Wellness -één met de natuur. Herbronnen, ontspannen en genieten in Zuid-Tirol
De winter is hét uitgelezen seizoen om de sombere dagen wat kleur te geven, het aantal uren zontekort te recuperen en naar de betere kuuroorden te trekken. Wie zijn verlanglijstje aan het opstellen is, kan hier maar beter Zuid-Tirol aan toevoegen.
De regio is niet enkel een paradijs voorwintersporters en liefhebbers van het betere gastronomische werk maar ook op het vlak van wellness staat Zuid-Tirol met stip boven aan de ranking. De Dolomieten zijn immers al eeuwenlang het schouwtoneel voor welzijnsrituelen: denk maar aan de legendarische thermen van Merano of de typische natuurlijke schoonheidsproducten en behandelingen op basis van lokale producten zoals dennenolie van de Sarner bergden.
Het wellnessaanbod van Zuid-Tirol is zo uitgebreid als het berglandschap zelf en maakt zijn gasten zowaar één met de natuur. Mens sana in corpore sano. Nieuw in de thermen van Merano: Finse buitensauna en dampbad Trauttmansdorff. Deze thermen zijn geen onbekende voor levensgenieters.
Het kuuroord verwierf absolute wereldfaam toen destijds niemand minder dan Sissi er regelmatig enkele weken verbleef. In 2005 heropenden de thermen van Merano in het hart van de stad. In deze architecturale parel, van de hand van de befaamde architect Matteo Thun, staat een enorme glaspartij centraal die ervoor zorgt dat badgasten ten volle kunnen genieten van het prachtige berglandschap. Rijke materialen zoals graniet dragen bij tot een luxueus en behaaglijk gevoel.
Het ontspanningsparadijs telt maar liefst 25 baden, 8 saunas en Turkse stoombaden en biedt wellnessbehandelingen op basis van melk, hooi, appelen, wijn, dennenolie en weidebloemen.
Met zijn 85 m² oppervlakte kunnen gasten ongestoord genieten van een verkwikkend saunabezoek met licht -en kleurtherapie. Architecturaal past de vernieuwde saunavolledig binnen het strakke kader dat Matteo Thun eerder schiep voor de thermen. Het nieuwe dampbad, genoemd naar de nabijgelegen gelijknamige Trauttmansdorff-tuinen, werkt enerzijds met een mediterrane mengeling van rustgevende kruiden zoals melisse, rozemarijn en lavendel en anderzijds met een Alpijnse samenstelling op basis van bloemen en planten uit de Dolomieten. Alle kruiden worden overigens ecologisch geteeld in de tuinen van Trauttmansdorff, die eerder dit jaar nog werden uitgeroepen tot Internationale Tuin van het Jaar.
De heilzame kracht van de Sarner bergden. De natuur van Zuid-Tirol heeft veel te bieden. Dat blijkt ook uit het ruime assortiment van pure verzorgingsproducten uit de Dolomieten. De Sarentino Vallei is de bakermat van de specifieke Sarner bergden. De olie van deze naaldboom stond bij de Kelten al bekend om zijn verzorgende, helende en zuiverende werkingen wordt tegenwoordig nog steeds op een traditionele manier gewonnen.
De familie Eschgfeller ontfermt zich al meer dan 40 jaar over het typische distilleerproces op basis van waterdamp. In haar Alpijns Wellnesscentrum in Sarentino laat ze gasten kennismaken met dit wondermiddel van de natuur. Bezoekers kunnen er uitgebreid genieten van massages, pakkingen en wisselbaden met dennenolie; en zelfs een Sarntaler bergdennenbad met warme dennentwijgjes behoort tot de mogelijkheden.
Hotel Bad Schörgau in Val Sarentino is eveneens gefascineerd door de Sarner bergden. Dit uit zich enerzijds in een uitgebreid wellness-aanbod op basis van de alom geprezen dennenolie. Gasten kunnen zich er bijvoorbeeld laten verwennen met een uitgebreide diepreinigende gelaatsverzorging(peeling, massage en masker).
Anderzijds durft Hotel Bad Schörgau ook in de keuken met de Sarner bergden te experimenteren. In het hotel-restaurant Alpes staat Egon Heiss achter het fornuiseen van de laatste nieuwe aanwinsten in de Michelingids 2013. Deze jonge topchef verwerkt op aanvraag al het goede van de Sarner bergden in zijn gerechten. Een totaalpakket om van te smullen.
Wie zich eerder interesseert in het traditionele distilleerproces van de Sarner bergden kan terecht bij de dennenoliestokerij Bergilain Val Pusteria. Van mei tot oktober volgen bezoekers er gratis een rondleidingdoor de stokerij en de kruidentuin om van dichtbij te ontdekken hoe de etherische oliën ende andere kruidenproducten tot stand komen. Bovendien is het mogelijk om de producten ter plaatste aan te kopen of via de webwinkel van Bergila.
.
COMTÉ OVER THE WORLD, of de ontdekking van terroirs
Wanneer over terroirs gesproken wordt, dan denkt men meteen aan wijn. Het is immers gebruikelijk om ze aan elkaar te koppelen. Voor kaas is deze link echter minder vanzelfsprekend en toch zal Comté tonen dat het kan.
Het woordenboek omschrijft terroir als een bodem die in termen van de productie of landbouw beschouwd wordt als vruchtbaar; de bodem is echter maar een van de factoren van het terroir. De bodem, het klimaat, de specifieke wijngaard, zijn allen factoren die bijdragen aan het karakter van de wijn die er geproduceerd wordt. Terroir zou bijgevolg enkel bestaan voor wijnteelt.
Dat is echter buiten de studies gerekend die Comté reeds 20 jaar uitvoert. De studie van de natuur, toevertrouwd aan het pedologie laboratorium van professor Bruckert, van de faculteit wetenschappen uit Besançon, was het onderwerp van Jean-Claude Monnets thesis in 1996. Deze studie beantwoordde een eenvoudige vraag. Comté, uitgestrekt over een zone die praktisch alle plateaus van het Juragebergte omvat, is een product waarvan de kenmerken getuigen van een groot smakenpalet. Is deze variabiliteit te wijten aan seizoensgebonden wijzigingen in de voeding van de Montbéliard-koeien (afwisseling gras-hooi), of eerder aan stabiele componenten van de natuurlijke omgeving.
Een wetenschappelijke studie laat niets aan het toeval over Een bodemkartering werd gerealiseerd voor 20 melkgebieden. Deze bracht een statistische vergelijking tot stand, waar verschillende bodemgebieden uit konden worden opgemaakt. Met andere woorden een duidelijk verband tussen bodem en leven. Een sensorische analyse van 106 kazen afkomstig uit deze 20 melkgebieden bracht de Crus van Comté aan het licht. Deze stemmen voor meer dan 80% overeen met de verschillende bodemgebieden, die consistent zijn met de term terroir. De concrete ruimte, tastbaar en cartografisch, de natuur, uitgedrukt door de bodem en vegetatie, geven aan de melk en vervolgens aan de kaas een unieke smaak.
