Een nieuwe Upignac-generatie neemt de fakkel over. De tweelingbroers Jeremy en Raphaël Akili zijn de nieuwe gezichten van de beroemde Belgische foie gras in een speciaalzaak die net haar deuren opende in de buurt van het Flageyplein. Het is een avontuur tussen appelgroene muren, mahoniekleurige ramen en een grote tafel in blauwe hardsteen voor de kooklessen.
Op hun 31ste zijn de broers de jongste vestigingshouders van Upignac. Oorspronkelijk hadden ze een eigen bedrijf gespecialiseerd in events (geluid, licht, video), maar besloten hun onderneming over te laten om zich helemaal aan hun hobby te kunnen wijden: de keuken en fijne voeding. Terwijl zij op zoek waren naar een referentieproduct, wilde Upignac zijn toekomstige speciaalzaken net een nieuw imago meegeven. De gedroomde combinatie dus. Vooral omdat Jeremy en Raphaël dol zijn op foie gras en zich met jeugdig dynamisme op dit avontuur willen storten. Kortom, een wereld in het teken van gastronomische verfijning, veel meer dan alleen sublieme foie gras.
De krachtige appelgroene kleur geeft het ganse imago een absolute facelift waarbij dankzij luchtige maar tegelijkertijd imposante etalagekasten toch een waaier van verse producten binnen handbereik ligt. Keuze te over uit foie gras en producten van eendenborstfilet, eendenworst, pens, confit, terrine, mousse eendenvlees in al zijn aspecten. Daar vlak naast in het koelrayon bespeuren we diepgevroren foie gras in het gezelschap van een knap assortiment gevulde ravioli. De mahoniehouten kasten pronken met een royaal aanbod van foie gras in bokalen en fijne voeding, jam, olie, azijn, thee, koekjes en het complete gamma 2008 in zijn gloednieuwe verpakking.
In de wijnafdeling diverse referenties van champagne, rode wijn, zoete wijn en specifieke dranken die perfect bij foie gras passen, zoals de natuurlijke wijnen uit de biologische landbouw die trouw blijven aan hun terroir en de oorspronkelijke druivenrassen. Deze wijnen zonder scheikundige gisten zijn de trots van de twee jonge uitbaters, ze zijn gegarandeerd vrij van bewaarmiddelen en sluiten perfect aan op de filosofie van de moederonderneming. Bovendien beantwoorden ze aan een beleid van vernieuwing en authenticiteit, in de lijn van alle verse Upignac-producten, vrij van antioxidanten en bewaarmiddelen.
Met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht, heeft Upignac leuke ideetjes voor zowel particulieren als bedrijven in petto. Beide doelgroepen vinden hun gading in twee specifieke catalogi met een uitgebreid aanbod in een klein, medium of groot formaat, met een selectie volgens ieders smaak en budget. Opvallend in dit aanbod zijn de verse producten (bewaren tot max. 4°C, bewaartermijn beperkt tot 3 weken) en de gesteriliseerde producten in bokalen (lange bewaartermijn, koeling niet noodzakelijk).
Bedrijven vormen een gegeerde niche, maar Jeremy en Raphaël Akili gaan zelf langs om klanten te laten proeven. Die bedrijfsbezoeken maken het mogelijk om de collis perfect naar wens samen te stellen, een echt persoonlijke keuze te presenteren en advies te geven over de fiscale aftrekmogelijkheden (niet minder dan 12 collis van minder dan 50 euro excl. BTW). Bedrijven kunnen ook, net als particulieren uiteraard, terecht op de website om het aanbod te ontdekken.
Upignac Elsene is gespecialiseerd in persoonlijke geschenkcollis zonder meerprijs. Dit is de eerste speciaalzaak in het net die een online bestelsysteem opzette, net als een thuisleveringsdienst in de regio Brussel. Met Nicolas Logit, ex sous-chef van het restaurant Bon-Bon aan het culinaire roer tekenen de tweelingbroers alvast voor een beloftevolle en kwaliteitsvolle exploitatie. RVH.
Upignac Elsene Antoine Labarrestraat 24 1050 Elsene
Krachtig, speels en toch ingetogen chique; de nieuwe Poivre en Muscade gekleurde set van Emile Henrys geroemde Urban Colours combineert gemakkelijk en is smaakmaker aan huis. Met het inzetten van de herfst, maar ook in het vroege voorjaar blijven de Poivre- en Muscade kleuren warmte en gezelligheid uitstralen. Naast het uitgekiende uiterlijk staat de Urban Colours serie vooral bekend om haar ijzersterk gestel.
Het tijdloze uiterlijk met speelse vormen zorgt voor een warm gevoel bij de afternoon tea. Theepotjes en kannetjes om verliefd op te worden. Maar niet alleen bij de thee is Poivre en Muscade toonaangevend. Ovenschalen, prachtige ovalen borden, slanke kommetjes en bekers lijken zo weggelopen uit de 19e eeuw. Servies met de romantiek van vroeger en de technologie van nu.
