JBC lanceert een educatieve reeks T-shirtsin samenwerking met ex Miss België Sandrine Corman. bilingue luidt de naam van de collectie.De Belgische modeketenwilde kids op die manier laten kennismaken met de tweede landstaal.
Jonge kinderen pikken met het grootste gemak een vreemde taal op, vooral wanneer dit op een speelse manier gebeurt. JBC en Sandrine Corman laten daarom komend seizoen de kleintjes kennis maken met de tweede landstaal.Dankzij de T-shirtcollectie bilingue leren de kids tellen tot tien, kleuren benoemen en hallo en tot ziens zeggen in de andere landstaal. Ze leren zelfs wat een hond, kat en konijn is in het Frans en het Nederlands.Aan de T-shirts werden ook hang tags bevestigd in de vorm van een boekje waarin 4 minispelletjes worden aangereikt waarmee ouders spelenderwijs met de T-shirts aan de slag kunnen om hun kinderen de tweede landstaal te leren.
De tweetalige T-shirtcollectie oogt heel fun dankzij de frisse kleuren en grappige motieven, zoals vlinders, bloemen, een schattige baby-olifant, een hond, een kat en een konijn. Naast de afbeeldingen van cijfers, kleuren en dieren, staat telkens het woord in het Frans en het Nederlands gedrukt.Er zijn zeven prints die uitgevoerd worden in een brede kleurenwaaier zodat de T-shirts vlot kunnen afgestemd worden op elke outfit. De collectie is bestemd voor jongens en meisjes van 4 tot 10 jaar. Ze is vanaf 18 augustus in alle JBC-winkels te koop. De T-shirts kosten 14,90 euro. RVH.
Drie Ambassadeurs dragen de waarden van Club Med in zich en delen hun reiservaringen
Club Med, pionier in upscale all-inclusive vakanties, associeert zich voortaan met 3 Ambassadeurs die haar waarden uitstralen. Design, nieuwe trends, sport, gastronomie, verfijning, art de vivre: elk van deze kenmerken zijn bij de Ambassadeurs terug te vinden. De Ambassadeurs zullen de upscale en all-inclusive positionering van Club Med nog meer in de schijnwerpers plaatsen. Ze getuigen vrijuit over hun ervaringen met Club Med. Ze beschrijven wat de drijfveer was om een bepaald Clubdorp te kiezen en wat ze apprecieerden. Club Med heeft 2 Nederlandstalige Ambassadeurs en 1 Franstalige ambassadeur gekozen: Marlène de Wouters, TV-persoonlijkheid en voormalig tenniskampioene, Tiany Kiriloff, fashionista en TV presentatrice, en Pierre Marcolini, Belgisch top chocolatier.
Marlène de Wouters is al 20 jaar klant van Club Med. Haar echtgenoot heeft haar zelfs ten huwelijk gevraag op vakantie met Club Med. Recent heeft Marlène nog genoten van een deugddoende vakantie in het Clubdorp van Bodrum. Ze vierde er de Europese golftitel die haar zoon met zijn Belgische team heeft gewonnen.
Tiany Kiriloff houdt van de all-in reisformule die luxe en comfort biedt in een aangename sfeer. Luxe en comfort staan voor Tiany centraal op alle vlakken: ruime en aangename trendy kamers, uitgebreide, verse én heerlijke buffetten, een waaier aan activiteiten maar uiteraard ook de mogelijkheid om rustig een cocktail te drinken.
Pierre Marcolini en Club Med: verfijndheid en de art de vivre ontmoeten elkaar. Heruitvinden, terugkeren naar de oorsprong, de mengeling tussen het ontdekken van een land en centraal staat het genieten van gastronomie en goed tafelen. RVH.
Boutique is een nieuw onderdeel van de Leonardohotels met accenten op kleinere hotels met erg gepersonaliseerde touch en een modern, designvol interieur. Na de intrede van de hotels in Tel Aviv en Munchen, behoort nu ook het Leonardo Rigihof in Zurich tot dit nieuwe segment. Deze trendy Bauhaus-residentie straalt een totaal eigen charme en sfeer uit en biedt de gasten een ongekend creatief comfort.
De bouw van Leonard Royalhotel in Munchen verloopt volgens plan en de opening is voorzien voor medio januari 2011. Design, meetingsfaciliteiten en comfort vomen de rode draad in dit nieuwe complex.
Leonardo bevestigt anderzijds de opening van de eerste Leonardos suites in Berlijn. Het Royalconcept richt zich specifiek op de verblijven van langere duur en biedt vanaf eind december 2010 een onderkomen aan de vele zakenlu die voor langere tijd in de Duitse hoofdstad verblijven. RVH.
Toerisme Vlaanderen haalt 45.000 extra hotelovernachtingen naar Brussel
Vanaf oktober 2011 is Brussel voor 3 jaar gaststad van de nieuwe AIDEX beurs en conferentie. Het Congresbureau Vlaanderen-Brussel, een dienst van Toerisme Vlaanderen, werkte nauw samen met het Brussels Convention Bureau (BITC), om dit
humanitaire congres naar de hoofdstad te brengen.
Voor een stad als Brussel zijn grote beurzen en congressen een belangrijke bron van inkomsten. Op macro-economisch niveau zal de nieuwe conferentie jaarlijks zorgen voor om en bij de 15.000 hotelovernachtingen. Omgerekend naar wat een congressist besteedt en verspreid over een periode van drie jaar, betekent dit een injectie van bijna 5 miljoen euro in de Brusselse economie.
Het Britse Centaur PLC staat in voor de organisatie van AIDEX, de internationale beurs en conferentie voor humanitaire hulp en ontwikkeling. Ik ben zeer verheugd dat de eerste editie van AIDEX plaatsvindt in Brussels Expo, zegt Portfolio Director van Centaur, Ron Cordeiro. Deze conferentie zal de grootste zijn in zijn soort. We kijken er naar uit om zowel internationale politici, overheidsagentschappen, goede doelen alsook de grote NGOs in Brussel samen te brengen onder één dak.
