Charme en authenticiteit aan de rand van het meer van
Annecy
Lake Annecy Ski Resorts is de verzamelnaam van vier
skioorden in het Massif des Aravis : La Clusaz, Le Grand Bornand, Manigod en
Saint Jean de Sixt. De
wintersportbestemming heeft een gevarieerd ski-aanbod, er zijn dan ook 1001
manieren om eropuit te trekken in de natuur!
In La Clusaz zijn er sportieve activiteiten voor jong
en oud, maar deze winter worden vooral kinderen verwend. La Clusaz heeft voor
hen twee nieuwigheden in huis; zo is er een heus nordic skipark opgetrokken
waar het jonge sneeuwliefhebbers op een ludieke manier kunnen kennismaken met
het skiën. Toegang hiervoor is gratis voor kinderen jonger dan zes en is
inbegrepen in het pakket voor volwassenen. Op het programma: spannende
sprongen, speelse slaloms, tunnels, hobbels, bochten, enz. Daarbovenop
organiseert skischool Evolution
2 van La Clusaz in het kader van de bekende Freeride World
Tour freeride stages voor 8- tot 18-jarigen. De titel van Nationaal Freeride
World Tour Kampioen bij de Junioren 2014 zal beslecht worden tijdens de finale in
La Clusaz van 29 tot 30 maart.
Om de dag in schoonheid te eindigen bieden La Clusaz
en Manigod de mogelijkheid om een avond of nacht op een wel heel unieke manier
door te brengen. De Dôme de
lEtoile des Neiges in La Clusaz, gelegen in het plateau van
Beauregard, kan gehuurd worden voor een gezellige avond fonduen met vrienden of
een vernachting. Deze iglo is gegarandeerd het decor van heel wat prachtige
herinneringen! In Manigod werd de Chalet Refuge Vé la Marie à Noré, die gebouwd
werd in 1810, volledig maar authentiek- gerenoveerd en uitgerust met autonome
apparaten die voor 100% op zonne-energie draaien. Groepen van 15 tot 75
personen kunnen hier te midden van 7 hectare natuur gedurende een avond, nacht of
weekend verblijven. Deze beide originele accommodaties zijn bereikbaar op de
authentieke manier: te voet of met sneeuwschoenen.
In Le Grand Bornand (Chinaillon), richtte
chalet-hotel Les Cimes **** 3 suites in, goed voor 8 kamers. Deze werden
vergroot en zijn nu uitgerust met een nieuwe open badruimte die ingericht
werden volgens het « nest »-concept. Ook een nieuwe wellnessruimte met spa,
sauna en hammam is nu ter beschikking. Nog in Le Grand Bornand kreeg
chalet-hotel Les Saytels haar vierde ster te pakken. Al drie generaties lang
combineert deze grote bergchalet traditie, comfort en charme met de uitrusting
van een familiehotel. Dit hotel beschikt over een wellness met jacuzzi, sauna
en verwarmd zwembad (+ 30°C).
In Manigod kunnen lokale specialiteiten ontdekt en geproefd worden in het
nieuwe restaurant van Marc Veyrat. De meermaals bekroonde chef (twee keer 3
Michelin-sterren en twee keer 20/20 in Gault & Millaut) maakt zijn terukeer
met een nieuw restaurant langs de col van La Croix Fry. Het
restaurant veegt de vloer aan met junkfood en is een internationale
gastronomische school die slechts drie dagen per week haar deuren opent(op vrijdag, zaterdag en zondag).
www.hotel-les-cimes.com
Deze winter verzorgt Grand Bornand een «
erfgoedparcours ». De vijftien etappes waaruit deze wandeling bestaat hebben
aandacht voor monumenten, natuurlijke sites en andere bezienswaardigheden. Via
QR-codes die op panelen werden aangebracht geven fotos, audio commentaar en
videobeelden meer uitleg bij elke site. Het nordic skigebied van het station
werd uitgerust met Timtoo Timing chronometers. Deze bieden kandidaten de kans
om hun tijd op de 9
kilometer lange rode skipiste van Peteys vast te leggen.
De verhuur en verkoop van
de timing chips zijn in handen van de toeristische dienst van
Le Grand Bornand.
Lake Annecy Ski Resorts vertegenwoordigt en verzamelt
de 4 skistations van het Massif des Aravis : La Clusaz, Le Grand Bornand,
Manigod en Saint Jean de
Sixt. Deze skioorden, gesitueerd in het hart van Europa en op
minder dan een uur van de luchthaven van Genève, vormen een exclusieve
bestemming. De 220
kilometer aan pistes, gegarandeerde sneeuw, charmante
dorpjes in authentieke architectuur, het erfgoed en behouden tradities, de met
sterren bekroonde gastronomie en de wellnessmogelijheden in de vele spas
verleiden elk jaar heel wat toeristen. Met het hele gezin of alleen, jong of
oud, iedereen vindt er zijn gading.
10
jaar Paradiski - Een verjaardag vol kleur en sensatie
Sinds
20 december 2003 kunnen skiërs met de grootste skilift ter wereld, de Vanoise
Express, zon 425
kilometer aan pistes ontdekken tussen Les Arcs,
Peisey-Vallandry en La
Plagne. De Vanoise Express verbond zo drie domeinen, die
sindsdien gezamelijk onder de naam Paradiski door het leven gaan. Deze winter
viert het skigebied zijn tiende verjaardag en het is niet van plan dit
ongemerkt voorbij te laten gaan. Een kort overzicht van de hoogtepunten van het
seizoen en de belangrijkste nieuwigheden!
Het
skidomein Paradiski is het geslaagde resultaat van een uitdaging uit 2003 :
twee valleien en drie stations met hun eigen verhaal, identiteit en USPs met
elkaar verbinden. Vandaag zorgen communicatie en een sterk commercieel aanbod
voor de samenhang tussen de drie stations, maar nog meest van al worden ze met
elkaar verenigd door de Vanoise Express. Deze brengt de skiërs van het ene
massief naar het andere in minder dan vier minuten! De aaneenschakeling van de
drie stations maakt van Paradiski het op één na grootste verbonden skigebied
ter wereld met 425
kilometer aan pistes die verdeeld zijn over zon 15.000 hectare.
Paradiski staat ook voor meer dan 1.000 personen die tijdens het winterseizoen
op en voor het domein werken, voor 10 jaar aan investeringen -ter waarde van
210 miljoen euro- die het domein optimaliseerden, en voor een netwerk van
skiliften dat voor 100% op groene stroom werkt (TUV-SUD certificaat).
De
Franse modeontwerper Jean-Charles de Castelbajac viert mee met Paradiski en
steekt de twee cabines van de Vanoise Express in een uniek nieuw kleedje. Zijn
creatie is te bewonderen vanaf 21 december tot het einde van het seizoen. Voor
de liefhebbers van intense sensaties staat Gravity Day op het programma. Op 16
december zullen Julien Millot en Tancrède Melet, twee van de beste highliners
ter wereld, zich wagen aan de slackline van 1.824 meter over het
dal die de twee cabines van de Vanoise Express op een hoogte van 380 meter met elkaar
verbindt.
Paradiski
grijpt met deze tiende verjaardag ook de kans om een nieuwe
communicatiecampagne te lanceren. Deze legt de link naar de bijbelse symboliek
van de appel en nodigt de wintersporter uit om te bezwijken voor de verleiding
van de uitgestrektheid van de bergen, de charme en de magie van het domein.
Liefhebbers
van wintersport worden in Paradiski op hun wenken bediend. In La Plagne wachten
de 19 bochten van de olympische Bobsleepiste je op, kan je per airboard de
piste afdalen of met een sneeuwruimer een gesloten circuit onveilig maken. In
Arc 2000, dat uitgerust is voor zowel beginners als sporters van hoog niveau,
zorgt speed riding (parapente met aangebonden skiën) voor een extreem gevoel van
vrijheid.In Peisey-Vallandry ligt één
van Frankrijks mooiste biatlonpistes die voorzien is van laserkarabijn en
doelwit op 10 meter.
Tenslotte kunnen klimmers van alle niveaus in Champagny en Vanoise de unieke
Tour de Glace beklimmen van midden december tot half maart.
