In 2012 verwelkomde Amsterdam Airport Schiphol 51 miljoen reizigers, een groei van 2,6 procent ten opzichte van 2011. Nooit eerder reisden in één jaar zoveel reizigers via Schiphol. Vracht liet een daling zien van 3 procent en kwam uit op 1,5 miljoen ton. Het aantal vliegtuigbewegingen in 2012 steeg licht met 0,8 procent (423.407).
Deze voorlopige vervoerscijfers maakte Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group, bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie. De vervoersresultaten zijn positief en beter dan verwacht, zowel voor reizigers als voor vracht.
In 2012 verwelkomde Amsterdam Airport Schiphol de 50 miljoenste reiziger. Daarnaast is het netwerk, dat belangrijk is voor het behoud van een aantrekkelijk vestigingsklimaat in Nederland, uitgebreid van 313 naar 317 directe bestemmingen. Een enorme prestatie van homecarrier KLM en de overige luchtvaartmaatschappijen.
Centrale Security
In 2013 start de verbouwing voor de overgang van decentrale naar centrale security op de hele luchthaven. Deze aanpassing wordt gedaan om de reiziger meer comfort te bieden en het (boarding) proces voor de luchtvaartmaatschappijen en reiziger efficiënter te maken. Terwijl de luchthaven kan blijven voldoen aan (veranderende) Europese regelgeving.
Jos Nijhuis: Het wordt een ingrijpende operatie die zijn weerslag zal hebben op een groot deel van onze luchthaven. Naast de invoering van centrale security bereiden we momenteel ook een investeringsprogramma voor om onze mainport verder te ontwikkelen. De precieze plannen hiervoor worden de komende maanden in overleg met onze belangrijkste stakeholders uitgewerkt. Dat is belangrijk om ook in de toekomst de Mainport fier overeind te houden. Dat vereist beheerste en verstandige investeringen. We zullen dit stap voor stap doen.
Voor 2013 verwachten we een lichte stijging van het aantal passagiers en een lichte krimp voor vracht , aldus Jos Nijhuis.
Liefde is samen met je partner genieten van een romantische cruise
Liefde is samen met je partner genieten van een romantische cruise. Kom dit jaar origineel uit te hoek en verras je partner met een idyllisch Valentijnscadeau: een romantische cruise naar de Middellandse Zee. Boek de exclusieve valentijnspromo tussen 14 januari en 14 februari en geniet van de helft voor mijn wederhelft.
Niets zaliger dan de gedachte er voor een prikje tussenuit te trekken met je geliefde aan de ene hand en een heerlijke cocktail in de andere. 2013 wordt het jaar van de cruise, dus laat het boeket rode rozen en het flesje parfum voor wat het is, en kies voor een origineel valentijnscadeau waar je samen met zn tweetjes van kunt genieten. De valentijnspromo De helft voor mijn wederhelft is geldig voor cruises naar de Middellandse zee en voor boekingen van 14 januari tot en met 14 februari 2013.
Praktisch: Vertrekdata: van maart 2013 tot en met november 2013 - route: alle routes in de Middellandse Zee uit de zomerbrochure - de 2de persoon betaalt slechts de helft van de prijs van de 1ste persoon. Neemt u toch graag de kinderen mee? Ze cruisen gratis indien ze jonger dan 18 zijn. De valentijnsactie is enkel geldig voor boekingen van 14 januari tot en met 14 februari 2013.
MSC Cruises is marktleider voor cruises in de Middellands Zee, Zuid-Afrika en Brazilië, en opereert in heel de wereld. MSC Cruises vaart gans het jaar door op de Middellandse Zee en biedt seizoensgebonden routes in Noord-Europa, de Atlantische Oceaan, de Caraïben, Zuid-Amerika, Zuid- en West-Afrika en de Rode Zee. De moderne vloot bestaat uit 11 schepen: Fantasia-klasse MSC Divina, MSC Splendida en MSC Fantasia; Musica-klasse MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra en MSC Musica; Lirica-klasse MSC Sinfonia, MSC Armonia, MSC Opera en MSC Lirica. In 2013 wordt de vloot uitgebreid met MSC Preziosa, die in maart gedoopt zal worden.
Nu de eindejaarsfeesten achter de rug zijn, lanceert de Groep Pierre & Vacances -Center Parcs haar Onweerstaanbaar Skiaanbod LES IRRESISKIBLES. Van 4 tot 21 januari 2013 maakt de Groep een skivakantie betaalbaar voor iedereen. P&V biedt kortingen tot 400 op een verblijf in de bergen, aanbod dat ook geldt voor verblijven aan de Franse, Spaanse en Antilliaanse kust.
Skiliefhebbers kunnen een vakantie boeken in de bergen voor één week in een residentie van Pierre & Vacances en Pierre & Vacances premium midden in de skigebieden -Alpes-Maritimes, Haute-Savoie, Isère, de Pyreneeën en de Savoie. De Groep biedt kortingen tot 400 op verblijven tussen januari en april.
Ook wie in de winter liever de zon opzoekt, is bij de Groep aan het goede adres: een verblijf vanaf 2 nachten aan zee of op het platteland, in residenties en vakantieparken van Pierre & Vacances, in Frankrijk, Spanje of op de Antillen. Heel wat vakantieplezier dus aan de Middellandse Zee, de Costa Del Sol of in Guadeloupe ...
VAKANTIETIPS:
Savoie -Valmeinier 1800 - Pierre & Vacances residentie Le Thabor
Gedeeltelijk autovrij station, ideaal voor jong en oud, residentie aan de voet van de skipistes, met een buitengewoon uitzicht, keuze uit studio's voor 4 personen tot appartementen met 3 of 4 kamers voor 7 tot 8 personen, verwarmd buitenzwembad en sauna's.
Haute-Savoie -Flaine MontSoleil Pierre &Vacances premium Les Terrasses dEos (Vijf sterren) Midden in de Vallée du Grand Massif, residentie bestaande uit twee grote chalets, aan de voet van de pistes, verwarmd buitenzwembad. Warm en gezellig ingerichte appartementen met uitzicht op de vallei of het bos. Keuze uit appartementen met 2 kamers, voor 4 personen, of 4 kamers, voor 8 personen.