Want de eigenschappen van Urban Colours zijn uiterst hoogwaardig. Krasbestendig en alles is even gemakkelijk in de vaatwasmachine als de microgolfoven te plaatsen en ook voor de koude diepvries is dit servies niet bang. Aardewerk met de eigenschappen van porselein en nog veel meer dus. Poivre en Muscade is voor geen kleintje vervaard. Bijkomend voordeel is dat deze kleuren met gemak passen bij de al bestaande onderdelen en kleuren van dit servies. RVH.
Brussels Airlines start vluchten naar Ljubljana Slovenië
Vanaf vandaag verbindt Brussels Airlines de Europese hoofdstad rechtstreeks met Slovenië. Brussels Airlines vliegt voortaan 6 keer per week naar Ljubljana. Met de opening van deze nieuwe route verwelkomt Brussels Airlines het nakende EU voorzitterschap van Slovenië. Een vliegticket voor een enkele reis, alle taksen inbegrepen is beschikbaar vanaf 49,99 euro .
De republiek Slovenië, lid van de EU sinds mei 2004, zal volgend jaar als eerste nieuwe EU lidstaat het voorzitterschap van de EU waarnemen. Het land voerde kort geleden de euro in en kent een bloeiende economische ontwikkeling. Ook de toeristische sector en de luchtvaart kennen een sterke groei. Redenen genoeg voor Brussels Airlines, dat haar thuisbasis heeft in de hoofdstad van Europa, om vanaf vandaag Ljubljana 6 keer per week te verbinden met Brussels Airport.
Het uurrooster is perfect geschikt voor zakenreizen, citytrips en korte vakanties met een vertrek vanuit Brussel s namiddags en een terugkeer vanuit Ljubljana in de vooravond. De maatschappij vliegt elke dag met uitzondering van zaterdag. De vluchttijd bedraagt 1 uur en 50 minuten.
Met zeer gunstige tarieven vanaf 49,99 euro voor een enkele reis in b.light economy klasse, alle taksen inbegrepen, biedt Brussels Airlines een zeer voordelige reisformule aan. Passagiers die op zoek zijn naar flexibiliteit, full service, extra bagage en de nieuwste voordelen op de luchthaven van Brussel zoals de fast lane security doorgang en de snelle check-in, kunnen de populaire b.flex economy plus klasse boeken. B.flex economy+ tickets zijn gemiddeld 50 percent goedkoper dan de business klasse van andere maatschappijen terwijl passagiers kunnen genieten van een hoge kwaliteitsservice.
Brussels Airlines gelooft sterk in het gevarieerd toeristisch potentieel van Slovenië met uitstekende skifaciliteiten in bekende resorts zoals Kranjska Gora, moderne wellness faciliteiten, wandelmogelijkheden en stranden langs de mooie Adriatische kust. Bovendien is een bezoek aan de hoofdstad Ljubljana zeer de moeite waard. Het aantal toeristen in Slovenië stijgt elk jaar met 6 percent. De luchthaven van Ljubljana heeft een hinterland van ongeveer 4 miljoen mensen en strekt zich uit tot Noord-Italië (Triëste regio), Zuid-Oostenrijk (Klagenfurt regio) en een deel van Kroatië. RVH.
Qbic Hotels is in de race voor een Internationale Award
Low service & design is innovatief en populair!! Nog geen half jaar na opening van het nieuwe hotelconcept, is Qbic Hotels genomineerd voor de tweede prestigieuze award de Worldwide Hospitality Award. Voor het zevende achtereenvolgende jaar organiseert MKG Group en HTR magazine deze Award avond in Parijs.
Het low cost en design hotel opende in het bijzijn van CNN haar deuren in juli 2007 in WTC Amsterdam, in oktober ontving Qbic Hotels de Hospitality & Style Award voor beste nieuwe hotelconcept. Wellicht nemen we 22 november ook in Parijs de internationale hotelprijs alsbest innovatieve concept in ontvangst .
Initiatiefnemer Paul Rinkens: Ik heb alle vertrouwen in het succes van Qbic Hotels, maar ben elke keer weer verrast door de aandacht, deze nominatie en over alle (inter-) nationale aandacht die we krijgen tot aan de New York Times.Qbic Hotels biedt voor de reizigers en voor investeerders en hoteliers een vernieuwend perspectief . De franchisenemer dient in principe alleen een onroerend goed investering te maken en Qbic Hotels zorgt voor de marketing, sales, revenue en distributie van de kamers.
Het belangrijkste element van Qbic Hotels is een kubusvormig meubel, genaamd de Cubi . Elke Cubi is opgebouwd als een uiterst praktische configuratie met recyclebare materialen; extra lang Hästens bed, design badkamer elementen, flat screen TV, radio, kluis, gratis draadloos internet en een opmerkelijke wine-and-dine set die een state-of-the-art omgeving creëren.
Qbic Hotels focust zich op een nieuwe reiziger, die tijdelijk aan de dagelijkse onrust en het ingrijpende mobiele leven wil ontsnappen. Qbic is vernieuwend, low cost, self service en design: no frills chique ook wel genoemd! Het is een nieuwe propositie voor de moderne mens, die zichzelf herkent in de woorden self-service, kwaliteit, luxe en balans.
