Kurt Ritter doet verder als President & CEO Rezidor tot 2015
Het Directiecomité van de The Rezidor Hotel Group besliste om het contract van Kurt Ritter dat in februari 2012 ten einde loopt, met 3 jaar te verlengen. De condities van zijn contract blijven ongewijzigd.
Kurt Ritter speelde een kritische rol in de groei van Rezidor, zegt Hubert Joly, die benoemd werd tot Voorzitter van het Directiecomité van Rezidor op de laatste Algemene Vergadering. Kurts leiderschap zal een sleutelfactor zijn bij de verdere groei en continuïteit van het bedrijf, en de synergie van de gecombineerde krachten van Rezidor en Carlson voor de komende jaren, gaat Joly verder.
Kurt Ritter werd in 1989 President & CEO van The Rezidor Hotel Group en bracht sindsdien de hotelportefeuille in beheer en onder ontwikkeling tot meer dan 400 vestigingen met bijna 90.000 kamers doorheen Europa, het Midden Oosten en Afrika.
Kurt Ritter, geboren in 1947 in Zwitserland, groeide op in het hotelwezen. Zijn ouders runden een hotel waar hij de eerste noties van klantvriendelijkheid en de knepen van de hotelbusiness meekreeg. Na zijn opleiding aan de hogere Handelsschool in het Kanton van Vaud, gradueerde hij in de Zwitserse Hotelschool van Lausanne in 1970. Hij begon zijn loopbaan als Assistant Manager in het Bellevue Palace Hotel in Bern.
Kurt Ritter werkte op verschillende posities in de Ramada-eigendommen in Brussel, Frankrijk, Duitsland en Zweden. In 1976 werd hij Algemeen Directeur van het SAS Lulea Hotel in Zweden. In 1979 verhuisde hij naar het Midden-Oosten en werd daar de eerste Algemeen Directeur van het SAS Koeweit Hotel. In 1984 vertrok hij naar Singapore als Vice-President van het Midden en Verre Oosten. In 1988 ging hij naar Oslo in Noorwegen, werd daar Vice-President en COO en bleef daar tot hij in 1989 President en CEO werd. In 1990 verhuisde hij het hoofdkwartier naar Brussel om SAS International Hotels voor te bereiden op internationale groei.
In 1994 sloot hij het akkoord tussen SAS International Hotels en Carlson Hotels Worldwide om het Radisson merk verder te ontwikkelen. In 2001 veranderde hij de naam van SAS International Hotels (SIH) in Rezidor SAS Hospitality. In september 2002 sloot Kurt Ritter een akkoord met Carlson Hotels Worldwide om ook de Regent, Country Inn en Park Inn merken te beheren in Europa, Afrika en het Midden Oosten. In november 2005 tekende hij een wereldwijde licentie overeenkomst met het Italiaanse modehuis Missoni, om een nieuw lifestyle hotelmerk van dezelfde naam te creëren: Hotel Missoni. Het eerste Hotel Missoni opende in Edinburgh in juni 2009, het tweede in Koeweit in maart 2010. Volgende hotels zijn gepland in Oman, Brazilië en Turkije.
Kurt Ritter kreeg verscheidene prijzen toegekend waaronder "Corporate Hotelier of the World 2002", de "International Hotel Investment Forum (IHIF) Lifetime Achievement Award", de "Brillat Savarin plaque" en de "MKG Lifetime Achievement Award 2008. Begin 2007 werd hij ook benoemd tot Carlson Fellow. In 2009 kreeg hij het Honorary Doctorate of Oxford Brookes University, UK.
Op 7 en 8 mei heeft het eerste literaire festival plaats dat zich volledig toespitst op boeken die handelen over het Brussels hoofdstedelijke gewest Bruxelles se livre(s) Brussel een open boek.
Het ludieke, maar didactisch hoogstaande festival biedt het grote publiek de mogelijkheid om nader kennis te maken met alle oude en nieuwe publicaties, waarin Brussel centraal staat.
Brussel: een open boek: stelt een programma voor dat zowel de Brusselaars als de toeristen moet aanspreken: voorstelling van boeken, auteurs, voordrachten, maar ook miniconfereties over de thematiek en de realisatie van een boek, actitiviteiten zoals lezingen voor kinderen, wandelingen door Brussel geïnspireerd op bepaalde boeken, degustaties van typische Brusselse producten
Brussel: een open boek in het BIP ingang Koningsplein 10 of Koningsstraat 2-4te Brussel op zaterdag 7 mei van 14 tot 18 uur en op zondag 8 mei van 10 tot 18 uur. Inkom gratis. RVH.
Reizen langs de Route du Lin is niet alleen aantrekkelijk maar ook leerrijk. Je bezoekt de ene historische stad na de andere, schitterende monumenten, stadhuizen en kerken die getuigen van rijkdom en macht. Daarenboven maak je kennis met een van de mooiste landschappen van Noord-Frankrijk. Met de fiets kun je langs een bewegwijzerd parcours van ca. 30 kilometer de streek ontdekken. Op zondag 12 juni wordt de 8ste editie van de Rally Blue georganiseerd. Langs de fietsroute zijn er tal van evenementen en animatie voor de ganse familie. Je gaat op pad met een vragenlijst, ook in het Nederlands verkrijgbaar, en de antwoorden vind je onderweg. Er zijn tal van prijzen te winnen en men kan zich inschrijven van 8.30 11.30 u. bij de toeristische dienst van Hondschoote. RVH.