Dit
jaar nog staan bij de stations van Paradiski een heel aantal openingen van
nieuwe verblijfsmogelijkheden die luxe, comfort en bergsfeer uitademen op het
programma. Zo kunnen nog meer mensen genieten van de sfeervolle bergomgeving
van Paradiski.
Hotel
LAiguille Grive*** in Arc 1800 combineert het huiselijke van een chalet met de
luxe van een hotel. Zijn architectuur en moderne interieur dragen een warme en
gezellige sfeer uit.Hotel Le Cocoon****
in La Plagne 1800 werd geopend in december 2012 en kreeg net zijn vierde ster
toegewezen. De residentie Carlina, gelegen in Belle-Plagne, opent een nieuwe
aangrenzende eenheid met 5 appartementen. Le Dahu, de centrale chalet van de
voetgangerszone « Les Chalets de Vallandry » in Peisey-Vallandry, werd volledig
gerenoveerd. Gesitueerd in het midden van het bos en aan de voet van de pistes,
biedt hij vijf kamers op drie verdiepingen. Het Igloo Village komt terug, en
hoe ! Deze winter herbergt Les Arcs het grootste iglodorp van Frankrijk met een
oppervlakte van meer dan 400
m². In het dorp zal een ijssculpturengallerie te vinden
zijn en meerdere kamers waar vrienden, gezinnen of geliefden kunnen
overnachten.
De
Coolski-formule geeft beginners de kans om het skiën onder de knie te krijgen
in een speciaal daarvoor uitgeruste ruimte, dichtbij hun verblijf. Deze ruimte
is voorzien van beveiligde en afgesloten leerzones, aangepaste pistes,
specifieke signalisatie en rustplaatsen. Het voordeel van dit aanbod is dat het
de skiër toelaat een programma te kiezen en het naar zijn of haar behoefte uit
te breiden (vier uur of een dag in la Plagne). Vijf Coolski-ruimtes zijn reeds
in gebruik.
Maanlicht
in Peisey-Vallandry ! Deze winter organiseert het dorp één avond per week en
tijdens de schoolvakanties sneeuwschoenwandelingen bij maanlicht. De wandeling
start aan de lagere hellingen van Plan-Peisey en voert naar de noordelijke
site, langs de gehuchten Pracompuis en La Chapelle des Vernettes. Bij aankomst
wachten warme soep, verhalen en muzikale animatie de deelnemers op. Bij volle
maan wordt, na een avond op restaurant, de afdaling bij maanlicht ingezet
begeleid door professionals.
In
het hart van de Savoie in de Franse Alpen ligt Paradiski, het op één na
grootste skigebied ter wereld. Het domein bestaat uit de stations
Peisey-Vallandry, La Plagne en Les Arcs en bevindt zich op een hoogte tussen
1.200 en 3.250 meter.
Naast de 169 moderne mechanische liften die aanwezig zijn op het domein, worden
de drie skistations onderling in minder dan 4 minuten tijd met elkaar verbonden
door de grootste skilift ter wereld, de Vanoise Express. Wintersportliefhebbers
kunnen zo nóg sneller nóg meer hellingen opzoeken. Het domein herbergt 2
snowparks, 5 boardercross- en 4 boarderglissparcours, 2 half pipes, 2
sleepistes, beginnerszones, en pistes waar zowel in alle rust en stilte kan
geskied worden als uitdagende tracks voor gevorderde skiërs. In totaal heeft
Paradiski zon 425
kilometer aan pistes voor wintersporters van elk niveau
in huis.
Veel Zwitsers zien
de herfst als de mooiste tijd van het jaar. De natuur tooit zich met prachtige
kleuren en in de bergen heerst een gespannen rust, een geduldig wachten op de
eerste sneeuw.
Een fantastische
plek om het najaar in de Alpen te beleven is Montagne Alternative, een luxueus
verblijf in het Zwitserse dorpje Commeire, in het kanton Wallis. Nog niet zo
lang geleden was Commeire een doodgewoon boerendorp, nu is het een fantastische
vakantiebestemming. De oude Valaisiaanse huizen zijn prachtig gerestaureerd en
vormen een hotel met zestien luxueuze kamers.
Reis in oktober en
november naar Montagne Alternative om er de herfst op een unieke manier te
beleven. Er zijn tijdens deze periode speciale aanbiedingen. Je kunt
fantastische wandelingen maken door de bossen met hun sublieme kleurenpracht,
genieten van panoramas over de omringende bergen waarvan de toppen al met een
laagje sneeuw zijn bedekt. Alleen in deze periode van het jaar hoor je het
burlen, het lokroepen van de bronstige herten. Luisteren naar Le Brâme du
Cerf die weergalmt tussen de bergen is een onvergetelijke ervaring.
Na een dag in de
natuur kun je genieten van de gezelligheid en de warmte van Montagne
Alternative, bij een lekker avondmaal en een kwaliteitswijn, aan het haardvuur
met een spannend boek, in een super comfortabele omgeving. Speciaal voor de
liefhebbers van gastronomie is er een Séjour Cuisine Alternative. Het driedaags
programma loopt van donderdag 7 november (check-in vanaf 16 u) tot zondag 10
november. Op het programma: culinaire hoogstandjes, geleide wandelingen, yoga
les én genieten van het comfort van Montagne Alternative!
Montagne
Alternative is vlot bereikbaar vanaf de luchthaven Genève. De rit duurt
anderhalf uur, transfers op aanvraag. www.montagne-alternative.com
EUROSTAR : DIRECTE
TREINEN TUSSEN LONDEN EN AMSTERDAM
Eurostar heeft een
akkoord ondertekend met de Nederlandse Spoorwegen (NS) om een directe
treinverbinding te lanceren tussen Londen en Amsterdam vanaf december 2016.
Het nieuws werd
door de Nederlandse Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu bekend
gemaakt als onderdeel van een pakket van maatregelen om de diensten op de
Nederlandse hogesnelheidslijn te verbeteren. De maatregelen zullen worden
goedgekeurd door het Nederlandse parlement in de komende maanden. De
Eurostar-verbinding zal worden uitgevoerd met de nieuwe e320-treinen die
interoperal zijn (d.i. ze kunnen worden ingezet op de verschillende
spoornetwerken van de verschillende landen) en die compatibel zijn met de
seingeving op het Nederlandse hogesnelheidsnet.
Eurostar werd een
eengemaakt privaat bedrijf in september 2010 en heeft sindsdien een duidelijke
ambitie naar voren gebracht om het bedrijf te doen groeien met
treinverbindingen die verder gaan dan de huidige bestemmingen en om zo meer
mensen aan te zetten om de hogesnelheidstrein te nemen voor korteafstandsreizen
in Europa. In het afgelopen jaar heeft Eurostar nieuwe verbindingen gelanceerd
naar de Zwitserse Alpen en naar de Provence in het zuiden van Frankrijk. De
aankondiging vandaag is een grote stap voorwaarts in deze plannen.
De route
Londen-Amsterdam is de grootste internationale luchtvaartmarkt in Europa met
meer dan 3 miljoen vrijetijds- en zakenreizigers per jaar. Met de komst van een
directe treinverbinding op hoge snelheid tussen het Verenigd Koninkrijk en
Nederland kunnen reizigers uitkijken naar een aantrekkelijk en vlot alternatief
voor het vliegtuig.
Eurostar zal twee
verbindingen per dag invoeren tussen Londen en Amsterdam met een reistijd van
ongeveer vier uur. Deze diensten zullen vanuit Londen via Brussel naar
Amsterdam rijden met stops in Antwerpen, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam
Centraal. Deze verbinding vergemakkelijkt ook de reis voor reizigers die naar
verdere bestemmingen op het Europese vasteland willen reizen vanuit het
Verenigd Koninkrijk.
Nicolas Petrovic,
directeur-generaal van Eurostar: We hebben sinds lange
tijd de ambitie gehad om uit te breiden naar nieuwe bestemmingen. De
aankondiging vandaag is een belangrijke mijlpaal in onze groeiplannen. Deze
route is een van de populairste in Europa met meer dan 3 miljoen reizigers per
jaar die het vliegtuig nemen tussen Londen en Amsterdam. Onze snelle,
comfortabele verbinding van stadscentrum naar stadscentrum zal de relaties
tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland verbeteren, en zal een ommekeer
teweeg brengen in reizen tussen deze belangrijke financiële en toeristische
hoofdsteden.