Bestemming winterzon Antillen -Guadeloupe Pierre & Vacances village club Sainte-Anne: dit volledig gerenoveerde Pierre & Vacances vakantiepark ligt op slechts 5 km afstand van het centrum van Sainte-Anne, op onnavolgbaar creoolse wijze worden activiteiten moeiteloos gecombineerd met "dolce farniente" in de zon.
502 gerenoveerde verblijven, met keuze uit twee formules: Select en VIP. De VIP-formule omvat 104 verblijven, van studio's voor 2/3 personen, of appartementen met 3 kamers, voor 6 personen. Bouw van een wellnesscentrum "Deep Nature Spa Algotherm®"met massageruimtes, fitnesszaal en theebar. Gratis kinderopvang met 5 nieuwe animatiethema's: avontuur, sport, creatief, vrienden of wetenschap.
Authentiek reizen met transoceanische MSC cruises. Geschiedenis en cultuur, lezingen van experten uit Europese topuniversiteiten, culinaire ontdekkingen, alles afgestemd op je overzeese bestemming.
Ga terug naar een tijd waar varen stond voor ontdekken. Een tijd waar de reis even belangrijk was als de bestemming. Met MSCs transoceanische cruises geniet je op een rustig tempo van een prachtige overzeese vakantie in alle authenticiteit. Van animatie tot het tafelen aan boord, alles is afgestemd op je bestemming.
Historisch- culturele lezingen
Experten van Europese topuniversiteiten laten gasten de fascinerende geschiedenis en cultuur van de bestemmingen ontdekken. Terug meegenomen in de tijd, naar de begindagen van de zeevaart, leren MSC-gasten over het ontstaan van de eerste navigatiemiddelen. Lezingen als Dont Cry for Me Buenos Aires en Blackbeard, Calico Jack, and Long John Silver: the notorious piracy of the Caribbean brengen de bestemmingen op voorhand tot leven.
Culinaire reizen
De transoceanische cruises zijn ook een verrukkelijk culinaire ontdekkingsreis afgestemd op je bestemming. Van typische gerechten en cocktails tot show bartending, kookshows en wijndegustaties. Alles is geïnspireerd op de lokale tradities van de havens die op je route staan.
Legt het schip bijvoorbeeld aan in Casablanca, dan worden reizigers verwend op een prachtige Marokkaanse thema-avond. Inclusief bazaar, een heerlijk Noord-Afrikaans diner en de filmklassieker Casablanca.
Operaklassiekers aan boord
Uniek voor de transoceanische cruises zijn vijf klassieke concerten aan boord om van te genieten. Italiaanse operaklassiekers en werken van Mozart, Strauss, Verdi, Puccini,
Musica in Maschera, de Italiaanse vereniging onder leiding van meesterviolist Francesco Manfrin die klassieke concerten en operas organiseert in Venetië, geeft het beste van zichzelf aan boord van MSC Fantasia en MSC Lirica. En MSC Opera mag Maestro Janos Acs, dirigent van Luciano Pavarotti en De Drie Tenoren, samen met de Braziliaanse violist Tania Camargo Guarnieri verwelkomen.
Film en docus
Tijdens elke reis worden toepasselijke klassieke en moderne films en documentaires vertoond. Gasten op weg naar de Caraïben kunnen genieten van de avonturen van Captain Jack Sparrow. Reizigers met Zuid-Afrika als koers van het inspirerende Invictus of het lichtvoetige Madagascar.
Topbestemming Frankrijk: niet te onderschatten aantrekkingskracht
Als typische autobestemming is onze zuiderbuur in winter en zomer de uitgelezen vakantiebestemming. Citytrips, nature breaks, skivakanties, sportieve reizen, gastronomisch genieten of zonnekloppen... Frankrijk blijft een van de Europese koplopers en topbestemming bij de Belgische reiziger en dat in alle segmenten.
Naar goede gewoonte neemt Frankrijk zelfs heel paleis 4 voor zijn rekening. Franse overzeese territoria als Martinique, Ile de la Réunion, Nieuw-Caledonië en Guadaloupe zijn eveneens vertegenwoordigd, maar die kan je terugvinden bij de verre bestemmingen (paleis 7).
De gastregio voor de editie van 2013 is La Lorraine. Zon 70 lokale professionals presenteren op een stand van meer dan 700 m² alle troeven van deze regio in Noordoost-Frankrijk. En dat zijn er heel wat: animaties rond legendes en verhalen, een parade in renaissancekostuums, beeldhouwen, kaarsen maken, luitspelers, dans, ... Zoals het een Franse streek betaamt, staan er daarnaast een hele resem gastronomische presentaties op de agenda. Lorrainse chefs toveren smakelijke streekgerechten op tafel en restaurant Chez Lorraine brengt de beste regionale producten mee om bezoekers van het Vakantiesalon te laten proeven van hun authentieke recepten. Niet te missen? Hun quiche lorraine, natuurlijk.
Verder maakt het Comité Régional du Tourisme de Lorraine van de gelegenheid gebruik om vrouwen tot een bezoekje te verleiden. Met outletshopping, vijf (!) steden waar de thermale bronnen en wellness centraal staan, een zeer kindvriendelijke sfeer en een stevige reputatie op het gebied van zoete banketbakkerij is La Lorraine immers dé vrouwenbestemming bij uitstek. Die vrouwelijke toets bereikt dagelijks zijn hoogtepunt van 16 tot 17 uur. Dan daalt er een roze sluier over de La Lorraine-stand en geniet je van het Pink Happy Hour. Heren zijn welkom, maar dienen zich wel aan de roze dresscode te houden...
De Villages van het Vakantiesalon en Holiday Forum
Tijdens de editie van 2011 bundelden verschillende exposanten voor het eerst hun krachten in het Caribbean Village, Asian-Pacific Village, Nordic Village en African Village. Samen met de Cruise Village stonden ze toen als een rode draad doorheen het Salon opgesteld. In 2012 werd deze conceptuele aanpak verder uitgebouwd met het Latin American en North American Village en ook in 2013 staan de villages er opnieuw. Dit jaar wordt het bestaande aanbod verrijkt met het Wallonia Village en het
Flanders Village, een initiatief ondersteund door de vzw Logeren in Vlaanderen, inclusief een mooie informatieve stand gewijd aan Brussel.