Brussel speelt als internationale hub een aanzienlijke rol in de werking van Toerisme Vlaanderen. Enerzijds slaagt het agentschap erin om actief en doelgericht promotie te voeren voor de bestemmingen Vlaanderen en Brussel door sterke banden te onderhouden met belangrijke partners als BITC en Brussels Airlines, zegt Peter De Wilde, administrateur-generaal vanToerisme Vlaanderen. Anderzijds zijn er de buitenlandse kantoren van Toerisme Vlaanderen die fungeren als een satelliet en kunnen zorgen voor een gerichte aanpak bij het werven van o.a. internationale zakenevenementen. Bovendien zal het Congresbureau Vlaanderen-Brussel zijn werking ten opzichte van internationale verenigingen en bedrijven uitbreiden.
De laatste jaren groeide Brussel uit tot de belangrijkste congresstad van Europa. Volgens de rangschikking van de UIA, de Union of International Associations, staat onze hoofdstad op wereldvlak zelfs op de tweede plaats. Mede dankzij de centrale ligging en goede bereikbaarheid, de aanwezigheid van internationale instanties en heel wat toeristische troeven, is er genoeg potentieel om de verdere ontwikkeling van MICE-activiteit in de Europese hoofdstad te garanderen. RVH.
CLUB MED EN BRUSSELS AIRLINES TEKENEN EEN NIEUW EN OMVANGRIJK LANGE TERMIJN PARTNERSHIP
Vanaf april 2011 zal Club Med 80% van haar vakantievluchten met vertrek vanuit Brussel toevertrouwen aan Brussels Airlines en dit voor een periode van 3 jaar. Dit akkoord bezegelt de lange termijn samenwerking van twee bedrijven die excellentie, kwaliteit en service aan het cliënteel hoog in het vaandel dragen bij het uitoefenen van hun vak. Dit nieuwe contract vertaalt de wil van Club Med om luchttransport aan hoge kwaliteit aan te bieden dat past binnen haar upscale strategie. De keuze voor een historische Belgische nationale luchtvaartmaatschappij onderstreept de verankering en het blijven investeren van Club Med in de Belgische markt. Vanaf de luchthaven zorgen Club Med en Brussels Airlines voor de passagiers met de aandacht en kwaliteitsvolle diensten die hen kenmerken.
De Club Med-klanten zullen genieten van de best mogelijke dienstregelingen zodat ze hun vakantie in vorm kunnen aanvangen en beëindigen. Er zullen speciale incheck-desks voorzien zijn voor de Club Med-klanten en ze zullen automatisch geklasseerd worden in de categorie b.flex (of b.business op vraag en tegen betaling van een supplement) om meer te kunnen genieten van de diensten aangeboden door de luchtvaartmaatschappij. Het golfmateriaal zal bovendien gratis vervoerd worden.
Voor het vertrek zullen de trouwste Club Med-klanten voortaan toegang hebben tot de Lounges van Brussels Airlines, die gerangschikt staan onder de 50 beste ter wereld. De gerieflijke en relaxerende lounges bevinden zich nabij de gate, openen vanaf 6 uur s ochtends, en bieden een brede waaier aan drank en snacks aan.
Vanaf nu kunnen Club Med klanten die een « Miles & More »-kaart bezitten, mijlen verdienen telkens ze met Brussels Airlines naar een Clubdorp reizen.
Met dit geprivilegieerde partnership engageren Club Med en Brussels Airlines zich in een samenwerking gericht op de toekomst. Het vertaalt hun wil om uitstekende diensten te verlenen aan het cliënteel. RVH.
CLUB MED BELUX BLIJFT INVESTEREN IN BELGIË, ESSENTIËLE MARKT MET STERK GROEIPOTENTIEEL
België heeft de afgelopen 60 jaar een voorkeursrelatie opgebouwd met Club Med. Philippe Mahouin bevestigt de verankering met België aan de hand van een sterke marketingaanpak en kwalitatieve commerciële dienstondersteuning: « De capaciteit van ons team om onze uitdagingen te begrijpen, wijst op het belang dat Club Med hecht aan de Belgische markt, met het oog op het opbouwen van een lange termijn relatie. Deze zomer vieren we dan ook de 60ste verjaardag van de oprichting van ons bedrijf door een Belg, Gérard Blitz. »
Ons land is na Frankrijk de tweede markt voor Club Med. Het aandeel van 4 en 5 Drietanden Clubdorpen is gestegen van 57% van de omzet in 2009 naar 64% in 2010. Sinds zijn herpositionering die in 2003 van start ging, is Club Med de wereldspecialist in upscale all inclusive multiculturele en gezellige vakanties.
Uit een recente Club Med studie bleek dat de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste element is bij de vakantiekeuze van de Belgen. Ze beschouwen deze factor als relatief of zelfs heel belangrijk. Tussen de andere belangrijke factoren is het vooral de kwaliteit van het eten, dat Belgen onderscheidt van andere nationaliteiten.
Club Med lanceert een ambitieus actieplan in zijn upscale herpositionering met het uitbreiden op korte termijn van zijn marktaandelen in Vlaanderen, maar ook in Brussel en Wallonië. In het kader van de heroriëntering van zijn commercieel beleid versterkt Club Med zijn team en rekruteert het extra Nederlandstalige G.O.s in de Clubdorpen die zowel bij het onthaal en receptie, maar ook en vooral bij de opvang en begeleiding van kinderen van alle leeftijdsgroepen in de Baby Club, de Mini Club, de Junior Club en Club Med Passworld aan bod zullen komen.
,.
Vanaf september zal het Belgische netwerk van erkende agentschappen eveneens worden uitgebreid. De Nederlandstaligen vertegenwoordigen vandaag 30% van het Club Med Belux cliënteel, wat een sterk groeipotentieel inhoudt voor het merk. Bijgevolg lanceert Club Med met een uitgebreid « Focus Vlaanderen 2010-2011 » programma. Het Franstalige grondgebied vertegenwoordigt een derde van het groeipotentieel op een termijn van 3 jaar, Vlaanderen twee derden. De partneragentschappen zullen al hun knowhow en hun perfecte kennis van hun lokale klanten doorgeven. De Club Med Boetieks in Brussel, Luik, Gent en Antwerpen blijven de erkende agentschappen ondersteunen in de zoektocht van de klanten naar een uitzonderlijk vakantieverblijf. RVH.
De polowereld is fascinerend en deze sport wordt niet voor niets de koningssport genoemd: men zegt dat zelfs Alexander de Grote, de grootste veroveraar aller tijden, deze sport beoefende. Polo combineert glamour en mode. Toch is het niet slechts een sport voor de elite. Bij deze sport worden waarden zoals respect (voor de mens, maar ook voor het paard), elegantie, loyaliteit en balans gezien als de basis en het veld is zowel toegankelijk voor mannen als voor vrouwen.
