Donderdag 17 november 2016
H. Elisabeth van Hongarije, patronesse van het verplegend personeel, en H. Hilda

Piere
had last van een beetje van alles, en moest van zijn vrouwe naar den
dokteur. Kijk, dokteur, zegt hij , kijk, gij moogt mijn diagnose
zeggen lijk dat het is, onverbloemd. k Wille weten waar ik aan toe
ben. Wel Pieren, ge drinkt te vele, ge eet te vele, ge smoort gelijk
nen Turk en ge zijt véél te trage in alles en nog wat! Wreed
merci, zei Pieren, maar kunde dat nu ne keer in t Latijn zeggen. Ge
verstaat wel hee, voor mijn vrouwe!



Erger dan Het Gezin Van Paemel!
Hieronder
leest U hoe triestig het gesteld is met Het Gezin von Saxen Coburg
Gotha dUdekem dAcoz en hun in vitro gefertiliseerde telgen. Zonde van
al dat schoon geld dat we er tegenaan moeten gooien.
Zonde
van al dat gebroken Vlaams dat ze brobbelen, in een belachelijke poging
om te spreek de Vloms met haar op. Zelf is de man, in de voetsporen van
zijn overgrootvader, de H. Albertus Primus, op geheimgehouden missie
bij zijn soldaten in Libanon. D.w.z. bij dat deel van het Vliegend
Personeel dat toevallig niet staakt die dag.
In
Coburgia gebeurt er wel meer op deze heugelijke dag. De repressie van
70 jaar geleden smeekt weer om opgerakeld te worden. Het was de tijd dat
in er in leeuwenkooien in de Antwerpse Zoo, geen zwarte negers, maar
toch Zwartzakken zaten opgesloten. Zon Zwartzak was de troetelnaam
die belgicisten uitgevonden hadden voor mensen die anders dachten dan
zij.
Waarom
zorgt bijvoorbeeld dat Vreemdelingen-Forum ervoor dat Zwarte Piet zou
weg moeten, daar waar de Bevolking dat niet wil. En laat men dat
anachronisme van veel recentere datum, die Koningskroon, wel vrij spel?
Daar waar de goede Sint brengt, en die Coburgers alleen maar geld
kosten.
In
ons land kunnen we zowel Coburgers als Zwarten missen als kiespijn.
Laat ze elders hun zakken gaan vullen, wij Vlamingen hebben ruim ons
deel gedaan.

Koning is zijn Vlaamse meerderheid kwijt

De
steun voor het koningschap zakt in Vlaanderen naar een dieptepunt.
Zelfs in Wallonië begint de steun, na een piek in 2003, opnieuw te
dalen.
De
tijd waarin de koning vooral in Vlaanderen aanhang vond, ligt ver
achter ons. Volgens onderzoek van het Instituut voor Sociaal en Politiek
Opinieonderzoek (Ispo) was in 2014 nog maar 40 tot 45 procent van de
Vlamingen uitgesproken voorstander van de monarchie.
Het
Ispo onderzoek peilde zowel in 1990, 1999, 2002, 2003 als 2014 naar de
houding van de Belgen tegenover het koningshuis. Gedurende die 25 jaar
heeft de koning flink aan populariteit ingeboet. In 1990, onder koning
Boudewijn, kreeg de koning nog meer dan zes op de tien Vlamingen achter
zich. Maar nadien is de aanhang van zijn opvolgers, koning Albert II en
koning Filip, gestaag geslonken. Tot minder dan de helft bij de laatste
peiling.
Die
daling hangt samen met een verandering in heel Vlaanderen. De
secularisering en de stijging van het onderwijsniveau verklaren voor een
deel de aanhoudende daling. Gelovigen en laaggeschoolden zijn meer
gehecht aan het koningschap dan anderen.
De
evolutie in het politieke denken speelt evenzeer mee. Hoe Belgisch
gezinder iemand is, des te meer royalistisch hij zich zal opstellen. De
hoge bloei van het Vlaams-nationalisme de voorbije jaren werpt dus een
schaduw op het koningschap.
Behoeder van het land
Dat
verklaart ook waarom Wallonië net de omgekeerde beweging maakt, al
spelen ontkerkelijking en onderwijs er dezelfde rol. In 1990 lag de
steun voor de monarchie in Wallonië nog net iets lager dan in
Vlaanderen. 25 jaar later noemen twee op de drie Walen zich een
voorstander van het koningshuis. Walen zien de koning als de behoeder
van de eenheid van het land. Ze willen ook dat hij meer te zeggen zou
krijgen in de Belgische politiek.
Toch begint de aanhang van de monarchie sinds 2003 ook in het uiden opnieuw te slinken.
De koning moet omhooglopen op een dalende roltrap, zegt professor Bart Maddens
(KU Leuven), een van de initiatiefnemers van het onderzoek. In
Wallonië is dat aanvankelijk wat beter gelukt. Met de opkomst van het
Vlaams Blok in de jaren negentig zijn in Wallonië meer en meer mensen de
monarchie beginnen te zien als een dam tegen het uiteenvallen van het
land. Maar vanaf 2003 zijn de achterliggende verschuivingen door de
ontkerkelijking en onderwijs opnieuw hun rol gaan opeisen.

Niet
toevallig zijn Congolezen en Coburgers terecht met elkaar verbonden. De
oude baardman van het Koningshuis de zich er rijk mee boerde is immers
het vlees geworden zinnebeeld van de slavendrijverij.
Het
zit hen in de genen geboren, al dat Coburg heet. Ze zijn allemaal
Co-bewoners van alle burgen (=burchten) die ze ooit hebben kunnen
inpalmen. Co-Burgers dus. En geen mede-burgers.

|