Het
is onvoorstelbaar hoeveel mensen met enthousiasme vertellen over de vakantie
die ze lang geleden in Zwitserland hebben beleefd. Ze trokken er toen met de mutualiteit
naartoe, bijvoorbeeld naar Disentis en Maloja, allebei in Graubünden. Waarom
zou je niet eens terugkeren naar de plaatsen waaraan je zon fijne
herinneringen hebt? Waarom niet nog een keer vakantie nemen in Graubünden, deze
keer met partner, familie of vrienden?
Wie
uitkijkt naar een zomervakantie in de bergen zit in Graubünden op de beste
plaats. In eerste instantie zal je er genieten van de onvoorstelbare rust en
van natuurschoon dat helemaal niet moet onderdoen voor andere plaatsen in het
Alpenland. Het bergland van Graubünden, met zijn vierduizend meter hoge toppen,
650 bergmeren en groene valleien is ronduit betoverend. Vandaar ook dat de
échte natuurvrienden voor Graubünden kiezen. Uniek voor de Alpen is de
combinatie natuurschoon en culturele rijkdom van Graubünden. Ietwat verborgen
in het zuidoostelijke hoekje van Zwitserland heeft dit kanton zijn
authenticiteit, tradities en zelfs zijn eigen taal, het Reto-Romaans, weten te
behouden.
In
Disentis bijvoorbeeld, waar zoveel Belgen destijds vakanties hebben
doorgebracht, is in al die jaren niet veel veranderd. Op het uitgestrekte
plateau troont als weleer het machtige benedictijnerklooster en als je vandaag
teruggaat naar Disentis ga je ook terug naar de-tijd-van-toen! Uiteraard is de
toeristische infrastructuur veel verbeterd, de hotels en restaurants, het
netwerk van bewegwijzerde wandelpaden, maar je zal de mooie, authentieke
plekjes van zoveel jaar geleden snel terugvinden zoals de gezellige, stokoude
Alte Bündnerstube Veglia Stiva Grischuna.
Jeugd-
en andere herinneringen kun je ook ophalen in Maloja. De Belvedere Toren staat
er nog altijd, het uitzicht op het Silsermeer is nog altijd imponerend, de
geesten van beroemde schilders zijn er nog steeds en het bankje onder de lariks
waar Friedrich Nietzsche zat weg te dromen staat er ook nog.
Het toerisme in Graubünden heeft een
lange traditie. Al 150 jaar lang worden mensen aangetrokken door het mooiste
natuurgebied van Zwitserland. Voor velen onder ons is Graubünden puur
jeugdsentiment want het was lange tijd een traditie om er de gezonde
berglucht op te zoeken. Vandaag is Graubünden nog altijd puur natuur en door
zijn veelzijdigheid goed voor een onvergetelijke vakantie, net als de in de tijd
van toen.
De
winter is achter de rug en de lente laat zich opmerken. Met de lente kondigen
zich mooie weekends aan, verlengde weekends en heuse vakanties. Nu nog naar
buiten en naar zee, naar Koksijde-Oostduinkerke waar je al die vrije dagen
heerlijk kunt vullen met beleven en bezoeken, van een fascinerende natuur tot
een boeiende cultuur!
Koksijde-Oostduinkerke
is de meest veelzijdige badplaats van de Kust, met een gigantisch en gevarieerd
toeristisch product, op maat van iedereen, met voor elk wat wils. Dit zijn de
lentekriebels van Koksijde-Oostduinkerke.
Wat
is er heerlijker dan de
natuur te zien ontluiken tijdens een weekend actief genieten!
Dat kan in Koksijde-Oostduinkerke als op geen andere plek omdat de oppervlakte
beschermd natuurgebied bijzonder groot is. Het natuurgebied Ter Yde bijvoorbeeld is 100 hectare groot en de
landschappelijke verscheidenheid is een unicum aan onze kust. Deze botanische
parel heeft een uitzonderlijke plantenrijkdom en de grote duinenpannen geven de
wandelaar/fietser een idee van hoe het kustgebied er een eeuw geleden uitzag.
In
Koksijde-Oostduinkerke heb je het programma voor een lente weekend of een
voorjaarsvakantie makkelijk klaar omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Uiteraard
wil je de garnaalvissers te paard aan het werk zien. Ze zijn tot ver over onze
grenzen bekend. Ook het schitterende Abdijmuseum
Ten Duinen 1138 staat op het programma. Het bezoek aan de archeologische
site en aan het eigentijds museum is als een boeiende duik in het verleden
waarbij je als bezoeker kennis maakt met het dagelijkse leven in een
middeleeuwse cisterciënzerabdij.
Om
te wandelen ga je uiteraard naar het brede zandstrand maar ook in het boeiende
achterland en in de badstad zelf waar het Koksijdse erfgoedpatrimonium enorm verrast. Er zijn diverse wandelroutes, zelfs een iPod tocht, langs vissershuisjes,
cottages en art deco gebouwen.
Hij
heeft alles al en toch wil je hem op Vaderdag graag met iets origineels
verwennen? Wat dacht je van een stoere porto van 10 (15.05), 20 (43.50), 30
(76.95) of zelfs 40 jaar oud (124.45) in zon strakke, robuuste fles? De
Twanys van Grahams, zijn ongetwijfeld hét cadeau voor stoere papas.
En
een open fles blijft zeker 6 weken goed, dus zet hem in de koelkast en je hebt
er wekenlang plezier van. Grahams wordt in België verdeeld door The Nectar en
het assortiment is o.a. te koop bij Delhaize, Makro en de betere wijnhandelaar.
Vanaf
14 mei is de Tram Experience er weer voor nieuwe gastronomische avonturen.
Vorig jaar was dit project ongetwijfeld het belangrijkste evenement van
Brusselicious, dit jaar wordt Tram Experience nog aantrekkelijker, nog lekkerder
en nog emblematischer.