Net als bij low-cost carriers geldt bij Qbic Hotels: hoe eerder de reservering wordt gemaakt, des te goedkoper is het tarief vanaf 39 euro per nacht. Vroegboekers zijn degenen die je bedrijf financieren. Wij belonen die loyaliteit, verduidelijkt Paul Rinkens. In 2008 gaat er een Qbic Hotel in Antwerpen en in Maastricht open. RVH.
Met de koude winter voor de deur, is een vakantie naar een zonnige bestemming een aantrekkelijk vooruitzicht. Dat kan nu extra voordelig met British Airways, die deze winter vluchten aanbiedt naar Sydney vanaf 1100 EUR, geldig van 8 december 2007 t/m/ 15 januari 2008.
Niet alleen is Sydney zelf meer dan de moeite waard, het is bovendien het ideale vertrekpunt om de interessante omgeving te verkennen. Zo is er het Sydney Opera House, een UNESCO werelderfgoed en de Skywalk, waarbij je door middel van een wandeling over daken de stad bezichtigt. Bovendien staat Sydney bekend om haar hippe en trendy uitgaansleven. En oudejaarsavond in Sydney is een onvergetelijke belevenis, die je samen beleeft met 1,5 miljoen mensen die jaarlijks aan de festiviteiten deelnemen!
De omgeving van Sydney is al niet minder interessant, met de Blue Mountains als een van de toppers om te bezoeken. Op een paar uur rijden van de stad, bieden de Blue Mountains spectaculaire uitzichten en wandelingen, restaurants en hotels. Australië staat ook bekend om haar wijnproductie en Hunter Valley is de wereldwijd bekende wijnstreek van New South Wales en zeker een bezoek waard.
British Airways vliegt 2 keer per dag naar Sydney vanuit Londen Heathrow. RVH.
De Michelingids 2008 bevat 1874 Belgische en Luxemburgse hotels en restaurants, waarvan België 1698 referenties opslorpt, zijnde 660 hotels en 1038 restaurants. In het Groot Hertogdom vindt de gids wel 97 notificeerbare hotels terug, maar konden slechts 79 restaurants de inspecteurs bekoren.
Met meer dan 750 hotels is de gids alleszins een handige leidraad voor mensen die in beide landen vaak op reis zijn. Een groot aantal plattegronden van diverse steden creëert een aanlokkelijke bredere informatieve waaier.
De sterrenparade 2008 zorgt andermaal voor de nodige commotie en soms zelfs onbegrip. De verliezers zijn meestal klassieke, traditionele restaurants die hun gasten nochtans bijzondere kwalitatieve maaltijden voorschotelen. Verrassing anderzijds bij de nieuwkomers, vooral jonge chefs die zweren bij een iets luchtigere, modernere bereiding, en met hun hedendaagse inventiviteit en creativiteit, de traditionele look van bepaalde gerechten onderuit durven te halen. Terecht of onterecht? Het enige middel om de waarde-appreciaties te achterhalen, is het zelf uittesten van de diverse restaurants waarbij niet mag worden vergeten dat elk restaurantbezoek, jammer genoeg slechts één enkele momentopname is.
t Zilte in Mol met chef Viki Geunes, promoveert als enig Belgisch restaurant van 1 naar 2 sterren, terwijl andere restaurants hun eerste ster veroveren. De nieuwkomers zijn Kasteel Withof in Brasschaat, De Koopvaardij in Stabroek, Le Cor de Chasse in Barvaux, De Jonkman in Sint Kruis Brugge, Bistrot du Mail in Elsene, Le Chalet de la Fôret in Ukkel, Marcus in Deerlijk, C-Jean in Gent, La Durée in Izegem, t Huis van Lede in Kruishoutem en Orangerie in St Martens Latem.
Bij de verliezers moet t Konijntje in Waregem voortaan met 1 ipv 2 sterren verder leven, terwijl een 10-tal andere restaurants hun ster moeten inleveren. Onder hen ook t Laurierblad in Berlare van meesterkok Guy Van Cauteren die decennia lang een absolute voorvechter en vaandeldrager was van de Belgische gastronomie. Een drietal sterrenrestaurants verdwijnen zelfs volledig uit de gids.
LAir du Temps van Sang-Hoon Degeimbrein Noville-sur-Mehaigne, kans in 2009 op een tweede ster en Sel Gris van Frederik Deceuninck in Duinbergen, in 2009 kans op zijn eerste ster, kroonden zich tot de beloften 2008.
Van de 1038 restaurants die in de gids 2008 worden weergevonden zijn er twee met drie sterren, nl het Hof van Cleve van Peter Goossens en de Karmeliet van Geert Van Hecke, er zijn 9 restaurants met twee sterren en tenslotte 78 restaurants met één ster. Bovendien telt ons land netgeteld 100 restos die met een Bib gourmand werden beloond en dit voor het opdienen van een maaltijd aan een schappelijke prijs.
