125e gedenkdag van Jack the Ripper-moorden, en nieuwe London Dungeon
In 2013 zijn de natuur en festivals niet al wat de klok slaat. Dit jaar is het ook 125 jaar geleden dat Jack the Ripper de Londense straten onveilig maakte, en angst in de stad zaaide. Wie wel van griezelige dingen houdt, zal in Groot-Brittannië diverse enge, spookachtige attracties vinden, vooral in de London Dungeon, die in maart naar een nieuw pand verhuist.
In de gigantische ondergrondse gewelven van County Hall, vlak naast London Eye, brengt de London Dungeon 1000 jaar aan geschiedenis tot leven met angstaanjagende voorstellingen, speciale effecten, overrompelende verrassingen en spannende spookritten. Hier leert u niet alleen Jack the Ripper en zijn slachtoffers kennen, maar ook andere bekende engerds, zoals Sweeney Todd en Guy Fawkes. www.thedungeons.com
Op 9 januari vierde de oudste metro ter wereld zijn 150-jarige bestaan, terwijl er het hele jaar door speciale evenementen gepland zijn om deze historische gebeurtenis te gedenken en ook naar de toekomst van The Tube vooruit te blikken. De eerste ritten met stoomtreinen worden opnieuw in scène gezet, in het London Transport Museum worden iconische posters getoond, terwijl er in niet meer in gebruik zijnde stations theater en filmvertoningen te zien zijn. Er zijn talloze vreemde verhalen te vertellen rond de ondergrondse (vaak draaien ze om de afdeling Gevonden Voorwerpen, waar zich de meest eigenaardige dingen hebben bevonden, zoals dode vleermuizen, kunstgebitten, en een vergeten bruidsjurk), en dan zijn er ook nog heel wat onbezongen plekken te verkennen aan het eind van de lijn
The View from the Shard,en de opening van het Shangri-La Hotel.
Maar liefst 310 meter hoog! Het hoogste gebouw van Europa, en de enige plek waar men Londen helemaal, maar dan ook helemaal, in één keer kan zien. The View from the Shard wordt op 1 februari voor het publiek geopend, vlak voor Valentijnsdag. Waarschijnlijk zullen er daarboven in de zevende hemel aardig wat huwelijksaanzoeken worden gedaan. Vanaf maart kunt u ook in dit 310 meter hoge gebouw overnachten, want dan opent het luxe Shangri-La Hotel haar deuren op de 34e tot 53e verdieping van deze wel heel iconische, door Renzo Piano ontworpen wolkenkrabber. De 185 luxe kamers, elk met een oppervlak van 42 m², behoren tot de grootste hotelkamers in Londen. www.theviewfromtheshard.com
Holland America Line steunt organisaties tegen Kankerbestrijding met de lancering van de actie aan dek voor een goed doel. Nieuwe sponsorloop op 500 cruises zamelt geld in voor de wereldstrijd tegen kanker.
Ter ere van Wereldkankerdag, lanceert Holland America Line vandaag On Deck for a Cause, oftewel Aan Dek met een Reden; een nieuwe goede doel-actie aan boord van de schepen, ter ondersteuning van zes internationale kankerorganisaties in Amerika, Canada, Australië, Nederland, Duitsland en Engeland.
Aan Dek met een Reden nodigt gasten gedurende de cruise uit om deel te nemen aan een niet competitieve 5km sponsorloop aan boord van één van de 15 Holland America Line schepen. De opbrengst komt ten goede aan KWF Kankerbestrijding en vijf andere internationale kankerorganisaties: American Cancer Society, Canadian Cancer Society, Cancer Council Australia, Cancer Research UK en de Deutsche Krebshilfe (German Cancer Aid). Het programma wordt de komende maand op de schepen gelanceerd.
Met dit programma steunt Holland America Line de wereldstrijd tegen kanker, aldusRichard Meadows, executive vice president, marketing, sales en guest programs van Holland America Line.Geven aan goede doelen behoort tot de cultuur van Holland America Line en wij zijn dankbaar dat we deze ongelofelijk goede organisaties in de zes landen -waar de meerderheid van onze gasten leeft- kunnen steunen. Dit nieuwe programma zal kunnen bijdragen aan kankeronderzoek, opleiding, screening en behandelingsprogrammas.