Toeristische info regio Duinkerke Kust van Frans Vlaanderen: Office de Tourisme Le Beffroi, rue de lamiral Ronarch, F-59140, Dunkerque, T 00 33 (0) 3 28 66 79 21, e-mail: info@duinkerke.fr, www.duinkerke.fr
Duinkerke en regio zijn dichtbij, makkelijk bereikbaar en komen dus zeker in aanmerking voor een daguitstap en voor een weekend of verlengd weekend. Wat dacht je van een citytrip naar La Ville des Orchidées? Zo wordt Duinkerke genoemd, zeker van 13 tot 15 mei wanneer in de salons van het stadhuis een bloemententoonstelling wordt georganiseerd. De bezoekers zullen schitterende collecties orchideeën kunnen bewonderen, afkomstig uit de Jardins du Luxembourg, de stadsserres van Auteuil, beide in Parijs, en uit de serres van de Plantentuin van Rijsel. Deze bloemententoonstelling wordt onvergetelijk, voor groot en klein, jong en oud, want men zal niet minder dan 400 exotische vlinders kunnen bewonderen die in volle vrijheid rondvliegen in een tropisch decor. Voorts is er een tentoonstelling van 1000 vlinders en insecten uit alle hoeken van de wereld. Men zal er ook orchideeën kunnen kopen en kunstenaars uit Duinkerke zullen hun aquarellen, schilderwerken op porselein, juwelen, parfums en andere creaties tentoonstellen. De toegang is gratis. RVH.
Toeristische info regio Duinkerke Kust van Frans Vlaanderen: Office de Tourisme Le Beffroi, rue de lamiral Ronarch, F-59140, Dunkerque, T 00 33 (0) 3 28 66 79 21, e-mail: info@duinkerke.fr, www.duinkerke.fr
De unieke ervaring van een authentiek zeilavontuur met veel comfort ligt ongetwijfeld aan de basis van het succes van zeilcruise specialist Star Clippers. Ook de bestemmingen zetten aan tot dromen: de Middellandse Zee en het Caraibische gebied. En er is meer want vandaag kondigt Star Clippers aan dat ook Noord-Europa zal worden bevaren. Vanaf de zomer 2012 zitten cruises op de Baltische Zee in het aanbod waarvoor het indrukwekkende zeilschip Star Flyer wordt ingezet.
Er zullen verschillende uitzonderlijke cruises worden aangeboden, helemaal nieuw in het aanbod van Star Clippers. Het schip zal ook voor anker gaan in belangrijke havens waar op het gebied van zeilschepen geschiedenis werd geschreven. Havensteden zoals Hamburg, Stockholm, Oslo, Kiel en Warnemünde/Rostock spreken tot de verbeelding. De Star Flyer zal ook aanmeren in havens waar precies op dat moment de adembenemende, jaarlijkse Zeilparade plaatsgrijpt. Dat is het geval in Hamburg (10 mei 2012), Kiel (22 juni 2012) en Warnemünde (10 augustus 2012).
Niet alleen grote steden en grote havens liggen op het cruiseparcours maar er zullen ook kleinere, sfeervolle havens worden binnen gevaren die maar zelden bezocht worden door grote cruiseschepen. Voor de reizigers is het een kans om het natuurschoon van de eilanden en kust van de Baltische Zee en van Scandinavië te bewonderen en dat in alle rust, weg van de massa.
De stichter van Star Clippers Mikael Krafft ziet met de cruises 2012 in de Baltic een oude droom in vervulling gaan. It has always been my dream to bring one of our square-riggers back to my own personal roots in Sweden, and to offer our guests the opportunity to sail in a region that has such a magnificent heritage of tall ship sailing.
Het Baltic programma van Star Clippers wordt ongetwijfeld succesvol. Een unieke, romantische zeilbelevenis wordt hier gecombineerd met een zeilregio met naam, waar zee, havens en natuurschoon tot de verbeelding spreken.
De Star Flyer doet mee aan de grote zeilparades in Hamburg, Kiel, Rostock en het prachtige zeilschip zal ook te zien zijn in Amsterdam (7 en 16 mei, 27 augustus), Den Helder/Texel (15 mei), Ijmuiden (28 augustus), Antwerpen (29 augustus), Zeebrugge (30 augustus).
Zeilvakanties op een van de Star Clippers zeilschepen kunnen geboekt worden bij reisagenten of direct bij Star Clippers. RVH.
Belgische vakantieganger houdt geen rekening met reisverwachtingen van kinderen
Wanneer de Belg zijn vakantie plant, staan de verlangens van de kinderen niet hoog op het prioriteitenlijstje. Maar een schamele 4 % geeft aan dat ze bij het plannen van de vakantie rekening houdt met de wensen van hun kinderen. Meer nog, bijna 9 op 10 vindt speciale activiteiten voor kinderen op vakantie onbelangrijk. Deze opmerkelijke cijfers kwamen naar boven in een peiling van het Italiaanse cruisebedrijf MSC Cruises naar de reisverwachtingen van de Belg.
We zorgen wel goed voor onszelf, maar liefst 72,4% vindt lekker eten en drinken onontbeerlijk voor een geslaagde vakantie. En dit cijfer loopt quasi gelijk voor leeftijd, diploma, geslacht of regio. Sporten (14%) en avontuur (25%) kunnen op heel wat minder belangstelling rekenen. We zijn duidelijk onze Bourgondische roots nog niet vergeten.