Dit betekent dat nagenoeg 1 op de 5 restaurants in België (18.3%) door de rode gids, een of andere onderscheiding krijgt toebedeeld. Op zich een zeer behoorlijk resultaat waarbij we evenwel niet mogen vergeten dat geen enkele gids onfeilbaar is. Culinaire gidsen hoeven geen bijbels te zijn, voor de consument is elke gids een leidraad, een weergave van het beleven van momenten van gelukzalig genot. RVH.
LEpicerie Hotel Le Meridien biedt uniek Zweeds gastronomisch festival
Restaurant lEpicerie van het Brusselse hotel Le Meridien, luidt van 7 tot 20december 2007 alvast smakelijk uit.
Twee weken lang verkeert het Brusselse hotel Le Méridien in Scandinavische sferen dankzij het Zweedse culinaire festival. Het restaurant lEpicerie, werd in de jongste Gault & Millau beloond met een score van 16/20, en verwent zijn gasten bij deze gelegenheid zowel s middags als s avonds met een traditioneel Zweeds kerstbuffet.
Chef-kok Vincent Masson kan hierbij rekenen op de hulp van zijn collega Joakim Broström van het Sheraton in Stockholm, eveneens een onderdeel van de Starwood Hotels & Resorts-keten. Deze Zweedse topkok komt speciaal over uit het hoge noorden om ons van zijn nationale gastronomie te laten genieten.
Onder de koude suggesties voeren onder andere het haringtrio, de zalm met mierikswortel, het tunnbröd van gerookt rendiervlees met bieslook, maar ook de vleeswarenschotel en de kerstham het hoogste woord, terwijl de warme gerechten worden aangevoerd door typisch Zweedse schotels als ribbetjes met honing, ovenzalm, geroosterde kalkoenborst met kaneel en peer, Zweedse aardappels en hartige taart met ansjovis.
Al deze lekkernijen laten zich uitstekend smaken onder het genot van een glaasje Zweeds kerstbier, wodka en andere verkwikkende dranken. Afsluitend staan de gasten diverse verrukkelijke desserts te wachten, waaronder verschillende soorten cake, fruit en Zweedse kaas. Zelfs de zondagsbrunch hult zich in Zweedse kleuren.
Als aanvulling op het eigen menu trekken deze regelmatig terugkerende culinaire themaweken in het Brusselse hotel Le Méridien altijd weer volop belangstelling. De één laat zich graag eens verrassen door gerechten van verre, terwijl de ander zich in de watten laten leggen door het prachtige decor en de voortreffelijke bediening.
Op 12 december bereikt het festival s avonds een hoogtepunt. Op de vooravond van het bekende Santa Lucia-feest, de Zweedse tegenhanger van onze kerst, brengt een traditioneel Zweeds koor van prachtig uitgedoste meisjes met kaarsenkronen op, de betoverendste liederen ten beste.
Een al even aangename verrassing staat de winnaar van de speciale tombola te wachten: een schitterend weekend (2 nachten inclusief ontbijt en vlucht) voor 2 personen in het Sheraton in Stockholm.
Het tweeweekse festival in Le Méridien biedt u de kans om twee vliegen in één klap te slaan en behalve de pracht van een land op de poolcirkel tevens de geneugden te ontdekken van een restaurant waarvan de naam eerder aan exotische oorden doet denken.
Tijdens de Zweedse weken wordt de lunch of het diner u aangeboden voor 45 . Exclusief drankjes, maar wel een met glas beroemde glögg (glühwein) vooraf.
Een unieke kans om uw jas, muts en handschoenen achter te laten bij de garderobe van Le Meridien, én volop te genieten van de typische, hartverwarmende Zweedse gastronomie! RVH.
De Roemeense economie klimt langzamerhand uit het diepe dal met als bijzonder kenmerk een openbloeiende hotelsector. Dit betekent meteen dat het land zowel op industrieel als op leisure niveau, opnieuw van een ruime belangstelling geniet.
Nadat eerder de Accorgroep een nieuw standingvol Novotel opende, opent nu ook het Radisson SAS Bucarest in de lente van 2008 de deuren.
Het nieuwe hotel ligt in volle stadscentrum, temidden de shopping area, de zakenbuurt en diverse musea, op nauwelijks 20 minuten rijden van de Henri Coarda luchthaven (Otopeni).
Het Radisson SAS krijgt 424 kamers waarvan 10 voor minder validen, 74 business rooms en 39 suites. Wi-Fi is doorheen het ganse hotel beschikbaar, hotel dat ook over 4 restaurants beschikt met het Dacia Felix als topper en plaats voor 270 gasten. De Dark Bla Bar biedt de beste sigaren en cognacs van de stad terwijl het Light Bla terrace, als outdoor lounge fungeert.
De World Class Health academy die eveneens een onderkomen vindt in het hotel, beschikt over 2000m² met o.m. jaccuzzi, indoor zwembad, gymzaal en meerdere treatment rooms. Slijk en modderbaden en gezondheidsbehandelingen blijven een absolute Roemeense troef. Ook het grootste casino van Bucarest komt in het Radisson Sas terecht, net als een enorme shopping galerij.
