Voor het tweede opeenvolgende jaar werd Accorhotels, dat in België met 56 hotels aanwezig is, geselecteerd voor de Top van Belgische bedrijven 2007, opgesteld door de Corporate Research Foundation in samenwerking met de Standaard Uitgeverij, Hay Group Belgium, Job@ en HRMagazine. Dit werk bevat een profiel van de bedrijven van de 34 belangrijkste werkgevers van Brussel, Vlaanderen en Wallonië en wordt verdeeld onder de studenten van de Belgische hogescholen en universiteiten, op job- en humanresourdesbeurzen en in bibliotheken.
Voor het opstellen van deze selectie van Belgische bedrijven waar het goed werken is in 2007 hield de Corporate Research Foundation een schriftelijke enquête bij 50 bedrijven. Deze studie had betrekking op de werkomstandigheden en sfeer en de mogelijkheden voor promotie en opleiding. Een adviescomité bestaande uit specialisten op het vlak van human resources evalueerde elk bedrijf aan de hand van de huidige evoluties en trends op het vlak van human resources.
Dit jaar is Accor Hotels de enige hotelgroep die in de Top voorkomt, naast bedrijven uit alle economische sectoren (distributie, financiën, industrie, informatica, ).In de editie van 2007 valt Accor Hotels op door de kansen op interne promotie waarvoor de keten een maximumscore (5 sterren) krijgt en de arbeidsvoorwaarden die met vier sterren bekroond worden.
Dankzij De Beroepsladder, de spil van het HR-beleid van Accor, zijn in 2006 119 medewerkers gepromoveerd en konden 1173 medewerkers een interne opleiding volgen. Dat is goed voor een investering van 3,3% van de loonmassa van de Groep.
Accor is in België aanwezig met 54 hotels, 5 Sofitel-hotels, 12 Novotel-hotels, 5 Mercure-hotels, 20 Ibis-hotels, 4 Etap-Hotels en 9 Formule 1.
Van 8 tot en met 12 februari 2007 kan je weer terecht op het Vakantiesalon van Brussel om ideeën op te doen voor toekomstige reizen. Vijf dagen lang kan je doorlopend van 10 tot 18 uur in Paleis 3, 4, 5, 8 en de Patio terecht om informatie in te winnen en de sfeer op te snuiven die eigen is aan deze beurs.
ë Wallonië: onbekend maakt onbemind
Een weekendje weg. Waar naartoe? Net over de grens in Frankrijk, Duitsland of Nederland? Wat zijn we vergeten? Juist, onze eigen land. Want je hoeft niet steeds de grens over om een leuk weekend door te brengen. Maar ja, we kennen ons land eigenlijk niet zo goed en in de boekjes wordt er steeds over buitenlandse steden gesproken. Dus trekken we maar de grens over.
Eén raad: surf even naar de nieuwe site van Ourthe & Somme www.ardennen-online.com Hier vind je beslist een idee voor een weekendje in eigen land. Of je nu met kinderen of gewoon met zn tweetjes gaat, er is voor ieder wat wils. Zo kan je kiezen uit een Select aanbod met woningen met extra luxe en een Kids aanbod met woningen met extra aandacht voor kinderen. Ourthe & Somme vierde in 2006 zijn 25ste verjaardag. En met een gemiddelde van 1 miljoen overnachtingen, vertegenwoordigt Ourthe & Somme 15% van de overnachtingen in Wallonië.
ë Neckermann zoekt zelforganiserende reiziger op Vakantiesalon van Brussel
Neckermann is dit jaar nog duidelijker aanwezig dan vorig jaar. De touroperator beseft dat er een gigantisch potentieel aan vakantiegangers rondloopt op het Vakantiesalon van Brussel. Als je weet dat één vierde van de Belgen zijn vakantie via een touroperator regelt, weet je dat drievierde dit zelf regelt. En dat is nu juist waar Neckermann op mikt.
Met een oppervlakte van 2.500 à 3.000m² kan Neckermann niet onopgemerkt blijven. De stand is opgedeeld in 4 delen. Eén deel biedt de infobrochures voor lente-zomer 2007 aan. In de vakantiewinkel kan je terecht bij één van de 15 vakantie-adviseurs om je reis te boeken. Je zal er tevens kunnen genieten van een speciaal salontarief. Daarnaast zijn een honderdtal partners aanwezig die in de brochure staan zoals luchtvaartmaatschappijen, hoteliers, enz. Als vakantiemaker denkt Neckermann uiteraard ook aan het animatiegedeelte dat zich in verschillende zaken uit. Zo is er de miniclub voor kids en een kleine filmzaal waar korte documentaires over bestemmingen in beide landstalen worden getoond.
ë Hongarije: Boedapest in de Winter
Als we aan vakantie denken, denken de meeste mensen doorgaans aan zonovergoten bestemmingen. Maar ook de winter heeft zijn charme om te reizen. Dat heeft Hongarije maar al te goed begrepen. Zij lanceren de campagne Budapest Winter Invasion waarbij je vier nachten verblijft voor de prijs van drie. Dit stelt iedereen in staat om voldoende tijd in deze prachtige hoofdstad, die het culturele hart van Centraal-Europa is, door te brengen. Deze grote metropool wordt door de Donau in twee gedeeld: aan de ene kant ligt het heuvelachtige Boeda en aan de andere kant het vlakke Pest. Het panorama van de Donau-oevers is door de UNESCO op haar werelderfgoedlijst geplaatst. Wanneer je de verlichte stad in de avonduren ziet, begrijp je meteen waarom.
Tot 31 maart 2007 kan je je eigen winterse citytrip boeken. Je vindt op de speciale website www.budapestwinterinvasion.com de verschillende culturele programmas, informatie over de beste restaurants, enz. Vergeet zeker niet één van de badhuizen te bezoeken die zo talrijk aanwezig zijn in Boedapest. Deze stad wordt niet voor niets de stad der Spas genoemd. Wil je info over Boedapest en Hongarije?www.visithongrie.be
ë Singapore Airlines: een comfortabele en luxueuze zevende hemel
Mensen die beroepshalve vaak reizen hechten zeer veel belang aan comfort. Zeker als de vlucht een behoorlijk aantal uren duurt. Luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines heeft steeds oog gehad voor dergelijke punten en stelt op het Vakantiesalon van Brussel 2007 de nieuwe stoelen van First, Business en Economy Class voor. De nieuwe First Class-zetels zijn namelijk de grootste en breedste in hun klasse en kunnen omgevormd worden tot het grootste bed in de lucht dat je de nodige ruimte en het comfort van thuis geeft. Bovendien beschik je tevens over het breedste scherm dat in een vliegtuig beschikbaar is nl. 23-inch LCD.
Ook de Business Class-zetel van Singapore Airlines is de breedste in zijn klasse. Het bed kan omgevormd worden in een lang bed waarin het comfortabel slapen is zodat je uitgerust op je bestemming toekomt. Ook aan details besteedt Singapore Airlines de nodige aandacht. Vlieg even naar www.singaporeair.com.
PRAKTISCH: VAKANTIESALON 2007
Het Vakantiesalon Brussel loopt van donderdag 8 t.e.m. maandag 12 februari in de paleizen 3, 4, 5, 8 en Patio en is alle dagen open van 10 tot 18 u.
Paleis 3: Frankrijk
Paleis 4: Verre bestemmingen en Touroperators
Paleis 5: Europa en Mediterrane bestemmingen
Paleis 8: België
Patio: caming en caravaning
Kinderen tot 6 jaar hebben gratis toegang, tot 12 jaar betalen ze 4 , volwassenen 8
In totaal bieden bijna 700 deelnemers, verdeeld in hoofdexposanten, toeristische diensten van landen en touroperators, tal van bestemmingen en vakantiemogelijkheden aan.