De verschillen in smaak komen overeen met de verschillen in bodem en flora. Comté wordt echter niet enkel bepaald door het terroir. De mens speelt uiteraard ook zijn rol, gaande van het beheer van de graslanden en de kudde, de rijping van de kazen, tot de uiteindelijke fabricage. De AOP kaas Comté was dus steeds vooruitstrevend en heeft sinds de jaren 1990 aanzet gegeven voor sensorische analyses van zijn kazen. Deze hebben geleid tot het sensorisch profiel van Comté en uiteindelijk ook het Comté aroma wiel.
Van de Atlantische Oceaan tot de antipodes, van Kaap de Goede Hoop tot Tierra del Fuego De nieuwsgierige Comté houdt ervan om een willekeurige wijngaard ter wereld binnen te stappen en een aantal wijnen te testen en te combineren. Iedere terroir is immers anders. In het Juragebergte of elders, iedere bodem getuigt van het werk dat erop geleverd werd. En dat proef je.
5 verschillende Comté kazen, 5 verschillende continenten. Soms kan een vreemde origine grappig klinken Stel maar eens voor om een Afrikaanse Chardonnay of een Australische Riesling te ontkurken Er zal zeker een lach weerklinken. Comté entertaint graag en wekt dus met veel plezier een stiekeme glimlach op door heerlijke en onverwachte smaakcombinaties. Zuid-Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australië en Europa
De jongsten en de Rieslings : Evillers Comté en Hochheimer Herrnberg 2012. Langzaam worden de wijn en kaas wat tammer. Ze zijn even oud en timide. Ze willen elkaar ontdekken zonder aan te dringen. Haar jurk glijdt af, haar geur van violet en bergamot betoveren de kaas. Hij wil haar zijn sprankeling geven, maar kiest uiteindelijk voor de kastanje.
Comté de Belleherbe en Riesling Polish Hill 2010 : Polish Hill wordt altijd aanbeden door zijn lichte toetsen koolwaterstof. Dit is het geval in het land der kangoeroes, maar ook aan de andere kant van de wereld: Europa. Toch moet hij moeite doen om de Belleherbe te versieren.
Amerika en de senioren
Comté de Labergement-Sainte-Marie en Legado 2011 Limary Valley . Het is een bijzondere situatie. Iedere partner is op zoek naar iets nieuws. De een is op zoek naar iets zoets, de ander naar hartigheid. En wie dacht dat een sensuele wijn uit Chilli ooit samen zou komen met een kaas afkomstig uit het met bos bezaaid Jura gebergte? Toch is de ontmoeting van deze twee onbekenden geen verrassing.
La Grande Combe des Bois Comté en Wild Boy 2011 Santa Barbara County horen samen, ze hebben elkaar nog maar net ontmoet, maar toch lijkt het alsof ze elkaar altijd al gekend hebben. Ze delen elkaars passie voor mineralen, bloemen, warmte en fruit. Ze horen samen de wijn van de warme oceaan en de kaas van de besneeuwde bergtoppen.
Entremont van de Kaap : Comté Vieille Réserve en Wild Yeast 2011 Springfield Estate
Dit koppel is als een hoorn des overvloeds van vruchten en bloemen. Neem ze in de mond en u zult omver geblazen worden door de veelheid aan smaken, die bovendien blijven komen bij elke hap en slok. Ze zijn als een oud koppel met elkaar vervlochten geraakt; de kruiden met het fruit, de mineralen met de room, de bloemen met de exotische parfums. Soms haalt de ene de bovenhand, soms de andere. Net als in een echte relatie. Het zijn twee delen van een uitstekend geheel. Een geheel dat ons bovendien verwent door zijn oneindige combinatiemogelijkheden.
Internationale vertegenwoordigers
Voor Europa is er een Duitse Riesling, de Hochheimer Herrnberg 2012 Rheingau van Weingut Künstler. Hij komt van een kleigrond aan de oevers van de Main, een zijrivier van de Rijn. Het is een lichtgroene wijn, met gele reflecties, die violet, citroen gelei, witte peper en bergamot ademt. In de mond is hij helder en evenwichtig dankzij de romige toetsen. Zijn intense frisheid, versterkt door een lichte sprankeling, brengt aromas met zich mee die de papillen doen tintelen en doen denken aan rabarber marmelade, kruisbes en citrus vlees. Een geheel aan mineralen zorgt tenslotte voor de structuur van deze rijzige wijn. www.weingut-kuenstler.de
Uit een van de uiteinden van de wereld komt de Riesling Polish Hill 2010 Clare Valley van Grosset die Australië representeert. Jodium mineralen en petroleumgeur zorgen voor het verrassende parfum van deze wit groene wijn. Deze unieke geur wordt gecomplementeerd door witte roos en mandarijnenschil. De smaakpapillen worden aangewakkerd door een fruitige toets van appel, lychee en witte perzik die tegelijkertijd het petroleum accent afzwakken en vervangen door een nieuw aroma. Ook de kruiden en de kristallen voetafdruk komen hierdoor meer naar de voorgrond. De wijnstokken van deze Aussie groeien in een ondiepe grond van lei bedekt met mergel. www.grosset.com.au
Een eerste Amerikaanse delegaat is de Legado 2011 De Martino Reserva, die het zuiden representeert. Dit is een Chileense Chardonnay uit de Limary Vally. Op 20 km van de Stille Oceaan kijken de Chardonnays uit op het water. Deze worden dagelijks verfrist door de nevel van de Humbolt stroom en geïnspireerd door de alluviale bodem die bestaat uit puin van kalksteen. Deze lichtgele wijn ruikt naar citroen, ananas en groene thee. Deze geuren worden afgewisseld door de delicate aromas van appel en peer, versterkt door een tikje komijn. In de mond ontwikkelt de frisheid van deze wijn zich ten volle en ontstaan onverwacht fruitige en kruidige sensaties. www.demartino.cl
Het noorden en Californië gaan ten strijde met de Wild Boy Chardonnay 2011 Santa Barbara County door Jim Clendenen Au Bon Climat. De wijnstokken groeien in kleine grachten en klei, maar onderschat ze niet. Het is licht gouden wijn die de geur van marshmallows oproept; marshmallows met de geur van violet en citroen. Eens u hem in de mond neemt komt het mineraal van de wijn naar boven. Het is een hartige smaak, met een bijna korrelig reliëf. Ook aromas van witte vijg, citroen, kruisbes en Granny Smith appels komen naar boven. Achter dit alles leeft een schijn van zoetheid. En dat voelt u. www.aubonclimat.com
Tenslotte is er Afrika, met de Chardonnay SudAf Wild Yeast 2011 Springfield Estate. Een rotsachtige bodem bestaande uit kalkstenen keien levert deze verfijnde wijn op. Het is een licht groengele wijn bestaande uit een weelderig boeket exotisch fruit: mango, passievrucht en kiwi. Neem hierbij de anijsgeur in achting en u zult niet verbaasd zijn door zijn unieke geur. Eens in de mond vervoert deze wijn je verder op een spannende tocht van kruidige en fruitige smaken. www.springfi eldestate.com
DE COMTÉ KAZEN
Evillers Comté, december 2012, Drugeon vallei in Droubs. Terroir : Val dUsiers in het noordwesten van de Drugeon vallei, overwegend diepe bodems uit het bovenste gedeelte van het Jura. Op deze grond zijn twee valleien gescheiden door de Mont dUzier. Deze winter Comté, met tinten van lichte ivoor en maansteen, ademt het zure karakter van karnemelk en citroensnoepjes. U zou bijna kunnen denken dat het een jonge kaas is. Zijn korst, die bestaat uit fijne korrels, heeft een elastische textuur die net als een veer terug springt nadat u erop drukt. Eens u de kaas gesmaakt heeft valt alle twijfel over de ouderdom van deze kaas weg. Het is een oude kaas: de warme melk met vanille accenten, kastanje room met pepermunt, de Italiaanse meringue bestrooid met nootmuskaat zijn de getuigen hiervan. Zijn frisheid van geest blijft echter immer intens.