Vorig
jaar werden de Belgische tweesterrenkoks aangezocht om hun interpretatie te
geven aan gerechten uit onze nationale gastronomie. Dit jaar worden de
Brusselse sterrenkoks in de kijker geplaatst. Tijdens één enkele maaltijd kunnen
de passagiers
de keuken van twee of drie verschillende koks ontdekken, in een
vaak verrassende combinatie. Dankzij het principe van de quatre-mainskeuken
wordt de Tram Experience, waarvan het basisconcept al uniek is, dubbel uniek. Een andere vernieuwing: de Tram Experience
is niet meer alleen voorbehouden aan koks, van bepaalde menus worden de
desserts toevertrouwd aan onze beste banketbakkers en chocolatiers.
Brussel
is rijk aan culinair talent met zeer uiteenlopende stijlen en invloeden. Zich
beperken tot een handjevol koks zou dus jammer zijn. Elk seizoen wordt het menu
gecreëerd door een nieuw team van sterrenkoks, volgens het principe van de quatre-mainskeuken.
Een kok staat in voor de hapjes en het voorgerecht terwijl de andere het
hoofdgerecht verzorgt. En om de zes weken worden de rollen omgedraaid, voor
meer variatie en plezier. De kok van het hoofdgerecht legt zich dan toe op het
voorgerecht en zijn collega neemt het hoofdgerecht voor zijn rekening.
De
eerste tram rijdt uit op 14 mei, net zoals in 2012 worden het hele jaar lang
acht ritten georganiseerd, op dinsdag-, woensdag- en donderdagavond om 20 uur,
op vrijdag- en zaterdagavond om 18u30 en 21u30, op zondag om 12 uur. In de
zomer wordt ook een menu op zondag om 19 uur geserveerd. De prijs bedraagt 89
per persoon en omvat het driegangenmenu, de hapjes, de champagne, de wijn en
het water.
Online
reserveren via de websitewww.tramexperience.be of bij de
toeristische dienst Visitbrussels.
Dit
seizoen op het programma: nieuwe themas, nieuwe bars en nieuwe wijnen uit de
Bordeaux Coups de Coeur selectie om te ontdekken. Maar het idee blijft
hetzelfde: een glas Bordeauxwijn in een ontspannen en feestelijke sfeer.
In
2013 kunnen we wijnliefhebbers de unieke sfeer van de Apéros Bordeaux komen
opsnuiven volgens de themas food, music& art. Deze keer is het in Brussel en Antwerpen dat alles beweegt,
steden waar alle animatie splaatsvinden.
De
Apéros zijn bovenal een uitnodiging om Bordeaux te (her)ontdekken en de
vooroordelen omver te werpen dankzij een divers gamma van toegankelijke wijnen.
Met de Apéros Bordeaux linkt Bordeaux zich aan een culinaire workshop, onverwacht
hippe consumptiemomenten, een modeshow, een muzikale showcase of een
tentoonstelling.
Met
deze themas bewijzen de Apéros Bordeaux, dat Bordeuax, ver van het
traditionele gebeuren, innoveert en dat er voor elk moment een ideale Bordeauxwijn
bestaat. De Bordeaux Coups de Coeur is een unieke wijnselectie, blind geproefd
door een jury van wijnkenners, het is het bewijs van de diversiteit en de
toegankelijkheid van Bordeaux op de Belgische markt. De aangeboden wijnen zijn
allemaal verkrijgbaar voor prijzen tussen 4 en 20 euro per fles.
Apéros
Bordeaux, nieuwe wijnen met voor elk wat wils, een afwisseling van rood, droog
wit, zoet wit, rosé en bubbels, een assortiment te proeven in de laatste nieuwe
hotspots.
Restaurant Day - Een culinair carnaval voor iedereen!
Een nieuw internationaal concept komt op 18 mei 2013 naar
Brussel. Restaurant Day is een burgerinitiatief opgebouwd rond het delen en
elkaar ontmoeten in het kader van gastronomie.
Restaurant Day is een evenement dat deelnemers de kans en de
vrijheid biedt om gedurende één dag, hun eigen eet- en/of drinkgelegenheid te
runnen. Iedereen die dat wenst kan die dag namelijk zelf een restaurant , een
bar of een café openen. Thuis, in een atelier of bij vrienden. Een juice bar,
een cookiesbakkerij, een zes-gangen maaltijd Het kan die dag allemaal.
Reeds enkele jaren vindt dit culinaire carnaval
spontaan plaats in de straten van Helsinki. Waar het als eenmalig
initiatief begon, wordt het vandaag eenmaal per seizoen georganiseerd en
groeide het al vanaf zijn tweede editie uit tot een internationale
happening, met vandaag bijna 20 deelnemende landen. Van Tokyo tot New York, van
Helsinki over Parijs alle deelnemers staan vermeld op dezelfde website beschikbaar
in 15 talen.
Gezien de overeenkomst tussen de door dit evenementen en het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest verdedigde waarden, besloot VISITBRUSSELS
de handen uit de mouwen te steken om van Brussel een van de meest
betrokken steden te maken bij dit project. Zo moedigt VISITBRUSSELS alle
aspirant-koks die willen deelnemen aan dit avontuur aan om zich te registreren
op de site www.restaurantday.org.
NIEUW AANBOD VAN PIERRE
& VACANCES « MER & VILLE » RESIDENTIES,
IDEAAL
VOOR EEN WEEK OF EEN KORT VERBLIJF
Aan
zee, middenin de bekendste kustplaatsen, kunnen vakantiegangers kiezen uit 18
Pierre & Vacances residenties. Hun belangrijkste troef is de bijzondere
ligging: zowel aan zee als vlakbij pittoreske straatjes van het centrum. Zo is
het even makkelijk om door de stad te flaneren als over het strand te struinen,
een boottochtje wisselt zich moeiteloos af met wat winkelen.
De residenties zijn makkelijk bereikbaar met de
trein of per auto, waardoor ze het perfecte decor vormen voor een weekendje
weg, zowel in het hoogseizoen om van de levendigheid van de kustplaats te
genieten, als buiten het seizoen om uit te waaien op het strand of van de
eerste zonnestralen te genieten.
