Finesses der stoelgang
Inhoud blog
  • There is a light that (never) goes out
  • Olympische gedachten
  • Uitgeteld maar niet zo moe
  • Kniesoor met kniesores
  • And...... CUT!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    08-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit principe, in principe
    Principes, je kan er zoveel dingen mee doen. Ernaar leven bijvoorbeeld. Of ertegen zondigen, als tegenvoorbeeld. Waarschijnlijk zijn er nog talloze andere toepassingen mogelijk. Honderden of duizenden. Of slechts zeventien, maar dan wel zeventien goeie. Ik houd het erop dat de mogelijkheden betreffende de aanwending van principes weleens legio zouden kunnen zijn. Ze verrijken hoe dan ook het leven. Zelf heb ik enige tijd geleden mijn principe kenbaar gemaakt om telkens wanneer ik vanuit Leuven zou werken, hier een stukje te schrijven. Vorige donderdag leek nog eens een ideale gelegenheid om dit principe tot uiting te brengen. Het was een vrij mooie ochtend, ik had goed geslapen, een lekkere boterham gegeten en mijn lenzen zogen zich aan de ogen vast alsof ze nooit iets anders gedaan hadden. Bovendien was het een dag van algemene treinstaking en moest ik dus voor het eerst in meer dan een jaar nog eens vanuit het kantoor in Leuven werken. Een niet onbelangrijk detail, met dank aan de NMBS.

    Overigens was het een compleet gerechtvaardigde en legitieme staking. Oké, het personenvervoer werd lamgelegd omwille van een mogelijke herstructurering van het goederenverkeer in de toekomst. Maar wie zegt dat beide takken toch niks met elkaar te maken hebben, kent de NMBS niet. Personen worden al sinds jaar en dag - in het beste geval - als goederen behandeld, dus in die optiek was een algehele staking logisch. Ze zijn consequent en dat stemt me tevreden. Intussen heb ik trouwens ook vernomen dat er vorige week helemaal geen dode gevallen is in Tongeren*, in tegenstelling tot de reden die de plaatselijke spoorbeambte met grote stelligheid opgaf voor het niet rijden van de trein. Een positieve evolutie vind ik, het opdissen van drogredenen als er weer eens iets misloopt. De reiziger berust veel makkelijker in zijn lot, er is immers wel een dode gevallen. Alleen moet de NMBS ervoor zorgen dat er geen gewenning gaat optreden. Daarom kan er best elke keer opnieuw een straffer excuus verzonnen worden. Ik kijk alvast reikhalzend uit naar de volgende dagen en weken, want als kritische reiziger ben ik met niks minder content dan "Al Qaida heeft de trein opgeblazen, volgende over een uur" (week 1), "de Luftwaffe van de Moffen heeft een bombardement uitgevoerd op het vertrekstation in Luik, de trein zal iets later zijn" (week 2) en "Iran heeft een kernraket afgevuurd die - gelukkig! - in de zee is beland; de mini-tsunami die hieruit voortsproot heeft echter de sporen tussen Tongeren en Bilzen onder water gezet. Hierdoor is er een vermoedelijke vertraging van 20 minuten" (week 3). Dat moet toch mogelijk zijn, uit respect voor de treinconsument.

    Maar ik had het over principes. Zoals iedereen heeft kunnen merken, is er vorige donderdag ondanks de juiste mogelijkheidsvoorwaarden (treinstaking + werken vanuit Leuven) niet veel in huis gekomen van die blog. Ik heb door omstandigheden moeten werken als een beest en moest door andere omstandigheden (supportersbus naar Anderlecht - Timisoara) vroeger stoppen dan gewoonlijk, waardoor de blog-uit-principe er niet kwam. Moraal van het verhaal: als er al eens een principe sneuvelt onderweg, grijp dan op zijn minst die kans aan om nog een keer de draak te steken met de NMBS. Dat is, vrees ik, het enige zinvolle dat er uit deze drie alinea's te filteren valt.

    * Zie vorige blog.

    08-11-2009, 18:22 Geschreven door Tsigalko  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NMBS inspireert
    Vooreerst mijn excuses voor de nogal beperkte activiteit tegenwoordig op deze webstek. Dat heeft niet zozeer te maken met een gebrek aan inspiratie, maar wel zozeer met een gebrek aan functionerende internetverbinding op mijn kamer. Tel daarbij behoorlijk drukke werkweken en het gevolg laat zich raden: een nogal beperkte activiteit tegenwoordig op deze webstek. Maar we werken eraan. Bijvoorbeeld middels deze blog, die de ledigheid weer voor even breekt.

    Inspiratie is in dit geval niet ver te zoeken. Het heeft maandenlang kunnen sluimeren, maar nu lijkt me de tijd weer rijp voor een blog over de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, beter bekend onder de afkorting NMBS. Die afkorting heeft bij mij intussen een vrij negatieve bijklank, alsof je 'neger' zegt tegen een kleurling of 'mongool' tegen een mentaal gehandicapte of 'neger' tegen een blanke. Ligt dat aan mij? Nemen we het station van Leuven als zorgvuldig gekozen willekeurig voorbeeld. Het dak lekt (gelukkig alleen bij regen), heelwat perrons zijn nog steeds niet geasfalteerd waardoor één aanblik op je schoenen volstaat om te weten dat het dak lekt, en wanneer je de pech hebt te moeten pissen kan dat in een container in ruil voor harde valuta. Voorts werken de drankautomaten soms niet, de roltrappen regelmatig niet en de ticketautomaten nooit. 

    Dat is allemaal nog niks. Het meest schrijnende voorbeeld van de toestand van de NMBS bevindt zich in het hoofdgebouw van station Leuven. Daar hangt een klok die het uur aangeeft. Tot daar alles goed. Ware het niet dat die klok, in het heden, telkens de tijd twee minuten in de toekomst reflecteert. De trein is altijd een beetje tijdreizen. Iets simpeler verwoord loopt de centrale stationsklok dus de volle twee minuten voor. Een miljardenorganisatie die als ordewoord stiptheid heeft, zet met andere woorden in een van zijn belangrijkste filialen elke dag opnieuw duizenden cliënten van bij het binnenkomen op het verkeerde been. Voor veel van die mensen loopt het dus al mis zonder dat er zelfs maar een trein aan te pas komt - de NMBS overtreft zichzelf telkens weer. Geniaal toch, wat je allemaal kan doen met een stevige brok desinformatie. Al houd ik eraan te eindigen op een positieve noot. Zondag jongstleden was mijn trein Bilzen - Leuven afgeschaft wegens een dodelijk ongeval in Tongeren. Het resultaat is inderdaad min of meer hetzelfde als anders (trein die niet rijdt), maar het alibi begint er godverdomme op te trekken! 

    03-11-2009, 00:00 Geschreven door Tsigalko  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 28/10-03/11 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 22/11-28/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 31/12-06/01 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 01/01-07/01 2018
  • 24/12-30/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 05/12-11/12 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs