De 57ste wedstrijd Prosper Montagné voor jonge chefs werd gewonnen door Tim Meuleneire van restaurant De Koopvaardij in Stabroek. Christophe Nachtergaele werd tweede en Gaëtan Pelleti restaurant Chez Gaëtan in La Louvière werd derde.
Tijdens dezelfde wedstrijd kroonde Willem Van de Broeck, restaurant Cuistot in Lier zich tot beste beloftevolle sommelier. RVH.
De lezers van In Vino Veritas kunnen heel binnenkort hun geliefkoosd wijntijdschrift in PDF-formaat lezen via hun pc, mobieltje of iPhone.
Er zijn verschillende redenen voor deze nieuwe aanpak. Het is economischer, dat spreekt voor zich. Maar het is ook veel ecologischer: door papier te besparen helpen we voor een stukje mee aan de wereldwijde ontbossingsproblematiek, verminderen we de uitstoot van uitlaatgassen enzovoort. Reeds heel wat uitstekende wijnbouwers doen moeite om minder te vervuilen, zorgen ervoor dat hun grond opnieuw gezond wordt, proberen de meest zuivere wijnen te maken, waarom zou de media daar niet in volgen?
Wees gerust, de editie op papier blijft bestaan, maar niettemin hopen we dat de optie om het tijdschrift voortaan digitaal te lezen zo veel mogelijk wijnliefhebbers aantrekt.
Vanaf 12 december kan elke lezer zich inschrijven via de website. En wanneer hij of zij geabonneerd is op de papieren editie, kan dat abonnement gewoon omgezet worden naar de digitale versie. Als kers op de taart krijgt de lezer via dit digitaal abonnement om de 15 dagen een nieuwsbrief toegestuurd om nóg beter op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen in de wijnwereld.
Deze nieuwe aanpak gaat gepaard met een grote lezersenquête waardoor de redactie hoopt in de toekomst beter te kunnen inspelen op de lezersverwachtingen. RVH.
De vakantiewoningen van Euro Relais gaan verder onder de naam Belvilla
De vakantiewoningen van Euro Relais, sinds jaren actief op de groeiende markt van de vakantiehuizen, gaan verder onder de naam Belvilla, marktleider in de Benelux. Het merk Euro Relais ontwikkelt zich tot vakantiewarenhuis waar, naast de vakantiewoningen van specialist Belvilla, ook aanbod van andere aanbieders te vinden zal zijn. De officiële omschakeling gebeurde op 4 november toen ook de vernieuwde website www.belvilla.be online ging.
In principe blijft alles bij het vertrouwde. Het aanbod en het aantal woningen blijven hetzelfde maar wordt aangeboden onder een andere naam en krijgt een nieuwe look en feel passend bij hetgeen waar Belvilla voor staat. Belvilla bestond reeds in België, maar is nog niet zo bekend. In de rest van Europa is Belvilla echter reeds geruime tijd een gevestigde waarde. Alle vakantiewoningen worden getoetst aan de hand van de drie Belvillapijlers: een Belvilla is uniek, gelegen op een plek waar altijd iets te beleven is en de Belvillas zijn aantrekkelijk geprijsd
Het aantal gasten dat Belvilla mag ontvangen is aanzienlijk want jaarlijks verblijven ruim 500.000 gasten, vooral uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Groot-Brittannië in één van de vakantiehuizen van Belvilla. Het bedrijf kan bogen op dertig jaar ervaring hetgeen resulteert in een uniek product met een aantrekkelijke prijs. Het gaat om 18.000 vakantiehuizen in 18 Europese landen, opmerkelijk is de veelzijdigheid van het aanbod zowel geografisch als naar vorm. RVH.
Brussels Airlines verwelkomt nieuwe Chicago lijnvlucht van toekomstige partner United Airlines
United Airlines, toekomstig partner van Brussels Airlines, maakte bekend dat het volgende lente een nieuwe transatlantische lijnvlucht lanceert tussen Chicago OHare en Brussels Airport. Dankzij deze nieuwe verbinding zullen Brussels Airlines en United Airlines hun klanten zeer aantrekkelijke vluchtmogelijkheden kunnen aanbieden tussen tientallen belangrijke bestemmingen.