Het Pleiade Congress center beschikt naast een opsplitsbare ballroom voor 500 gasten waarvan beide delen met de nodige technische infrastructuur zijn uitgerust, over een 10-tal break-outrooms, alle met daglicht en high-tech. Elk van deze meetingrooms biedt zowel voor vergadering, banketten als diners, plaats aan een 50-tal personen. RVH.
Geen feesttafel zonder kaarslicht. Gretig likkende vlammetjes van kaarsen en theelichtjes op tafel en in alle hoeken van de kamer zuigen meteen alle blikken naar zich toe: de feestdis komt helemaal tot zijn recht, de mooiste outfits lijken nog mooier, iedereen geniet van het samenzijn. Bij de oranjegele lichtgloed ontspinnen zich de beste gesprekken, de sfeer wordt zacht en intiem, de warmte grijpt om zich heen en de ambiance is diep intens. Terwijl buiten de temperatuur steeds dieper zakt, wordt het binnen alleen maar genoeglijker. En het gezelschap dat baadt in het kaarslicht, tot in de vroege uurtjes.
In 1853 gestart als lokale kaarsenfabrikant in Hamont, is Spaas Kaarsen vandaag, met de vijfde generatie aan het roer, uitgegroeid tot een belangrijke speler in de nationale en zeer zeker in de internationale kaarsenmarkt. Spaas is marktleider in België en heeft in tal van Europese landen een sterke positie uitgebouwd. Naast de productie-eenheid in Hamont is er ook een nieuwe fabriek in Polen; de Spaas-vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn louter salesgericht.
Op jaarbasis wordt er meer dan 15.000 ton kaarsen geproduceerd. Het uitgebreide assortiment omvat geurkaarsen, theelichten, rustieke kaarsen, cilinders, glaasjes, antitabakkaarsen, tafelkaarsen, tuinkaarsen en noveenkaarsen. Naast het eigen merk Spaas staat de fabrikant ook bekend als betrouwbare kwaliteitspartner voor private labels. Aan de basis van het succes van Spaas staat de uitmuntende kwaliteit van de kaarsen, de wisselende nieuwe collecties volgens de markttrends, een doordachte visie en strategie en uiteraard een flexibele service. RVH.
De Franse ferrymaatschappij SNCM die regelmatige verbindingen onderhoudt vanuit Marseille en Nice met Corsica en Sardinië is gestart met de reservaties voor de zomer 2008 en dit voor de periode 1 april tot 3 november 2008.
Op de lijnen naar Corsica biedt SNCM méér comfort en grotere rust. Het welzijn van de passagiers staat voorop. Het aantal plaatsen voor de reizigers wordt verhoogd en er is een grotere keuze aan vertrekdata en vertrekuren. De passagiers worden verwend met een brede variëteit aan reishutten. Voor het seizoen 2008 worden ook familiehutten met tweepersoonsbedden aangeboden. SNCM stelt daarenboven de Services Plus voor, de mogelijkheid om te reserveren voor het ontbijt aan een gereduceerd tarief. RVH.
Verrassende tafelstijlen by Maxwell and Williams
Af en toe is het goed de boel thuis weer eens flink op te frissen. Te beginnen met: de eettafel. Als het aan Maxwell and Williams ligt, krijgt die binnenkort een heel nieuwe uitstraling. Drie lijnen in topdesign geven swing aan de met liefde gedekte tafel. Met opvallende vormen en formaten in smetteloos wit of zwart/wit wordt het nu écht spannend aan tafel! Speels combineren mag, voet bij stuk houden in één stijl kan ook.
Topper in het assortiment is Cherry Blossom, dé trend met Aziatische roots. Ronde en vierkante vormen worden speels gekoppeld aan strak stylish ontwerp, hier en daar bestrooid met een zwarte bloemdecoratie. Cherry Blossom is evenals White Basics Sway, gemaakt uit New Porcelain, een veel lichtere maar ijzersterke variant op Fine Bone China. Sway geeft het komende seizoen eigenwijs glans aan de eettafel. De hippe trendrestaurants hebben de power & looks van beide serviezen inmiddels gespot. Zij serveren hun gasten, het liefst op de allergrootste schalen uit de collecties, heerlijke tapas, mezze en fingerfood! Na het grote genieten verdwijnt het servies gewoon in de vaatwasmachine!
Romance is tenslotte het succesnummer in kant waarop de makers graag speels voortborduren. Strakker van vorm, vol elegantie en glamour en voorzien van een gedistingeerde kantrant, maken de presenteerschalen en borden van elke afternoon tea of gastvrije dis een indrukwekkende, culinaire happening. Eten is volgens Maxwell and Williams een feest! Daar hoort het allermooiste servies bij! RVH.
Op 8 december 2007 opent het populaire attractiepark de Efteling opnieuw haar deuren met de Winter Efteling. Intussen kiezen steeds meer bedrijven voor de sprookjesachtige omgeving van de Efteling als locatie van hun zakelijk evenement. De komende weken is het attractiepark exclusief open voor zakelijke markt en vinden er exclusieve events plaats voor diverse bedrijven.