Er zijn restaurants met indrukwekkend decor, restaurants met arrogante bediening, blikvangers of gewoonweg restaurants zonder meer. Les Beaumes de Venise staat wars van al deze tegenstellingen, het is een gezellig en charmant restaurant nabij de Brugmannplaats in Elsene.
Abdel Bouassab heeft samen met zijn echtgenote Sabine Reinard, bij de opstart van het restaurant gekozen voor een aantal waardevolle parameters. Hij gaat resoluut voor dagverse kwalitatieve producten met hoge culinaire waarden, producten die hij op traditionele manier bewerkt en verwerkt om als dusdanig gastronomen en lekkerbekken vakkundig te verwennen. Geen look alike gerechten, maar volwaardige smaak- en aromarijke bereidingen.
Culinair genieten in Les Beaumes de Venise is vertoeven in een aangename sympathieke sfeer van een rasecht Frans restaurant, een bistro gourmand zoals we in hartje Parijs terugvinden of anderzijds een Belgische bouchon volgens Lyonese traditie. Les Beaumes de Venise zorgt nochtans niet voor een uitgesproken rustiek kader, integendeel, het oogt eerder modern, biedt ruime zitplaatsen en etaleert zich met klasrijk getooide tafels met perfect witte tafelrokken.
Het interieur werd recentelijk aangepast en kreeg een nieuw kleurtje, de lichtgrijze tinten hebben inderdaad voor een wedergeboorte gezorgd. Het resultaat is verbluffend, brengt licht en ruimte maar zorgt ook voor verjonging. Het subtiele licht en kleurenspel werpt trouwens een gans bijzonder accent op enkele schilderijen die een dominerende bloemenweelde tentoonspreiden.
Het restaurant wordt nog steeds in twee delen opgesplitst, vooraan een ietwat intiemere atmosfeer met accenten op de bereidingen, achteraan iets ruimer, luchtiger o.m. door de veranda en de kleine tuin die wanneer de klimatologische omstandigheden het toelaten, als sfeervol binnenterras wordt aangewend. Ook in dit kader overweldigende smaken en aromas die in schitterende presentaties aanrukken. Het warme onthaal van Les Beaumes de Venise vloeit feilloos over in een attentievolle bediening, die het nodige respect voor de klant opbrengt en toch een ruime luisterbereidheid voor zijn wensen aan de dag legt.
Een Franse keuken met klassieke producten en hedendaagse smaken, inderdaad Les Beaumes de Venise, zorgt voor een fijne alliantie tussen al deze elementen. Vis, vlees, gevogelte, schaaldieren, de keuken van Abdel Bouassab is vooral op smaakcombinaties afgestemd, combinaties die terdege rekening houden met de eigenheid van de producten. Voor Abdel trouwens de enige manier om alle smaakaccenten tot hun recht te laten komen. Hij verzorgt gerechten voor fijnproevers en gastronomen, gerechten die naar hij beweert, voorbestemd zijn om door lekkere vorken te worden gedegusteerd. Zijn gerechten worden met een perfecte synergie uitgebouwd tot topmomenten. Het zijn gerechten die de gulden middenweg bewandelen tussen wat men vulgariserend canaille gerechten noemt die volgens eeuwenoude traditie werden bereid, en deze die getuigenis brengen van delicate hedendaagse smaakfacetten.
Enkele suggesties: bospaddestoelen met olijfolie en verse look, aardappelmousseline met grijze garnalen, filet van wilde tarbot hetzij gegrild hetzij met mousseline, Ardeense hazenrug met Britse mosterd, wilde patrijs gebraden met rozemarijn en geserveerd met gecarameliseerde witloofstronkjes of nog eendenlever met verse kruiden en muskaatwijn Beaumes de Venise. Dit laatste gerecht is trouwens een voltreffer die loopt sinds de opening van het restaurant.
Meerdere van deze gerechten behoren tot de absolute huisklassiekers terwijl de klant naar eigen goeddunken een menu aan 30 kan samenstellen. Hierin zijn de proevertjes, een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert begrepen. Dat een degelijke formule het nodige succes oogst hoeft nauwelijks onderlijnt.
De wijnkaart op zich is ook een bezoek aan Les Beaumes de Venise overwaard. Nochtans bevat ze uitsluitend Franse wijnen, maar de patroon hemzelf, een gepassioneerde oenoloog, ging in de diverse Franse regios op zoek naar perfecte wijnen die zijn gerechten extra steun en allure meegeven. Misschien niet altijd de allergrootste en dus ook de duurste wijnen - maar alleszins een degelijk en leuk assortiment dat talrijke ontdekkingen suggereert. De wijnen geven het pittige karakter van Les Beaumes de Venise extra ondersteuning, voor Abdel meteen de gelegenheid om elke maand, een nieuwe witte en rode wijn te lanceren.
Les Beaumes de Venise biedt ruime mogelijkheden om volop nieuwe culinaire ontdekkingen te degusteren.
Les Beaumes de Venise Darwinstraat 62 1050 Elsene
Dit adres in Ukkel was, aan de vooravond van zijn 15de verjaardag, nooit zo dynamisch. Deze verjaardag wordt extra in de bloemetjes gezet door de komst van een nieuwe chef, Dominique Meyers. Maar naast de echte brasseriespecialiteiten en de mediterrane hittegolf die de borden dagelijks verwarmt, blijft Café Maris vooral één van de beste zeevruchtenbanketten van de hoofdstad met de lang verwachte terugkeer van de Colchester en de Zeelandse.
Ver van het lawaai van de stad is Café Maris een toonbeeld met zijn breukstenen plaveien, zijn bolvormige lampen en fontein met drie kuipen omgeven door ingedommelde leeuwen. Dankzij zijn ligging achter het gebouw, is het terras, bij beter weer, ideaal voor een lunch in het groen, in een opwekkende natuur die alle lawaai doeltreffend dempt.
Een andere visuele attractie bevindt zich aan de ingang van het restaurant met de glanzende bar in Belle Epoquestijl. Deze bar met oranje luchters is uniek in zijn soort en bestaat uit twee geschilderde kuipen waarlangs koperen baren en glinsterende spiegels lopen. De arabesken verwijzen naar deze in de zaal en fleuren zowel muren als plafonds op met gestileerde boeketten en, met boeketten van jonge meisjes met bloemen. Art Deco glas-in-loodramen en ramen met de typische krullen van die stijl spelen naar hartelust in de tweede zaal die in dezelfde geest is gedecoreerd met dezelfde smaak voor frescos en de sierlijsten. In dit universum, waar de magie van het dessin discussieert met de nostalgie van een heel tijdperk, kunnen makkelijk een honderdtal gasten in alle rust aanschuiven.
zeevruchten voor de fijnproever:
Het is de absolute roeping van de zaak, al acht jaar opent Francesco de parels van schelpen waarvan het nieuwe seizoen net begon. Hier begint dus het grote festival van de platte oesters, Belon, maar ook en vooral de Zeelandse en Colchester nieuwe oogst. De creuses volgen de beweging van het seizoen: Bouzigues, Fines de Claires, speciale groene, Normandische en Belle de Quiberon. De schaaldieren zijn natuurlijk ook van de partij en Francesco maakt zijn mooie langoustines even lekker klaar als zijn gambas, zwemkrabben, Noordzeekrabben en kreeften Belle-Vue. Er ontbreekt geen enkel schelpdier op het appel en in dit festival van zeevruchten die het hele jaar door dagelijks worden geleverd, vieren de zeevruchtenschotels natuurlijk feest. Het hele jaar door is er een meeneemdienst die overigens voor alle gerechten op de kaart geldt.