De nieuwe dagelijkse lijndienst tussen Chicago en Brussels Airport gaat van start op 28 maart 2010. Met deze nieuwe lijnvlucht verbindt United één van haar belangrijkste
Amerikaanse luchthavens met de thuisbasis van Brussels Airlines.
Deze nieuwe verbinding is niet alleen goed nieuws voor wie tussen de Europese hoofdstad en Chicago wil reizen. Dankzij de uitstekende uurregeling sluit deze lijndienst ook vlot aan op doorverbindingen naar talrijke binnenlandse bestemmingen in de Verenigde Staten, verschillende steden in Europa en Afrika.
We verwelkomen de beslissing van United Airlines om een nieuwe transatlantische
lijndienst naar Chicago te lanceren, zegt Brussels Airlines co-Managing Director Bernard Gustin. We kijken uit naar het partnership met United Airlines dat ook al elke dag Brussels Airport met Washington Dulles verbindt. Dit goede nieuws is nogmaals een voorbeeld van de talrijke voordelen die we onze passagiers kunnen aanbieden eenmaal we lid worden van de Star Alliance in december van dit jaar. RVH.
De AOC Pessac-Léognan werd in september 1987 gecreëerd om de oude wijngebieden Graves de Bordeaux, vlakbij de grootstad in de Banlieu Prévelôt, nieuwe impulsen mee te geven.
In volle pluk kennismaken met de wieg van grote wijnen, is ondergedompeld worden in een unieke sfeer van een erg arbeidsintensieve teelt. De Pessac-Léognan wijnen liggen verspreid op 73 kastelen en domeinen, waarvan 16 het label Grand Cru de Graves dragen. De unieke ondergrond die miljoenen jaren door de stroming van de Garonne werd gewalst, afgeschuurd zodat alle overtollige ballast werd meegesleurd, vormt er samen met het microklimaat een sublieme voedingsbodem voor de wijnstokken.
In het domein Château Smith Haut-Lafitte, kregen we een unieke degustatie waar alle domeinen hun rode wijnen 2006 aanboden. Een lust voor het oog, een wellust voor de smaakpapillen. Het verouderd imago dat door sommigen aan deze wijnen wordt toebedeeld, ruimde plaats voor moderne, verfrissende wijnen. Wild, kaas,ganzenlever en vlees zijn de ideale partners voor zowel de moleculaire bereidingen als voor de traditionele gerechten uit grootmoeders keuken. De ideale temperatuur is 18°, tijdig decanteren is en blijft een must.
De witte wijnen 2007, het tweede degustatieluik, variëren in kleur van licht goud tot intens amber, en openbaren hun complex karakter. Fris en tintelend bieden ze in de neus toetsen van linde en genet, soms zelfs een vleugje honig. In de mond zijn ze krachtig en subtiel, rond en mollig, met enkele uitgesproken noten van laurier en zwarte aalbes. De aromatische afdronk blijft langere tijd de smaakpapillen bekoren. Jonge wijnen moeten fris, maximaal 10° worden gedronken, terwijl de iets oudere wijnen van het 4de of 5de jaar best tussen de 12 à 14°C schommelen.
Het wijnjaar 2007 Château Lalande-Labatut is voortaan te koop bij Carrefour en GB. Dit familiedomein van 52 hectaren met Château Lalande-Labatut en Les Gauthiers wordt gerund door Isabelle Falxa en haar broer Régis, die tevens de wijnmaker is. Fier op hun typisch karakter binnen Bordeaux, behalen de wijnen van Falxa elk jaar meerdere medailles en onderscheidingen op de wijnconcours van Mâcon, Bordeaux, Parijs en Brussel.
De wijngaard van Lalande-Labatut is 44 hectaren groot en situeert zich in Entre-Deux-Mers, in de gemeente Salleboeuf op 15 kilometer van Bordeaux met een ondergrond van klei en kalk. Het terroir omvat diverse soorten wijnstokken: merlot (85%) - cabernet franc en cabernet sauvignon (15%). De druiven zijn afkomstig van een wijngaard van 30 jaar oud met een aanplantingsdichtheid van 4000 tot 5000 stokken per hectare. Beredeneerde wijnbouwcultuur, enkel organische meststoffen, één rang op twee met onkruid en grassen, de andere volgens de traditionele manier.