Belgen zijn geen geboren verleiders op vakantie, misschien ligt dit wel aan het feit dat we ons goed kunnen ergeren aan andere vakantiegangers. Vakantiegangers ergeren zich bv. meer aan luidruchtige toeristen (21,6%) dan aan bagage verliezen (15,3%). Bestolen worden spant de kroon: bijna 4 Belgen op 10 ergert zich hieraan op vakantie.
MSC Family
1 Belg op 10 droomt van een cruise. Meer en meer families met kinderen laten zich tegenwoordig verleiden tot een cruisevakantie met de kids. Kinderen kunnen zich in alle veiligheid amuseren in afzonderlijke speelruimtes en zwembaden. Kinderen onder de 18 jaar die de kajuit van de ouders delen cruisen bovendien het hele jaar door helemaal gratis!
De MSC Cruises vloot bestaat uit elf schepen: MSC Magnifica, MSC Splendida en MSC Fantasia (de grootste schepen ooit gebouwd voor een Europese rederij), MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Opera, MSC Lirica,MSC Sinfonia MSC Armoniaen MSC Melody. De vloot vaart het ganse jaar over de Middellandse Zee en seizoensgebonden in Noord-Europa, de Atlantische Oceaan, de Caraïben, Noord-Amerika en Canada, Zuid-Amerika, de Indische Oceaan en Zuid- en West-Afrika.
MSC Cruises is de enige rederij ter wereld die in het bezit is van de Six Golden Pearls-award, die uitgereikt wordt door Bureau Veritas ter onderstreping van het hoge niveau van management en het beschermen van het milieu. Het bedrijf kreeg ook de ISO9001 en ISO22000 certificering voor de voedselkwaliteit en veiligheid op alle aspecten van de catering, zowel aan wal als aan boord.MSC Cruises geeft daarnaast ook om het welzijn van kinderen, om deze betrokkenheid te onderstrepen is het bedrijf onlangs een samenwerking aangegaan met UNICEF betreffende een gemeenschappelijk project in Brazilië bedoeld om arme kinderen te voorzien van een goede opleiding. RVH.
In navolging van het grote assortiment van barbecuebenodigdheden van BergHOFF konden de BergHOFF gasbarbecues niet langer uitblijven. BergHOFF combineert eigentijds design met optimaal gebruiksgemak. Een ingenieuze barbecue om buiten te koken, bakken, braden, grillen, roosteren: gevarieerd koken dus, met alle opties van je eigen keuken.
BergHOFF lanceert de Brevio, een compacte maar complete gasbarbecue waarmee je de keuken eenvoudig naar buiten haalt. De Brevio is voorzien van drie verschillende, roestvrijstalen branders, die de hitte simultaan over het volledige grilloppervlak verspreiden.
Dankzij het kooksysteem met deksel en de talrijke accessoires, bieden de BergHOFF gasbarbecues eindeloze smaakvariaties en sporen ze aan tot creatief koken. De Brevio gasbarbecue is prachtig afgewerkt met geëmailleerde deuren en schuiven met roestvrijstalen handvaten.
De Magnio gasbarbecue, het grote broertje van de Brevio, heeft vijf roestvrijstalen branders en een zijbrander om overheerlijke bijgerechten te kunnen bereiden. De Magnio is afgewerkt met geëmailleerde deuren en schuiven met roestvrijstalen handvaten. Dankzij deze uitrusting kan de kok zijn gerechten in alle rust bereiden.
Om er zeker van te zijn steeds alles bij de hand te hebben, bieden de opbergkasten ruimschoots plaats aan kruiden, borden enschotels. Zo behoort heen en weer lopen tussen de keuken en de tuin voorgoed tot het verleden. RVH.
Sergio Herman en Demeyere slaan de handen in elkaar.
De professionele samenwerking lag voor de hand, gezien de bekende chef van driesterrenrestaurant Oud Sluis al jaren met de pannen van Demeyere kookt. De volgende jaren wordt Sergio Herman ook het gezicht van het messenmerk Zwilling J.A. Henckels en Staub, specialist in geëmailleerde gietijzeren pannen.
Honger naar perfectie, dat drijft niet alleen sterrenchefs maar ook een culinair merk als Demeyere. De samenwerking met Sergio Herman is dan ook een logisch vervolg. De volgende jaren wordt de chef ook bekend van tv-programmas als Mijn Restaurant en De beste hobbykok van Vlaanderen in de Benelux het gezicht van Demeyere, Zwilling J.A. Henckels en Staub.
Sergio Herman: Als je geen toplangoustines inkoopt, kan je geen toplangoustines serveren. En zonder kwaliteitsproducten krijg je evenmin een topgerecht. Omdat ik op inductieplaten kook, werk ik al jaren met de producten van Demeyere. Ik heb ook wel eens iets anders geprobeerd maar Demeyere-pannen springen er kwalitatief uit. Als je beknibbelt op kwaliteit, merk je dit aan het eind. Het gaat minder snel, de warmteverdeling is slechter. Daarom zou de horeca ook veel meer met goede pannen mogen werken.
Als familiebedrijf begonnen in 1908, is Demeyere vandaag uitgegroeid tot een wereldreferentie inzake de fabricatie van culinair kookgerei in roestvrij staal. Gevestigd in het Antwerpse Herentals, geldt het merk als standaard voor professionele chefs én hobbykoks. Generatie na generatie bekommert Demeyere zich dan ook om de topkwaliteit van zijn producten, zowel op het vlak van prestatie en levensduur als wat betreft comfort, veiligheid en gezondheid. De liefde voor design maakt tot slot het keukenplezier compleet.
