NIEUWE
KRIEKENOOGST EINDELIJK AANGEKOMEN IN BROUWERIJ VAN BELLE-VUE
In
het jaar van de 100ste verjaardag van Belle-Vue lieten de krieken echt lang op
zich wachten, door de opeenvolgende periodes van koude en droge hitte moesten
we er dit jaar echt lang op wachten, maar de nieuwe krieken zijn vandaag
aangekomen in de brouwerij van Belle-Vue en bovendien zijn ze van uitstekende
kwaliteit!
Enkele
tientallen tonnen vers geplukte krieken van de variëteiten Gorsem en Kelleris werden
in gekoelde vrachtwagens uit Tienen naar de brouwerij Belle-Vue gebracht. De
krieken werden in de brouwerij van Belle-Vue afgeladen en meteen toegevoegd aan
de lambiek. Zo wordt de Kriek Lambiek gemaakt die de basis vormt voor de
Belle-Vue kriekbieren: de meest populaire van het land. Dit jaar is bovendien
heel speciaal voor Belle-Vue, want de brouwerij viert zijn 100-jarig bestaan.
Ieder
jaar is het weer met spanning uitkijken naar de kriekenoogst, een belangrijk
moment voor onze brouwerij. We hebben dit jaar inderdaad wat langer moeten
wachten, maar de zon van de afgelopen weken heeft ervoor gezorgd dat we niet
alleen verwend zijn op het vlak van kwaliteit, de oogst heeft dit jaar ook
mooie hoeveelheden opgeleverd, aldus brouwerijmanager Tom Dumortier.
Authentieke
en typisch Brusselse know-how
De
geschiedenis van Belle-Vue start in 1913 in Brussel, toen Philémon Vanden Stock
begon met het versnijden van lambiek. Uit verschillende soorten lambiek van
meerdere producenten ontwikkelde hij geuze. Ook vandaag nog worden alle Belle-Vue
bieren gebrouwen op basis van lambiek, een bier van spontane gisting. Voor de
Belle-Vue kriekbieren voegen onze meesterbrouwers krieken toe aan de lambiek,
die spontaan gist dankzij de natuurlijke gistcellen die in de lucht aanwezig
zijn. Voor de heerlijke kriekbieren van Belle-Vue worden maar liefst 80 kg krieken toegevoegd per 600 liter lambiek.
Het
schudden van de krieken
De
kwaliteitskrieken die worden geselecteerd voor de kriekbieren van Belle-Vue
komen uit de streek van Tienen. Vooraleer zij de brouwerij bereiken, hebben de
krieken al een hele weg afgelegd. De dag voor de levering (er gaat zon twaalf
uur over van het oogsten tot de levering aan de brouwerij), worden de
kriekenbomen geschud met een mechanische arm. De krieken vallen bij het
schudden op een dekzeil dat wordt opgerold en vervolgens wordt geledigd in
grote tonnen met water. De krieken zinken dan naar de bodem van de ton, terwijl
de takjes en bladeren komen bovendrijven. Deze techniek zorgt ervoor dat de
krieken in optimale omstandigheden geoogst worden. Nadien worden de krieken
voorzichtig vervoerd in blauwe plastieken tonnetjes, en worden ze bij levering
aan de brouwerij meteen verwerkt in de lambiek. Na 6 maanden rijping ontstaat
zo de Kriek Belle-Vue, met zijn prachtige robijnrode kleur en fruitige smaak.
1913
2013
Dit
jaar is voor Belle-Vue heel bijzonder, want de brouwerij viert zijn 100ste
verjaardag. Voor deze gelegenheid tekenen de gekende Belle-Vue karakters Jos en
Jef graag weer present. Ze figureren niet alleen op de verpakkingen, maar
hebben ook de aftrap gegeven voor de match tussen Anderlecht (RSCA) en Standard
op 5 mei laatstleden. Tijdens deze match droegen de spelers van RSCA ook de
originele uitrusting die gedragen werd tijdens het eerste voetbalseizoen waarin
Belle-Vue als sponsor van de club optrad. Hiermee werd de aanwezigheid van
Belle-Vue tussen 1973 en 1981 als hoofdsponsor van paars-wit herdacht.
Philemon
Vandenstock legde in 1913 de basis voor de huidige brouwerij Belle-Vue. Maar de
geschiedenis van de Geuze bieren gaat terug tot in de middeleeuwen. Deze
authentieke Lambiek bieren werden toen al in de Zennevallei gebrouwen.
Kenmerkend voor Geuze bieren is het gebruik van 30% tarwe, een spontane gisting
en een versnijding van jonge en oude Lambieken. De spontane gisting met de
gistcellen uit de lucht rondom de Zennevallei geeft de Geuze bieren hun
typische zurige smaak. Lambiek is het basisbier dat in eikenhouten vaten rijpt.
Na één jaar spreekt men van een jonge Lambiek. Er worden vier Belle-Vue bieren
gebrouwen, die worden geserveerd in de traditionele Belle-Vue glazen aan een
temperatuur tussen 2° en 3°C.
In 2013 viert Belle-Vue zijn 100-jarig bestaan.
Oost-Vlaamse
fiets- en wandelnetwerken zoeken enthousiaste peters en meters
Voor
het controleren van de wandel- en fietsnetwerken in de regio's Leiestreek,
Meetjesland, Scheldeland, Vlaamse Ardennen en Waasland zoekt Toerisme
Oost-Vlaanderen enthousiaste peters en meters.
Drie
keer per jaar controleren zij een lus op een van de netwerken en brengen zij
verslag uit over foutieve of ontbrekende bewegwijzering, wegonderbrekingen, of
andere problemen op het traject. Zo bouwen zij mee aan de kwaliteit van de
Oost-Vlaamse fiets- en wandeltrajecten.
De
Oost-Vlaamse netwerken van Toerisme Oost-Vlaanderen tellen ruim 3.500 km fietstraject en 560 km wandelwegen, samen
goed voor 18.500 bordjes. Om deze bewegwijzering op punt te houden en gebreken
zo snel mogelijk te detecteren en op te losssen, zijn een paar honderd peters
en meters nodig.
Ondernemende
broer en zus Rutten slaan de handen in elkaar. Het idee kwam er tussen pot en
pint tijdens één van de vele familiefeestjes. Luc Rutten van
Drankendiscount t Bakske uit Tessenderlo heeft zijn eigen bier laten
brouwen, en het zal geschonken worden in glazen van zijn zus Hilde Ruttenvan Berghoff Belgium uit
Lummen.