Vinificatie: heel precies mechanisch geoogst, worden de druiven zorgvuldig geperst en in cementen cuves gestockeerd waarbij de schillenkoek regelmatig wordt ondergedompeld om een perfecte extractie te krijgen boordevol fruit, dit gevolgd door een temperatuurgecontroleerde vergisting tussen 25°C en 30°C.
Degustatie :
Uitzicht : schitterende en levendige kleur. Geur: rood fruit, onstuimig, zuren van zwarte bes met een frisheid die zich nog meer uit na het walsen. Smaak: fruitig met veel rood fruit en frambozen, rond, zijdezacht en met lichte tannines. Combinatie: perfect bij charcuterie, rood vlees en kazen. RVH.
De gedroomde eindejaarsgeschenkjes vind je dit jaar bij Caroline Biss
Caroline Biss steunt Make-A-Wish met een leuke eindejaarsactie vanaf 15 november
Bij Caroline Biss gaat vanaf 15 november 2009 een hartverwarmende eindejaarsactie van start.In alle 20 Caroline Biss stores in België, Nederland, Frankrijk (Lille) en Luxemburg kan je vanaf die datum mooie geschenkjes kopen waarvan de opbrengst integraal naar Make-A-Wish gaat.
Daarmee maak je niet alleen een geliefde blij maar help je ook een kinderdroom in vervulling gaan. De organisatie Make-A-Wish zet zich samen met zon 100 vrijwilligers in voor het goede doel: het vervullen van hartenwensen van kinderen die levensbedreigend ziek zijn (www.makeawish.be).
Caroline Biss biedt keuze uit 3 geschenkjes, speciaal bedacht voor deze actie ten bate van Make-A-Wish: een feestelijke tuniek, een leuk setje met 3 etuis en een modieuze sleutelhanger. Alles is versierd met sterretjes, een subtiele link naar de dromen die Make-A-Wish helpt vervullen. Het zijn cadeautjes met klasse, elegantie een vleugje glamour, precies waar het modemerk Caroline Biss voor staat.
De prijzen werden bewust heel democratisch gehouden: de tuniek kost 25 euro, de 3 etuis samen 15 euro en de sleutelhanger 10 euro. Voor dit bedrag krijg je een mooie kwaliteiten je steunt er integraal Make-A-Wish mee. RVH.
oneworld luchtvaartmaatschappijen verhuizen in Stockholm naar Terminal 5
De bij oneworld aangesloten luchtvaartmaatschappijen die van en naar de luchthaven van Stockholm (Arlanda) vliegen, verplaatsen op 24 november a.s. hun activiteiten naar de onlangs verbeterde en ruimere Terminal 5.
Vier van de alliantieleden (British Airways, Finnair, Iberia en Malév Hungarian Airlines) vliegen op Stockholm. Samen hebben ze een 20-tal vluchten per dag. De vier carriers verhuizen tegelijkertijd naar het nieuwe gebouw. Momenteel zijn ze nog gehuisvest in Terminal 2. De vier betrokken oneworld carriers zullen een ticket desk en self-service check-in kiosken delen.
De premium passagiers (Business Class reizigers en alle Emerald Sapphire kaarthouders van eender welk oneworld frequent flyer programma) krijgen toegang tot een grotere en betere gemeenschappelijke lounge met gratis wifi-toegang voor laptopgebruikers. Bovendien kunnen deze passagiers aan de veiligheidscontrole gebruikmaken van de snelle priority lane.
British Airways vliegt zes keer per dag van Stockholm naar Londen Heathrow, Finnair negen keer naar Helsinki, Iberia dagelijks naar Madrid en Malév tweemaal per dag naar Boedapest. Deze vluchten bieden vlotte verbindingen naar ruim 700 andere bestemmingen wereldwijd via de netwerken van deze vier carriers en de andere oneworld partners.
Het is al het vierde terminalverhuisproject, dat dit jaar door de oneworld carriers wordt ondernomen.