Naast
zonnebaden vormen de
residenties de perfecte locatie om de omgeving te ontdekken.
Het team van de residentie doet ook zijn uiterste best om gasten op de
bezienswaardigheden en must-sees van de plaats en de regio te wijzen.
Alle
Pierre & Vacances Mer & Ville residenties zijn uitgerust met wifi (in
het appartement en bij de receptie), beddengoed en een eindschoonmaak is bij de
prijs inbegrepen. Ideaal dus voor een korte vakantie, een midweek of weekendje
weg. Al vanaf 1 nacht is het mogelijk
bij Pierre & Vacances te verblijven. Pierre & Vacances biedt
comfortabele appartementen met een volledig uitgeruste keuken voor 1 tot 6
nachten. Uitchecken hoeft niet voor 17:00 uur, naargelang de beschikbaarheid,
anders 12 uur, de laatste dag en de à la carte diensten blijven beschikbaar.
Meer dan 70 Pierre & Vacances residenties,
waarvan 18 Mer et Ville, zijn het hele jaar door open.
Wie voelt er zich niet aangetrokken tot
een exotische bestemming aan de andere kant van de wereld?! Wie zou er niet
graag één keer in zijn leven naar Tahiti reizen, in het midden van de Stille
Oceaan?! Zelfs Jacques Brel en Paul Gauguin konden aan dit droomland niet
weerstaan. Ze vonden er zelfs de eeuwige rust.
De
schilder Gauguin vertrok in 1891 naar Tahiti omdat hij genoeg had van de
Europese beschaving en wellicht ook omdat hij in Frankrijk maar weinig
erkenning genoot. Zijn absolute topwerken schilderde hij trouwens pas na
aankomst in Frans-Polynesië en hij werd geïnspireerd door de indringende
blikken van de Polynesische vrouwen. Paul Gauguin stierf er op 9 mei 1903,
precies 110 jaar geleden en men kan zijn graf bezoeken op het eiland Hiva Oa
dat tot de Markiezeneilanden behoort.
Op
enkele stappen van het graf van Gauguin werd zangerJacques Brel begraven. Hij die op een
overweldigende manier zijn Plat Pays bezong, kon evenmin weerstaan aan de
aantrekkingskracht van Tahiti en zijn eilanden. Na zijn artistieke carrière
trok hij met een zeilboot over de wereldzeeën en toen er bij hem longkanker
werd vastgesteld, vestigde hij zich definitief op Hiva Oa. Hij stierf op 9
oktober 1978, en werd in zijn geliefde Polynesië begraven. Dat is precies 35
jaar geleden.
De
verjaardagen van het overlijden van Gauguin en Brel zijn een goede aanleiding
om in hun spoor naar Tahiti en zijn eilanden te reizen.
Tahiti
behoort samen met de eilanden Moorea en Bora Bora tot Frans-Polynesië, een
grote groep van 118 eilanden. Er zijn verschillende archipels waartussen men
zich met vliegtuig of boot kan verplaatsen. De Markiezeneilanden, met Hiva Oa,
het eiland van Brel en Gauguin, zijn op verschillende wijzen bereikbaar.
Air
Tahiti vliegt meerdere keren per week vanuit Tahiti (hoofdstad Papeete) naar en
van Hiva Oa (www.airtahiti.com) . De reis duurt circa
drie uur. Elke vliegreis in Frans-Polynesië is adembenemend met de panoramas
over de atollen en vulkanische bergketens.
De
Paul Gauguin Cruises zorgen voor een heel andere manier van reizen (www.pgcruises.com) . Aan boord geniet je van
exclusief comfort en van Polynesische gastvrijheid. Een belevenis die je nooit
vergeet is de tocht vanuit Papeete naar de Markiezeneilanden met op de
reisroute tal van fascinerende eilanden: Fatu Hiva, Ua Huka, Huahine, Bora
Bora, Tahaa Motu Mahana, Moorea en natuurlijk ook Hiva Oa.
Ook
de reis met de Aranui 3,
een mix van passagier- en cruiseschip, is een aanrader (www.aranui.com) . De vaart tussen Tahiti en de
Markiezeneilanden is continu puur genieten, van relaxen op het dek tot proeven
van het lokale leven. Je gaat ook aan land inHiva Oa waar je de graven van Gauguin en Brel gaat bezoeken op de kleine
Calvary begraafplaats. Er is daar ook een bescheiden Gaugain Museum en een
Jacques Brel Space.
Belvilla: aanzienlijke plus mei-boekingen en Elite Collection
Vakantiewoningenspecialist Belvilla ziet in de eerste maanden van 2013 een omzetgroei van +8% op de vakantieboekingen van Belgen. Opvallend in deze economisch mindere tijden zijn de vele boekingen voor mei, de populariteit van vakantiewoningen voor de zomermaanden en de groei op de Belvilla Elite Collection. In 2012 realiseerde Belvilla een omzetgroei op de Belgische markt van ruim 9%. Dat jaar kende voor de vakantiewoningenspecialist een sterke start en vooral ook een goed najaar, grotendeels door de vele wintersportboekingen. Dat is een voordeel van een vier-seizoenen-aanbieder als Belvilla.
Belvilla ziet vanuit de Belgische markt een aanzienlijke groei van +40% in verblijven tijdens de maand mei. Deze maand biedt door de lange weekends van Hemelvaart en Pinksteren extra goede mogelijkheden voor een (korte) vakantie. Vakantie in eigen land is dan veruit de favoriet, gevolgd door Nederland en Frankrijk. Bijna 40% van alle meiboekingen tot nu toe is relatief last minute vastgelegd in maart en april.
Vakantiewoningen zijn ook voor de zomer in trek. Belvilla noteert tot nu toe een groei van 12% op de zomerboekingen. Bestemmingen Frankrijk, België en Italië zijn voor de komende zomer koplopers. Grootste groeiers zijn Oostenrijk (+33%), België (+25%), Portugal (+24%) en Italië (+23%).
