Charmeer, verleid en bekoor met de wijnen van Bordeaux
De wijnen van Bordeaux zijn de ideale partner voor een romantische Valentijn
Valentijn draait om liefde. Liefde voor je partner, maar voor de epicuristen onder ons ook liefde voor gastronomie. En die passies gaan goed samen, zelfs voor een klein prijsje. De bordeauxstreek staat overal ter wereld bekend om zijn romantiek, zijn fijne keuken en natuurlijk om zijn buitengewone wijnbouw. Om jouw passie voor je partner met je passie voor lekker dineren te verenigen is er dus niets meer geschikt dan de wijnen van Bordeaux. Van het aperitief tot het dessert vormen de bordeauxwijnen de rode draad van deze heerlijke avond. En om het feest van de liefde nog mooier te maken stelde de Ecole du Vin de Bordeaux een reeks liefdesdrankjes samen: onverwachte combinaties die het aroma van Bordeaux nog versterken.
Waar het hart van vol is
Volgens een studie uitgevoerd door Vinexpo bij 10.500 vrouwelijke respondenten uit vijf landen, acht bijna 68 procent van de ondervraagde vrouwen een glas wijn essentieel voor het creëren van een romantische sfeer. Om het succes van je avond te garanderen, maak je dus een keuze uit het ruime aanbod van de bordeauxwijnen.
Tips van de barman
-Een Crémant de Bordeaux is ideaal voor het begin van de avond. Deze wijn lijkt wel een ode aan de liefde, want al je zintuigen zullen ervan houden!
-Of je nu kiest voor zoet of droog, de natuurlijke frisheid van de witte wijnen van Bordeaux verleiden zelfs zeer delicate smaakpaletten. Deze vaste waarden in wijnland geven een elegante toets aan voorgerechten als vis, schaaldieren en salades.
-Met hun stevige body tillen de rode Bordeauxs je hartige gerechten naar een hoger niveau. Aangezien de smaakbeleving zowel vol als fris kan zijn, vind je altijd een wijn die harmonieus samengaat met je recepten.
-Om een winterse fruitsalade te voorzien van een glamoureuze touch kies je voor een levendige en fruitige Clairet.
oneworld opnieuw tweemaal verkozen tot beste luchtvaartalliantie
oneworld® heeft nog twee awards voor beste luchtvaartalliantie in de wacht weten te slepen. Voor het tiende opeenvolgende jaar werd oneworld verkozen tot World's Leading Airline Alliance naar aanleiding van de World Travel Awards. Daarnaast behoudt oneworld ook de titel van Best Airline Alliance in de Australian Business Traveller Awards.
Vorige week nog werd oneworld voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot beste luchtvaartalliantie naar aanleiding van de GT Tested Reader Survey 2012 Awards van Global Traveler. oneworld is er dus in geslaagd de drie meest prestigieuze internationale awards te behouden.
oneworld heeft ook beide alliantieawards (Wines on the Wing vanGlobal Traveler en Cellars in the Sky van Business Traveller) op haar naam staan voor de kwaliteitswijnen die de oneworld-leden aan boord serveren.
De World Travel Awards worden door de Wall Street Journal omschreven als de oscars van de reissector. Nu oneworld dit jaar opnieuw de overwinnaar is, staat de alliantie al een heel decennium aan de top.
Bij de luchtvaartmaatschappijen werd American Airlines verkozen tot Worlds Leading Airline to North America en North Americas Leading Airline. LAN was de overwinnaar in het zuiden en werd uitgeroepen tot South Americas Leading Airline.
In 2011 lanceerde Australian Business Traveller zijn eerste awardceremonie. oneworld ging toen al lopen met de titel van beste luchtvaartalliantie. Vandaag werd aangekondigd dat oneworld deze titel mag behouden.
De jury verklaarde: De leden van oneworld kunnen zakenreizigers bijna naar elke bestemming brengen die ze maar wensen. Deze mogelijkheden gaan, dankzij de toevoeging van airberlin en de toekomstige toetreding van Malaysian Airlines en Qatar, enkel nog uitbreiden. Hierdoor kan men makkelijker oneworld frequent-flyerpunten sparen en zijn status verhogen. Een hogere status levert veel op. Zo opent het Emerald lidmaatschap de deuren voor enkele van de meest indrukwekkende eersteklaslounges, ook al vlieg je in economy.