Het grootste hiervan en tot op heden oneworlds grootste van dergelijke projecten wereldwijd werd op Londen Heathrow afgerond. Toen verhuisden alle Qantas-activiteiten en de British Airways-vluchten naar Bangkok, Singapore en Sydney van Terminal 4 naar Terminal 3. Het project groepeert de activiteiten van de acht oneworld maatschappijen op Londen Heathrow in slechts twee passagiersterminals in plaats van vijf. Hierdoor zullen de overstappen op oneworlds belangrijkste Europese hub een stuk vlotter verlopen.
Eerder dit jaar brachten oneworld leden hun activiteiten al samen in twee andere Europese alliantiehubs, nl. Barcelona en Helsinki.
oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Qantas en Royal Jordanian. Daarbij komen nog een 20-tal dochtermaatschappijen zoals American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. Mexicana en haar dochters Click Mexicana en MexicanaLink worden op 10 november 2009 lid van de alliantie. In 2010 treedt ook de Russische luchtvaartmaatschappij S7 toe.
Samen vliegen deze luchtvaartmaatschappijen naar ca. 750 luchthavens in bijna 150 landen en voeren ze dagelijks, met hun vloot van bijna 2500 vliegtuigen, meer dan 8500 vluchten uit. Ze bieden hun premium klanten ruim 550 luchthavenlounges en vervoeren jaarlijks ruim 330 miljoen passagiers.
oneworld is de enige luchtvaartalliantie die leden uit Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Australië verenigt.
Voor je het weet is het alweer Kerst en Eindejaar, de tijd dat we graag cadeautjes geven en krijgen. Familie en vrienden gelukkig maken met een kerstgeschenk is evenwel niet evident want ieder jaar is er de vraag: wat moet ik nu weer kopen? Voor de feestdagen van dit jaar biedt ferrymaatschappij Norfolkline de oplossing.
Die oplossing ligt aan de andere kant van Het Kanaal. In Dover en in de dorpen en stadjes die van daaruit makkelijk te bereiken zijn, vind je in de winkels een gans ander assortiment artikelen dan in eigen land. Even bijzonder als de Engelsen zijn de dingen die ze verkopen, ongewoon, verrassend, hebbedingetjes, artikels waarvan je niet eens wist dat ze bestaan. Je kan er familie en vrienden mee verrassen en je vindt er altijd wel datgene wat bij deze of die persoon past. Kuierend door de straten van Canterbury, Ashford, Hastings en talloze andere stadjes ontdek je knusse winkels en aardige shops, volgestouwd met bijna voor de hand liggende oplossingen voor je cadeauproblemen. En tussen het shoppen door word je ondergedompeld in de kerstsfeer, je luistert naar de Christmas Carols die naar aloude Engelse gewoonte gezongen worden in de straten, je geniet van de lichtjes en van de mooi versierde kerstbomen. De pubs bruisen in die dagen van het leven, er wordt volop genoten van de gezellige warmte bij een haardvuur, van de afternoon tea en van de ovenverse scones.
Met ferrymaatschappij Norfolkline is Engeland mét zijn cadeautjes verrassend dichtbij. Vanuit de haven van Duinkerke, makkelijk bereikbaar en minder ver dan Calais, reis je met een comfortabele, ruime en kindvriendelijke ferry naar Dover, de poort naar Engeland. Norfolkline vaart om de twee uur in beide richtingen, de klok rond, en de reis duurt hooguit twee uur, bovendien zijn de tarieven best aantrekkelijk. RVH.
4 meesterlijke desserts van chef-kok Roger Van Damme
Delhaize België staat bekend voor haar liefde voor gastronomie en lekker eten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de voedingsdistributeur regelmatig samenwerkt met meesters in hun vak. Exclusief voor Delhaize creëerde toppatissier Roger Van Damme vier uitzonderlijke desserts die een streling voor het oog en uw smaakpapillen zijn! Roger Van Damme werd recent verkozen tot Chef van het Jaar 2010 door Gault Millau.
Om de Delhaize-klanten te verwennen met het allerbeste, bedacht Roger Van Damme vier verrassende desserts die volgens de regels van de kunst gemaakt werden met zorgvuldig geselecteerde ingrediënten. De combinatie van verschillende structuren, zoals crumble, mousse en marmelade, staan garant voor een gastronomische smaaksensatie om uw vingers bij af te likken. Elk dessert wordt aangeboden met een coulis en aparte afwerking om er thuis de laatste hand aan te leggen.