U.S. Polo ASSN. vertaalt deze waarden naar het dagelijks leven met een complete look voor heren, dames en kinderen. Het merk bekrachtigt de succesvolle aanwezigheid op de internationale markt, dankzij de versmelting van een fascinerende wereld en een makkelijk te interpreteren collectie, dit alles ondersteund door een product met een gemiddelde prijs en een bovengemiddeld imago.
De footwear collectie herfst/winter 2010 van U.S. Polo ASSN. is meer dan ooit geïnspireerd op de idealen van polo: elegantie, comfort en kwaliteit vormen zowel de basis voor de sportieve modellen als de modellen voor informele kleding.
Voor hem: Zacht suède en contrasterende stiksels zijn kenmerkend voor de desertboots. De op de bokswereld geïnspireerde schoenen zijn verkrijgbaar in suède en kalfsleer met een geborduurd maxi-logo en veters in ton-sur-ton of contrasterende kleuren. Het rubber wordt gekenmerkt door de schokabsorberende vullingen.
Voor haar: Het topstuk van de damescollectie: de lieslaarzen, met een rits en twee stukken ponyhuid op de knie, voor de vrouwen met lef zelfs verkrijgbaar in pastelkleuren, en suède laarzen met bontvoering.
Winterlaarzen. Voor haar: Dit zijn laarzen met rubberen zool en buitenschoen en een middenstuk van zacht kalfsleer (ook in de lieslaarsversie) of in dons met wollen profielen. De laarzen gevoerd met lamswol zijn warm en comfortabel, hebben een wollen schacht en suède buitenschoen, ze zijn verkijgbaar in monochrome of tweekleurenvariant.
Limited edition.: Het aanbod is uitgebreid met een speciale limited edition, opgedragen aan mannen en kinderen: een sneaker met zeefdrukmotief in de kleuren van de Amerikaanse vlag op een witte achtergrond, en een motief van kleine geperforeerde sterretjes. RVH.
De productlijn Men Annayake zorgt voor een optimale doelmatigheid, een maximale zachtheid, een intens weldadig gevoel en de verfijning van de Japanse rituelen.
De huid van de man is vetter, bevat meer collageen en is vooral dikker dan die van de vrouw en heeft dan ook zijn specifieke behoeften die om de juiste cosmetische oplossing vragen. Het feit dat de opperhuid van de man ca. 20% dikker is dan die van de vrouw is voornamelijk een reactie op de dagelijkse scheerbeurt, maar ook op uitwendige factoren en op het specifiek mannelijk levenspatroon: eetgewoontes, roken, drinken van alcohol.
Bovendien is de beschermende barrière van de hoornlaag bij de man zeer dun, waardoor snel vochtverlies mogelijk is. De mannenhuid bevat nl. tweemaal minder vocht als de vrouwenhuid en verliest dit tweemaal zo snel. Dit gebrek aan hydratatie is de belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van rimpels en lijntjes bij de man.
Men Annayake bood reeds drie essentiele verzorginsgproducten voor de dagelijkse schoonheid: het Mousse Nettoyante et de rasage Men voor reinigen en scheren, het Masque Thermo-Purifiant Men om de opperhuid te zuiveren en de Gel Hydratant Apaisant Men om de huid te beschermen. Vanwege het succes dat deze producten hadden, hebben de laboratia Annayake een nieuwe, unieke formule ontwikkeld, speciaal voor de mannenhuid: soin anti-rides.
De Soin Anti-rides Men is het ideale dagelijke verzorgingsproduct tegen de eerste tekenen van huidveroudering. De parfumloze, licht en niet-vette textuur bezit een uniek beschermend en herstellend vermogen: de huid is beschermd, egaal en gladder. Men bereikt een optimaal resultaat bij het s ochtends en s avonds aanbrengen van deze Soin Anti-rides op gezicht en hals, na de perfecte reiniging. Soin Anti-rides zorgt voor een langdurige bescherming en aangenaam gevoel. Dag na dag vervagen de rimpels en lijntjes zichtbaar, de teint wordt frisser. RVH.
Het nieuwste reisboek Vlieg Winter 2010-2011 van Pegase is nu beschikbaar bij de reisagent. Het accent ligt volgende winter op "vakantietijd voor twee": in een adults only hotel bijvoorbeeld, een romantische riad of een exclusieve vakantievilla.
Het toppunt van luxe met vakantie is voor heel wat Pegase-klanten de garantie op absolute privacy: het zorgeloos kunnen genieten van een exclusief vakantieaanbod zonder rekening te moeten houden met andere vakantiegangers. In de beslotenheid van een eigen vakantievilla met tuin en zwembad vinden ze die totale vrijheid, weliswaar verzekerd van een exclusieve service binnen handbereik. Deze winter biedt Pegase luxevillas aan op heel wat droombestemmingen. Om de echte parels van luxevillas te ontdekken moet je deze winter op Tenerife, Gran Canaria en Egypte
zijn: stuk voor stuk populaire vakantiebestemmingen waar je toch dat gevoel krijgt op een privé-eiland in de Stille Zuidzee te verblijven.
Voor romantici is er het magische Marrakech. Marrakech is een hemelse bestemming in de winter: terwijl de dagen hier kort en donker zijn, geniet je daar van 7 uren zon per dag en een aangename 20°. Wil je in de medina verblijven, dichtbij de vele Moorse paleizen en tuinen, de souks en het fabelachtige Jemaa El Fnaplein, dan heeft Pegase twee romantische adressen te bieden: sfeervolle riads, die achter hun hoge muren een oase van rust vormen in dezeoverweldigende stad.
Vorige maand werd onder grote buitenlandse belangstelling het prestigeproject van koning Mohammed VI gerealiseerd: op een oppervlakte van 3,5 hectare, vlakbij het Jemaa El Fna-plein, verrees een elegant vijfsterrenhotel, Royal Mansour***** . Niets doet vermoeden dat dit geheel van 53 riads een nieuwbouw is. Alles ademt authenticiteit en traditie uit.
Ideaal om een verblijf in Marrakech mee af te sluiten, is enkele dagen strandvakantie.
