6/1166 * - Over en uit voor de Kerk -
.
DEEL 3
Woensdag 31 augustus
Zon 6u55-20u29
H Paulinus van Trier
*


*

*
De
bedoeling is wel de opleising tot 18-jarige leeftijd te vergelijken met
een wielerwedstrijd, waar, net zoals in het Onderwijs, de prijzen aan
de meet worden uitgedeeld. Dit wil zeggen, na afloop van het hele
traject. Het is volgens mij, tijd om de zaken eens, ter lering, andersom te stellen.
Als U wilt, het is pas na het eten van de pudding van het leven, dat daar een oordeel over kan gegeven worden.
In
deze veronderstelling zou de proef zowel zeer eenvoudig als definitief
zijn: wie gebuisd is, vliegt er uit, en komt de reguliere maatschappij
niet binnen, maar komt terecht in de onderste kaste bij de rest van het
klootjesvolk. Ze kregen de kans, en ze verprutsten die. Punt aan de
lijn.
Deze
redenering is zeer eenvoudig: wie na 6 jaar (gratis) Lager onderwijs
gevolgd door nog eens 6 jaar (gratis) Middelbaar Onderwijs 4 of 5 jaar
dan nog niet snapt wat het leven zelf is, is het niet waard aan dat
leven zijn karretje te mogen aan vasthaken. Die afgestudeerden kistten
de Maatschappij baken vol geld waarop elke jonge ondernemer als
startkapitaal maar jaloers op kan zijn. Gebuisden krijgen a/h.w. dat
startkapitaal in handen nog vvoor de start van de wielerwedstrijd.
Hun plaats is daar waar ook het ongedierte leeft: in de riolen. Liefst met een loden bal aan elke enkel.
Willen
we dat onze Beschaving niet verder uiteen valt? Stel dan een paar goede
voorbeelden. Want wie de roede spaart, haat zijn kind.
Ja,
ik weet wel. Dergelijke hardvochtigheid hoort alleen thuis in de Derde
Wereld. Maar dat is een wereld waarnaar we naartoe gaan.
Lees
de faits divers in de dagbladen: maar liefst 386 gevaarlijke
terreur-gevallen in het laatste jaar. Iedere nacht en iedere dag om de
100 meter gewapende overvallen. Diefstallen via het Internet, waar men
bijstaat. Moord en doodslag. Onze samenleving is verworden tot één groot
Chicago met gangsterbenden en drugstrafiek als in een schiettent op de
Kermis.
De
wereld der volwassenen is de kinderwereld van enkele jaren terug. Nu
zijn die kiendjes van toe grote mensen geworden. En dus wordt er ieder
jaar een bruggetje verder gegaan.
Respect voor de Handhavers der Wet? Respect voor de Leerkracht op school? Lappen we toch allemaal lekker aan onze laars.
Hi
laar, weet Bisschop Bonny te vertellen, zonder Christendom kan niemand
van de muziek van Bach genieten. Er zijn wel betere argumenten. Zoals
ge zult niet stelen als hoeksteen van de Samenleving. Of Vader en
Moeder zult gij eren.
*