Opmerkelijk in deze economische tijden is de zeer sterke groei op het luxe aanbod van Belvilla. De Belvilla Elite Collection laat in 2013 tot nu toe een omzetgroei zien van ruim +50%. De wens naar zeer exclusieve vakantiewoningen is blijkbaar nog steeds actueel. Deze zeer strikte selectie van superdeluxe huizen lanceerde Belvilla begin 2012 om tegemoet te komen aan de behoefte van een ultiem luxe vakantiebeleving. De woningen hebben niet alleen zeer uitgebreide faciliteiten, maar zijn daarnaast ook tot in de puntjes afgewerkt en beschikken veelal over extra service, zoals een kok of babysit.
Belvilla verklaart deze groeicijfers mede uit de consumentenbehoefte naar zekerheid, vrijheid en de gunstige prijs/kwaliteitsverhouding van vakantiewoningen. De vakantiehuizenmarkt maakte de laatste jaren een sterke ontwikkeling door, van een nichemarkt naar een volwassen markt. www.belvilla.be/zekerheden.
Belvilla is specialist in de online verhuur van vakantiehuizen. De reisorganisatie is marktleider in de Benelux en één van de grootste Europese spelers in de vakantiehuizenverhuur en bestaat ruim 30 jaar. www.belvilla.be.
-Een nieuwe slogan voor het merk: Moving your way
-Een nieuw websiteontwerp: europcar.be
Europcar, Europees leider op het vlak van autoverhuur, onthult een nieuwe slogan: Moving your way. Daarmee wil Europcar een nieuwe visie op autoverhuur overbrengen aan de klanten. De diensten, processen en communicatie van Europcar zullen voortaan perfect aan alle mobiliteitsbehoeften van elke klant beantwoorden. Moving your way vertaalt de ambitie van Europcar om in de komende jaren een belangrijke speler te worden op het vlak van mobiliteitsontwikkeling.
Dankzij verschillende marketingcampagnes en via de website www.europcar.be kunnen de klanten kennis maken met Moving your way, de nieuwe identiteit van Europcar, en het vernieuwde, intuïtieve en meer complete reservatiesysteem.
De nieuwe slogan van het merk Europcar weerspiegelt het engagement van de onderneming om vandaag en morgen aan alle mobiliteitsbehoeften van haar klanten te voldoen. Met Moving your way willen we ons dienstenaanbod, dat de klanten voortaan meer vrijheid biedt, in de kijker plaatsen. Meer vrijheid betekent immers meer plezier. Europcar staat voortaan altijd voor u klaar, ongeacht het tijdstip, de plaats of het vervoermiddel, aldusDidier Fenix, Algemeen Directeur van Europcar België.
De nieuwe slogan Moving your way gaat gepaard met een nieuw logo, dat niet alleen de mobiliteit en toegankelijkheid symboliseert, maar ook een kwaliteitsgarantie vormt voor alle dochterbedrijven en diensten van Europcar. De nieuwe identiteit van het merk wordt in de grootste Europese steden doorgevoerd via marketing- en reclamecampagnes en ook op alle utilitaire voertuigen van het merk zullen de veranderingen te zien zijn. De nieuwe kantoren krijgen alvast de nieuwe kleuren mee, terwijl de bestaande kantoren geleidelijk aan in een nieuw kleedje zullen worden gestopt.
Een nieuwe website die de boodschap Moving your way weerspiegelt
Vanaf vandaag kunnen de klanten de nieuwe website europcar.be ontdekken.
Op de vernieuwde website werd het reservatieproces sterk vereenvoudigd en het grafisch ontwerp laat de klanten toe om de website op een intuïtieve manier te raadplegen:
-Via een drag button kan de gewenste wagen snel gekozen worden.
-Een geavanceerde zoekfunctie moet de klanten helpen de wagen te vinden die het best aan hun noden voldoet.
-De klanten kunnen hun favoriete zoekopdrachten bewaren (maximaal 10) en ze op elk moment terug opvragen.
-Dankzij de vereenvoudigde toegang tot de persoonlijke pagina My Europcar kunnen klanten hun profiel aanmaken en beheren, waardoor ze heel wat tijd kunnen besparen wanneer ze de wagen van hun keuze ophalen.
-Bovendien kunnen klanten een vouchercode invoeren waarmee ze een korting kunnen krijgen vóór ze hun reservatie bevestigen.
-Tot slot kan vanaf eender welke pagina een reservatie worden gestart, waardoor de klant in slechts één minuut tijd zijn ideale wagen kan reserveren.
Het nieuwe ontwerp werd op 16 april 2013 op de vijftien belangrijkste websites van de Groep doorgevoerd.
SNCM dé ideale reispartner voor fietsvakanties op Corsica
De deelnemers aan de Ronde van Frankrijk trekken dit jaar naar Corsica, voor de eerste drie ritten van de Tour 2013. Fietsliefhebbers weten al langer dat Corsica een fantastische bestemming is. Voor de reis neem je de ferry van SNCM, handiger dan het vliegtuig, want fiets en alle toebehoren kunnen makkelijk mee!
Ferrymaatschappij SNCM is de specialist voor reizen naar Corsica. Vanuit de Zuid-Franse havens Marseille, Nice en Toulon zijn er geregelde verbindingen met het mediterrane eiland. SNCM bedient verschillende Corsicaanse havens zoals Calvi, Ajaccio, Bastia, Propriano, Ile Rousse en Porto Vecchio. Dat is super handig voor een fietsrondreis waarbij de startplaats niet dezelfde hoeft te zijn als de aankomstplaats.Vanuit elke haven waar SNCM aanmeert kun je fantastische fietstochten maken en op die manier de mooiste hoekjes van Corsica ontdekken. Er is voor elk wat wils, van zeer makkelijke, gezinsvriendelijke tochten tot aartsmoeilijke ritten met kuitenbijters die een ware uitdaging vormen voor de sportieve fietser.