Bij de luchtvaartmaatschappijen deelden British Airways en Qantas de eerste plaats voor Best International First Class Seats. Qantas werd ook gelauwerd voor Best International Premium Economy en Best Australian Lounges. Cathay Pacific sleepte prijzen in de wacht voor Best International Class en Best International Lounges.
Pierre & Vacances opent de verkoop voor zomer 2013 !
De groep Pierre & Vacances en haar labels Pierre & Vacances premium en Pierre & Vacances villages clubs lanceren de verkoop voor zomer 2013. Hun aanbod bestaat uit verschillende verblijfsformules : één nacht, één week, twee weken naar meer dan 350 bestemmingen in Frankrijk, Spanje of de Antillen.
Tot 31 maart geldt « hoe vroeger u boekt, hoe groter uw korting ». Dit aanbod is ook
geldig tijdens de schoolvakanties en de feestdagen Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. (Uitgezonderd verblijven van 3 tot en met 16 augustus)
Tot 30% korting bij boekingen voor 31 maart, schoolvakanties inbegrepen : 15% korting op een verblijf van één week en 30% korting op een verblijf van twee weken of langer.
Met zn tweeën, met het gezin of met vrienden, voor een verblijf van een nacht, een weekend, tot 6 nachten alle formules zijn mogelijk bij Pierre & Vacances.
De voordelen : de residenties zijn gelegen in prachtige omgevingen op minder dan 3 uur van een grootstad. Flexibiliteit met verblijven van 1 tot 6 nachten, aankomst vanaf 14u en vertrek tot 17u (onder voorbehoud van beschikbaarheid).
Keuze : gewoon relaxen, op culturele ontdekking gaan of activiteiten doen met de familie voor ieder wat wils ! Enkele dagen er tussenuit en toch dichtbij huis ? De groep Pierre & Vacances en haar labels bieden je tal van oplossingen aan.
NEW : voor elk verblijf van 1 tot 6 dagen worden er geen dossierkosten aangerekend
NIEUWIGHEDEN OM TE ONTHOUDEN
Het nieuwe gamma « Mer & Ville » : 18 residenties aan zee vlakbij het bruisende stadsleven. Ze vormen dé ideale bestemmingen voor een kort verblijf, waar men de mooiste badplaatsen kan ontdekken. Een nieuwe bestemming bij Pierre & Vacances villages clubs, aan de Spaanse Costa Dorada : Pierre & Vacances village club Bonavista van Bonmont.
DE PRIVILEGES BIJ PIERRE & VACANCES
De zongarantie : als de zon het laat afweten, kan men tot 3 dagen voor vertrek de bestemming veranderen of de vakantiedata aanpassen, zonder extra kosten en naargelang beschikbaarheid.
De beste prijsgarantie : als één van de websites van de Groep Pierre & Vacances of een andere website een lagere prijs aanbiedt, krijg je van de Groep hetzelfde tarief (onder bepaalde voorwaarden, kijk op pierreetvacances.com) .
Thomas Cook verdubbelt aantal vluchten naar Cabo Verde
Reisorganisatie Thomas Cook verdubbelt het komende voorjaar het aantal vluchten naar Cabo Verde. Naast de wekelijkse vlucht op zondag vliegt Thomas Cook vanaf februari ook op donderdag naar Sal en Boa Vista.
Enkele weken na de eerste vlucht spreekt Thomas Cook al van een groot succes als het om deze vakantiebestemming gaat. De vraag naar deze charmante bestemming, gelegen te midden van de Atlantische Oceaan voor de Senegalese kust, overstijgt de verwachtingen waardoor Thomas Cook het aantal vluchten voor het komende voorjaar verdubbelt.
Naast de wekelijkse vlucht op zondag naar de eilanden Sal en Boa Vista, zal Thomas Cook van voor de krokusvakantie tot midden april ook op donderdag naar deze zonzekere en charmante bestemmingen afreizen. Thomas Cook merkt vooral een grote vraag van families met kids voor het populaire hotel Iberostar Club Boa Vista***** en voorziet in alle hotels extra kamers.
