_xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
266
maandag 29 augustus 2011
Mise en Ligne en Bouteille 29/08/2011 17:36:24
Gechambreerd en opgediend om 8:29:13

----------------------
Belg bij zwaar ongeval vaakst dronken en high
- maandag 29 augustus 2011, 03u00 De Schandaard
-
- Auteur: Yves Delepleire
--------------------
BRUSSEL - Van de autobestuurders die na een auto-ongeval zwaargewond raken, hebben de Belgen het vaakst te veel alcohol en cannabis in hun bloed. Dat blijkt uit een grootschalige Europese studie.
In geen enkel ander Europees land lijkt het verband tussen een verkeersongeval met zwaargewonden en alcoholgebruik zo groot te zijn als in België. Dat voorlopige besluit mag getrokken worden na het lezen van het DRUID-onderzoek (Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines).
Het vergelijkend onderzoek is het grootste in zijn soort. Het duurde vijf jaar en werd besteld door de Europese Commissie.
De Universiteit Gent coördineerde een van de belangrijkste luiken. In zes Europese landen (België, Nederland, Italië, Denemarken, Finland en Litouwen) namen ziekenhuizen circa 2.500 bloedstalen af bij zwaargewonde autobestuurders om ze te testen op sporen van alcohol en drugs.
Wat blijkt? De zwaargewonde autobestuurders in België hadden het vaakst sporen van alcohol in hun bloed: 42,5 procent had meer dan 0,1 promille, 38 procent meer dan de toegestane 0,5 promille. Bij de Belgische mannen testte zelfs een op de twee positief. En dan gaat het niet om het ene glaasje te veel. Het gemiddelde ligt op 1,6 promille. Dat is gelijk aan zeven pintjes. Dat is meer dan sociaal drinken.
Het gemiddelde promillage ligt in andere landen even hoog. Alleen komt het daar veel minder voor. Zo bleek in Nederland 29,6 procent van de autobestuurders alcohol te hebben gedronken, in Litouwen de beste leerling van de klas zelfs maar 17,7 procent.
Vooral dat laatste is opmerkelijk', zegt Alain Verstraete, hoogleraar toxicologie (UGent) en coördinator van het onderzoek. De Litouwers, dat zijn nog Sovjets geweest. Ze staan erom bekend stevig te drinken. Ik had verwacht dat zich dat zou wreken in het verkeer. Maar blijkbaar doen ze het dubbel zo goed als de Belgen.'
Verstraete wil voorzichtig blijven met conclusies, omdat heel wat landen niet aan het onderzoek hebben meegedaan. Maar het geeft natuurlijk een richting aan', zegt hij. Dit onderzoek bewijst niet dat de Belgen de grootste drinkers zijn achter het stuur. Wel dat alcohol in het Belgische verkeer een veel grotere risicofactor blijkt te zijn dan in andere landen.'
Hetzelfde geldt overigens voor cannabis. In België bleek 9,9 procent van de bestuurders cannabis te hebben genomen. In Nederland waar de nederwiet' toch vandaan komt testte maar 1,6 procent van de gewonde autobestuurders positief op de softdrug.
Volgens Verstraete moet de pakkans in België omhoog en moet er nog meer aan preventie worden gedaan. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), gaan akkoord. Deze studie bewijst dat we nog strenger moeten worden', zegt Schouppe. De Belgen hebben het nog altijd niet begrepen. Ik denk dat de pakkans verhogen al lang niet meer volstaat. Het is tijd om ons de vraag te stellen of ook de boetes niet flink omhoog moeten.'
Eind september stelt de Europese Commissie de resultaten van het DRUID-onderzoek voor op een congres in Keulen.
