Op zondag 3 november wordt
op initiatief van huiskamerrestaurant De postelein uit Keerbergen, net als
vorig jaar, een culinaire brunch georganiseerd ten voordele van de actie KOTK
(kom op tegen kanker).
Leven in kleur is een nieuw
werk van keramiste Frieda Vaes dat een reis zal maken door het horecalandschap
om zo uiteindelijk te proberen de Leuvense brandweer in 2014 weer op de fiets
te krijgen voor de 1000 km van KOTK. Een belangrijk project dat KOTK steunt is
Kinderen en kanker.
Het werk van Frieda beeldt
op een onschuldige, kinderlijke manier uit wat kinderen en jongeren het meeste
missen als ze in een ziekenhuiskamer vechten tegen kanker.De combinatie van het sobere kleiwerk en de
kleurige graffiti staat voor het trieste van de ziekte tegenover de hoop en de
ongelooflijke vechtlust die kinderen kenmerken.De graffiti is het werk van graffitikunstenaar Pieterjan Boone.
Bedoeling is dat het werk
een reis maakt door de Leuvense horeca en uiteindelijk per opbod verkocht zal
worden.De reis van het beeld start dus
op 03 november 2013 met de culinaire brunch in de brandweerkazerne van Leuven.
Spontaan werd er zelfs door
Thijs Velthuizen (http://thijsvelthuizen.com/wie-ik-ben/) volgend gedicht
geschreven dat bij het werk past en waarvan we even stil werden: Ik wil niet
langer kijken - Naar de witte jassen - De groene schorten - De kale muren Ik
wil leven - Ik wil spelen - Zonder zorgen - Leven in kleur.
Huiskamerrestaurant
Postelein speelt hierin mee de hoofdrol, gezien het vorig jaar als eerste in
zee gingen met Frieda Vaes om de Leuvense brandweer op de fiets te
krijgen.Een initiatief waarbij een
restaurateur op een of nadere manier iets nuttigs wil terugdoen aan de
samenleving. Dit jaar anticiperen ook het Park Inn by Radisson Leuven, De
Clijne Taefel en Trente.Het project
breidt dus uit Er werden zelfs ook
mooie contacten gelegd met o.a. fotograaf Koert Michiels, Merlin Spie (beeldend
kunstenares, die een extra tentoonstelling zal organiseren op de brunch zelf),
Plaats van afspraak:
Brandweerkazerne Leuven Terbankstraat 20 3001 Heverlee Leuven. Ontbijt
volwassene 13, kinderen tot 12 jaar 7, culinaire brunch hapjes: 2.5 per
stuk.
De
wijngaard verandert van kleur. Goud, brons en rode tinten gaan overheersen. Het
oogsten zit erop. Vorige jaargangen rusten en rijpen en maken plaats voor de
nieuwe wijn die nu onstuimig tekeergaat in de gistkuipen. Het weer is nog mild
en geknipt voor uitstapjes van kelder naar kelder, van kelder naar museum, van
het museum naar het bos, van het bos naar het restaurant en van daar weer naar
je gastenkamer. De dag zit erop en het is goed geweest: mooie landschappen,
aangename ontmoetingen en lekkere Côtes du Rhône.
Wijn en
toerisme buiten het seizoen De Rhônevallei telt 74.000 hectare druiven. Ze is
daarmee Frankrijks op een na grootste AOC-wijngebied, qua oppervlakte dan toch.
De Rhônevallei is ook een fascinerende streek die elk jaar ruim 14 miljoen toeristen
verwelkomt en dat niet alleen tijdens de zomer. Levensgenieters, smulpapen,
wandelaars, meerwaardezoekers, allemaal vinden ze de weg naar dit leuke en
lekkere stukje Frankrijk. Dankzij het wijnpatrimonium en de uitzonderlijke
natuur en cultuur valt hier het hele jaar door voor elk wat wils te beleven.
