De NMBS, een mens kan daar boeken over schrijven. Zoniet, dan is een blog al een goed begin. Bij deze dus blog nummer zoveel over schertsorganisatie nummer één. De onbedreigde marktleider van gisteren, vandaag, morgen en alles daartussen.
Ik schets kort de situatie. Het gaat om mijn wekelijkse traject Bilzen - Leuven. Momenteel zijn er werken aan de gang tussen Bilzen en Hasselt. De uurregeling voor bepaalde treinen is hierdoor gewijzigd. Bij de gemiddelde treingebruiker gaat er nu al een rood alarmsignaal flikkeren: werken aan een spoor, aiai, geen twijfel mogelijk, dit is er te veel aan voor de NMBS. 't Is een stevige onderneming die zoveel rampspoed dragen kan. Zo geschiedde. Je kan veel zeggen over onze trotse nationale immobiliteitsmaatschappij, consequent zijn ze wel.
Uiteraard had ik in de loop van vorige zondag, de dag waarover het hier gaat, allang in de mot dat alle elementen aanwezig waren om de zaken duchtig in het op zijn minst honderd te laten lopen. 'NMBS' en 'werken' in één zin, een beetje treinconsument weet dan al hoe laat het is en heeft geen idee hoe laat het worden zal. Ik dus alvast de website geraadpleegd: oké, enkele treinen vertrekken wat vroeger dan normaal, maar de laatste rijdt op zijn vaste uur, 21u52. Dan de infolijn gebeld, want je weet het maar nooit. Neenee, geen zorgen, de trein vertrekt inderdaad gewoon om 21u52. 's Avonds iets vroeger mijn Go Pass gehaald en voor alle, alle, alle maar dan ook echt álle zekerheid nog eens aan de loketbediende gevraagd of de trein rond (ja, zelfs speciaal in het NMBS-jargon) 21u52 verwacht kon worden. Tot mijn verbijstering kreeg ik volgend antwoord te horen: "Nee hoor, de laatste trein is om 21u37, een kwartier vroeger, zoals alle treinen tijdens de werken.... (stilte, ziet de brok stomverbaasdheid voor hem) maar met vertraging zou het toch nog 21u52 kunnen worden natuurlijk.." Een staaltje zelfkennis om ontroerd van te worden.