De Belgische
reisaanbieder GlobEvents lanceert haar nieuwste reismerk Holidayblend. Op de
bijhorende website www.holidayblend.com kan je voortaan wekelijks terecht voor
4 kwalitatieve en exclusieve vakantie- en vrijetijdsaan-biedingen. Kwalitatief
door een strenge selectie uit het aanbod van gerenommeerde partners en
exclusief door de goedkoopste prijs of een uniek aanbod dat enkel bij
Holidayblend te reserveren is. Met deze nieuwe reiswebsite wenst GlobEvents in
te spelen op het gewijzigde boekingsgedrag van een consument die zich steeds
meer bewust is van alternatieve kanalen als social buying en kortingssites.
De wekelijkse
reisaanbiedingen van Holidayblend gaan van hotel- en citytrips tot vlieg- en
autovakanties, cruises en vele andere droomreizen. Het vrijetijdsaanbod van
Holidayblend varieert van wellness- en pretparkaanbiedingen tot ballonvaarten,
cultuurevenementen en leuke dagtrips voor jong en oud. Holidayblend werkt met
kortingen op het standaard aanbod van 40% tot 70% of met unieke pakketten die
enkel en alleen bij Holidayblend worden aangeboden.
Op televisiezender
VTM komt er dagelijks een videoloop van een 12-tal minuten met het exclusieve
en unieke aanbod van Holidayblend. Deze loop zal in eerste instantie worden
uitgezonden na de avondprogrammatie en s nachts worden herhaald. De videos
worden ook online verspreid via een eigen YouTube-kanaal om zo extra
inspirerend te werken voor de reizigers en tegelijk te tonen wat je kan
verwachten als je één van de deals reserveert.
Met deze creatieve
mediamix van online en offline kanalen wensen we in te spelen op emotie en word
of mouse, zegt Tim Van den Bergh, General manager bij GlobEvents. Dankzij
deze vorm van social tv zal elke aanbieding nog beter in beeld worden gebracht
en nog makkelijker gedeeld kunnen worden. In een digitale wereld waar de
consument overspoeld wordt met aanbiedingen is het dan ook belangrijk om
voldoende stopkracht te genereren en de drempel zo laag mogelijk te maken. Wij
denken met deze aanpak én ons duidelijk omlijnd aanbod alvast aan deze
voorwaarden te voldoen.
Holidayblend richt
zich primair op de Belgische en secundair op de Nederlandse en Franse markt. De
eerste inspirerende filmpjes kan je alvast bekijken via: www.youtube.com/holidayblend
GlobEvents is een
gevestigde waarde in zowel de Belgische, Nederlandse als Duitse reis- en
evenementensector. Alle vakantiemerken samen leveren jaarlijks meer dan 120.000
tevreden reizigers op. Vakantiemerken van GlobEvents: Weekendjeweg.be,
Xperience, Snowblend, Surfblend, Gobali en Snowjam. www.globevents.com
Spa
Monopole huldigt zijn nieuwe bezoekerscentrum in:
Het
Eaudyssée de Spa - Van regendruppel tot in de fles, het parcours van het
natuurlijk mineraalwater van Spa
Spa
Monopole heeft zijn nieuwe bezoekerscentrum het Eaudyssée de Spa ingehuldigd.
Met een pedagogische aanpak zet het centrum de voordelen van natuurlijk
mineraalwater in de kijker, alsook het belang van een duurzame beheer van de
natuurlijke waterbronnen. Kinderen en volwassenen kunnen op deze manier de
magie van het parcours van het natuurlijk mineraalwater van Spa ontdekken, van
de regendruppel tot in de fles. Spa Monopole mikt met het Eaudyssée de Spa op
ongeveer 25.000 bezoekers per jaar en wil hiermee het toeristisch aanbod van de
regio verrijken.
Twee
jaar na de sluiting van zijn vroegere museum, brengt Spa Monopole vernieuwing
met de opening van het Eaudyssée de Spa. Deze nieuwe bezoekersruimte die zowel
in het Frans als Nederlands werd opgezet, werd met een officiële ceremonie in
aanwezigheid van drie ministers ingehuldigd. De ministeriële inhuldiging toont
het belang aan van deze nieuwe pedagogische ruimte en nieuwe toeristische
attractie in de stad en de regio rond Spa, maar ook het belang van de
inspanningen van de laatste grote onafhankelijke familiale
mineraalwaterproducent in België die een economische referentie is op vlak van
werkgelegenheid en milieubescherming.
Op
een oppervlakte van 700m2 onthult dit nieuwe centrum voor klein en groot de
geheimen van de puurheid en de kwaliteit van het natuurlijke mineraalwater van
Spa. Met verschillende modules wil het Eaudyssée de Spa antwoorden op de vragen
van de bezoekers over het belang van water voor onze aarde en het menselijk
lichaam, de natuurlijke zuivering van water, de bescherming van natuurlijk
mineraalwater, de verschillende types water, de botteling en de recyclage van
flessen. Het parcours biedt de bezoekers een kijk op de productielijnen van de fabriek van Spa
Monopole.
Met
dit hedendaags, modern centrum, dat exclusief voor groepen (minimum 20
personen) toegankelijk is van maandag tot vrijdag, richt Spadel zich vooral op
leerlingen van de laatste jaren van de lagere school (4e, 5e en 6e jaar) en de
bosklassen. Speciaal voor hen werd een ludiek ontdekkingsspel bedacht, zowel in
het Frans als in het Nederlands. Elke groep kinderen kan over een digitale
tablet beschikken waarmee ze de QR-codes kunnen scannen op de borden langs het
parcours. Door de codes te scannen, krijgen de kinderen bijkomende informatie
om de kwisvragen te kunnen beantwoorden en zo al spelend bij te leren. De
tablet biedt ook de mogelijkheid om informatie in het Duits te selecteren.
Spa
Monopole rekent op het uitstekend imago van zijn merken natuurlijk
mineraalwater, die tenslotte producten zijn van eigen bodem, om België verder
te versterken op vlak van toerisme en economie en om hiermee ongeveer 25.000
bezoekers per jaar te verwelkomen, zowel uit heel ons land als onze buurlanden.
Fabriek van Spa Monopole - Rue Auguste Laporte 34 -
4900 Spa
De
consument van vandaag is op zoek naar authentieke, eerlijke producten, bij
voorkeur van eigen bodem. En toch blijken vele Belgen de delicatessen van eigen
bodem niet altijd te kennen. Zoals de Belgische truffel, de enige echte truffel
met een jasje van chocolade schilfers.
Dat
het begrip Belgische truffel niet zo bekend is, blijkt uit een onderzoek van
het bureau Why5 dat in opdracht van de Belgische truffelfabrikant Duc dO werd
gevoerd. De resultaten brachten aan het licht dat de Belg verlekkerd is op de
schilfertruffel, zonder te weten dat deze truffel behoort tot onze nationale
trots. Uit de antwoorden bleek ook waarom de consument deze truffel zo lekker
vindt, wie hem eet en wanneer en hoe hij genuttigd wordt. Een smakelijke
enquête met verrassende resultaten.
Op
de vraag wat een Belgische truffel is, bleef driekwart van de ondervraagden het
juiste antwoord schuldig. Bij nader inzien had 97 % al een Belgische truffel
geproefd en lekker bevonden. 43 % verwarde hem met de Franse truffel, de
truffel met een laagje cacaopoeder. Drie zaken maken de Belgische truffel zo
bijzonder: het feit dat hij gemaakt is van Belgische chocolade, zijn zachte
romige textuur die smelt in de mond en zijn jasje van chocoladeschilfers.
Dankzij het proces waarbij de truffel gerold wordt in chocoladeschilfers, is
geen enkele Belgische truffel identiek. Dat maakt hem zo uniek.
Gemiddeld
eet de Belg 6,2 keer per jaar Belgische truffels, 46% houdt het dan per
smulmoment bij een paar truffels, beheerste fijnproevers hebben zelfs de
discipline om hun zoete zonde tot één exemplaar te beperken. 15 % eet er naar
eigen zeggen net genoeg en evenveel respondenten vinden dat ze net iets
teveel eten beide uitspraken zijn uiteraard persoonlijk en relatief en 6 %
weet eenmaal begonnen van geen ophouden en kan gerust een hele doos aan.