Aan de gasten wordt gevraagd om $20 te doneren aan de Holland America Line Foundation. Van die $20 wordt minimaal 80 procent ($16) afgedragen aan de organisaties. Het resterende 20 procent wordt gebruikt om programma en administratieve kosten te dekken. Tijdens een dag op zee, worden deelnemers uitgenodigd om mee te lopen in de 5km sponsorloop over het dek van het schip, maar men mag ook minder lopen, iedere meter telt. Deelnemers ontvangen na afloop een On Deck for a Cause T-shirt en polsband. Afhankelijk van het schip, varieert de afstand om 5km op te kunnen halen van 9 tot 12 rondjes.
Bijna 500 On Deck for a Cause sponsorlopen zullen het komende jaar door Holland America Line georganiseerd worden. En dit op wereldwijde cruises in de Middellandse, Baltische en de Caribische Zee, de Stille Oceaan, Alaska, Mexico, Azië, Nieuw-Zeeland, Zuid Amerika en zelfs Antarctica.
Noord-Ierse Derry, allereerste cultuurstad van het Verenigd Koninkrijk, het hele jaar door
Lonely Planet heeft Derry in Noord-Ierland uitgeroepen tot een van de vijf topbestemmingen ter wereld voor het jaar 2013, en Derry is er klaar voor om in het zonnetje te worden gezet. Hiermee wordt Derry de allereerste cultuurstad van het Verenigd Koninkrijk, en 2013 is dus een perfect moment om een van de verborgen schatten van het land te ontdekken.
De evenementenagenda dit jaar is van wereldklasse, met onder meer de uitreiking van de beroemdste Britse kunstprijs, de Turner Prize, die voor het eerst niet in Engeland plaatsvindt, maar in Noord-Ierland, en verder valt er het hele jaar door van alles te beleven: muziek, dans, theater en nog veel meer.
Vlaams minister-president Kris Peeters heeft de eerste Lean and Green awards in Vlaanderen uitgereikt, en ook AB InBev viel in de prijzen. Het bedrijf behoort nu tot de eerste trotse Lean and Green-gecertificeerden in België.
De eerste uitdaging van dit initiatief, gefaciliteerd door het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL), bestond erin een plan van aanpak op te stellen om de CO2-uitstoot van de logistieke activiteiten voor minstens 20% te reduceren over een periode van 5 jaar. Met het behalen van de award is voor AB InBev in België de eerste stap gezet in dit uitdagende project, dat bovendien volledig kadert in de droom van de brouwer om het Beste Bierbedrijf in een Betere Wereld te zijn.
Wereldwijde droom AB InBev voor een Betere Wereld
Bier is een product op basis van natuurlijke ingrediënten, en het beschermen en vrijwaren van het milieu is voor ons als brouwer dan ook van essentieel belang, zegt Arthur van Och, Logistiek Directeur Benelux & Frankrijk bij AB InBev. We hebben als groep ambitieuze wereldwijde doelstellingen om onze droom voor een Betere Wereld te verwezenlijken. Onze Belgische operaties werken hard mee aan deze droom en de lat ligt hoog. Via onze deelname aan het Lean and Green-project streven we ernaar om over een periode van 5 jaar de CO²-uitstoot van onze logistieke activiteiten in België met maar liefst 25% terug te schroeven. We zijn heel trots op deze award en gaan nu, samen met onze klanten, toeleveranciers en transporteurs, de uitdaging aan. Het betrekken van de gehele logistieke keten staat hierbij centraal.
De Lean and Green-award
Het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) startte naar Nederlands voorbeeld vorig jaar
een project om bedrijven aan te sporen de CO2-uitstoot van hun logistieke activiteiten te reduceren met minstens 20% over een periode van 5 jaar. Het ingediende plan van aanpak van AB InBev in België, waarmee het bedrijf zelfs een reductie 25% ambieert, werd door een externe partij geëvalueerd en goedgekeurd. De brouwer mag zich nu dus tot de eerste Lean and Green-gecertificeerde bedrijven in België rekenen, in navolging van AB InBev in Nederland.