De laatste jaren is de Efteling ook een populaire bestemming geworden voor de zakelijke markt. Tussen het zomer- en winterseizoen biedt het Nederlandse attractiepark vlakbij de Belgische grens onderdak aan bedrijven voor relatie- of personeelsbijeenkomsten. Hierdoor wordt de Efteling bijna het hele jaar door bezocht. Met een capaciteit van 16.000 bezoekers is de Efteling geschikt voor grote groepen. Het minimale aantal voor een volledige uitkoop van het park met haar attracties en horecapunten, waardoor een exclusief bezoek mogelijk wordt, is 4.000 personen.
Op doordeweekse dagen biedt de Efteling een uniek decor voor congressen en zakelijke diners. Bedrijven kunnen gebruikmaken van ruime locaties zoals het Efteling Theater en het Fata Morgana Paleis. De Dioramazaal, bekend van het Anton Pieckdecor met treintjes, werd pas gerenoveerd en is opnieuw beschikbaar voor zakelijke doeleinden. Een bedrijfsevent in de Efteling is een onvergetelijke belevenis, de Wereld vol Wonderen biedt maar liefst 26 sfeervolle gethematiseerde locaties met een totale oppervlakte van 7.200 m² voor incentives, congressen of seminars, al dan niet met entertainment op maat. Formele en informele bijeenkomsten kunnen perfect gecombineerd worden in de Efteling. Combinaties met het Efteling Hotel en het Efteling Golfpark zijn natuurlijk ook mogelijk. RVH.
Didier Boehlen (°1977) heeft een uitgebreide ervaring in de hotelindustrie. Hij was o.a. Operations Manager in het Radisson SAS Resort in Taba (Egypte) waar hij meehielp bij de opening van het hotel in 2002. In 2003 werd hij getransfereerd naar het Radisson SAS Hotel in Muscat (Oman) als F&B Manager, in 2004 werd hij er gepromoveerd tot Executive Assistant Manager. In 2006 werd hij Algemeen Directeur van het Park Inn Thurrock in het Verenigd Koninkrijk. Nu keert hij terug naar België, zijn thuisland, als Algemeen Directeur van het Radisson SAS Hotel in Hasselt. Hij staat in voor het dagelijks beheer van het hotel en rapporteert rechtstreeks aan Han Oldenburger, Regionaal Directeur Benelux Rezidor.
Didier Boehlen behaalde een diploma Hotelmanagement aan de Hotelschool in Lausanne. Hij spreekt vloeiend Nederlands, Frans en Engels.
Didier volgt Pierre Verbeke op die gepromoveerd werd tot Directeur Toekomstige Openingen in het Rezidor hoofdkantoor in Brussel. RVH.
Johan Vanneste, Managing Director van VLM Airlines ontving vorig weekend de onderscheiding Man of the Year tijdens de jaarlijkse Travel Magazine Awards.Eerder die week won VLM Airlines de Anglo-Dutch Award for Enterprise van de NBCC.
De jaarlijkse Travel Magazine Awards worden uitgereikt door het vakblad Travel Magazine in het Hilton Hotel in Antwerpen. Travel Magazine is het grootste toeristische vakblad van België.Tijdens het gala evenement worden onder meer Belgische luchtvaartmaatschappijen, touroperators, hotelketens en toeristische diensten bekroond door de Belgische reissector.Johan Vanneste, Managing Director van VLM Airlines mocht dit jaar de Man of the Year Award in ontvangst nemen.Deze speciale award werd hem toegekend omdat VLM Airlines als zakelijke regionale luchtvaartmaatschappij onder zijn vleugels sterke groeicijfers heeft kunnen voorleggen, en al 9 jaar na elkaar winstgevend is gebleven.
Eerder vorige week won VLM Airlines de prestigieuze Anglo-Dutch Award for Enterprise van de NBCC (Nederlands-Britse Kamer van Koophandel).Deze award werd aan VLM Airlines overhandigd omwille van de sterke bijdrage die de onderneming in de jongste jaren leverde aan de economische ontwikkeling tussen beide landen.In 1994 startte VLM Airlines met de route Rotterdam-London City. Vandaag dertien jaar later biedt deze luchtvaartmaatschappij 17 vluchten per weekdag naar London City Airport vanuit drie verschillende luchthavens in Nederland: Amsterdam, Rotterdam en Groningen.
In januari 2006 kreeg VLM Airlines de titel van Regional Airline of the Year uitgereikt door het magazine Air Transport World. RVH.
British Airways biedt Club World reizigers de mogelijkheid om de zeer exclusieve eerste klasse FIRST te ervaren.
Iedereen die een Club World ticket heeft geboekt vóór 31 december 2007 en reist vóór 31 maart 2008 komt voor deze upgrade in aanmerking op één van de enkele reizen van een retourvlucht.