De vluchten naar Cabo Verde worden door de eigen luchtvaartmaatschappij uitgevoerd.
Thomas Cook biedt vliegvakanties, citytrips, cruises, motorreizen, dichtbijvakanties, kampeervakanties, autovakanties, exotische bestemmingen en begeleide (Nederlandstalige) wereldreizen naar o.a. China, India en Zuid-Afrika aan.
Thomas Cook maakt deel uit van Thomas Cook Belgium nv, de marktleider in de Belgische reisindustrie die jaarlijks de vakantie verzorgt van ca 1,8 miljoen Belgen. De eigen luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airlines Belgium verzorgt vakantievluchten naar alle Middellandse Zee bestemmingen.
MONTAGNE ALTERNATIVE authentiek bergdorphotel in deZwitserse Alpen
Wie droomt er niet van een vakantie in een rustige, authentieke en luxueuze omgeving midden de prachtige natuur! Montagne Alternative, in de bergen van het Zwitserse Valais, is het perfecte antwoord op dat verlangen. Het is zonder meer een geheimtip!
Net als overal in Europa zijn er ook in Zwitserland tal van kleine dorpen en gehuchten waar nog nauwelijks iemand woont of die helemaal verlaten zijn zoals in Hameau de Commeire dat tot midden vorige eeuw een actief boerendorp was met enkele tientallen families.
Vandaag zijn er in Commeire nog hooguit 13 bewoners. Via het toerisme wil men het gehucht nieuwe impulsen geven. Vandaar Montagne Alternative waar je als reiziger ook een rol kunt in spelen, gewoon door dit schitterende bergdorphotel te kiezen voor je wintervakantie. Het gehucht Commeire ligt op een zonneplateau met uitzicht op de besneeuwde Alpentoppen, in de meest rustige omgeving die men zich kan indenken. Je kunt er logeren in prachtige, oude Valaisiaanse huizen die schitterend en met duurzame materialen werden gerestaureerd. Het resultaat is bergdorphotel met alle moderne comfort.
Elke woning telt verschillende kamers die men afzonderlijk kan boeken maar het is ook mogelijk om alle kamers van een woning te huren en zelfs het volledige dorp! Voor een groepsreis kan men zich niets mooier indenken. Er zijn 16 kamers, verdeeld over vijf woningen. Maison Bérard is het meest geschikt voor families.
Tijdens de zomervakantie een fantastisch wandelgebied, tijdens de sneeuwzekere winter kun je genieten van de sneeuwpret, van sneeuwschoenwandelen en langlaufen of gaan skiën in hetnabije skidomein Verbier.
In 2014 wordt in het dorp een restaurant geopend en nu is er catering in de chalets. Gasten kunnen zich inschrijven voor ateliers zoals fotografie, yoga, koken en er worden diverse massage behandelingen aangeboden.
Voor een korte vakantie is het vliegveld van Genève handig dichtbij en vanuit Brussel is het maar negen uur rijden tot in Montagne Alternative. De eigenaars zijn Belgen wat het contact en het reserveren uiteraard nog makkelijker maakt.
1987 2012: Michelin viert 25 jaar radiaalbanden voor motoren en kondigt de nieuwe bandengammas voor 2013 aan
De in serie geproduceerde MICHELIN X Radial motorband werd precies 25 jaar geleden geïntroduceerd. Michelin bracht in 1987 voor het eerst in de geschiedenis een radiale motorband voor weggebruik op de markt. Dat betekende een ware revolutie voor de wereld van gemotoriseerde tweewielers. De motoren en de rijwieldelen konden vanaf dat moment een ongekende sprong vooruit maken.
Drie jaar nadat hij (in 1984) voor het eerst aan de competitie had deelgenomen, besloot Michelin om deze radiaalband voor motoren op de markt te brengen. De MICHELIN A59X en M59X markeerden in 1987 het begin van een ware revolutie qua banden voor hoge prestaties. Ze boden rijders de mogelijkheid om het potentieel van de in die tijd nieuwe motoren volledig te benutten. Tegenwoordig zijn alle motoren (voor weggebruik, sport en supersport) voorzien van radiaalbanden.