Wie zich op
weg wil begeven, te voet, te paard, met de fiets of de auto, kan kiezen uit 9
wijnroutes door de Côtes du Rhône en de Côtes du Rhône Villages. Ze brengen je
langs de Rhôneoevers van noord naar zuid en wijzen je de verborgen adresjes
waar het goed toeven en genieten is voor gezinnen, geliefden en vrienden. De
kleuren zijn prachtig in dit seizoen, je hebt een uitzicht tot aan de einder en
de verleiding om dit tableau vivant te doorkruisen wordt onweerstaanbaar.
Met de
Côtes du Rhône als rode draad valt in de streek bijzonder veel te beleven. Een
artistiek parcours brengt ons van het Museum voor Schone Kunsten van Valence,
dat in december opnieuw de deuren opent, langs de Rhône zuidwaarts naar het
Palais des Papes in Avignon. Met halten onderweg voor het kasteel van
Montélimar waar hedendaagse kunst te zien is en Suze-La-Rousse, waar zich de
plaatselijke wijnuniversiteit bevindt en ook een nieuw museum over het
wijnerfgoed van de streek. De mogelijkheden zijn eindeloos.
http://chateaux.ladrome.fr/
Fijnproevers
weten nog minder waar te beginnen. Vanaf het einde van de herfst beleven de
Drôme en de Vaucluse een explosie van truffelmarkten. Profiteer ervan om van de
zwarte diamant te genieten, vergezeld van een goede Côtes du Rhône, wit of
rood, al naargelang het gerecht. Ook veel chambres dhôtes bieden
verblijfsformules aan, waarbij de truffel centraal staat en laten je
bijvoorbeeld met een truffelboer mee op cavage of truffeloogst trekken.
In de buurt
van Nyons, komen we in de streek van de olijven, met de bekende tanche, of
olijf van Nyons en de verdale, die veel voorkomt rond Beaumes-de- Venise.
Halverwege de herfst begint ook in de olijfgaarden de pluk. Truffels, olijven
en olijfolie en Côtes du Rhône, wat een heerlijk trio, toch Na al dat genieten
vormt wat beweging geen overbodige luxe. Wie op sportschoenen de streek wil
verkennen kan dat perfect. Er zijn weinig activiteiten die in de Côtes du Rhône
niet worden aangeboden.
Honderden
kilometer bewegwijzerde paden, om te beginnen. Verscheidene golfterreinen,
paardensport... De Côtes du Rhône is een waar paradijs voor de sportieve
bezoeker die de wijn houdt voor na de inspanningen. Veel domeinen verhuren
overigens (elektrische) fietsen om door de wijngaarden te peddelen en enkele
van Frankrijks schilderachtigste dorpen te verkennen. En als je je fiets terug
inlevert is het vast tijd om enkele mooie flesjes te proeven. De Côtes du Rhône
is veel meer dan wijn alleen. Cultuur, gastronomie, charmante
overnachtingsmogelijkheden, sporten... het is er allemaal en het geeft je een
andere kijk op deze verrassende streek. www.vins-rhone.com rubriek visiter.
Een
vooruitblik op het oogstjaar 2013 In de zuidelijke Côtes du Rhône zien we bij
de eerste syrahs heel veel fruit en kleur. Ook de witte en de rosé zijn
trouwens bijzonder geslaagd en zeer aromatisch. In de noordelijkere Côtes du
Rhône, verloopt het oogsten zeer gespreid, maar de wijngaard en de druiven zijn
perfect gezond. Syrah en mourvèdre brengen de volumes gelukkig in evenwicht en
verlenen een bijzonder karakter aan een oogstjaar dat zich alvast fruitig en
kruidig aankondigt. En van de toekomstige witte Côtes du Rhône mag verwacht
worden dat hij zijn aromatische enthousiasme zal weten te
bewaren.
Een bron
van warmte op koude winterdagen. Grimbergen Winter is terug. Deze variant die
slechts tijdelijk op de markt verschijnt, wordt enkel en alleen gebrouwen voor
het najaar, wanneer de dagen korter worden en het tijd wordt om het binnen
extra gezellig te maken. Dit abdijbier heeft een ronde zoet-bittere smaak en
zorgt voor een heerlijk en vol smaakgevoel, ideaal om een lange werkdag in alle
rust af te sluiten of om je lekker op te warmen tijdens een gure herfstdag.
