:-D
53% VLAMINGEN BOEKT VAKANTIE
ONLINE, Boeken via tablet en smartphone nog niet ingeburgerd
Vlamingen boeken massaal
online. Dat blijkt uit het nieuwe TrendBirds-rapport van online reisaanbieder
TravelBird. Hierbij ondervroeg de reisorganisatie 650 van haar Vlaamse klanten
naar hun boekingsgedrag en reisvoorkeuren. Prijs en aanbod zijn de
belangrijkste argumenten om online te boeken. Wie online een vakantie boekt is
vooral op zoek naar natuur, een actieve of luxueuze vakantie. Verder blijkt dat
maar liefst 7 op de 10 Vlamingen gemiddeld tussen de 2 en 5 keer per jaar op
reis gaan. 84% wenst voor een weekendje weg echter niet meer dan 500 km af te
leggen. Het gebruik van tablets en smartphones om een vakantie te boeken blijft
vooralsnog een marginaal gegeven: 70% heeft nog nooit mobiel geboekt.
De online reismarkt zit in
de lift, net zoals de e-commercemarkt in het algemeen. Zo berekende Comeos, die
de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, dat het afgelopen jaar maar
liefst 75% van de Belgische internetgebruikers online kocht. Een derde hiervan
waren reisproducten (vluchten, hotels, pakketreizen,
). Een trend die nu
bevestigd wordt door een onderzoek dat TravelBird liet uitvoeren bij 650 van
haar Vlaamse klanten. Zo beweert maar liefst 1 op 3 al zijn reisproducten
online te kopen. Terwijl nog eens 23% zegt meer dan de helft van zijn reizen
online te boeken. Amper 9% heeft nog nooit online een reis geboekt. Dit staat
in schril contrast met het gebruik van tablets en smartphones voor het boeken
van reisproducten: 70% boekte nog nooit via deze weg ten opzichte van 13% die
vaak tot regelmatig deze kanalen gebruikt om te boeken.
Prijs en aanbod even
belangrijk. Over de reden waarom mensen liever online boeken is al veel gezegd
en geschreven, maar ook het onderzoek van TravelBird bevestigt dat prijs wel
degelijk een belangrijke trigger is: 36% boekt omwille van de prijs. Even
belangrijk dan de prijs blijkt ook de omschrijving van het aanbod te zijn
(37%). Ook aantrekkelijke fotos (13%) kunnen een belangrijk instrument zijn om
mensen online te laten boeken. Dat mensen echter niet over één nacht ijs gaan
blijkt uit het feit dat 44% aangeeft om vaak tot altijd online reisdeals te
vergelijken.
Deze gegevens bevestigen
wat wij allang aanvoelen, zegt Erik Kuijpers, Country Manager België bij
TravelBird. Mensen willen geïnspireerd worden en zijn anderzijds op zoek naar
de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ons aanbod is perfect afgestemd op deze
twee facetten. Tussen al onze deals vind je altijd wel iets wat je aanspreekt
en als dan ook nog eens blijkt dat men dit bij ons kan kopen aan de best
mogelijke prijs, dan is een boeking nooit veraf.
Natuur en actief ontspannen
staan centraal
Mensen die een shortbreak
boeken (een weekendje of midweek) zijn in eerste instantie op zoek naar een
groene omgeving (22%). Dit vaak in combinatie met buitenactiviteiten (wandelen,
fietsen, paardrijden,
) (16%). Daarnaast stellen mensen ook culturele
activiteiten (15%) en de nodige luxe (12%) en romantiek (14%) op prijs.
Kindvriendelijkheid blijkt helemaal geen argument te zijn: amper 5% vindt dit
een belangrijke voorwaarde voor een shortbreak, en ook een bruisend nachtleven
(2%) is van geen enkel belang.
Meerdere reizen per
jaar
..en liefst niet te ver. De Vlaming gaat graag op reis. De overgrote
meerderheid (69%) houdt het op een gemiddelde van 2 tot 5 reizen per jaar. 1 op
10 gaat zelfs tussen de 5 en 10 keer op reis per jaar, zakelijke reizen niet
inbegrepen. Maar die reizen hoeven niet noodzakelijk lang te duren. Een
shortbreak van een paar dagen volstaat vaak al voor de gemiddelde Vlaming. Zo
boekt 63% jaarlijks 2 tot 5 keer een shortbreak. 22% houdt het bij maar één
shortbreak per jaar. Wie met de wagen reist legt dan ook niet graag grote
afstanden af. 84% vindt 500 km echt wel het maximum om met de wagen af te
leggen. Voor 1 op 4 hiervan (21%) is zelfs 200 km het absolute maximum.
Dat mensen vaker op reis
gaan en hun reizen ook steeds meer online boeken hoeft niet te verbazen, als je
ziet hoeveel nieuwsbrieven mensen wekelijks in hun mailbox ontvangen. Dat
aantal schommelt in de meeste gevallen tussen 1 en 10 nieuwsbrieven per week
(64%). Een groot aantal hiervan hebben betrekking op reizen: 66% van de
ondervraagden is geabonneerd op gemiddeld 2 tot 5 reisnieuwsbrieven.
Het TrendBirds-onderzoek van
TravelBird is een halfjaarlijks onderzoek dat de reisorganisatie uitvoert onder
haar klanten. Met dit onderzoek willen we de vinger aan de pols houden van wat
er leeft bij de consument. Merken we dat de reisvoorkeuren veranderen, dan
zullen we ons aanbod hierop afstemmen. Zo garanderen we steeds een aanbod op
maat van onze doelgroep. Net zoals ook veiligheid bij ons een speerpunt is. Zo
behaalden we onlangs het BeCommerce-label, nadat we eerder ook al het
Safeshops-label binnenrijfden. Hiermee zijn we zowat de meest gecertificeerde
online reisaanbieder in België. Een titel die we met fierheid dragen, besluit
Erik Kuijpers.
|