Reis je met SNCM naar Ajaccio dan kun je van daaruit heerlijk fietsen over vlakke wegen tot bij de mooiste stranden langs de Golf van Ajaccio. Kies je voor Bastia dan ga je zeker fietsen rond de Cap Corse, door schilderachtige vissersdorpen en langs prachtige baaien waar het heerlijk is om te zwemmen. Ook het wijngebied van Patrimonio is een haalbare kaart vanuit Bastia. Je moet wel een paar hellingen overwinnen eer je de rode of witte kwaliteitswijnen kunt proeven in een van de vele wijnkelders.
De aankomsthavens Calvi en Ile Rousse liggen langs de westkant van Corsica en het zijn ideale uitvalsbasissen om te fietsen langs de grillige kust met zijn vele verscholen strandjes of door de imponerende bergen van het binnenland, door de regio Balagne. Let wel, dit zijn eerder parcours voor geoefende fietsers maar het is altijd mogelijk om je tot op grote hoogte te laten voeren met de auto om daarna heerlijk te genieten, te zweven op de fiets terug tot op zeeniveau. Dit zijn fietservaringen om nooit te vergeten.
Om door het heerlijke zuiden van Corsica te fietsen reis je met de ferry van SNCM naar Propriano of Porto Vecchio. Het zuidelijke deel van lIle de Beauté is een geliefd vakantiegebied met tal van fietsroutes, makkelijk en moeilijk, en een hoogstaande toeristische infrastructuur met uitstekende hotels, vakantiewoningen en campings.
Sinds 35 jaar zetten de culinaire Deltagidsen een aantal uitgelezen restaurants in de kijker. Hierbij gaat heel wat aandacht naar die horecazaken die het leven aangenamer maken en via creatieve en inventieve bereidingen, een brede schare van fijnproevers laten kennismaken met streekproducten en internationale gerechten.
De culinaire Delta box bevat een selectie van 38 restaurant waar gasten met zn tweeën kunnen genieten van een 4-gangen menu. De lanceringprijs van deze box bedraagt 99.90 (4 gangenmenu zonder dranken), prijs die nadien tot 129.90 wordt verhoogd. De bon uit deze giftbox moet bij de afrekening na de maaltijd worden aangeboden. Slechts twee van de 38 geselecteerde restaurants bevinden zich in Vlaanderen, nl Brugge.
CATERING IN DE TREIN: EUROSTAR VERNIEUWT zijn eerste reisklasse
oBusiness Premier: Michelinsterrenchef Raymond Blanc stelt de nieuwe menus voor en staat nu ook in voor het ontbijt
oStandard Premier: een nieuwe formule vanaf eind april
Vanaf 25 april start Eurostar met de nieuwe zomermenus in Business Premier in het kader van de samenwerking met Michelinsterrenchef Raymond Blanc. Elk menu bestaat zoals vroeger uit een voorgerecht, een warme of koude schotel naar keuze, een dessert en kaasbordje (enkel s avonds), dit alles aangevuld met passende drank als wijn en champagne. Nieuw deze zomer zijn de seizoensgeïnspireerde gerechten gebaseerd op de familierecepten van de chef. Raymond Blanc heeft ook een nieuwe ontbijtformule samengesteld. Naast een warme schotel wordt ook een lichte optie voorgesteld aan de reizigers, met bijvoorbeeld muesli en een fruitsalade.
Sinds vorig jaar heeft Raymond Blanc zich enorm ingezet bij de lokale leveranciers in
België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk om zijn eigen toets aan te brengen in de menus. De gerenommeerde chef wil namelijk zijn passie voor seizoensgebonden en lokale producten die geteeld worden met respect voor het milieu delen. Zo wordt elk menu dat in de trein geserveerd wordt, samengesteld door de leverancier in het land van vertrek van de trein.
Culinair directeur Raymond Blanc zegt over de samenwerking: Ik ben vereerd om samen te kunnen werken met Eurostar en de lokale teams om de herkomst van de producten die we gebruiken te bespreken. We werken nauw samen met de verschillende leveranciers om de vooringenomenheden rond catering in de trein te veranderen. De nieuwe Business Premier zomermenus focussen op heerlijke lokale en seizoensgebonden producten. »
Naast deze nieuwe menus voor Business Premier, heeft Eurostar het ontbijt en de avondmenus in Standard Premier herdacht, op basis van feedback van klanten. Vanaf eind april krijgen alle reizigers in Standard Premier één koude schotel in plaats van twee lichte opties. Ze hebben de keuze tussen een vlees- of vegetarische optie. De maaltijd wordt aangevuld met een dessert en wijn of frisdrank naar keuze.
Eurostar werd in 2012 als eerste vervoersmaatschappij lid van de Sustainable Restaurant Association (SRA) met zijn catering in de trein. Het bedrijf mag nu ook trots aankondigen dat het een ster heeft gekregen van deze organisatie voor het engagement voor lokale en seizoensgebonden producten. Eurostar werkt nauw samen met lokale leveranciers in de drie landen om zo ook zijn CO2-uitstoot te verminderen via het Groene Reis-programma. De SRA telt leden uit de restaurantsector die strenge criteria respecteren in verband met duurzaamheid.
Dolce Hotels and Resorts - Spring and Summer Break
De hotelketen Dolce Hotels and Resorts lanceert Spring Break en Summer Break. Ter gelegenheid van de lente en de zomer, biedt de hotelketen een korting aan tot en met 50%, inclusief ontbijt voor twee volwassenen en hun kinderen tot en met 12 jaar.
Een ideale gelegenheid om u gedurende een kort verblijf te ontspannen en te genieten van de natuur in een groen kader en dit steeds op enkele kilometers van de grote steden.
De Spring Break offerte is geldig voor elk verblijf tot 15 mei 2013, terwijl de Summer Break offerte geldig is voor elk verblijf tussen 15 mei 2013 en 30 september 2013. Deze actie loopt in Dolce Bad Nauheim, Duitsland, Dolce Chantilly en Dolce Frégate Provence, beide in Frankrijk, Dolce La Hulpe Brussel, Dolce Sitges in Spanje en Dolce The Alexander in de Verenigde Staten.