Neuzebier
is de oudste Limburgse tripel. Voor het eerst gebrouwen door Jo Billen uit
Wellen in 1984. In
zijn achterkeuken experimenteerde hij met een zelf in elkaar geknutselde
brouwinstallatie. Toen in 1996 de objectieve bierproevers De Limburgse Neus,
onder voorzitterschap van René Heselmans, tien jaar bestonden, werd het recept
voor het eerst op grote schaal gebouwen. Bij brouwerij St. Jozef in Opitter
werd een brouwsel gemaakt van 7000L. Deze brouwerij was toen nog een echte pils
brouwerij waar men geen nagisting kon geven aan deze tripel.
Dat
is nu wel anders. Bij brouwerij Anders in Halen, waar het bier nu gebrouwen is,
kunnen we met kleinere hoeveelheden van 2000 L werken en kan men wel voor een nagisting
zorgen. Het bier zal dus ietsjes anders zijn en ook ietsje straffer een kleine
8° vol.alc..
Naast
tarwe en hop bevat het bier ook nog een kruidenmengeling (deze vind je terug op
het rugetiket) die het bier een speciale zachte, maar toch pittige smaak geven.
Bij brouwerij Anders hadden ze zo een gek recept met al die kruiden nog niet
gezien. Het kruidenmengsel heb ik dus zelf in de brouwketel gekieperd.Ze zijn wel heel zorgzaam omgegaan met het
recept en hebben zelfs de waterhardheid aangepast, omdat het verschil tussen
water van Opitter en water van Halen erg groot is.
Je
hebt vast wel gemerkt dat het een Limburgs verhaal is. De naam Neuzebier is
afgeleid uit de geografische ligging van Tessenderlo, namelijk de neus van
Limburg.
Uma Thurman, nieuwe
ster van Campari® Calendar 2014
Campari® kondigde
officieel aan dat Uma Thurman de nieuwe ster wordt van de Campari® Calendar 2014, in een fotografie
van Koto Bolofo. De actrice vertolkt daarin het thema Worldwide Celebrations,
waarbij elke maand een ander feest of festival van uiteenlopende culturen in de
kijker staat. Het is Camparis interpretatie van de toenemende
cultuurglobalisering, en dat met als leidmotieven stijl, passie en charisma.
Uma Thurman, bekend van Hollywood kaskrakers als Pulp Fiction en Kill Bill,
volgt in de voetsporen van Campari stijliconen als Salma Hayek, Eva Mendes,
Jessica Alba, Milla Jovovich en Penelope Cruz. Over haar hoofdrol in de nieuwe
Campari Calender zegt Thurman: Het is geweldig om deel uit te maken van dé
blikvanger van zon iconisch merk! Vooral het thema van dit jaar staat me erg
aan: stijl en passie als een reis rond de wereld, die ik ook nog eens mag delen
met Camparifans wereldwijd. Elke maand is Koto erin geslaagd de essentie van
feesten vast te leggen, met een ongelooflijk gevoel voor intrigerende,
inspirerende en dynamische beelden.
Fotograaf van dienst is Koto Bolofo. Hij wordt alom geprezen om zijn krachtige
portretfotografie, innovatieve modeshots en tal van kortfilms. Onder meer
Vogue, Vanity Fair en GQ deden al een beroep op hem voor prestigieuze
projecten, voor Louis Vuitton en Dior bokste hij al meerdere reclamecampagnes
in elkaar. Hij is geboren in Zuid-Afrika, opgegroeid in Groot-Brittannië en
momenteel inwoner van Frankrijk. Deze wereldburger Koto Bolofo weet als geen
ander het thema van de
15de Campari Calendar vast te leggen op de gevoelige plaat.
Het handelsmerk van Bolofo is een levendige en dynamische beeldtaal. En die
past perfect in de visie van Campari, dat in zijn nieuwe kalender een venster op de wereld
wil bieden. Koto Bolofo: Het opzet en doel van de Campari Calendar komt
helemaal overeen met wat ik in mijn werk nastreef: beelden maken die iets doén!
Dat ik mag werken met een mooie en getalenteerde actrice als Uma Thurman is een
hele eer, en het heeft me de inspiratie gegeven om steeds verder te gaan, om op
een uitdagende manier op zoek te gaan naar stijl en passie binnen de gekozen
thematiek.
Bob Kunze-Concewitz, CEO van Gruppo Campari : "De Campari Calender 2014
zet een nieuwe stap in zijn bestaan en verlegt zijn grenzen met nog meer
stimulerende, nog krachtigere beelden. Elke maand willen we de verbeelding
prikkelen en sturen de mensen op een wereldwijde feestelijke ontdekkingsreis.
We kunnen haast niet wachten om hem later dit jaar aan het publiek te tonen!
Op vier januari 2014 luidt het ms
Amsterdam (1.380 passagiers) onder de naam The Grand World Voyage het nieuwe jaar in
met een reis van maar liefst 113 dagen. Gedurende de reis worden 38 havens in
vijf continenten aangedaan. The Grand World Voyage is één van de vier grote
cruisereizen die Holland America Line in 2014 maakt. Het ms Amsterdam en het ms
Prinsendam (835 passagiers) varen beiden twee speciale routesdie prachtige bestemmingen aandoen zoals
Seoul (Zuid-Korea), Bejing (China), Singapore, Sydney (Australië) en Honolulu
(Hawaï). Wie tijd heeft en van cruisen houdt, mag deze reis niet missen!
Onze Grand Voyages zijn een droom voor iedere reiziger omdat ze
de mogelijkheid bieden om bestemmingen van over de hele wereld te ontdekken,
zegt Richard Meadows, executive vice
president marketing, sales en gastenprogrammas bij Holland America Line. Afrika is onderdeel van twee Grand Voyages en er zijn
tal van nieuwe unieke mogelijkheden voor zowel onze vaste als nieuwe gasten.
Op vier januari 2014 vertrekt het ms Amsterdam, voor een 113-daagse rondreis, vanaf Fort Lauderdale (USA).
De reis begint met een oversteek van het Panama Kanaal gevolgd door twee
nachten in Peru. Het ms Amsterdam
vervolgt haar weg langs de oostkust van Australië naar Micronesië, het Verre
Oosten en de Indische Oceaan. Om het nog spannender te maken wordt ook Afrika
aangedaan en de oversteek gemaakt naar het Caribisch gebied. Een geweldige
reis: van een bezoek aan Machu Picchu (Peru) tot aan snorkelen bij de Great
Barrier Reef (Australië). Van winkelen op de avondmarkt in Hong Kong (China)
tot aan een safari in Kaap Hoorn (Zuid-Afrika). Wie nog langer wenst te
verblijven kan de reis verlengen met extra nachten in Papeete (Tahiti),
Victoria (Australië), de Seychelles eilanden en Singapore. Liever korter weg?
Er zijn cruise opties beschikbaar van 20 tot 86 dagen. Het ms Amsterdam sluit het jaar af met een 78-daagse cruise door de
Stille Zuidzee naar het Verre Oosten.