Belleherbe Comté, november 2012, Doubs. Terroir : het plateau van Belleherbe met zeer ondiepe bodems uit het bovenste gedeelde van het Jura. Deze bodem is versnipperd door vele bossen. Deze licht ivoren kaas werd geboren op de drempel van de winter, het moment waarop planten hun mineralen onthullen. Zijn geur doet denken aan aangeslagen vuursteen in een lapidair decor van gedroogde bloemen en rogge takjes. Hij heeft een elastische textuur, dat niet vreemd is aan zijn natuurlijke aard. Neem hem in de mond en het verhaal gaat verder. Denk: verse boter, komijn, natuurlijke kruiden. Het einde van het verhaal? Een heerlijk stukje roggebrood en picknickmand.
Labergement-Sainte-Marie Comté, mei 2012, Doubs vallei : Terroir: Val de Mouthe in de vallei van Doubs op de rechteroever van het Malbuisson meer, overwegend ondiepe grond. Deze bodem bestaat uit verschillende valleien die gescheiden worden door bossen. Hij heeft een mooie ivoren kleur en gladde textuur die getuigen van zijn lange rijping. Zijn geur doet denken aan selder, gedroogde champignons, jodium en dennennaalden. Hij smaakt naar voluptueuze volle room met peper en komijn. Een tweede degustatie brengt de subtiele smaak van het bouillonblokje dat in de gekookte melk opgelost werd aan het licht. Dit alles smaakt naar een andere tijd, wanneer gestookt werd met hooi, wanneer zandkoekjes met cacao het hoogste goed waren. En dàt is wat er in uw mond achterblijft.
Grand Combe des Bois Comté, mei 2012, Haut-Doubs: Terroir: het Haut-Doubs plateau, aan het oosten begrensd door Zwitserland en aan het westen door de Desoubre, overwegend ondiepe grond van het bovenste gedeelte van het Jura. Het is een strogele, door geconcentreerde tyrosine gespikkelde kaas. Hierdoor lijkt hij ouder dan hij is. Hij is echter zeer pittig en komt bovendien mineraalachtig aan in de neus. Hierdoor daagt hij de smaak van sommigen uit, maar stelt ze gerust door zijn elegantie en verfijning eenmaal de kaas geproefd wordt. Deze kaas proeven is als een heuse tocht doorheen een diversiteit aan smaakimpressies. Eerst mengt het fruit zich: gedroogde abrikoos, mango, citroen gelei, Daarna proeft u amandel, hazelnoot en geroosterde pindas. En tenslotte de kruiden en gekonfijte peer, die zorgen voor een zoete indruk.
Vieille Réserve Comté van de fruitière de Vevy, juni 2012, Jura : Terroir: Het plateau van Crançot in het middelste gedeelte van het departement Jura. Deze Comté is strogeel en romig. Eens ruiken en u herkent meteen de royale geuren van geroosterde amandelen, pinda en hazelnoot. Daarna de geur van warme melk op smaak gebracht met nootmuskaat en peper, gedroogde morieljes en kreupelhout. De smaak volgt hetzelfde pad; een snuifje zout stimuleert de gegrilde aromas, warme kastanje en een curry flan. De mineralen zorgen tenslotte voor de structuur en versheid.
De jongsten en de Rieslings
Evillers Comté en Hochheimer Herrnberg 2012
Langzaam worden de wijn en kaas wat tammer. Ze zijn even oud en timide. Ze willen elkaar ontdekken zonder aan te dringen. Haar jurk glijdt af, haar geur van violet en bergamot betoveren de kaas. Hij wil haar zijn sprankeling geven, maar kiest uiteindelijk voor de kastanje. Gelukkig ook maar, want zij houdt van mannen met wat meer rijpheid. Wat heeft haar uiteindelijk echt overtuigd? De meringues, die hem zo eigen zijn. Zij doen hem écht ouder lijken in de ogen van de Duitse. En zo is er een bitterzoete band geboren.
Comté de Belleherbe en Riesling Polish Hill 2010
Polish Hill wordt altijd aanbeden door zijn lichte toetsen koolwaterstof. Dit is het geval in het land der kangoeroes, maar ook aan de andere kant van de wereld: Europa. Toch moet hij moeite doen om de Belleherbe te versieren. Daarom pakt hij uit met zoute opaal en exotische vruchten. Het is een simpel spel van versieren en versierd worden. Ooit zal hij haar krijgen, de schone Franse van de groene hoogvlaktes
Amerika en de senioren
Comté de Labergement-Sainte-Marie en Legado 2011 Limary Valley
Het is een bijzondere situatie. Iedere partner is op zoek naar iets nieuws. De een is op zoek naar iets zoets, de ander naar hartigheid. En wie dacht dat een sensuele wijn uit Chilli ooit samen zou komen met een kaas afkomstig uit het met bos bezaaid Jura gebergte? Toch is de ontmoeting van deze twee onbekenden geen verrassing. Hij zocht een zoete metgezel en vond deze in de temperamentvolle Legado die doet wegdromen over gekonfijte engelwortel en chocolade. Zij zocht iets nieuws en vond een Comté met een artisjokkenhart, die houdt van pindas en geroosterde amandelen. Nu is het aan hen om samen te smelten en nieuwe ervaringen op te doen.
la Grande Combe des Bois Comté en Wild Boy 2011 Santa Barbara County
Ze horen samen. Ze hebben elkaar nog maar net ontmoet, maar toch lijkt het alsof ze elkaar altijd al gekend hebben. Ze delen elkaars passie voor mineralen, bloemen, warmte en fruit. Ze horen samen de wijn van de warme oceaan en de kaas van de besneeuwde bergtoppen.
Entremont van de Kaap
Comté Vieille Réserve en Wild Yeast 2011 Springfield Estate
Dit koppel is als een hoorn des overvloeds van vruchten en bloemen. Neem ze in de mond en u zult omver geblazen worden door de veelheid aan smaken, die bovendien blijven komen bij elke hap en slok. Ze zijn als een oud koppel met elkaar vervlochten geraakt; de kruiden met het fruit, de mineralen met de room, de bloemen met de exotische parfums. Soms haalt de ene de bovenhand, soms de andere. Net als in een echte relatie. Het zijn twee delen van een uitstekend geheel. Een geheel dat ons bovendien verwent door zijn oneindige combinatiemogelijkheden.