Het
seizoensbier van het Grimbergenassortiment heeft een volle, zoet-bittere smaak
met toetsen van kruiden, karamel en zeste. Grimbergen Winter heeft een
alcoholpercentage van 6.5% en is speciaal gemaakt voor de lange, koude
winterperiode. Dit zacht sprankelend bier doet je genieten van een warm en
aangenaam smaakgevoel, ideaal om in alle rust te degusteren op een gezellige
winteravond...
Grimbergen,
smaakt net zo rijk als zijn geschiedenis. Grimbergen Winter weerspiegelt, net
als de andere Grimbergenbieren, de symboliek van de feniks. Zoals de abdij van
Grimbergen tot drie keer toe verwoest werd en drie keer herrees, zo staat ook
de feniks voor wederopstanding en hergeboorte. Met een heerlijk glas Grimbergen
Winter in de hand kan je genieten van een welverdiende rustpauze.
Grimbergen
Winter is verkrijgbaar in zowel de supermarkt, de
drankenhandel alsook op vat in de betere brasserie. In de winkel bedraagt de
consumentenadviesprijs 5.19 voor één clip Grimbergen Winter (5 + 1 flesjes
van 33 cl). Het bier zal tot eind februari 2014 beschikbaar zijn of in de
brasseries zolang de voorraad strekt.
Brussels
Airlines voegt Europese vakantiebestemmingen toe
In het
zomerseizoen van 2014 (30 maart tot 26 oktober) voegt Brussels Airlines opnieuw
vakantiebestemmingen toe aan haar Europese netwerk. De dienstregelingen van
enkele bestaande bestemmingen worden aangepast om de connectiviteit binnen het
netwerk te verbeteren en Tel Aviv zal meer worden aangevlogen.
Op 30 maart
2014 gaat voor de luchtvaartsector het zomerseizoen in en dat brengt ook dit
jaar weer nieuwigheden met zich mee in het Brussels Airlines netwerk. De
Belgische maatschappij voegt enkele Europese vakantiebestemmingen toe. Zo
zullen vakantiegangers volgende zomer vier keer per week naar drie bestemmingen
op het populaire Franse eiland Corsica kunnen vliegen, namelijk Bastia, Ajaccio
en Figari. Net zoals vorig jaar keren de seizoenbestemmingen ook volgende zomer
weer terug in het programma: Catania en Palermo op het eiland Sicilië, Napels,
Firenze, Faro, Porto, Marrakech en Agadir. Alicante, dat vanaf 26 oktober 2013
drie keer per week door Brussels Airlines wordt aangevlogen, zal ook in de
zomer van 2014 verder worden aangeboden.
Brussels
Airlines keert ook weer terug naar de Griekse markt na een jaar afwezigheid:
Athene zal tijdens het zomerseizoen opnieuw worden aangevlogen vanuit Brussels
Airport en dit drie keer per week.
Voor enkel
bestaande bestemmingen wijzigen de vluchturen om betere aansluitingen binnen
het netwerk te kunnen aanbieden. De laatste vlucht naar Budapest zal later
vanuit Brussel vertrekken (20u50) en de eerste vlucht vanuit Budapest zal al om
8u40 landen in Brussel, om eendaagse business trips naar Brussel te
vergemakkelijken en om transfers met het Europese en het intercontinentale
netwerk van Brussels Airlines mogelijk te maken.
Tel Aviv,
een bestemming die dagelijks door Brussels Airlines wordt aangevlogen en 2 keer
per dag op zondag, zal 3 keer per week extra worden aangeboden, waardoor er
vanaf eind maart op maandag, woensdag, donderdag en zondag ook s ochtends
vanuit Brussels Airport naar Tel Aviv kan worden gevlogen, en er betere
connectiemogelijkheden ontstaan.
