Gisteren de laatste aflevering van Twin Peaks erdoor gedraaid. 't Is te zeggen: de laatste aflevering van het eerste seizoen. Er bestaat namelijk nog een tweede seizoen van deze übercultreeks, doch er wordt gefluisterd dat dit het predikaat 'inferieur' verdient. Mijn kop eraf als het geen kwatongen zijn die zulks durven beweren. Toch ben ik eerder geneigd hen te geloven, al was het maar omdat grootmeester David Lynch niet langer in de regisseursstoel zat tijdens het tweede seizoen. Geen filmmaker ter wereld die zoals hem de kunst verstaat in die mate suggestief te zijn dat ten hoogste een suggestie gesuggereerd wordt. Het is struikelen over de losliggende verhaallijnen, maar je blijft wel kijken.
Dit maakt wel dat de verleiding groot is toch aan dat vermaledijde tweede seizoen te beginnen, teneinde de moord op de ravissante Laura Palmer eindelijk helemaal ontsluierd te zien - op een luizige manier of niet. Want dat meisje is dus wel vermóórd he. En de aard van de mens is nu eenmaal zo, dat een moord enige nieuwsgierigheid naar de dader ervan genereert. Zeker als het slachtoffer een blonde stoot betreft, de mysterieuze gebeurtenissen errond door ettelijke camera's geregistreerd zijn en het geheel gelardeerd wordt met een werkelijk waanzinnig prikkelende soundtrack. Dat er weer eens 85 mensen ontploffen op een marktplein in een middelgrote stad in Irak of 1400 vermoord worden door rebellenmilities in Oost-Kenia, zal de aard van de mens verder worst wezen.
Het leven is nu eenmaal keuzes maken. Of op z'n minst je schikken naar de keuzes die het leven buiten je wil om reeds heeft gemaakt. In dit geval is zonder twijfel optie twee van kracht, met dank aan Sherlock Holmesaprès la lettre Agent Cooper ("great coffee, delicious cherry pie") en een wereld waar geen suggestie leidt naar wat het lijkt. Daar kan geen Journaal in nieuw kleedje tegenop.