Zuid Amerika &
Antarctica in één
Op vijf januari 2014 keert het ms
Prinsendam terug naar Zuid-Amerika, Antarctica en de Amazone met een
68-daagse rondreis vanaf Fort Lauderdale (USA) onder de naam Grand South
America and Antarctica Voyage. Na de oversteek van het Panama kanaal bereikt
het ms Prinsendam de kust van Zuid
Amerika. Tijdens de reis vaart het msPrinsendam
zeven dagen over de Amazone en vier dagen over de Antarctische Oceaan met bezoeken aan Manaus, Rio de
Janeiro (Brazilië), Buenos Aires (Argentinië) en Callao (Peru). Gasten die
korter mee willen, kunnen kiezen voor een 32- of 36-daagse cruise tussen Fort
Lauderdale en Buenos Aires.
Afrikaanse en Mediterrane sferen met het ms Prinsendam
Na Zuid-Amerika en Antarctica vertrekt het msPrinsendam op een
57-daagse cruise naar Afrika over de Middellandse zee. Deze Grand Africa and
Mediterranen Voyage vertrekt van Fort Lauderdale (USA) naar Civitavecchia
(Rome, Italië). Onderweg doet het msPrinsendam eerst het Caribische gebied
aan. Erna vaart ze door naar Kaapverdië, Gambia en Dakar (Afrika) alsook de
Canarische Eilanden. OokNoord Afrika,
Spanje, Italië, Montenegro, Kroatië, Griekenland en Turkije komen nog aan bod.
Bezoek de Rotskoepel in Jeruzalem (Israel) of breng een bezoek aan de Giza
Piramides in Alexandrië (Egypte). Wie korter mee wil, kan ook kiezen voor een cruise van 27 dagen
met vertrek van Fort Lauderdale naar Barcelonaof 30 dagen met vertrek van Barcelona naar Civitavecchia.
De Grand Voyages van
Holland America Line maken een lange vakantie toegankelijk en betaalbaar. Aan
wal kunnen gasten kiezen uit diverse excursies van privétochten met de auto tot
aan het bezoeken van lokale dorpen. Ook aan boord valt er veel te beleven.
Heerlijk uitwaaien en relaxen in de Greenhouse Spa, kookdemonstraties volgen
van een erkend Chef in de Culinary Art Center, leren hoe een foto te bewerken
of simpelweg relaxen op het dek.
4
dagen lang, van 12 tot 15 september 2013, komen meer dan 30 restaurateurs uit
de 19 gemeentes van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsook verschillende
partnerregios van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest samen in het Ter
Kamerenbos. Tijdens eat! BRUSSELS delen ze hun knowhow en passie voor lekkere
producten met fijnproevers en lekkerbekken die steeds op zoek zijn naar
uitmuntende kwaliteit, ontdekkingen, traditie maar ook naar nieuwe
smaaksensaties en - avonturen.
eat!
BRUSSELS bracht tijdens haar eerste editie in 2012 zon 30 restaurateurs en op
initiatief van de directie Externe Betrekkingen van de Gewestelijke
Overheidsdienst Brussel 7 partnerregios samen. eat! BRUSSELS geeft een mooi
beeld van de diversiteit die Brussel rijk is. Op het menu, een smeltkroes aan
ontdekkingen uit de 4 windstreken. Restaurants en producten uit Europa, Afrika,
Azië, het Oosten, Frankrijk en België gaan zo creatief mogelijk te werk om alle
bezoekers, jong en oud, te verrassen en te verwennen. En dankzij de kleinere
porties kan de bezoeker in één maaltijd van meerdere keukens genieten en als
het ware dus een reis maken langsheen een resem verschillende kookculturen.
Net
als vorig jaar werd er ook voor deze editie van eat! BRUSSELS beslist om te
werken met recyclebaar materiaal en een individueel systeem voor afvalbeheer.
Het bestek en de bordjes van het festival zijn volledig biologisch afbreekbaar,
de verschillende types glazen zijn van herbruikbare materialen terwijl de
samenwerking met VIVAQUA het mogelijk maakt om geen plastic flessen te
gebruiken maar het hele festival lang te werken met grote «karaffen» water die
overal terug te vinden zijn.
Op
het programma: donderdag 12 september 2013, Corporate evening: speciale avond
voor de leden van BECI, AMCHAM met live jazzmuziek. Vrijdag 13 september 2013
van 17u00 tot 23u00 open voor het grote publiek met live coverband, zaterdag 14
september 2013 van 11u00 tot 23u00 open voor grote publiek met live coverband en
zondag 15 september 2013 van 11u00 tot 20u00.
De
toegang tot eat! BRUSSELS is gratis met ingang aan de Gespanhoek in het Ter
Kamerenbos. Het festival vindt plaats op het grasplein voor het meer van de
Chalet Robinson. Hapjes en drankjes worden verkregen door middel van jetons die
in voorverkoop op www.eatbrussels.be en ter plaatse te koop zullen worden
aangeboden. De site is toegankelijk voor mindervaliden.
Aperol
Spritz, cava of gin tonic zijn zo passé. Deze zomer kiezen trendsetters voor
een nieuw aperitief: Hugo. De verfrissende mix van vlierbloesemsiroop, bubbels
(ook uit Zuid-Tirol, uiteraard), bruiswater, een schijfje citroen en
muntblaadjes is afkomstig uit Zuid-Tirol, in het noorden van Italië. Hugo is
immers ten voeten uit waar Zuid-Tirol voor staat: een hype mediterane
aperitiefcultuur, maar dan met een egdy etnic kantje: vlierbloesemsiroop.
Eerder dit jaar werd Hugo al getipt als hét zomerdrankje van 2013. Dat komt
goed uit bij de huidige hittegolf! Zelf Hugo maken doe je zo: Giet 2cl
vlierbloesemsiroop op 2 ijsblokjes in een koud wijnglas. Voeg er 15cl prosecco
aan toe en vul aan met 10cl bruiswater. Afwerken met een schijfje citroen en
wat muntblaadjes en klaar!
Tip van de barman: zorg dat alle ingrediënten goed koel zijn voor extra
verfrissing.
Aperol
Spritz, cava of gin tonic zijn zo passé. Deze zomer kiezen trendsetters voor
een nieuw aperitief: Hugo. De verfrissende mix van vlierbloesemsiroop, bubbels
(ook uit Zuid-Tirol, uiteraard), bruiswater, een schijfje citroen en
muntblaadjes is afkomstig uit Zuid-Tirol, in het noorden van Italië. Hugo is
immers ten voeten uit waar Zuid-Tirol voor staat: een hype mediterane
aperitiefcultuur, maar dan met een egdy etnic kantje: vlierbloesemsiroop.
Eerder dit jaar werd Hugo al getipt als hét zomerdrankje van 2013. Dat komt
goed uit bij de huidige hittegolf! Zelf Hugo maken doe je zo: Giet 2cl
vlierbloesemsiroop op 2 ijsblokjes in een koud wijnglas. Voeg er 15cl prosecco
aan toe en vul aan met 10cl bruiswater. Afwerken met een schijfje citroen en
wat muntblaadjes en klaar!
Tip van de barman: zorg dat alle ingrediënten goed koel zijn voor extra
verfrissing.
SCHIPHOL POSITIEF BEOORDEELD IN VERGELIJKEND
ONDERZOEK VANLUCHTHAVENS.
Wie met het vliegtuig op reis gaat, zoekt vaak naar
het goedkoopste ticket. Maar er is nog een andere kostenbepalende factor waar
we niet altijd op letten. Sommige luchthavens zijn namelijk goedkoper dan
andere en het kan best dat vliegen vanaf een buitenlandse luchthaven goedkoper
is. Een onderzoek van de Nederlandse Consumentenbond toont aan dat Amsterdam
Airport Schiphol op dat vlak heel goed scoort. Bij dat onderzoek werden Brussels
Airport en verschillende dichtbije buitenlandse luchthavens onder de loep
genomen, o.a. Düsseldorf, Rotterdam, Eindhoven en Schiphol.
Vanuit Schiphol kun je een paar honderd
bestemmingen rechtstreeks bereiken. Dat komt omdat ruim 90 luchtvaartmaatschappijen
Schiphol gebruiken als vertrekplaats naar meer dan 300 bestemmingen zowel
binnen als buiten Europa. Het onderzoek toont echter aan dat het juist
belangrijk is om te kijken wat luchthavens bieden alvorens aan boord van het
vliegtuig te gaan.
Betaalparkings: Je wagen parkeren op een luchthaven
is altijd een dure aangelegenheid. Maar op Schiphol vallen de parkeerkosten
best mee, zeker vanaf zeven dagen wat toch de minimumduur is van een doorsnee
vakantie. Als je tijdig boekt, betaal je in Schiphol vanaf 49,50 voor een
week, een pak minder dan in Brussel, waar je 86 voor een week kwijt bent. Andere
weektarieven: Eindhoven: 53, Rotterdam 55, Düsseldorf 39.
Een drankje en een hapje voor vertrek
Je vakantie begint vaak al op de luchthaven en op Schiphol
word je verwend met een brede waaier aan faciliteiten. Er zijn niet alleen
winkels, restaurants en bars maar ook een museum, bibliotheek, spa en zelfs een
heus park. De Consumentenbond heeft ook op dit terrein de prijzen vergeleken.
Wat kost een koffie?
Brussels Airport: 3,30 (op alle locaties), Schiphol: 0,50
(in zelfbediening), Düsseldorf: 1 (in een fastfood restaurant). Wat kost een
pintje van het vat? Brussels Airport: 3,50, Schiphol: 3, Düsseldorf 4. Wat
kost een cola? Brussels Airport: 2,50 (uit drankautomaat), Schiphol: 1,75
en Düsseldorf 0,99 (supermarkt). Deze prijzen tonen duidelijk aan dat je in
de ene luchthaven meer vakantie-euros nodig hebt dan in de andere.
Een vliegreis met start in Amsterdam Airport
Schiphol is voor Belgische reizigers zeker het overwegen waard. Met tal van
faciliteiten, ook voor kinderen, is Schiphol meer dan een luchthaven.
Daarenboven zijn er ook heel concrete, materiële voordelen: een groter aanbod
van rechtstreekse vluchten zonder tijdrovende tussenstops, goedkope
parkeermogelijkheden én voldoende kansen om de wachttijd op de luchthaven op
een leuke en prijsgunstige manier door te brengen. Voeg dat allemaal bij de
gunstige ticketprijzen waardoor Schiphol op zijn minst het overwegen waard is om
een vakantie te starten. www.schiphol.nl
Het
cruiseseizoen door het Caribisch gebied is geopend. Holland America Line biedt
met haar middelgrote schepen, routes tot 25 dagen en twee opstaphavens een mooi
tropisch programma. Acht schepen van Holland America Line bieden unieke
rondreizen aan, met vertrek vanaf Tampa of Fort Lauderdale (Verenigde Staten),
allen met een stop bij het privé-eiland
Half Moon Cay.
Van
oktober 2013 tot april 2014 varen het ms
Eurodam (2.104 passagiers), ms
Maasdam (1.258 passagiers), ms Nieuw
Amsterdam (2.106 passagiers), ms
Noordam (1.972 passagiers), ms Ryndam
(1.260 passagiers), ms Veendam (1.350
passagiers), ms Westerdam (1.916
passagiers) en het ms Zuiderdam (1.916
passagiers) ruim honderd cruises die variëren van 7, 10, 11 tot 14-dagen. Het
is mogelijkverschillende routes te
combineren tot een uitgebreide cruise van 25 dagen. De routes beslaan het hele
Caribische gebied, met uitzondering van het noorden en inclusief de oversteek
van het Panamakanaal.
Het ms Eurodam keert terug naar het
Caribisch gebied met een alternatieve route. De 7-daagse cruise omvat zowel het
oosten als het westen van het Caribisch gebied. Naast de eilanden St. Thomas (Britse Maagdeneilanden) en het privé-eiland van Holland America Line; Half
Moon Cay, worden ook de Kaaiman eilanden, Key West (Verenigde Staten) en
Jamaica aangedaan.
Het ms Maasdam biedt met 10, 11 en
14-daagse cruises de meest gevarieerde en onontdekte routes aan. Met
bestemmingen als Dominica (Bovenwindse Eilanden) en
Tortola (Britse Maagdeneilanden). Gasten die het zuiden van de regio op de
agenda hebben staan, kunnen kiezen voor een 11-daagse cruise naar de eilanden
St. Maarten, St. Kitts, St. Vincent, Barbados, Martiniqueen St. Croix. Het ms Nieuw Amsterdam doet naast deze bovenwindse eilanden ook Cozumel (Mexico) en Mexico aan.
Het ms Noordam bezoekt met haar 10-daagse
cruise de Nederlandse ABC eilanden Aruba, Bonaire en
Curaçao, evenals Half Moon Cay, Grand Turk en Santa Bárbara de Samaná
(Dominicaanse Republiek). Het ms Ryndam maakt als enige schip een
rondreis vanuit Tampa voor een 7 of 14-daagse cruise, met stops bij onder
andere Mahogany Bay (Honduras), Santo Tomas de Castilla (Guatemala) en Costa
Maya (Mexico).
Nieuw
in het Caribisch gebied is de cruise met het
ms Veendam. Deze 7-daagse rondreis vanafFort Lauderdale vertrekt op 24 april 2014. Hierbij wordt het oosten van
het Caribisch gebied bezocht inclusief stops bijGrand Turk, Turks
en Caicos, San Juan (Puerto Rico), St. Thomas ( Britse Maagdeneilanden) en Half Moon Cay.
