OP EEN MIJN GELOPENxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De N.28 MOOIE MEID
Category: Near-shore fishing vessels(kustvusser)

Length x Breadth: 20 m X 6 m
Port Registry: Nieuwpoort
Name: Mooie Meid N-28
Home Port: Nieuwpoort
Type of Gear: beamtrawl
Main Target Species: sole, shrimps (tong, garnaal)
Date: 2010-08-16
-----------------------------------------------------------
Vissersboot uit Nieuwpoort gekapseisd voor kust Duinkerke
Nieuwpoort - (UPDATE) Nadat dinsdagavond op ongeveer 25 km uit de kust van Duinkerke een trawler, de N.28 Mooie Meid, is omgeslagen worden drie Nederlandse opvarenden vermist, zo is bij de maritieme prefectuur vernomen. De zoekactie herneemt vandaag/woensdag.
Drie mannen uit Urk worden vermist nadat hun onder Belgische vlag varende garnalenkotter Nieuwpoort 28 dinsdagavond was omgeslagen voor de Franse kunst bij Duinkerken. Dat heeft het Kustwachtcentrum in Den Helder gemeld.
Zoekactie
Omstreeks 22.00 uur is een zoekactie opgestart nadat een noodsignaal was binnengelopen bij het bewakings- en reddingscentrum Cross in Gris-Nez. Aan de actie is deelgenomen door twee Belgische helikopters met duikers aan boord, een toestel van de Franse marine, drie schepen en een Belgisch reddingsschip, een boot van de Belgische politie, een sleepboot van de Franse staat, twee schepen van de Franse zeereddingsdienst en drie vrachtschepen. Er is tot 04.45 uur gezocht.
Opvarenden niet in stuurhut
Belgische duikers zijn tot in de stuurhut van het omgekieperde schip kunnen komen. Maar de opvarenden waren daar niet te vinden. Eenmaal weer dag herneemt de zoekactie, met een helikopter van de Franse Civiele Bescherming en de Anglian Monarch, een door Frankrijk mee ingehuurde Britse sleepboot. Het is niet geweten of het schip aan het vissen was toen het kapseisde. De temperatuur van het zeewater bedraagt 8 graden.
Schip nauwelijks bekend in Nieuwpoort
Het schip vaart onder Belgische vlag maar is nog maar nauwelijks in Nieuwpoort geweest. Vorige week meerde het één keer aan om vis in een vrachtwagen over te laden. De bemanning bestaat uit drie Nederlandse mannen, onder wie twee broers.
Bron : Krant v. West Vlaanderen.
----------------------------------
Besluit
Het leven van een zeeman is hard.
Dat van een visser is onmenselijk hard.
Als straks de vraagtekens zullen opgelost zijn van dit ongeval (noodsignaal en toch met de kiel boven), zal blijken waarom mensen uit URK (Flevoland NL) als thuishaven Nieuwpoort gekozen hadden en dat ze voeren onder Belgische vlag. Europese quotas? Havenrechten? Om te kunnen vissen quasi voor de Vlaams-Belgische kust? In Flevoland op Urk (niet in Urk, maar - tot 1932, met de Afsluitdijk van het IJselmeer op het eiland URK) is de grootste visindustrie van Nederland gevestigd De N.28 Mooie Meid is dus de N.28 Ramp Meid gebleken.
In mijn gezin gaat langs de kant van de aangetrouwde familie het verhaal van familie-leden die thuisvoeren met een man minder. Over boord geslagen. Zeemansgraf, want nooit terug gevonden. Een verklaring van de schipper voor de archieven en de burgerlijke stand, geen onderzoek. Geen opsporingen. Einde verhaal, want ook de vrouwen zwegen. Als er al geruchten geweest waren, zijn die met de eerstvolgende stormwind weggeblazen. De zee is barmhartig. Enig resultaat : een bij te beitelen naam op de herinneringsplaat ter ere van alle op zee omgekomen vissers. Daar zijn ze meestel in een bepaalde periode bij trosjes tesamen vermeld. De bemanning van één enkel vaartuig. Meestal met dezelfde familie-naam. Op een mijn gelopen.
----------------------------
(*) Andere bronnen vermelden Arnemuiden (2) en Oost-Soulburg (1) als woonplaats van de 3 vissers. Wij leven mee met de familieleden en met de crew van de ingezette reddingswerken. De bemanning van de N.28 Mooie Meid was 18,19 en 26 jaar oud
Er stond een ruwe zee
en hoe eigenaardig ook : vanaf 21u30 was de kotter van de radar verdwenen, maar het S.O.S. van het schip zelf werd maar om 22 uur in Cap Griz Nez opgevangen
.
Op tong vissen, en op garnalen
dat is op de zeebodem slepen met de netten. Maar Het Kanaal ligt, buiten de vaarroutes voor de scheepvaart, bezaaid met scheepswrakken en met vliegtuigwrakken. Het is bekend dat bij laagtij de zandbanken somtijds boven de zeespiegel uitsteken. De getijden zijn daar uiterst sterk en de kotter had zeer sterke motoren. Is er overmoed geweest? Gebrek aan ervaring?
Het schip was, volgens de registratiegegevens, maar 5½ maand oud en eigendom van de Firma Rousant uit het Groningse Zoutkamp in N-Nederland.
De berichten stromen binnen met mondjesmaat. De 2 broers blijken Christiaan en Mark de Ridder te heten,de derde, hun neef schijnt Erik Tangje te zijn. Hun ouderdom zou 27, 22 en 20 jaar zijn.
Daar de bovendrijvende romp niet beschadigd is, denkt men niet dat de kotter overvaren is daar midden op de autostrade die Het Kanaal daar is. De andere mogelijkheid zou zijn dat hij zichzelf omver zou getrokken hebben
Men is er dus blijkbaar van de nieuwsgaring weer eens een zootje aan het maken
.
STOP EENS N BLOKKER BLOGGER IN UW TANK

|