Center Parcs lanceert uniek concept in 4 landen: Pack&Go Vakanties.
Center Parcs lanceert een innovatie voor wie zijn vakantie extra bijzonder wil maken. Bijvoorbeeld voor wie voor het eerst met zijn baby op vakantie gaat. Of speciaal voor
vissers. Of wie iets te vieren heeft. Dat zijn de Pack&Go Vakanties een compleet pakket voor elke denkbare vakantie. Aan alles is gedacht: speciaal geselecteerde accomodaties, services en leuke extras, samengesteld voor 8 types gasten. En dat voor een aantrekkelijke prijs.
Als dé expert op het gebied van korte vakanties en short breaks merkte Center Parcs dat verschillende doelgroepen steeds meer op zoek zijn naar verschillende types vakantie. Onderzoek leerde echter dat bestaande elementen van een Center Parcs-vakantie niet altijd bekend zijn bij deze doelgroepen, terwijl ze heel goed bij hen zouden passen. Daarnaast bleek nog eens duidelijk dat de vakantiebehoeftes sterk verschillen van groep tot groep. Met grootouders en kleinkinderen op vakantie gaan vraagt bijvoorbeeld ook een heel andere organisatie ter plaatse preciseert Paul Geraeds, Marketing Director Center Parcs. Met de Pack&Go Vakanties spelen we naadloos op deze behoeftes in. Elke Pack&Go bestaat daarom uit een unieke combinatie van cottage, services en leuke extras.
Vanaf nu verkrijgbaar : Pack&Go Baby vakantie
Een voorbeeld hiervan zijn jonge gezinnen met een pasgeboren baby. Door goed te luisteren naar deze gasten weten we dat het grootste obstakel om op vakantie te gaan het gesjouw is met alle babyspullen. Daarom zijn er bij Center Parcs veel zaken al standaard aanwezig: gratis babyvoeding in de restaurants en magnetrons om potjes en flesjes op te warmen, een stoeltje en babybedje in de cottage en boxen in de Aqua Mundo. De Pack&Go Baby vakantie gaat nog verder. Daarmee neemt Center Parcs de praktische organisatie uit handen van jonge ouders én zorgen we ervoor dat baby, mama én papa volop genieten van hun eerste vakantie samen. Naast gratis babyzwemmen vóór de Aqua Mundo opengaat voegt de Pack&Go Baby Vakantie extras toe als een verwen-zonnebank voor mama en gratis wi-fi en tijdschriften voor papa. Zo kunnen de ouders ook lekker relaxen.
Dit succes zet Center Parcs ertoe aan om in totaal 8 pakketten samen te stellen. Vanaf half april zijn de eerste 3 extra pakketten al verkrijgbaar. Het gaat om de Pack&Go Kids Vakantie, de Pack&Go Visvakantie en de Pack&Go Drie generatie vakantie. Telkens wordt de interesse van de gast centraal gesteld, om daar omheen een totaalbeleving uit te werken.
Doelstelling is om tegen eind september 2013 alle 8 packages beschikbaar te hebben. Alle informatie is te vinden op http://www.centerparcs.be/pack-go
Zalig cruisen met een majestueus zeilschip, in een luxueuze omgeving, verwend worden met een super service en af en toe genieten van een yoga sessie! Dat is de super cruise van Star Clippers waar eenieder van droomt.
Star Clippers vaart wereldwijd over zeeën en oceanen met zeilschepen die tot de verbeelding spreken. Het zijn geen mega cruiseboten maar luxe vaartuigen zoals de Star Flyer met maar 170 passagiers die extra worden verwend.
Star Clippers heeft voor de Zomer 2013 enkele cruisereizen in de aanbieding die meteen de aandacht trekken en waarvoor je maar al te graag onmiddellijk zou willen boeken. Het zijn yoga-sailings die de cruisereigers de kans bieden om naast zoveel heerlijke dingen aan boord of aan land ook nog eens te genieten van vrije yoga- en meditatie sessies. Die worden georganiseerd in een adembenemend decor, op het open dek en onder de machtige zeilen die bol staan van een zachte, deugddoende bries. Dit is de ultieme ontspanning voor lichaam en geest want na iedere sessie voel je je als herboren!
Elke cruisereis begint met een introductie tot de yoga gevolgd door twee sessies per dag, een power-yoga van zestig minuten in de ochtend en een yoga-oefening bij ondergaande zon, gevolgd door een meditatie. Ook met dit aanbod streeft Star Clippers naar kwaliteit want alles staat onder leiding van Christel Vollmer, een internationaal vermaarde yoga goeroe! Er is geen ervaring met yoga vereist. Opgelet, alle klassen zijn dus optioneel en intussen wordt het gewone cruiseprogramma afgewerkt.
Zon aangenaam verrassende cruise met de Star Flyer kun je zowel in het zuiden als in het noorden van Europa beleven. Op 27 juli verlaat de Star Flyer de haven van Stockholm voor een reis van zeven nachten naar Travemunde met haltes in enkele boeiende havensteden van Estland, Finland en Denemarken. Op 18 augustus gaat het van Travemunde richting Hamburg, zes nachten, met haltes in Denemarken en Zweden.
NIEUW : Dagelijkse vluchten Brussel La Coruňa (via Madrid)
Vanaf 3 juni vliegt Air Europa vier keer per dag direct vanuit Madrid naar La Coruňa in het Noord-Spaanse Galicië. Deze verbinding heeft zeer goede aansluiting met de twee dagelijkse vluchten vanuit Brussel naar Madrid.
De nieuwe luchtverbinding tussen de Spaanse hoofdstad en La Coruňa is super handig voor wie vanuit Brussel op een snelle manier naar Noord-Spanje wil reizen. Air Europa heeft twee vluchten per dag vanuit Brussel die perfect aansluiten op de nieuwe lijn Madrid-La Coruňa.