Sinds kort heeft Dominique Meyers plaatsgenomen achter de fornuizen. Hij is afkomstig uit Aarlen, gediplomeerd aan de Hotelschool van Libramont en heeft diverse zaken geleid in Charleroi: lElysée, les Templiers, le Puits dOrléans. Deze opengebloeide en joviale veertiger is verre van een groentje en voelt zich bijzonder goed in zijn element want hij zweert bij varkenspoten en pronkerige schorten. Op de kaart vindt hij dus alle emoties van een echte brasserie met haar huisgemaakte grijze garnaalkroketten, de fameuze cassoulet en de zuurkool, de Gentse waterzooi en de befaamd gegrilde Varkenspoot op Halse wijze, maar ook de rundscarpaccio en ambachtelijke eendenlever. Ook wat de hoofdgerechten betreft, is de brasserie in al haar glorie te bewonderen: longhaajse van rund met sjalotjes, verse rundstartaar, andouilette AAAAA mosterd, gegrilde tong en zelfs gebraden kreeft of eventueel kreeft met scampi en een bisquesaus. Behalve vis en schaaldieren, die tegen dagprijs staan, kosten alle schotels minder dan 20 Euro. Maar aan de meest gevoelige portefeuilles biedt het huis s middags zijn beroemde brasseriemenu aan tegen 25 Euro inclusief een keuze uit vier voorgerechten, hoofdgerechten en desserts, met de koffie erbij. Ze preciseren s middags, want Café Maris gaat probleemloos de klok rond en de keuken is doorlopend open van 12 tot 24 uur.
Als bon-vivant en aanhanger van brasseriegerechten en bereidingen met abdijbier, is Dominique Meyers even gevoelig voor de periode van het wild dat hij graag op klassieke, maar royale wijze verwerkt. Jonge patrijs, haas en jong everzwijn genieten zijn voorkeur en onder de topgerechten van het najaar kunnen we rekenen op een reenootje op Rossini-wijze, met zijn traditionele lapje foie gras, de wildragout met trappist van Chimay, de wilde eend met pruimen en jonge patrijs met linzen. Even onverzettelijk als voor de kwaliteit, is de chef voor zijn sauzen op basis van fonds en verse reducties.
De wijnen zijn meer dan een koketterie, ze zijn altijd de passie geweest van Ercol Arkoulis. Deze passie heeft hij doorgegeven aan zijn beide zonen, Cristo en Marino, die vandaag aan het roer staan, maar ook heersen over een rijke kaart met 450 Appellations Bordeaux en meer dan 220 bijkomende referenties, vooral uit Frankrijk. De beladen Champagnekaart moet niet onderdoen voor die van de Loire, Elzas, Bourgogne en Bordeauxwijnen, zonder streekwijnen en de Côtes du Rhône te vergeten. Er worden een dertigtal crus per glas ( 14 cl) aangeboden evenals in pot lyonnais, karaf (50cl) en prestigemagnums. Deze wijnpassie die de kaart doet stralen, vormt één van de punten van uitmuntendheid van het huis, net als het professionalisme en het warm onthaal. In dit opzicht verdient ook de likeur-, whiksy-, eaux-de vie- en sigarenkaart bijzondere aandacht.
Midden de jaren 90 belandde de jonge kok Gianfranco Avantaggiato in de regio Leuven. Zijn bruisend Zuid-Italiaans enthousiasme om deze regionale kookkunst, boordevol typische en erg aanlokkelijke gerechten, zo maar te exporteren werd meteen getemperd. Gianfranco moest zich tevreden stellen met werken in de zaal, facet dat hem evenwel beviel omdat hij door een direct contact met de klanten, toch de warmte en gezelligheid van zijn regio kon overbrengen.
Drie jaar terug werd Gianfrancos droom toch werkelijkheid. Hij kon een pand bemachtigen in Kessel-lo, en creëerde meteen zijn eigen restaurant, vanzelfsprekend full Italiaans en zorgde in de naamgeving voor een verwijzing naar zijn geboortestreek. In het Noorden van de Zuid-Italiaanse provincie Potenza liggen enkele piepkleine dorpjes Lucano, alle met een extra item, wellicht omdat elke gemeenschap zich wil manifesteren. Een oud kasteel domineert evenwel de ganse regio, vandaar castello.
Gianfranco serveert vanzelfsprekend Italiaanse gerechten, van pasta tot limoncello, waarvan de meeste trouwens huisbereid zijn. Dit zorgt voor een rijk assortiment van eigen aromas en smaken. Naast de huisbereiding zorgt Gianfranco voor de rechtstreekse invoer van rasechte Zuid Italiaanse olijfolie, die getrouw een zonnig tintje in alle bereidingen laat weerspiegelen.
De Italiaanse bereidingen krijgen ook hedendaagse gerechten als compagnon, bereidingen waaraan trouwens opnieuw enkele vleugjes Italiaanse geestdrift en sterke karaktertrekken verweven zitten.
Het interieur was eigenlijk het enige minpunt. Gianfranco probeert met enkele ingrepen toch nog enige gezelligheid te creëren. Gelukkig overvleugelen het joviale onthaal, de vlotte bediening en vooral de prachtige bereidingen dit minpuntje.
Als deelnemer aan het culinaire festival, Leuven kookt kunst, biedt Gianfranco tal van proevertjes aan in het kunstmenu, enkele hartige hapjes met tal van kwistige ingrediënten zoals zwarte truffel, ganzenleverpastei; aubergines, zongedroogde tomaten, ansjovis, Italiaanse ham, eva. Zowel de pasta met zwarte truffel en paddestoelen als de gnocchi met tomaat waren erg heerlijke voorgerechten. Als hoofdgerecht presenteert Gianfranco in dit menu, een zeebaars op vel gebakken met limoncellosaus en zoete aardappelen, verrassend maar lekker. Het dessert, vanille-ijs met warme amaretto en slagroom straalde gewoon de overvloed van Zuid-Italiaanse zon doorheen het ganse restaurant. Een onbetaalbaar toemaatje, .
Ook in een Italiaans restaurant zijn spijs en drank belangrijke ingrediënten en waardemeters, Gianfranco zorgt er met zijn spetterende bereidingen alvast voor dat men zich in Zuid-Italië, op vakantie voelt.
De editie 2007 van de Ibis hotelgids is een onweerstaanbare uitnodiging tot ontdekken en beleven van de gastvrijheid die de meer dan 880 Ibishotels in 38 landen aanbieden. Bijzonder handig en overzichtelijk is het erg makkelijk om waar ook ter wereld, een Ibishotel te vinden.
De cover van de hotelgids beklemtoont meteen het hartelijk welkom van het Ibispersoneel en de bestendige inspanningen om de gasten in optimale condities te bedienen, maar knipoogt tevens naar de bezorgdheid en betrokkenheid om tot een beter leefmilieu te komen. Meer dan 180 Ibishotels zijn reeds houder van het ISO14001 certificaat dat concrete acties op dit domein toelicht zoals waterzuivering, recyclage en energiebesparingen.
De gids bevat tevens alle nuttige informatie van de diverse hotels zoals adresgegevens, toegangsmappen, weekdag- en weekendprijzen, maar evenzeer alle toeristische en culturele attracties die zich in de nabijheid van het hotel bevinden.
De Ibisgids 2007 is een ruim naslagwerk mede door de recente opening van 36 nieuwe hotels in 16 landen, waarvan drie nieuwkomers, nl Turkije, Rusland en Koeweit.Van de nieuwe hotels bevinden er zich 18 in Europa ( Frankrijk, Hongarije, Italië, Rusland, Spanje, Zweden en Turkije), 1 in Marokko, 1 in het Midden Oosten Koeweit, 5 in Centraal en Zuid-Amerika ( Brazilië en Mexico) en 11 in de regio Azië-Pacific ( Australië, China, Zuid Korea, Thailand en Nieuw Zeeland).