Demeyere past een zelf ontwikkelde, geavanceerde en aangepaste technologie toe: alle producten worden ontworpen naargelang hun gebruik voor verschillende kookmethodes. In dat opzicht zijn de producten van Demeyere uniek in de wereld en bieden ze een antwoord op de meest diverse en complexe kookvragen. RVH.
OCEAN SPRAY VERBETERT ZIJN RECEPTEN: NOG NATUURLIJKER
De cranberry heeft al een hele weg afgelegd. Ook al werd dit besje in 1620 door de Pilgrim Fathers van de Mayflower ontdekt, de Indianen gebruikten het al zeer lang om te koken, zich te verzorgen of om hun weefsels mee te kleuren. In 1930 ontwikkelden de stichters van de landbouwcoöperatie Ocean Spray als een van de eersten een techniek waarmee ze het sap uit de cranberry's konden halen om er een echt drankje mee te maken.
Vandaag verbetert de wereldleider op de cranberrymarkt zijn recepten om tegemoet te komen aan de behoeften van de consumenten. En om ook de kleine dorst te lessen brengt Ocean Spray een nieuw, superhandig formaat op de markt: een brikje van 200 ml om gezond zijn dorst te lessen. Deze innovaties kaderen in een verbintenis ten aanzien van het milieu: het bewijs dat Ocean Spray een coöperatie met burgerzin is.
De cranberry is een vrucht die op een heel aparte en originele manier wordt geoogst. Het grootste deel van de oogst gebeurt in een ondergelopen veen. Deze oogst is zowel verbluffend als spectaculair, want de producenten laten de plantage onder water lopen tot het water 45 cm hoog staat. Daarna worden de bessen van de struiken verwijderd met een maaidorser. Deze tijdelijke overstroming van de velden op het moment van de oogst maakt integraal deel uit van de cranberryteelt.
Een nieuw formaat voor een gezonde dorstlesser op elk moment
En er is nog meer, want Ocean Spray lanceert een nieuw, uiterst praktisch formaat in het Classic gamma: een brikje van 200 ml met rietje. Praktisch en ideaal om overal mee naartoe te nemen, naar het werk, bij het sporten of het wandelen... Met dit nieuwe formaat kunt u gezond uw dorst lessen: je kan er zoveel van drinken als je wilt en wanneer je maar wilt.
De Vaccinium macrocarpon of Noord-Amerikaanse cranberry staat bekend om zijn weldadige effecten op het urinestelsel. Deze kleine rode bes zit vol krachtige antioxidanten, de proanthocyanidines (PACs). Zij voorkomen dat bepaalde bacteriën zich gaan vasthechten aan de wanden van de urinewegen. De cranberry is trouwens de enige fruitsoort die deze unieke antioxidanten bevat. RVH.
Het versterkte stadje Gravelines ligt op een steenworp van Duinkerke en is omwille van de historische bezienswaardigheden en de gezelligheid beslist een bezoek waard. Van 22 tot 25 april worden er de Floralies du Litoral georganiseerd. Het evenement vindt om de vier jaar plaats en de bloemen- en tuinenpracht is overweldigend, op een oppervlakte van ruim 6000 m2 ! Het is een echt streekevenement want het zijn de bloemen- en plantenkwekers, de ontwerpers van tuinen, de tuinscholen en de groendiensten uit de regio Duinkerke die voor de aanleg zorgen.
Je kunt een bezoek aan de Floralies du Litoral in Gravelines combineren met het bijwonen van de 8ste editie van de Journées Eurorégionales des Villes Fortifiées. Niet verwonderlijk dat het evenement inGravelines plaatsvindt want het mooie stadje, op de oever van de rivier Aa, heeft prachtige omwallingen die door de beroemde Vauban zijn ontworpen. Van 23 tot 25 april zijn er geleide wandelingen en overal in de stad zal de bezoeker een reis terug in de tijd kunnen maken. Op de vestingen wordt ondermeer een Vikingkamp gebouwd en ontmoet je de soldaten van het grote leger van Napoleon. RVH.
Office de Tourisme des Rives de lAa (Gravelines), 11 rue de la République bp 139, F-59820, Gravelines. T 00 33 (0) 328 51 94 00.
Champagnehuis Perrier-Jouët vierde haar 200-jarig bestaan met de onthulling van Bi-Centenairede allereerste Living Legacy champagne, ontworpen om doorgegeven te worden aan volgende generaties.
Een exclusieve aanwezigheidslijst werd samengesteld door het huis dat wereldwijd bekend staat voor de Belle Époque Cuvée, voor de bekendmaking van een nieuwe Champagne ervaring. Aanwezigen werden ook uitgenodigd om een nieuw werk te ontdekken van de Amerikaanse kunstenaar Daniel Arsham , ontworpen om de geest van Bi-Centenaire te belichamen. Een uitnodiging om het leven werkelijk te vieren.
Perrier-Jouët Bi-Centenaire vertelt het onverwachte verhaal van een grootse vintage wijn met een dubbele achtergrond. De eerste vindt vandaag de dag plaats: een champagne liefhebber trakteert zichzelf op een magnum van Perrier-Jouët Belle Epoque 1998. Vele jaren later, op zijn beurt, geniet een nakomeling van een magnum van Belle Epoque 1998, dat doorheen de generaties is doorgegeven en met veel zorg in een privé-kelder werd bewaard in Perrier-Jouët voor bijna 100 jaar. Om deze elegante uitdaging van de tijd te bereiken, werd de vintage om zijn uitzonderlijke verouderingscapaciteit met veel zorg gekozen door huidige keldermeester Hervé Deschamps, de enige 7e keldermeester in het 200-jarig bestaan van het huis.
