_xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
1057
donderdag 16 juni 2011
JOHAN SANCTORUM IN VLAAMS BELANG MAGAZINE

Kijk, aan zaken zoals deze hieronder beleef ik echt veel genoegen. Ze maken dat mijn dag niet meer stuk kan. En dat niet alleen omdat ik het leger van de Linxe hottentotten een hak kan zetten, maar ook omdat het op die manier lukt om de degelijkheid van de Vlaams Belang-medewerkers in het zonnetje te zetten. Tekenaar Fré deed dat (afbeelding hierboven) op zijn manier met De Ploert, wat Roeselaars (Knack) is voor de Antwerpse burgemeester
.
Ik leg uit.
Het Vlaams Belang geeft al geruime tijd een magazine uit (ik zou het eerder een maggezien noemen) dat rond gestuurd wordt naar partijleden en andere belangstellenden. Het hebbedingetje heeft maar één nadeel, namelijk dat slechtzienden er niet veel aan hebben. Maar ook dat is nu opgelost omdat er een uitgave bestaat via elektronische weg. Het volstaat langs te gaan op http://www.vlaamsbelang.org/ om alles te kunnen downloaden. Bij problemen kunt U beroep doen op de deskundige hulp van een lieve Juffrouw die luistert naar de naam van Ann De Prins op vlaamsbelangmagazine@vlaamsbelang.org.....
Ik zou zegen : schrijf U ofwel in voor gratis toezending van dit magazine, of (omdat het Vlaams Belang dan toch niet zwemt in het geld) raadpleeg het regelmatig op de website van het Vlaams Belang. Daar vindt U trouwens regelmatig nieuwtjes die de andere media verzwijgen
.
Ikzelf? Ik zal mij verlustigen om regelmatig op deze blog een stukje over te nemen. Deze keer gaat het over de flandriens en is van de hand van Johan Sanctorum.
Zouden de mensen van Vlaanderen Vlagt² al op hun qui vive gesteld zijn? Woestijnvissen zijn vissen die dermate tegennatuurlijk getraind zijn, zodat ze kunnen in leven blijven buiten hun gewone biotoop
Stel U voor, dat binnenkort alleen nog driekleuren te zien zijn, en dat het gewone volk met bajonet-prikken weggehouden wordt als toeschouwer, tenzij zij champieter willen staan drinken in de VIP-tenten
.
-------------------------
DE GRAAICULTUUR VAN WOESTIJNVIS
Toen de omloop van de recente Ronde van Vlaanderen in hoge
mate door VIP-tenten bleek ingenomen, waardoor het gepeupel
zachtjes naar de zijstraten werd verdreven, was er enig gemor
te horen. Vooral in Geraardsbergen bakten de organisatoren het
bruin, en nam zon VIP-tent nagenoeg de hele Grote Markt in beslag. Bij de politici was het opvallend dat alleen lokale Vlaams Belangmandatarissen hier een kritisch geluid lieten horen. De rest, en zeker de zetelende bestuurders, gaf geen kick
Deze opinierubriek biedt ruimte aan onafhankelijke publicisten en heeft de bedoeling het brede politieke debat, onder meer over het Vlaams-nationalisme, aan te zwengelen. De auteurs schrijven hun bijdragen
ten persoonlijken titel en geven dus niet noodzakelijk de standpunten van het Vlaams Belang weer.
Dat Vandenhaute een uitgekookte jongen is
.en een gehaaid zakenman is, weet ondertussen iedereen. Deze voormalige VRTsportjournalist
speelde het eind de jaren 90 klaar om met een aantal jonge talenten
het Huis van Vertrouwen te verlaten en er vervolgens tegen echte woekerprijzen programmas aan te verkopen, met dank aan toenmalig tv-directeur Aimé Van Hecke. In 2004 kwam daar een peperduur,
zorgvuldig geheim gehouden exclusiviteitscontract bovenop, dat slechts
toevallig uitlekte. Totale factuur: zon 30 miljoen euro per jaar. Had de openbare omroep het talent in huis gehouden, dan zou dat bedrag wellicht niet eens een kwart bedragen hebben.