De
belangrijkste momenten waarop truffels gegeten worden concentreren zich rond
familiemomenten zoals familiefeesten, de feestdagen en familiebezoeken. Er
hoeft ook niet meteen een aanleiding te zijn: velen vinden een gezellig
winteravond al een gedroomd excuus om de truffels boven te halen en 63 %
begeeft zich zomaar aan de truffel, bij wijze van pure zelfverwennerij.
Truffels worden geschonken bij wijze van kleine attentie (61 %), als cadeautje
voor een informele gelegenheid (71 %), bij een formele gelegenheid (58 %) en bij
een verjaardag of moeder/vaderdag (53 %).
Conclusie:
de Belgische truffel is pure emotie
Geven,
delen, genieten, gezellige familiemomenten, feesten het zijn allemaal positieve
emoties die geassocieerd worden met een doosje Belgische truffels. De Belgische
truffel mag dan ook als naam te weinig bekend zijn, het product zelf wordt
algemeen gewaardeerd om zijn authentieke smaak, zijn zachte vulling, zijn
heerlijke chocoladeschilfers en ook omwille van zijn imago: een Belgische
truffel staat voor een nobel, chic en ambachtelijk product. Geven, delen,
genieten, gezellige familiemomenten, feesten het zijn allemaal positieve
emoties die geassocieerd worden met een doosje Belgische truffels.
Holland
America Line ontvangt Wout Bru aan boord als gastchef
Als het om gastronomische hoogstandjes gaat dan is
Wout Bru een kwaliteitslabel. De Belgische chef-kok reist binnenkort mee op
twee cruises van Holland America Line waar hij op elke cruise een
kookdemonstratie en workshop zal geven in het Culinary Arts Center aan boord
van het schip ms Rotterdam. Holland America Line streeft als premium
cruisemaatschappij een hoge kwaliteit na van haar gastronomisch aanbod. Een
samenwerking met Wout Bru past binnen dit streven.
Wout
Bru, niet alleen bekend van Restaurant Chez Bru en bijhorend Hotel Maison Bru, en
diverse televisieprogrammas, zal op de cruises 10 nachten Heilig land
Sojourn van 20-30 november 2013 en op de 11 nachten Iberisch
avontuur van 11-22 december 2013 een kookdemonstratie van 45
minuten geven in het Culinary Arts Center,
een ultramoderne demonstratiekeuken met zaal in theaterstijl. Er zijn een
120tal plaatsen beschikbaar voor de gasten en de deelname is gratis. Dit
concept is aanwezig op de gehele vloot, 15 mid-size schepen, van Holland
America Line. Daarnaast zal Wout per cruise ook een culinaire workshop geven
die 90 minuten duurt en waaraan maximum 12 personen kunnen deelnemen à $ 29
per persoon. Inschrijven voor deze workshop gebeurd aan boord.
De
tarieven voor de cruise met het ms Rotterdam 10 nachten Heilig Land Sojourn
starten vanaf 649,- inclusief retourvlucht (van/naar Amsterdam)! Het betreft
een reis in de Middellandse Zee met vertrek en aankomst in het Griekse Piraeus.
Stopplaatsen zijn Kusadasi (bezoek aan Efeze), Rodos, Antalya (Zuid-Turkije),
Ashdod (Jeruzalem) en Haifa, Limassol (Cyprus) en Heraklion (Kreta).
De 11 nachten Iberisch Avontuur, eveneens met ms
Rotterdam, start in Civitavecchia (Rome) en eindigt in Rotterdam. Tarief voor
deze cruise start vanaf 599,- inclusief de vliegreis (van Amsterdam). Langs
de route niets dan hoogtepunten zoals de rots van Gibraltar en het Zuid-Spaanse
Cadiz. In Lissabon reis je via prachtige kloosters en paleizen naar de tijd van
zeevaarders en machtige koningen. In Porto proef je de lekkerste wijnen en
geniet je van idyllische landschappen.
De
workshops en demonstraties van Wout Bru maken deel uit van een veel ruimer,
ambitieus culinair programma dat Holland America Line aanbiedt aan haar gasten.
Binnen
de cruise industrie neemt Holland America Line het voortouw in het nemen van
culinaire initiatieven door het samenbrengen van 5 prominente topchefs in een
Culinaire Raad die bestaat uit gekende chefs uit New York, Chicago en de
Nederlandse topchef Jonnie Boer (van het 3-sterren Michelin restaurant De
Librije, Zwolle). Op de agenda van hun bijeenkomsten staat: uitwisselen van
ervaringen, actuele culinaire trends en het creëren van nieuwe gerechten voor
de keuken van Holland America Line.
Eén
avond per cruise worden decor, menus, wijnen en tafeldecoratie in het fine
dine restaurant Pinnacle Grill zodanig veranderd dat de gasten de echte
sfeer beleven van het befaamde toprestaurant Le Cirque in New York. Eenzelfde
concept wordt toegepast op het ms Rotterdam en ms Eurodam (eveneens in de
Pinaccle Grill) waar men zich één avond per cruise in het driesterren
restaurant De Librije van topchef Jonnie Boer waant. Op de wijnkaart prijkt een
selectie van wijnen die speciaal door de Librije zijn gekozen. www.hollandamerica.com.
Méribel
Vallée is reeds sinds vele jaren een populaire wintersportbestemming. Het
resort behoort tot het grootste wintersportgebied van de wereld en blinkt
vooral uit door haar hoogwaardige pistes en accommodaties, talrijke evenementen
en activiteiten en een eigen unieke identiteit. Deze herfst lanceert Méribel
Vallée een nieuwe promotiecampagne en presenteert haar nieuwe merknaam Méribel
Vallée.
Méribel
Vallée is onderdeel van de Trois Vallées in Frankrijk dat bekend staat als het
grootste skigebied van de wereld. Het gebied staat garant voor meer dan 600 kilometer aan
skipistes en telt 15 bergtoppen van meer dan 2500 meter. Het gebied
blinkt uit door een hoogwaardige infrastructuur; dit jaar zijn in Méribel weer
twee nieuwe gondelbanen geopend die het skigebied optimaal ontsluiten. Méribel
Vallée heeft een ruime keuze aan chalets en hotels van 3 tot 5*. Daarnaast
heeft het resort verschillende wellness faciliteiten, talrijke goede
restaurants en een uitgebreid Olympisch sportcomplex.
Méribel
Vallée profileert zich vooral als veelzijdige familiebestemming. Naast een
uitgebreid netwerk aan skipistes, telt Méribel Vallée verschillende
sneeuwparken en zijn er ook allerlei non-ski activiteiten. Zo zijn er speciale
educatieve programmas en speelparken voor kinderen. Tevens worden in Méribel
Vallée verschillende internationale evenementen en culturele activiteiten
georganiseerd. Méribel Vallée is meer dan een ski bestemming alleen en biedt
ontspanning en plezier in een prachtige natuurlijke omgeving.
Kwaliteit
en dienstverlening staan in Méribel Vallée voorop. Dit jaar heeft het resort
twee nieuwe kwaliteitslabels ontvangen waarmee het resort zich wil
onderscheiden van andere skigebieden in Frankrijk. Ook luxe, comfort en
gastvrijheid staan in Méribel Vallée hoog in het vaandel. Tegelijkertijd wil
het resort zijn eigen unieke identiteit bewaren, hetgeen zich weerspiegelt in
de verschillende kernen van Méribel Vallée die allemaal een eigen sfeer hebben.
Deze
herfst lanceert Méribel Vallée een nieuwe promotiecampagne onder haar nieuwe
merknaam. De merknaam Méribel Vallée moet vooral de diversiteit van het resort
benadrukken en berust op 4 belangrijke eigenschappen: de unieke locatie van
Méribel Vallée in het hart van de Trois Vallées, de verschillende kernen van
Méribel Vallée met hun eigen identiteit, de authentieke alpine architectuur van
het resort en het hoogwaardige aanbod aan toeristische producten en diensten.