Alle voordelen van FIRST liggen binnen handbereik. Sneller door de douane, toegang tot de exclusieve lounges, en een persoonlijke service aan boord. Zo kan men in een, bijna privé, afgeschermde zitplaats werken, slapen en à la carte eten wanneer het uitkomt. Het menu is met zorg samengesteld door British Airways' eigen 'culinary council' en bij het eten kan men genieten van een speciaal voor FIRST geselecteerde wijn of champagne. De stoel kan worden omgetoverd tot een bed van maar liefst 2 meter lang. Het cabinepersoneel in FIRST is speciaal opgeleid en biedt discretie en een hoog niveau van service.
De Club World tickets die in aanmerking komen voor een upgrade naar FIRST dienen vóór 31 december geboekt te worden bij een reisagent of op het reserveringsnummer op 02- 7173217. RVH.
Winter in Valle dAosta betekent skiplezier voor jong en oud, voor de beginner en de ervaren skiër, voor de krachtpatser en de rustige genieter, voor de langlaufer en de alpine skiër. In Valle dAosta wordt de ski-infrastructuur voortdurend verbeterd en gemoderniseerd. Ook met het oog op het komende winterseizoen zijn talloze verbeteringen en uitbreidingen gerealiseerd of in volle uitvoering.
In Estoul, Brusson, in Vallée dAyas, werd een nieuwe zetellift gebouwd met een debiet van 1200 personen per uur en met een afstand van 1149 meter. In La Thuile werd het pistenetwerk verbouwd opdat de skiërs op een veiliger manier zouden kunnen circuleren. In Cogne en op tal van andere plaatsen werden installaties voor de productie van kunstsneeuw geplaatst. Dit zijn maar enkele van de talloze investeringen die het skicomfort in Valle dAosta verbeteren.
Valle dAosta is bekend om zijn mousserende wijnen. De zesde nationale oenologische wedstrijd Spumanti dItalia 2007 heeft een wijn uit Valle dAosta genomineerd met een bronzen medaille: Blanc de Morgex et de la Salle-Brut 2005.De prijs werd toegekend tijdens het Forum Spumanti dItalia 2007 in Valdobbiane nabij Treviso.
Spumanti dItalia 2007 is een beurs waar de beste mousserende wijnen van het land worden voorgesteld aan een publiek van kenners en liefhebbers. De bekroonde wijn uit Valle dAosta wordt volledig geproduceerd met de autochtone druiven Prié Blanc. De eerste gisting gebeurt in houten vaten. De sprankelende kwaliteitswijn bevat een mooi complex aroma. RVH.
QUICK MEGAGIANT TOUR VAN 27.11.2007 TOT 14.01.2008
Vanaf 27 november verklaart Quick de Mega Giant Tour voor geopend! Nooit eerder stond het paradepaardje van het menubord zo in de kijker. De drie Xtra uitzonderlijke
formaten doen de Giant alle eer aan. Je kan kiezen: in de hoogte voor de Super Giant, in de breedte voor de Suprême Giant en in de lengte voor de Xtralong. Snel wezen is de boodschap, want iedere variant is telkens maar ongeveer veertien dagen te proeven.
Echt Belgisch en binnenkort drie exclusieve varianten. Iedereen kent de Chicken Filet, de King Fish en de Big Bacon. Maar de enige echte keizer van de klassieke Quick-burgers is toch wel de Giant. Vanaf het begin is hij er al bij. Meer dan dertig jaar dus. Het recept bleef trouwens al die tijd onaangeroerd! En vanaf 27.11.2007 heb je de keuze uit vier versies. De Giant, die nu al zonder twijfel tot het Belgische keukengeheugen behoort, zal een paar keer van gedaante veranderen.
De Xtralong Giant bijt de spits af. Van 27 november tot 10 december schuift de Giant in de lengte uit. De Suprême Giant doet je watertanden van 11 tot 24 december. En van 25 december 2007 tot 14 januari 2008 lonkt de Super Giant naar dat rode dienblad! Alle drie deze varianten zijn groter dan de alom bekende Giant. Wie voor de Xtralong Giant of de Super Giant kiest, geniet van drie sneetjes vlees en twee sneetjes gesmolten chester-kaas, terwijl wie zijn tanden in de Suprême Giant zet meteen het Xtra formaat hamburger zal opvallen.Welke variant je ook kiest, de typische Giant -saus ontbreekt nooit.
Uiteraard blijft de klassieke Giant ook van de partij de gehele periode. RVH.
Roseane Barros da Silva wint finale Rog, vis van het jaar
Voor de negentiende maal ging VLAM op zoek naar de professionele kok die het lekkerste en origineelste gerecht weet klaar te maken met de vis van jaar, nl. rog.
Een vakjury maakte in oktober een voorselectie uit de ingestuurde recepten en weerhield vijf finalisten, nl. Tom de Four van brasserie-restaurant De Heeren van Liedekercke in Denderleeuw, Max De Blick van restaurant de Kaai in Antwerpen, John Lenaerts van brasserie Escouzy in Booischot, Michaël Mayerus van restaurant Le Sanglier des Ardennes in Durbuy en Roseane Barros da Silva van restaurant Aneth in Brugge.