Center Parcs lanceert 5
vernieuwende horecaconcepten in zijn Belgische parken
Een geslaagde vakantie
voor de hele familie, daar hoort ook lekker tafelen bij. Daarom bedacht Center
Parcs in samenwerking met Albron- Nederlands grootste onafhankelijke
foodservice-organisatie- vijf nieuwe horecaconcepten, die zorgen voor
bijzondere en niet alledaagse ervaringen. Een bezoek aan de vernieuwde bars en
restaurants in De Market Dome (de centrale plek op ieder vakantiepark) maakt
het verblijf compleet en creëert een mooie en blijvende herinnering aan Center
Parcs.
Center Parcs lanceert in
samenwerking met zijn horeca- en retailpartner, Albron, vijf nieuwe
horecaconcepten die elk bezoek aan De Market Dome voor de hele familie een
unieke en verrassende belevenis maken. Elk van de nieuwe
bars en restaurants serveert aan jong en oud de lekkerste gerechten in een
bijzonder thema. Tussen 23 september en 9 december 2013 openen alle nieuwe bars
en restaurants hun deuren in de Belgische Center Parcs vakantieparken
Erperheide en De Vossemeren. Dit is tevens het begin van een groot aantal
toekomstige vernieuwingen in de Nederlandse Center Parcs parken. Met deze
nieuwe culinaire verleidingen prikkelt Center Parcs ieders zintuigen, of het nu
gaat om eerste bezoekers of om trouwe gasten. Elk bezoek aan één van de parken
biedt tal van verrassingen.
In het Grand Café, in het
hart van de Market Dome, kan iedereen op elk moment van de dag terecht. Dat
maakt het dé ideale ontmoetingsplaats. Met een behaaglijke inrichting straalt
het Grand Café rust uit in een Britse koloniale sfeer.
In het Evergreenz Family
Buffet heerst een ontspannen, gezellige sfeer waar men de drukte van het
moderne leven even achter zich laat. In dit all you can eat restaurant
schuiven onze gasten met de hele familie aan lange tafels aan om in een
landelijke omgeving fijne herinneringen op te halen, anekdotes te delen en mooie
momenten te beleven. Het uitgebreide buffetassortiment weet jong en oud
ongetwijfeld te verleiden.
In het themarestaurant
Fuego Adventure Grill beleven gasten een buitengewone ervaring in een
avontuurlijke omgeving. Midden in het restaurant staat een grote grill met
reusachtige spiezen met heerlijk gegrild vlees. Wanneer gasten rond het vuur
zitten te eten, waant men zich in een Zuid-Amerikaanse, door de jungle
overwoekerde vuurtempel. Een waarschuwing is wel op zijn plaats, tijdens het
diner kunnen er onverwachte dingen gebeuren
Huiselijk tafelen tegen
een onklopbare kwaliteit-prijsverhouding! Elke dag serveren we een
driegangenmenu tegen een vaste lage prijs. Kinderen betalen 1 per levensjaar.
Het eten is eenvoudig en vertrouwd, maar bovenal heel erg lekker. De potten en
pannen worden op tafel gezet en iedereen bedient zichzelf. In het huis van
Nonna proeft men de sfeer van het Italiaanse zuiden. De vrouw des huizes,
Nonna, laat onze gasten smelten met haar Italiaanse charmes en bereidt met
liefde haar traditionele Italiaanse gerechten: van verse - op houtvuur gebakken
- pizzas tot zelfbereide pastas. Weer of geen weer bij Nonna is het altijd
heerlijk genieten.
Wie plannen heeft om tijdens de Herfstvakantie met
het vliegtuig te reizen doet er goed aan de vluchten vanuit Amsterdam Airport
Schiphol te bekijken. Er is altijd kans dat je van daaruit prijsgunstiger kunt
vertrekken.
