.
1487 - INTERVIEW MARC
GRAMMENS HERSCHREVEN
.
De ene
leeuw is de andere niet

En zo
is Marc Grammens ook een sieraad voor zijn Volk.
.
Ja, U leest het goed! Het
interview, dat verscheen in Het laatste Pdf-Magazine van het Vlaams Belang (zie
vlaamsberlang.org), verscheen daar spijtig genoeg in een zodanig kleine letter,
dat het onmogelijk om lezen was. Het vergde dus heel wat kunstgreen op
Pdf-niveau, om er iets van te kunnen maken. Maar het resultaat viel eerst niet
mee. Het was een woord-voor-woord tekst, met telkens na ieder woord een andere
lijn. Onleesbaar dus. Bladzijden lang. Ja, dat zijn zo de loeten die
computers zich af en toe kunnen permitteren..
Zo kwam het, dat in mij,
na een halve bladzijde tekst verbeteren, voelde als de Meester zelf, die bij
mij ten huize aan het schrijven was geslagen
De ronkende harmonieuze volzinnen
rolden op het scherm, niet dank zijn mijn vingertoppen, maar dank zij die van mijn
held. Niet eens de neiging gevoeld ook maar één komma te veranderen. Iemand die
het geluk geniet om het meesterwerk van een Oude Vlaamse Meester te mogen
restaureren, heeft toch ook niet de pretentie er ook maar één haartje aan te verbeteren!?
Klein, met monikken-geduld en met enorm veel schrijfgenot kwamen de volzinnen
weer tot leven, zoals de Meester ze in dat verre vaderland van mij ze gedicht
had.
Kijk, dacht ik, gelukkig
met die ontdekking : zo ook moet ik voortaan de teksten van Geert Wilders telkens
her-schrijven, woord voor woord, vooraleer ik iets van hem overneem op mijn
blog.
*
Opgepast! Het is niet zo,
dat ik mij wegens dat ongeloof van de Meester, ook gelukkig moet voelen.
Doordenkend op die teneur, ziek ik mijn en ook zijn Vlaamse land in een zeer
nabije toekomst bezaaid met de spitse punten van minaretten als opgerichte roeden,
speurend naar vrouwelijk wild om te bespringen, op al die plaatsen waar sedert mensengeheugenis
een kerktoren tussen het groen der bomen naar de hemel wees.
Daar waar het Christendom
met opzet of door onnadenkendheid vernietigd werd en het land doet vervallen
tot een cultuurloze woestenij, groeit immers vanzelf de splijtzwam van de wilde
woestijncultuur. Een neutraal volk bestaat niet, heeft nog nooit bestaan, en
zal ook nooit bestaan.
*
Ja ik weet ook dat elke
beschaving vroeg o laat zichzelf vernietigt. Voor iemand die dagelijks leeft
tussen de ruïnes van de oude Romeinse Beschaving, moet daar geen tekeningetje bij. Zaak is dus te leren uit de
fouten van een ander.
Een van die grootste
fouten waren de onderlinge vetes en daardoor het verlies van geloof in
zichzelf. Met zaken als Spartacus en de Slavenopstand tot gevolg.
Keizer Hadrianus (76 na Chr)
had in Tivoli bouwwerken en tuinen die heden
ten dage nog altijd gelden als voorbeelden voor bouwmeesters en tuinarchitecten.
In Rome bouwde hij o.a. het wereldberoemde Pantheon.
Grootheid en verval : het
ligt zo dicht bij elkaar. En waar de cement van tussen de grondvesten wegrot, stort
het sterkste bouwwerk in. De Leer van de Zachtmoedige is al 2.000 jaar het
bindmiddel van onze Westerse Beschaving, die begon bij de Oude Grieken en de
Oude Romeinen : niemand heeft het recht om die te laten doodbloeden in onze
dagen. De vijand weet waar hij ons kan raken : kerken laten wegrotten om ze
meteen te vervangen door moskeeën. Het begint met hoofddoeken en drugs, en het
eindigt met Kalasjnikovs overal in de straten.
.
Ter zake :
Hij leerde de knepen van het vak als
buitenlandcorrespondent in Groot-Brittannië. In Vlaanderen
schreef hij helemaal alleen zijn Journaal bij
elkaar. Zijn kritische kijk op de binnen- en buitenlandse politiek, zijn rake
stijl en zijn ongeëvenaarde dossierkennis maakten van Journaal een opinieblad
buiten categorie. Een blad waar duizenden Vlamingen keer op keer naar uitkeken
en dat duidelijk een leemte vulde in de grijze eenheidsworst van de Vlaamse
media. Maar Mark Grammens is intussen 80 geworden en na 25 jaar legt hij moe
maar voldaan - zijn scherpe pen aan de kant. Wij konden hem nog strikken voor
een interview.
U bent de zoon van de bekende taalactivist en
politicus Flor Grammens en groeide op in een Vlaams nest. Heeft dat van u de
flamingant gemaakt die we kennen? Of was het eerder de naoorlogse repressie?
Een repressie waar u zelf als kind het slachtoffer van werd?
De beide hebben mij zeker beïnvloed: de familiale
achtergrond én de repressie. Maar ten derde en vooral: de groeiende overtuiging
dat de toekomst van Vlaanderen in zelfbestuur ligt. Ik herinner mij nog goed
hoe ik in 1961, na vijf jaar verblijf in Londen als perscorrespondent,
terugkwam in Vlaanderen en tijdelijk bij mijn moeder in Leuven verbleef. We
vroegen ons toen af: maar kunnen de Vlamingen dat zomaar dulden, een Vlaamse
stad waar iedereen Frans spreekt om de Franstalige studenten plezier te doen?
Enige jaren later werd het tijd voor Leuven Vlaams.
Die repressie heeft diepe wonden geslagen, ook
persoonlijk. U betoogt vaak dat de repressie een onherstelbare kloof heeft
geschapen tussen de Vlamingen en het Belgische regime. Historicus Marc
Reynebeau en andere opiniemakers houden echter vol dat die anti-Vlaamse
repressie fictie is, niet meer dan een hardnekkige en politiek geïnspireerde
mythe
Je mag Reynebeau nooit geloven. Ik woonde bij de
bevrijding in Oudergem (Brussel) en praat nu niet als historicus maar
vanuit mijn eigen ervaring. Oudergem zat vol Rexisten (aanhangers van de
Franstalige collaboratiebeweging van Leon Degrelle, red.). Dat was algemeen
bekend, maar de enigen die bij de bevrijding vervolgd werden, waren Vlamingen,
Vlaamsgezinden. In winkels en op de tram werden wij, schoolknapen (ik nam
dagelijks tram 25 naar het Sint-Jan-Berchmanscollege), uitgescholden voor
salle boches en zelfs geslagen omdat we Nederlands spraken. Ik heb het
meegemaakt.
Nu we het toch over de repressie hebben. In de
marge van de berichten over Vlaamse moslimjongeren die naar Syrië trokken om
er mee te gaan vechten tegen Assad, viel de vergelijking met de Vlaamse
Oostfronters, vrijwilligers die in WOII naar Rusland trokken om het communisme
te bestrijden. Wat vindt u van die vergelijking?
Le ridicule ne tue pas. Er is één groot en
levensbelangrijk verschil. Onder de eersten die terugkwamen van het Oostfront
werden er na de bevrijding enkelen gefusilleerd. Dat zal geen enkele moslim
overkomen
Daarmee zijn we aanbeland bij de journalistiek. U
hebt in
Journaal altijd fel geageerd tegen de manier
waarop het Vlaams Blok en later het Vlaams Belang door de vaderlandse pers
werden bejegend en aangepakt. DDR-praktijken, schreef u. Waarom kan u zich
daar zo boos over maken?
Omdat het zo gemakkelijk en oneerlijk is, en een
volwassen pers onwaardig. Kijk, het is heel normaal en verdient zelfs
aanbeveling dat politieke partijen openlijk zeggen met welke partijen ze na de
verkiezingen eventueel een coalitie zullen sluiten, en met welke partijen ze dat
in geen geval zullen doen. Dat is informatie waar de kiezer recht op heeft.
Maar de pers mag daar niet aan meedoen. Een pers die een cordon opwerpt tegen
één of meerdere partijen, bestempelt zichzelf als ongeloofwaardig. Ze valt uit
haar rol.
U was het zelf niet altijd eens met het Vlaams Be lang en stak uw kritiek
ook niet onder stoelen of banken. Vooral onze aanpak van het
vreemdelingenvraagstuk of -probleem kreeg meermaals forse tegenwind. Waarom
eigenlijk?