Pegase vond in het kustplaatsje Oualidia de ideale setting: tussen Essaouira en Casablanca, op 200 kilometer van Marrakech, in een bijzonder rustig en mooi stukje natuur, met zoutmeren en moerassen waar flamingo's en reigers neerstrijken. Perfect
voor romantische zielen én de Marokkaanse koning die hier een buitenverblijf heeft.
Een cruise op de Nijl blijft een vaste waarde onder de winterzonbestemmingen. Vanaf volgend seizoen biedt Pegase de mogelijkheid om de Nijl te bevaren zoals de Britse aristocraten deden in de jaren '20 en '30 van vorige eeuw (en Hercule Poirot en zijn select gezelschap in "Moord op de Nijl"): met een classy houten zeilvaartuig of
Whisky Minicruises met P&O Ferries: de nieuwe data 2010-2011
De verfijnde proefsessies van Schotse single malt whisky vormen opnieuw één van de extras waarmee P&O Ferries het najaar 2010 en het voorjaar 2011 kleurt. Deze whisky minicruises bestaan steevast uit een hoogst interessante en met veel droge humor gekruide uiteenzetting, met de diverse whiskytastings als hoogtepunten. Dat gebeurt zowel tijdens de heen- als tijdens de terugreis.
Filip J. Verleyeen zijn running mates Marc Vandenberghe en Jean Geebelen, nota bene houders van de prestigieuze titel "Whisky Ambassador for Belgium", leiden de activiteiten. De Whisky Minicruises vertrekken op een vrijdag om 19 uur vanuit Zeebrugge, nl. op 9 september, 15 oktober, 19 november en 3 december 2010, alsook op 21 januari, 4 februari en 18 maart 2011. Vanuit Rotterdam-Europoort worden Whisky Minicruises aangeboden op 10 december 2010 en 11 februari 2011.
P&O Ferries biedt deze Whisky Minicruise naar Hull aan voor een all-in prijs van 179 per persoon. Voor wie York wil bezoeken geldt een toeslag van 11 per persoon. De all-in omvat: de nachtelijke overtocht heen en terug in een 2-persoons inside cabin (met douche en toilet), een heerlijk 5-gangen buffetdiner, zowel op de heen- als de terugreis, een verkwikkend Engels ontbijt, zowel op de heen- als de terugreis, een whiskyproeverij op de heenreis én een whiskyproeverij op de terugreis
de transfer heen en terug van de P&O-terminal in Hull naar het centrum van de stad gratis parkeerplaats in Zeebrugge of Rotterdam. De dranken aan boord (in bars en restaurants), alsook de maaltijden en dranken overdag in Hull zijn niet inbegrepen.
De whiskycruises vormen een toegevoegde waarde voor de op zich reeds zeer intense cruisebeleving aan boord. Alle infrastructuur staat in functie van twee fantastische avonden: restaurants, bars, lounges, disco, cinema, casino, shops, enz. Bij de aankomst 's morgens staat de bus klaar aan de terminal voor een volle vrije dag in Hull.
InHull schitteren de winkelstraten door hun uitgebreide mogelijkheden en hun aparte ambiance. De shoppingcentra Princes Quay en St.Stephenszijn de exponenten van winkelplezier voor iedereen, terwijl vele specifieke pubs zich bewijzen als welkome rustpunten. In het Museum Quarterzijn alle musea, behalve het diepzee-aqurium The Deep, gratistoegankelijk. Heden en verleden liggen op een hoogst aangename wijze verweven in het altijd even kwiekeYork. De middeleeuwse wallen, TheMinster als oudste kathedraal van Europa en The Shamblesals authentieke winkelstraatjes zijn slechts enkele van de vele toeristische attractiepunten. RVH.
www.POferries.be - reservaties op telefoon070/70 77 71en bij de reisbureaus
Terug naar de roots ZuidTiroolse boerderijen openen hun deuren voor het Törggelenseizoen
In Zuid-Tirol, de verrassende regio in de Italiaanse Dolomieten, staat de herfst gelijk met Törggelen. Van zodra de tamme kastanjes rijp zijn, openen de wijnboerderijen hun deuren en kunnen wandelaars en fietsers op hun tocht genieten van een goed glas jonge wijn met een marende (typisch vieruurtje) in een authentieke omgeving.
Törggelen is een eeuwenoude traditie die teruggaat naar de tijd waarin de wijnhandelaren de wijnboeren bezochten om de jonge wijn te proeven. Dit typisch Zuid-Tiroolse gebruik -de term ontstond in Valle Isarco/Eisacktal -is uitgegroeid tot een gastronomisch gebeuren dat culinaire trotters weet te bekoren.
De Zuid-Tiroolse 'marende' -het typische vieruurtje -is ver buiten de provinciegrenzen beroemd. Het bestaat uit zelfgemaakt boerenspek, 'kaminwurzen' of gerookte worstjes, gerookt vlees, worst, kaas en hartig boerenbrood. Een goed glas wijn mag daarbij uiteraard niet ontbreken. De Büschenschänke of boerencafés zijn op die manier uitgegroeid tot een volwaardig alternatief voor een restaurant.
Doordat je bijna letterlijk in de eetkamer van de boerderij zit, geniet je van al het goede dat Zuid-Tirol te bieden heeft, meteen bij de bron: vers, onbespoten, traditioneel en gevarieerd.
Boerencafé van het Jaar
De Zuid-Tiroolse boerenbond verkiest naar jaarlijkse gewoonte het Boerencafé van het Jaar. De boerensfeer en typische boerenkeuken, met de nadruk op de zelf geproduceerde wijn, staan daarbij centraal. Deze herfst valt de eer te beurt aan Schnalshuberhof in Langundo/Algund. Op deze biologisch gevoerde boerderij geniet je van een exquise maaltijd in een authentieke omgeving: de Stuben van Schalshuberhof is een beschermd monument. Specialiteit van het huis zijn o.m. de Schlutzer (ravioli met spinazievulling), kaminwurzen (gerookte worstjes) of knoedels. RVH.
Noord-Ierse stad Derry-Londonderry verkozen tot City of Culture 2013
De stad Derry-Londonderry schudde op 15 juli op haar grondvesten toen bekend werd dat zij zich de City of Culture van 2013 mogen noemen. En ze mogen met recht trots zijn, want ze zijn ook nog eens de allereerste stad in Groot-Brittannië die deze eretitel toebedeeld krijgt. Derry-Londonderry liet steden als Birmingham, Norwich en Sheffield achter zich in de strijd om de titel van City of Culture.