La Coruňa is een ideale uitvalsbasis voor een rondreis door Noordwest-Spanje, uiteraard richting Santiago de Compostela (afstand: slechts 75 km) maar ook naar de Costa Cantabrico in de provincie Asturias en naar Vigo in het grensgebied met Portugal. Kortom, met Air Europa is Het Andere Spanje nu dichterbij dan voorheen.
Air Europa is de grootste Spaanse private luchtvaartmaatschappij met aantrekkelijke tarieven in Economy Class en Club Business. Air Europa is lid van Skyteam. Passagiers genieten van de voordelen van Flying Blue, het frequent flyer-programma. www.aireuropa.com
Relais & Châteaux viert alle moeders en vaders met geschenkkoffers op maat.
Wat is het allermooiste cadeau? Een unieke, onvergetelijke, intense belevenis. En dat is precies wat de charmehotels en gastronomische restaurants van Relais & Châteaux overal ter wereld bieden. Dat is onze belofte, die we kunnen waarmaken dankzij onze familiegeest, ons streven naar uitmuntendheid, onze band met de omgeving en ons vermogen om van het leven te genieten en te feesten. Schenk uw ouders een van onze geschenkkoffers en breng ze in verrukking Vanaf half april introduceert Relais & Châteaux zijn collectie Lys-arrangementen Lente/Zomer.
Voor elke gelegenheid is er een cadeaubon: een uitzonderlijk etentje (lunch of diner) Lys de Cristal (249) ; even heerlijk ontspannen met een massage, toegang tot de spa-en wellnessfaciliteiten, en een lichte maaltijd Lys Pause bien-être aan 229 (Serenity Lys); een magische overnachting op een unieke locatie, in een tweepersoonskamer, inclusief romantisch diner en droomontbijt Lys dArgent (489)
Het beste van Relais & Châteaux wordt gebundeld in 14 Lys-arrangementen, in een speciale gelegenheidsverpakking voor Moederdag en Vaderdag. Veertien doosjes met een cadeaubon geldig voor twee personen, te gebruiken tot twee jaar na de aankoopdatum, geldig in meer dan 300 van onze vestigingen, en inwisselbaar of verlengbaar onder voorwaarden. Op zoek naar een cadeau? Schenk onvergetelijke emoties!
Waar vindt u deze cadeaubonnen? Online via www.relaischateaux.com/gift (levering binnen 72 u.) Voor inlichtingen: Europa*: 00 800 25 82 52 00 (gratis nummer)
Relais & Châteaux bestaat uit meer dan 520 weergaloze charmehotels en gastronomische restaurants in ruim 60 landen. Sinds de oprichting in 1954 streeft deze Franse organisatie ernaar wereldwijd een unieke vorm van vrijetijdsbesteding aan te bieden door vooraanstaande etablissementen van topformaat te selecteren.
Tegelijkertijd is Relais & Châteaux een grote familie van hotelhouders en chef-koks van allerlei pluimage die zich met hart en ziel inzetten om hun gasten onvergetelijke ervaringen vol zinnenprikkelend genot te bezorgen.
Van de wijnvelden van Napa Valley tot de stranden van Fiji en van de olijfgaarden in de Provence tot de natuurreservaten in zuid-Afrika zet Relais & Châteaux u op het spoor van de mooiste verrassingen in elke streek en in elk land. Niet voor niets luidt het credo van Relais & Châteaux "OVERAL TER WERELD, UNIEK IN DE WERELD."
Vorig jaar kocht de gemiddelde Belg ruim 12 kg kaas (excl. plattekaas) en besteedde er zon 112 euro aan. Voor de totale kaasmarkt noteert men een plus 2,4% in volume én in besteding per capita. Binnen deze markt wordt meer dan de helft van het volume ingenomen door de harde kazen maar het zijn vooral de verse en de halfharde kaas (type abdijkaas) die terrein winnen. Ook het kleinere segment van de geiten- en schapenkaas groeide in 2012 verder door.
De Belgische kazen volgden vorig jaar de stijgende markttrend waardoor het volumeaandeel stabiliseerde op 18,2%. Het marktaandeel van deze kazen is hoger in het noorden dan in het zuiden van het land. De Waal koopt meer kaas dan de Vlaming maar de Vlaming is relatief gezien een grotere liefhebber van Belgische kazen. In Vlaanderen groeide het marktaandeel van de Belgische kazen vorig jaar lichtjes verder door en steeg dit van 21,2 naar 21,3%. Het marktaandeel van Belgische kazen is het grootste binnen het halfharde segment. In dit segment is bijna 60% van de gekochte kazen van bij ons. Bij zachte kazen is het aandeel Belgisch slechts 5%.
De crisis heeft de consument naar de hard discount gedreven. Zo ook voor kaas. Dit kanaal steeg, na enkele mindere jaren, tot boven de 30% marktaandeel. De klassieke supermarkt blijft wel marktleider met 46,7% marktaandeel. Binnen het segment van de Belgische kazen is het aandeel van hard discount met bijna 21% beduidend lager dan voor de totale kaascategorie maar ook hier groeit dit kanaal ten nadele van de marktleider de klassieke supermarkt.
In 2012 kocht de gemiddelde Belg ruim 12 kg kaas en besteedde er respectievelijk 112,30 euro aan. Het aantal kaaskopers bleef t.o.v. 2011 quasi stabiel op 99,6 op 100. De aankoopfrequentie van kaas steeg wel van 47,6 naar 48,1 keer op jaarbasis. De gemiddelde kaasprijs bleef stabiel op 9,28 euro per kg.
Binnen de kaasmarkt wordt meer dan de helft van het volume ingenomen door de harde kazen maar het zijn de verse en vooral de halfharde kaas (type abdijkaas) die op lange termijn terrein winnen. Ook het kleinere segment van de geiten- en schapenkaas zit in de lift.
