_xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
KOLOMMETJE N° 393
vrijdag 30 september 2011
PLEIDOOI VOOR EEN ZELFSTANDIG VLAANDEREN

---------------------
Mag de Vlaamse Leeuw ook aaibaar zijn?
De Vrije Herenigde Republiek der Lage Landen had het besluit van de verwekker van onderstaand artikel moeten zijn. Maar zover kwam het niet : het werd een abortus provocatus en er volgde dus geen bevalling, want moest de Republiek Vlaaanderen het besluit geweest zijn van deze bevruchting, het stuk had nooit kunnen verschijnen in De Morgen
.
Ik focus mijn lovende woorden op de uitspraak daarin over ons glorierijk verleden, omdat het niemand kan ontgaan dat na eeuwen verslaving, er opnieuw een heerlijke toekomst wenkt. Die wordt alleen geremd door de ballast rond onze benen, veroorzaakt door het Griekenland aan Samber en Maas
.
Gewoon nog even doorbijten : het slecht intermezzo DeWever te kunnen overleven met point de culbute Di Rupo I als orgelpunt. Dan overleven tot aan de volgende verkiezingen (2014) om de dag na de stembusuitslag te genieten van de zoete vruchten der weerwraak
..
Vlaanderen zal pas de eer genieten die het toekomt, als de wereld Verneemt dat de ketenen zijn afgeworpen. Dat bevrijdings-verhaal zal overal met stomme verbazing worden onthaald : hoe is het mogelijk geweest, dat zon volk zich bijna 200 jaar lang heeft laten verknechten tot slaven, door een arrogante kleine minderheid van Franscouillons, die zelfs dan door hun mère patrie zullen geminacht worden. Omdat ze de Francofonie in zijn hemd hebben gezet.
Maar om zover te geraken, zullen er mannen uit één stuk nodig zijn. Geen wevers, die niet eens hun stuk deftig kunnen afwerken!
Zon mannen (en vrouwen) zijn er : ze hebben decennia lang gewerkt en gewroet in afzondering, klein gehouden door een corrupte Vierde Macht, de media. Maar precies door dat cordon sanitaire zijn ze onbezoedeld door de macht, altijd even rechtlijnig gebleven, en trouw aan het gegeven woord.
De Vlaming weet het nu : ze werden, dank zij de lafheid van de leiders der Niveanen, in 2011 voor de allerlaatste keer bedrogen en bedot door de kleurpartijen. Die blijken in de peilingen te zijn herleid tot de rol van nuttige idioten : Tjeven, Sossen Blauwe Fabriekjes : van staatsdragende partijen die ze ooit waren, ineen geschrompeld tot het niveau van 13 in een dozijn
.Men zal ze straks toekrijgen bij een pak zeeppoeder
.
Hun macht zal gebroken geweest zijn bij de Gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012 waardoor de vaandelvlucht zal op gang getrokken geweest zijn. Hun onbekwaamheid tot besturen zal aan de oppervlakte gekomen zijn. En van op die lagere echelons zal het ongenoegen stijgen naar iets Nieuws.
Enfin, beste mensen : na deze inleiding bent U klaar gestoomd om te genieten van volgend artikel uit de wereld der communicatie-specialisten. Parceque, en t is nog altijd juist : ce sont les idées qui gouvernent le monde
.t Is de perceptie die telt !
---------------------
Mag de Vlaamse Leeuw ook aaibaar zijn?
30/09/11, 08u22
Jan Callebaut is communicatieadviseur en marktonderzoeker. Hij kijkt tweewekelijks naar mens, samenleving, media en politiek.
De beweging Vlaanderen-Europa houdt op 8 oktober een symposium in het Vlaams Parlement over de waarde van de Vlaamse symbolen. Na 30 jaar rondzwerven in de wereld van marketing, reclame en media interesseert me dat. Symbolen zijn erg belangrijk omdat ze in het beste geval een positieve verwachting opleveren. Ze geven een verlangen naar een betere kennismaking. De internationale bedrijven die een relatie willen met het grote publiek besteden veel zorg aan hun symbolen. Ze zullen nauwkeurig luisteren hoe het doelpubliek de merkuitingen zowel cognitief als emotioneel ontvangt. Recent waren we deelgenoot van de nachtmerrie Breivik voor het merk Lacoste.
Vlaanderen en zijn symbolen dus. Studiewerk wees uit dat het merk Vlaanderen best wel een ruggensteun kan gebruiken voor zijn relatie met de buitenwereld. We laten onszelf graag voorstaan op een rijke cultuur, een hoge levenskwaliteit, een sociale, open en internationale attitude, een innovatieve en productieve economie en een slagkrachtige overheid met oog voor duurzaamheid.