De Noord-Ierse stad werkt momenteel met man en macht om het culturele programma op poten te zetten dat tegen november 2011 klaar moet zijn. Het ambitieuze programma baseert zich alvast op vier hoofdthema's: 'Unlocking Creativity' met focus op een muzikaal programma voor kinderen en jongeren, 'Digital Dialogue' ter versterking van online educatie en wedstrijden in het kader van culturele vaardigheden, 'Creative Connections' met een indrukwekkende lijst van evenementen en festivals en 'Telling a New Story' met een open blik op de toekomst en de eigen identiteit.
Culturele helden als de Noord-Ierse dichter, toneelschrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur Seamus Heaney en de Noord-Ierse zanger Feargal Sharkey, bekend van The Undertones en The Assembly, hebben reeds hun medewerking aan het culturele programma toegezegd. RVH.
oneworld opgetogen met definitieve goedkeuring voor antitrustimmuniteit op transatlantische routes
Oneworld is bijzonder blij met dedefinitieve goedkeuring door het Amerikaanse Department of Transportation (DOT)van de aanvraag voor antitrustimmuniteit (ATI) voor de transatlantischealliantiepartners American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia en RoyalJordanian. Daarnaast keurde de DOT ook het joint businessagreement JBA, tussen de Amerikaanse, Britse en Spaanse maatschappijen goed.
Deze beslissingen volgen op de goedkeuring van vorige week van het JBA tussen American, British Airways en Iberia door de Europese Commissie. Dankzij dezegoedkeuringen kan oneworldvanaf nu op een gelijkwaardig niveau concurreren met de andere grote allianties.Dit betekent o.a. dat de oneworldpartners voortaan hun plannen op elkaar kunnen afstemmen om op die manier hunconcurrentiepositie op de transatlantische routes te verstevigen. Er zullen bijgevolg eenvoudiger, meer op elkaar afgestemde en handigere reismogelijkhedenworden aangeboden naar meer bestemmingen met betere verbindingen en uurroosters en frequent flyer voordelen.
American Airlines, British Airways en Iberia streven ernaar om hun doorgedreven transatlantischesamenwerking dit najaar van start te laten gaan, door samen te werken op vluchten tussen de EU (alsook Zwitserland en Noorwegen) en de VS, Canada enMexico. Gezamenlijk kunnen de drie carriers meer frequenties en betereuurroosters aanbieden dan elk van de maatschappijen afzonderlijk kan.
De samenwerking tussen de luchtvaartmaatschappijen zal ook leiden tot een grotere keuze voor de reizigers. Er zullen gezamenlijk bepaalde routes worden ondersteund die anders individueel niet rendabel zouden zijn. Klanten kunnen bovendien genieten van een groter aanbod van verlaagde tarieven en meer mogelijkheden om frequent flyer mijlen te verdienen en te verzilveren.
Naast deze belangrijkebeslissing is er ook vooruitgang in de beoordelingen door de DOT en het JapanseMinisterie van Transport m.b.t. de aanvragen van American Airlines en JapanAirlines voor antitrustimmuniteit voor routes over de Stille Oceaan. Ditverzoek werd ingediend in februari van dit jaar, nadat JAL zijn oneworld-lidmaatschap had herbevestigd. Verwachtwordt dat de goedkeuring in september zal volgen. Daarnaast bespreken JAL en BritishAirways de mogelijkheden van een joint venture tussen Europa en Japan.
Een andere belangrijkeontwikkeling in dit voor oneworldbijzonder belangrijk jaar is de toetreding van S7 Airlines, de grootstebinnenlandse luchtvaartmaatschappij van Rusland, later dit jaar. In een later stadium volgt Kingfisher Airlines, Indias belangrijkste luchtvaartmaatschappij. Deze toetredingen volgen op de aansluiting van Mexicana, degrootste luchtvaartmaatschappij van Mexico en Centraal-Amerika, eind 2009. RVH.
Vernieuwde site van Fruitsnacks gaat volop voor e-commerce en nog betere service
De Haspengouwse onderneming Fruitsnacks, vooral bekend van de fruitmanden die op bedrijfskantoren geleverd kunnen worden, vernieuwde recent zijn website om nog beter zijn klanten te bedienen. Ook wordt er voluit gekozen voor e-commerce, waardoor klanten nu ook eenvoudig via de site hun fruitmand vol vitamienen via de site kunnen bestellen.
De vernieuwde website kwam er voornamelijk op vraag van de klanten, die steeds vaker resoluut kiezen om digitaal bediend te worden. Zo toont bijvoorbeeld de vernieuwde pagina Fruitshop overzichtelijk welke de verschillende mogelijkheden zijn voor bedrijven om hun fruitmanden online te bestellen. Bovendien kreeg de site ook een nieuwe lay-out en verloopt de navigatie veel instinctiever. Maar niet alleen voor de klanten, ook voor het Haspengouwse bedrijf is het vernieuwd proces een stap vooruit.
Fruitsnacks levert verse fruitmanden aan bedrijven over heel België en Luxemburg. In een tijdspanne van 4 jaar resulteerde dat nu in al bijna 1.000 bedrijven en ongeveer 15.000 personeelsleden die wekelijks kunnen genieten van verse vitamientjes op het werk. De inhoud van de manden komt voornamelijk van de eigen Haspengouwse boomgaarden, maar wordt ook aangevuld met seizoensfruit (aardbeien, bessen, kersen, ...) of exotisch fruit. Het is een uitstekende manier voor bedrijven om hun personeel een gezond extraatje aan te reiken en bovendien verlaagt fruit het absenteïsme op het werk.
Zaakvoerder Karel Paesmans vat het zo samen: "Bestellingen kunnen door deklanten overzichtelijker gemaakt worden, maar kunnen bovendien ook door onseenvoudiger verwerkt worden. Een absolute win-win dus". RVH.
Voor het nieuwe wintersportaanbod 2010-2011 ging Pegase opnieuw op zoek naar exclusieve plekjes en bijzondere ervaringen om de klanten de droomvakantie te waarborgen die ze verdienen en kwam o.m. terecht in ... Canada.