Dat het Vakantiesalon ook in 2013 weer opteert voor deze thematische groepering van de bestemmingen, is logisch. Zowel voor de exposant als voor de (professionele) bezoeker schuilen er immers grote opportuniteiten in dit soort samenwerking. De exposanten profiteren van de groepsdynamiek om meer visibiliteit te verwerven. De bezoekers vinden in deze opstelling dan weer snel en gemakkelijk hun weg naar wat ze zoeken. Bovendien zorgen alle villages afwisselend voor animatie, wat de gezellige sfeer van het Salon alleen maar ten goede komt. Met muziek, traditionele dans, cocktails, hapjes en nog veel meer, kunnen bezoekers zich helemaal onderdompelen in de couleur locale van de bestemmingen. En er is natuurlijk niets zo leuk als een letterlijk en figuurlijk voorproefje van een potentiële toekomstige reis!
Voor het vijfde jaar op rij stelt het Vakantiesalon in 2013 het Holiday Forum voor. Dit platform van reisinformatie geeft het woord aan televisiepersoonlijkheden, bekende Belgen en ervaren reizigers, die graag hun expertise en ervaringen delen met de bezoekers van het Vakantiesalon.
Vorig jaar stonden onder andere Vlaanderen Vakantieland-madammen Cath Luyten en Erika Van Tielen, VRT-nieuwsanker Wim De Vilder en chocolatier Dominique Persoone op het podium van het Holiday Forum. In 2013 zullen opnieuw bekende en onbekende Vlamingen vertellen over wat hen boeit op hun favoriete bestemmingen. Met sessies door mediapartners Radio 2 en Vlaanderen Vakantieland belooft het weer een boeiende interactie te worden. Het Holiday Forum is dé draaischijf van reisnieuws, dus wie helemaal up-to-date wil zijn moet zeker een kijkje komen nemen. Wedden dat je meteen aan deze ervaren vertellers hun lippen hangt?
Voor het eerst heeft het Vakantiesalon geen gastland, maar een gastthema. In 2013 staan cruises centraal. Een bijna vanzelfsprekende keuze, want de cruise-industrie is superhip. Met de innovaties die de sector doorvoerde zijn vooroordelen als cruises zijn oubollig of cruises zijn onbetaalbaar nooit verder weg geweest.
Dankzij een groeiende awareness bij het grote publiek, groeit deze voormalig wat ondergewaardeerde sector elk jaar exponentieel. Volkomen terecht, want cruises bieden een unieke ervaring. Wanneer de boot vaart kan je immers heerlijk relaxen en uitgebreid genieten van alle faciliteiten aan boord. Wanneer de boot aanmeert krijg je dan weer de kans om de stad te verkennen, door de mooiste havens te flaneren en van lokale specialiteiten te proeven. Bovendien is het schip niet alleen de ideale plek om te herbronnen, het is ook een vervoermiddel. Je ziet dus geen twee keer dezelfde horizon verschijnen. Ideaal voor reizigers die staan te popelen om te blijven ontdekken, en dat zonder tijd te verspillen in grijze luchthaventerminals!
De cruise-industrie verwelkomt alle soorten reizigers. Er zijn gespecialiseerde cruises voor senioren, maar net zo goed cruises die gericht zijn op twee-tot tienjarigen. Cruises voor jonge twintigers, maar ook cruises voor jonge vijftigers. Elke consument vindt zijn gading. Bovendien kàn je tegenwoordig nog wel aan boord gaan van de zeer exclusieve, luxueuze cruiseschepen van weleer, maar hoèf je helemaal niet zoveel geld uit te geven. De gemiddelde cruise is qua prijs vergelijkbaar met een gewone vakantie. Kortom: er is een cruise voor iedereen. Kom dus zeker een kijkje nemen in het Cruise Village, waar de exposanten van het Vakantiesalon je graag wegwijs maken in de zee van informatie.
Op 31 januari opent het Vakantiesalon 2013 in Brussels Expo voor de 55e keer zijn deuren. Van donderdag 31 tot en met maandag 4 februari 2013 kan de bezoeker er telkens terecht van 10u tot 18u. Met cruises als gastthema belooft het opnieuw een schitterende editie te worden.
Vier paleizen staan ter beschikking van de leergierige reiziger. Paleis 4 staat naar goede gewoonte helemaal in het teken van Frankrijk, nog steeds de belangrijkste toeristische bestemming voor de Belgische toerist. Gastregio van deze editie is La Lorraine. Paleis 5 is voorbehouden voor de Europese bestemmingen en de Middellandse Zee. In paleis 6 vindt de bezoeker het Holiday Forum met de Benelux Zone terug. Dit jaar in première in paleis 6: de Belgische villages, waar de mooiste plekjes van ons land worden ondergebracht in het Flanders Village en het Wallonia Village en onze fraaie hoofdstad een eigen stand krijgt. In paleis 7 worden de verre bestemmingen ondergebracht en kan je ook het Cruise Village vinden. En dat laatste zou dit jaar weleens dé trekpleister van het Salon kunnen worden, want cruises zijn het gastthema in 2013. Alle grote namen uit de cruisesector staan er klaar om je te informeren over hun nieuwste formules en natuurlijk ook om je te inspireren met hun creatieve invullingen van de traditionele cruise.
Informeren en inspireren is het motto van alle standhouders op het Vakantiesalon. De veteranen van het Salon weten hoe dat moet. Heel wat van hen tekenen ook in 2013 present, zoals topbestemmingen Frankrijk en Spanje, die naar jaarlijkse gewoonte een groot deel voor hun rekening nemen. Maar ook de nieuwkomers hebben veelbelovende plannen voor hun stand. Zo verwelkomt de beurs voor het eerst bestemmingen Brazilië en Macedonië en wordt de Nordic Info-stand uitgebreid.
