kilometer) en de Kanaaltunnel tussen
Frankrijk en Groot-Brittannië (50,5 kilometer).
** **

En
ja, een treinticketje zal wel heel wat geld kosten. Maar die zullen
nooit zo hoog uitvallen als wat het aan brandstof kost om dat traject
zelf achter het stuur te moeten zitten. Stel U voor, dat Hitler, op zn
eentje, via de Kanaaltunnel had kunnen gegen Engeland fahren. Hij zou
in Folkestone ontvangen zijn geworden met veel toeters en bellen. En met
vreugdeschoten, i.p.v. met afweergeschut.
*
Ik
kan U verzekeren dat wij op het onderwerp van die Trans-Alp- Tunnel nog
terugkomen. Liefst als we binnenkort de proef op de som zullen genomen
hebben.
Wat
wel spijtig is, is dat de plannen voor een panoramische uitkijkpost
onder de top van Gothardo (3600 meter hoog) voorlopig is afgeblazen. De
TGV zou er gestopt zijn om de liefhebbers toe te laten via diverse
opeenvolgende liften tot op dat platvorm te geraken dat daar al klaar
ligt. De kokers zijn aangelegd, maar zelfs voor de Zwitserse Schatkist
was dat even te duur om de rest meteen af te werken
. Ik zie ons al
staan, hoog in de ijle lucht, met een zicht tot aan de Eifeltoren.

Is niets voor mij: hoogtevrees en visuele beperking. Zal voor een volgend leven zijn. Want dat wil zien.
PS
Er
wordt mij ingefluisterd, weer door dezelfde stem, dat dit een werk is
op maat van Donald Trump. Misschien kwam dat door deze video
http://kanaalz.knack.be/talk/z-talk-polspoel-met-gerolf-annemans-10-12-16/video-normal-787873.html
Een aanrader, dat kan ik U verzekeren!


|