Canada biedt inderdaad de ultieme wintersportervaring. Hier kom je terecht in een ontzaglijk mooi decor van vulkanische bergen, eindeloze sparrenbossen en immens brede pistes en je vindt er tal van uitdagingen om je wintersportvakantie extra spicy te maken. De Olympische Spelen van Vancouver afgelopen winter hebben Whistler als mogelijke skibestemming in de Europese belangstelling gebracht: daar vonden alle afdalingen maar ook de biatlon- en skeletonwedstrijden plaats. Twee bergtoppen Blackcomb Mountain en Whistler Mountain vormen samen een van de grootste skigebieden van Noord-Amerika: 216 km pistes, bediend door moderne en efficiënte liften. Het aanbod aan skipistes in Whistler is overigens bijzonder compleet, gaande van superbrede geprepareerde boulevardpistes in de Olympische zone tot uitdagende bowls en buckelpistes en waanzinnig veel gecontroleerde off-pistemogelijkheden. Hoewel men wintersporters van alle niveaus welkom heet, zijn het vooral ervaren skiërs en boarders die hier uitdagingen komen opzoeken waaronder de Double Diamond pistes, ons equivalent voor gitzwart, of de langste afdaling ter wereld, de "Peak to Creek" (11 km).
Whistler is ook het mekka van het heliskiën waarbij een helikopter je naar een ontoegankelijk gebied brengt: een stukje ongerepte natuur, hoog uittorend boven de skiliften, waar complete stilte heerst (op je versnelde ademhaling na) en waar de ultieme wintersportkick wacht: een afdaling door de maagdelijke poedersneeuw.
Een wintersportvakantie in Canada is ook dé gelegenheid voor een unieke ervaring als hondensleeën: achter een zesspan enthousiaste Siberische husky's door de machtige bossen van het Garibaldipark snellen, het is niet iedereen gegeven. Ook het ziplinen is hier bijzonder met een netwerk van hangbruggen en boardwalks aangebracht in een fantastisch stukje natuur met reusachtige sparren.
Het Pegaseaanbod bevat eveneens het Zwitserse skioord Gstaad, één van de meest exclusieve wintersportgebieden in de wereld. Wat Gstaad echter uniek maakt, is in de eerste plaats het nog authentieke karakter: een gezellig bergdorp in chaletstijl met sfeervolle wandelstraten en pleintjes.
Kitzbühel, aan de voet van de befaamde Hahnenkamm en de Kitzbüheler Horn, is centraal gelegen in het skigebied Grossraum Kitzbühel: 160 km afdaling, prima besneeuwd en gevarieerd. Een must is de Streif en de skisafari (35 km) die je helemaal tot in Pass Turn brengt, in de ongerepte Salzburgprovincie.
Val d'Isère is met zijn ideale ligging op 1.850 m en vlotte verbinding met Tignes één van de mooiste skigebieden van Europa dat tot laat in het seizoen sneeuwzekerheid biedt. Het skidorp is authentiek en gezellig en toch een tikkeltje mondain.
Zoals thuis maar met een butler
Wie met vrienden of familie op wintersportvakantie vertrekt, ervaart een eigen residentie met alle luxe en comfort vaak als het toppunt van gezelligheid en intimiteit. Alleen houden we tijdens onze vakantie niet zo van dat boodschappen halen, koken, afruimen... Daarom biedt Pegase de Butler Prestige Service aan, waarbij een butler of "chaletgirl" al die besognes overneemt: het gezelschap vlijt zich neer aan tafel en laat zich dienen zoals op restaurant. Ook de afwas, de beddenopmaak en de schoonmaak neemt de butler voor zijn rekening; hij brengt de krant mee en vult de fruitmand en de voorraad mineraalwater aan. De kwaliteit van deze cateringformule is hoog, met eitjes aan het ontbijt, een vieruurtje na het skiën en aperitiefhapjes vóór het diner: een uitgebreid viergangenmenu vergezeld van een halve fles wijn per persoon en koffie als afsluiter. De Butler Prestige Service is beschikbaar in twee van Frankrijks bekendste Franse skioorden, Val Thorens en L'Alpe d'Huez. RVH.
Bij Thomas Cook staan alle voordelen per hotel gebundeld in het uw voordelen kadertje in de brochure. Gratis nachten, extra maaltijden, voordelen voor 55 plussers, honeymoon, zeezicht zonder toeslag, kamers tegen promotieprijzen, singlekamer zonder toeslag, je vindt het daar allemaal terug.
El Hierro is het kleinste bewoonde eiland van de Canarische archipel en is de abolsute nieuwigheid voor het komende winterseizoen. Het ligt ten zuidwesten van Tenerife, en het is het meest westelijke puntje van Europa. Het eiland wordt ook wel eens la Isla Chiquita of la Isla Meridiano genoemd, het laatste omdat de nulmeridiaan gedurende eeuwen door El Hierro liep. El Hierro beslaat slechts een oppervlakte van 278 km², maar charmeert omwille van zijn afwisselende landschappen. Het binnenland bestaat uit tal van hoogvlaktes, bossen en bergflanken. Het eiland leent zich uitstekend tot prachtige wandeltochten, waar je kan genieten van panoramische vergezichten (aangeduid als mirador). De kust is grillig, met veel klippen, rotspartijen en riffen. Slechts sporadisch zal je een lavazandstrand vinden op El Hierro.
Op El Hierro vind je geen massa-toerisme, hier kan je nog de echte Canarios ontmoeten. De hoofdstad, Valverde (groene vallei) is de enige hoofdstad van de Canarische Eilanden die niet aan de kust gelegen is. De hoofdstad telt slechts 2.000 inwoners, en het is er dan ook nog heerlijk rustig. El Hierro is bereikbaar met een vlucht vanuit Santa Cruz in het noorden van Tenerife (ca. 40min).
Tot de cultuurbestemmingen van Thomas Cook behoren Marokko, Jordanië en Sri Lanka. Marokko is een ideale bestemming, je kan er de cultuur van de Keizerlijke Steden opsnuiven, de wonderen van de woestijn ontdekken of genieten van de stad en het strand. Duurzaam vakantieplezier vind je in de Lodges Terres dAmanar. Dit duurzaam beheerde ecoresort ligt tussen dadelpalmen en sinaasappelbomen, aan de voet van de Hoge Atlas. Het grenst aan het natuurgebied van Djebel Toubkal, op 30 minuten rijden van Marrakech..