Onder de nieuwkomers vinden we ook Jetaircenter, dat een heus boekingkantoor meebrengt naar het Vakantiesalon. Ook bij de standen van Gigatour en Neckermann kan je je droomreis reserveren. De touroperators voorzien voor deze snelle beslissers bovendien aantrekkelijke condities en vroegboekkortingen. In de categorie informeren ging het Vakantiesalon dit jaar een partnership aan met Touring, de marktleider in reisbijstand. De twee sterke merken hebben zich verenigd om zo meer aandacht te kunnen vestigen op het belang van een goede reisverzekering, een onderwerp dat élke reiziger aangaat.
Ten slotte stelt het Vakantiesalon opnieuw het Holiday Forum voor. Zowel bekende Belgen, televisiepersoonlijkheden als de reizigers zelf vinden hier een platform voor het uitwisselen van reisadvies.
Donderdag 31 januari t.e.m. maandag 4 februari 2013 telkens van 10 tot 18 uur
www.vakantiesalon.be, www.brusselstraveltop.eu
Kaarten : Kinderen < 12 jaar: gratis, vanaf 12 jaar: 8 euro met kortingsbon: 4 euro
Promoties Groot-Brittannië voor reizen met caravan of camper !
Plannen om in 2013 met camper of caravan naar Groot-Brittannië te reizen? Zo ja, boek dan nu en profiteer van voordeeltarieven aangeboden door DFDS Seaways.
DFDS Seaways vaart vanuit Duinkerke en Calais richting Dover, 7/7 dagen, 24/24u en met talloze verbindingen in beide richtingen. De schepen van DFDS Seaways zijn comfortabel, bieden veel ruimte en een oversteek naar de andere kant van Het Kanaal is zo voorbij.
Je geniet van een super tarief voor een reis met caravan of camper als je boekt voor 28 maart 2013 (enkel nieuwe boekingen): camper + 4 personen, enkele reis vanaf 35 (max. 5 m lang/2,35 m hoog), vanaf 47 (max. 8 m lang/4,35 m hoog), auto en caravan + 4 personen, enkele reis vanaf 47 (totale lengte 11 m), vanaf 57 (totale lengte 14 m).
www.dfdsseaways.be Tel 02/ 514 09 91* - * 5 toeslag voor telefonische boekingen.
SUPER GOEDKOOP NAAR GROOT-BRITTANNIË MET bmi regional
bmi regional is niet alleen de meest punctuele luchtvaartmaatschappij in Groot-Brittannië maar garandeert ook aantrekkelijke prijzen en pakt nu zelfs uit met een reeks super aanbiedingen naar Groot-Brittannië.
Reizen met bmi regional is een aparte ervaring vanwege de perfecte service en niet in het minst omwille van een reeks interessante reisbestemmingen in Groot-Brittannië, mogelijke uitvalsbasissen voor zakenreizen, boeiende rondreizen en stadsbezoeken. bmi regional gooit zomaar 75.000 voordeeltickets op de markt, voor de Belgische markt alleen zullen er 25.000 voordeeltickets zijn. De tickets zijn boekbaar tussen 3 en 18 januari 2013 en geldig voor reizen tussen 1 februari en 31 december 2013, beperkt aantal plaatsen per vlucht.
Edinburgh: Het Schotse Edinburgh is een bekende toeristische bestemming die kan uitpakken met een historisch patrimonium en culturele agenda met als hoogtepunt het jaarlijkse Edinburgh International Festival.
18 vluchten per week vanuit Brussel aan 49,99 inclusief taksen en bagage enkele reis!
East Midlands: op en top Brits,ligt in het oostelijke deel van het midden van Groot-Brittannië. Het is een reisbestemming voor zij die houden van gevarieerde landschappen zoals in het Peak District. Imposante kastelen en statige landhuizen zijn de getuigen van een rijk verleden. Chatsworth House is één van de bekendste traditionele landhuizen. East Midlands is de streek van Robin Hood, een regio waar kinderen op tal van plaatsen hun hartje ophalen. Dankzij het super aanbod van bmi regional zal je de boeiende steden Nottingham, Derby en Leicester leren kennen.
11 vluchten per week vanuit Brussel aan 59,99 inclusief taksen en bagage enkele reis.
Leeds Bradford: De stad Leeds is voor elke bezoeker een verrassing omwille van de levendigheid, het jonge imago, met twee universiteiten, en het bruisende culturele leven. Vergeet ook het shoppen niet want Leeds is na Londen dé winkelstad van Groot-Brittannië. Leeds ligt aan de rand van de Yorkshire Dales met ongerept, adembenemend natuurschoon. Het is een regio voor actieve recreanten, vooral wandelaars, en voor zij die graag rondtoeren om te genieten van de indrukwekkende panoramas en van de oude dorpen met hun stokoude pubs en gezellige hotelletjes.
11 vluchten per week vanuit Brussel aan 59,99 inclusief taksen en bagage enkele reis.
Manchester : Waarom zou je met je met bmi regional naar Manchester vliegen? Omdat het zo goedkoop is natuurlijk maar ook omdat deze stad veel meer is dan de voetbalteams United en City. Manchester is de bakermat van de Industriële Revolutie in de 18de eeuw en heeft nog heel wat interessante gebouwen uit die periode. Net als het nabije Liverpool, waar het verhaal van The Beatles begon, is ook Manchester geëvolueerd en gemoderniseerd. Als bezoeker zal je dus ook genieten van verkeersvrije buurten met prachtige winkelstraten, van de beste designwinkels van Engeland, Harvey Nichols en Selfridges en de grootste winkelcentra zoals het Trafford Center.
12 vluchten per week vanuit Antwerpen aan 59,99 inclusief taksen en bagage enkele reis.
bmi regional heeft maar liefst 350 vluchten per week. Reizigers kunnen 20 kg bagage meenemen, zonder bijkomende kosten, en men kan inchecken tot 30 minuten voor afreis. bmi regional is bekend om zijn stiptheid, om de catering aan boord, altijd inbegrepen, en om zijn goede toestellen, allemaal jets. De voordeelactie, met 25.000 prijsgunstige tickets , is een gelegenheid om kennis te maken met deze dynamische luchtvaartmaatschappij en opent de poort naar van verrassende reisbestemmingen in Groot-Brittannië.