De nieuwe gids is een perfecte aanvulling op de website Ibishotel.com. Hier kan men direct boeken en speciale promoties opzoeken die variëren naargelang de lengte en periode van het gekozen verblijf.
Ibis, Accor's economische hotelketen, biedt comfortabele kamers aan verantwoorde prijzen met inbegrip van een perfecte service en andere diensten zoals een 24-uren receptie; snacks en dranken op elk ogenblik van de dag of nacht, ontbijt van 4 uur s ochtends tot op de middag en dit alles tegen scherpe prijzen.
Vakantiegangers, -makers en opstaporganisaties verzamelen voor Forum 2007
Zonder de steun van Vakantieparticipatie zouden 20.000 Vlamingen afgelopen jaar gewoon thuis gebleven zijn. Dat blijkt uit een brede bevraging van het steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen. Al vijf jaar lang helpt dit steunpunt Vlamingen met een laag inkomen aan een welverdiende vakantie of daguitstap. "Vorig jaar deden ruim 20.000 Vlamingen een beroep op het steunpunt. Zo'n groot succes dat het aanbod de vraag niet meer kan volgen," aldus Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois. "De zoektocht naar nieuwe deelnemende verblijven en attracties is dit jaar dan ook een prioriteit voor het steunpunt."
Bourgeois maakte de cijfers bekend op het druk bijgewoonde forum Vakantieparticipatie 2007, waar vakantiegangers, vakantiemakers en sociale organisaties ideeën, ervaringen en bedenkingen uitwisselden. Ook het enigszins verruimde aanbod voor 2007 en de nieuwe webstek www.vakantieparticipatie.be werden er voorgesteld.
"Vakantie is een vorm van preventieve gezondheidszorg. Het zorgt ervoor dat we de batterijen kunnen opladen. Mensen met opgeladen batterijen zijn gelukkiger en dus gezonder," redeneert minister Bourgeois. "Iedereen heeft er nood aan. Voor de ruim 330.000 Vlamingen die graag op vakantie willen gaan, maar er de middelen niet voor hebben, is het steunpunt Vakantieparticipatie opgericht."
Het steunpunt stelt een vakantieaanbod samen voor personen met een laag inkomen. Daarvoor onderhandelt het met honderden toeristische ondernemers in Vlaanderen om sociale tarieven, gemiddeld 30% tot 50% onder de normale prijs, te hanteren voor personen met een laag inkomen. Het Steunpunt Vakantieparticipatie zorgt met een brochure en vanaf nu ook met een speciale webstek, voor de promotie van speciale arrangementen. Een 740-tal sociale organisaties fungeert als tussenpersoon.
"Het aanbod is vandaag al ruim met een 200-tal groepshuizen, 62 attracties en 62 sociale vakantieverblijven en hotels. Zij passen belangeloos hun tarieven aan voor mensen met een laag inkomen. Maar de beschikbare plaatsen blijken altijd snel volzet. Uitbreiden is dus de boodschap," aldus Bourgeois.
Om te kijken hoe en waar de werking van het steunpunt kan verbeteren, werd een brede bevraging georganiseerd bij alle betrokkenen. Er werd ondermeer gepeild naar het profiel, de verlangens en bezorgdheden van de vakantiegangers. Een vijfde van de deelnemers in 2006 bleek voordien nog nooit of al meer dan zes jaar niet meer op vakantie of uitstap te zijn geweest. Wie er kort geleden wel nog op uit trok, deed dat in 82% van de gevallen ook via het Steunpunt. "We kunnen dus globaal stellen dat het publiek van Vakantieparticipatie zonder dit duwtje in de rug, gewoon thuis zou blijven," aldus minister Bourgeois.
De vakantiegangers trekken het vaakst naar de Vlaamse kust: maar liefst 78% koos voor zee en strand. Slechts 4% trok naar een van de kunststeden. Zoals ook blijkt uit de snelle uitputting van het aanbod, zouden de deelnemers het keuzepalet graag wat ruimer zien. Specifiek is er vraag naar meer activiteiten voor kinderen, vooral in de zomer. Ook bestemmingen buiten Vlaanderen, zoals de Ardennen, Frankrijk of Engeland, staan op het verlanglijstje. Daarom onderzoekt het steunpunt nu de mogelijkheid tot uitwisselingsprojecten met verwante organisaties in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Bijna de helft van de Vakantieparticipatie-deelnemers reisde met het openbaar vervoer, maar de kost van het vervoer blijft een knelpunt. Minister Bourgeois knoopt daarom gesprekken aan met de NMBS. Ook wil hij de samenwerking met De Lijn, die vorig jaar gratis dag- en vijfdagenpassen ter beschikking stelde, voortzetten.
Tegenwoordig noemt een restaurant zich al Italiaans wanneer de ober om de twee minuten Mamma Mia uitkraamt of wanneer de spijskaart spaghetti bolognese, tortellini alla crema , pizza of in het beste geval osso buco aanbiedt... Niet echt verfijnd en weinig spectaculair.
Met zulke allesbehalve hoogstaande criteria is het niet verwonderlijk dat Brussel alleen al niet minder dan 200 zogenaamde Italiaanse restaurants telt. Heb jij ook genoeg van deze namaakfolklore, gespijsd met stereotypen zoals de overdreven rollende r en een tomatensaus die meer vlekt dan smaakt?
In zijn restaurant: La Scala maakt Aurelio Giglio er een erezaak van om een verfijnde en zeer kwalitatieve Italiaanse keuken te serveren. Zijn persoonlijk doel? Een maaltijd aanbieden die je de fijne, zeer smakelijke maar toch zo toegankelijke Italiaanse keuken laat ontdekken.
Aurelio weet bijzonder goed wat de doorsnee Belg van een typisch Italiaans restaurant verwacht. Hij kwam nagenoeg 20 jaar geleden in België terecht. Voordien had hij zijn opleiding genoten in Noord Italië, waar hij trouwens ook zijn eerste culinaire ervaring opdeed. In Brussel vond hij werk in een Italiaans restaurant op de Louizalaan. Niet voor lang echter want hij opende La Scala meer dan 17 jaar geleden en dit met behoorlijk succes, facet dat ongetwijfeld deels te danken is aan het feit dat hij zijn zaak tot een rasecht Italiaans eethuis omtoverde.
La Scala bevindt zich in een buurt waar men vanalles kan verwachten, behalve een klasse restaurant (Waversesteenweg 132 in Elsene). Eenmaal binnen, word je verleid door het warme, sobere en luchtige interieur en door de aangename sfeer die verwijst naar grootse operas en Italiaans lyrisme. Enkele marmeren treden omhoog, en je wordt onmiddellijk ontvangen door een uiterst beleefde ober die post heeft gevat naast de vleugelpiano en die je begeleidt naar een sfeervolle gedekte tafel. Een bijzonder detail van la Scala: de open keuken die onmiddellijk op het eetsalon uitgeeft. Maar wees gerust: alleen het zachte gefluit van de chef-kok bereikt de tafels, niet de geurtjes.
In La Scala hoef je echt niet diep in je geldbeugel te tasten: de menuformule biedt een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Elk menu kan worden genomen mét of zonder begeleidende wijnen: een menu met aangepaste regionale Italiaanse wijnen kost 34,00, voor een menu zonder wijnen betaal je 27,00.Bij elk menu heb je de keuze uit een aantal voorgerechten, hoofdschotels, nagerechten en krijg je koffie als afsluiter. Natuurlijk kan je ook je eigen keuze maken. Aurelio is eveneens fier op zijn proevertjes, meestal drieerlei met o.m. een mini mozarella, toast tomaat en meloen met overheerlijke San Danielehesp.