De weersomstandigheden bleken in 2013 een ongewenste kwelduivel in talloze wijnregios. De wijngaarden in de Rhônevallei genoten traditioneel van een behoorlijk droog winderig klimaat, elementen die ertoe bijdroegen om de wijngaarden in goede gezondheid te houden.
Mede door de grillen van het weer kwam de oogst nagenoeg drie weken later dan gewoonlijk op gang en werd meer dan eens met de normale normen van de 70-er jaren vergeleken. De latere rijping en oogst hadden echter het voordeel dat de druiven een mooie maturiteit bereikten. Het suikergehalte en aciditeit zorgden voor een mooie maceratie die vooral in de rode wijn een leuke phenologische rijpheid aantoont.
De eerste testen van de witte en roséwijnen wijzen op krachtige wijnen, met volle fruitige toetsen en aangenaam smaakpalet. De eerste cuves mondden uit in een mooie fruitig evenwicht en leuke aromas.
Michel Chapantier, vice president Inter-Rhône vindt het jammer dat de globale opbrengst beneden het normale peil bleef. Net als Philippe Pellaton, president van het algemeen syndicaat van Côtes du Rhône is hij van mening dat de rode wijnen, net als deze van 2011 en 2012, een mooie kwaliteit zullen aanvoeren om andermaal een zorgeloos wijnjaar te bereiken. De beloftevolle kwalitatieve vooruitzichten zorgen ervoor dat de wijnen uit de Rhônevallei, ondanks alle blijkbaar voorbarige zorgen in een gewoon goed wijnjaar zullen resulteren.
53% VLAMINGEN BOEKT VAKANTIE
ONLINE, Boeken via tablet en smartphone nog niet ingeburgerd
Vlamingen boeken massaal
online. Dat blijkt uit het nieuwe TrendBirds-rapport van online reisaanbieder
TravelBird. Hierbij ondervroeg de reisorganisatie 650 van haar Vlaamse klanten
naar hun boekingsgedrag en reisvoorkeuren. Prijs en aanbod zijn de
belangrijkste argumenten om online te boeken. Wie online een vakantie boekt is
vooral op zoek naar natuur, een actieve of luxueuze vakantie. Verder blijkt dat
maar liefst 7 op de 10 Vlamingen gemiddeld tussen de 2 en 5 keer per jaar op
reis gaan. 84% wenst voor een weekendje weg echter niet meer dan 500 km af te
leggen. Het gebruik van tablets en smartphones om een vakantie te boeken blijft
vooralsnog een marginaal gegeven: 70% heeft nog nooit mobiel geboekt.
De online reismarkt zit in
de lift, net zoals de e-commercemarkt in het algemeen. Zo berekende Comeos, die
de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, dat het afgelopen jaar maar
liefst 75% van de Belgische internetgebruikers online kocht. Een derde hiervan
waren reisproducten (vluchten, hotels, pakketreizen, ). Een trend die nu
bevestigd wordt door een onderzoek dat TravelBird liet uitvoeren bij 650 van
haar Vlaamse klanten. Zo beweert maar liefst 1 op 3 al zijn reisproducten
online te kopen. Terwijl nog eens 23% zegt meer dan de helft van zijn reizen
online te boeken. Amper 9% heeft nog nooit online een reis geboekt. Dit staat
in schril contrast met het gebruik van tablets en smartphones voor het boeken
van reisproducten: 70% boekte nog nooit via deze weg ten opzichte van 13% die
vaak tot regelmatig deze kanalen gebruikt om te boeken.
Prijs en aanbod even
belangrijk. Over de reden waarom mensen liever online boeken is al veel gezegd
en geschreven, maar ook het onderzoek van TravelBird bevestigt dat prijs wel
degelijk een belangrijke trigger is: 36% boekt omwille van de prijs. Even
belangrijk dan de prijs blijkt ook de omschrijving van het aanbod te zijn
(37%). Ook aantrekkelijke fotos (13%) kunnen een belangrijk instrument zijn om
mensen online te laten boeken. Dat mensen echter niet over één nacht ijs gaan
blijkt uit het feit dat 44% aangeeft om vaak tot altijd online reisdeals te
vergelijken.
Deze gegevens bevestigen
wat wij allang aanvoelen, zegt Erik Kuijpers, Country Manager België bij
TravelBird. Mensen willen geïnspireerd worden en zijn anderzijds op zoek naar
de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ons aanbod is perfect afgestemd op deze
twee facetten. Tussen al onze deals vind je altijd wel iets wat je aanspreekt
en als dan ook nog eens blijkt dat men dit bij ons kan kopen aan de best
mogelijke prijs, dan is een boeking nooit veraf.
Natuur en actief ontspannen
staan centraal
Mensen die een shortbreak
boeken (een weekendje of midweek) zijn in eerste instantie op zoek naar een
groene omgeving (22%). Dit vaak in combinatie met buitenactiviteiten (wandelen,
fietsen, paardrijden, ) (16%). Daarnaast stellen mensen ook culturele
activiteiten (15%) en de nodige luxe (12%) en romantiek (14%) op prijs.
Kindvriendelijkheid blijkt helemaal geen argument te zijn: amper 5% vindt dit
een belangrijke voorwaarde voor een shortbreak, en ook een bruisend nachtleven
(2%) is van geen enkel belang.
Meerdere reizen per
jaar ..en liefst niet te ver. De Vlaming gaat graag op reis. De overgrote
meerderheid (69%) houdt het op een gemiddelde van 2 tot 5 reizen per jaar. 1 op
10 gaat zelfs tussen de 5 en 10 keer op reis per jaar, zakelijke reizen niet
inbegrepen. Maar die reizen hoeven niet noodzakelijk lang te duren. Een
shortbreak van een paar dagen volstaat vaak al voor de gemiddelde Vlaming. Zo
boekt 63% jaarlijks 2 tot 5 keer een shortbreak. 22% houdt het bij maar één
shortbreak per jaar. Wie met de wagen reist legt dan ook niet graag grote
afstanden af. 84% vindt 500 km echt wel het maximum om met de wagen af te
leggen. Voor 1 op 4 hiervan (21%) is zelfs 200 km het absolute maximum.
Dat mensen vaker op reis
gaan en hun reizen ook steeds meer online boeken hoeft niet te verbazen, als je
ziet hoeveel nieuwsbrieven mensen wekelijks in hun mailbox ontvangen. Dat
aantal schommelt in de meeste gevallen tussen 1 en 10 nieuwsbrieven per week
(64%). Een groot aantal hiervan hebben betrekking op reizen: 66% van de
ondervraagden is geabonneerd op gemiddeld 2 tot 5 reisnieuwsbrieven.
