WOENSDAG 30 NOVEMBER 2016
H. ANDRIES, H. TUDUAL
*
Sint-Andries brengt den vries
Sint-Elooi de dooi


Toch nooit de rode kleur vergeten van al die vele druppels?
*

Hier
volgt vanwege de schrijver Peter Derie, een bijdrage die de islam
teveel eer aandoet
. Die veroverings-strategie die de islam is, op
dezelfde hoogte van andere godsdiensten te verheffen, is een zonde tegen
het Gezond Verstand.
Veel
geleerde woorden vindt U in onderstaand artikel dat probeert Wim Van
Rooy persoonlijk te treffen. Allez kom, de islam vergelijken met
Nazisme, dat mogen we toch niet laten gebeuren, hé!
Ja,
ik moet toegeven: de Waarheid kan soms hard aankomen. In niets te
verschillen met A.H erg. Net zoals een drugsverslaafde van de dokter,
verneemt dat hij ook nog Aids heeft.
Deze
meneer, volbloed Nieuwe Atheïst pur sang, een zekere Peter Derie dus en
daar nog fier over ook, denkt van zichzelf dat hij met in kringetjes te
redenen, simpele geesten langs zijn kant zal kunnen krijgen. Maar hij
loopt blindelings in de val van Mohammed, door de islam in een dimensie
te plaatsen die dagelijks door de feiten weerlegd wordt. Islam is gewoon
een ander woord voor imperialisme in zijn meest primair-barbaarse vorm.
Zelfs het Nazisme was menselijker, want het doodde mensenmensen in het
geniep. Om ze daarna te verbranden. Islam verbrandt ze levend
.

Ge
moet denken lijk ik, of k sloan up joen mulle. Waar hebben we dat nog
gehoord? Was dat niet bij de Gentse Socialisten toen die opkwamen?
Die redenering als religie verslijten, is gewoon misdadige medeplichtigheid, want de zoetstof die de vergif-pil doet slikken.
Maar ja, het doel heiligt de middelen, nietwaar? Voor mij niet gelaten, maar zeg dat dan.
*

De krolse Krantse Keikoppen.
*
Verwar het nieuwe atheïsme niet met islamofobie

Peter Derie is arabist en publiceerde in 2016 Wat de Koran echt zegt bij het Davidsfonds, woont in Brussel.
2
Publicist en islamcriticus Wim Van Rooy liet zich in een interview met
deze krant bijzonder kritisch uit over de islam: "U ziet dat niet, maar
de islam is het nieuwe nazisme", zei hij. ©Eric de Mildt
Waarom
krijgt Wim Van Rooy de zweep? Hij zegt niets anders dan Etienne
Vermeersch, alleen past hij diens vertoog over God toe op de islam.
Wim
Van Rooy ligt beter op de maag wanneer je islamofobie niet begrijpt als
racisme (sociaal) maar wel als een doorgedreven vorm van atheïsme
(religieus). Bij heel wat klassieke atheïsten was God een weg te
verklaren misverstand. Nieuwe atheïsten vinden echter dat religie onwaar
en ook slecht is, en willen die domme mythes zelfbewust bestrijden. En
zo wordt de religie die in deze tijd aan marktsegment wint, dat wil
zeggen de islam, het lijdend voorwerp van het nieuwe atheïsme. Van
Rooy is vanuit dat perspectief een militante vrijdenker die de hort
opgaat en de verderfelijke invloed van de islam uitschreeuwt. Van Rooy
belijdt zijn non-religie als non-islam. Bijgevolg neemt hij ook zelf
deel aan de levensbeschouwelijke markt.
Net
als antropologen geen partij hoeven te kiezen tussen stammentwisten,
komt het religiewetenschappers niet toe om een keuze te maken tussen
deze of gene confessionele positie. We hoeven ons dus niet uit te
spreken pro of contra Van Rooy, en ook niet voor of tegen de islam. Ik
geef toe dat ik met enige sympathie naar religies kijk, omdat ik ze als
een bijzondere manier van verbeelding begrijp. U kijkt er wellicht ook
naar, want na het in elkaar zakken van de verzuiling beleeft Vlaanderen
onverwacht een revitalisering van religie, onder andere door assertieve
moslims. Het brengt een zekere onrust naar boven. Burgers stellen zich
de vraag of dat voertuig richting andere zijde nog wel een plaats
verdient in onze maatschappij.
Ik
kan er dit over kwijt. Wie religie aan de voordeur buitenzet, krijgt
het langs achteren wel weer binnen. Feitelijk is de wereld furieus
religieus. Van oorkaarsen tot heilige boeken naar tantra en bedevaart:
het zijn sociale fenomenen die je best maar begrijpt en waar je ook een
wetenschappelijke taal voor moet ontwikkelen. Een kritisch apparaat is
bovendien van nut om tot normen te komen die afbakenen wanneer een
religie goed is. De vraag rijst politiek, omdat onze maatschappij van
streek is door het geweld in naam van de islam, en zich moet organiseren
op dat nieuwe fenomeen; maar ook historisch en filosofisch, door de
genadeloze slagen van Wim Van Rooy.
Wat
is een goede religie? Voor belijdende atheïsten is het antwoord:
religies zijn niet goed. Ikzelf denk daarover: een goede religie
bestaat, wanneer de groepsleden sociaal kunnen functioneren in een
klimaat van religiekritiek. Het brengt gelovigen tot zelfkritiek, tot
het besef van relativiteit dat je een" speler op de markt bent. Non-religie dwingt gelovigen om over de muur te kijken.
Het vermijdt een beweging naar sektarisme en triomfalisme. Goede
religie heeft daarom non-religie nodig. In die zin zijn de islam (als
laboterm) en Wim Van Rooy tot elkaar veroordeeld. Het nieuwe atheïsme
leidt niet tot ongeloof, maar draagt bij tot de ontwikkeling van goede
religie. Gelovigen zouden zeggen: goede religie, is ware religie.
Misschien
heeft Van Rooy geen gelijk. Dat kan maar als die brave man ook in de
feiten geen gelijk krijgt. Daarom een oproep aan gelovigen om te
argumenteren. Met overtuigende publicaties, spiritualiteit en
schoonheid. Dat zal vanuit een theologische techniciteit moeten
gebeuren. Dus niet met morele verontwaardiging van sociaalwetenschappers
die van hun religie-onkunde een deugd hebben gemaakt. De islamofobie
die ze willen aankaarten, bestaat namelijk niet. Het is atheïsme.
*

Peter
Derie schreef verhelderende boeken over de islam in het Davidsfonds.
Dat het erg was met het Davidsfonds, weet ik al vele jaren. Maar zo erg,
neen, dat is geen Davidfonds meer, maar een Davids-ramkraak. Het is
trouwens al van eind de aren 60 dat ik daar ben weggebleven, want het
zijn er slangen in mensengedaante. Een beetje eenzelfde verhaal als met
de CVP: binnen worden gelaten om dan als vulgaire home-jackers met Uw
ziel (en Uw geld) weg te lopen.
Mijn
diepste overtuiging? Dat kwaliteit het altijd haalt op namaak. Dat is
zo niet alleen zoals dat vroeger heette inzake Geloof en Zeden, maar
ook in de dagelijkse loop der dingen, waaronder de politiek die ons
leven bepaalt.
Heb ik gelijk, of heb ik gelijk?


|