Voorzitter en CEO van Martell Mumm Perrier-Jouët, Lionel Breton: We zijn enorm trots om het 200-jarige bestaan van Perrier-Jouët te vieren met deze unieke champagne ervaring als een echte eerbetoon aan het opmerkelijke vakmanschap en de passie van het huis om een gevoel van Franse art de vivre door te willen geven aan volgende generaties.
De avond werd afgesloten met de onthulling van Daniel Arshams* unieke diptych sculptuur, dat glimpen van de flessen blootlegt door een originele en aparte architectuur, ontworpen om de filosofie van deze champagne uit te drukken. Daniel Arsham: Het was de geest van de continuïteit van deze Perrier-Jouët die ik wou aantonen door een diptych te creëren die de essentie van Perrier-Jouët combineerde met mijn wereld. Mijn aanvankelijke inspiratie kwam van Perrier-Jouëts wijngaarden en kelders, het detail van Emile Gallés anemoonbloem.
Perrier-Jouët Bi-Centenaire is beschikbaar in zeer beperkte aantallen (slechts 100 stuks) in de boetiek van het Champagnehuis in Epernay en op afspraak met een uitzonderlijke ervaring van gastvrijheid. Het is eveneens beschikbaar via het exclusief netwerk van Pernod Ricard voor een gemiddelde aanbevolen verkoopprijs van 10.000 euro.
Uitzonderlijke bekwaamheden in wijnmakerij zijn werkelijk de moeite waard om na te laten als erfenis aan de volgende generatie die dezelfde art de vivre belichaamt. RVH.
Plattelandstoerisme zit in de lift.Steeds meer gezinnen vinden de weg naar een charmante bed&breakfast of een landelijke vakantiewoning.
Voor gezinnen met kinderen is zoeken naar een passende locatie voor een weekendje weg of een korte vakantie vaak een kwestie van compromissen maken.Dit voorjaar biedt de vzw Plattelandstoerisme in Vlaanderen belevenisvakanties aan voor het hele gezin. Je kan vanaf de Paasvakantie gloednieuwe kindvriendelijke arrangementen boeken, en straks krijgen de kinderen bij aankomst een keitoffe Kids Fun Bag.
Bij kindvriendelijke logies hebben de uitbaters niet alleen een groot hart voor kinderen, maar voorzien ook extra faciliteiten voor hen: van kinderbedjes en stoelen, over flessenopwarmers en microgolf naar leuk speelgoed of een toffe speeltuin.Maar er is meer
Vanaf nu worden in alle 62 logies met het kindvriendelijke label Kids Fun bags verdeeld.Want kinderen zijn hier écht eregasten!Bij aankomst krijgen de allerjongsten, van 0 tot 5 jaar, een Funny Kiddie Bag.Gabbers en meiden tussen 6 en 12 jaar krijgen een Junior Fun Bag cadeau.
In beide zakken zitten een pak leuke dingen voor de kinderen.Spelletjes, hebbedingetjes, een speelgoedje, kleur- en knutselopdrachten, en proevertjes, aangeboden door diverse kindvriendelijke leveranciers.Je kan er van op aan dat de kids een hele tijd zoet zullen zijn met hun toffe cadeau.Bovendien staat er op de milieuvriendelijke zak ook nog eens een leuke kleurtekening die ze met de kleurpotloodjes uit de Kids Fun Bag helemaal kunnen inkleuren.RVH.
Carrefour: Franse wijnen ... maar Belgische wijnboeren
Carrefour lanceert het gamma Franse wijnen maar Belgische wijnboeren!
Carrefour Belgium lanceert een gloednieuw wijnassortiment voor de Belgische markt. Het omvat een selectie van Franse wijnen die, zonder uitzondering, door Belgische wijnbouwers worden geproduceerd. Zo wil Carrefour Belgium op zijn elan verdergaan en de Belgische knowhow in het zonnetje zetten.
Dat Belgen van wijn houden, hoeft geen betoog. Met een gemiddelde jaarlijkse consumptie van zowat 30 liter per jaar hoort de Belg tot de meest fervente wijnliefhebbers. Sommigen onder ons beleven hun wijnpassie op een wel heel bijzondere manier: door te verhuizen naar de bakermat van de wijncultuur en het glas te heffen op hun eigen wijn. Zo maken ze dag na dag hun droom waar. Dat is ook de wijnaankoper van Carrefour Belgium, Francis Lerminiaux, niet ontgaan. Hij bezocht de wijnexpats ter plaatse, leerde hun cuvées naar waarde schatten en werkte een origineel idee uit: de Belgische consument mee laten proeven van de knowhow van die Belgische wijnproducenten... in Frankrijk.
Frans-Belgische wijnbouw: een succesverhaal
Van 4 t.e.m. 10 mei 2011 stellen liefst 7 Belgische wijnbouwers hun cuvées voor in de Belgische Carrefour hypermarkten. Zij konden de lokroep van hun passie niet weerstaan en trokken vanuit alle windstreken van België (Brasschaat, Ukkel, Nijvel, Thieu, Groot-Bijgaarden, ...) naar het zuidwesten van Frankrijk om er hun eigen wijn te verbouwen. Een greep uit de prestigieuze appellations -Bordeaux, Bordeaux Supérieur, Haut-Médoc, Sauternes, Cahors -volstaat om aan te tonen dat deze expats onlosmakelijk verbonden zijn met hun wijngaard.