Ik begreep en begrijp nog steeds zeer goed dat het
vreemdelingenvraagstuk voor problemen zorgt, maar ik vond dat het Vlaams
Blok/Vlaams Belang zich kwetsbaar opstelde door de indruk te wekken dat dit
haar hoofdthema was. Hierdoor zorgde de partij er misschien zelf voor dat niet
langer het Vlaamse independentisme (het onafhankelijkheidsstreven) de agenda
beheerste, maar iets wat men dan gemakkelijk racisme is gaan noemen. Wat dan
is uitgemond in de politieke correctheid van het anti-racisme. Ik heb nooit
begrepen waarom het Vlaams Belang niet (vaker) uitpakte met de verklaring van
Mme Lizin, toen burgemeester van Hoei, een tijdlang PS-ondervoorzitter en zelfs
voorzitter van de Senaat. Lizin zei dat immigratie aangemoedigd moest worden
om de demografische meerderheid van de Vlamingen te neutraliseren. Kortom, ik
had liever gezien dat het Vlaams Belang de Belgische exploitatie van de
massa-immigratie hekelde dan de perceptie te creëren of te voeden dat men
eenvoudig gezegd tegen de vreemdelingen was.
Langs de andere kant bleef u er ook op hameren dat
niet het zogenaamde racisme maar ons onversneden separatisme aan de basis lag
van het beruchte cordon sanitaire, van het politieke proces en de veroordeling
van het Vlaams Blok. Blijft u daar nog altijd bij?
Jazeker, daar blijf ik bij. Meer dan ooit zelfs, nu
iedereen merkt dat het cordon zich stilaan ook lijkt uit te strekken tot de
N-VA die men moeilijk van racisme zal kunnen beschuldigen. Men wil de Vlaamse
independentistische partijen verbannen, dat is alles.
U noemt het samenleven met moslims in Vlaanderen en
België een hels probleem, hét maatschappelijk probleem van de volgende
generatie. Dat is alvast niet ónze schuld. Wat hebben de machthebbers fout
gedaan en is er nog ee Er is altijd, voor alles, een weg terug. Niets is
eeuwigdurend of eeuwig geldend. Ik herinner er soms aan dat bij het uitroepen
van de onafhankelijkheid van Algerije meer dan een miljoen Fransen het land
werden uitgezet. De overgrote meerderheid daarvan was in Algerije geboren en
had nooit een ander vaderland gekend. Het kán dus, maar daarmee bedoel ik niet
dat het hier tot de mogelijkheden behoort of zou moeten behoren.
U schreef ooit dat u - zelfs als linkse
flamingant - een stem voor het (rechtse) Vlaams Blok/ Vlaams Belang kon aanbevelen
omdat het de snelste weg was naar Vlaamse onafhankelijkheid en de ontbinding
van België
Ja, en zo schreef ik ook ooit dat Vlamingen die in
Brussel voor Franstalige lijsten konden stemmen, als ze niets beters vonden,
maar op de communisten van de Parti des Travailleurs (de Franstalige
tegenhanger van Amada, nu PvdA) moesten stemmen. Want als die machtig werden,
zou Vlaanderen zeker resoluut weigeren om met hen scheep te gaan. Zodat de
zelfstandigheid weer wat dichterbij kwam. Grapje natuurlijk,
maar het is zo. Is er in het kleine Vlaanderen wel
ruimte voor twee Vlaams-nationale partijen?
Natuurlijk, net zoals er links- en rechtshandigen
zijn. De N-VA heeft een stuk publiek van het Vlaams Belang ingepikt, maar heeft
ook gerekruteerd in de groep mensen die nooit voor het Vlaams Belang zouden
stemmen. Dat mag niet vergeten worden. Maar het omgekeerde is ook waar. Het
Vlaams Belang trekt kiezers aan die de N-VA wat te braaf vinden en zet themas
op de politieke agenda die andere partijen verwaarlozen.
In Vlaanderen wordt met veel belangstelling en
sympathie gekeken naar de politieke ontwikkelingen in Schotland en Catalonië.
Schotten en Catalanen lijken resoluut te gaan voor volledige autonomie of
onafhankelijkheid. Het autonomiestreven krijgt in Schotland en Catalonië brede
steun, van links tot rechts. Waarom is dat niet
mogelijk in Vlaanderen?
De situatie is niet identiek. In België leidt het
Vlaamse zelfbestuur naar de volledige ontmanteling van de staat. In Spanje en
Groot-Brittannië gaat het om de afsplitsing van relatief kleine gedeelten van
de staat, die voorts blijft bestaan. Dat is niet hetzelfde.
Goed, maar waarom zweert de linkerzijde hier nog
altijd bij een tot op de draad versleten België?
Het socialisme heeft hier resoluut voor België
gekozen, omdat het daarin dankzij de Franstalige Parti Socialiste verzekerd
blijft van deelname aan de macht.
