Goede voornemens, ze zijn er om een heel jaar lang als een molensteen rond de nek te hangen, om dan uiteindelijk de oversteek te maken naar weer een volgend jaar. Anno 2018 heb ik er echter iets op gevonden. Het vergde wat out of the box denken, maar ik heb een workaround weten te vinden: ze inlossen. Elk jaar opnieuw neem ik me namelijk voor om de NMBS geld af te luizen. Niet met een specifiek doel trouwens. Nee, gewoon minder geld voor de NMBS, waar dat dan wel naartoe gaat zal mij een zorg wezen. Nu goed, dat is misschien te altruïstisch uitgedrukt. In de beste der werelden gaat dat geld naar mij, al was het maar om ervoor te zorgen dat ik in mijn levensbehoeften kan blijven voorzien zodat ook in de toekomst geld van de NMBS afgeluisd kan worden. Als dagelijks gebruiker van deze organisatie fungeer ik bovendien als geschikt slachtofferfonds. De Robin Hood in mij wil de vergaarde rijkdom liefst verdelen onder de mobiel zwakkeren in de maatschappij, en in dit geval is dat toevallig mezelf.
Mijn plan kreeg zijn definitieve vorm in de loop van vorige week. Vier dagen op rij een vertraging van minstens 45 minuten was niet de druppel die de emmer, maar wel het waterbekken deed overlopen (ik ben een geduldig man). Het waterbekken der vernederingen was vol. Tijd om mijn voornemen met vertraging uit te voeren, weliswaar met vertraging. Eerste halte: een niet al te vriendelijk bezoek aan de NMBS-website. Met een uiterst norse doch gedecideerde blik open ik het 'compensatieformulier voor herhaaldelijke vertragingen'. Nu is het payback time, in de zin dat de tijd aangebroken is waarop ik terugbetaald zal worden. Er is maar één regel: zoveel mogelijk regels van het Excel-formulier invullen. Dat gaat voorlopig wel lekker, met acht geldige vertragingen sinds 28 december. Ik ben dan wel steeds pas thuis na 19u 's avonds, moet mijn eten in de microgolf zwieren en zie Alesso nauwelijks een uurtje, maar in ruil daarvoor stroomt er toch maar mooi naargelang de vertraging 1,65 (prijs treinkaart / 480 theoretische ritten X 50%) of 0,85 euro (X 25%) binnen. Een exacte prognose heb ik nog niet gemaakt, maar op jaarbasis zouden we hier wel eens kunnen spreken over meerdere euro's!
Teneinde de goednieuwsshow te doorprikken toch dit: aan dat andere goede voornemen voor 2018, te weten minder blogs schrijven met godbetert een treinorganisatie in de hoofdrol, ga ik me waarschijnlijk niet kunnen houden.
|