Een kwart eeuw later gaat deze Michelin innovatie nog steeds verder. De ontwikkeling van radiaalbanden, die Michelin in 1946 inzette door patent te vestigen op de radiaalband voor autos, gaat door. Zo lanceert Michelin in 2013, naast andere bandeninnovaties, 4 nieuwe radiaalbanden voor motoren: de MICHELIN Power SuperSport, de MICHELIN Pilot Power 3, de MICHELIN Anakee 3 en de MICHELIN Pilot Street Radial. Alle vier gaan ze de hele wereld over. Ze rijden in zuidoost Azië, Zuid-Amerika en Europa.
Zonder radiaalbanden was de ontwikkeling van krachtige motoren voor competitie zinloos geweest, want conventionele banden met een diagonale structuur zouden de huidige 1.000 cc motoren niet hebben aangekund. Radiaalbanden waren essentieel bij de versnelde technologische vooruitgang van racemotoren en in serie geproduceerde motoren. Dat geldt zowel voor de torsionele stijfheid van de rijwieldelen als voor het vermogen dat de motoren afgeven.
In 1983 boekte Michelin, dankzij de geniale Freddie Spencer, de eerste overwinning met een radiaalband (enkel de achterband) in een 500 cc Grand Prix. Het jaar daarop ging de zege naar Randy Mamola, die als eerste coureur een Grand Prix (Saint-Marin) won met een motor op twee radiaalbanden.
Een radiaalband bouwt minder warmte op dan een conventionele band. Daardoor blijven de gebruikte rubber compounds zachter en behouden ze meer grip in bochten. Nadat de radiaaltechnologie 25 jaar geleden werd overgenomen voor de motorbanden, introduceerde Michelin nog allerlei andere belangrijke innovaties waar ook de huidige motorrijders van profiteren.
De geschiedenis gaat verder! De radiaaltrend loopt door.
Het jaar 2013 kenmerkt zich voor Michelin door de lancering van vier andere belangrijke bandeninnovaties voor wegmotoren. Een historisch jaar! Want het is voor het eerst dat zoveel bandeninnovaties van MICHELIN in zo een korte tijd op de markt komen. Ze omvatten een breed spectrum aan gebruikers, van supersportieve motoren tot utility motoren met een kleine cilinderinhoud, van roadsters tot on- en off-road motoren.
De MICHELIN Power SuperSport is gemaakt voor 50 % weg en 50 % circuit. Hij is bedoeld voor sportmotoren en motorrijders die net zo vaak op het circuit als op de weg rijden.De MICHELIN Pilot Power 3 is voor roadsters en sportmotoren. Hoewel hij hoofdzakelijk (85 %) is bedoeld voor weggebruik, biedt hij ook plezier op circuits.
De MICHELIN Anakee 3 is een veelzijdige band voor zware trailmotoren. Deze band biedt plezier als men alleen of duo rijdt. Hij heeft een heel ander ontwerp dan de standaardbanden in deze categorie en weerspiegelt de nieuwe generatie banden voor trailmotoren met een grote cilinderinhoud. De MICHELIN Pilot Street Radial is de jongste radiaalband voor motoren met een kleine cilinderinhoud (250 tot 400 cc). Die treft men vooral aan in zuidoost Azië, Zuid‑Amerika en Europa.
Center Parcs brochure 2013: voor én door consumenten
Center Parcs brochure 2013 is een unieke co-creatie in samenwerking met consumenten. Het nieuwe project zal ook als app voor iPad verkrijgbaar zijn en is een enorme evolutie op vlak van de marketing- en communicatiestrategie van de groep.
Dat Center Parcs naar haar gasten luistert is geen nieuws meer, maar deze keer gaat de groep nog een stapje verder door de consumenten nauw te betrekken in de creatie van haar belangrijkste marketingsupport : haar jaarlijkse brochure.