In een (min of meer) zelfstandig Vlaanderen
verliest het die zekerheid. Het dreigt dan zelfs voor heel lange In een (min of
meer) zelfstandig Vlaanderen verliest het die zekerheid. Het dreigt dan zelfs
voor heel lange tijd verwijderd te blijven van de macht. Dus kiezen de
socialisten voor België, gedreven door hetzelfde simpele eigenbelang als de
Saksen-Coburgs. Dat heeft volstrekt niets meer te maken met ideologie, maar
uitsluitend met persoonlijk gewin en groepsbelang.
De verkiezingen van 2014 worden wel eens de moeder
van alle verkiezingen genoemd. Gelooft u dat we naar een ultiem kantelmoment
gaan en dat we afstevenen op een fundamentele breuk in het land?
Ik zou het willen, maar
Misschien loopt het allemaal af met een sisser, net
zoals na de vorige verkiezingen? In plaats van verandering hebben we toen
Elio Di Rupo gekregen
Ja, ik vrees dat het feest nog niet direct zal
doorgaan. Er wordt vaak gezegd dat een stem voor het Vlaams Belang een verloren
stem is en dat de partij aan de kant staat. Maar de participatiestrategie van
de N-VA heeft ook nog niet veel opgeleverd. Was het geen strategische
inschattingsfout om in de logica van Belgische onderhandelingen te stappen?
Daar ben ik het mee eens. Ik schrok me rot toen De
Wever op de avond van de verkiezingen (juni 2010) het eerste-ministerschap aan
Di Rupo aanbood. Ik dacht toen: is die zo grenzeloos naïef? Dan krijg je via
verkiezingen een beetje macht, en dan geef je ze direct prijs, gratis en voor
niets. Ongelooflijk, maar helaas waar gebeurd. Ik vermoed dat De Wever dacht
dat hij op die manier Di Rupo tot plooibaarheid zou dwingen, maar zo steken
Walen niet in elkaar. Zij beschouwen Vlaamse giften als zaken die hen
rechtmatig toekomen.
De geschiedenis leert dat Vlaanderen altijd de dupe
is van communautaire onderhandelingen
Dat zou men op de duur inderdaad gaan denken.
Het ontbreekt Vlamingen aan revolutionaire logica.
Daarmee bedoel ik het volgende: wat ze nastreven (zelfbestuur) is in de
Belgische context een revolutie. Maar in de praktijk gedragen ze zich niet
als mensen die een revolutionaire verandering nastreven en daar alle
consequenties van aanvaarden en doorzien.
Sommigen zeggen dat België vanzelf zal verdampen
(binnen de Europese Unie). Zo gemakkelijk zal het wellicht niet gaan.
Vlaanderen zal het zélf moeten doen. En u bent wat dat betreft nogal
pessimistisch. U voorspelt dat het niet zonder slag of stoot zal gaan
Inderdaad.
Ik probeer de Vlamingen al lang duidelijk te maken, zonder hen de schrik op het
lijf te jagen, dat er misschien slachtoffers zullen vallen. Hoe of wanneer, dat
weet ik niet. Maar ik weet wél dat België er alles aan zal doen om het Vlaamse
zelfbeschikkingsrecht te smoren. Letterlijk alles. Zoals Louis Tobback ooit
uitschreeuwde dat het Vlaams Belang met alle middelen bestreden moest worden,
en nadien beklemtoonde dat hij wel degelijk álle middelen had bedoeld, zonder
iets uit te sluiten. België zal, als het er op aan komt, zijn laarzen vegen aan
de mensenrechten. Van verdampen zal er nooit sprake zijn, dat is een illusie.
Zoals het ook een illusie is te denken dat een revolutionaire doelstelling met
verkiezingen of andere brave democratische middelen kan worden doorgevoerd
U stopt met Journaal. Op uw leeftijd hebt u
natuurlijk het volste recht om het wat kalmer aan te doen, maar vreest u het
zwarte gat van het pensioen niet?
Dank u wel. Maar van een zwart gat is geen
sprake, gelukkig. Alleen de stress en de deadlines vallen weg. En dat is een
geruststellende gedachte.
Vlaanderen zal uw kritische stem en uw scherpe pen
missen. We hopen dat u - samen met uw vrouw - nog lang mag genieten van uw
oude dag.
Opgetekend door Ludo Leen
BIO MARK GRAMMENS
Geboren te Ronse op 25 april 1933
Gewezen correspondent in Londen voor Het Volk en
Trouw (Nl.) Gewezen redacteur van De Vlaamse Linie, De Nieuwe en t Pallieterke
Oprichter van Journaal, een 14-daagse nieuwsbrief
Eerste nummer: 5 mei 1988 Laatste nummer: 25 april 2013
.
Geschreven door AABEE via
Digitalia
http://www.vlaamsbelang.org/
http://www.pallieterke.info
|