Probleem is evenwel dat 'het buitenland' dat niet zo ziet. Alleen de Walen willen dit Vlaamse zelfbeeld bevestigen. Verderaf wordt dit weggelachen. "Flanders is not an inviting country". In de studie sprak iemand zelfs over een "Taliban-attitude". Voor buitenlanders in Vlaanderen is Vlaanderen geen gemakkelijke omgeving om contact te maken: "everything happens behind closed doors".
Laten we ruimte geven aan de symbolen die dit kunnen ombuigen. Laat alle geniale creatieve inspiratie maar komen. Het merk Vlaanderen kan hulp gebruiken. Gemakkelijk zal het niet zijn. Onze Vlaamse Leeuw is duidelijk geen aaibare leeuw die tot verdere kennismaking uitnodigt. Daar zijn zelfs de leden van een zeer uitgesproken Vlaamse serviceclub van overtuigd. Een tijdje terug produceerden ze een autonummerplaathouder met een Vlaamse Leeuw. Unanieme euforie tijdens hun vergaderingen hierover. In de praktijk durven minder dan een derde van de leden dit ook daadwerkelijk op hun wagen te monteren "uit schrik voor negatieve reacties van klanten"... Hoezo een symbool om ons als Vlaming beter te leren kennen?
Vlaanderen gebruikt graag het Engels om met de buitenlanden te converseren. Nochtans is dit een taalomgeving die weinig spontane positieve associaties voor Vlaanderen bevat. Ik wil er de buurman van Homer Simpson niet bijsleuren maar hoe refereer je in het Engels naar een Vlaming? A Flem? Of is dat gewoon maar een fluim? Alleen Flander's Fields dwingt respect en belangstelling af. Flamenco in het Spaans, Fiandre en Fiamminghi in het Italiaans laten ons merk Vlaanderen sympatieker in een eerste kennismaking rollen. Helaas heeft Vlaanderen dit positivisme niet in het recente verleden verdiend maar wel in de 14e tot 17e eeuw.
Een ander heikel punt is de betekenis van de aanwezigheid van internationale instellingen in dit land. Voor velen haalt Vlaanderen zijn relevantie in de eerste plaats uit zijn geografisch voordelige ligging. De hier gevestigde Europese- en andere Navohoofdkwartieren zijn het aanknopingspunt. Zij maken ons letterlijk bekend aan de andere kant van de Mount Everest.
Nochtans hebben de medewerkers van die internationale instellingen, inclusief de journalisten die de werking ervan volgen, de indruk niet welkom te zijn in Vlaanderen: "Flanders is a party we are not invited to".
Het initiatief van de jonge creatievelingen om hulp te vragen juich ik toe. De minister-president gaat er een prijs voor uitloven. Ontwikkel alstublieft symbolen en een woordenschat voor het merk Vlaanderen dat mensen uitnodigt om op verkenning te gaan, om meer te willen weten over ons. Reik creativiteit aan om mensen te verleiden. Verleid ze om Vlaanderen en de Vlamingen te ontdekken zoals we op ons best zijn: open, hulpvaardig, gedreven, vol goede ideeën en werklust, voortrekkers in mode, design, moderne intelligentie en ondernemerschap. Klaar om met de hele wereld zaken te doen, bewust van hun kleinschaligheid maar vol zelfvertrouwen om in de wereld die komt relevant te zijn. Alleen dan gaan we de vooroordelen (gesloten, bekrompen, of erger sonso - achterbaks in het Portugees) van ons kunnen afschudden. De opgroeiende Vlamingen verdienen op deze manier de toekomst tegemoet te kunnen gaan.
-------------------
Diagonaal herlezen
Het volstaat na te gaan wie en wat er na de 17de Eeuw (de jaren 1800) over Vlaanderen geheerst heeft : de Francofonie, het Frans Imperialisme van na de Franse Revolutie. In één woord : la Belgique.
En dus zeggen wij met reden : la Belgique? Quelle crève!
Pssst
Vriend http://blog.seniorennet.be/polkun/ gaat er wat breder tegenaan dan dat ik het hier doe. Hij gebruikt de Goedendag tegen hem. Ik niet, want ik voel mij wat meer als een kat die er genoegen in schept te kunnen spelen met het muisje.
Mise en plat op 30/09/2011 8:59:45
Gepeperd en gezouten, opgediend op 1/10/2011 16:52:23
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK
|