Brussels
Airlines serveert beste wijn en champagne
Brussels
Airlines serveert de beste champagne en wijn in Business Class. Dat is het
oordeel van een internationale wijnjury tijdens de jaarlijkse Wines on the
Wing competitie van het Amerikaanse professionele reismagazine Global
Traveler. Zowel in de categorieën Business Class champagnes als wijnen behaalde
Brussels Airlines de eerste prijs.
De
wijnkeuze die Brussels Airlines haar Business Class passagiers aanbiedt valt
opnieuw in de prijzen. Nadat vorig jaar Brussels Airlines al de eerste prijs
haalde in de categorie beste Business Class wijnselectie wordt ook dit jaar
dat resultaat bevestigd tijdens de bekende Wines on the
Wing competitie van Global Traveler. Daarnaast sleepte Brussels Airlines
met haar Laurent Perrier Brut champagne ook de eerste prijs in de wacht in de
categorie beste Business Class champagnes.
Aan
de jaarlijkse wijnwedstrijd van Global Traveler namen dit jaar 34
internationale luchtvaartmaatschappijen deel. Brussels Airlines won van
bekende concurrenten uit Azië, het Midden-Oosten, Europa en de States. De 25
juryleden allemaal wijnexperts die actief zijn in gerenommeerde restaurants,
hotels, wijnkelders en de gespecialiseerde media - waren vol lof over de
wijnen die Brussels Airlines haar Business Class passagiers aanbiedt tijdens de
lange afstandsvluchten naar de States en Afrika.
De
wijnkaart die Brussels Airlines aan haar passagiers aanbiedt wordt samengesteld
door cateringmanagers Philip
Mortier en Johan Duwijn die zélf een someiller opleiding
volgden. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de Belgische Master of Wine
Fiona Morisson en een proefpanel dat is samengesteld uit personeelsleden en
passagiers die vaak vliegen. In het wijnaanbod zit steevast een bekend Frans
chateau, een wijn uit de nieuwe wereldlanden en een wijn van de maand. Zo
serveren de Brussels Airlines crews momenteel ondermeer de Franse Bourgondische
Château des Jaques Clos de Loyse (2011), Chateau la Grangère (2009) uit de
St-Emilion, de Californische Kendall Jackson (2011), Ken Forrester Chenin Blanc
van de Zuid-Afrikaanse Kaap regio, Chileense Mones Alfa Syrah (2010) en
El Albar Barricas (2008) uit het Spaanse Castilla y León.
Daarnaast
neemt Brussels Airlines sinds enkele jaren ook Belgische wijnen mee aan boord,
wat zeer gesmaakt wordt door de passagiers. In het najaar worden onder
andere Entre Deux Monts (2011), Aldeneycke Pinot Gris (2011) en De Kluizen
Kerner (2010) geserveerd.
We
besteden veel zorg aan de selectie van onze wijnen die zowel met de gerechten
als met de gewijzigde smaakervaring in de lucht moeten matchen, zeggen Philip Mortier en Johan
Duwijn. Daarnaast is ook de feedback van onze passagiers zeer belangrijk
in onze wijnselectie. De twee Wines on the Wing Awards zijn een bekroning voor
onze inspanningen maar ook een uitdaging om ook in de toekomst een kwalitatief
hoogstaande en gevarieerde wijnkaart samen te stellen.
Pegase brengt eerste
wintereditie 'Pegase Cruises', met exclusieve Pegase service
Na
de lancering van een eerste zomeraanbod Cruises, brengt Pegase nu ook een
wintereditie Cruises op de markt. In het 44 pagina tellende minireisboek kiest
men uit de absolute crème de la crème van de cruiseschepen, onder de vlag van
de meest prestigieuze rederijen ter wereld. Mét de gekende Pegase service.
Het nieuwe minireisboek Pegase
Cruisesbiedt een
uitgebreid gamma cruises om duimen en vingers bij af te likken: luxecruises, naarwereldwijde bestemmingen, met topgastronomieaan boorden vaak all-inclusive. Men kan 1 à 2
weken naar de Caraïben, de Middellandse Zee en het Midden-Oosten, maar nog
opvallender zijn de cruises naar avontuurlijker of paradijselijker oorden als
het Verre Oosten, Australië, Nieuw-Zeeland, Frans-Polynesië, Zuid-Amerika,
Galapagos, of Antarctica. Wie all the way wil gaan, kan kiezen om de zeven
wereldzeeën te doorkruisen aan boord van de Queen Elizabeth, op een
wereldcruise van 124 dagen, vanaf 18.500 euro per persoon, met vertrek op 8
januari vanuit Hamburg.
Pegase biedt cruises aan in samenwerking met volgende rederijen:
Seabourn Seadream Yacht Club Silversea Star Clipper Cunard Azamara
Cruises Crystal Cruises Compagnie du Ponant Hapag-Lloyd Cruises
Een cruise is een zalige manier om u te laten verwennen aan boord van een drijvend
droomresort. Met
Pegase is bovendien extra service en comfort inbegrepen. Klanten genieten de gratis
Pegase Airport Service, indien zij ook de boeking van de vlucht
naar de vertrek- en aankomsthaven van het schip aan Pegase toevertrouwen.
Reizigers worden thuis opgehaald in een luxewagen door de chauffeur van Pegase
en ook na de reis aan de luchthaven verwelkomd om te worden thuisgebracht. Of,
als men liever zelf rijdt, bieden wij gratis parking aan de luchthaven mét
valet service, gedurende heel het verblijf. Op Brussels Airport maken alle
Pegase reizigers bovendien gebruik van de Fast Lane voor een snelle doorgang
aan de douane, en hebben ze gratis toegang tot de Lounges waar ze rustig het
vertrek afwachten bij een hapje en een drankje.
Het groene Ierland is een fantastische
reisbestemming om met de fiets te ontdekken, niet alleen het idyllische en
gevarieerde platteland maar ook de steden met hun fietsvriendelijk imago.Je vindt er fietsroutes voor iedereen en
overal zijn er duidelijk bewegwijzerde routes.
Voor
de recreatieve fietser die rustig wil genieten is het graafschap Leitrim een
uitgelezen reisbestemming. Vanuit een vaste verblijfplaats kun je makkelijk
fietsen langs de Shannon-Erne waterweg, tot bij levendige plaatsen als
Carrick-on-Shannon of tot bij het vissersdorpje Dromod. In Leitrim is elke
fietstocht een topper, temeer omdat je kunt verpozen op de mooiste plekjes,
bijvoorbeeld in een pub langs de rivier waar je ook een hengel kunt uitwerpen.
Ierland
heeft zoveel goede fietsregios dat het moeilijk is om te kiezen. Een van de
favorieten is het Shannon gebied, vanwege het gevarieerde landschap een
topbestemming voor fietsers. Het graafschap Clare werd door Lonely Planet in de
Top 10 van s werelds beste fietsbestemmingen geplaatst. Hoogtepunt is het
traject tussen Miltown Malbay en Doolin, langs gouden stranden tot bij de
machtige Cliffs of Moher.
Ierse
steden bezoeken met de fiets! Dat is heerlijk en je ziet veel in korte tijd, in
Dublin, Derry-Londonderry en Belfast die alsmaar fietsvriendelijker worden.
Dublinbikes is een handig verhuursysteem, een zelfbediening van huurfietsen in
44 fietsstations, verspreid over de stad. De fiets kan ook gratis mee met het
openbaar vervoer van de Ierse hoofdstad.
Voor
een meerdaagse fietsreis over een lange afstand fietspad reis je naar
Noord-Ierland. Een tocht langs de Kingfisher Trail is een onvergetelijke
belevenis. De route door het graafschap Fermanagh is circa 400 km lang en voert over
rustige, verkeersarme landwegen door een betoverend landschap en langs tal van
bezienswaardigheden zoals Marble Arch Caves, Belleek Pottery en Crom Estate.
Met
zijn bergketens, bosgebieden en adembenemende kustlandschappen biedt het
noorden van Ierland een fantastisch decor om te mountainbiken. Daarom zijn
recent nieuwe mountainbike routes aangelegd, maar liefst 100 kilometer lang.
Neusje van de zalm is het netwerk van routes in Davagh Forest, volgens insiders
het beste dat ooit voor mountainbikers werd ontworpen, avontuurlijk,
spectaculair en onvergetelijk!