De hardekorstkaas is de absolute nummer één in de kaasrayon. Na een aantal jaren van druk stabiliseert het volumeaandeel van deze categorie net onder de 53%. Op de tweede plaats staat de zachte kaas met een aandeel van 18,3%, gevolgd door de gesmolten kaas met 9,4%, de halfharde kaas met eveneens 9,4% en de verse kaas met bijna 7%. De kleinere segmenten van de geiten- en schapenkaas (3,2%) en de voorverpakte kaasassortimenten (0,3%) sluiten de rij.
Kazen van bij ons volgden de markttrend
De Belgische kazen volgden vorig jaar de stijgende markttrend waardoor het volumeaandeel stabiliseerde op 18,2% en het bestedingsaandeel op 21,4%. Het marktaandeel van Belgische kazen is het hoogste binnen het halfharde segment. In dit segment is bijna 60% van de gekochte kazen van Belgische origine. Bij zachte kazen is dit aandeel slechts 5%. Het aantal kopers van Belgische kazen bleef vorig jaar stabiel op iets meer dan 87% maar de aankoopfrequentie groeide lichtjes. Ze bedraagt nu 11,5 keer op jaarbasis of met andere woorden de Belg koopt ongeveer maandelijks Belgische kazen aan.
De Vlamingen zijn weliswaar kleinere kaaseters dan de Walen maar het zijn wel grotere liefhebbers van Kazen van bij ons. Zowel de absolute consumptie als het marktaandeel van de Belgische kazen ligt in het noorden van het land beduidend hoger dan in het zuiden van het land.
Zo behalen de Belgische kazen in Vlaanderen een marktaandeel van ruim 21% in volume en 25% in bestedingen. In Vlaanderen groeide dit volumeaandeel vorig jaar nog lichtjes verder door, met een stijging van 21,2 naar 21,3%. Wallonië scoort met een volumeaandeel van 15% en een bestedingsaandeel van 18% heel wat lager dan het noorden van het land.
Vorig jaar kocht de Waal 3,4 kg en de Brusselaar 2,5 kg kaas meer dan de Vlaming.Onder de Vlaamse stolp liggen ook andere kazen dan onder de Waalse of de Brusselse. Het assortiment in Vlaanderen bestaat relatief meer uit hardekorstkazen (58% van het kaasvolume)en minder uit zachte kazen (15%). De Brusselaar en de Waal houden relatief meer van zachte kaas (23%)en relatief minder van hardekorstkaas (48%).
Vakantiepark Bonavista de Bonmont nieuw Vakantiepark in Spanje:
In Catalonië, ten zuiden van Barcelona, opent Pierre & Vacances deze zomer het nieuwe vakantiepark Bonavista de Bonmont. Dit is het tweede vakantiepark in Spanje na Terrazas Costa del Sol in Andalusië.
Het vakantiepark ligt aan de kustplaats Bonmont, op 7 km van het strand, met uitzicht over de baai en op 20 minuten met de auto van Port Aventura, middenin een typisch mediterraans en bergachtig landschap. Het vakantiepark ligt tussen Sierra en de Middellandse Zee, vlakbij het pittoreske dorpje Mont-Roig del Camp, en niet ver van Tarragona, Cambrils. Niet onbelangrijk is dat de geografische ligging goed is voor gemiddeld 300 zonnige dagen per jaar.
Bonavista de Bonmont ligt in een uitgestrekt gebied en heeft een typisch Mediterraanse architectuur. het vakantiepark bestaat uit 215 appartementen, van 2-kamerappartementen voor 4/5 personen tot 3-kamerappartementen voor 6/7 personen. De appartementen uit het select aanbod zijn ruim en uitgerust met moderne apparatuur, airconditioning en beschikken over een terras.
Tijdens de zomervakantie zijn kinderen en jongeren van 3 t/m 17 jaar in Bonavista de Bonmont gratis welkom in de animatieclubs, die enkel met gediplomeerde animatoren werken. Voor de kleinsten staan veel verschillende thematische activiteiten (sportief, avontuurlijk of wetenschappelijk ) en stages (zoals de geheim agent- of circusstage) op het programma. De jongeren kunnen op hun beurt genieten van een speciaal programma waarbij vrienden centraal staan.s Avonds trekt iedereen naar Le Spot, dé hotspot van de vakantie.
Voor volwassenen worden er ook verschillende animatieprogrammas aangeboden, voornamelijk tijdens de schoolvakanties, zoals fitnesslessen, wandeltochten om de omgeving te ontdekken, sportieve toernooien, familieavonden
Bonavista de Bonmont heeft een zwemparadijs van 400m2 met een bubbelbad, een wildwaterbaan, hydromassagematrassen en een kinderspeelbad. Naast het vakantiepark ligt de 18 holes golfbaan van Bonmont die net als het clubhuis een weids uitzicht over zee heeft. De unieke locatie van de golfbaan leidt tot een ontspannende golfervaring en het terrein staat bekend als een van de meest prestigieuze golfbanen van Spanje. Er is een speciaal tarief voor de green voor gasten van het vakantiepark. Tennis en padel zijn ook in de buurt beschikbaar, net als verschillende wateractiviteiten die op en rond het strand van Miami Playa kunnen worden uitgevoerd.
Door het brede aanbod van verschillende bestemmingen in Frankrijk en daarbuiten, flexibele verblijfsperiodes en versimpelde tarieven per periode en per regio, biedt Pierre & Vacances op maat gemaakte vakanties die bij ieder budget passen. Ook zijn er het hele jaar door interessante aanbiedingen.
Pierre & Vacances biedt vakantiegangers, ongeacht hun leeftijd of specifieke wensen, altijd een interessante vakantie. Een weekje genieten van de rust op het platteland, twee of meer 100% zonnige weken in Spanje, een romantisch weekendje of midweekje weg, spontaan een nachtje weggaan zonder ver te moeten reizen Bij
Pierre & Vacances kan het allemaal.
Pierre & Vacances heeft altijd gekozen voor de meest uitzonderlijke locaties voor de residenties en vakantieparken. De Pierre & Vacances residenties en vakantieparken gaan, dankzij het gebruik van de lokale architectuur, altijd volledig op in de omgeving. Ideaal om maximaal te profiteren van de activiteiten in de streek.