Het TrendBirds-onderzoek van
TravelBird is een halfjaarlijks onderzoek dat de reisorganisatie uitvoert onder
haar klanten. Met dit onderzoek willen we de vinger aan de pols houden van wat
er leeft bij de consument. Merken we dat de reisvoorkeuren veranderen, dan
zullen we ons aanbod hierop afstemmen. Zo garanderen we steeds een aanbod op
maat van onze doelgroep. Net zoals ook veiligheid bij ons een speerpunt is. Zo
behaalden we onlangs het BeCommerce-label, nadat we eerder ook al het
Safeshops-label binnenrijfden. Hiermee zijn we zowat de meest gecertificeerde
online reisaanbieder in België. Een titel die we met fierheid dragen, besluit
Erik Kuijpers.
AFRIKA-SPECIALIST BIEDT ALS
EERSTE UNIEKE BIRDWATCHING-TOURS AAN
Wie safari zegt, denkt
meteen aan weidse savannes met kuddes olifanten of giraffen of een plas waar
nijlpaarden en krokodillen de strijd aangaan met antilopes en leeuwen. Maar de
Afrikaanse dierenwereld heeft nog zoveel meer te bieden. Zo biedt nichetouroperator
Live To Travel, gespecialiseerd in reizen naar het Afrikaanse continent,
voortaan ook twee vogelsafaris aan in Zuid-Afrika. Je leert er de
wonderbaarlijke fauna en flora van Zuid-Afrika op een unieke manier ontdekken.
Een zuidelijke tour brengt je ondermeer naar de Kaapse Vlakte en het Kaapse
Schiereiland om vervolgens via de Paarl berg naar Kaap de Goede Hoop en het
West Coast Nationaal Park terug te eindigen in Kaapstad. De noordelijke tour
vertrekt in Johannesburg en gaat langs de Blyde River Canyon naar het Kruger
Nationaal Park. Onderweg geniet je van de prachtige Zuid-Afrikaanse natuur en
ontdek je zeldzame vogelsoorten zoals de Kaapse gier, de Taita-valk en
Watertrapper. De birdwatching tours zijn selfdrives en kunnen geboekt worden
bij de betere reisagent en online via www.livetotravel.eu vanaf 575 euro per
persoon.
Dat Zuid-Afrika een land is
van een ongekende schoonheid is al genoegzaam bekend. Net zoals de meeste
Afrikaanse landen is Zuid-Afrika de natuurlijke habitat van heel wat wilde diersoorten.
Zo kan je in het Kruger Nationaal Park de Big Five oftewel die groot vyf
in al haar glorie bewonderen. Maar wat heel wat dierenliefhebbers vergeten is
de enorme vogelrijkdom van Zuid-Afrika. Met name in het noorden, tussen
Johannesburg en Kruger NP, en het zuiden in de omgeving van Kaapstad vind je
tal van vogelsoorten terug die je nergens anders ter wereld kan bewonderen.
Sommige ervan zijn met uitsterven bedreigd, zoals de Zwarte Kiekendief.
Met onze nieuw ontwikkelde
vogelsafaris willen we mensen Zuid-Afrika op een originele manier laten
ontdekken, zegt Bruno De Lathauwer, Managing Director van Live To Travel. Je
hoeft geen ornitoloog te zijn om te kunnen genieten van deze bijzondere safari.
Want je passeert sowieso een aantal van de mooiste natuurgebieden en nationale
parken van Zuid-Afrika. Al wie houdt van fauna en flora komt aan zijn trekken.
Je kan de vogelsafari ook combineren met een strandvakantie of een verlengd
verblijf in Kaapstad en Johannesburg. Voor ieder wat wils dus.
Beide vogelsafaris zijn
selfdrives, inclusief huurwagen, overnachtingen en maaltijden. Bij aankomst
word je ontvangen door een lokale Live To Travel vertegenwoordiger. Deze biedt
jou bovendien 24u/dag telefonische bijstand gedurende jouw reis. Vluchten, excursies
en inkomgelden, alsook brandstofkosten voor de wagen zijn niet inbegrepen. De
prijs voor een 8-daagse vogelsafari bedraagt 575 euro per persoon. Boeken kan
via het vertrouwde reiskantoor of online via www.livetotravel.eu.
Thomas Cook uitgeroepen tot
meest innovatieve touroperator van België
Touroperator Thomas Cook
haalde tijdens de uitreiking van de 16de editie van de Travel Awards maar
liefst 5 Travel Awards binnen, waaronder die van meest innovatieve
touroperator, en dit voor de 2de maal op een rij.
In aanwezigheid van de crème
de la crème van de reissector won Thomas Cook in de Antwerpse Hilton maar
liefst 5 Travel Awards, een initiatief van vakblad Travel Magazine. Naast de
prijs voor meest innovatieve touroperator van het jaar, werd Thomas Cook ook op
het podium geroepen als beste touroperator voor auto- en skivakanties. Verder
werd reisagente Nilufer Altikat van Thomas Cook Travel Shop Brouckère in Brussel
uitgeroepen tot beste Franstalige reisagente en haalde Thomas Cook Cruises, net
op zijn 5de verjaardag, de Travel Excellence Award voor Cruising Excellence.
Thomas Cook bevestigt
hiermee dat het een innovatie en vertrouwde touroperator is voor heel wat Belgen
die de persoonlijke aanpak van Thomas Cook weten te appreciëren. Thomas Cook
maakte er de afgelopen jaren sterk werk van om via diversificatie voor elke
potentiële klant een individueel antwoord op zijn reisbehoefte te hebben. Zo
lanceerde het recent nog de SunConnect hotels die zich richten op families die
ook op vakantie digitaal actief willen zijn.
Nieuwe Center Parcs in
Frankrijk: eerste steenlegging voor Le Bois aux Daims in de buurt van
Poitiers
Op 15 november werd de
eerste steen gelegd van het vijfde park van Center Parcs in Frankrijk. Center
Parcs Le Bois aux Daims, oftewel het hertenbos, opent in 2015 in
Poitou-Charentes, vlak bij eeuwenoude kastelen en abdijen én het technologische
themapark Futuroscope.
Gérard Brémond, President
van de Pierre & Vacances Center Parcs Group, en prominenten uit de Franse
politiek, zowel op regionaal als op nationaal niveau, hebben afgelopen vrijdag
de eerste steen geplaatst voor het domein van le Bois aux Daims in de omgeving
van Trois-Moutiers en Morton.
Een bijzonder kenmerk van
Center Parcs Le Bois aux Daims is de manier waarop dieren in het park
geïntegreerd zullen worden. Het domein zal worden aangelegd om verschillende
diersoorten te kunnen huisvesten en observeren. Voor de gasten geeft dit een
ongekende extra dimensie aan hun verblijf.
Dit nieuwe project van
Center Parcs omvat 264 hectare en komen er 800 eco-cottages. Uiteraard zal het
park alles te bieden hebben wat Center Parcs uniek maakt: een Market Dome van
20 000 m² met daarin een Aqua Mundo van 6 000 m², shops, restaurants en
sportieve en recreatieve activiteiten. Ook zal het park beschikken over een
uiterst comfortabele spa, de grootste binnen het complete aanbod van Europas
grootste aanbieder van korte vakanties. Het park zal werkgelegenheid creëeren
in de vorm van ruim 600 banen na de opening en tussen 500 en 1 000 banen
tijdens de bouw.