De reden is eenvoudig. De vakantiespreiding in
België is anders dan die in Nederland, zo ook voor de Herfstvakantie. Als wij
voor een herfstbreak vertrekken dan hebben de Nederlanders die vakantie al
achter de rug. Gevolg, op de vluchten vanuit Schiphol is er een grote
beschikbaarheid en dat kan zich vertalen in goedkopere vluchten.
Overigens is een verplaatsing naar Amsterdam
Airport Schiphol in een handomdraai geregeld. Er zijn verschillende
mogelijkheden. Er is de snelle verbinding langs de autosnelweg vanuit Antwerpen
(161 km) met uitstekende parkeermogelijkheden op wandelafstand van de
vertrekhal. Parkeren kan al vanaf 5 EUR per dag via Smart Parking. Hier kan je
per shuttlebus naar de vertrekhal. Op de Schiphol website kan men berekenen wat
de kosten zijn op de diverse parkeermogelijkheden voor een bepaalde duur. Sinds
7 oktober zijn er twee extra Thalys treinen ingelegd. De reisduur vanuit
Brussel bedraagt 1u38 en vanuit Antwerpen slechts 56 minuten. Bus2airport (www.bus2airport.eu) verzorgt 10 keer per
dag, 7 dagen in de week, een busdienst vanuit Vlaanderen naar luchthaven
Schiphol. KLM heeft tevens een splinternieuwe busdienst tussen Antwerpen en
Schiphol voor zowel individuele- als groepsreizen. Er zijn twee verbindingen
per dag, de eerste bus is al in Schiphol om 8u30, handig voor vroege vluchten.
Nog enkele weken te gaan en dan is het
Herfstvakantie, goed voor een week ontspannen in de zon, voor een citytrip,
voor een actieve vakantie. Bekijk het vluchtaanbod vanuit Amsterdam Airport
Schiphol en profiteer van de aantrekkelijke promoties die je ongetwijfeld zal
ontdekken in het grote vluchtenaanbod.
En wie niet zelf op vakantie gaat, kan een vriend
of familie digitaal uitzwaaien. Hoe dat te doen staat op de website beschreven.
Vakantie
dat voel je, dat proef je, dat ruik je, dat zie je en daar luister je naar. Met
dit in het achterhoofd, stelt Neckermann het vernieuwde Sentido concept voor.
Met dit
vernieuwde concept richten Neckermann en Sentido zich tot reizigers die met al
hun zintuigen willen genieten. Een heerlijke geur in de lobby, lounge muziek in
de gemeenschappelijke ruimtes van het hotel, hoogstaande kwaliteit bedden-en
linnengoed en een heerlijke keuken die voornamelijk verse- en regionale
producten serveert, dit zijn de kernwaarden.
Bij
aankomst heet de holiday concierge de gasten onmiddellijk welkom wat het
verblijf met de juiste toon doet starten. Bovendien maakt de gratis wifi in de
lobby het ook mogelijk om onmiddellijk het thuisfront te laten weten dat de
vlucht goed verlopen is. Voor de langslapers is er een laatontbijt mogelijk en
voor reizigers die houden van wat entertainment is er het animatieprogramma
"Holiday Plus" Daarnaast bieden Neckermann en Sentido ook de
mogelijkheid om vroeg in te checken en laat uit te checken zodat iedereen
optimaal van zijn hotelverblijf kan genieten.
Het is het
ook mogelijk om leuke extra's te verkrijgen, die tegemoet komen aan de wensen
van de hedendaagse vakantiegangers: Plus Pakket : voor 5 p.p.p.n. geniet de
reiziger van leuke extra's op de kamer (badjas, slippers, fruitmand, keuze van
tijdstip van schoonmaken...) én een gereserveerd ligbed in de Sun Lounge
tijdens het volledige verblijf. Feel Good Pakket : voor 125 per koppel per
verblijf genieten ze van een romantisch diner, een massage voor 2, een ipod
docking station op de kamer en fruit en cava bij aankomst op de kamer. Baby
Cosy Pakket : voor 80 per week is het gebruik van een buggy, babybed,
flessenverwarmer, luierkussen, luieremmer en kastbeschermers ook mogelijk.