Het ms Westerdam maakt
in het cruiseseizoen meerdere 7-daagse rondreizen vanuitFort Lauderdale, met stops bij Grand Turk, San Juan, St. Maarten en Half
Moon Cay. Ook het ms Zuiderdam maakt
10 en 11-daagse rondreizen met vertrek en aankomst in Fort Lauderdale. Tijdens deze cruises wordt het
zuidelijke deel van het Caribisch gebied ontdekt
met een gedeeltelijke doorgang door het Panamakanaal.
De
wereldleider in taalonderwijs in het buitland, EF Education First, biedt gratis
5000 beurzen aan om een online Engels te leren, met een waarde van 750 000.
Dit succesvolle initiatief maakt deel uit van het actieplan om het Engels en de
competiviteit van jongeren op de Belgische arbeidsmarkt te versterken.
De vraag
naar een goede talenkennis groeit voortdurend in alle sectoren. Als gevolg
hiervan zien vele werkzoekende die een onvoldoende talenkennis hebben hun
kansen verminderen. Er wordt geschat dat 9 van de 10 geschoolde banen een goed gebruik van de
Engelse taal vereisen, terwijl slechts 1 op de 3 volwassenen voelt vloeiend te
zijn in deze taal. Gezien de toenemende behoefte om te verhuizen naar een
vreemd land om een geschikte baan te vinden, blijft een talenkennis essentiëel.
Waaronder ook het Engels.
Gezien de
sterke vraag op de arbeidsmarkt, biedt EF Education First 5000 beurzen aan om
het Engels online te leren. Hiernaast worden er ook specifieke programmas
georganiseerd voor studenten en professionals die hun toegang tot de
arbeidsmarkt willen vergemakkelijk en hun achtergrond willen versterken. Elke
beurs dekt de kosten van een 3 maanden-cursus bij de EF Englishtown
online-school. Deze beurzen zijn beschikbaar voor iedereen die in België
woonachtig is. Voor meer informatie kan je terecht op de website: www.ef.be/bourses. Met de ondersteuning van
een dergelijk initiatief en de nieuwe aanpak van de opleiding Engels zorgt EF
Education First om de concurrentiepositie van de Belgische afgestudeerden en
professionals te verbeteren. In dit opzicht heeft de organisatie ook een ander
programma, namelijk Career Plus. Dit programma is geschikt voor mensen die op
zoek zijn naar een nieuwe uitdaging in het buitenland en carrière-georiënteerde
taalcursussen.
Deze
training wordt ondersteund door internationaal geronommeerde bedrijven zoals
Adecco UK, Randstad Work Solutions, Hays, Manpower, Venn Group en Brook Street.
Al 25 jaar is België van strategisch belang voor EF Education First en nu
willen we de concurrentiepositie van jongeren en de zoektocht naar een baan
ontwikkelen. Hierdoor hebben voor 5000 beurzen ter beschikking gesteld!
vertelt Thibaut Hardelay, CEO van EF Education First België, enthousiast.
4
dagen lang, van 12 tot 15 september 2013, komen meer dan 30 restaurateurs uit
de 19 gemeentes van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsook verschillende
partnerregios van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest samen in het Ter
Kamerenbos. Tijdens eat! BRUSSELS delen ze hun knowhow en passie voor lekkere
producten met fijnproevers en lekkerbekken die steeds op zoek zijn naar
uitmuntende kwaliteit, ontdekkingen, traditie maar ook naar nieuwe
smaaksensaties en - avonturen.
eat!
BRUSSELS bracht tijdens haar eerste editie in 2012 zon 30 restaurateurs en op
initiatief van de directie Externe Betrekkingen van de Gewestelijke
Overheidsdienst Brussel 7 partnerregios samen. eat! BRUSSELS geeft een mooi
beeld van de diversiteit die Brussel rijk is. Op het menu, een smeltkroes aan
ontdekkingen uit de 4 windstreken. Restaurants en producten uit Europa, Afrika,
Azië, het Oosten, Frankrijk en België gaan zo creatief mogelijk te werk om alle
bezoekers, jong en oud, te verrassen en te verwennen. En dankzij de kleinere
porties kan de bezoeker in één maaltijd van meerdere keukens genieten en als
het ware dus een reis maken langsheen een resem verschillende kookculturen.
Net
als vorig jaar werd er ook voor deze editie van eat! BRUSSELS beslist om te
werken met recycleerbaar materiaal en een individueel systeem voor afvalbeheer.
Het bestek en de bordjes van het festival zijn volledig biologisch afbreekbaar,
de verschillende types glazen zijn van herbruikbare materialen terwijl de
samenwerking met VIVAQUA het mogelijk maakt om geen plastic flessen te
gebruiken maar het hele festival lang te werken met grote «karaffen» water die
overal terug te vinden zijn.
Op
het programma: donderdag 12 september 2013, Corporate evening: speciale avond
voor de leden van BECI, AMCHAM met live jazzmuziek. Vrijdag 13 september 2013
van 17u00 tot 23u00 open voor het grote publiek met live coverband, zaterdag 14
september 2013 van 11u00 tot 23u00 open voor grote publiek met live coverband en
zondag 15 september 2013 van 11u00 tot 20u00.
De
toegang tot eat! BRUSSELS is gratis met ingang aan de Gespanhoek in het Ter
Kamerenbos. Het festival vindt plaats op het grasplein voor het meer van de
Chalet Robinson. Hapjes en drankjes worden verkregen door middel van jetons die
in voorverkoop op www.eatbrussels.be en ter plaatse te koop zullen worden
aangeboden. De site is toegankelijk voor mindervaliden.
De
Nederlandse low-cost luchtvaartmaatschappij ArkeFly introduceert een extra
klasse Star Class aan boord van hun vliegtuigen. ArkeFly biedt dagelijks
rechtstreekse vluchten aan naar Curaçao vanaf Amsterdam Airport Schiphol.
Vanaf
24 april 2014 kan er op vluchten naar Curaçao, gekozen worden voor Star Class
stoelen. Als passagier met een Star Class ticket geniet je van een aantal
voordelen. Zo kun je 40 kilo
aan ruimbagage meenemen, mag je als eerste aan boord van het vliegtuig, heb je
al bij het inchecken een eigen incheckbalie, geniet je van meer beenruimte
(114cm) en zijn alle hapjes en drankjes inbegrepen. Ook zal het Persoonlijk
Entertainment Programma inclusief deze klasse worden en ontvang je tijdens de
vlucht een uitgebreidere verzorgingskit en kranten.