Center Parcs Europe
Europas grootste aanbieder van korte vakanties - bestaat uit Center Parcs en
Sunparks en is onderdeel van de Pierre & Vacances Center Parcs Group.
Vandaag de dag omvat de groep 5 toeristische merken: Pierre & Vacances, met
het premium label en de vakantieparken, Maeva, Center Parcs, Sunparks, Adagio
City Aparthotel en het Access assortiment. Het unieke business model is
gebaseerd op de synergie tussen twee focusgebieden: toerisme en onroerend goed.
Het totale aantal accommodaties bestaat uit bijna 50.000 appartementen en
bungalows in Europa. www.centerparcs.be
In 1989 zag Pegase het licht
als dochter van de toeristische reus Sunsnacks, later herdoopt tot Thomas Cook.
Vandaag geniet Pegase de hoogste merkbekendheid in het segment van de premium
touroperators in België.
Het reismerk stelt het
prima, realiseerde afgelopen zomerseizoen een double-digit groei dankzij enkele
recente, revolutionaire vernieuwingen. Pegase is klaargestoomd voor de
toekomst!
Ter gelegenheid van haar 25e
verjaardag trakteert Pegase haar klanten in zomer 2014 op een fles bubbels bij
aankomst in welhaast 1 op de 2 hotels, te herkennen aan een sprankelend nieuw
label in het nieuwe reisboek
Vliegvakanties Zomer 2014.
Het is maar één van de vele extras waarmee Pegase haar klanten ook in de
toekomst als reizigers flink in de watten wil leggen. Ook de volgende 25 jaar
wil Pegase graag de betrouwbare gids zijn in de zoektocht naar de meest
geschikte luxevakantie.
Pegase klanten hebben de
garantie dat ze steevast logeren in de meest exclusieve hotels en dat ze kunnen
genieten van bijzondere ervaringen op de allermooiste reisbestemmingen.
Innovatie zit in het DNA: reeds in 2006 lanceerde Pegase, als eerste,
duidelijke labels die reizigers in het luxesegment helpen de vakantie te vinden
die het beste bij hen past, op basis van hun belevingswereld en persoonlijke
interesses. Vandaag zijn deze labels terug te vinden in een handige
vakantiezoektabel bij het reisboek en worden ze gebruikt voor online
segmentatie naar doelgroepen toe op de Pegase website.
Nieuw voor zomer 2014 is de
vakantiezoektabel voor families. Families vormen een secundaire doelgroep van
Pegase, waar een groeiende trend waarneembaar is. In het aanbod van Pegase zijn
heel wat hotels te vinden waar kinderen als koningen worden verwend.
Tweeverdienende kaderleden of zelfstandigen met kinderen zijn op zoek naar een
verdiende luxevakantie om in een relaxte sfeer te genieten met het hele gezin.
Pegase weet dat een vakantie heel persoonlijk is. Met de nieuwe
familiezoektabel kan een Pegase familie makkelijk de vakantie kiezen die het
beste bij hen persoonlijk past, dankzij verschillende familievriendelijke
criteria.
Als reisspecialist weet
Pegase dat service uiterst belangrijk is voor de premium klant, en daarom werd
de voorbije jaren een luxeservice op maat ontwikkeld. De Pegase Service
Garantie waarborgt de Pegase klant een voorkeursbehandeling: bij boeking
(omruilgarantie tot 30 dagen voor vertrek), op de luchthaven (o.m. Fast Lane en
Lounges inbegrepen op Brussels Airport), bij Thomas Cook Airlines (o.m. aparte
check-in, inbegrepen stoelreservatie, meer toegelaten gewicht van bagage), op
de bestemming (meer persoonlijke reisleidingservice). De grootste innovatie van
2013 is de opsplitsing van het Pegase aanbod in Pegase Pure en Pegase
Collection. Het biedt de Pegase klant de vrijheid om vanuit zijn persoonlijke
vakantiebehoefte zelf het niveau van service te kiezen.
Bij Pegase Pure worden
sommige services (Premium service bij Thomas Cook Airlines en een directe
transfer ter plaatse) optioneel aangeboden, waardoor alles mogelijk is maar ook
het reisbudget onder controle blijft. in Pegase Collection bundelt Pegase de
aanraders uit het aanbod, de allerbeste hotels met de hoogste klantenscores,
die men niet met eenzelfde graad van service kan boeken bij een ander reismerk
in België. Ze worden aangevuld met álle privileges en daarenboven ook de gratis
Pegase Airport Service, reizigers worden thuis opgehaald in een luxewagen door
de chauffeur van Pegase en ook na de reis aan de luchthaven verwelkomd om te
worden thuisgebracht. of, als men liever zelf rijdt, biedt Pegase gratis
parking aan de luchthaven mét valet service, gedurende heel het verblijf. Nieuw
voor zomer 2014 is de uitbreiding van het aanbod van Pegase Collection wegens
het groot succes van deze hotels; wat een belangrijke factor was voor de groei
van het merk Pegase afgelopen zomer.
Voortaan wil Pegase het
engagement voor haar klanten nog versterken, en de band met andere
klantgerichte reisorganisaties binnen de Thomas Cook Groep extra in de kijker
zetten. dat gebeurt met een gemeenschappelijk symbool: een zonnig hart. een
hart dat ook Pegase klanten volgt vóór, tijdens en na hun reis. Vanaf de
allereerste informatieaanvraag, tijdens hun verblijf, en op weg naar huis. dit
symbool vereenvoudigt de keuze van de klant, is geruststellend en is de visuele
reminder dat we een hart voor onze klanten hebben.
Pegase trekt samen met
Thomas Cook de kaart van de partnerhotels. dit zijn hotelketens waar de groep
reeds lang mee samenwerkt, die garant staan voor een onberispelijke kwaliteit
en waar de klanten hoge beoordelingen laten optekenen. Pegase trekt samen met
de Thomas Cook groep ook de kaart van de partnerlijnvluchtmaatschappijen. De
Thomas Cook Groep is de bevoorrechte partner van Condor en Thai Airways,
waardoor Pegase haar reizigers een uitgebreid en kwaliteitsvol aanbod van
lijnvluchten kan aanbieden, met ruime flexibiliteit en combinatiemogelijkheden.
Voor zomer 2014 brengt
Pegase 6 reisboeken op de markt: Vliegvakanties, exotische Vakanties,
Autovakanties, Citytrips, Cruises, ontdekkingsreizen.
P&V beroept er zich op
het meest complete aanbod voor een heerlijk verblijf in de bergen te kunnen
aanbieden. Met 60 residenties in de middelhoge en hoge berggebieden biedt
Pierre & Vacances de grootste variatie aan bestemmingen in de Alpen en de
Pyreneeën, ook onder het label Pierre &Vacances premium.