In totaal heeft Neckermann 33 Sentido hotels op
22 bestemmingen in zijn aanbod. Reizigers kunnen een verblijf in een Sentido
hotel louter via Neckermann (en zustermerken) reserveren. Deze hotels worden op
geen andere manier aangeboden, en zijn eigendom van Neckermann's moederbedrijf.
Sentido hotels stralen kwaliteit uit en staan garant voor een voortreffelijke
service. Alle hotels hebben 4 of 5 sterren
Keizer
Karel Robijn Rood behaalt brons op de World Beer Awards 2013
Op de World Beer Awards
2013 werd Keizer Karel Robijn Rood bekroond met een bronzen medaille in de
categorie Europe Dark Beer Belgian Style Strong.
De jury van de World Beer
Awards beoordeelt jaarlijks, via blinde proeftesten, bieren in de meest
uiteenlopende stijlen uit alle hoeken van de wereld. De beoordeling gebeurt
eerst op continentaal niveau: in Azië, Europa en Amerika worden telkens drie
medailles per bierstijl uitgereikt. Deze winnaars worden onderling opnieuw
getest om zo de Worlds Best per stijl te bepalen.
De World Beer Awards
staan als bierwedstrijd zeer hoog aangeschreven. De bronzen medaille voor
Keizer Karel Robijn Rood is dan ook een waardevolle erkenning van zijn smaak en
kwaliteit. Eerder dit jaar vielen nog meer bieren van Brouwerij Haacht in de
prijzen. Op de recentste Superior Taste Awards werden zowel Primus als Ommegang
Keizer Karel bekroond met drie sterren. Mystic Perzik behaalde goud op de Asia
Beer Awards in de categorie Flavoured Beer World, en tot slot werd Prior
Tongerlo tweede in de nationale tripeltest van Het Nieuwsblad.
Brouwerij Haacht is een
onafhankelijke, Belgische familiebrouwerij en stelt een 400-tal werknemers
tewerk. Naast haar pils, Primus, brouwt ze eveneens verschillende speciaal-,
abdij-, fruit-, wit-, amber-en tafelbieren. De bekendste merken zijn Keizer
Karel, Tongerlo en Mystic. Het drankengamma vertegenwoordigt jaarlijks een
afzet van meer dan 1 miljoen hectoliter en bestaat eveneens uit een volwaardig
assortiment eigen gebottelde natuurlijke mineraalwaters en frisdranken onder
het merk VAL, Fuerto koffie, en diverse Franse en wereldwijnen.
Brouwerij Haacht staat
ook in voor de exclusieve botteling van Pepsi, bestemd voor het Belgische
horecakanaal. Haar hoofdactiviteit is een totale service bieden aan meer dan
6.000 horecazaken, voor zowel de thuis-als exportmarkt. Consumenten kunnen haar
producten ook terugvinden bij de betere drankenhandelaars en supermarkten. In
Frankrijk opereert zij onder Brasserie du Coq Hardi en in Nederland als
Bierbrouwerij De Leeuw. www.haacht.com
Op 11 november
verschijnt de nieuwe Campari-kalender Worldwide Celebration met Uma Thurman
in een fotografie van Koto Bolofo. Dat maakte Campari vandaag bekend. Ook
lichtte het Italiaanse merk een tipje van de sluier met de onthulling van de
cover.
Op de nieuwe
Campari-kalender, de 15e editie intussen, prijkt Uma Thurman in een prachtige
rode galajurk, bedrukt met een wereldkaart. De actrice vertolkt het thema
Worldwide Celebration, waarbij elke maand een feest of festival in de kijker
staat. Campari geeft zo zijn artistieke visie op de toenemende
cultuurglobalisering, in lijn met de gekende waarden stijl, passie &
charisma.
Fotograaf
van dienst is Koto Bolofo, gekend om zijn krachtige portretten, innovatieve
modeshots en creatieve campagnes. Elk jaar verschijnt de iconische kalender op
9.999 exemplaren, internationaal verdeeld onder vrienden van Campari.