_xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
184
zondag 31 juli 2011
HOOP DOET LEVEN
Over Islamfobie

En Moslimfobie
-------------------------------
In de nasleep van het drama van Utöya wordt Geert Wilders, en in één adem het Vlaams Belang genoemd als ghostwriters van en voor de moordenaar Andres Beivik. Dat Wilders in hoogsteigen persoon, ruim een week voor de feiten, op harde en duidelijke wijze de lijn getrokken had tussen strijden met woorden tegen ideeën, en strijden met daden tegen individuen, blijft onbesproken. Natuurlijk : want juist dààr wringt het schoentje!
Ik moet toegeven : de lijn is niet altijd gemakkelijk te trekken. Vooral niet als er gehandeld wordt in tegenweer, als verzet tegen een aanval. Vuil Linx en de Islam-aanhangers zijn nu bepaald geen lammetjes, en we weten waar het naartoe leidt altijd de andere wang aan te bieden. Neem het inpalmen van onze straten om bidmatjes uit te spreiden. Vandaar de bedenking dat de Overheid door laks gedrag in bijna al de gevallen, de hoofdreden is waarom er steeds harder en harder wordt gereageerd. Onze landen worden vol gestopt met vreemdelingen, en de Openbare Machten kunnen de toevloed niet aan. Bij de Ramadam moeten wij wegblijven uit onze eigen steden, om agressie te vermijden. Zie Molenbeek. Burgeroorlog tenslotte begint ook met eerst een in toom gehouden wrevel
.
Utöya is een verhaal ver van ons bed? Laat het voor de Grote Geesten een begin zijn aan de tijd van reflectie om het goede te doen. Dan zijn die doden niet tevergeefs gevallen.
--------------------
Wilders Tegen Islamofobie
From the desk of Koenraad Elst on Thu, 2011-07-28 00:46
The Brussels Journal
-------------------------------
Geert Wilders Partij voor de Vrijheid heeft de 26-jarige Vlaamse ingenieur Sam Van Rooy als medewerker geschorst. Naar haar mening had hij enkele moslimas lastig gevallen, namelijk door hen op straat te filmen omdat hij hun boerka een provocerend teken van achterlijkheid vond. Wilders trekt hiermee duidelijk de lijn tot waar zijn islamofobie gaat: ja aan de ideologiekritiek en de politieke inperking van de islam, nee aan pesterijen tegen moslimse medeburgers. En zo hoort het.
Van censuur is in deze zaak geen sprake: een politieke partij is geen overheid en heeft binnen de grenzen van de wet en de aangegane contracten alle vrijheid om wie dan ook aan te werven, te ontslaan of op non-actief te zetten. Van Rooy is niet gemuilkorfd, hij mag zijn filmpje nog steeds op het internet verspreiden, alleen niet als PVV-medewerker. Er bestaat een fundamenteel mensenrecht op vrije meningsuiting, niet op onvoorwaardelijk emplooi bij een bepaalde werkgever.
In een ideale wereld zou ik de maatregel van de PVV als een overreactie beschouwen. Gefilmd worden is geen pretje maar is tegenwoordig op openbare plaatsen meer regel dan uitzondering, dus zon zware pesterij was dit allemaal niet. En wie per se in boerka de straat op wil, moet ertegen kunnen dat de omgeving daar commentaar op geeft. Maar in de wereld van vandaag kan een islamkritische partij zich zulke onkiese stunts niet veroorloven. Nu Wilders vijanden volop proberen om hem de massamoord in Oslo in de schoenen te schuiven, komt het wel zeer goed uit dat hij pas een week eerder in eigen vlees gesneden heeft om iedereen duidelijk te maken dat zelfs geweldloos lastig vallen van moslims buiten zijn werkstijl valt, laat staan het gebruik van geweld.
Feestdebat
Het incident in de PVV mag als gelegenheid dienen om nog eens scherp te stellen wat onze houding tegenover de islam moet zijn. We doen dit aan de hand van enkele opgemerkte uitspraken uit het debat over Zomer in de Arabische lente op de Gentse Feesten, 23 juli 2011. De show werd er gestolen door prof. Sami Zemni, die een uitstekend overzicht gaf van de gebeurtenissen van het jongste jaar in de Arabische wereld; en door Chokri ben Chikha, toneelmaker en net als Zemni van Tunesische afkomst, die toegejuicht werd omdat hij kort voor het uitbreken van de rebellie zelf op tv het regime had durven bekritiseren.
