DINSDAG 8 NOVEMBER 2016
H. Godfried,
Vier Gekroonden

Pascal
ging naar coiffeur Knipschare om zijne cheveu te laten doen. Als het
gedaan was, vroeg de coiffeur: Is t in orde, Pascal? Kijk ne keer in
den spiegel. t Is veel te kort, bromde Pascal, herbegin maar! En
hij zette zich weer in de zetel.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Heilig_Grafkerk

Voor
t laatst citeer ik bij deze een artikel uit de vroegere AVV-VVK krant
van enkele dagen terug over de H. Grafkerk in Jeruzalem. Zie afbeelding
hierboven. Even van dichterbij met eigen ogen zien en wéten kan door de
bijgaande link aan te tikken. In mijn archief lag de buit misschien wel
goed bewaard, maar het lag me op de maag en bleef maar knagen. Omdat ik
gehoopt had er ondertussen (minstens vòòr Pasen 2017, de Dag der
Verrijzenis) toch iets meer over te kunnen lezen. Niet dus. Maar
ondergetekende is toch niet van de slimste in het iets op Google zoeken.
Dus we houden het op wat DS die dag heeft kwijtgewild.
Enfin, U krijgt het opgediend als een in de microgolf opgewarmde maaltijd.


Zal
de Heilig Grafkerk, ook bekend als de Verrijzeniskerk, in de ommuurde
oude stad van Jeruzalem, Israël, een nog onbekend geheim prijsgeven, als
wetenschappers de inhoud hebben kunnen analyseren van het graf? Tussen
vandaag en het voorjaar van 2017 zal die vraag beantwoord worden door
een Grieks team.
National
Geographic wijdde donderdag een artikel aan de restauratie van de
belangrijkste heilige plek uit het Christendom. Midden in de kerk
bevindt zich het Heilige Graf, een graftombe, op de plaats waarvan men
vermoedt dat Jezus er begraven ligt sinds het jaar 30 of 33 anno Domini
(naargelang de jaartelling die men volgt).
Het
is sinds de vierde eeuw een belangrijk pelgrimsoord. Op de plaats van
de kerk hebben meerdere kerken gestaan, die tijdens oorlogen en branden
verloren gingen. Het huidige gebouw stamt uit 1149 en is in
vroeg-gotische stijl opgetrokken.
Afdekplaat
De
Grafkerk is voor wat het beheer betreft in handen van zes christelijke
kerken. De hoofdbeheerders zijn het Grieks-orthodox patriarchaat van
Jeruzalem, de Rooms-katholieke Kerk (via de orde van de Franciscanen) en
de Armeens-Apostolische Kerk voor de binnenkant van het gebouw. In de
19e eeuw kwamen de Syrisch-orthodoxe Kerk van Antiochië, de
Koptisch-orthodoxe Kerk en de Ethiopisch-orthodoxe Kerk daarbij. De
relaties tussen de diverse kerken waren in de loop der tijden zo slecht
dat de sleutels van het heiligdom moesten worden toevertrouwd aan...
moslimfamilies.
Een
team experts en archeologen van de Technische Nationale Universiteit
van Athene onder leiding van professor Antonia Moropoulou is het graf en
het gebouw errond, het Aedicule of klein huisje dat de tombe omsluit,
aan het restaureren. Het aedicule is zelf al eens eerder gerestaureerd,
na de brand van 1808 die het vorige gebouwtje vernielde. Het meest
interessant is natuurlijk het eigenlijke graf dat wordt afgesloten door
een zware marmeren afdekplaat. Onder die marmeren plaat zit het
eigenlijke grafbed.
Rotslaag
We
hebben de marmeren plaat weggenomen en werden meteen getroffen door de
grote hoeveelheid vulpuin die zich daar in de loop der tijden heeft
opgehoopt, zegt archeoloog Fredrik Hiebert. Het zal nog een hele tijd
duren eer we die tussenlaag van puin onderzocht hebben, maar daarna
komen we op de eigenlijke rotslaag (de graftombe was uitgehouwen uit een
rots van kalksteen) terecht waarop het lichaam van Christus werd gelegd
na zijn kruisdood. Die rotslaag die het grafbed vormde, meet zon 1,50
meter bij 90 cm.
Volgens
het christelijke geloof was Christus op de derde dag na zijn dood aan
het kruis op Golgotha verrezen en enkele vrouwen die hem volgden en die
op paaszondag naar het graf kwamen om het lichaam van Christus te
balsemen, zegden dat er geen stoffelijke resten meer te zien waren.
Het
was Helena, de moeder van de Romeinse keizer Constantijn I de Grote (de
eerste Romeinse keizer die zich zou hebben uitgesproken voor het
christendom) die het graf in 326 na Christus identificeerde. Van dan af
werd het een bedevaartsoord voor de christenen.
*
Daar
is natuurlijk in de eerste plaats het Lijdensverhaal van Christus zelf,
anders zou er geen grafkamer en al zeker geen lege grafkamer bestaan
hebben.


Het
verhaal dat hier uit de doeken gedaan wordt, gaat terug naar het wezen
van de Kerk van Rome. Al had ik eerder moet schrijven het verhaal van de
Bezieler er van, Keizer Constantijn die toen de Hoofdstad van het
Romeins-Byzantijns Wereld Rijk verlegde naar
de Polis (Stad) van
Constantijn de Grote, Constantinopel, sedert A.D. 1483 Istanbul, een
Islamitisch bolwerk aan de Bosforus. Verwonderlijk hoe deze man
(282-327) bijna democratisch in 303, amper 21
jaar oud, door zijn legioenen werd uitgeroepen tot imperator en
Augustus. Toen hij door het Edict van Milaan (313) het Christendom
zogezegd tot Staatsgodsdienst verhief, bijna als logisch gevolg van de
volkswil (de wil van de demos, het Volk) dan is de volkswil meteen
bijna een ander woord voor het Christendom.
Dit niettegenstaande het Marxisme en al de afgeleiden daarvan een andere meer modernistische invulling voor heeft gewild.
Het
is bijna huiveringwekkend, dan bij de Val van de DDR in 1989, ook Wir
sind das Volk werd gescandeerd om de Rode Dictatuur af te zweren.

Deze
lijn gaat door tot en met Geert Wilders in Nederland, Marine La Plume
in Frankrijk, het V.B. bij ons en bij de Basken, de Catalanen, de
Schotten, de Bretoenen, enz.
Als
de volkswil, als U wilt het gezond nationalisme dat stopt aan de
grenzen maar de broederhand naar verder reikt, de toekomst is, dan is er
voor het Christendom nog een mooie toekomst weggelegd.
En
voor wat betreft die Grafkenner in Jeruzalem: verwacht vooral
daarover geen spectaculaire verhalen. Of het daar nu gaat om de Leegte
van de dood, of de Leegte van na de Verrijzenis: levende getuigen zullen
daar niet meer gevonden worden. Hoogstens de sporen van wat al 2.000
jaar in het Paasverhaal geboekstaafd staat.

|