Chocolade Fantasie:
een luchtige chocolademousse op een frisse frambozenmarmelade met een spiegel van zwarte chocolade en een chocoladekoraal. Een chocoladesausje en een crumble met fijne stukjes zwarte chocolade vormen de perfecte afwerking.
Feest van Rood Fruit:
een feestelijke frambozenbavarois met yoghurtcrème, frambozencoulis en amandelkoraal. Een zacht yoghurtsausje en een vanillecrumble met stukjes amandel maken dit dessert helemaal af.
Tiramisu:
een romige tiramisumousse op een rijke chocoladebiscuit met een mokkaganache en mokkakoraal. Kers op de taart zijn het zachte mokkasausje en een knapperige mokkacrumble.
Exotic:
een zomerfrisse mangopulp met passievruchtenbavarois, afgewerkt met een zongele coulis en een luchtige koraal van amandel. Het geheel is voorzien van een zachte mango en passievruchtensausje, afgelijnd door een kokosnootcrumble.
De desserts zijn afzonderlijk verpakt en kunnen zowel als tussendoortje, presentje of dessert! Verkrijgbaar vanaf 5 november 2009 - Prijs: 5,99/150g. RVH.
Eindejaar in het buitenland? Oudejaarsavond vieren in de bergen op de skipistes? Speciaal voor de gelegenheid heeft Pierre & Vacances gedacht aan een paar tips om kerstdag anders te vieren en volop te genieten van uw vakantie.
Vroegboekers worden tot 15 december door Pierre & Vacances extra in de watten gelegd met voordelige prijzen. Voor elk verblijf van 19 tot 26 december 2009, nodigt Pierre & Vacances de vakantiegangers uit om reeds een dagje vroeger aan te komen, dus vanaf vrijdag 18 december! Geniet van de gelegenheid en vertrek een dagje langer voor dezelfde prijs. RVH.
Les Coches, charmant dorpje in de Savoie op 1450m hoogte
De residence La Marelle & le Rami ligt aan de voet van de pistes in dit gezellige ski resort, dichtbij de kabelbaan, de ijspiste en de handelszaken.Les Coches biedt u een bevoorrechte toegang tot het skidomein Paradiski.
Val dIsère voor een vakantie vol skifun!
Gelegen aan de voet van de skipistes of in het hart van het resort, de residenties Pierre & Vacances in Val dIsère verwelkomen fervente skiërs vanuit alle hoeken van de wereld die uit zijn op ski & après-ski fun !
De hele Kersttraditie van Valrhona is terug te vinden in een feestelijke ballotin met lekkernijen ..
De ballotin bevat 20 fijne chocolaatjes in 10 verschillende variaties. Hij bevat o.m. heerlijke ganache-, praliné- en giandujarecepten, de grootste bestsellers van het merk. Een gegarandeerde alcoholvrije selectie. RVH.
De feestdagen kondigen zich weer aan. Met Kerstmis en het eindejaar in het vooruitzicht, is er niets leuker dan een dierbare in de watten leggen met het ideale cadeau. Toch is het niet gemakkelijk om jaar na jaar familie en vrienden te verrassen met dat bijzondere pakje.
ICI PARIS XL brengt echter altijd soelaas voor zowel vroege shoppers als late beslissers. Met jaarlijks weerkerende favorieten zoals de parfum gift sets of nieuwigheden bij het exclusieve merk Qiriness, vind je bij ICI PARIS XL voor ieder wat wils om te geven én om te krijgen!
Parfum blijft een ideaal geschenk. Met de gift sets van ICI PARIS XL scoor je dus zeker goede punten. De setjes bestaan uit een flesje parfum en een body milk, een deodorant, of nog een handig meeneemformaat van je favoriete parfum.
