vrijdag 6 mei 2011xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
TUSSEN TWEE STOELEN GEDROOGDE TOEBACK
Ge zijt jong en ge wilt wat
.

Zon goede 50 jaar geleden..
-----------------------------
Nu de belgische nationaal-socialistische Sossen-partij eindelijk bijna ligt waar ze thuishoort, namelijk op het stort van de Geschiedenis, en de laatste nummers van de laatste jaargang van hun progressief-belgicistische krant van de persen rolt, neemt de man van de vergane glorie nog eens het hoge woord. Hij doet me denken aan mijn eigen jeugd, nu meer dan 50 jaar geleden, toen we binst de oorlog bij de boer tabak gingen naaien die dan te drogen werd gehangen binnen afgesloten stellingen. Binnen een paar weken waren die kleverige tabaksbladeren dan gedroogd, gerimpeld en bruin geworden. Met vlekken.
Dat Lewie van Leuven iedere week, boven zijn artikeltje met herkauwers kost,, nog zijn kop laat zetten van 50 jaar geleden, is zowat de korte inhoud van zijn leven en van zijn ideeëngoed : voorbij gestreefd, compassieweerd, gerimpeld en verdroogd. Als een tabaksblad, opgehangen aan een levenslijn tussen twee palen : de paal OUD (LINX) en de paal NIEUW (Vlaams Nationalistisch). De nostalgie van het niet meer kunnen kiezen.
Vandaar, om de eigen afgang te camoufleren, het uithalen naar anderen. Een typisch Linx verschijnsel
.Bij gebrek aan een eigen ideaal om te bejubelen, meteen de tegenpartij (de man) en diens idealen (de bal) te spelen. Onder het motto : alleen IK ben de slimste
.
Arme man, burger van een Koning Zonder Land. En, wie weet, als t een beetje meezit, straks burger van een Land zonder Koning.
Eindigen in schoonheid, Lewie! Wacht niet op het verdict van oktober volgend jaar. Hou de eer aan U. Geef het goede voorbeeld aan de Stelende Opper-Ekster van Laeken
..
--------------------------------------------
Eeuwenoud, springlevend: Het complex van Vlaanderen
06/05/11, 07u11
Uit DE MORGEN, diep in DE BRUYNE ZORGEN.
De column ¿ of liever: monoloog ¿ van de Leuvense burgemeester, minister van staat en grand old man van het Vlaamse socialisme verschijnt wekelijks op vrijdag. Louis Tobback spreekt, Walter Pauli tekent op.
Bart De Wever kon deze week niet op met zijn lof voor de Britse denker en psychiater Theodore Dalrymple, voor wie hij dinsdag in Leuven het laudatio uitsprak bij de uitreiking van de Prijs voor de Vrijheid van de liberale denktank Libera!. Ik hoop dat Dalrymple niet heeft verstaan wat De Wever uit zijn nek kletste, want hij verdient beter. De Wever gebruikt Dalrymple louter in zijn gevecht tegen een linkse kerk die niet meer bestaat. Ikzelf heb jaren geleden afgerekend met linkserig links, Mei 68 en 'verboden te verbieden', met zij die hun gemakzucht verhieven tot een ideologie. Ik vertelde niets nieuws. Al bij de jongsocialisten stond als hoofding op ons briefpapier: "Vrijheid is verantwoordelijkheid."
Denkt De Wever dus echt dat hij de uitvinder is van de band tussen politiek en verantwoordelijkheid? Ik vrees van wel. In zijn toespraak voor Dalrymple bedacht hij zelfs "de ideologie van paars". Allez, wat stelt dat intellectueel voor? Alsof 'paars' een ideologie was. Als ik al 'flinks' ben, is Karel De Gucht toch redelijk 'flechts'. Wie het verschil tussen 'flinks' en 'flechts' niet ziet, moet zwijgen.
Dalrymple noteerde de uitwassen van de sociale welvaartsstaat: de drugsgebruiker die zijn probleem herleidt tot de fout van de maatschappij en vindt dat de samenleving hem voor zijn verslaving moet betalen. En die vervolgens gelijk krijgt van de sociale werker. Maar daaruit trok Dalrymple de foute conclusies, want hij negeerde de sociale realiteit. Iedereen weet dat de criminaliteit in Charleroi groter is dan elders in België. Mogen vervolgens economische en sociale verklaringen dienen als een excuus voor de onderwereld in Charleroi? Neen. Zijn er economische en sociologische verklaringen waarom er in Charleroi meer criminaliteit is dan in Brugge? Zonder twijfel.
Het is dus fout individuele verantwoordelijkheid zomaar te vermengen met economische of sociale factoren. Een Vlaams-nationalist als Bart De Wever zou dat toch moeten weten? Léon Degrelle was een echte fascist, maar dat geldt toch niet voor elke Vlaamse keuterboer die in de jaren dertig uitgebuit werd door Franse grondbezitters en uit reactie daarop voor het Vlaams-nationalisme koos? Ik kan me dus inleven in allerlei economische, sociale en culturele verklaringen voor de collaboratie. Daarmee spreek ik de individuele keuze voor de collaboratie niet goed, en zeker niet de daden die daarbij gesteld werden. Dat was hun eigen verantwoordelijkheid.