Dat Woestijnvisprogrammas altijd aan politieke uitsluiting hebben gedaan, is ook duidelijk: Vlaams Belang-politici waren per definitie persona non grata. Anderzijds werd Bart De Wever duidelijk uitgespeeld
als hét tegengif tegen het Vlaams Belang - iets waar ze nu misschien ook
wel spijt van hebben. Alleszins kon de VRT hier de handen in onschuld wassen: het waren niet-in-huis-gemaakte, gekochte programmas, waar ze niets aan te zeggen had. Woestijnvis was een duikboot
van de politiekcorrecte dictatuur.
In januari van 2010 nam De Vijver, de holding waarin zich Woestijnvis bevindt en die door Vandenhaute wordt gecontroleerd, het weekblad Humo over, eigendom van Sanoma waar we
Aimé Van Hecke als CEO terugvinden. Het plaatje werd uiteindelijk rond gemaakt, wanneer
diezelfde De Vijver in april j.l. de Vlaamse zenders VT4 en Vijftv van het Duitse ProSiebenSat.1 overkocht. Tot consternatie van VTM, maar ook van de VRT, de jarenlange melkkoe van Woestijnvis, die zich aanstelde als een bedrogen echtgenote.
Terwijl iedereen met zijn ogen dicht toch al kon zien waar Wouter naar toe wou: de controle over evenementen (de sportwedstrijden),
de verslaggeving (kranten en TV-stations), én de media die een en ander
kritisch zouden moeten volgen (zoals het TV-blad Humo). Als gevolg daarvan trok Humo-journalist Patrick De Witte de deur balorig achter zich dicht: een concern dat tegelijk TV-programmas maakt, ze de ether instuurt, én ze recenseert, dat stinkt uren in de wind. Maar de rest van
het talent, overigens van linkse signatuur, hield de kiezen stevig op elkaar en slikte de dubieuze combine.
Ondertussen had Corelio aan Vandenhaute voor een prikje een aantal topwielerwedstrijden van de hand gedaan, zoals de Brabantse Pijl, de Omloop Het Volk,Parijs-Brussel en
de Ronde van Vlaanderen.
Dat verklaart natuurlijk het concept van de TV-soap De Ronde: Woestijnvis gebruikte er zijn eigen product als decor. Heel deze sportieve waaier werd ondergebracht in Flanders Classics, het genootschap dat dus met groot enthousiasme de VIP-tenten neerpoot en kleine horeca-uitbaters processen aandoet wanneer ze daar in de buurt ook iets organiseren dat van ver of dichtbij met de koers te maken heeft. Daarmee was de viporisatie van Vlaanderens mooiste een feit, en
paste heel de crossmediale puzzel van Vandenhaute, Van Hecke, en C° in elkaar.
Erfgoed en identiteitsbeleving
De Ronde van Vlaanderen was en is uiteraard geen politieke manifestatie. Hij is veel meer. Hij groeide in 100 jaar uit tot een levendig basisicoon van de Vlaamse identiteit. Afgezien van de leeuwenvlaggen refereert dit feest van slijk, zweet en kasseien beslist naar het verleden van de Flandrien, de ongeletterde zwoeger uit het Vlaamse platteland die kon afzien en die
puur op karakter een berg op reed, genre Lucien Buysse, Romain Maes en Briek Schotte. De legendarische sportjournalist Karel Van Wijnendaele, pseudoniem van Karel Steyaert (Torhout, 16 november 1882 - Deinze, 20 december 1961), die de Ronde vanaf 1912 inrichtte als promotie
voor zijn krantje Sportwereld, had van meet af aan die Flandrien-identiteit voor ogen. Een en ander werd hierover geboekstaafd in Het Rijke Vlaamsche Wielerleven (1943).