Wie aan Jordanië denkt associeert dit land vast en zeker met Petra en met de Dode Zee. Deze locaties staan uiteraard geprogrammeerd als vast item in de 4 begeleide rondreizen die Thomas Cook aanbiedt. Aqaba biedt je een levendige blik op de Arabische cultuur. Jordaniës venster op zee heeft alle faciliteiten om te duiken, snorkelen, hengelen of zeilen en is de ideale uitvalsbasis voor een onvergetelijke uitstap naar de Wadi Rum woestijn.
Sri Lanka dat volgens Marco Polo de hemel op aarde is, staat gekend om zijn gevarieerde landschappen: van rijstvelden, bergen, theeplantages, tropische wouden met tijgers en olifanten tot witte droomstranden en koraalriffen met parelbanken aan de kust. Maar ook op vlak van cultuur is het eiland een absolute aanrader: de Tempel van de Tand in Kandy, het beeld van de stervende Boedha in Polonnaruwa en de gigantisch indrukwekkende Sigiriya rots UNESCO werelderfgoed - zijn plaatsen die je beslist moet gezien hebben. Naast deze schatten, kan je in Sri Lanka ook genieten van een ontspannende Ayurveda kuur en de exotische keuken met zijn kruidige rice & curies en frisse fruitsoorten. Bovendien zijn de Singalezen een uiterst vriendelijk en gastvrij volk.
Wie na een 8-daagse rondreis op Sri Lanka, zijn vakantie wenst te verlengen met enkele dagen zon, zee en een adembenemend zicht in combinatie met een uitstekende service trekt resoluut naar een strandhotel in Sri Lanka of naar de nabijgelegen Malediven. Vanaf deze winter (30 oktober 2010) is het reizen naar de paradijselijke Malediven immers nog nooit zo gemakkelijk geweest voor de Belgen. Na aankomst in Colombo (Sri Lanka) vliegt het toestel, afkomstig uit Brussel, richting de Malediven om finaal terug naar Brussel te keren. Gemak alom dus: wie naar de Malediven met vakantie gaat, hoeft geen retourvlucht tussen Colombo en Male meer in zijn programma te voorzien.
Wil je van kop tot teen doordrongen worden van de Afrikaanse cultuur, dan biedt Thomas Cook nu de mogelijkheid om te logeren in Dakar zelf, de bruisende hoofdstad van Senegal. Vanuit de hoofdstad kan je heel gemakkelijk het zoutmeer Le Lac Rose bezoeken alsook het voormalige slaveneiland Ile de Goré.
Xperience maakt al geruime tijd deel uit van het aanbod bij Thomas Cook. Xperience staat nog steeds voor ontmoeting, actie en avontuur. Onder leiding van Belgische coaches beleef je in de Xperience hotels originele activiteiten die leiden tot verrassende nieuwe ervaringen.
Vanaf komende winter kan je bij Thomas Cook Vliegvakanties vluchtplaatsen met extra beenruimte reeds vastleggen op het moment van reservatie . Voor slechts 15 per persoon per traject heb je gegarandeerd een plaats op de vlucht met min. 12 cm extra beenruimte. RVH.
De Nederlandse Oestervereniging ( NOV) is de overkoepelende organisatie van de Nederlandse oestervissers en oesterkwekers. Alle oesterproductenten zijn bij de NOV aangesloten, in totaal 28 bedrijven. De jaarlijkse productie bedraagt ca. 30 miljoen stuks creuses (Ostrea gigas), terwijl de jaarlijkse productie platte oesters (Ostrea edulis) tussen de 500.000 en 1 miljoen stuks bedraagt. Ruim 60% van deze omzet wordt naar België geëxporteerd.
In december 2008 is de kenniskring Oesterkweek opgericht. Een van de doelen van de Kenniskring is de ontwikkeling van alternatieve kweekmethodes van oesters. Voor het ingediende projectplan Samen verduurzamen voor een vitale oesterkweek waarin het ontwikkelen van alternatieve kweekmethodes een onderdeel is, werd in 2009 in het kader van Collectieve acties in de visketen, ruim 350.000 subsidie uitgekeerd.
De gehele oesterkweek in Zeeland bestaat uit bodemcultuur. Er kunnen echter ook oesters gekweekt worden op bedden net als in Frankrijk of hangend in een voedselrijke waterkolom. Met alternatieve kweekmethodes is er minder kweekgrond nodig, wordt het verlies van oesters minder en worden de broedcollectoren optimaal benut. Op verschillende locaties in de Oosterschelde wordt er door de NOV de komende maanden gestart met het experimenteren met diverse kweekmethodes in de waterkolom.
Het eerste project werd opgestart aan boord van de YE 155 op de Oosterschelde, waar de heren Cees van Liere, voorzitter van de NOV en Kees Tal, projectleider Lei van de Kenniskring, een aantal speciale korven in de vorm van een waterkolom werden neergelaten. De oestersector kijkt alleszins belangstellend uit naar de eerste resultaten.
Umami oysters:
Het begon allemaal bij een zoektocht naar de ultieme oester. De mensen van Le Petit Pêcheur in Yerseke gingen bij Kohayashisan te raden, hij is niet alleen een liefhebber van Japanse kauwtabak maar ook een goeroe op het gebied van de 5e smaak: Umami. Na vele avonden koude saté leerde hij hen de finesse van de Japanse smaakbeleving, en de herkomst van het Umami-effect uit algen, zeewiersoorten, natuurlijke fermentatie en de combinatie met de aminozuren in de eiwitte oesters.
In gecontroleerde bassins van een vroegere tarbotkwekerij wordt met zorg en precisie middels een uitgekiend algendieet de eer en smaak van Kobayashi hoog gehouden. Dankzij deze affinagemethode vervoegt de hier geteelde oester zich in één klap bij de grote namen der gastronomie.
De Umami-oester is geboren. Hartig, zoet, romig, zilt en vol met pit en finesse, de essentie van Umami. De Umami-oester zal menig oestermaagd laten smelten van genot en doen vragen naar meer Voor de kenners is er geen discussie meer
Wat geldt op een groot kantoor, geldt ook op een kantoor of werkplek thuis: efficiency staat bovenaan. Blomus heeft een aantal slimme hulpjes om de werkplek op een functionele wijze aan te kleden. Mooie in rvs uitgevoerde kantoorhulpjes zoals, nietmachine, notitie-rolhouder, boekensteunen, plakband-rolhouder, en nog veel meer bieden een fijne hulp.