Ook
voor de meer sportieve fietser die een moeilijk parcours, mét stevige
kuitenbijters, niet vreest zijn er tal van mogelijkheden. Fietsen door de
Antrim Glens of langs de Giants Causeway is inspannend maar onvoorstelbaar
mooi. En wat te denken van een tocht door Connemara, langs de spectaculaire
Twelve Bens, de hoogste toppen van West-Ierland.
De
Kenya Tourism Board heeft Aviareps Tourism benoemd als haar vertegenwoordiger
voor Nederland en België. 's Werelds grootste toeristische PR & Marketing
bureau zal de toonaangevende Afrikaanse strand - en safaribestemming op het
gebied van media & public relations, crisis management, trade marketing en consumentenmarketing
vertegenwoordigen; zowel strategisch als operationeel.
De
Kenya Tourism Board heeft als kerndoel het promoten van Kenia alskwaliteitsreisbestemming en het vergroten van
bezoekersaantallen uit binnen- en buitenland. De Kenya Tourism Board heeft een
sterke samenwerking met de private sector en andere overheidsinstellingen bij
het bevorderen van het toerisme naar het land. Aviareps Tourism heeft als
belangrijkste focus de positionering van Kenia als toonaangevende strand- en
safaribestemming op het Afrikaanse continent alsmede het versterken enuitbouwen van partnerships met locale
reissector- en media-partners.
De heer Muriithi
Ndegwa, Managing Director van de Kenya Tourism Board, feliciteert Aviareps
Tourism met de benoeming. Hij is ervan overtuigd dat Aviareps Tourism, met
kantoren en toegewijde teams in beide belangrijke markten, eenbepalende rol kan spelen bij het onderhouden
en uitbouwen van contacten in de reissector en media om het toerisme naar
Kenia, ook in dehuidige moeilijke
tijden, te bevorderen.
Mincke
Pijpers, Aviareps Tourism Head of Tourism, reageert: Wij zijn erg trots om
als vertegenwoordiger op te treden voor een toonaangevende en unieke bestemming
als Kenia en zien goede mogelijkheden om vernieuwende initiatieven te
ontwikkelen in de lokale markten. Ze voegt eraan toe: Ondanks dat markten in
Europa onder druk staan, zijn de mogelijkheden voor Kenia talrijk. Niet alleen
op gebied van de kernkwaliteiten van het land, zoals safari- en strandvakantie,
maar ook talloze andere producten en themas om te reizen, te verkopen of over
te schrijven. Samenwerken met de winnaar van de Word Travel Awards 2012 in de categorie Best
Tourism Board is een eer en Aviareps Tourism is verheugd zijn kennis en
ervaring in te kunnen zetten om de positie van Kenia in Nederland en België te
versterken.
De
Kenya Tourism Board is een overheidsorganisatie met als missie Kenia's toeristische
producten professioneel en doelgericht te vermarkten. Daarmeehet welzijn van de Kenianen en bezoekers van
het land te verrijken.
Het
goede weer zorgt voor een succesvolle zomer in de Oostkantons
De
Oostkantons waren in de zomer 2013 een zeer populaire vakantiebestemming. Volgens
een enquête bij de partnerbedrijven van Toeristisch Agentschap Oost-België
bereikten de hotels tijdens de zomermaanden een bezettingsgraad van gemiddelde 65
procent. In vergelijking met vorig jaar is dat een stijging van ongeveer vijf
procent. Ook attracties en campings konden rekenen op een goed tot zeer goed
bezoekersaantal.
Voor
de familiehotels in de regio is die bezettingsgraad een zeer goed
resultaat.De meeste hoteluitbaters van
de Oostkantons, die aan de enquête van het Toeristisch Agentschap deelnamen,
waren tevreden met de zomerbezetting en spraken van een goed seizoen. Een
logement van 1 tot 3 nachten is relatief kort.Hierdoor wordt bevestigd dat de Oostkantons een populaire
vakantiebestemming zijn voor korte tripjes. De favoriete vrijetijdsbesteding
van de hotelgasten was wandelen en fietsen. De hotels en gastenverblijven
hebben hoge verwachtingen voor het herfstseizoen, dat in de Oostkantons
traditioneel veel gasten lokt door het wildaanbod en de gastronomische
weekends.
Vlamingen
maken het grootste deel uit van de bezoekers
Met
een bezettingsgraad van 80 procent sluiten de verhuurders van vakantiewoningen
de zomerperiode af.Volgens een enquête
onder de partners van het Toeristisch Agentschap zijn het ook hier de Vlamingen
die het grootste deel uitmaken van de bezoekers. Terwijl in de kleinere
vakantiewoningen (2 tot 6 personen) meestal oudere personen boven de 50 jaar
logeren, trekken de grotere gîtes een jonger publiek aan.Hier bedraagt de verblijfsduur een tot twee
weken
De
partners van het Toeristisch Agentschap die gastenkamers verhuren en ook de
familie- en jeugdherbergen volgen de positieve trend. 70 % van de mensen die in
een herberg logeerden, bleven 1 tot 4 nachten. De kampioen in de enquête van
het Toeristisch Agentschap waren de campings.Met een bezetting van ongeveer 90 procent waren de campinguitbaters zeer
tevreden. De grote meerderheid van de kampeerders komt volgens de enquête uit
Vlaanderen.De gemiddelde leeftijd ligt
tussen 30 en 50 jaar, en de meerderheid van de bezoekers kwam met kinderen.
De
Vennbahn is een populaire bestemming
Goed
weer in de Oostkantons, veel bezoekers in de regio - dat was ook de analyse van
de toeristische diensten in de Oostkantons.De hoofdattracties van deze
zomer waren zeker de Vennbahn en het RAVel-fietsnetwerk.Veel bezoekers hadden hun fiets meegebracht,
reisden met de trein of lieten hun auto tijdens hun verblijf in de Oostkantons
staan.
Vooral
de attracties onder blote hemel profiteerden optimaal van het goede weer.Aan de meren van Bütgenbach en Robertville
werden bij goed weer dagelijks meer dan 1.000 bezoekers geteld. In het Natuurcentrum
van Botrange en Terrnell bleef het bezoekersaantal in vergelijking met vorig
jaar ongeveer hetzelfde.
Luxe cruise rederij Seabourn lanceert cruises naar
Antarctica en Patagonië.
Het schip Seabourn Quest vaart tussen november 2013 en
januari 2014, vier keer naar dit uitgestrekte witte continent. Gasten genieten
aan boord van de luxe van de Quest en ontdekken aan wal de bezienswaardigheden
die Antarctica en Patagonië te bieden hebben.
Seabourn is één van de weinige cruisemaatschappijen die haar
gasten een bezoek aan Antarctica biedt. Op slechts 1,5 dag varen vanaf het
zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika doemt het continent al op. Onder
begeleiding van een ervaren expeditie-team gaan de gasten 5 maal aan land
voor een unieke ervaring en krijgen ze meer uitleg over dit ongerepte stukje
natuur.
"Kapitein Bjarne Larsen en expeditieleider Robin West
hebben een lijst met bijzondere landingsplaatsen samengesteld waarvan ze zeker
weten dat onze gasten er van zullen genieten" zegt Richard Meadows,
directeur van Seabourn. "Ons team heeft een jarenlange kennis en ervaring
opgebouwd, wat heeft geresulteerd in een uitstekend programma voor een
onvergetelijk Antarctica avontuur.
Met de expeditie tochten naar Antarctica krijgt men een zeer
volledig beeld op dit witte continent. Gasten kunnen verschillende diersoorten
observeren in hun natuurlijk habitat waaronder pinguïns, zeehonden en walvissen
en verscheidene historische en wetenschappelijk interessante plekken bezoeken.
Al varend genieten zij van de meest spectaculaire zichten met ijsbergen en
indrukwekkende passages. De expeditie in Antarctica duurt vijf dagen en iedere
dag is er een andere uitstap voorzien.