Het tijdperk van de Flandriens is voorbij in deze 21ste eeuwse kenniseconomie waar Vlamingen hoog scoren. Maar de beleving van het collectief geheugen rond die Vlaamse kleimens, die zich nog altijd
manifesteert en die fundamenteel niet past binnen de franco-Belgische onernst, is meer dan ooit een feit. Ook dat maakt het mythisch karakter van de Ronde uit: de eenheid van landschap en emotie, die in een volkse, anti-elitaire context gecelebreerd wordt.
Vanuit die achtergrond is het ongepast dat een privé-bedrijf, met allerlei bindingen in de mediasector én daarbuiten, dit gebeuren zou exploiteren. Het is enerzijds een stuk erfgoed, en anderzijds een van de sterkste collectief-Vlaamse vormen van identiteitsbeleving. Veel meer dan de IJzerbedevaart of IJzerwake, of het Vlaams-Nationaal Zangfeest.
Waarschijnlijk is men zich binnen de linkse Vlaams-culturele elites, waartoe Woestijnvis behoort, wel bewust van dit subversief en crypto-nationalistisch karakter.
Zeker is dat Vandenhaute op langere termijn wil sleutelen aan het evenement, niet alleen om het mooi in te kaderen in zijn crossmediale strategie, maar ook om het te herleiden tot pure sportfolklore zonder
teveel zwartgeel. Als Vlaams Belangpolitici in Woestijnvis-programmas zoals De Slimste Mens consequent geweerd werden, wat belet Wouter dan om ook de Ronde te fatsoeneren en bijvoorbeeld alleen nog Belgische vlaggen op de omloop toe te laten? Men denke maar even
aan de verregaande eisen die de FIFA stelde tijdens het laatste wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika, waar in een wijde omgeving rond het stadion geen enkele andere bierreclame mocht te zien zijn
dan die van de sponsor.
De beste beheerstructuur zou misschien nog een vzw zijn, waarin de Vlaamse Gemeenschap participeert, naast de VRT en in ondergeschikte orde misschien enkele privé-partners. De Ronde moet een stuk levend Vlaams erfgoed blijven, zoals het Aalsters carnaval. Een volksfeest, maar
ook een identitaire manifestatie van een gemeenschap die zich al meer dan een eeuw uit een Belgische context probeert los te wrikken. In die zin delen de Flandrien en de Vlaamse frontsoldaat van 1914-18 niet alleen hetzelfde landschap maar ook dezelfde aardse constitutie en koppige verzetsgeest. Het Vlaamse expressionisme, in dezelfde periode ontstaan
als de Ronde, kwam letterlijk niet uit de lucht gevallen. Het is altijd goed om te weten waar we vandaan komen.
Lezersreacties zijn welkom op vlaamsbelangmagazine@vlaamsbelang.org
--------------------
Diagonaal herlezen
Het Woestijnvis-verhaal kleurt mee in de golf van verbeulemansing van de modale Vlaming en recuperatie van de overkant van het graf door het stervende belgicisme. Overal probeert het Linxe Etablishment wanhopig het tij te keren, in de hoop hun vetbetaalde jobkens niet te verliezen.
Doet mij een beetje denken aan het sinds decennia socialistisch bestuurde Griekenland, failliet tot op de draad, waar ambtenaren een 13de en een 14de maand uitbetaald kregen. Nu ontslaat men beetje bij beetje het overtollig gedeelte, ttz men vilt de put als het kalf verdronken is.
Is dat geen signaal voor Di Pupo om eindelijk hetzelfde te doen? Zou een goed begin zijn, om hun goede wil te betonen.
Voor ons van het Vlaams Blok/Belang hoeft het niet. Hoe koppiger de ezels zijn, hoe vlugger men er van af wil
.Dat snappen onderhand in Vlaanderen zelfs de ongeboren kinderen in de moederschoot. Net zoals roken, kan belg willen zijn, hun gezondheid schaden
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK

|