Met de talloze fantastische evenementen die voor 2013 op de agenda staan, is dit hét jaar om Groot-Brittannië te bezoeken. Bijvoorbeeld de festiviteiten rond de opening van het allerhoogste gebouw van Europa, de heropening van het Olympic Park, het feit dat een van de meest geliefde boeken ter wereld precies 200 jaar geleden het licht zag, en de nieuwe cultuurstad. En dan niet te vergeten de overvloed aan andere attracties en evenementen het hele jaar door.
Year of Natural Scotland, het hele jaar door
De Schotse landschappen, zoals Glencoe, hebben onlangs op het witte doek geschitterd in de meest populaire film van 2012, Skyfall. Het zijn landschappen die een spannende vakantie in een indrukwekkende omgeving beloven. De Schotse natuur is de belangrijkste reden waarom mensen naar Schotland komen, en 2013 is daar het uitgelezen jaar voor, want dit jaar staat Schotland in het teken van het Year of Natural Scotland.
Dat moet worden gevierd, en bezoekers worden uitgenodigd om al dit moois te ontdekken: de Schotse natuurlijke landschappen, de flora en fauna, de historische landschappen, het smakelijke eten en drinken dat de natuur ons biedt, het groene toerisme en de natuur in de steden.
Met 2600 hotel-restaurants in Europa, waarvan 25 in België en 10 in het Groothertogdom Luxemburg, is de nieuwe editie van de Internationale Gids van de Logis een bron van inspiratie voor wie er eens tussenuit wil, met uitgelezen adresjes die welzijn, gastronomie en gezelligheid onder één dak bieden. De gids 2013 biedt een overzicht van instellingen met bijzondere troeven en een aparte sfeer. Het is dan ook een kostbaar instrument om een romantisch uitje te plannen, een weekend weg met het gezin of een zakenreis.
De Internationale Gids van de Logis hotel-restaurants 2013, uitgebracht in 6 talen, is opnieuw gratis verkrijgbaar. Er zijn 2600 etablissementen in opgenomen die het hele jaar door op hun eigen bijzondere manier alles in het werk stellen om het naar onze zin te maken, met veel oog voor comfort en rust. Een persoonlijk en warm onthaal, een keuken die inspiratie vindt in de eigen streek, een omgeving waar altijd wel iets ongewoons te ontdekken valt Kortom, alle ingrediënten voor een geslaagde break zijn aanwezig gewoon even genieten van alle unieke en eenvoudige dingen die het leven te bieden heeft.
Editie 2013 bevat een nieuw hoofdstuk dat volledig in het teken staat van het concept van PlezieroLogis: de kunst om van bevoorrechte momenten te genieten in de Logis en om gasten te ontvangen in unieke locaties die in niets lijken op de gestandaardiseerde hotelketens. Vanuit deze invalshoek wil men de bekendheid van het merk vergroten viacommunicatie, diensten en waarden. Er wordt benadrukt dat plezier primeert in de hotels van het netwerk, waar verrassende en ontspannende momenten wachten. Verder laat de Gids 2013 u kennismaken met het nieuwe gratis getrouwheidsprogramma OLogis, dat zowel een zakelijk als vrijetijdscliënteel beloont voor zijn uitgaven in het hotel en het restaurant, tijdens de week én in het weekend.
Voor iedereen die op zoek is naar een manier om te herbronnen is er een verblijf op maat: elk etablissement dat in de Gids aan bod komt wordt toegelicht met een themapictogram. Sportievelingen, waaghalzen, skifanaten, fijnproevers of natuurliefhebbers elke bezoeker vindt hier zijn gedroomde break.
Logis wil onophoudelijk vernieuwen en start dit jaar met het thema Motorrijden: hoteluitbaters worden uitgenodigd om zich via een klantgericht charter te engageren om motorliefhebbers optimaal te ontvangen. Zo staat er onder meer een gesloten garage ter beschikking, is er een wateraansluiting voor het onderhoud van hun motorfiets en liggen er wegenkaarten om ter plaatse in te kijken, weet Thierry Amirault, Voorzitter van de Internationale Federatie van de Logis. Het initiatief, dat op zijn minst origineel te noemen is, geeft blijk van onze bereidheid om steeds zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van een cliënteel dat van het leven geniet.
De Franse, Nederlandse, Duitse, Engelse, Italiaanse en Spaanse Gidsen zijn beschikbaar via de website van de Logis, in toerismebureaus, in de Fédération Internationale des Logis in Frankrijk en in elk etablissement van de Logis.