Zemni beklemtoonde hij dat de pro-democratische (of althans anti-regime) signalen vanuit de bevolking helemaal niet van islamitische organisaties uitgingen. Daarop volgde de inmiddels bekende triomfantelijke vraag: waar blijven de islamcritici nu, Etienne Vermeersch, Benno Barnard en de anderen die een tegenstelling tussen islam en democratie poneren? Volgens hem bewees de Arabische lente dat islam en democratie wel samengaan. Nee, natuurlijk. Anders dan postmodernisten als Zemni beweren (maar zoals alle moeftis zullen bevestigen), heeft de islam wel degelijk een onveranderlijke essentie, vastgelegd in de grondteksten; en die is onverenigbaar met democratie en moderniteit. Daarom dat men niet (zoals Zemni zelf vaststelt) met de groene vlag voor democratie betoogt.
Maar waar de Arabische lente ons wel aan herinnert, is dat er naast de islam ook andere factoren zijn in het leven van mensen die zich moslim noemen. De revolte rond zuiver wereldse en bij uitstek moderne strijdpunten illustreert wat ikzelf al twintig jaar schrijf, namelijk: er is een wedloop aan gang tussen enerzijds de politiek-militaire en demografische expansie van de islam en anderzijds de uitholling van de islam van binnenuit. De voorhoede van mondige ex-moslims bewijst dat er aan Arabieren niets intrinsiek islamitisch is, en vroeg of laat zal zij gevolgd worden door bredere bevolkingslagen. De Arabische lente is een stap in die richting. Hetzelfde proces is aan gang in Europese moslimkringen, en daarom moeten onze islamcritici altijd een vriendelijk welkom klaar houden voor Alis en Fatimas die levensbeschouwelijk tot de jaren des onderscheids komen.
De nationale fierheid is één van die motieven die haaks staan op de islam (zonder zich als anti-islam te afficheren, wat maar een pro-islamreactie zou oproepen). Volgens Brecht De Smet, één van de oriëntalisten in het panel, is het nationalisme dé grote winnaar van de Arabische lente. Het debat opende trouwens met een videoclip van het Tahrîr-strijdlied, op youtube te vinden onder de titel: Long live Egypt. Geen woord islam daarin, wel gaat het over wat onze voorouders begonnen: ons leven opbouwen in waardigheid, en leve Egypte, de moeder van de wereld, een duidelijke verwijzing naar het heidense faraorijk. Tegelijk noteerde Zemni een vernieuwd pan-Arabisch gevoel van lotsgemeenschap, veertig jaar na de mislukking van Nassers panarabisme. Daarom ook dat de revolte plaatsvindt in de Arabische landen met een inheemse midden- en arbeidersklasse, niet in de rentenierstaten die hun inkomen uit olie-uitvoer halen en het werk aan rechteloze onmondige gastarbeiders uitbesteden.
Onafhankelijkheid
Zemni wimpelde de Westerse term facebookrevolutie af als zelfvleierij, alsof onze technologie hun de democratie brengt. Uiteraard was er geen Arabische lente geweest zonder mensen van vlees en bloed die het risico namen om te gaan betogen. Maar hun beslissing om dat te doen heeft toch wel iets aan de nieuwe media te danken, want die hebben hun horizon geopend, voorbij de moskee en de staatsmedia. Hier geldt een beetje dat the medium is the message, de moderne media doen het denken evolueren zelfs als men ze aanvankelijk gebruikt om reactionaire boodschappen te propageren. Maar de les voor Europese islamcritici is ook hier dat dit bewijst hoe Arabieren van Rabat tot Bagdad evenzeer toegankelijk zijn voor idealen van vrijheid en sociale rechtvaardigheid, en dat je hen daarop kan aanspreken in plaats van hen tot de hun opgelegde islamdimensie te herleiden.
Het volgens mij meest hoopgevende gebeuren van dit jaar liet Zemni onvermeld. Het is misschien niet oorzakelijk verbonden met de revoltes, maar staat echt wel onder hetzelfde gesternte: dat Soedan aan Zuid-Soedan de onafhankelijkheid verleend heeft. Een islamitisch regime dat aan een groot gebied met een miljoenenbevolking toestaat om de islam als staatsgodsdienst en het Arabisch als bestuurstaal af te schaffen, dat is nog niet vaak vertoond. Helemaal vrijwillig was het niet, het land stond onder grote internationale druk, maar in ieder geval heeft het een reuzenstap in de richting van de moderne internationale rechtsorde gedaan. Religieus gedreven groepen kunnen al eens de wereld trotseren, maar uiteindelijk buigt de moslimwereld het hoofd voor de geopolitieke werkelijkheid. Realisme overtroeft uiteindelijk de islam.