Het voormalige Beache Sandy Bay Resort in Negril, gelegen aan de westkust van Jamaica, is sinds begin december 2012 onder de naam Seashore Sandy Bay Resort heropend. Het resort behoort nu tot de Mexicaanse hotelketen Karisma Hotels & Resorts en is het eerste van deze keten op Jamaica.
Het all-inclusive hotel beschikt over 128 kamers en suites verdeeld over negen categorieën, twee zwembaden, vier restaurants, een spa en een eigen Kids Club. Voor de opening onder de nieuwe naam was het hotel twee maanden gesloten. Volgens Mandy Chomat van Premier World Marketing, de officiële vertegenwoordiger van de Karisma Hotels & Resorts, zal het resort na enkele geplande renovaties gaan behoren tot de Azul Hotels, een merk binnen de Karisma groep.
De Geejam Collection heeft twee hotels in Port Antonio, gelegen in het oosten van Jamaica, overgenomen. De opening van het Trident hotel en Trident Castle is gepland op 15 maart 2013.
Het geheel gerenoveerde Trident hotel beschikt onder andere over 13 ruime en stijlvol ingerichte studios, een zwembad, een yoga-terras, een spa en een privé strand. Een Steinway-piano uit 1917 in het hotel restaurant en een biljarttafel uit 1930 dragen bij aan de nostalgische flair van het hotel.
Het nabij gelegen en eveneens gerenoveerde Trident Castle, dat tot op heden alleen in zijn geheel gehuurd kon worden, is omgetoverd tot een exclusief hotel met acht kamers. Het is ook voorzien van een zwembad op de rotsen met direct uitzicht op zee, een feestzaal, een landingsplek voor een helikopter als ook een eigen trouwkapel. Trident Castle, in 1979 gebouwd als privé residentie, is een landschappelijk symbool van Port Antonio.
In de loop van 2013 plant Geejam Collection ook de opening van de Blue Lagoon Restaurant & Villas, gelegen aan de beroemde blauwe lagune ten oosten van Port Antonio. Het ligt in de bedoeling om in de omgeving van de lagune, die op dit moment alleen per boot bereikbaar is, toeristisch nog interessanter te maken door de bouw van een museum, een eigen restaurant, verschillende villas als ook de aanleg van een botanische tuin en een openbaar strand.
Star Clippers, paradepaardje onder de cruisemaatschappijen, zet nu reeds de toon voor 2013 met de topevenementen voor het nieuwe jaar, onvergetelijke ervaringen aan boord van indrukwekkende zeilschepen. Wat voor speciaals mogen de reizigers verwachten tijdens de wereldwijde cruises van de drie historisch geïnspireerde, comfortabele schepen van Star Clippers: de Star Clipper, Star Flyer en de Royal Clipper ?
Romantiek met zijn tweetjes, op het dek van de Star Clipper, onder de adembenemende, fonkelende sterrenhemel, dolfijnen spotten bij ondergaande zon, zij aan zij liggen in de boegspriet boven de deinende golven en dat allemaal op Valentijnsdag, aan boord van de Star Clipper. Romantischer kan het niet ! De viermaster ligt met Valentijn 2013 in de wateren van St Kitts, tijdens een zeven nachten durende Schatten Eilanden-cruise. Startplaats van deze romantische reis is St Maarten en de vertrekdatum is 9 februari.
Reizen, met een viermaster van Star Clippers, van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan is een unieke belevenis, zeker door het Panama Kanaal. Er zijn maximaal 170 passagiers aan boord van het gracieuze schip. Een cruise van veertien nachten, met vertrek op 30 maart, gaat van Panama naar Sint Maarten, via het Kanaal, en verder naar Cartagena, Aruba, Curaçao, de Britse Maagdeneilanden en St-Barths.
Van 9 tot 12 mei 2013 wordt in Hamburg het grootste zeilfestival van de wereld georganiseerd, in aanwezigheid van anderhalf miljoen bezoekers. Het decor voor deze magnifieke Tall Ships Parade is de eeuwenoude handelshaven.Cruisereizigers kunnen met Star Clippers het evenement van heel dichtbij beleven, meer zelfs want aan boord van de Star Flyer zitten ze er als het ware middenin!
Wie gaat zomercruisen op de Baltische Zee kan genieten van super lange dagen omdat de zon pas tegen middernacht ondergaat en enkele uren later alweer opduikt van achter de horizon. Het is een prachtperiode om voluit te genieten van het comfort van de Star Flyer, van eindeloze midzomernachten op het dek. Een bezoek aan St-Petersburg staat op het programma, de stad met zijn sprookjesachtige architectuur en kunstmusea van wereldniveau. Beleef Beliye Nochi (Witte Nacht Festival), van 11 juni tot 2 juli, wanneer St-Petersburg bruist van concerten en festivals.
Het duurt nog lang maar je kunt er nu reeds van dromen: een cruise met de Star Flyer langs de prachtige kust van Costa Rica tijdens de Kersttijd 2013. Het schip stopt bij verlaten eilanden waar men kan zonnebaden en snorkelen in kristalhelder water. Langs de route wordt aangemeerd in kleine havens van waaruit de gasten tochten kunnen maken naar de beroemde nationale parken van het Midden-Amerikaanse land of gaan paardrijden langs stille zandstranden.
Charmeer, verleid en bekoor met de wijnen van Bordeaux
De wijnen van Bordeaux zijn de ideale partner voor een romantische Valentijn
Valentijn draait om liefde. Liefde voor je partner, maar voor de epicuristen onder ons ook liefde voor gastronomie. En die passies gaan goed samen, zelfs voor een klein prijsje. De bordeauxstreek staat overal ter wereld bekend om zijn romantiek, zijn fijne keuken en natuurlijk om zijn buitengewone wijnbouw. Om jouw passie voor je partner met je passie voor lekker dineren te verenigen is er dus niets meer geschikt dan de wijnen van Bordeaux. Van het aperitief tot het dessert vormen de bordeauxwijnen de rode draad van deze heerlijke avond. En om het feest van de liefde nog mooier te maken stelde de Ecole du Vin de Bordeaux een reeks liefdesdrankjes samen: onverwachte combinaties die het aroma van Bordeaux nog versterken.