Anderzijds
heeft Curaçao Airport Holding (CAH) als doel gesteld om de huidige Curaçao
International Airport en haar omgeving tot een hub te maken die hoogwaardig is
met milieuvriendelijke, hightech en innovatieve producten en diensten. CAH is
op zoek naar partners die hen helpt bij de ontwikkeling van het te vernieuwen
Curaçao Airport City. Via een persbericht laat het CAH weten dat het huidige
Curaçao International Airport openstaat voor advies van adviseurs op het gebied
van infrastructuur, om voorgenoemde luchthaven om te dopen naar Curaçao Airport
City, een nieuwe duurzame hub. Adviseurs kunnen tot 9 augustus hun adviezen
uitbrengen. www.ca-holding.com
Hoogstaande
culinaire workshops aan boord van de Seabourn cruises
Seabourn
verwelkomt enkele gerenommeerde chef-koks en een award-winnende wijnproducent
aan boord, als onderdeel van het nieuwe Seabourn Conversations programma.
Deze culinaire sterren zullen op vier Seabourn schepen de gasten laten genieten
van kookdemonstraties en wijnproeverijen en gaan mee aan tafel of op excursie.
Er is dus voldoende gelegenheid om vragen te stellen, tips te krijgen of
ervaringen te delen.
Wij
zijn vereerd om deze bijzondere mensen te verwelkomen aan boord van onze
schepen, zegt John Delaney, senior vice president, marketing en sales bij
Seabourn. Mooie gerechten en goede wijnen zijn een belangrijk onderdeel van
onze Seabourn cruises. Met dit programma gaan onze gasten zeker genieten van de
kennis en inzichten van deze culinaire sterren.
Het
Seabourn Conversations programma start met Lars Kronmark, uitvoerend
instructeur bij het Culinary Institute of America in Greystone (VS). Hij is van
4 tot 25 juli 2013 te gast op de Seabourn Pridetijdens de Midnight Sun cruise. Jeremy Bloor, uitvoerend chef bij het
OXO Tower Restaurant in London (UK), vaart van 3 tot 24 september 2013 samen
met wijn producent Gary Eberle van Eberle Winery in Paso Robles (VS). Zij zijn
21 dagen te gast op de Seabourn Sojourn en varen van Dover (UK) via Reykjavik (IJsland) en
Qaqortoq (Groenland) naar Montreal (Canada).
Als
volgende gast gaat chef patisserie Kaushik Chowdhury van het Fairmont Dubai
Hotel (VAE) aan boord van de Seabourn Odyssey van 12 tot 30 oktober 2013. Tot
slot is chef-kok en schrijver Marisol Simon van 7 tot 25 november te gast op de
Seabourn Legend. Hij vaart 18 dagen mee met de Wonders of Arabia and India
cruise. Het uitnodigen van bovengenoemde chef-koks is een onderdeel van het
nieuwe Seabourn Conversations programma. Naast het culinaire thema wordt ook
aandacht besteed aan andere themas zoals kunst, cultuur, geschiedenis,
beroemdheden en wetenschap.
De
kleinschalige schepen van Seabourn bezoeken meer dan 100 bestemmingen over de
hele wereld met cruises van 7 tot 100 dagen. Wie met Seabourn reist, voelt zich
zeker thuis met de ruime, zorgvuldig ingerichte suites, uitstekende diners,
open bars met uitstekende wijnen en een ontspannen, gezellige sfeer.
Vlaams
minister van Toerisme Geert Bourgeois opende de nieuwe uitbreiding van het
Memorial Museum Passchendaele 1917
in Zonnebeke. De nieuwe museumvleugel staat in het teken
van de Slag van Passendale. Absolute blikvanger wordt het netwerk van Duitse en
Britse loopgraven in openlucht, de zogenaamde dug-outs. Dit project is
onderdeel van het masterplan The Legacy of Passchendaele, waarmee Zonnebeke
een internationaal toeristische ontsluiting beoogt van het monumentaal en
landschappelijk erfgoed van de Slag van Passendale.
Met
The Legacy of Passchendaele realiseert de gemeente tal van initiatieven in
het kader van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog, aldus
toerismeminister Geert Bourgeois. Het is een van de 5 strategische projecten
in het grote herdenkingsproject 100 jaar Groote Oorlog, en het 3de op rij dat
nu zijn deuren opent. Bedoeling is eerder gerealiseerde projecten, zoals het
bezoekerscentrum van Tyne Cot Cemetery en het Memorial Museum Passchendaele op
te nemen in een groter geheel: het museum en het omliggende parkdomein worden
verder ontwikkeld en uitgebreid als centraal instappunt voor de Slag van
Passendale. Het uitgebreide Memorial Museum, met 76.000 bezoekers in 2012, moet
een extra troef betekenen voor het herdenkingstoerisme in de Westhoek, met de
nadruk op de Slag van Passendale.
Voor
het totale project van The Legacy of Passchendaele kon de gemeente in het
kader van het Impulsfonds 100 jaar Groote Oorlog rekenen op een subsidie van
Toerisme Vlaanderen. Daarvan was een deel bestemd voor de uitbreiding van het
Memorial Museum Passchendaele 1917, de gemeente heeft nog tal van andere
plannen in het kader van The Legacy of Passchendaele: de ontsluiting van
omliggende parken om te komen tot een Memorial Park, wandellussen, enz., zodat
het museum ook echt de brug legt naar het landschap als laatste getuige.
De
gemeente kan ook rekenen op een evenementensubsidie euro voor zijn uitgebreide
herdenkingsprogramma in 2014 en 2015. Concreet ligt de focus van het
evenementenprogramma in Zonnebeke op de rol van Groot-Brittannië aan het front
in Vlaanderen. Tal van initiatieven zijn gepland: De Living history The Old
Contemptibles, waarbij de strijd in 1914 opnieuw tot leven wordt gebracht, de
Passchendaele Memorial Cricket Cup, waarbij internationale cricketteams het
tegen elkaar opnemen, Flanders Scottisch Memorial Day, met focus op de Schotse
gemeenschappen en tradities in Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, enz.
In Koksijde-Oostduinkerke worden
vakantiegangers verwend met mooie stranden en uitgestrekte natuurgebieden,
bossen en duinen. Daarenboven is ook het culturele aanbod niet te versmaden.
Reizen
om te leren, die stelling krijgt zeker gehoor in de musea van
Koksijde-Oostduinkerke.In het Abdijmuseum Ten Duinen 1138 maak je een reis naar
de verre Middeleeuwen, leer je alles over het dagelijkse leven van toen in een
Cisterciënzerabdij. Het museum is eigentijds, met levensechte decors en
multimedia impressies die al je zintuigen prikkelen. Voor gezinnen zijn er tal
van gratis extraatjes zoals een zoektocht en educatieve speelkoffers waarbij
kinderen via zoekopdrachtjes spelenderwijs leren over de Koksijdse Duinheren. (www.tenduinen.be).