Waarom wil Bart De Wever alleen sociologische en culturele verklaringen horen voor de collaboratie? Waarom is hij intellectueel niet in staat om zo te denken over werklozen of hooligans: zonder de individuele verantwoordelijkheid te negeren toch allerlei maatschappelijke factoren in rekening brengen? Waarom geldt die verschoning alleen voor wie met de nazi's heulde, maar niet voor wie geen werk vindt?
Waarom negeert hij tout court de inzichten van de sociologie? Het staat toch vast dat hoe lager de sociale klasse is, hoe dikker de mensen zijn. We weten dus dat mensen worden gehinderd door hun sociale milieu. Ontkent De Wever dat? Negeert hij de verzamelde wetenschappelijke inzichten? Legt hij aan het hele Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) in Leuven uit dat ze gek geworden zijn?
Het is de erflast van Vlaanderen: wij komen altijd te laat. Gerard Walschap schreef Salut en merci, zijn afscheid aan het klerikalisme, ongeveer 200 jaar nadat Frankrijk had afgerekend met dat fenomeen. Nu is dat weer zo. Op een moment dat zelfs Québec afstand neemt van het nationalisme, bereikt die stroming bij ons haar hoogtepunt. En krijgt een Bart Maddens een erectie van het idee dat we 'de Walen' kunnen treiteren. Professor Maddens schreef in De Morgen een opiniestuk dat eigenlijk voer is voor een psychiater. De strekking was: 'Wij Vlamingen genieten ervan dat we eindelijk neen kunnen zeggen tegen de Franstaligen. Daarop zaten we eeuwen te wachten.' Is dat geen kanjer van een freudiaans minderwaardigheidscomplex, zelfs een variëteit die ze op de faculteit geneeskunde nog niet kenden?
De Vlaming koestert dat minderwaardigheidscomplex, maar onterecht. De Vlaming is namelijk geen conservatief, maar een arrangeur. Vlaanderen is Beieren aan de Noordzee niet. Er heerst in Vlaanderen vooral gezond verstand. Dat is tijdelijk zoek, maar elke dag zijn er weer vijf of tien Vlamingen die zien dat De Wever onzin verkoopt. Daarmee heb ik niet gezegd dat links vandaag betere inzichten aan de man brengt. Ik weet alleen dat er een toekomst is voor iemand die een volwassen, geëmancipeerd en samenhangend discours wil vertellen.
-------------------------------
Diagonaal herlezen
Lewie spuwt alos slotzin een gezegde die zo uit de mond van de eerste de beste Tjeef had kunnen komen, dubbelslachtig als een onderzeeër onderweg naar Pluto :
Ik weet alleen dat er een toekomst is voor iemand die een volwassen, geëmancipeerd en samenhangend discours wil vertellen.
U heeft goed gelezen! Deze woorden klinken bijna als een profetie (of als het Orakel van Delphi), als we daarbij denken aan Vlaanderens sterke man van het ogenblik. Die blijft niet alleen overeind in alle stormen, maar geeft iedereen van hoog tot laag, van Hof tot tuin, gewoon het nakijken. Hij heeft daarbij ook geen andere keus, want hij weet dat achter hem een klein legertje staat van Rechtlijnigen die, bij de minste toegeving of teken van zwakte, saen met de zijnen, klaar staan om het voortouw over te nemen. Hoe BDW ook reageert : het uur VB² nadert, de golven beuken op het strand en spoelen alle zandkastelen weg. Vlaanderen Boven, dat is de toekomst! Na het VB (niet VB kwadraat : het Vlaams Belang) komt VB² of zelfs VB³ : Vlaanderen Boven Kwadraat of zelfs in de 3de Macht. Realist zijn, zegt zelfs een oude Linxe wolf zonder tanden! En deze keer heeft hij gelijk : zou hij de dwalin gen zijns weegs gezien hebben?
De belgische carrousel is vastgelopen en iedereen weet (vreest!) dat de volgende verkiezingen noch min noch meer het karakter van een referendum zullen hebben. Laat ons dus geen aandacht meer geven aan de opgevoerde Wallo/Bruxselse pantomime : waar het werkelijk om gaat, gebeurt onderduims, maar, door valse Farizeeërs van de Tjeven, met alle middelen. Onze aandacht moet rigoureus toegespitst blijven op de verkiezingen en op het eerlijke verloop ervan. Ooit is er al eens een moordenaar vrijgesproken (Barabas) en werd een Onschuldige door Pontius Pilatus (de EU in dit geval) tot de kruisdood veroordeeld.
Een beetje bredsprakerig zou ik dus kunnen besluiten : waakt en bidt, dat men U niet bedriege, of dat ge zekerlijk niet in slaap zoudt vallen in de Hof van Olijven, voor het Spel bij Pontius Pilatus begint. Want de kinderen van de duisternis slapen nooit
.
ewie Tobback en zijn aanhangsels? Zij kunnen alleen maar tussen twee stoelen vallen : de belgische want die wordt onder hun achterste weggetrokken, en de Vlaamse : die is ondertussen compleet volzet. Er zal geen plaats meer zijn voor al die huichelachtige Linxigheid in VB² Vlaanderen Boven. Denk aan de bonus van Tuybens : Linx lullen en rechts zakken vullen. Dat zal finito in aeternum zijn!
Zo helpe ons God Allemachtig!
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK
|