_xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
251
zaterdag 27 augustus 2011
Mise en Ligne en Bouteille 26/08/2011 9:39:32
Opgediend om 27-8-2011 8:15:56
OP HET JUISTE SPOOR GEZET

Eigenlijk feitelijk verklapt de Heer Senior in Angeltjes ONGEWILD zijn vroeger beroep. Mag ik het zeggen, Walter? Ik denk dat hij bij t Spoor zijn sporen heeft verdiend. Als cheminot, zoals dat zo mooi in mooi Vlaams gezegd wordt. U weet wel : de dienaren van Hermandad, met een gevleugeld wiel op hun kepie. Een wiel dat hoe kan het anders, voorwaarts bolt
.
Wie, anders dan Senior, blijft verdorie zo nauwkeurig de stuiptrekkingen van de NMBS/SNCF zo goed op de voet het wiel volgen?
Ja, vroeger! Toen er nog kaartjesknippers waren, en n kaartjescontroleur die niemand van de perrons het station liet uitgaan zonder dat die een geldig kaartje kon afgeven. Kaartjes werden niet alleen gekocht in de stations, ze werden ook gecontroleerd vooraleer men het perron op mocht, en ze werden nogmaals gecontroleerd door de chef garde op de treinen zelf. Toen waren er geen computers, en de locomotieven reden op stoom, maar ze reden op tijd. Ze vertrokken op tijd, deden TUUT TUUT, en ze kwamen op tijd aan. Toen waren de meeste houten rijtuigen Derde Klasse, met smalle deuren, neervallende smalle raampjes en de reizigers zaten comfortabel op houten banken
.Meestal als haringen in een ton, maar het was gezellig.
Kunt U zich dat nog voorstellen?
Het personeel in de stations was onberispelijk in strak uniform, en aan de pet kon men zien dat men te doen had met een man met veel goud, of een met minder goud, of soms wel met een kruier, helemaal zonder goud. Maar met gouden handen
.De kaartjesknippers kon men herkennen aan de zware schoudertas en de kniptang voor de gaatjes. Zij maakten gaatjes, en de treinen reden. Op tijd.
In mijn jeugdjaren heb ik zo een reus gekend. Half militair. Was zelfs aangetrouwde familie. Van de beste, dat mag wel eens gezegd worden! Een van de laatste zeldzame plichtsbewuste mensen, een man, die ik met mijn klein verstandje, gezeten aan de keukentafel, nog helpen vraagstukken oplossen heb over m³/ton te vervoeren van A naar B, goederentrein hoeveel wagons weer, te kruisen op een bepaald Punt X met reizigerstrein komende van Y en rijdende naar Z om zoveel uur, met een gemiddelde snelheid van X : ik verstond er de knoppen van, maar de goede man glimlachte eens, en vulde kalm maar vastberaden het rittenschema in : t Spoor kon op beide oren slapen : de treinen zouden rijden. Maar het zou zonder mij zijn! Want, eerlijk gezegd, dat Gevleugeld Wiel op zijn paars-rode kepi met gouden banden, samen met zijn pikzwarte ogen die mij doorboorden : ik wist het toen al : veel te jachtig, veel te dwingend, teveel geforceerd. Neen, zelfs al wist ik toen niets af van Den Baard van Oostende en diens pomperijen (zie verder) : alles was één groot circus, waar alleen zij die hun vader en moeder vermoord hadden, rustig konden gedijen. Wat trouwens ook de (achteraffe) mening bleek te zijn van die man zelf
..
-------------------
Waarde redactie,
Nu alle poco-ogen gericht zijn op Libië en de bedelbedrijven hun financiële belangen verdedigen dankzij de miserie in de "Hoorn van Afrika", zou men haast denken dat er verder niks meer gebeurt.
Niets is minder waar! Ik kreeg een opiniestuk in de gaten dat onze nationale trots, met name de "NMBS" (Nationale Maatschappij der Belgische Stakers) weeral eens van zijn fraaiste kant laat zien.
Op vrijdag 26 augustus e.k. hoopt gedelegeerd bestuurder Jannie Haek van de NMBS holding, wiens mandaat op 1 februari j.l. verstreek, de benoeming van twee directeurs-generaal van ZIJN keuze door zijn raad van bestuur te kunnen duwen. Deze persoonlijke vrienden van Jannie zijn ex-vakbondsman Michel Bovy en Sven Audenaert van Belgacom. Dat het hier om twee zuivere politieke benoemingen gaat, hoeft geen betoog. Niettegenstaande het mandaat van Haek verstreken is en hij evenals de regering in "lopende zaken" vertoeft, in afwachting van een (mogelijke) herbenoeming, wenst hij niet te wachten op een nieuwe regering om zijn wil door te drijven.
Er is voor deze functies nooit een ernstige selectieprocedure geweest, omdat volgens J. Haek de politieke kleur voorrang moet krijgen op de bekwaamheid ! Kan het eerlijker ? Kan het schaamtelozer ? De vertrekkende directeurs-generaal zijn van SP.a en CD&V-strekking en moeten door iemand uit die stallen vervangen worden. Zo gaat dat in dit onland.
