Bij sommige gebeurtenissen is de historische waarde niet altijd meteen goed in te schatten. In plaats van meteen naar voorbarige conclusies te springen, is het vaak beter om alles even te laten betijen, rustig te analyseren en vervolgens met een onderbouwd standpunt naar buiten te komen. Neem nu de sneeuwpret en bijhorende -ellende van een dikke week geleden. Evengoed had ik de waan van de dag kunnen laten regeren en heet van de naald verslag uitbrengen. Dat is echter buiten mijn kritische zin en mijn goesting van het moment gerekend. Het is pas na veel wikken en wegen dat ik tot het besluit gekomen ben dat die sneeuwval zijn voor- en zijn nadelen heeft, of het scheelt niet veel.
De voordelen situeren zich vooral op sneeuwman-gebied. Zonder sneeuw is het maken van een sneeuwman algauw onbegonnen werk. Met sneeuw is het daarentegen begonnen werk, eens je eraan begint. Aan mijn enthousiasme zal het alvast niet gelegen hebben. Alesso vormde daarbij het ideale excuus. Want wat wil dat kleine baasje nu liever dan buiten een sneeuwman maken!? Het antwoord luidt: binnen tv kijken, want het is buiten te koud voor een 2-jarige. Af en toe moet je als ouder echter de noden van het kind negeren en voor eigen succes gaan. Een sneeuwman maken is nu eenmaal mijn favoriete bouwproject. Gezien mijn aangeboren onhandigheid is het voor het zelfbeeld immers dankbaar om bouwwerken uit te voeren die eerder wegsmelten dan hun structurele constructiefouten bloot te geven. Zo'n kans krijg je niet elke dag.
Wat de nadelen betreft is het niet ver zoeken. Sneeuw en de NMBS, dat is de kat bij de melk zetten. Bij nader inzien geldt die bewering wel voor elk weertype: regen en de NMBS is geen goeie combinatie, hitte en de NMBS evenmin, hevige wind valt zeker te mijden, en het allerverraderlijkst is neutraal weer, want dat geeft onze spoorwegmaatschappij helemaal carte blanche bij het zoeken naar een vertragingsmotivatie. Nadat ik vorige week maandag wijselijk thuis was gebleven, volgde alsnog de volle laag op dinsdag. Technisch gezien was de sneeuw al gesmolten, maar met zulke details kan de NMBS natuurlijk geen rekening houden. 3,5 uur op de trein was mijn deel. Het enige wat ik hoop is dat er ergens bij de NMBS-top toch een dromer zit die op een onbewaakt moment denkt: bij de volgende winterprik ga ik ervoor, een spoorwegmaatschappij helemaal opgetrokken uit sneeuw..
|