Alleen al bij het overlopen van de kaart, loopt het water je in de mond. Aurelio goochelt met bijzondere combinaties zoals Carpaccio van Belgisch Rundsvlees met Parmigiano en een Rucola salade à lOrange, Panna cotta met Amarena kersen of Filet pur van Angus Beef met een Gorgonzola saus. Het proeven van deze originele gerechten is een echte verwennerij voor de smaakpapillen. Ze worden omgetoverd tot dé ontmoetingsplaats voor op het eerste gezicht paradoxale aromas die je tong strelen: zoet maakt zout het hof, zuur levert een strijd met zachtheid, frisheid gaat perfect gepaard met een wat zwaardere smaak Het is Aurelios lust en leven om steeds weer een andere en nieuwe persoonlijke toets toe te voegen aan elke bereiding. Zijn open culinaire geest heeft hij wellicht te danken aan de positieve invloed van zijn Mauritiaanse vrouw. Het meest opvallende voorbeeld is zijn osso buco, discreet gekruid met gember.
Een ander opmerkelijk verschil zijn de pastas. Aurelio is nog één van de weinige koks die ze allemaal zelf bereidt. Hij garandeert dan ook pasta van een ongeëvenaarde kwaliteit en versheid. Bovendien beleeft hij veel plezier en hecht hij een groot belang aan de verrassende vullingen. En dat proef je! Eén van de absolute toppers is het Trio van Ravioli bestaande uit eendenfilet, ganzenlever en eekhoorntjesbrood
Aurelio Giglio is een perfectionistische kok: vernieuwend en gedurfd op het vlak van de verrassende kruidenmengelingen, maar ook een vurige verdediger van een aantal tradities. Geraffineerde gastronomen worden hier niet om de tuin geleid! En zelfs al laat Aurelio zich beïnvloeden door de culturen die hem omringen, dan nog zal hij de klassieke receptuur nooit verloochenen.
La Scala kan je omschrijven als een traditioneel maar tegelijk ook een atypisch restaurant. Ondanks de overweldigende contrasten en paradoxen blijft La Scala op de eerste plaats een Italiaans restaurant.Subliem in zijn eenvoud
La Scala Waversesteenweg 132 1050 Elsene tel 02/514 49 95
Sofitel, het prestigieuze merk van de Accor-hotels, heeft recent de Venue of the Year2006-prijs ontvangen voor zijn gloednieuwe hotel, het Sofitel Brussels Europe.
Met wereldwijd ruim 20 000 leden uit de MICE-sector is Meeting Professionals International (MPI) dé internationale beroepsvereniging voor de leveranciers en de organisatoren van vergaderingen en seminaries. De Venue of the Year-prijs ter onderscheiding van de kwaliteit van de dienstverlening en de infrastructuur voor vergaderingen en seminaries heeft tot doel onderzoek, innovatie, marktanalyse en benchmarking in de meetingsector te promoten.
Op basis van een reeks van 15 criteria, zoals de kwaliteit van het product, de ligging, het onthaal en de dienstverlening, heeft een onafhankelijke jury een winnaar verkozen voor elke van de drie categorieën: Venue of the Year, Supplier of the Year en Planner of the Year.
Met zijn centrale ligging in de Brusselse Europese wijk, op wandelafstand van het Europese parlement, heeft het Sofitel Brussels Europe, dat in september 2006 ingehuldigd werd, de Venue of the Year 2006-prijs ontvangen omwille van de geografische ligging, het diverse aanbod, het hartelijke personeel en de flexibiliteit in het uitwerken van een evenement.
Het is het tweede jaar dat Sofitel in België deze prijs ontvangt. In 2003 werd de Venue of the Year-prijs uitgereikt aan het Sofitel Brussels Airport -dat toen onder de leiding stond van Bart Van Cauwelaert, de huidige directeur van Sofitel Brussels Europe - omwille van de renovaties en het goede evenwicht tussen vergaderzalen en ontspanningsruimtes.
Sofitel: 200 bevoorrechte momenten over de hele wereld
Omdat geen enkele stad op een andere lijkt, gaf Sofitel zijn 200 hotels over de hele wereld een heel eigen karakter. In een mix van lokale eigenheid en modernisme, elegantie en uiterst comfort brengt elk hotel een interpretatie van die niet te imiteren Franse art de vivre.
In belangrijke zakensteden zoals Parijs, New York of Tokio, in een panoramisch landschap in Indonesië, Polynesië of Brazilië elk Sofitel-hotel biedt de reiziger een relaxte en knusse cocon. Opdat iedereen voor dat ene nachtje of een langere periode tijdens een zakenreis of vakantie ongestoord kan proeven van deze zeldzame, onvergetelijke plekjes.
De ACCOR-hotelgroep brengt de eigendom van het Sofitel New York en het Sofitel Philadelphia, gezamenlijk goed voor meer dan 700 kamers, ter waarde van 255 $US, in een joint venture met GEM Reality Corp. Deze joint-venture is reeds eigenaar van de Sofitels in Chicago, Los Angeles, San Francisco, Washington DC en Minneapolis.
Accor houdt 25% van de aandelen in portefeuille en zorgt voor de verdere exploitatie van deze hotels en dit zoals voorzien in een langlopend beheerscontract van 25 jaar. Deze verkoop kadert volledig in het Noord-Amerikaans model dat voor de Sofitels door Accor in Noord-Amerika wordt uitgetekend en zich richt op langlopende managementcontracten.
PALM Breweries op nummer 1 en 3 van de beste introducties in speciaalbier in het Nederlands thuisverbruik
PALM Breweries introduceerde in 2006 het PALM Speciale 50 cl. blik en het degustatiebier PALM Royale fles 30 cl. in Nederland. Naast de succesvolle distributiespreiding charmeerden beide referenties van bij aanvang de consument. Binnen de categorie speciaalbier kaapte PALM Breweries meteen de eerste en derde plaats weg! Sinds september werd PALM Royale (flessen 30 cl. en fusten van 20-liter) ook door de horeca enthousiast onthaald.
2006 werd een mooi jaar voor PALM, het thuisverbruik steeg met 6% daar waar de markt amper met 2% aangroeide. Zo verstevigt PALM er verder haar positie als marktleider in de categorie speciaalbier,daar is ze in volume 25% groter dan de totale categorie abdij/trappist, 45% groter dan de volledige categorie witbieren en bijna 6 maal zo groot als de categorie zwaar blond ! (Bron: ACNielsen)
PALM Breweries is een Belgische onafhankelijke familiale brouwerijgroep (familieholding Diepensteyn), met vestigingen in België, Nederland en Polen. Zij hebben een gezamenlijke productiecapaciteit van 2,5Mio HL en een geconsolideerde omzet van 120Mio euro.
PALM Breweries is de enige brouwerijgroep ter wereld die Belgische authentieke bieren produceert volgens de 4 aloude gistingswijzen hoge, gemengde (zure), spontane (zure) en lage gisting en heeft hiermede een unieke positie.
Zij is in oorsprong brouwer van Brabantse hoge gisting bieren onder het merk PALM (Speciale, Dobbel en Royale) en is daarmee ruim marktleider in de Benelux in het segment van de amberbieren. De overname van brouwerij DE GOUDEN BOOM te Brugge in 2001 verruimde het aanbod hoge gisting bieren in het zware segment met Brugge Tripel, Brugge Blond en de abdijbieren van Steenbrugge. Een 50/50 joint venture met brouwerij Duvel-Moortgat creëerde het Brabants witbier Steendonk.