De gezinnen die hebben meegewerkt aan dit concept, een primeur in Europa, konden zich via Facebook kandidaat stellen. Uit meer dan 600 enthousiaste reacties werd een selectie gemaakt waarbij rekening werd gehouden met de sfeer en de doelgroep van de verschillende Center Parcs parken in België, Nederland,Duitsland en Frankrijk. In ruil voor hun medewerking mochten de families zich een lang weekend bij Center Parcs vermaken en, op basis van een uitgebreide briefing, verslag doen van hun ervaringen. Zo konden ze de meest representatieve fotos uitkiezen om de paginas van hun favoriete park vorm te geven. Het resultaat, een brochure boordevol persoonlijke ervaringen en interessante tips, laat duidelijk zien wat het verschil maakt tussen een gewone vakantie en een Center Parcs vakantie.
Wij zagen veel enthousiasme bij de geselecteerde gezinnen en het creatieve team, een mooie chemie. Het is daardoor een brochure geworden met een echt verhaal van echte mensen. Een primeur waar we trots op zijn. Paul Geraeds, Marketing Directeur Center Parcs Europe, geeft aan dat het grooste deel van de beschrijvingen in de brochure anders is dan wat Center Parcs zelf zou hebben geschreven. De input van de consument is dus enorm. Geraeds beschrijft het proces als volgt: Het was voor ons een spannend maar ook heel logisch experiment, want wie kan een park beter aan iemand anders uitleggen dan onze gasten vanuit hun eigen ervaring? De samenwerking met de gasten zorgde voor verschillende voorkeuren, waardoor de cover van de brochure niet in elk land gelijk is.
Center Parcs wil -dankzij de positieve ervaring met de co-creatie- het hele project niet enkel herhalen, maar wil het concept user generated content nog een extra dimensie geven. Zo zouden de fotos van de gasten zelf in de brochure opgenomen worden en via sociale netwerken zoals Flickr verspreid worden.
Voor het groeiend aantal consumenten dat hun vakanties online voorbereidt en reserveert, zal Center Parcs haar nieuwe brochure 2013 ook aanbieden in digitale vorm voor de iPad, verkrijgbaar in de App Store vanaf januari. Center Parcs hoopt met het aanbieden van Center Parcs brochure App, met onder andere Youtube filmpjes, videos met impressies van de parken, extra fotos en de mogelijkheid tot doorlinken, de huidige doelgroepen nog beter te bedienen. Potentiële gasten kunnen dankzij de app nog eenvoudiger parken vergelijken en een voorselectie maken. Het is zelfs mogelijk direct te boeken met behulp van de app.
Responsible Young Drivers en Europcar wensen u een veilig 2013
Europcar ondersteunt de Nieuwjaarsactie die je veilig thuis brengt !
Responsible Young Drivers (RYD), de stichting van openbaar nut die jonge automobilisten stimuleert om verantwoord te rijden, heeft Europcar Europees leider in autoverhuur gekozen als structurele partner om een aantal sensibiliseringsacties te organiseren omtrent verkeersveiligheid in België.
Europcar België wil zich positioneren als maatschappelijk verantwoorde onderneming in de brede zin van het woord. Het bedrijf was al heel betrokken op het vlak van milieubescherming, maar werkt nu dus ook mee aan acties van Responsible Young Drivers om jonge bestuurders bewust te maken van een verantwoord rijgedrag. De mobiliteit van morgen berust niet alleen op het bevorderen van oplossingen voor een vlotter verkeer en op nieuwe technologieën die de impact van verplaatsingen op het milieu verlagen, maar ook op veranderingen in de houding en mentaliteit van de automobilisten, meent Didier Fénix, Algemeen Directeur van Europcar België.
De Responsible Young Drivers organiseren zoals elk jaar hun Nieuwjaarsactie in de nacht van 31 december 2012 op 1 januari 2013. Dan voeren zij duizenden jonge automobilisten in alle veiligheid naar huis. Europcar ondersteunt deze acties door klassieke en elektrische wagens ter beschikking te stellen aan de vereniging, door aangepaste formules en voorkeurstarieven aan te bieden aan de 19- tot 21-jarigen en door sensibiliseringsacties te organiseren, onder andere op de eigen Facebook-pagina.