Er worden tal van initiatieven op touw gezet om de wijnen en hun respectieve wijnbouwers te promoten. Flessen van Belgische wijnbouwers uit Frankrijk krijgen een speciaal kraagje aangemeten. Met een affichecampagne voor winkeldegustaties en -animaties door de wijnproducenten zelf kondigt Carrefour het nieuwe gamma aan.
De beslissing om Belgische wijnbouwers uit Frankrijk in de kijker te zetten, kadert in een groter geheel dat al sterk in de basisfilosofie van ons enseigne verankerd is. Voor Julie Stordiau, woordvoerster van Carrefour Belgium, is het onze wil dichter bij de consument te staan: Of het nu gaat om specifieke afdelingen of producten voor dagelijkse consumptie fruit, groenten, vlees of verse producten (bvb. 100% Belgische melk) we stellen de lokale marktspelers altijd voorop. Dat principe lag ook aan de basis van de nauwe samenwerking met de Belgische wijnproducenten in Frankrijk. Buiten onze landsgrenzen is het Belgische patriotisme vaak prominenter aanwezig. Ga maar even het succes na van de chambres dhôtes die door onze landgenoten in Frankrijk gerund worden. Belgen zijn er dol op! RVH.
De lente is in het land en overal ontluiken de bloemen. Het is de gedroomde tijd om er op uit te trekken, bijvoorbeeld naar Duinkerke en naar de regio die deze boeiende stad omsluit. In Duinkerke zetten ze nog een extra tandje bijvoor de bloemenpracht want in de komende weken worden verschillende evenementen georganiseerd voor zij die houden van bloemen, van het frisse groen en van tal van bezienswaardigheden die je in deze unieke lentewereld kunt bezoeken.
Terug naar Duinkerke waar tijdens het weekend van 16 en 17 april, in het park Coquelle, de Marché du Végétal wordt georganiseerd. In de tuinen van het kasteel Rosendaël bezoek je de kraampjes met streekproducten, er wordt muziek gemaakt, gedanst en zelfs de reuze de Dunkerque is van de partij, kortom een unieke gelegenheid om het land over de schreve beter te leren kennen. Een andere manier om dat te doen is de regio met de auto, de fiets of te voet ontdekken. Er zijn tal van bewegwijzerde, thematische routes zoals de Route du Lin. Langs deze Vlasroute liggen schilderachtige dorpen, echte juweeltjes, zoals Hondschoote, Kellem, Rexpoëde en andere levendige centra van de vlasindustrie, vandaag oases van rust.
RVH.
Toeristische info regio Duinkerke Kust van Frans Vlaanderen: Office de Tourisme Le Beffroi, rue de lamiral Ronarch, F-59140, Dunkerque, T 00 33 (0) 3 28 66 79 21, e-mail: info@duinkerke.fr, www.duinkerke.fr
Duurzame vis op het menu in alle Sodexo restaurants.
Vanaf 1 april gebruikt Sodexo, wereldleider op vlak van Quality of Life Services, enkel duurzame vis en zeevruchten op alle sites waar de onderneming aanwezig is. Dit vertegenwoordigt een volume van 800 ton vis in meer dan 1200 bedrijfsrestaurants, scholen en gezondheidsinstellingen in België. Het bedrijf roept zo een halt toe aan de consumptie van 15 met uitsterven bedreigde vissoorten. De beslissing werd op wereldschaal genomen door de Groep Sodexo en België is één van de eerste landen die ze toepast.
Voedingsgewoonten evolueren, consumenten volgen meer en meer de aanbevelingen van diëtisten en zetten twee keer per week vis op het menu. In dertig jaar tijd is de consumptie van vis en zeevruchten verdrievoudigd. Met als gevolg dat er aan overbevissing wordt gedaan die ontelbare soorten met uitsterven bedreigt. Men schat dat vandaag tot 75% van de visreserves die geëxploiteerd worden overbevist zijn.
Vanaf 1 april 2011 zet Sodexo enkel nog vis en zeevruchten van duurzame herkomst op haar menus. De onderneming schrapt op die manier alle vis die met uitsterven bedreigd is. Vijftien soorten worden geband, met name: paling, grenadier, Atlantische en Groenlandse heilbot, leng, keizerbaars, kousebandvis, rode zeebrasem, haai, rog, snapper, zwaardvis, grootoogtonijn en blauwvintonijn, Nijlbaars of Victoriabaars.
Sodexo heeft voor daarnaast een aankoopgids opgesteld voor de bevoorrading van vis en zeevruchten die de duurzaamheidscriteria respecteert. De gids bevat een lijst van vissoorten die risico lopen en dus verboden zijn, een opsomming van vissoorten die onder bepaalde voorwaarden gekocht moeten worden (respect voor specifieke zones voor visvangst, vismethodes ) en ook een lijst van niet-bedreigde soorten.
De nieuwe maatregel versterkt een andere beslissing die het bedrijf in het verleden nam om de aankoop van bepaalde vissoorten te verbieden die een risico vormen voor de voedselveiligheid of omwille van ethische redenen niet toelaatbaar zijn: escolar, tilapia, victoriabaars en pangasius. RVH.
Een niet te missen evenement voor al wie van Turkije... en winkelen houdt!
Tot 26 april tovert een uitzonderlijk evenement, het Istanbul Shopping Fest, de mythische stad Istanbul om in de place to be voor alle fashionistas van deze wereld. De ideale gelegenheid om in het voormalige Constantinopel een lang weekend door te brengen en tijdens deze minitrip met zn tweetjes deze mythische stad te ontdekken.