Het memobord MURO biedt plaats aan alle notities, losse briefjes, uitnodigingen, kaartjes en fotos. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kan men kiezen in diverse maatvoeringen. Van 30 x 40 tot zelfs een formaat van 75 x 115. Blomus levert bijpassende magneetjes in kleur, roestvrijstaal of in de vorm van vrolijke handjes.
Blomus levert ook een geperforeerde variant. Deze kan zelfs worden aangekleed met losse haakjes voor bv. sleutels, maar ook een papierhoudertje, bloemenvaasje, brillenhouder enzovoorts. RVH.
2,74 miljoen euro subsidies voor kwaliteitsvlees, aardappelen en verwerkte groenten
VLAM is er opnieuw in geslaagd om Europese subsidies te krijgen voor drie promotiecampagnes. De vleessectoren bundelen vanaf half oktober hun krachten om de verschillende kwaliteitslabels te promoten. Op hetzelfde moment wordt de nieuwe consumentencampagne voor verse aardappelen gelanceerd en begin 2011 start een campagne die het brede publiek wil overtuigen van de voordelen van verwerkte groenten.
VLAM lanceert in oktober een koepelcampagne met de drie labels Meritus, Certus en BCV als uithangbord. Binnen dezelfde stijl van de algemene campagne worden bijkomend ook afzonderlijke acties uitgewerkt voor de individuele labels.
Consumenten krijgen meteen een beter overzicht op de verschillende labels en bovendien levert het een belangrijke kostenefficiëntie op. De slogan van de nieuwe gemeenschappelijke campagne luidt Meritus. Certus. BCV. Uw garantie op vlees van topkwaliteit.
Inhoudelijk focust de campagne op de gemeenschappelijke meerwaarde van de drie kwaliteitslabels. De boodschap is dat de kwaliteitssystemen voor vlees van topkwaliteit zorgen en op elk niveau streng gecontroleerd worden. Doelstellingen zijn om het vertrouwen in de huidige productie van kwaliteitsvlees tot 60% te brengen tegen het einde van de campagne en een grotere voorkeur voor en betere attitude t.o.v. kwaliteitsvlees te creëren.
Akkerbouw vindt buitenlandse partners voor campagnes aardappelen en verwerkte groenten VLAM gaat de volgende drie jaar samen met enkele buitenlandse partners ook campagne voeren voor verse aardappelen en verwerkte groenten. Op basis van overeenkomsten in marktsituatie, doelgroep en doelstellingen werd voor beide campagnes een gemeenschappelijk promotieconcept uitgewerkt. Dit concept levert een grotere impact van de campagne en een besparing van de vaste kosten. Naast het koepelconcept heeft elke partner voldoende vrijheid om eigen accenten te leggen.
Promotie verse aardappelen legt nadruk op snelle aardappelrecepten:
Vlaanderen (VLAM), Wallonië (APAQ-W), Frankrijk (CNIPT) en Verenigd Koninkrijk (Potato Council) hebben hun krachten gebundeld om gedurende drie jaar een gemeenschappelijke promotiecampagne voor verse aardappelen te voeren.
De doelstelling van de campagne is het volumeaandeel van verse aardappelen ten opzichte van verwerkte aardappelen, droge deegwaren en rijst te verdedigen.
Voor verwerkte groenten zetten België (VLAM), Frankrijk (Unilet) en Nederland (GroentenFruit Bureau) gedurende drie jaar hun schouders onder een gezamenlijk project met als doel de consumptie van verwerkte groenten te bevorderen.
De doelstelling is de consument ervan te overtuigen dat de voedingswaarde van groenten uit diepvries, blik of glas evenwaardig is als deze van verse groenten en dat verwerkte groenten het makkelijker maken om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten (namelijk 300 g) te eten. RVH.
Rezidor kondigt nieuw Radisson Blu Hotel in Nantes aan
De Rezidor Hotel Group, één van s werelds snelst groeiende hotelbedrijven in de wereld, kondigt de opening van het Radisson Blu Hotel in Nantes aan. Het bekende Justitiepaleis van Nantes, wordt omgebouwd tot een magnifiek hotel met 142 kamers en verwacht zijn eerste gasten in 2013. « Wij zijn vereerd om aan de wieg te staan van één van de mooiste en meest prestigieuze hotelprojecten in het Westen van Frankrijk en onze aanbod van hedendaagse en elegante Radisson Blu hotels in Frankrijk verder uit te breiden » zegt Kurt Ritter, President en CEO van Rezidor. Axa Real Estate is de partner van Rezidor bij de ontwikkeling van dit project en investeert in opdracht van zijn klanten in vastgoed. Axa Real Estate beheert momenteel 80 hotels en 12.000 kamers in Europa, een totale investering van ongeveer 1,4 miljard euro.
De Rezidor portefeuille in Frankrijk telt vandaag 26 hotels met een totaal van 4.300 kamers in beheer of onder ontwikkeling. De groep is aanwezig in belangrijke steden als Parijs, Bordeaux, Marseille, Nice en Lyon.
Het justitiepaleis van Nantes, daterend uit de 19de eeuw, is één van de mooiste sites van de stad. Haar elegante voorgevel siert het bekende Aristide Briand plein. Het gebouw diende als justitiepaleis tot in 2000. De locale autoriteiten gaven slechts recent toelating om het gebouw te transformeren in een luxehotel en cultureel centrum.
De interieurdecoratie, naar de hand van de Franse designer Jean-Philippe Nuel (Agence Nuel), zal hedendaags doch gesofisticeerd zijn, met respect voor de locale cultuur en integratie van de historische aspecten van het gebouw. Naast de 142 kamers, waaronder 20 spectaculaire suites, zal het hotel ook een restaurant, gelegen in de vroegere audiëntiezaal, een bar, 320 m2 seminarie en banketruimte, een spa en een cultureel centrum waar ook privé evenementen zullen kunnen georganiseerd worden, bieden.
Dankzij zijn ligging in het hart van de stad, ligt het hotel dichtbij de belangrijkste straten en de meest bekende boetieks van Nantes. De belangrijkste toeristische attracties als Château des Ducs de Bretagne (waar ook het Museum van de geschiedenis van Nantes gelegen is) en deGalerie des Machines (attractie geïnspireerd door Jules Verne) zijn te voet bereikbaar. Het station, ligt op iets verder dan een kilometer van het hotel, en verbindt via de TGV grote steden als Parijs, Rijsel, Lyon, Marseille en Straatsburg. RVH.