VOOR U OOK FISH EN CHEAPS? Eurostar-tickets beschikbaar vanaf 79 H/T in Standard- Reserveren vanaf 3 januari tot en met 14 januari 2013 voor een reis naar Londen tussen 17 januari en 27 maart 2013
Het eerste goede voornemen van 2013? Herontdek Londen! Eurostar lanceert een uitzonderlijk promotietarief vanaf 79 heen en terug in Standard vanuit Brussel. Reserveren kan van 3 januari tot en met 14 januari 2013 voor reizen tussen 17 januari en 27 maart 2013. Inlichtingen en reserveringen op www.eurostar.com, in alle NMBS-stations met internationale ticketverkoop (dossierkosten 7), in reisbureaus of via 070 79 79 89 ( 0,30/min.).
Londen barst van de goede ideeën voor het voorjaar
> De solden in Londen lopen tot eind januari. Shoppingverslaafden kunnen winkelen naar hartenlust en uitzonderlijke koopjes strikken in de bekende Londense warenhuizen zoals Harrods, Fortnum & Mason, John Lewis, Liberty en Selfridges.
> 2013 is het jaar van de slang in China. Chinees Nieuwjaar wordt zoals elk jaar uitbundig gevierd in de West End in Londen met unieke feestelijkheden en een uitbundige mix van muziek, dans en acrobatie. Chinees Nieuwjaar, 10 februari 2013, Chinatown, Leicester Square en Trafalgar Square.
> 2013 wordt een jaar voor cultuurraven. Nieuwe culttentoonstellingen staan op het programma in Londen zoals de tentoonstelling over Roy Lichtenstein in de Tate Modern, de eerste grote retrospectieve rond deze kunstenaar in twintig jaar. Een andere niet te missen tentoonstelling is die over David Bowie in het Victoria and Albert Museum. De uitzonderlijke carrière van David Bowie wordt belicht met meer dan 300 persoonlijke voorwerpen (kostuums, fotos, videos, instrumenten, teksten)
Eurostar Plus, veel meer dan een treinticket
Om van het beste van Londen te genieten, heeft Eurostar een exclusief voordeelprogramma ontwikkeld: Eurostar Plus. Op eenvoudig vertoon van hun Eurostarticket, kan elke klant genieten van 2 toegangstickets voor de prijs van 1 voor de betalende tentoonstellingen in acht van de grootste musea in Londen.
Met Air Europa kan je zeer vlot naar Madrid. Air Europa is de grootste Spaanse private luchtvaartmaatschappij, lid van de luchtvaartalliantie Skyteam en heeft elke dag twee vluchten vanuit Brussel. Madrid is het hele jaar door een aantrekkelijke stad om te winkelen maar in januari is er nog méér winkelplezier want dan zijn er uitzonderlijke rebajas.
De koopjes in Madrid zijn zo voordelig dat je het vliegticket van Air Europa snel terugverdient. Een reisje naar Madrid om te winkelen tijdens de koopjesweken hoef je dus helemaal niet te laten omwille van het budget maar er is wel een ander probleem, of beter een luxe probleem. De keuze aan shoppingmogelijkheden is zo groot dat je nauwelijks weet waar te beginnen!
Hoe dan ook moet je selecteren want de keuze aan winkels is enorm. Bijvoorbeeld langs de Gran Via en de Puerta del Sol waar alle internationale winkelketens een filiaal hebben, bijvoorbeeld in het super grootwarenhuis El Corte Ingles dat altijd uitpakt met fabelachtige kortingen, op kledij en cosmetica maar ook op muziek cds en boeken.
Je kunt maar beter een stadsplan ophalen bij de toeristische dienst en de winkelwijken aanduiden die je zeker wilt bezoeken. Niet te missen is de buurt Chueca, dé plek voor de meest originele koopjes, in excentrieke, kosmopolitische winkeltjes, in brandstores en zeker in Fuencarral. Dit warenhuis is een buitenbeentje in winkelstad Madrid, met super koopjes en leuke winkels, gespecialiseerd in piercing en tattooing, met surrealistische kapsalons.