Twijfel je nog wat of laat je de keuze graag aan de ander, dan zijn de Vivaboxen de perfecte oplossing! ICI PARIS XL biedt een grote keuze aan Vivaboxen aan die uitsluitend bij de keten in te wisselen zijn. Parfum voor Hem, Parfum voor Haar, Young Girls, Young Boys, Relaxing, Thermen of nog een Kenzoki Verzorging
Wat is er aangenamer dan je na de drukke eindejaarsperiode helemaal te herbronnen in een van de ICI PARIS XL Beauty for You instituten? Geef een ontspannen en frisse start voor 2010 cadeau met een Beauty for You verzorging. De keuze is eindeloos: een intense verzorging van de oogcontouren, een luxueuze gelaatsverzorging Sisley, balneotherapie voor een gerehydrateerd lichaam De afslankende verzorging Orlane biedt zelfs een oplossing voor wie zich een beetje heeft laten gaan aan het feestdis!
Het Zwitserse schoonheidsmerk Qiriness staat voor wellnessverzorging voor het gelaat om thuis van te genieten. De badkamer wordt een heuse oase van ontspanning met deze exclusieve en rijkelijke producten. Schenk een moment van rust en geborgenheid met een van de thuisverzorgingen van Qiriness. RVH.
Info consumenten: ICI PARIS XL Infoline: 02/643 66 50 - www.iciparisxl.be
oneworld voor de 7de keer op rij verkozen tot beste luchtvaartalliantie ter wereld
Naar aanleiding van de World Travel Awards, die door de Wall Street Journal worden omschreven als de Oscars van de reissector, werd oneworld voor de zevende keer op rij uitgeroepen tot 's werelds beste luchtvaartalliantie.
Sinds deze World Travel Awards-categorie in 2003 werd geïntroduceerd, heeft oneworld ieder jaar de titel van beste luchtvaartalliantie in de wacht gesleept. oneworld won ook al drie keer de titel van beste luchtvaartalliantie van Business Traveller Magazine.
De World Travel Awards 2009 werden tijdens een ceremonie in Londen uitgereikt, amper 24 uur vooraleer Mexicana als nieuw oneworld lid tot de alliantie toetreedt. Mexicana werd trouwens voor de elfde opeenvolgende keer verkozen tot World Travel Awards 'Leading Airline for Mexico & Central America'. De World Travel Awards worden toegekend op basis van de stemresultaten van meer dan 180.000 reisagenten en reisprofessionals uit de hele wereld.
John McCulloch, oneworld Managing Partner, verklaarde: oneworld heeft zich steeds gefocust op de kwaliteit van onze alliantieleden en niet op de kwantiteit. Daarom is het hartverwarmend dat we ons palmares van enige alliantie die ooit deze World Travel Award heeft gewonnen, te kunnen behouden sinds de introductie ervan zeven jaar geleden. Het is eens te meer een enorme blijk van vertrouwen van de kenners uit de reisindustrie wereldwijd. RVH.
Net als de andere grootwarenhuizen besteedt ook Carrefour speciale aandacht aan de eindejaarsfeesten.
In het verleden werd ten overvloede aangetoond dat de feestperiode elk jaar enkele nieuwe tendenzen meekrijgt; terwijl anderzijds de klassiekers erg hoog scoren. Tot de belangrijkste kenmerken van de komende feesten behoren de aksenten verfijning en exclusiviteit. Dit segment slaat niet alleen op de dure luxeproducten maar ook gewone producten kunnen best enige verfijning meekrijgen. Anderzijds wil Carrefour zijn consumenten beschermen en hen via een aantal exclusiviteiten laten kennismaken met het uitzonderlijke aanbod dat ze ter beschikking hebben, zoals gekonfijt fruit, miniperen, tartinades of mayonaise met truffels of diverse groentesausjes, maar ook ijs, Luikse siroop eva.
Convenience heeft reeds enkele jaren zijn intrede gedaan in de professionele keuken maar staat nu ook, net als de miniatuurgerechten centraal in het aanbod. Typische producten zijn Pic& Croc apero, verse pompoenpuree, ovenklare gerechten, zoals hapjes, hoofdgerechten en desserts, maar ook aperitiefglaasjes of dessertjes, serveerklaar. Carrefour biedt de klant anderzijds de kans om, ondanks de economische crisis,bewust te consumeren o.m. met Carrefour Bioproducten en het keurmerk Max Havelaar.