Hier is alles te vinden wat
de bergen te bieden hebben, zowel voor de skifanaat of de liefhebber van
besneeuwde landschappen. De vakantie-ervaring die Pierre & Vacances haar
gasten biedt is gebaseerd op de pijlers: kwaliteitsligging, comfortabele appartementen,
uiteenlopende services en een breed activiteiten aanbod voor iedereen. Daarbij
spelen de verwachtingen van de gasten voor hun verblijf 100% skiën, wellness,
familie-uitstapjes, sport met vrienden of de excursies een belangrijke rol voor
Pierre & Vacances. En dit voor ieder budget.
Pierre & Vacances
residenties bieden de kans om de mooiste skistations te ontdekken tijdens een
verblijf in een comfortabel appartement. De 48 residenties zijn verspreid over
de mooiste en bekendste skioorden in de Alpen en de Pyreneeën. Geniet
gegarandeerd van de sneeuw! Het merendeel van de residenties ligt namelijk op
meer dan 1800 meter hoogte en 34 van de residenties zijn ski-in ski-out accommodaties.
De meeste residenties hebben 3 of 4 steren en de appartementen zijn compleet
uitgerust en voorzien van dekens, een volledig ingerichte keuken, serviesgoed
en een TV.
De Pierre & Vacances
residenties bieden een breed aanbod aan services die standaard in de prijszijn begrepen: eindschoonmaak, beddengoed en
handdoeken, en services à la carte die naargelang de behoeften kunnen worden
bijgeboekt zoals een babykit, Wi-Fi in het appartement, ontbijtservices,
boodschappenbezorgservice, geprivilegieerde ligging, early check-in enz.
Voor iedereen een
skivakantie op maat! Zo zijn skipassen en skimateriaal beschikbaar tegen een
speciaal tarief met Skiset- dient gelijktijdig met de accommodatie te worden
gereserveerd. Het is ook mogelijk om skilessen van de Ecole de ski Français te
boeken. Tot slot biedt Pierre & Vacances een speciale activiteitenpas voor
niet-skiërs, verkrijgbaar in de stations Alpe dHuez, Avoriaz, Val dIsère en
Les Menuires, die toegang geeft tot verschillende (water)-activiteiten in de
residenties of binnen het skistation.
Pierre & Vacances
Premium: veel wellness en veel ruimte. Pierre & Vacances premium biedt 12
residenties van hoge kwaliteit in de meest prestigieuze skistations in de
Alpen. De Pierre & Vacances Premium residenties zijn geclassificeerd met 4
en 5 sterren. Ze zijn het toonbeeld van een authentieke architectuur zo
kenmerkend voor een bergachtige omgeving. Deze luxe appartementen bieden alle
ruimte, een uitgebalanceerd interieur, moderne voorzieningen en beschikken over
een compleet ingerichte keuken. De extra focus op wellness is één van de
pijlers die Pierre & Vacances premium met de aanwezigheid van verschillende
binnenzwembaden, saunas, hammams, ontspanningsruimtes. Daarnaast biedt het
premium label schitterende spas van Cinq Mondes®, Algotherm® of Thalgo® met
een uitgebreid aanbod van behandelingen.
Voor een nog luxere vakantie-ervaring
zijn uiteenlopende services standaard inbegrepen zoals Wi-Fi, een babykit, de
eindschoonmaak, opgemaakte bedden bij aankomst, beddengoed en handdoeken en een
onderhoudskit. Verder wordt à la carte een breed scala aan diensten aangeboden:
alle skiservices tegen een voordelig tarief, massages op de kamer, formules
voor gezichts- en lichaams- behandelingen, ontbijtservices en boodschappenbezorgservice
Ideale ligging: De Pierre
& Vacances residenties liggen middenin de mooiste skigebieden als Paradiski,
Les 3 Vallées, lEspace Killy, Chamonix-Mont Blanc, Portes du Soleil Charmante
skistations in de middelhoge bergen maar ook de hoogste skistations van Europa
liggen zo binnen handbereik. In het hooggebergte biedt het merendeel van de
residenties direct toegang tot de skipistes die zich vaak op 1800 meter hoogte
bevinden.
De Pierre & Vacances
residenties liggen in geanimeerde skistations waar een scala aan activiteiten
voor niet-skiërs wordt aangeboden: sneeuwschoenlopen, schaatsen, wandelingen met
sneeuwhonden. Eind december worden de residenties versierd voor de feestdagen,
de kerstman komt op bezoek en er worden themadiners georganiseerd in de restaurants.
Pierre & Vacances is een
merk van de Pierre & Vacances center parcs groep die sinds meer dan 40 jaar
innovatieve vakanties ontwikkelt op uitzonderlijke locaties middenin de natuur
en dit volgens duurzame principes. De groep omvat 5 toeristische merken: Pierre
& Vacances: residenties, village clubs het premium label en de Maeva
resorts, Center Parcs, Sunparks, Adagio City Aparthotel en het Access
assortiment. Het aantal accommodaties bestaat uit bijna 50.000 appartementen en
bungalows in Europa en de groep verwelkomde in 2011/2012 nagenoeg 7.5 miljoen
bezoekers.
Gastronomisch skiën in
Zuid-Tirol: 23 Michelin-sterren en 112 Gault&Millau-Koksmutsen in 2014
Zuid-Tirol, de meest
noordelijke provincie van Italië, in het hartje van de Dolomieten, is een
streek op de grens tussen Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Deze bijzondere
geografische locatie uit zich in een smeltkroes van culturen, met drie
landstalen en een waaier aan tradities die bewust in ere worden gehouden. Die
eenheid aan diversiteit vertaalt zich in een uitzonderlijke keuken, doorspekt met
Alpijns-Mediterrane invloeden én wereldwijde erkenning. De culinaire geneugten
van Zuid-Tirol worden dan ook jaarlijks bekroond in de gastronomiegidsen
Michelin en GaultMillau.
Zuid-Tirol zet 2014 dan ook
sterk in met 23 Michelin-sterren en 112 Gault&Millau-Koksmutsen, wat het de
regio met de meeste sterren maakt ten opzichte van het aantal inwoners en de
oppervlakte.
Gastronomisch cultureel
erfgoed : De Zuid-Tiroolse keuken behoort tot de absolute wereldtop. Dat wordt
nogmaals bevestigd in de nieuwste uitgaven van Michelin en GaultMillau. In tien
jaar tijd zag Zuid-Tirol zijn aantal restaurants en Gault&Millau-Koksmutsen
toenemen met één vierde. Terwijl de gevestigde culinaire toppers zich weten te
handhaven, tonen ook nieuwe restaurants blijk van een door gedreven streven
naar kwaliteit. Zo mag GaultMillau zon elf restaurants een betere beoordeling
toekennen en maar liefst tien nieuwe restaurants verwelkomen in zijn uitgave
van 2014.
Restaurant Jasmin in
Chiusa/Klausen steeg van twee naar drie Koksmutsen. Ook in de Michelingids van
2014 niets dan lof aan het adres van de Zuid-Tiroolse gastronomie. In de
laatste editie prijken 20 restaurants met een totaal van 23 Michelin-sterren.