Er wordt gevaren met de Seabourn Quest, het nieuwste schip
van de rederij, met een capaciteit van slechts 450 passagiers. De cruises
vertrekken vanuit verschillende havens en duren minimaal 21 dagen. Tijdens deze
afvaarten wordt ook aangelegd in enkele top bestemmingen in Zuid-Amerika zoals
de uitgestrekte Chileense kust, het adembenemende nationale Park Torres del
Paine en Kaap Hoorn.
De Seabourn klanten genieten van een uitstekende service en
een ongekende luxe. Alles is inclusief, van eten en drankjes tot de fooien. Er
zijn open bars, uitstekende wijnen bij de lunch en het diner en er heerst een
ontspannen, gezellige sfeer. Wie met Seabourn reist, voelt zich zeker thuis in
de ruime, zorgvuldig ingerichte suites.
BRUSSEL: Het toeristisch aanbod groeit aan en de vraag is
goed gevolgd
Sinds het begin van het vorige jaar steeg het Brussels
hotelaanbod van 16 700 naar 17 420 kamers (de grootste twee toevoegingen zijn
Pullman Zuid met 237 kamers en Meininger met 150 kamers en 719 bedden). Dat
komt neer op een verhoging van 4,3%.
Uit de cijfers die de hotelhouders voor de vakantieperiode
meedeelden, blijkt een gemiddelde bezettingsgraad van de kamers van 70%, net
als vorig jaar. Dat stelt VISITBRUSSELS tevreden, die zo een stijging van bijna
4% van het aantal toeristen in Brussel in juli en augustus kan melden, rekening
houdend met het bijkomend aanbod van bedden. Vergeleken met de zomer van 2012
gingen de gemiddelde kamerprijzen met 4% de hoogte in.
Opvallend voor deze zomer: enkele markante evenementen
hadden een impact op de bezetting, zoals de feestdag van 21 juli die 500 tot
600.000 mensen naar Brussel bracht (meestal voor één dag), Floraliëntime: een
hogere bezetting met 6.5 punt ten opzichte van de jaren zonder Bloementapijt op
de Grote Markt en, natuurlijk Tomorrowland (van 26 tot 28/07 - 180.000
festivalgangers goed voor een geraamd aantal van 8.000 overnachtingen per dag
in Brussel): de bezettingsgraad klom sterk in Brussel, +13 punt op vrijdag 26/7
en + 9.5 punt op zaterdag 27 en zondag 28/7. Voor de drie weekenddagen werd dan
een bezetting van ongeveer 82,5% gehaald.
De Brusselse evenementen, Brussel Bad, het Brussels Summer
Festival en de Zuidfoor, hebben allemaal een record aantal bezoekers genoteerd.
De toeristische attracties bleven niet achter, met stijgende bezoekersaantallen
van zowat 10%. De enige kleine domper kwam van het geringer museumbezoek in
juli, wat zonder twijfel toe te schrijven is aan het stralende juliweer.
Voor de Brussels Hotels Association (BHA) maakte deze groei
van het vrijetijdstoerisme in Brussel in juli en augustus het mogelijk om de
uitbreiding van het aanbod op te vangen en om het globale bezoekersaantal van
de hotels in Brussel te behouden. De grote uitdaging voor de komende maanden
zal er in bestaan om het zakentoerisme op te trekken, dat het sinds het begin
van het jaar moeilijk heeft maar wel onmisbaar is voor de rentabiliteit van de
sector.
KOOKmakkelijk blaast nieuw leven in de Belgische keuken
Wat eten we vandaag? Een vraag die dagelijkse kost is bij
vele gezinnen. KOOKmakkelijk beantwoordt deze vraag met een vernieuwend
concept: zij stellen wekelijks huisgemaakte, gevarieerde recepten samen, doen
de boodschappen én leveren vervolgens alle nodige ingrediënten én receptjes aan
huis. Gedaan met eindeloos nadenken over wat gaan we eten? of wie gaat er
naar de winkel?.
Thuis koken, niet zo eenvoudig als het lijkt. Geen gebrek
aan goodwill in Vlaanderen om een goede maaltijd op tafel te zetten, wel een
gebrek aan tijd en inspiratie. Hoewel drie vierde van de warme maaltijden in
Vlaanderen thuis worden klaargemaakt, zit er toch een zekere sleur in de
variatie van de bereidingen. Slechts een beperkt aantal recepten zijn goed
gekend en worden regelmatig op tafel gebracht. Vandaar het succes van
Dagelijkse Kost en SOS Piet, waarin stap voor stap recepten worden
uitgelegd. Maar daarmee zijn de boodschappen nog niet gedaan!
Hoe KOOKmakkelijk-en?
Het concept, van Zweedse origine en daar reeds door 40.000
gezinnen gebruikt, is eenvoudig: surf naar www.kookmakkelijk.be ; kies je tas:
aantal maaltijden (voor 3 of 4 dagen) en aantal personen (van 2 tot 4); plaats
je bestelling; KOOKmakkelijk doet de boodschappen en de bestelling wordt op
maandag aan huis geleverd. Aan de slag, kookplezier verzekerd! Prijzen variëren
tussen 58 (3 maaltijden voor 2 personen) en 95 (4 maaltijden voor 4
personen).
Wat zit er allemaal in de boodschappentas?
Afhankelijk van je keuze krijg je voor 3 of 4 verschillende
maaltijden zowel de ingrediënten als de receptjes om deze klaar te maken. De
bereidingen zijn zeer duidelijk uitgelegd en makkelijk te volgen. Bovendien
zorgt KOOKmakkelijk voor evenwichtige recepten met veel verse groenten en een
gezonde afwisseling tussen vis, vlees en gevogelte. Lekker gecombineerd met
gezond en makkelijk! Tip: Je kan al gaan spieken/watertanden bij menu
komende weken.
Wie zijn ze?
Een tweekoppig, Leuvens team is de drive achter
KOOKmakkelijk. Relinde Eerlingen ontwikkelt en test de recepten. Zij heeft een
achtergrond in voeding en gezondheid en heeft jarenlang ervaring opgebouwd in
het ontwikkelen van nieuwe voedingsproducten voor Campbell Foods Belgium. Met
zijn grote kennis van management en verkoop, verzorgt Frank Adriaenssens de
logistieke en commerciële zaken bij KOOKmakkelijk. Zin in een voorsmaakje?
Laat
de zomer maar wat uitlopen, lekker met zijn tweetjes of met het ganse gezin,
tijdens de nazomerse weekends. Koksijde-Oostduinkerke is er de ideale
bestemming voor, een badplaats die ook tijdens het najaar kan uitpakken met een
verrassend toeristisch-cultureel aanbod.
De
troef van Koksijde-Oostduinkerke is de leuke mix van natuurschoon, culturele
bezienswaardigheden en gastronomische hoogstandjes. Vandaar dat een verblijf in
de badplaats vol afwisseling steekt. Van een wandeling over het strand en een
stoeipartij met de kinderen in de duinen gaat het richting natuurreservaat of
museum. Het welslagen van een weekend is er dus niet alleen afhankelijk van het
weer want in Koksijde-Oostduinkerke is er zoveel te doen en te beleven, ook als
de weergoden ons niet goed gezind zijn.
In
het kunstenaarsdorp St Idesbald kun je een ganse dag doorbrengen, wandelend
door de mooie villawijken, van de ene culturele plek naar de andere. Uiteraard
ga je naar het Paul Delvaux Museum met de grote verzameling schilderijen,
oliepanelen en schetsboeken van de Belgische surrealistische schilder. Je
passeert Villa Kerkepanne, de woning van Willem Elsschot, en Annekesnest waar Karel van de Woestijne
verbleef.
Met
het culturele erfgoed van Koksijde-Oostduinkerke maak je kennis tijdens een
erfgoedwandeling. Je kunt die wandelingen op eigen houtje maken, met eenhandige brochure,
verkrijgbaar in de toeristische kantoren, of met een gids. De wandelingen
focussen op architectuur en streekhistoriek en zijn thematisch samengesteld,
o.a. Oostduinkerke, van vissersdorp tot badplaats en Schrijvers te
St-Idesbald. Er zijn ook erfgoedwandelingen zoals Uit Vriendschap, een
kennismaking met Paul Delvaux en George Grard en vooral met de plaatsen in
Koksijde die in hun leven belangrijk waren.