Het weze in deze toch aan te stippen dat men voor de job van direkteur-generaal bij de NMBS -holding absoluut niet over de nodige kwalificaties moet beschikken, aangezien M.Bovy zelfs nog niet beschikt over een diploma hoger onderwijs wat nochtans een vereiste zou zijn. Dat de NMBS-holding een gegeerde vetpot bij uitstek is ondanks zijn zorgwekkende financiële toestand mag blijken uit volgende cijfers. Jaarlijks vloeit er meer dan drie miljard euri belastinggeld naar het spoor. Daarvoor wordt verwacht dat de treinen op tijd rijden, de reizigers het nodige comfort genieten en er niet om de haverklap gestaakt wordt.
Er zijn vier directeurs-generaal aan de slag bij de Holding die elk een slordige 30.000 euri p/maand op hun bankrekening uitbetaald krijgen. In 2010 verdienden de vier graaiers samen 1.374.835,77 euri! Het loon van J.Haek is hier niet bijgerekend, dat is nog een pak hoger. Nog straffer ... bij de NMBS-Groep (niet verwarren met de Holding!) zijn er momenteel TIEN directeurs-generaal en DRIE vorstelijk betaalde CEO's aan de slag om de treintjes en de wagonnetjes op het goede spoor te leiden.
Terwijl er door de lopende regering en de mogelijke volgende naar pakken geld gezocht wordt om de gaten te vullen, gaat men bij de NMBS-holding en Groep lustig verder met geld door deuren en vensters te gooien.
De belastingbetaler zal toch moeten afdokken!
mvg - senior
Pssst : J.Haeck is een boezemvriend van Johan de Zilverman en werd mede door hem op de NMBS troon gezet. Sossen onder mekaar hé!
--------------------
Diagonaal herlezen
De personen die hierboven voor het voetlicht gebracht werden, hebben geen last van de treinen die ze beheren. Die worden gereden door hun privé chauffeur. Want achterin dienen zij nog hele stapels notas te verwerken. En te chatten, of te mailen : zelfs al wisten ze dat die achteraf zouden te vinden zijn in DagAllemaal. Denk aan Paalmans uit Ieper!
Treintjes? Dat is iets voor de klein mannen van hun maîtresses thuis, op het voltapijt voor de haard. Kan de kleine zich goed mee bezig houden, om spelenderwijs de geheimen van de NMBS te ontrafelen. Braaf zijn, hé ventje! Moeke moet eerst iets regelen met Nonkel Michel in de slaapkamer hiernaast. Niks zeggen als Papa Johan thuiskomt, hé
.
Want Nonkel Michel heeft, dank zij Papa Johan, een zeer hoge positie bij t Spoor, en zal later ervoor zorgen dat je dagelijks met echte treinen kunt spelen
..
Update
Michel Bovy directeur strategie bij NMBS
- vrijdag 26 augustus 2011, 14u22 De Schandaard
De raad van bestuur van de NMBS Holding heeft vandaag de 59-jarige Michel Bovy benoemd tot directeur-generaal strategie en coordinatie. Aanvankelijk werd Bovy genoemd als de belangrijkste kandidaat om de nieuwe directeur-generaal human resources te worden, maar die functie gaat uiteindelijk naar de 58-jarige Sven Audenaert. Die stapt over van het telecombedrijf Belgacom, waar hij vice-president labor relations was.
De twee benoemingen zijn politiek gekleurd. Audenaert krijgt een SP.A-etiket opgekleefd. Michel Bovy is bij uitstek een vertegenwoordiger van de christendemocratische zuil.
Michel Bovy stond twintig jaar lang, van 1987 tot 2007, aan het hoofd van de christelijke spoorwegvakbond ACV-Transcom. Hij was een vakbondsleider met gezag. Zowel directeurs als vakbondscollegas omschreven hem destijds als een gewiekst onderhandelaar.
In 2007 maakte Bovy een eerste keer de overstap naar het management van de NMBS. Hij werd general manager central support, oftewel directeur aankoop en logistiek bij de spoorwegoperator NMBS, die onder leiding staat van Marc De Scheemaecker. Die transfer leidde tot wrevel met de oude vakbondsconcurrenten van de socialistische ACOD. Lang zou Bovy niet blijven. Hij verkastte in 2008 naar de politiek en werd kabinetschef van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.
Nu keert hij terug naar de spoorwegen, naar de NMBS Holding dit keer, onder leiding staat van Jannie Haek. Als directeur strategie en coördinatie krijgt Bovy een minder gewichtige portefeuille dan die van personeelsdirecteur over 25.000 spoorwegarbeiders was geweest
Pssst
Ben zeker dat Bovy nooit rittenschemas heeft dienen op te stellen. Want das een jobke waarbij men moet kunnen lezen en rekenen op eigen kracht. Wie hoger dan stationschef wilde geraken, had dat niet vandoen. Een goede kruiwagen was beter
..
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK

|