Waar het hart van vol is
Volgens een studie uitgevoerd door Vinexpo bij 10.500 vrouwelijke respondenten uit vijf landen, acht bijna 68 procent van de ondervraagde vrouwen een glas wijn essentieel voor het creëren van een romantische sfeer. Om het succes van je avond te garanderen, maak je dus een keuze uit het ruime aanbod van de bordeauxwijnen.
Tips van de barman
-Een Crémant de Bordeaux is ideaal voor het begin van de avond. Deze wijn lijkt wel een ode aan de liefde, want al je zintuigen zullen ervan houden!
-Of je nu kiest voor zoet of droog, de natuurlijke frisheid van de witte wijnen van Bordeaux verleiden zelfs zeer delicate smaakpaletten. Deze vaste waarden in wijnland geven een elegante toets aan voorgerechten als vis, schaaldieren en salades.
-Met hun stevige body tillen de rode Bordeauxs je hartige gerechten naar een hoger niveau. Aangezien de smaakbeleving zowel vol als fris kan zijn, vind je altijd een wijn die harmonieus samengaat met je recepten.
-Om een winterse fruitsalade te voorzien van een glamoureuze touch kies je voor een levendige en fruitige Clairet.
oneworld opnieuw tweemaal verkozen tot beste luchtvaartalliantie
oneworld® heeft nog twee awards voor beste luchtvaartalliantie in de wacht weten te slepen. Voor het tiende opeenvolgende jaar werd oneworld verkozen tot World's Leading Airline Alliance naar aanleiding van de World Travel Awards. Daarnaast behoudt oneworld ook de titel van Best Airline Alliance in de Australian Business Traveller Awards.
Vorige week nog werd oneworld voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot beste luchtvaartalliantie naar aanleiding van de GT Tested Reader Survey 2012 Awards van Global Traveler. oneworld is er dus in geslaagd de drie meest prestigieuze internationale awards te behouden.
oneworld heeft ook beide alliantieawards (Wines on the Wing vanGlobal Traveler en Cellars in the Sky van Business Traveller) op haar naam staan voor de kwaliteitswijnen die de oneworld-leden aan boord serveren.
De World Travel Awards worden door de Wall Street Journal omschreven als de oscars van de reissector. Nu oneworld dit jaar opnieuw de overwinnaar is, staat de alliantie al een heel decennium aan de top.
Bij de luchtvaartmaatschappijen werd American Airlines verkozen tot Worlds Leading Airline to North America en North Americas Leading Airline. LAN was de overwinnaar in het zuiden en werd uitgeroepen tot South Americas Leading Airline.
In 2011 lanceerde Australian Business Traveller zijn eerste awardceremonie. oneworld ging toen al lopen met de titel van beste luchtvaartalliantie. Vandaag werd aangekondigd dat oneworld deze titel mag behouden.
De jury verklaarde: De leden van oneworld kunnen zakenreizigers bijna naar elke bestemming brengen die ze maar wensen. Deze mogelijkheden gaan, dankzij de toevoeging van airberlin en de toekomstige toetreding van Malaysian Airlines en Qatar, enkel nog uitbreiden. Hierdoor kan men makkelijker oneworld frequent-flyerpunten sparen en zijn status verhogen. Een hogere status levert veel op. Zo opent het Emerald lidmaatschap de deuren voor enkele van de meest indrukwekkende eersteklaslounges, ook al vlieg je in economy.
Bij de luchtvaartmaatschappijen deelden British Airways en Qantas de eerste plaats voor Best International First Class Seats. Qantas werd ook gelauwerd voor Best International Premium Economy en Best Australian Lounges. Cathay Pacific sleepte prijzen in de wacht voor Best International Class en Best International Lounges.
Pierre & Vacances opent de verkoop voor zomer 2013 !
De groep Pierre & Vacances en haar labels Pierre & Vacances premium en Pierre & Vacances villages clubs lanceren de verkoop voor zomer 2013. Hun aanbod bestaat uit verschillende verblijfsformules : één nacht, één week, twee weken naar meer dan 350 bestemmingen in Frankrijk, Spanje of de Antillen.
Tot 31 maart geldt « hoe vroeger u boekt, hoe groter uw korting ». Dit aanbod is ook
geldig tijdens de schoolvakanties en de feestdagen Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. (Uitgezonderd verblijven van 3 tot en met 16 augustus)
Tot 30% korting bij boekingen voor 31 maart, schoolvakanties inbegrepen : 15% korting op een verblijf van één week en 30% korting op een verblijf van twee weken of langer.
Met zn tweeën, met het gezin of met vrienden, voor een verblijf van een nacht, een weekend, tot 6 nachten alle formules zijn mogelijk bij Pierre & Vacances.
De voordelen : de residenties zijn gelegen in prachtige omgevingen op minder dan 3 uur van een grootstad. Flexibiliteit met verblijven van 1 tot 6 nachten, aankomst vanaf 14u en vertrek tot 17u (onder voorbehoud van beschikbaarheid).
Keuze : gewoon relaxen, op culturele ontdekking gaan of activiteiten doen met de familie voor ieder wat wils ! Enkele dagen er tussenuit en toch dichtbij huis ? De groep Pierre & Vacances en haar labels bieden je tal van oplossingen aan.
NEW : voor elk verblijf van 1 tot 6 dagen worden er geen dossierkosten aangerekend
NIEUWIGHEDEN OM TE ONTHOUDEN
Het nieuwe gamma « Mer & Ville » : 18 residenties aan zee vlakbij het bruisende stadsleven. Ze vormen dé ideale bestemmingen voor een kort verblijf, waar men de mooiste badplaatsen kan ontdekken. Een nieuwe bestemming bij Pierre & Vacances villages clubs, aan de Spaanse Costa Dorada : Pierre & Vacances village club Bonavista van Bonmont.
