Ooit was er een tijd dat onze nationale spoorwegmaatschappij, beter berucht als 'de NMBS', er met de regelmaat van de klok van langs kreeg op deze pagina's, in die mate dat zij er niet van terug hadden. In mijn herinnering ben ik nooit gestopt met het aanklagen van wantoestanden aangaande de kleine pendelaar, maar de feiten zeggen iets anders. Een snelle zoekactie leert dat het liefst van 30 november 2013 (!) geleden is dat het initiaalwoord NMBS nog eens opdook in een blogtitel. Sindsdien leefde het ondergedoken. Bijna vier jaar lang profiteerde de NMBS van de wetmatigheid dat alles went. De grootste aberraties kunnen uitgroeien tot het nieuwe Normaal, zolang ze maar consequent genoeg toegepast worden. In dit geval dus het consequent niet of nauwelijks laten rijden van treinen, hun core business.
Vaak is er dan een externe verandering nodig om de realiteit weer onder ogen te kunnen zien. Mijn verhuis naar Ekeren bijvoorbeeld, die mijn afhankelijkheid van het treingebeuren significant heeft doen toenemen. Ekeren ligt in een uithoek van het spoorwegnet, waardoor een overstap in Antwerpen-Centraal al eens noodzakelijk is. En dan begint de miserie. Want weer of geen weer, de vertragingen zijn immens. Laat het nu net toevallig weer of geen weer geweest zijn de laatste weken, en de gevolgen laten zich raden: treinen worden in een vingerknip afgeschaft, een aansluiting halen bij een marge van minder dan een halfuur is onmogelijk en de communicatie is als vanouds top. Waarbij 'top' als vanouds ironisch geïnterpreteerd moet worden. De NMBS is sinds een aantal jaar immers op de trein (haha) van de realtime info gesprongen. Hun gebruiksvriendelijke app wordt dan ook gulzig aangewend om de reiziger zo goed en zo kwaad als het kan te desinformeren. Me baserend op de app lijken treinen opvallend vaak op tijd te komen, vermoedelijk omdat de vertragingen meestal met vertraging doorgegeven worden. Ook hier zit enige ironie in, voor wie echt héél goed kijkt.
Gelukkig schijnt er licht aan de horizon. Aanstaande dinsdag al zal er een drastische verbetering merkbaar zijn. Geen onzekerheid meer die dag, dankzij de algemene treinstaking zal iedereen perfect weten waar hij aan toe is. Bij een positieve evaluatie stel ik voor om dinsdag 10 oktober als blauwdruk te gebruiken om de toekomstige pijlers van de NMBS vast te leggen: Betrouwbaarheid - Consistentie - Veiligheid. Dat het neveneffect is dat er geen enkele trein meer rijdt, nemen we er dan wel bij. Alles went, uiteindelijk.
|