Het Navigo-Nationaal Visserijmuseum, plaatst de Vlaamse zee- en kustvisserij in
de kijker. Je maakt kennis met de Vlaamse vissersfamilie, met de moedige
IJslandvaarders en de garnaalvissers te paard. Ook hier is het spelelement
aanwezig want je kunt bijvoorbeeld zelf een Morse-bericht verzenden en een
echte, of toch bijna echte, storm beleven. Breng ook een bezoek aan de expo
Zeeziek en aan het voelaquarium waar je van dichtbij kennis maakt met roggen
en haaitjes. Tijdens de zomermaanden, van 12 tot 23 augustus, worden er telkens
op vrijdag gezellige Visserijfolkloreavonden georganiseerd (www.navigomuseum.be).
De
schrijver Willem Elschot kennen we beslist van op school. In zijn romans lezen
we dat hij hield van Coxyde waar hij een vakantievilla liet bouwen. Over de
schrijver van Villa des Roses en over
zijn verblijven aan zee, leer je alles tijdens de erfgoedwandeling Willem
Elsschot aan zee. Je loopt in zijn voetsporen door de charmante badplaats uit
de jaren 1900. Er is ook een heel leuk toemaatje want in verschillende
restaurants kun je gerechten van het Villa des Roses-menu proeven. Je krijgt
daarbij een exemplaar van de roman Villa
des Roses en een culinair boekje met recepten uit de roman. Er zijn nog
veel andere thematische wandelroutes in Koksijde-Oostduinkerke die je in
contact brengen met de veelzijdigheid van de badplaats (www.koksijde.be/villadesroses) .
Een
bijzonder dynamisch en inventief cultuurhuis, dat is het minste wat je kunt
zeggen van c.c. Casino Koksijde waar een veelzijdig cultureel programma wordt
geboden. Elk type vakantieganger in Koksijde-Oostduinkerke zal beslist door één
of meerdere evenementen worden aangetrokken. Aan genres is er geen gebrek met
toneel, comedy of drama, met concerten, klassiek of beklijvende songs, met
cabaret, rock, folk, fado. (www.casinokoksijde.be).
Voyages-SNCF.com lanceert twee zomerpromoties naar Frankrijk
Frankrijk
is traditioneel een populaire vakantiebestemming bij Belgen. We
vertegenwoordigen maar liefst 15 procent van de Europese toeristen in
Frankrijk.
En met reden, La douce
France herbergt enkele van de mooiste streken en steden ter
wereld, allemaal met hun eigen unieke charme. Ontspan in de zon van de Côte
dAzur en proef de beste streekproducten met het geluid van krekels op de
achtergrond. Of waarom niet eens Parijs bezoeken, met zijn chique boutiques en
talloze museums, cafeetjes en terrasjes. Of vertoef je liever in de natuur? Ga
dan naar de Alpen en ontdek al wandelend de adembenemende landschappen. Zonder
Bordeaux, de geboorteplaats van de wijn, te vermelden, of Nancy en haar beroemd
meer, Bretagne en zijn pannenkoeken (het favoriete Franse gerecht van de
Belgen!1). Kortom, een onbeperkte keuze aan bestemmingen.
Voyages-SNCF.com komt deze zomer met twee toppromoties op de proppen waarmee je
Frankrijk kan ontdekken zonder dat je portefeuille er onder lijdt.
Wie graag reist in alle rust en comfort voelt zich helemaal thuis in de eerste
klasse van de TGV. Wat dacht je van ruime en instelbare stoelen, een
hoofdsteun, voetensteun, inklapbaar tafeltje, individueel leeslampje en een
eigen stopcontact. Leun rustig achterover en laat het landschap voorbij zoeven.
Met de zomerpromotie kan je reeds vanaf 39 enkele reis van Brussel, Rijsel of
Parijs naar verschillende bestemmingen in Frankrijk reizen.
Plan je deze zomer een reisje naar Frankrijk met familie, vrienden of je
vriend(in)? Dan heeft Voyages-SNCF.com een mooie verrassing voor je in petto.
Wie vanaf twee personen reist krijgt deze zomer extra korting. Met hoe meer je gaat,
hoe lager de prijs wordt (vanaf 2 personen tot 5 personen). Ideaal voor grote
families, onafscheidelijke vrienden of voor een romantisch uitje wil boeken.
Aan zon prijs, waarom zou je niet gaan?
Belgische
ibis-hotels krijgen nieuwe look: Namen pronkt als eerste met resultaat
Wereldwijd
steekt hotelketen ibis, lid van de Accor-groep, zijn hotels in een nieuw
kleedje. Gemeenschappelijke ruimtes denk: de lobby, bar, ontbijtruimte -
krijgen een nieuw design met een frisse look en een dynamische feel. Het ibis
hotel in het centrum van Namen toont als eerste Belgische vestiging het
resultaat van die verjongingskuur.
Waarom
geen weekendje Namen deze zomer? De Waalse hoofdstad is traditioneel de place
to be voor wie graag flaneert langs de Maasoever of geniet van een terrasje met
een spectaculair zicht op de historische Citadelle. In de zomermaanden kun je
er bovendien een openluchtoptreden of een filmpje meepikken op de Apéros
Namurois of het Internationale Festival van de Franstalige Film. Nu het
ibis-hotel Namen Centrum uitpakt met een complete restyling van zijn
gemeenschappelijke ruimtes, is er helemaal geen excuus meer om thuis te
blijven.
Warmer,
jonger, speelser: het nieuwe interieur in ibis Namen Centrum
Ibis
profileert zich al langer als de budgetvriendelijke hotelketen waar gasten
mogen rekenen op dat tikkeltje meer. Sinds eind 2012 garandeert ibis zijn
klanten een ultracomfortabele slaapervaring dankzij nieuwe bedden en het Sweet
Bed by ibis, een ingenieuze combinatie van een flexibele lattenbodem, een
sterke schuimmatras en een zacht, groot dekbed van hergebruikte microvezel omhuld
met zijdezacht beddengoed, concept. Vanaf dit jaar pakt de hotelketen het
interieur van zijn gemeenschappelijke ruimtes aan. In België kreeg de vestiging
in Namen als eerste een grondige make-over. Levendige kleuren en
contrasterende materialen in de lobby zorgen bij aankomst meteen voor een warme
sfeer met een jonge, speelse toets. Het hele design in de gemeenschappelijke
ruimtes ademt gezelligheid en gemoedelijkheid.