De klassiekers zijn en blijven voltreffers van formaat met o.m. fondue, gourmet, steengrill, foie gras, oesters, kreeft, kalkoen, wild, champagne en schuimwijn. Vooral in dit laatste segment een opmerkelijke evolutie mede door de alcoholcontroles. Feesten gebeurt voornamelijk in familiale kring waarbij figuurlijk enkele zatte cijfers tijdens deze periode worden opgetekend: de setjes luxebieren groeien met ruim 30%, de sterke bieren zoals Duvel kennen een verkoopstijging van 12 à 15%, terwijl de mousserende wijnen aan een duideleijke inhaalbeweging bezg zijn t.o.v. de champagnes.
Carrefour gaat er prat op, dat de keten zowel in de hypermarkten, de supermarkten als de buurtwinkels, de consument een package kan aanbieden, waarbij elk feest ongeacht het beschikbare budget; een geslaagd feest wordt. RVH.
De hoogst gelegen Cru van de Beaujolais: een stralend rode kleur en een weelderige neus waarin aroma's van pioenroos, lelietje-van-dalen, iris en viooltje wedijveren. Zacht en elegant in de mond, met een zeer fruitige afdronk. Eén van de meest typische Cru's van de Beaujolais. Oppervlakte: 360 ha.
Morgon
Het resultaat van een bijzondere terroir, met verbrokkelde rotsen en bros schiefer. De Morgon verleidt met zijn volheid in de mond, voorafgegaan door de dieprode granaatkleur en aroma's van rijp steenfruit: kers, perzik, abrikoos, pruim Het is een rijkelijke wijn, vlezig en krachtig, die nog verbetert met de tijd. Oppervlakte: 1.100 ha.
Régnié
Deze wijnstreek produceert een soepele en goed gestructureerde wijn met een kersrode kleur waarin violet flonkert. Aroma 's van aalbes, braambes en framboos. Kenners fluisteren graag dat één enkele teug van deze bekoorlijke wijn veel meer vertelt over zijn land dan alle boeken van de wereld. Oppervlakte: 370 ha.
Côte de Brouilly
De wijngaard spreidt zich uit over de hellende, uitstekend georiënteerde glooiingen van de Mont Brouilly. Een uniek homogene terroir binnen de Beaujolais (graniet en schiefer). Een klasrijke wijn, haast purper, met aroma's van verse druif en iris. Hij vraagt enige rijping vooraleer hij al zijn elegantie ontwikkelt. Oppervlakte: 320 ha.
Brouilly
Een dieprode robijnkleur, een neus van rood fruit, pruim, perzik, met minerale toetsen. De meest verspreide van alle Cru's van de Beaujolais is kleurrijk, stevig en gecorseerd. Oppervlakte: 1.300 ha. RVH.
CHAMBORD is een authentieke cafetière waarvan het model tot de fifties teruggaat. De cafetière is nog steeds met dezelfde zorg en zin voor perfectie vervaardigd. Het draagstel met deksel in staal heeft verschillende chromeerbaden ondergaan om een glad oppervlak te bekomen dat zelfs na jaren intens gebruik mooi blinkend blijft.
Het enige verschil met het productieproces uit de jaren vijftig is dat er nu milieuvriendelijk wordt gewerkt, wat belangrijk is voor het chromeerproces. Om esthetische redenen en omwille van het comfort kreeg de zwarte bakelieten CHAMBORD greep bovendien een matte afwerking. De cafetière is nog steeds de beste en eenvoudigste manier om goede koffie te maken. Voor een heerlijk kopje koffie gebruikt men best vers gemalen koffie en water van 92 tot 96 graden. RVH. www.bodum.com
Wie het woord Beaujolais uitspreekt, denkt vaak niet aan Cru's. Bij de meeste consumenten doen Juliénas, Morgon, Fleurie, Chénas en andere appellations wel een belletje rinkelen, maar de associatie met Beaujolais behoort zelden tot de parate wijnkennis. En toch ligt dit tiental mooi gespreid langs de Saône, zuidwaarts van Mâcon. Die verspreiding verklaart de nuances tussen elke terroir en dus ook tussen de wijnen.
Saint-Amour
Deze zeer levendige, verfijnde en evenwichtige wijn bevat alle fruitigheid van de gamay. Hij toont een robijnrode kleur en aroma's van kirsch, kruiden en reseda. Zijn visitekaartje is echter de zachte, harmonieuze body. Geen wonder dat zijn aanhangers alsmaar talrijker worden. Oppervlakte: 320 ha.