Tijdens het Istanbul Shopping Fest verenigen de handelaars, de boetieks, de grote winkelstraten en de indrukwekkende winkelcentra van de stad zich, met de actieve steun van de lokale overheid, om de shopaholics koninklijk te onthalen, hen bij hun keuze te helpen en hen te trakteren op buitengewone festiviteiten en hun zo een onvergetelijk verblijf te bezorgen!
Istanbul, een paradijs voor al wie dol is op shoppen
Onmogelijk om onverschillig te blijven voor de talloze mogelijkheden die Istanbul biedt aan iedereen die regelmatig in winkelstraten flaneert. Deze dynamische, bruisende metropool met 13 miljoen inwoners en talrijke wijken met elk hun typische sfeer beschikt over nagenoeg onuitputtelijke bronnen.
Tijdens een dagje of een weekend Istanbul kunt udoor de grote winkelstraten lopen waar de grootste internationale merken vertegenwoordigd zijn, waaronder Armani, D&G, Kenzo, Zara, Dior... en dat aan taxfree prijzen!U kan de verschillende gangen en verdiepingen van de grote en verrassend moderne winkelcentra verkennen en ook urenlang verdwalen in de talrijke traditionele bazaars van de stad. Alleen al de bazaar Kapali Çarsi telt niet minder dan 4.000 winkeltjes! De gelegenheid om de nog steeds erg levendige handwerktraditie te bewonderen, meer bepaald het maken van tapijten en juwelen en de leder-, hout- en metaalbewerking... De handelaars met hun spreekwoordelijke gastvrijheid zullen u bij een kopje thee graag adviseren.
Istanbul Shopping Fest heeft nog meer troeven om u te laten genieten van deze unieke mengeling van traditie en moderniteit, van deze onderdompeling in een andere omgeving, van het even ertussenuit zijn. Tijdens de shopping nights houden de winkels open tot 2 uur s nachts. Verder zijn er allerlei evenementen, waaronder tal van concerten, modeshows, spelletjes voor kinderen... allemaal te ontdekken in een programma dat elke dag van de week wat te bieden heeft.
Shopaholics uit de hele wereld maken kans op een prijs in de loterij die bij deze gelegenheid wordt georganiseerd. RVH.
The Rezidor Hotel Group, één van s werelds snelst groeiende hotelbedrijven, opende zopas, in samenwerking met het bekende Italiaanse Missoni modehuis, het Hotel Missoni Koeweit. Het unieke hotel biedt 169 kamers en is Rezidors tweede Hotel Missoni het allereerste werd in juni 2009 geopend in Edinburgh (Schotland).
Hotel Missoni Koeweit maakt deel uit van het Symphony Centre, een imperium midden in het shopping district van Koeweit. Creative Director Rosita Missoni inspireerde zich op de Arabische Golf en de cultuur van Koeweit en combineerde de typische vibrerende Missoni patronen en schitterende kleuren met sterke accenten van turkoois, groen en goud doorheen het hele hotel.
De 169 kamers hebben allen zeezicht. In de tarieven zijn ontbijt, wasserij, hoge snelheids internettoegang, filmen op aanvraag, en minibar inbegrepen. Het hotel beschikt over uitgebreide vergadermogelijkheden, een moderne gym, een sauna, een stoomkamer en een zwembad met zicht over de stad.
Hotel Missoni Koeweit is een fantastische aanwinst voor de groeiende portefeuille van Rezidor in het Midden Oosten. Hier een Hotel Missoni openen heeft een speciale betekenis voor ons bedrijf, Koeweit was ooit immers onze eerste bestemming buiten Scandinavië, hier openden we ons eerste internationale hotel. De combinatie van design, lifestyle en technologie zal een unieke ervaringcreëren zodra men door de deuren stapt, zal men weten dat het een Missoni is, zegt Kurt Ritter, President & CEO Rezidor.
Hotel Missoni Koeweit biedt geraffineerde restaurantconcepten aan: het Italiaanse Cucina restaurant ligt in het hart van het hotel en biedt een authentieke Italiaanse keuken terwijl het Luna restaurant, op de 18de verdieping, een fusiekeuken van Arabisch-Oosterse en mediterraanse keuken aanbiedt. Voor kleinere maaltijden kan men terecht in Choco Café voor gebakjes, chocolade en een selectie van smakelijke gerechten, de Pool Bar serveert continentale keuken.
State-of-the-art technologische design elementen zorgen voor een onberispelijk verblijf van elke gast : check-in via iPads, de laatste nieuwe Bang & Olufsen TVs in de kamers, en in de badkamers van de suites, Magische Spiegels die moeiteloos omgetoverd worden in TV schermen.
Hotel Missoni Koeweit voorziet tegen 2011 ook een 1.500 m² luxueuze Six Senses Spa, toegankelijk voor zowel hotelgasten als locaal publiek. De Six Senses Spa biedtnaast de befaamde Six Senses schoonheidsbehandelingen ook verzorgingskamers met manicure/pedicure stations, twee yoga studios en een gezondheidsbar. De Spa heeft aparte gymzalen, hammams en vestiaires voor mannen en vrouwen, elk met een sauna en stoomkamer. RVH.
RADISSON BLU ASTRID HOTEL BEHAALT DE GROENE SLEUTEL!
Het Radisson Blu Astrid Hotel kreeg zopas de Groene Sleutel toegekend, hét internationale kwaliteitslabel voor milieuvriendelijke toeristische logies en attracties.