Uit haar bewogenheid voor het Belgisch bierpatrimonium verwierf ze de brouwerij RODENBACH, bekend voor haar flemish red-brown bieren van gemengde (zure) gisting (RODENBACH, RODENBACH Grand Cru) en haar unieke foederzalen, waar de bierengedurende twee jaar rijpen op eiken vaten. De 50/50 joint venture met de geuzebrouwer Frank Boon beschouwt ze als haar cultuurproject voor het behoud van de onvervalste traditionele geuze-lambiek van spontane gisting met langdurige rijping op eiken vaten en hun dito fruitversies.
Met de gedurfde sprong naar Polen, de grootste groeimarkt voor bier in Europa, en de bouw in 1998 in Kielce van een gloednieuwe brouwerij van 1,5Mio HL werd definitief de internationalisering ingezet. Browar Belgia is op heden de 4e brouwerij van Polen.Zij heeft een niche strategie, hoofdzakelijk met bieren van lage gisting en het imago van innoverende brouwerij. Opmerkelijke creaties zijn de smaakbieren Gingers (gember), Lemons, Wojak superstrong en Frater, het eerste Poolse abdijbier.
Dit rijke portfolio, gebaseerd op unieke Belgische traditie, innovatie en knowhow is de troef voor verdere groei in de twee thuismarkten en in export.
Van 8 tot en met 12 februari 2007 kan je weer terecht op het Vakantiesalon van Brussel om ideeën op te doen voor toekomstige reizen. Vijf dagen lang kan je doorlopend van 10 tot 18 uur in Paleis 3, 4, 5, 8 en de Patio terecht om informatie in te winnen en de sfeer op te snuiven die eigen is aan deze beurs.
Gastland Luxemburg komt verrassend uit de hoek om de bezoekers te tonen dat het meer is dan een loutere passage op weg naar het Zuiden van Frankrijk. Voor de ongeduldige bezoekers biedt het salon zelfs de mogelijkheid om onmiddellijk te boeken bij één van de touroperators. Wenst u reeds een kijkje te nemen naar wat het Vakantiesalon u dit jaar zal bieden? Surf dan naar www.uwvakantie.be of www.vakantiesalon.eu
Het Vakantiesalon van Brussel legt de lat elk jaar iets hoger
Het Vakantiesalon van Brussel is een begrip in de toerismesector. Sinds een aantal jaren positioneert het Vakantiesalon van Brussel zich als een uniek platform voor de reissector. Het forum stelt de exposant in staat om te communiceren met meer dan één miljoen Belgische vakantiegangers. De focus van het salon ligt dan ook op het verstrekken van kwalitatieve informatie, want daar zijn de bezoekers volgens de beursenquête naar op zoek.
De bezoeker kan ook direct op het vakantiesalon zijn/haar vakantie boeken aan saloncondities. Daarvoor kan je terecht bij de standen van de touroperators zoals Besttours, Connections, Intercomfort, Joker, Koning Aap, Kuoni, Neckermann, Sunjet, Wasteels, enz.
Ook de aanwezigheid van luchtvaartmaatschappijen als Brussels Airlines, Singapore Airlines, China Airlines, Vietnam Airlines,... geeft het Vakantiesalon een extra asset. Bij de stand van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan je dan weer de nodige informatie inwinnen over al wat belangrijk is als je op reis vetrekt.
ë Gastland Luxemburg: een culturele verrassing van formaat
Luxemburg is dit jaar niet voor niets gastland. In 2007 is Luxemburg namelijk de Europese Hoofdstad van de Cultuur. Het hele jaar door kan je meer dan 450 uiteenlopende manifestaties bijwonen. Met grote tentoonstellingen, wereldpremières van muzikale producties, projecten voor kinderen en jongeren, enz. is het aanbod erg verscheiden.
Speciaal voor de gelegenheid werden nieuwe locaties opgericht zoals het MUDAM, het Museum voor Moderne Kunst, ontworpen door de beroemde architect Ieoh Ming Pei, en de Filharmonie, een realisatie van Christian de Portzampac, locaties waar de hoogte-punten zullen plaatsvinden.
Het kloppend hart van Luxemburg 2007 vormen echter de Rotonden, voormalige spoorwegwerkplaatsen in de stationswijk van de stad waar tentoonstellingsprojecten uit de internationale kunstwereld worden gepresenteerd en waarvan één ruimte zich specifiek richt tot de jongeren.
Om zoveel mogelijk activiteiten te kunnen meepikken tegen een gunstig tarief is er Le PASS2007.www.luxembourg2007.org
ë Spanje pakt uit met citytrips met een originele invalshoek
Dat Spanje in de top drie van de meest favoriete bestemmingen voor Belgen staat, is al lang geen geheim meer. Ook de citytrips naar dit zonovergoten land worden alsmaar populairder. En dat is de kaart die Spanje in 2007 trekt.
Gerona ontvangt van 17 tot 21 februari 2007 de vijfde editie van het Gastronomisch Forum. Het Forum wenst de rijke en gevarieerde Spaanse keuken in de kijker te zetten. Het centrale thema is daarbij de zee.www.forumgastronomic.com
Barcelona doopt 2007 het Jaar van de Wetenschappen. Alhoewel de Catalaanse hoofdstad vaak met cultuur, vrije tijd, toerisme, e.d. wordt geassocieerd, is deze stad ook de zetel van de belangrijkste onzerzoekscentra van Europa.
Zoek je eerder de culturele kant van steden op, dan moet je beslist Madrid bezoeken. De Spaanse hoofdstad biedt namelijk een ambitieuze culturele kalender met de driehoek van de Kunstwandeling: het Nationaal Prado Museum, Museum Thyssen-Bronemisza en het Nationale Museum Kunstcentrum Reina Sofia. www.madrid.es of www.madrid.org
ë In 2007 speelt Duitsland op auto en cultuur
Vraag eender wie een aantal automerken op te sommen en de helft ervan zal zeker en vast Duits zijn. Duitsland speelt in 2007 dan ook de de troef van Autoland bij uitstek uit. In mei 2006 werd het nieuwe Mercedes-Benz Museum in Stuttgart geopend. De structuur van het museum alleen al is een ware architecturale innovatieve parel. Naast de eerste automobiels ter wereld zijn er meer dan 160 voertuigen samengebracht die de Mercedes-mythe vereeuwigen. Autofans zullen hier hun ogen de kost kunnen geven.
Daarnaast biedt Duitsland ook een enorme rijkdom aan kunst en cultuur aan. Het cultuurevenement bij uitstek in 2007 is de documenta 12 (16-6 - 23-9-2007) die in Kassel loopt. Dit is s werelds belangrijkste tentoonstelling voor hedendaagse kunst die slechts om de vijf jaar plaatsvindt. Deze expositie werd voor het eerst door de kunstenaar Arnold Bode georganiseerd in 1955. In 2007 is het reeds de 12de editie.
ë Frankrijk richt schijnwerpers op Nantes en Montpellier
Nantes biedt zijn bezoekers in 2007 drie bijzondere toeristische bezienswaardigheden: de heropening van het Kasteel van de Hertogen van Bretagne, een artistieke route van 60 km langs de Loire en een wandeling op de rug van een olifant. Wellicht rijzen er nu enkele vragen bij die olifant. Op de voormalige scheepswerven van Nantes worden namelijk een paar buitengewone machines tot leven geroepen waaronder de olifant. De olifant is gemaakt van staal en hout, weegt 40 ton en is 12 meter hoog. Tijdens een wandeling van een half uur kan deze olifant een 30-tal mensen in zijn buik en op zijn rug dragen. Zo zie je maar dat het avontuur soms dichterbij is dan je denkt.