Het
parcours van de wandelroutes is afwisselend en daarom lopen ook de kinderen
graag mee. Speciaal voor kinderen is er Te Gek, een
boek over de geschiedenis van Koksijde-Oostduinkerke. Te Gek is eigenlijk een
educatief pakket dat je met de ganse klas kunt gebruiken maar het erfgoed-doe-boek
is ook leuk om tijdens een wandeling met de ouders bij te hebben. Kinderen
zullen huiveren bij een griezelige legende, verwonderd opkijken
bij de weetjes over de vissers en dus is het leuk om mee te nemen op een heuse
ontdekkingstocht tijdens een nazomers weekend aan zee. Het boek is tegen
betaling van 20 verkrijgbaar bij de dienst toerisme.
Als
je de schrijver van Villa des Roses beter wil leren kennen, ga dan een weekend
naar Koksijde-Oostduinkerke. Maak de erfgoedwandeling Willem Elsschot aan Zee,
voel de sfeer van de badplaats Coxyde 1900 én proef écht van Elsschot in een van de
restaurants die de gerechten uit zijn boek Villa des Roses op de menukaart
hebben geplaatst. Dit leuke en originele initiatief heet Elsschot op je bord
en loopt nog tot 30 september. Je krijgt overigens nog een mooi aandenken mee,
een exemplaar van het bekende boek, precies honderd jaar geleden gepubliceerd,
én een culinair boekje met recepten uit de roman.
Laat
de zomer maar wat uitlopen, lekker met zijn tweetjes of met het ganse gezin,
tijdens de nazomerse weekends. Koksijde-Oostduinkerke is er de ideale
bestemming voor, een badplaats die ook tijdens het najaar kan uitpakken met een
verrassend toeristisch-cultureel aanbod.
De
troef van Koksijde-Oostduinkerke is de leuke mix van natuurschoon, culturele
bezienswaardigheden en gastronomische hoogstandjes. Vandaar dat een verblijf in
de badplaats vol afwisseling steekt. Van een wandeling over het strand en een
stoeipartij met de kinderen in de duinen gaat het richting natuurreservaat of
museum. Het welslagen van een weekend is er dus niet alleen afhankelijk van het
weer want in Koksijde-Oostduinkerke is er zoveel te doen en te beleven, ook als
de weergoden ons niet goed gezind zijn.
In
het kunstenaarsdorp St Idesbald kun je een ganse dag doorbrengen, wandelend
door de mooie villawijken, van de ene culturele plek naar de andere. Uiteraard
ga je naar het Paul Delvaux Museum met de grote verzameling schilderijen,
oliepanelen en schetsboeken van de Belgische surrealistische schilder. Je
passeert Villa Kerkepanne, de woning van Willem Elsschot, en Annekesnest waar Karel van de Woestijne
verbleef.
Met
het culturele erfgoed van Koksijde-Oostduinkerke maak je kennis tijdens een
erfgoedwandeling. Je kunt die wandelingen op eigen houtje maken, met eenhandige brochure,
verkrijgbaar in de toeristische kantoren, of met een gids. De wandelingen
focussen op architectuur en streekhistoriek en zijn thematisch samengesteld,
o.a. Oostduinkerke, van vissersdorp tot badplaats en Schrijvers te
St-Idesbald. Er zijn ook erfgoedwandelingen zoals Uit Vriendschap, een
kennismaking met Paul Delvaux en George Grard en vooral met de plaatsen in
Koksijde die in hun leven belangrijk waren.
Het
parcours van de wandelroutes is afwisselend en daarom lopen ook de kinderen
graag mee. Speciaal voor kinderen is er Te Gek, een
boek over de geschiedenis van Koksijde-Oostduinkerke. Te Gek is eigenlijk een
educatief pakket dat je met de ganse klas kunt gebruiken maar het erfgoed-doe-boek
is ook leuk om tijdens een wandeling met de ouders bij te hebben. Kinderen
zullen huiveren bij een griezelige legende, verwonderd opkijken
bij de weetjes over de vissers en dus is het leuk om mee te nemen op een heuse
ontdekkingstocht tijdens een nazomers weekend aan zee. Het boek is tegen
betaling van 20 verkrijgbaar bij de dienst toerisme.
Als
je de schrijver van Villa des Roses beter wil leren kennen, ga dan een weekend
naar Koksijde-Oostduinkerke. Maak de erfgoedwandeling Willem Elsschot aan Zee,
voel de sfeer van de badplaats Coxyde 1900 én proef écht van Elsschot in een van de
restaurants die de gerechten uit zijn boek Villa des Roses op de menukaart
hebben geplaatst. Dit leuke en originele initiatief heet Elsschot op je bord
en loopt nog tot 30 september. Je krijgt overigens nog een mooi aandenken mee,
een exemplaar van het bekende boek, precies honderd jaar geleden gepubliceerd,
én een culinair boekje met recepten uit de roman.
Laat
de zomer maar wat uitlopen, lekker met zijn tweetjes of met het ganse gezin,
tijdens de nazomerse weekends. Koksijde-Oostduinkerke is er de ideale
bestemming voor, een badplaats die ook tijdens het najaar kan uitpakken met een
verrassend toeristisch-cultureel aanbod.
De
troef van Koksijde-Oostduinkerke is de leuke mix van natuurschoon, culturele
bezienswaardigheden en gastronomische hoogstandjes. Vandaar dat een verblijf in
de badplaats vol afwisseling steekt. Van een wandeling over het strand en een
stoeipartij met de kinderen in de duinen gaat het richting natuurreservaat of
museum. Het welslagen van een weekend is er dus niet alleen afhankelijk van het
weer want in Koksijde-Oostduinkerke is er zoveel te doen en te beleven, ook als
de weergoden ons niet goed gezind zijn.
In
het kunstenaarsdorp St Idesbald kun je een ganse dag doorbrengen, wandelend
door de mooie villawijken, van de ene culturele plek naar de andere. Uiteraard
ga je naar het Paul Delvaux Museum met de grote verzameling schilderijen,
oliepanelen en schetsboeken van de Belgische surrealistische schilder. Je
passeert Villa Kerkepanne, de woning van Willem Elsschot, en Annekesnest waar Karel van de Woestijne
verbleef.
Met
het culturele erfgoed van Koksijde-Oostduinkerke maak je kennis tijdens een
erfgoedwandeling. Je kunt die wandelingen op eigen houtje maken, met eenhandige brochure,
verkrijgbaar in de toeristische kantoren, of met een gids. De wandelingen
focussen op architectuur en streekhistoriek en zijn thematisch samengesteld,
o.a. Oostduinkerke, van vissersdorp tot badplaats en Schrijvers te
St-Idesbald. Er zijn ook erfgoedwandelingen zoals Uit Vriendschap, een
kennismaking met Paul Delvaux en George Grard en vooral met de plaatsen in
Koksijde die in hun leven belangrijk waren.
Het
parcours van de wandelroutes is afwisselend en daarom lopen ook de kinderen
graag mee. Speciaal voor kinderen is er Te Gek, een
boek over de geschiedenis van Koksijde-Oostduinkerke. Te Gek is eigenlijk een
educatief pakket dat je met de ganse klas kunt gebruiken maar het erfgoed-doe-boek
is ook leuk om tijdens een wandeling met de ouders bij te hebben. Kinderen
zullen huiveren bij een griezelige legende, verwonderd opkijken
bij de weetjes over de vissers en dus is het leuk om mee te nemen op een heuse
ontdekkingstocht tijdens een nazomers weekend aan zee. Het boek is tegen
betaling van 20 verkrijgbaar bij de dienst toerisme.
Als
je de schrijver van Villa des Roses beter wil leren kennen, ga dan een weekend
naar Koksijde-Oostduinkerke. Maak de erfgoedwandeling Willem Elsschot aan Zee,
voel de sfeer van de badplaats Coxyde 1900 én proef écht van Elsschot in een van de
restaurants die de gerechten uit zijn boek Villa des Roses op de menukaart
hebben geplaatst. Dit leuke en originele initiatief heet Elsschot op je bord
en loopt nog tot 30 september. Je krijgt overigens nog een mooi aandenken mee,
een exemplaar van het bekende boek, precies honderd jaar geleden gepubliceerd,
én een culinair boekje met recepten uit de roman.