Juliénas
Onthult meteen een aangenaam bouquet van perzik, rood fruit en florale aroma's. Zijn diep en intens robijnrood is een genot voor het oog. De Juliénas komt voort uit een wat kleiachtige bodem. Hij laat zich graag jong drinken, maar verdraagt evenzeer enkele jaren op fles. Oppervlakte: 580 ha.
Chénas
De kleinste Cru van de Beaujolais geldt als een bewaarwijn die genereus en zacht is in de mond. De Chénas onderscheidt zich door zijn robijnrood dat naar granaat neigt, een stevige body, florale en houtachtige toetsen. Oppervlakte: 250 ha.
Moulin-à-Vent
Hij dankt zijn edel karakter aan het mangaanrijke graniet in de bodem. De dieprode robijnkleur belooft aroma's van iris, van verwelkte rozen, kruiden en rijp fruit. Deze stevige bewaarwijn behoort zonder meer tot de grote klasbakken. Oppervlakte: 650 ha.
Fleurie
De Fleurie bekoort meteen met zijn fluwelen zachtheid, zijn elegantie en zijn bloemrijke en fruitige aroma's: iris, viooltje, verwelkte roos, perzik, zwarte bes en rood fruit. Mede door zijn bevallig karmijnrode kleur wordt hij soms de meest vrouwelijke Cru van de Beaujolais genoemd. Oppervlakte: 860 ha. RVH.
en past de totale btw-verlaging vanaf 1 december 2009 toe op de kaart
Rudy Vanlancker, baas van Frituur Leon, reageert enthousiast op de « halve maatregel » van de regering om de btw in de horecasector terug te schroeven. Bijna 10 jaar heeft deze sector in moeilijkheden die volop getroffen werd door de crisis van de laatste 15 maanden, op deze maatregel aangedrongen.
Met zijn 85 personeelsleden allen voltijds tewerkgesteld in de Beenhouwerstraat, de enige plek waar Leon actief is investeerde Frituur Leon de laatste 30 jaar vooral in personeel. Leon heeft aangetoond dat het voor een restauranthouder mogelijk is om met de hulp van de vakbonden (Leon is het enige restaurant in België met een ondernemingsraad en een comité voor veiligheid en hygiëne) winst te maken en het personeel officieel voltijds te laten werken.
MAAR om dit te mogelijk te maken moet het restaurant een omzet hebben die gevoelig hoger is dan wat de meeste restaurants in het land realiseren. Met deze helpende hand aan de sector zal eindelijk bewezen worden dat de theorie van Rudy Vanlancker klopt als een bus.
Rudy Vanlancker rekent erop dat de maatregel een positieve wind door de horeca zal laten waaien, eerst met een btw-tarief van 12%, vervolgens hopelijk met 6% in 2011. « Minder taksen, minder fraude » is zijn devies. Het was absoluut noodzakelijk de vicieuze cirkel te doorbreken: een btw-heffing van 21% in een gemiddeld restaurant is moordend en dwingt de restauranthouder om alternatieve middelen te zoeken om het hoofd boven water te houden.
Wanneer het restaurantbezoek zal toenemen, zullen de stijgende winstmarges Leon in staat stellen in 2010 meer personeel aan te werven, maar ook om de nodige investeringen te doen om bijvoorbeeld een ISO 22000-cerificaat te halen. Indien de sector het spel meespeelt zullen sommige restauranthouders ongetwijfeld nieuwe banen scheppen, anderen zullen dan weer kunnen investeren in materiaal of in hun bedrijf, de prijzen kunnen laten dalen, of gewoon het hoofd boven water houden.
Rudy Vanlancker heeft besloten de prijzen te laten zakken. Het is voor hem immers niet meer dan normaal dat de grotere winstmarge die deze maatregel zal geven, volledig ten goede komt van de klanten, dit als dank voor hun jarenlange trouw. Om de transparantie compleet te maken zal Chez Leon niet alleen anticiperen op de btw-daling, maar de prijsvermindering als een korting op de rekening verrekenen (menus en prijzen blijven onveranderd).
Chez Leon - Beenhouwerstraat 18 1000 Brussel 02/511.14.15