De koopjesmaand januari in Madrid moet je ooit eens beleven, wandelend door gezellige straatjes en brede boulevards, tot in Casa del Libro waar je in een gebouw van vijf hoog alles op de kop kunt tikken én afgeprijsd! In Madrid vind je in januari makkelijk een goed en prijsgunstig hotel en hoe meer mensen er naartoe reizen hoe beter voor de Spaanse economie. Dat zal alvast de Madrilenen een hart onder de riem steken!
Met Air Europa kun je elke dag van de week vertrekken, twee keer per dag, metvertrekuren, om 11u05 en 17u45. De luchtvaartmaatschappij heeft aantrekkelijke tarieven in economy en business class.
Winnaars 2012 van het eco-keurmerk Green Key voor accommodaties en
evenementlocaties in het Brussels Gewest
Om aan de wens te beantwoorden van de hotelsector en van andere toeristische locaties lanceerde Christos Doulkeridis, minister-president van de Franstalige Regering van Brussel in 2010 het internationale Green Key eco-keurmerk. Het draagt bij aan de positionering van Brussel als duurzame bestemming.
Dit jaar ontvangen nieuwe accommodaties en, voor het eerst, ook enkele special venues (zalen voor evenementen)dit prestigieuze keurmerk.Het is de derde keer dat de prijzen worden toegekend.
15 nieuwe accommodaties hebben het certificaat met het keurmerk ontvangen. 6 hotels : Park Inn by Radisson Brussels Midi, Thon Hotel EU, Stanhope, hotel Le Plaza, Dolce La Hulpe Brussels, NH Atlanta; twee B&B-locaties : La Chambre de Plume et le BiHome; 2 jeugdherbergen: Jacques Brel en Auberge des 3 Fontaines; tenslotte ook 3 locaties in de nieuwe categorie Special Venues: The Event Lounge, Le Concert Noble, Tour&Taxis. Dit betekent dat Brussel op dit moment reeds over 19 accommodaties (13 hotels, 4 B&B en 2 jeugdherbergen) en 3 evenementlocaties beschikt die het 22 Green Key keurmerk mogen dragen.
Wereldwijd behaalden reeds meer dan 2.000 instellingen het Green Key certificaat in 36 landen: België (Vlaanderen bijna 90, 22 inBrussel, 5 in Wallonië), Nederland (+ /- 500), Frankrijk (+/- 700), en in andere landen in Europa (Oost en West), Azië, Midden-Oosten, Midden-Amerika en Noord-Afrika.
Meteen na mijn aantreden als minister van toerisme, heb ik besloten om het keurmerk Green Key te ondersteunen en aan te moedigen. Het keurmerk is exclusief voor de toeristische sector en streeft ernaar om de ecologische voetafdruk van de sector te verminderen. Daarmee draagt het keurmerk bij aan de positionering van Brussel als duurzame bestemming, aldus Christos Doulkeridis.
De kandidaten moeten voldoen aan verschillende criteria op het gebied van algemeen duurzaam management, betrokkenheid van het personeel, informatie over duurzaamheid aan de klanten (documentatie, aangepaste signalering, ), beheer op het gebied van water, huishouding en schoonmaak, energiebeheer, afvalbeheer, voeding, administratie en kantoorwerk, binnenklimaat en groene ruimtes. Het keurmerk brengt dus de criteria samen van duurzame prestaties en duurzaam beheer. Het keurmerk bestaat sinds 1994 en is onafhankelijk en neutraal (het wordt verdedigd door een netwerk van NGOs).
Op dit moment heeft bijna 16% van alle Brusselse hotelkamers (erkend door de Cocof) het Clé Verte/Green Key/Groene Sleutel keurmerk. Als men rekening houdt met de belangrijke andere bestaande keurmerksystemen in het Brussels Gewest (EMAS, Green Globe en het keurmerk Entreprise éco-dynamique), dan komt Brussel aan een totaal van 30% hotelkamers met een duurzaam keurmerk. Daarmee positioneert Brussel zich op het niveau van de hotels bij de meest groene Europese bestemmingen. In milieutermen is dat effect niet te verwaarlozen aangezien het jaarlijks toegekende keurmerk een constante verbetering vraagt aan de bedrijven.