Volgend jaar is tevens een hoogtepunt voor de stad waar de zon nooit gaat slapen, Montpellier. In februari opent het Musée Fabre opnieuw zijn deuren na vijf jaren van werken. Het mooie is dat de beschikbare oppervlakte verdubbeld werd tot 9.200m² waarvan 6.000m² tentoonstellingsruimte is. Het museum brengt eer aan zijn stichter François-Xavier Fabre (1766-1837). Van oktober tot december zal er namelijk een retrospective van Fabre plaatsvinden.
Daarnaast loopt van juni tot september de tentoonstelling Het impressionisme gezien vanuit de Verenigde Staten. Deze prestigieuze tentoonstelling verzamelt alle belangrijke impressionistische meesterwerken zoals Monet, Degas, Renoir, Cézanne, Sisley,... die uit Amerikaanse musea komen.
In het kader van de ontwikkeling in Noord-Europa opende Etap Hotel onlangs Etap Hotel Antwerpen Centrum Centraal Station, het 4de hotel in België van deze keten na Charleroi, Brussel (Diegem) en Luik.
Etap Hotel werd in 1991 opgericht door Accor als goedkope formule voor de verstandige toerist en zakenreiziger. Etap Hotel Antwerpen Centrum Centraal Station ligt nabij hetcentraal station van Antwerpen, op 10 minuutjes te voet van het stadscentrum. Het is erg vlot bereikbaar en beschikt over een externe parking.
Het hotel heeft kamers voor rokers en niet-rokers evenals 2 kamers voor mindervaliden, allen aan de prijs van 50 , voor 1, 2 of 3 personen.De 145 kamers hebben allemaalairconditioningen zijn uitgerust met een groot bed voor 2 personen, een enkel stapelbed, een douche en privé-toilet, een televisietoestel, een automatische wekker, een hangsysteem voor kleren en een werkblad met een stoel. Er wordt een ontbijtbuffet in zelfbediening aangeboden van 6u30 tot 10u van maandag tot vrijdag en van 7u tot 10u30 op zaterdag, zondag en feestdagen.
Automaten met warme en koude dranken en zoete en hartige snacks staan 24u/24 ter beschikking aan de receptie. In de hall van het hotel vindt men een Internet-computerhoek met 24u/24-aansluiting en een telefoonpunt voor de klanten.
Deze vestiging vormt een aanvulling op het aanbod van Accor dat in deze stad al een Formule 1, een Ibis en een Novotel omvat.
Voor Jan-Albert Kympers, Operations Manager Mercure Etap Hotel Formule 1 Belgium beantwoordt het concept van de Etap Hotels aan een steeds toenemende vraag en biedt het een standaardkamer, waar men zich echt goed voelt.De prijs-/kwaliteitverhouding is zo uitstekend dat je jezelf wat extraatjes kan gunnen.Dat is een slimme manier om je budget te beheren.Met de hulp van Jurgen Van der Haegen, Directeur van het hotel, wil hij van deze nieuwe vestiging een must maken in Antwerpen voor klanten op professioneel bezoek en voor gezinnen of koppels die de streek willen verkennen.
Het netwerk Etap Hotel geeft de voorkeur aan vestigingen in grote metropolen, stadscentra en nabij grote wegen en luchthavens. Het richt zich op professionele klanten zowel als op toeristen.
Etap Hotel Antwerpen Centrum Centraal Station - Lange Kievitstraat 145 - 2000 Antwerpen
De splitsing van de voormalige Dorintketen is een feit. Enerzijds verwerft Accor met een investering van 52 miljoen Euro een meerderheidsparticipatie in 52 hotels van de Dorint groep. Deze hotels werden sinds enkele jaren geëxploiteerd onder de noemen Dorint-Sofitel, Dorint-Novotel en Dorint-Mercure. Zij worden in de loop van het eerste semester 2007 volwaardige Accor hotels en profileren zich in de toekomst onder de merknamen Sofitel Novotel en Dorint. Part van deze deal zijn o.m. de Sofitel toplocaties in Keulen, Munchen, Berlijn, Frankfurt en Hamburg.
Met een portefeuille van maar liefst 331 hotels in Duitsland, waarvan 8 Sofitel, 17 Novotel en 134 Mercure hotel exploitaties, naast 160 hotels in een meer economische formule zoals Etap en Ibis, is Accor meteen de belangrijkste hotelexploitant in Duitsland.
Ebertz & Partners verwerft de volle eigendom van de 43 resterende Dorint hotels die niet in de eerder aangegane deal waren opgenomen en zorgt tevens voor de verdere exploitatie onder het gevestigde Dorint Label.
Het aanbod op het Vakantiesalon van Antwerpen 2007 is vrij indrukwekkend. De organisatoren volgen de evoluties in de toeristische sector het hele jaar door op de voet, om dan tijdens de 6 dagen van de beurs uit te pakken met een mooie steekproef van het moderne reizen.
Kwaliteit primeert.
Dit jaar heeft het Vakantiesalon van Antwerpen twee nocturnes geprogrammeerd, waarvan één al meteen op de eerste dag. Zowel op vrijdag 26 januari als op dinsdag 30 januari zijn bezoekers welkom van 12u00 tot 21u00. Een initiatief dat mensen met een dagjob ongetwijfeld op prijs zullen stellen. Nog een maatregel die bezoekers meer ruimte zal geven is de verbreding van de wandelgangen.
Het Vakantiesalon van Antwerpen is gekend om zijn gezellige drukte. Dat is in grote mate ook te danken aan de inspanningen die exposanten leveren bij de omkadering van al hun reisinformatie; stands zijn vaak prachtig aangekleed terwijl ook tal van animaties extra sfeer creëren.
Gastland Kroatië viert feest: in Zaal 4 feest brengt een authentieke klapa-groep traditionele Kroatische liederen maar er is ook een proeverij van lokale wijnen en gerechten. De officiële openingsceremonie wordt bijgewoond door de ambassadeur van Kroatië in België, mevrouw Ljerka Alajbeg.
Duiken in cultuur? Of relaxen in tweede verblijf?
Naast Kroatië zetten ook de 600 andere exposanten hun beste beentje voor. Zowel onder de reisbureaus, touroperators, nationale diensten voor toerisme als bij de onafhankelijke vertegenwoordigingen, bevinden zich tal van nieuwkomers zoals Jamaica, Slovenië en de Dominicaanse Republiek en verwelkomen de organisatoren tevens Quebec en touroperators als Exo-Tours, Kuoni en Tiara Tours voor de eerste keer.
Wie het Vakantiesalon van Antwerpen bezoekt, heeft meteen een duidelijk idee van de actuele trends in de reiswereld. Zo zitten de all-inclusive bestemmingen al een tijdje in de lift; vakantiegangers willen ten volle genieten en opteren daarom ook steeds vaker voor wellness- en relaxatie-arrangementen. De beurs toont hier een ruime keuze, maar biedt ook de liefhebber van avontuurlijk en sportief reizen de ideale bestemmingen. De aanwezigheid van gespecialiseerde exposanten wijst trouwens op het succes van unieke duikvakanties. Daarnaast kennen culturele reizen en city-trips een opmerkelijke boom, evenals het marktsegment van de tweede verblijven in het buitenland.
29ste editie van het Internationaal Vakantiesalon Antwerpen
Gastland Kroatië
Van vrijdag 26 januari t.e.m. woensdag 31 januari 2007.
Antwerp Expo Jan Van Rijswijcklaan 191 2020 Antwerpen
Alle dagen open van 10.00 tot 18.00 u
!!! Nocturnes op vrijdag 26 en dinsdag 30 januari:open van 12.00 tot 21.00 u !!!
Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois stelt in zijn toespraak op "Europe for All", de conferentie die de Europese Commissie houdt over toegankelijkheid, tevreden vast dat de Vlaamse toeristische sector steeds meer inspanningen levert voor toegankelijkheid. "Sinds 2002 investeerden we ruim 2 miljoen in de toegankelijkheid van hotels. Het is ook een essentieel criterium in al onze subsidieprogramma's voor infrastructuurwerken. Om ondermeer toeristen een idee te geven over de toegankelijkheid van hun bestemming, is een algemene Vlaamse databank in opbouw. Hopelijk kunnen we die snel koppelen aan het Europese informatiesysteem 'OSSATE'. Ook buitenlandse toeristen kunnen dan zien hoe toegankelijk Vlaanderen is."
De toeristische sector beseft steeds beter dat toegankelijkheid een troefkaart is in de harde concurrentiestrijd. Niet enkel voor rolstoelgebruikers, maar voor alle personen die wat moeilijker te been of minder mobiel zijn. Ook reisgrage senioren, zwangere vrouwen, ouders met buggy's en zelfs personen met zware bagage weten liften, een drempelloze ingang en aangepaste sanitaire voorzieningen te waarderen.
"Vlaanderen trekt bijvoorbeeld heel wat oudere reizigers aan, en met de vergrijzing wordt deze doelgroep steeds groter. Voor hen speelt die toegankelijkheid een grote rol in hun keuze," beseft Bourgeois.
Sinds 2002 werd al ruim 2 miljoen euro geïnvesteerd in de toegankelijkheid van hotels. Dit is slechts een fractie van de totale verbouwingskost, gezien 70% van de kosten door de hotels zelf wordt gedragen. Bij eigen bouwwerken van Toerisme Vlaanderen, zoals de Antwerpse jeugdherberg, is het een absolute prioriteit. Voor het verkrijgen van subsidies van de Vlaamse overheid voor infrastructuurwerken aan private jeugdverblijven, op campings of aan toeristisch-recreatieve attracties, geldt toegankelijkheid steeds als een essentieel criterium.
De Vlaamse databank www.toegankelijkvlaanderen.be , gecoördineerd door Gelijke Kansen Vlaanderen met Toerisme Vlaanderen als belangrijke partner, is in volle ontwikkeling. Wat betreft de toeristische sector werden al ongeveer 300 toeristische gebouwen doorgelicht. Tegen 2009 moet de toegankelijkheid van 30% van de toeristische sector in kaart zijn gebracht. Om de internationale markt gedetailleerd te kunnen informeren over de toegankelijkheid van Vlaanderen, hoopt Bourgeois de Vlaamse databank snel te kunnen koppelen aan de Europese. Daarvoor worden de technische mogelijkheden nog onderzocht.
De arbeidsintensieve doorlichtingen worden o.m. gerealiseerd via een tewerkstellingsproject bij Westkans, het toegankelijkheidsadviesbureau voor West-Vlaanderen. Met een budget van 35.000 euro wordt er de tewerkstelling van enkele medewerkers gesubsidieerd. Minister Bourgeois bekijkt of dit systeem kan worden uitgebreid naar andere provincies.
Met de introductie van online multimedia-albums biedt Magix een unieke combinatie van online en offline toepassingen.
Uw favoriete fotos kunt u nu omtoveren tot een tv-fotoshow inclusief achtergrondmuziek en met één druk op de knop online presenteren. Ook videos en mp3s kunt u op uw eigen multimedia website plaatsen.
Iedereen kan via www.magix-photos.com een eigen online foto-en-video album maken. Magix Online album bestaat in 3 versies: gratis, classic en premium
Exclusief beddenprogramma geeft opnieuw inhoud aan individueel slaapcomfort
Slaapcomfortspecialist Anker Bedding stopt het revolutionaire beddengamma MAGNITUDE in een nieuw kleedje. Een luxe-collectie die naadloos past in de nieuwe marktbenadering van Anker Bedding: de consument maximale creatieve vrijheid bieden bij het samenstellen van zijn eigen slaapcomfortformule.
Anker Bedding nv koos voor een nieuw, dynamisch logo en een krachtig beeld met sterke symboolwaarde. MAGNITUDE balt de essentie treffend samen in het beeld van een vrouwelijke centrale figuur die de nacht op een wel heel eigen manier beleeft. Zij betrekt ons in haar sensuele droomervaring op zoek naar nestwarmte, gezelligheid en streelzacht comfort. De klant krijgt alle ingrediënten voor die allerindividueelste combinatie aangereikt. Van een uitgebreide keuze aan boxsprings, over gestoffeerde bedomrandingen tot hoofd- en voetpanelen, bedbanken, matrassen en matrashoezen, comforters, decoratieve accessoires en een fijn gamma bedlinnen.
Van klassiek tot eigentijds modern, van barok tot minimalistisch, van sober tot uitbundig: de consument kiest de elementen en bepaalt de sfeer tot in de kleinste details. Zo zijn de hoofd- en voetpanelen verkrijgbaar in een heel gamma exclusieve uitvoeringen, naast de klassieke basisstijlen. Een hele pleiade van bedbanken maakt tijdloos klassieke of verfrissend moderne combinaties mogelijk met alle nuances daar tussenin.
Met verschillende types vederzachte boxsprings en vijf matraskernsamenstellingen plooit MAGNITUDE zich moeiteloos naar de wensen van de meest veeleisende slapers. Streelzachte matrashoezen en comforters, vervaardigd uit dubbeldoek of damast met latexkern of mini pocketveren, maken deze luxueuze verwennerij van lichaam en geest compleet. Een gevarieerd assortiment decoratie-artikelen, gaande van volants en kleden voor boxspring of bedomranding tot al dan niet gewatteerde werp- en bedspreien, plaids met of zonder vulling, sierkussens en rolpeluwen zorgen voor de finishing touch.
Magnitude - Inspiratieboek laat je wegdromen
Met MAGNITUDE word je aangezet om anders te gaan denken over de invulling van je slaapcomfort. Vertrouwde kwaliteit en design gaan nu samen met het neusje van de zalm aan boxsprings en matrassen, zodat creatievemeerwaardezoekers volop aan hun trekken komen. Om je helemaal te laten wegdromen en tegelijkertijd een handje te helpen om een originele keuze te maken, stelden de Magnitude-stilisten een pracht van een Inspiratieboek samen.
Aan de hand van vier poëtische en tedere bedverhalen worden visueel evenveel aparte sferen opgeroepen: bedcombinaties met accessoires die appelleren aan de kleuren van het zuiden, die het dynamisme van de grootstad oproepen, verwijzen naar de geuren en tinten van het woud of de weidse, rustgevende kracht van de zee weerspiegelen.
Philips Electronics onthulde in Las Vegas een met diamanten bezette Ambilight FlatTV om zijn miljoenste Ambilight FlatTV te vieren. De 42 inch Ambilight LCD-televsie werd ontworpen in samenwerking met de New Yorkse juwelier A. Link en heeft een gewicht aan diamanten van maar liefst 225 karaat. Er werden bijna 2250 diamanen verwerkt aan de zijkanten en rond de randen van het Ambilight kader, wat een totaal nieuwe dimensie verleent aan de Ambilight functie. De diamanten FlatTV, zal op verschillende evenementen in heel de wereld voorgesteld worden aan klanen en werknemers van Philips, alsook aan het grote publiek. Het is en uniek exemplaar dat niet in de handel verkocht zal worden
Jongeren hoeven nooit meer een duur ringtone-abonnement te nemen. Althans, als het aan softwaregigant Magix ligt. Magix is marktleider van consumentensoftware op het gebied van muziek/video/foto. Aan alle geïnteresseerden biedt Magix nu immers het softwarepakket RingtoneMaker, dat normaal gesproken E19.95 kost, gratis ter download aan.
Met dit softwarepakket kan iedereen in drie eenvoudige stappen, onbeperkt ringtones maken van zijn/haar favoriete muziek.