Wij
willen onze gasten een verrassende, unieke hotelervaring bieden. In dat kader
moet je de renovatie en volledige restyling van alle gemeenschappelijke ruimtes
in het hotel ibis Namen Centrum zien. Op termijn zullen andere hotels uit het
Belgische ibis netwerk volgen. De volgende in de rij zijn ibis Brussels
Airport, ibis Brussels Centre Ste Catherine, ibis Brussels Off GrandPlace en
ibis Gent Centrum Opera, zegt Yves Fonck, VP Operations ibis België en
Luxemburg
De
perfecte plek voor een Belgisch biertje. Meer gezelligheid en openheid daarop
mikt de nieuwe inrichting en aankleding van de hotelreceptie van ibis Namen
Centrum. De lage, toegankelijke balie in een opengewerkte ruimte werkt
uitnodigend. Via een projectiescherm krijgen gasten praktische informatie en
toeristische tips. Plafondschilderingen en ludieke meubels zoals
schommelstoelen, tafels met spelbordpatronen en grote sofas maken de
verleiding om te blijven hangen groot.
Het
ibis Namen Centrum telt 92 kamers met gratis Wi-Fi, dankzij de zomerpromotie
reeds vanaf 59/nacht/kamer. Het hotel is één van de 22 Belgische ibis hotels
die het Beer Hopping concept aanbieden. De hotelbar schenkt m.a.w. elf
Belgische streekbieren, één per provincie, die een virtuele tour door ons
bierland erg gemakkelijk maken voor hotelgasten en toevallige passanten. Naast
de eigen provinciale specialiteit, Gauloise Ambrée (Brouwerij de Bocq), kunnen
bierliefhebbers in ibis Namen Centrum ook terecht voor o.a. Tripel Kanunnik,
Blonde Barbar en Cuvée des Trolls. www.ibis.com
Culinaire
kameraden vergast je op: Sterren, Almen, Kastelen
Met
zijn grote variëteit aan inheemse topproducten, zijn Italiaanse én Duitse roots
en zijn arsenaal aan beroemde sterrenchefs, vind je in Zuid-Tirol achter elke
hoek een voortreffelijke eetgelegenheid, waar de chef-kok moeiteloos het ene
gastronomische pareltje na het andere op tafel tovert. Foodies kunnen dus in de
hele provincie hun hart ophalen. Wie echter meteen wil kennismaken met de
absolute culinaire top, trekt naar een berghut die deelneemt aan Sterren,
Almen, Kastelen. Dit culinaire festival verenigt plaatselijke sterrenchefs, die
galadiners koken in drie Zuid-Tiroolse kastelen, maar ook een signature menu
samenstelden voor 5 alpenboerderijen en bergrestaurants. Wie dus een keer wil
proeven van de gerechten van chef-koks Gerhard Wieser, Alois Haller, Jörg
Trafojer, Andrea Fenoglio of Anna Matscher kan terecht bij Gasthof Kienegger,
Mitterkaser Alm, Mahdalm, mountain restaurant Waldbichl of Berggasthof Talbaue.
Sterren,
Almen, Kastelen loopt nog tot oktober. Voor een 4-gangenmenu, inclusief een
begeleide wandeling door een chef, kruiden- of wijnexpert naar een van de
berghutten betaal je 75. Een galadiner in een van de kastelen (inclusief
drank) komt neer op 150.
Sportieve
spitsbroeders wijs je de weg naar: Het Sella-Massief
Helemaal
bedekt met sneeuw behoort dit stukje ongerept plateau in de winter toe aan
skiërs en snowboarders, maar ook zomertoeristen kunnen er op de fiets hun
sportieve driften botvieren. Voor je je opmaakt voor deze kuitenbijter, maak je
best even een onomwonden evaluatie van je conditie. Zelfs echte pros doen
namelijk zon 5,5 uur over dit mountainbike-parcours van bijna 60 km. Vriendengroepen die
toch de uitdaging aangaan, hebben een tocht over onverharde paden en single
trails in het vooruitzicht, passeren niet minder dan vijf bergpassen en
bedwingen hoogteverschillen tussen de 3.000 en 4.000 m. Eenmaal aan de
finish worden de prestatie ruimschoots beloond, want het massief vormt samen
met de omringende dalen en de bergpassen Passo di Gardena/Grödnerjoch, Passo
Pordoi/Pordoijoch, Passo di Sella/Sellajoch en Passo Campolongo/Campolongopas
een van de mooiste berglandschappen, dat in 2009 niet voor niets door UNESCO
tot werelderfgoed werd uitgeroepen.
Vlakbij
het drielandenpunt Duitsland-Frankrijk-Luxemburg direct aan het 120 hectare grote
watersportmeer Bostalsee opent het nieuwste vakantiepark van Center Parcs, onderdeel van de Pierre &
Vacances Center Parcs Group, haar
deuren. Park Bostalsee is het 20e park dat aan de reeds
uitgebreide Center Parcs portfolio met vakantieparken in Nederland, België,
Frankrijk en Duitsland wordt toegevoegd. Op het park van 90 hectare zijn 500 luxe
cottages gebouwd in een glooiend heuvellandschap aan de Bostalsee, één van
Duitslands grootste meren, in het natuurpark Saar-Hünsruck in de deelstaat
Saarland. De flora van het park bestaat uit 450 verschillende boom- en
struiksoorten en diverse kruiden. Dit alles maakt deel uit van een grootschalig
project om de natuurlijke biodiversiteit terug naar de regio te brengen. Park Bostalsee ligt op steenworpafstand van Saarbrücken en Trier, de
oudste stad van Duitsland.
Het hoogtepunt voor alle
waterliefhebbers is de Bostalsee met een directe toegang voor Center Parcs
gasten. In de zomer vormt de Bostalsee een idyllische bestemming waar men kan
zwemmen, zonnebaden op één van de stranden, wandelen in de omringende natuur en
fietsen langs de oevers. Daarnaast biedt Center Parcs talrijke wateractiviteiten
zoals windsurfen, zeilen, duiken, waterfietsen, varen en vissen. In de winter
nodigt het meer uit tot schaatsen of ijslopen, terwijl de gasten in de omgeving
kunnen skiën, langlaufen en sneeuwschoenwandelen.
De cottages van Park Bostalsee zijn
gebouwd op vlakke plateaus aan de glooiende oevers, grotendeels in zuidelijke
richting met panoramische uitzichten over het meer en het omringende landschap.
Ze zijn op harmonieuze wijze in de natuur geïntegreerd, geheel in lijn met de
filosofie van Center Parcs waarbij respect voor het milieu hoog in het vaandel
staat. Er zijn drie categorieën cottages, variërend van 2 tot
10 personen die allen uit twee etages bestaan: Comfort, Premium en VIP.
Uiteraard is in het park alles
aanwezig wat Center Parcs uniek maakt: een Aqua Mundo van 4.000m2
een subtropisch zwemparadijs met drie glijbanen waaronder de langste (142 m.) van alle Center Parcs
parken, golfslagbad en indoor waterspeeltuin en de Market
Dome, een overdekt tropisch centrum met een supermarkt, restaurants en
een terras direct aan het meer.