Ook in Europa bestaat er weliswaar een probleem maar geen reden tot paniek. Daarom is het maar juist dat Geert Wilders zijn overijverige medestanders tot kalmte aanmaant
--------------------
Diagonaal herlezen
Het is nogal wiedes, dat wij, met al onze harde woorden, niets hebben ten gronde tegen Muzelmannen. Zeker niet tegen Muzelvrouwen, zeker niet tegen de knapsten onder hen. En al heel zeker niet tegen Muzelkiendjes, die schatjes, zelfs al zijn het in veel gevallen kleine ettertjes die nog alles moeten leren.
Wij (maar ik spreek voor mezelf alleen) zijn vooral gebeten op onze Grote Geesten, die de deuren wagenwijd en nog wagenwijder hebben open gezet, zonder ons daarin te kennen. De Franstaligen vooral hebben door het aantal geprobeerd hun eigen kansen veilig te stellen : ze verhogen de massa behoeftigen, die aldus afhangen van de goodwill van de Rode Opperhoofden
en zo is de cirkel rond. De Franse suprematie is meteen verzekerd
t Zijn toch de Flamins die betalen!
Muzelmannen hebben inderdaad recht op ons respect en op hun eigen geluk in een eigen land, met eigen zeden en eigen gebruiken. Wij kunnen met zn allen regelmatig bij hen in verlof gaan : onze centjes zullen altijd welkom zijn. Zo lang onze vrouwen maar bedekt zijn en wij de hunne kunnen gerust laten. Allez, ik wil zeggen, zo lang het niet opvalt. Maar de echte ebbenhouten katjes? Die zwerven daar rond, met alleen dat ene verlangen om geknepen te worden.
Maar vragen dat wij van een donker ogige schone (zoals wij een eindje geleden zagen bij de BRT, kunnen aanvaarden dat heel Antwerpen van haar is, omdat ze plat Aaantwaarps spreekt, er geboren en getogen is en er met de regelmaat van een klok kinderen ter wereld brengt, is van het goede teveel. Misschien dat dergelijke praat niet meer opvalt binnen 500 jaar, maar nu, in onze dagen, zou ik het liever houden op de gaste die blij is hier in Antwerpen van een onbezorgd bestaan te kunnen genieten. Mits uit haar woorden een beetje dankbaarheid spreekt jegens onze voorouders, die dat allemaal hebben mogelijk gemaakt. Niet als iets waarop ze automatisch recht heeft zodra de eerste halve voet aan wal is gezet.
Moesten ze daarbij hun geloof binnenskamers houden, zonder ons steeds te willen herinneren aan de extremistische kant van deze religie, we zouden ons stilaan kunnen gewennen aan elkaar. Moeten wij persé, nu we af zijn van de betuttelende kleinzerigheden van ons eigen geloof, geconfronteerd worden met hun woestijn-gebruiken? Het gaat zelfs zover, dat WIJ uit onze steden moeten wegblijven, omdat ZIJ een beetje gevast hebben
.en dus krikkelachtig zijn.
Nee, Mama, van dien boer AUB geen tikkeneitjes meer! En als t een beetje kan, geef hen, zoals ooit is gebeurd met Uw uitverkoren volk om hen weg te leiden uit Egypte, een lichtende wolk die hen beschermt en begeleidt naar hun eigen zandbak. Een land dat ze, met wat ze bij ons geleerd hebben, in de kortste keren kunnen omvormen tot een land dat overvloeit van melk en honing
..
Psssst I
Over het opsporen in ons land van de inspiratoren, ja zelfs mededaders van de Noorse Vrijschutter, copycats genaamd. Nu ik er aan denk : kan de onvolprezen politiechef Fernand Koekelberg niet ingezet worden om de copycats te vangen? Hij schijnt inderdaad specialist te zijn in het knijpen van katjes, desnoods wordt ons gezegd, onder lichte fysieke dwang.
Psssst II
Over de slachtoffers, 72 in getal (tenminste, als de politie deze keer juist geteld heeft). Wij willen niet spotten met hun dood, laat dat klaar zijn. Maar we moeten toch vaststellen, dat die Andres Breivik houdt niet alleen van symbolen, maar ook van onderkoelde boodschappen. Zijn droomjaar was bijvoorbeeld 2083. Laat dat nu net het jaar zijn van de Apocalyps zoals voorspeld door de weerprofeten. Twee keer 2083
.
Stand 1-1
Overige ietwat wrange symboliek. 72 is het getal der maagden die Allah eeuwigdurend ter beschikking stelt van zijn soldaten die sneuvel in de strijd. Breivik bleef moorden tot hij datzelfde getal bereikt had. Daarna stopte hij en gaf zich over, in de hoop zelf te worden neergeknald door de politie. Twee keer 72
.
Stand 2-2
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK

|