Na een spannende finale kroonde de jury voorgezeten door meesterkok Guy Van Cauteren, Roseane Barros tot winnares voor haar recept Rog opgevuld met girollen, cantharellen en varkensoor, Havanaroom, Lardo di Clemente en krokante zuurdesem. Zij ontving de vis van het jaar-trofee, ditmaal ontworpen door kunstenaar Tuur de Rijbel, naast enkele andere waardevolle prijzen. RVH.
Het winnend recept is een bereiding voor 4 personen met volgende ingrediënten: 400 g rogvleugels, 20 g Lardo di Clemente.
Vulling
1 wit van prei, 100 g cantharellen,100 g girollen, 30 g varkensoor, 50 g aardappelen (Bintjes), 1 dl groentebouillon, Peper en zout
Krokant zuurdesem
Zuurdesembrood, Olijfolie, Platte peterselie
Saus
1 dl gevogelteconsommé, 0.5 dl garnalenconsommé, 1 dl room gerookt met Havana, 35 g boter
Bereiding
Vulling
Kook de varkensoren gaar in de groentebouillon, haal ze uit de bouillon en laat afkoelen. Versnijd ze in kleine blokjes. Kook de aardappelen in de bouillon volledig droog, plet tot puree met een beetje boter. Voeg de blokjes varkensoor toe. Snij de prei in halve ringen en stoof zeer kort aan. Maak de paddenstoelen schoon, stoof ze mee aan en meng onder de puree.
Vis
Fileer de rogvleugels en verwijder het vlies. Spoel kort onder water en dep zeer goed droog. Boter de inoxen ringen in, leg hierin de rogvleugels met de velkant naar boven. Kruid met peper en zout, leg de vulling erop en plooi toe. Laat 5 à 6 minuten stomen.
Saus
Kook de consommés samen met de gerookte room tot de helft in. Passeer, bind met boter en kruid met peper en zout. Mix luchtig met staafmixer.
Krokant zuurdesem
Snijd brood in plakjes van 1mm, schik op licht ingevette plaat. Leg siliconenmat erop tegen het krullen en bak krokant.
Peterselie
Was enkele plukken, fruit en leg op keukenpapier. Kruid met zout.
Presentatie
Lepel saus in een diep warm bord. Presenteer de rog in het midden en laat hierop de Lardo smelten. Werk af met zuurdesemtoast en gefruite peterselie.
Het hotel Hilton Brussels mag dan wel zijn veertigjarige bestaan vieren, het behoudt toch nog altijd zijn statuut van gastronomische aanbeveling in het hartje van de Europese hoofdstad.
De nieuwe kaart van het gastonomisch restaurant Maison du Boeuf toont eens te meer aan dat inventiviteit en gevoel voor goede producten van zeer groot belang zijn voor de tevredenheid van de klanten. Chef-kok Jacky Chartier heeft zich als het ware uitgesloofd om aan zijn veeleisend kennerspubliek het beste te bieden.
De onontkoombare gerechten als de tartaar van het Maison du Buf met kaviaar of de beruchte rundskotelet in zoutkorst geven de kaart een traditioneel karakter, terwijl de meer hedendaagse bereidingen als de Koningskrab uit Alaska gebraden in schuimende boter, metlichte Parmentier van Fines de Claires en kervelmousseline of de Tonijn met spinaziescheuten en citroenschilletjes, moes van espelettepeper en cedraat en melkrisotto voor het innoverende tintje zorgen. En dan hebben we het nog niet over de kleine wonderen die patissier Michel Babikov als dessert bereidt...
Zoals dit al vaak het geval is voor het Maison du Buf, komen de nieuwigheden niet enkel van de keuken, maar ook van de zaal. Giuliano Gianotti, de directeur van het restaurant, stelt naast een van de mooiste wijnboeken van de hoofdstad een prachtige magnumkaart voor die zelfs de meest veeleisende alcoholliefhebbers tevreden zal stellen. Van de 442 wijnreferenties die op de kaart staan, worden niet minder dan 39 flessen van 1,5 l weggegeven (13 wit en 26 rood).
Op de kaart zowel zeer prestigieuze traditionele wijnen zoals een Pétrus of een Mouton Rothschild, als wijnen uit andere landen en meer bepaald uit Italië. Dit noemenswaardige pluspunt ten opzichte van een traditionele wijnkaart overtuigt er ongetwijfeld iedereen van dat een wijn in een fles van 1,5 l vaak van veel betere kwaliteit is dan een wijn uit een gewone fles van 75 cl en dat dit bovendien goedkoper is dan twee flessen van dezelfde wijnsoort.
Hieraan moet nog worden toegevoegd dat mensen met een grote dorst vier jeroboams op deze kaart zullen vinden. In de Champagne-streek verwijst deze term misschien naar een dubbele magnum, d.w.z. vier flessen of drie liter, maar in de streek rond Bordeaux verwijst het naar een volume van vijf liter!
Voor de personen met een kleinere dorst zijn er nog altijd de 42 referenties in halve flessen... RVH.