--------------------
Diagonaal herlezen
Vooral die Schouppe moet zijn mond houden! Die komt alleen op de baan op de achterbank van zijn dienstwagen
.Die zijn mail-verkeer zou best ook eens gecheckt worden, want bij de Tjeven wordt , op kosten van de belastingbetaler, de I-pod maar al te vaak voor scheve zaken gebruikt
Maar los daarvan, is Mr Verstraete op de goede weg (!). Misschien nog één piste erbij nemen? Ze is niet zeer vriendelijk voor de doden, en nog minder vleiend voor de nabestaanden. Hoogstens een beetje leerrijk voor de verzekering
En zet naam en toenaam van het voertuig ook in de schijnwerpers. Met de staat, goed, slecht, zeer slecht, in de vitrine.
Al aan gedacht om ook bij die categorie het intoxicatiegehalte te meten, om het bekend te geven in de statistieken?
Zo zou men ook een statistiek kunnen aanleggen : Waar? Wanneer? Wie? Om den volke kond te doen dat het meestal om week-end doden gaat onderweg van of naar n fuif, of al dan niet op losse vrijershanden en voeten. n Kleine navraag, desnoods een discreet politieonderzoek, want het week-end strekt zich uit van de donderdagmiddag tot de dinsdagavond
.Als het over jongeren gaat : ook altijd interessant om de categrorie te weten van hun middelen van bestaan : normaal werk dop niks
.
Niet snelheid zal de voornaamste oorzaak zijn, wel snelheid onder invloed.
Dat men dan ook stoppe met het burgertje-duvelen en doen betalen : vlugge rijders zijn in principe voorzichtige rijders!
Nu hoor ik al het gehuil opstijgen, en het AWOERT geroep voor al die doodrijders. Maar al eens aan gedacht dat, met of zonder gordel en/of airbag, een botsing aan 50 KM per uur, ook dodelijk kan zijn? Wordt ons gewoonweg voorgezegd, want vergeleken met een val van de 3de verdieping.
Besluit : haal de cowboys van de weg : zij die rijden zonder schouwing, zonder verzekering, zonder rijbewijs. Bij betrapping : voertuig in beslag genomen. Komt de lege Staatskas ten goed, en
de files zullen al voor een groot deel opgelost zijn
.
Geef brokken-chauffeurs (zoals ondergetekende) een goed zichtbaar herkenningsteken op de achterruit, die hen verbiedt te rijden binnen bepaalde uren
.en op bepaalde wegen.
Geef een ander herkenningsteken aan goede piloten die rijden met perfect materiaal en die bewezen hebben een hoog ontwikkeld gevoel voor verantwoordelijkheid te bezitten. Ja, inderdaad, een soort van klasse-selectie : wie het waard is, geniet voorrang
.
En stop in s hemelsnaam om de lat te leggen op maat van de minst bekwamen, zodat al wie daarboven uitkomt, zich blauw betaalt aan domme verkeersovertredingen.
De toegestane Max.30 Km rijden in een straat vol schooljeugd is crimineel. 130 Km rijden op een verlaten autostrade (of meer) moet een bewijs van burgerdeugd worden. Waarom moeten wij altijd achterop hinken bij die Duitsers? Wat hebben die meer dat wij niet hebben?
Mr Verstraete : U heeft Uw naam niet gestolen : U bent op de goede weg! Vertel en passant die Schouppe van U eens, ook de statistieken vrij te geven van ongevallen of problemen veroorzaakt door die zotte verkeersdrempels of ander straatmeubilair : brandweer, ambulance, enz. Eerst legt men straten aan voor vlot verkeer, en achteraf begin men die vol te plakken met (onvoorziene) hindernissen. Goed bestuur, inderdaad! Houden jullie ons allemaal voor onnozelaars?
Een Heer in het Verkeer! Was ooit de mooiste slogan die een Verkeersminister heeft kunnen bedenken. En die flitspalen? Gewoon instellen op 5 KM/u tussen het Parlement en de woonplaats van de lieven van onze ministers en staatssecretarissen! Zo zouden we nog eens kunnen lachen. In plaats van betalen
.
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK

|