Met het behalen van de Groene Sleutel engageert het Radisson Blu Astrid Hotel zich om op een duurzame en milieuvriendelijke manier te werk te gaan. Om de sleutel te krijgen, moest het hotel voldoen aan een hele reeks criteria inzake energie, water en mobiliteit. Hiervoor heeft het hotel met heel zijn team zijn beste beentje voorgezet, zonder toe te geven op vlak van comfort. Het verkrijgen van deGroene Sleutel is dan ook een waardevolle erkenning voor het harde werk dat het milieubewuste personeel van het hotel leverde. De lagere energiefactuur is uiteraard leuk meegenomen maar het belangrijkste is dat hotelgasten dankzij het kwaliteitslabel voortaan weten dat ze bij het Radisson Blu Astrid Hotel milieuvriendelijk verblijven!
Om de Groene Sleutel te behalen, leverde het Radisson Blu Astrid Hotel heel wat inspanningen, waarbij de totale investering om en bij de 21.000 EUR bedroeg. Het opvallende hotel tegenover het Centraal Station in Antwerpen kijkt in ieder geval verder dan de pure investering. Door duurzaam te ondernemen, besparen we geld dat we opnieuw kunnen investeren in de meest optimale dienstverlening voor onze hotelgasten, verduidelijkt Didier Boehlen, General Manager RadissonBlu Astrid Hotel.
Het hotel doetaan afvalsortering en preventie, waarbij ook gasten worden aangespoord om hun afval te sorteren door middel van stijlvolle maar opvallende gescheiden afvalbakken in de lobby. In de hotelparking werden parkeerplaatsen voorzien metoplaadmogelijkheden voor elektrische wagens.
Het behalen van de Groene Sleutel is mede te danken aan de onverminderde inzet van het personeel. Vanuit Rezidor, de groep waartoe Radisson Blu behoort, worden de werknemers sinds een paar jaar getraind in Responsible Business en geïnspireerd om milieuvriendelijker te werk te gaan. Daarbij wordt het personeel bovendien aangespoord om hun groene gewoonten op de werkvloer ook thuis verder te zetten.
Het Radisson Blu Astrid Hotel is een architecturale parel met historische uitstraling en een echt herkenningspunt in de stad. Met het behalen van de Groene Sleutel hoopt het hotel nu een voorbeeldfunctie te vervullen voor duurzaam ondernemen met respect voor het milieu. RVH.
Wie van plan is om tijdens de komende maanden zijn vakantie in Italië door te brengen kan uit verschillende reisroutes kiezen. Of het nu Rome of Toscane wordt, Umbrië of Venetië, altijd moet je aan de andere kant van de Alpen geraken. De reisroute via de Vallei van Aosta geniet de voorkeur al was het maar omdat je over geen enkele bergpas moet rijden.
De weg via Valle dAosta is makkelijk en snel want van Brussel tot in Italië kun je continu op de autosnelweg reizen. Via de Mont Blanc Tunnel of de Tunnel du Grand Saint-Bernard geraak je probleemloos over de Alpen en wie dan toch eens een beroemde Alpenroute wil volgen, rijdt over een makkelijke weg en in sierlijke bochten tot boven op Grote St. Bernhardpas.
Als je uit beide tunnels rijdt of als je de bergpas bent overgestoken dan ben je meteen in Italië, meer bepaald in de autonome Regio Valle dAosta. Het is een schitterende streek en alleen daarvoor reeds zou je deze reisroute op weg naar je vakantiebestemming in Italië verkiezen. Valle dAosta is zo mooi dat je er niet zomaar doorrijdt maar er een etappeplaats van maakt, er eventueel enkele dagen voor uittrekt.
Valle dAosta zou je de geheimtip van de Alpen kunnen noemen. Het is klein gebied maar met een onvoorstelbaar gevarieerd toeristisch aanbod waardoor elke vakantieganger er aan zijn trekken komt. Om te beginnen is er het imponerende natuurschoon, de vallei die als een grote arena wordt omringd met bergtoppen tot vierduizend meter en meer: Monte Rosa, Matterhorn, Mont Blanc, Gran Paradiso.
Wat Valle dAosta zo uniek maakt is de combinatie van natuurschoon en culturele rijkdom. Gedurende eeuwen was de vallei een belangrijke handelsroute tussen zuid en noord Europa. Op weg naar je vakantiebestemming is Valle dAosta, slechts 865 km van Brussel, een uitgelezen stop, een aangename onderbreking op de lange reisweg. RVH.
Wie vorige week in de Dolomieten was, mocht zich vergapen aan een ongewoon schouwspel: een vlammend rode Ferrari snelde gezwind de bergpas af. Naar aanleiding van de voorstelling van de nieuwe FF tijdens de Geneva Motor Show begin maart werd de bolide per helikopter op Plan de Corones/Kronplatz afgezet. 2.350m boven de zeespiegel ontvouwde zich een ongeëvenaarde test track langs 165km perfecte sneeuw, over bergpassen met een hoogteverschil van maar liefst 1.000m en voorbij de scenische landschappen van de Dolomieten.
De nieuwe FF een revolutionair concept voor Ferrari: vier passagiers, vierwielaandrijving en ruimte voor bagage maakt haar eerste contact met het asfalt op de Zuid-Tiroolse wegen. Het testparcours liep langs de steden Brunico/Bruneck en Bressanone/Brixen en doorheen de valleien van Val Gardena/Gröden en Val Badia/Gadertal.
De jongste telg uit het gamma van Ferrari gaat door voor een wagen voor alle omstandigheden, aldus Luca Cordero di Montezemolo, ceo van Ferrari. Iets wat wel heel letterlijk genomen werd in de Dolomieten