GEPLUKT BIJ

*
'Het is hier gedaan met het christendom'
Na
twaalf jaar godsdienstles op school weten veel 18-jarigen niet wat
apostelen zijn of wie Thomas van Aquino was. Dat kan toch niet, zegt
UA-prof Patrick Loobuyck. Hij pleit al langer voor een andere aanpak.
De bisschoppen willen de leerplannen voor de lessen godsdienst herzien. Een goede zaak?
Zolang godsdienst enkel in de levensbeschouwelijke vakken
aan bod komt, zoals vandaag het geval is, juich ik het toe dat men er
terug meer kennis wil doorgeven. Eerstejaarsstudenten weten bijna niets
meer over de rooms-katholieke godsdienst en cultuur. Als hun kennis over
wiskunde even laag zou zijn, zou iedereen moord en brand schreeuwen.
Maar levensbeschouwelijke geletterdheid is blijkbaar voor mietjes.
Wat vindt u dat 18-jarigen zeker moeten weten over de rooms-katholieke godsdienst?
Ze
moeten begrijpen wat de levensbeschouwelijke wortels zijn van onze
samenleving. Ze moeten ook begrijpen wie de ander is en hoe ze zich tot
die ander kunnen verhouden.
Maak dat eerste punt eens concreter: welke kennis ontbreekt nu?
Waar
zal ik beginnen? Ze weten niet meer wat er in de bijbel staat. Ze weten
niet wat apostelen zijn en wie de evangelisten waren. Ze kennen geen
historisch-filosofisch belangrijke figuren meer. Vraag hen wie Thomas
van Aquino was, en de meesten horen het in Keulen donderen. Sommigen
herkennen geen Madonna-met-kind meer als dusdanig. Jongeren vandaag
stappen een kerk binnen en herkennen niets.
Zal een meer religieuze godsdienstles daar iets aan veranderen?
Het
gaat er niet om de les godsdienst religieuzer te maken. Volgens mij is
dat niet het plan van de bisschoppen. Zij willen niet aan missionering
of bekering doen. Dat zou ook niet meer werken. Daarvoor is de
secularisering in Vlaanderen al veel te ver gevorderd en nog hebben we
daar het einde niet van gezien. Nu gaan ook al de eerste kinderen naar
school van ouders die zelf niet gedoopt zijn. Sorry dat ik het zo cru
stel, maar het is hier gedaan met het christendom. In die context is het
juist goed om meer aandacht te besteden aan geletterdheid inzake
christendom en andere godsdiensten of levensbeschouwingen.
U reageert positief, terwijl u er toch al langer voor pleit om de lessen godsdienst af te schaffen...
Ik
wil helemaal geen lessen afschaffen. Maar het klopt wel dat ik voor een
andere aanpak pleit. De vakken godsdienst en zedenleer zijn nu
volstrekt autonoom. De levensbeschouwingen bepalen zelf wat zij geven en
wie die lessen mag geven. De overheid besteedt dat helemaal uit. Ik
vind dat niet ernstig. Ik vind dat de overheid zich daarmee moét
bemoeien, door het opstellen van eindtermen levensbeschouwing. Op die
manier zouden alle leerlingen eenzelfde basiskennis krijgen. Daar kunnen
de bisschoppen toch alleen maar blij mee zijn? Daarom vind ik hun
voorstel nu een beetje hypocriet. Zij willen dat liever zelf in handen
houden.
Zouden zulke eindtermen dan over verschillende vakken verdeeld worden?
Mijn
voorstel is een gemeenschappelijk vak levensbeschouwing, ethiek en
filosofie (LEF) voor iedereen, aangestuurd door een academische
achtergrond, zoals dat nu ook bij taal, aardrijkskunde of wiskunde
gebeurt. De levensbeschouwing van de leerkracht zou daarbij geen enkele
rol spelen. Als hij maar zijn vak kent, en pedagogisch vaardig is. Ooit
zal het er wel van komen. Het is de redelijkheid zelve. Verandering gaat
soms traag, maar ik hoop dat ik het nog zie gebeuren voor ik met
pensioen ga - ik ben er nu 42.
*

*
Maar
wees gerust. Het is bijlange nog niet gedaan met het Christendom. Het
houdt al 2000 jaar stand, en zal dan ook dit dipke wel overleven.
Waar
al die levensbeschouwelijke vakken ons gebracht hebben, leest U
dagelijks in de kranten. U hoeft er zelfs niet eens naar te zoeken.
Beter
dan al die festivals en die zomerkampen zouden er beter weer
biechtkotjes worden ingericht, waar de jeugd met hun problemen naartoe
kan.
Wat ons onderwijs heeft gerealiseerd?
We
zien er iedere avond mooie voorbeelden van bij Ben Crabbé in Blokken.
Maar niet als het over negermuziek, sportfiguren of filmgenres betreft.
Maar wie Marco Polo was, dan is het antwoord dat die van ver vòòr hun
tijd is.
Enne,
als t een beetje kan, dan de volgende keer een Minister van Onderwijs
die het hoofd niet alleen koel, maar ook stil houdt. Dat mens irriteert
niet alleen door haar spraakgebrek, maar vooral door dat onnozel
geitenlachje en die nerveuze hoofdbewegingen. Maar ja, de Tsjeven moeten
roeien met de riemen die ze nog over hebben
.
*
*

*
|