DE PRIVILEGES BIJ PIERRE & VACANCES
De zongarantie : als de zon het laat afweten, kan men tot 3 dagen voor vertrek de bestemming veranderen of de vakantiedata aanpassen, zonder extra kosten en naargelang beschikbaarheid.
De beste prijsgarantie : als één van de websites van de Groep Pierre & Vacances of een andere website een lagere prijs aanbiedt, krijg je van de Groep hetzelfde tarief (onder bepaalde voorwaarden, kijk op pierreetvacances.com) .
Thomas Cook verdubbelt aantal vluchten naar Cabo Verde
Reisorganisatie Thomas Cook verdubbelt het komende voorjaar het aantal vluchten naar Cabo Verde. Naast de wekelijkse vlucht op zondag vliegt Thomas Cook vanaf februari ook op donderdag naar Sal en Boa Vista.
Enkele weken na de eerste vlucht spreekt Thomas Cook al van een groot succes als het om deze vakantiebestemming gaat. De vraag naar deze charmante bestemming, gelegen te midden van de Atlantische Oceaan voor de Senegalese kust, overstijgt de verwachtingen waardoor Thomas Cook het aantal vluchten voor het komende voorjaar verdubbelt.
Naast de wekelijkse vlucht op zondag naar de eilanden Sal en Boa Vista, zal Thomas Cook van voor de krokusvakantie tot midden april ook op donderdag naar deze zonzekere en charmante bestemmingen afreizen. Thomas Cook merkt vooral een grote vraag van families met kids voor het populaire hotel Iberostar Club Boa Vista***** en voorziet in alle hotels extra kamers.
De vluchten naar Cabo Verde worden door de eigen luchtvaartmaatschappij uitgevoerd.
Thomas Cook biedt vliegvakanties, citytrips, cruises, motorreizen, dichtbijvakanties, kampeervakanties, autovakanties, exotische bestemmingen en begeleide (Nederlandstalige) wereldreizen naar o.a. China, India en Zuid-Afrika aan.
Thomas Cook maakt deel uit van Thomas Cook Belgium nv, de marktleider in de Belgische reisindustrie die jaarlijks de vakantie verzorgt van ca 1,8 miljoen Belgen. De eigen luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airlines Belgium verzorgt vakantievluchten naar alle Middellandse Zee bestemmingen.
MONTAGNE ALTERNATIVE authentiek bergdorphotel in deZwitserse Alpen
Wie droomt er niet van een vakantie in een rustige, authentieke en luxueuze omgeving midden de prachtige natuur! Montagne Alternative, in de bergen van het Zwitserse Valais, is het perfecte antwoord op dat verlangen. Het is zonder meer een geheimtip!
Net als overal in Europa zijn er ook in Zwitserland tal van kleine dorpen en gehuchten waar nog nauwelijks iemand woont of die helemaal verlaten zijn zoals in Hameau de Commeire dat tot midden vorige eeuw een actief boerendorp was met enkele tientallen families.
Vandaag zijn er in Commeire nog hooguit 13 bewoners. Via het toerisme wil men het gehucht nieuwe impulsen geven. Vandaar Montagne Alternative waar je als reiziger ook een rol kunt in spelen, gewoon door dit schitterende bergdorphotel te kiezen voor je wintervakantie. Het gehucht Commeire ligt op een zonneplateau met uitzicht op de besneeuwde Alpentoppen, in de meest rustige omgeving die men zich kan indenken. Je kunt er logeren in prachtige, oude Valaisiaanse huizen die schitterend en met duurzame materialen werden gerestaureerd. Het resultaat is bergdorphotel met alle moderne comfort.
Elke woning telt verschillende kamers die men afzonderlijk kan boeken maar het is ook mogelijk om alle kamers van een woning te huren en zelfs het volledige dorp! Voor een groepsreis kan men zich niets mooier indenken. Er zijn 16 kamers, verdeeld over vijf woningen. Maison Bérard is het meest geschikt voor families.
Tijdens de zomervakantie een fantastisch wandelgebied, tijdens de sneeuwzekere winter kun je genieten van de sneeuwpret, van sneeuwschoenwandelen en langlaufen of gaan skiën in hetnabije skidomein Verbier.
In 2014 wordt in het dorp een restaurant geopend en nu is er catering in de chalets. Gasten kunnen zich inschrijven voor ateliers zoals fotografie, yoga, koken en er worden diverse massage behandelingen aangeboden.
Voor een korte vakantie is het vliegveld van Genève handig dichtbij en vanuit Brussel is het maar negen uur rijden tot in Montagne Alternative. De eigenaars zijn Belgen wat het contact en het reserveren uiteraard nog makkelijker maakt.
1987 2012: Michelin viert 25 jaar radiaalbanden voor motoren en kondigt de nieuwe bandengammas voor 2013 aan
De in serie geproduceerde MICHELIN X Radial motorband werd precies 25 jaar geleden geïntroduceerd. Michelin bracht in 1987 voor het eerst in de geschiedenis een radiale motorband voor weggebruik op de markt. Dat betekende een ware revolutie voor de wereld van gemotoriseerde tweewielers. De motoren en de rijwieldelen konden vanaf dat moment een ongekende sprong vooruit maken.
Drie jaar nadat hij (in 1984) voor het eerst aan de competitie had deelgenomen, besloot Michelin om deze radiaalband voor motoren op de markt te brengen. De MICHELIN A59X en M59X markeerden in 1987 het begin van een ware revolutie qua banden voor hoge prestaties. Ze boden rijders de mogelijkheid om het potentieel van de in die tijd nieuwe motoren volledig te benutten. Tegenwoordig zijn alle motoren (voor weggebruik, sport en supersport) voorzien van radiaalbanden.