Restaurants St. Hubertus in San Cassiano/Sankt Kassian, Jasmin in
Chiusa/Klausen en Trenkerstube in Tirolo/Dorf Tirol zijn sinds kort de trotse
eigenaars van twee Michelin-sterren. Vijftien andere Zuid-Tiroolse restaurants
wisten hun kwaliteit van vorig jaar te evenaren en behielden hun Michelin-ster.
Verder mocht de gastronomiegids ook twee nieuwe Zuid-Tiroolse restaurants
opnemen: restaurant Tilia in Dobbiaco/Toblach en restaurant Alpes in Val
Sarentino/Sarnthein.
Culinair op de latten. Zuid-Tirol
heeft niet alleen een fantastische keuken, maar mag ook bogen op een
uitzonderlijk landschap. De Dolomieten, bekroond als Unesco-Werelderfgoed
omwille van zijn uitzonderlijke natuurlijke schoonheid, zijn het langste
aaneengeschakelde skigebied in Europa, met maar liefst 1.200 km aan pistes,
onder de noemer Dolomiti Superski. Skiing with a view, dus!
En met lekker eten. In geen
enkel skigebied ter wereld liggen de sterrenrestaurants zo dicht bij de
skipistes. Gastronomisch genieten kan je in de skihutten, dankzij initiatieven
als Slope Food in Alta Badia (waar sterrenchefs topgerechten serveren op de
pistes), maar ook in enkele tactisch gelegen topkeukens, van al even goed
gelegen tophotels.
Vlaamse hotel- en
toerismescholen zetten prima resultaat neer op Europese wedstrijd AEHT
In de week van 11-15
november namen 7 Vlaamse hotel- en toerismescholen (12 leerlingen) uit alle
onderwijsnetten deel aan de 26ste editie van de Europese conferentie van AEHT
(Europees netwerk van hotel- en toerismescholen: goed voor 350 scholen in zowat
40 landen). Als afsluiting van het 25ste
werkjaar werd het een feesteditie op cruiseschip Costa Mediterranea, dat zowat
750 deelnemers van Genua naar Barcelona, Palma, Ajaccio en Marseille bracht. In
de ochtend vonden naar traditie een tiental competities plaats; in de namiddag
kregen alle leerlingen en begeleiders de kans om de vijf steden te verkennen.
Deze feesteditie werd door
de Vlaamse hotel- en toerismescholen zeer succesvol afgesloten met 7 medailles
in de diverse competities, ondermeer enkele gouden medailles. Daarmee behaalde
de Vlaamse delegatie een van de hoogste aantallen medailles per land en de hoogste
gemiddelde score per school en leerling. Daarmee bewijzen de Vlaamse hotel- en
toerismescholen nog steeds aan de Europese top te staan als het om hospitality,
gastronomie, toerisme en aanverwante activiteiten gaat.
De deelname aan deze
feestelijke Europese conferentie werd financieel mede mogelijk gemaakt door de
actieve steun van Brouwerij Palm, structureel sponsor van de Vlaamse afdeling
van AEHT.
In de marge van de
conferentie werd Herman Siebens, directeur van hotel- en toerismeschool Campus
Wemmel bevestigd voor de volgende vier jaren in de functie van vice-president
in de Europese raad van bestuur van AEHT Europe.
De allernieuwste MICHELIN
Pilot Road 4 banden vanaf januari 2014 beschikbaar in 3 verschillende versies
De MICHELIN Pilot Road 4
voor sport touring, trial en GT motoren, doen begin 2014 wereldwijd hun intrede
op de vervangingsmarkt. De nieuwe BMW R 1200 RT wordt in de eerste montage
uitgerust op de nieuwe MICHELIN Pilot Road 4 GT.
Michelin verlegt opnieuw de
grenzen van het remmen. Op een nat wegdek heeft deze band een nog kortere
remweg dan zijn concurrenten. Michelin kondigt aan dat het in 2014 over de hele
wereld een compleet nieuw aanbod motorbanden op de markt zal zetten. Het
bestaat uit de volgende 3 bandengammas: de MICHELIN Pilot Road 4, de MICHELIN
Pilot Road 4 GT en de MICHELIN Pilot Road 4 Trail.
Deze Michelin banden,
bestemd voor 100 % weggebruik, zijn geschikt voor de meeste categorieën
wegmotoren met meer dan 600 cc motorinhoud. Ze zijn zo ontwikkeld dat ze onder
de meest gangbare gebruiksomstandigheden maximale veiligheid kunnen bieden, met
name op natte wegen en bij remmen.
Michelin kondigt eveneens
aan dat het, met de GT-versie van deze nieuwe band, leverancier wordt voor de
nieuwe BMW R 1200 RT. Een nieuwe band voor een nieuwe motor die tot de
bestsellers in zijn categorie behoort: dat maakt duidelijk hoe het
prestatieniveau ligt.
De nieuwe MICHELIN Pilot
Road 4 is onder alle omstandigheden veiliger en heeft een langere levensduur in
kilometers. Deze combinatie van eigenschappen vloeit voort uit de Michelin
Total Performance strategie, die erop gericht is om alle prestaties van een
band constant en tegelijkertijd te verbeteren. De MICHELIN Pilot Road 4 wil
zoveel mogelijk motorrijders laten ervaren dat ze veilig onder bijna alle omstandigheden
de weg op kunnen.
Brussels Airlines verhoogt
vluchtfrequentie naar Luanda (Angola)
Vanaf 26 januari biedt
Brussels Airlines een extra, derde wekelijkse vluchtfrequentie aan tussen
Brussels Airport en de luchthaven van Luanda in Angola. Deze bijkomende vlucht
is mogelijk gemaakt dankzij een luchtvaartakkoord tussen België en het Afrikaanse
land.
Angola is, dankzij de
aanwezigheid van ondermeer aardolievoorraden en mineralen, één van de snelst
groeiende landen ter wereld. Brussels Airlines vloog totnogtoe twee keer per
week tussen België en de hoofdstad Luanda. Dankzij een akkoord dat zopas werd
afgesloten tussen de Belgische en Angolese luchtvaartautoriteiten mag Brussels
Airlines vanaf 26 januari een derde wekelijkse vlucht uitvoeren. Vanaf dan zal
niet alleen op dinsdag en donderdag maar ook op zondag de Europese hoofdstad
rechtstreeks verbonden worden met de Quatro de Fevereiro luchthaven.
TAAG, de nationale
luchtvaartmaatschappij van Angola werkt samen met de Belgische
luchtvaartmaatschappij en commercialiseert mee de vluchten die door Brussels
Airlines met Airbus A330 toestellen worden uitgevoerd. Dankzij de goede
uurregeling sluit de vlucht vanuit Angola vlot aan op het Brussels Airlines
netwerk en kunnen passagiers overstappenop vluchten naar haar Europese bestemmingen en New York en Washington
D.C.
We zijn blij dat we ons
vluchtaanbod naar Angola kunnen verhogen, zegt Brussels Airlines CEO Bernard
Gustin. Twee weken geleden ondersteunde Brussels Airlines nog een belangrijke
Belgische economische missie naar Angola. We zijn ervan overtuigd dat deze
derde vluchtfrequentie de handelsbetrekkingen tussen België en Angola ten goede
zal komen.