Een kwart eeuw later gaat deze Michelin innovatie nog steeds verder. De ontwikkeling van radiaalbanden, die Michelin in 1946 inzette door patent te vestigen op de radiaalband voor autos, gaat door. Zo lanceert Michelin in 2013, naast andere bandeninnovaties, 4 nieuwe radiaalbanden voor motoren: de MICHELIN Power SuperSport, de MICHELIN Pilot Power 3, de MICHELIN Anakee 3 en de MICHELIN Pilot Street Radial. Alle vier gaan ze de hele wereld over. Ze rijden in zuidoost Azië, Zuid-Amerika en Europa.
Zonder radiaalbanden was de ontwikkeling van krachtige motoren voor competitie zinloos geweest, want conventionele banden met een diagonale structuur zouden de huidige 1.000 cc motoren niet hebben aangekund. Radiaalbanden waren essentieel bij de versnelde technologische vooruitgang van racemotoren en in serie geproduceerde motoren. Dat geldt zowel voor de torsionele stijfheid van de rijwieldelen als voor het vermogen dat de motoren afgeven.
In 1983 boekte Michelin, dankzij de geniale Freddie Spencer, de eerste overwinning met een radiaalband (enkel de achterband) in een 500 cc Grand Prix. Het jaar daarop ging de zege naar Randy Mamola, die als eerste coureur een Grand Prix (Saint-Marin) won met een motor op twee radiaalbanden.
Een radiaalband bouwt minder warmte op dan een conventionele band. Daardoor blijven de gebruikte rubber compounds zachter en behouden ze meer grip in bochten. Nadat de radiaaltechnologie 25 jaar geleden werd overgenomen voor de motorbanden, introduceerde Michelin nog allerlei andere belangrijke innovaties waar ook de huidige motorrijders van profiteren.
De geschiedenis gaat verder! De radiaaltrend loopt door.
Het jaar 2013 kenmerkt zich voor Michelin door de lancering van vier andere belangrijke bandeninnovaties voor wegmotoren. Een historisch jaar! Want het is voor het eerst dat zoveel bandeninnovaties van MICHELIN in zo een korte tijd op de markt komen. Ze omvatten een breed spectrum aan gebruikers, van supersportieve motoren tot utility motoren met een kleine cilinderinhoud, van roadsters tot on- en off-road motoren.
De MICHELIN Power SuperSport is gemaakt voor 50 % weg en 50 % circuit. Hij is bedoeld voor sportmotoren en motorrijders die net zo vaak op het circuit als op de weg rijden.De MICHELIN Pilot Power 3 is voor roadsters en sportmotoren. Hoewel hij hoofdzakelijk (85 %) is bedoeld voor weggebruik, biedt hij ook plezier op circuits.
De MICHELIN Anakee 3 is een veelzijdige band voor zware trailmotoren. Deze band biedt plezier als men alleen of duo rijdt. Hij heeft een heel ander ontwerp dan de standaardbanden in deze categorie en weerspiegelt de nieuwe generatie banden voor trailmotoren met een grote cilinderinhoud. De MICHELIN Pilot Street Radial is de jongste radiaalband voor motoren met een kleine cilinderinhoud (250 tot 400 cc). Die treft men vooral aan in zuidoost Azië, Zuid‑Amerika en Europa.
Center Parcs brochure 2013: voor én door consumenten
Center Parcs brochure 2013 is een unieke co-creatie in samenwerking met consumenten. Het nieuwe project zal ook als app voor iPad verkrijgbaar zijn en is een enorme evolutie op vlak van de marketing- en communicatiestrategie van de groep.
Dat Center Parcs naar haar gasten luistert is geen nieuws meer, maar deze keer gaat de groep nog een stapje verder door de consumenten nauw te betrekken in de creatie van haar belangrijkste marketingsupport : haar jaarlijkse brochure.
De gezinnen die hebben meegewerkt aan dit concept, een primeur in Europa, konden zich via Facebook kandidaat stellen. Uit meer dan 600 enthousiaste reacties werd een selectie gemaakt waarbij rekening werd gehouden met de sfeer en de doelgroep van de verschillende Center Parcs parken in België, Nederland,Duitsland en Frankrijk. In ruil voor hun medewerking mochten de families zich een lang weekend bij Center Parcs vermaken en, op basis van een uitgebreide briefing, verslag doen van hun ervaringen. Zo konden ze de meest representatieve fotos uitkiezen om de paginas van hun favoriete park vorm te geven. Het resultaat, een brochure boordevol persoonlijke ervaringen en interessante tips, laat duidelijk zien wat het verschil maakt tussen een gewone vakantie en een Center Parcs vakantie.
Wij zagen veel enthousiasme bij de geselecteerde gezinnen en het creatieve team, een mooie chemie. Het is daardoor een brochure geworden met een echt verhaal van echte mensen. Een primeur waar we trots op zijn. Paul Geraeds, Marketing Directeur Center Parcs Europe, geeft aan dat het grooste deel van de beschrijvingen in de brochure anders is dan wat Center Parcs zelf zou hebben geschreven. De input van de consument is dus enorm. Geraeds beschrijft het proces als volgt: Het was voor ons een spannend maar ook heel logisch experiment, want wie kan een park beter aan iemand anders uitleggen dan onze gasten vanuit hun eigen ervaring? De samenwerking met de gasten zorgde voor verschillende voorkeuren, waardoor de cover van de brochure niet in elk land gelijk is.
Center Parcs wil -dankzij de positieve ervaring met de co-creatie- het hele project niet enkel herhalen, maar wil het concept user generated content nog een extra dimensie geven. Zo zouden de fotos van de gasten zelf in de brochure opgenomen worden en via sociale netwerken zoals Flickr verspreid worden.
Voor het groeiend aantal consumenten dat hun vakanties online voorbereidt en reserveert, zal Center Parcs haar nieuwe brochure 2013 ook aanbieden in digitale vorm voor de iPad, verkrijgbaar in de App Store vanaf januari. Center Parcs hoopt met het aanbieden van Center Parcs brochure App, met onder andere Youtube filmpjes, videos met impressies van de parken, extra fotos en de mogelijkheid tot doorlinken, de huidige doelgroepen nog beter te bedienen. Potentiële gasten kunnen dankzij de app nog eenvoudiger parken vergelijken en een voorselectie maken. Het is zelfs mogelijk direct te boeken met behulp van de app.